Vastaus kysymykseen

olenko alkoholisti?

Luulin olevani alkoholisti koska useasti meni viikonloppu pitkäksi. Luulin olevani sairas ja, että tarvisen hoitoa. Vuosikausia jankutin itselle AA:ssa että olen alkoholisti. Täällä sitä toitotin ja sitä toitotettiin mulle.
Menetin itseluottamukseni, itsetuntoni katosi lähes kokonaan. Masennuin ja minulta katosi elämänilo kun myönsin ns. tappioni....

Kunnes...

huomasin, että saatoin juoda yhden(1) oluen tuntematta tarvetta juoda lisää...

huomasin, että en juonut yksin, enkä pahaan oloon...

huomasin, että en vaan silloin osannut käyttää alkoholia.

Tajusin, että alkoholismi on riippuvuutta ja kykenemättömyyttä olla juomatta.

Lääkäri vahvisti asian näin;
"Ongelmajuoja on henkilö, joka ei ole alkoholisti, mutta jonka alkoholinkäyttö aiheuttaa psykologisia ja sosiaalisia ongelmia hänelle itselleen tai muille."

Luulin että olen alkoholisti ja olinkin "sitä" montavuotta, kunnes tajusin ja heräsin.

Syytän AA:ta ja syytän tätä palstaa osittain elämäni pilaamisesta

7

556

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kantsiii

ottaa kunnon känni tai oikeestaan viikon putki, kostoksi ja opiksi AA:lle ja palstalaisille!
      Vittu, vaadi korvausta menetetystä.

• barbados

kukaan muu kuin sinä itse ei ole taatusti aa:ssa tuominnut sinua alkoholistiksi joten sinne on turha kantaa kaunaa. moni aa:lainen voisi varmasti juoda sen yhden ainakin jonkin aikaa mutta kauanko siihen menisi ennenkuin "helvetti"olisi taas irti. mutta jos pystyt siihen niin onnittelen. itse en uskalla ottaa riskiä mulla on nykyään liikaa menetettävää.

• ei kokenut

AA:n filosofia on mielestäni sieltä ja syvältä. Ei tarvitse alentua nimittämään itseään alkoholistiksi, riittää, kun itse oivaltaa omat rajansa. Kohtuukäyttäjä löytyy, joskin joskus se on kiven takana.

• samaa maata

Hyvä, näin minäkin ajattelen. Jos ottaa, niin ei pidä itseään tuomita. Riittää, kun ei aiheuta sosiaalisia ongelmia lähiyhteisön kanssa,

• juoppo, mikä juoppo?????

Ei kannata pilata lisää elämäänsä millään uskonnoilla jos on jo juomaongelma.

Hyvä kun olet kuivunut, menestystä loppueloon.

Joo, jotkut on todella syvältä. Aatteille se ja sama, ihmiset niitä julistaa.

• AgenttiOranssi

Ilmaisit asian hyvin ja tiivistetysti tässä lauseessasi:

"Menetin itseluottamukseni, itsetuntoni katosi lähes kokonaan. Masennuin ja minulta katosi elämänilo kun myönsin ns. tappioni...."

Juuri tätähän toveriseura tekee ihmisille. Onkin hämmästyttävää, että jotkut ihmiset ovat niin vahvoja, että he pystyvät raitistumaan jopa AA:ssa. Minusta ei siihen ollut, joten valitsin helpomman tien - omatoimiraitistumisen.

• on oletettavasti kestänyt kauan, moniaita vuosia. Hienoa, että olet saanut oluen ja AA:n jättämisen myötä takaisin itseluottamuksesi, itsetuntosi ja elämänilosi. Että olet tajunnut ja herännyt. On varmaan myös hienoa tietää ettei ole alkoholisti.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      27
      19557
    2. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      75
      6542
    3. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      28
      6196
    4. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      98
      5985
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      43
      5839
    6. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      100
      5718
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      62
      5143
    8. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      43
      4837
    9. Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?

Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on
      Suomalaiset julkkikset
      60
      4190
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      49
      3805
    Aihe