Vastaus kysymykseen

olenko alkoholisti?

Luulin olevani alkoholisti koska useasti meni viikonloppu pitkäksi. Luulin olevani sairas ja, että tarvisen hoitoa. Vuosikausia jankutin itselle AA:ssa että olen alkoholisti. Täällä sitä toitotin ja sitä toitotettiin mulle.
Menetin itseluottamukseni, itsetuntoni katosi lähes kokonaan. Masennuin ja minulta katosi elämänilo kun myönsin ns. tappioni....

Kunnes...

huomasin, että saatoin juoda yhden(1) oluen tuntematta tarvetta juoda lisää...

huomasin, että en juonut yksin, enkä pahaan oloon...

huomasin, että en vaan silloin osannut käyttää alkoholia.

Tajusin, että alkoholismi on riippuvuutta ja kykenemättömyyttä olla juomatta.

Lääkäri vahvisti asian näin;
"Ongelmajuoja on henkilö, joka ei ole alkoholisti, mutta jonka alkoholinkäyttö aiheuttaa psykologisia ja sosiaalisia ongelmia hänelle itselleen tai muille."

Luulin että olen alkoholisti ja olinkin "sitä" montavuotta, kunnes tajusin ja heräsin.

Syytän AA:ta ja syytän tätä palstaa osittain elämäni pilaamisesta

7

551

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kantsiii

ottaa kunnon känni tai oikeestaan viikon putki, kostoksi ja opiksi AA:lle ja palstalaisille!
      Vittu, vaadi korvausta menetetystä.

• barbados

kukaan muu kuin sinä itse ei ole taatusti aa:ssa tuominnut sinua alkoholistiksi joten sinne on turha kantaa kaunaa. moni aa:lainen voisi varmasti juoda sen yhden ainakin jonkin aikaa mutta kauanko siihen menisi ennenkuin "helvetti"olisi taas irti. mutta jos pystyt siihen niin onnittelen. itse en uskalla ottaa riskiä mulla on nykyään liikaa menetettävää.

• ei kokenut

AA:n filosofia on mielestäni sieltä ja syvältä. Ei tarvitse alentua nimittämään itseään alkoholistiksi, riittää, kun itse oivaltaa omat rajansa. Kohtuukäyttäjä löytyy, joskin joskus se on kiven takana.

• samaa maata

Hyvä, näin minäkin ajattelen. Jos ottaa, niin ei pidä itseään tuomita. Riittää, kun ei aiheuta sosiaalisia ongelmia lähiyhteisön kanssa,

• juoppo, mikä juoppo?????

Ei kannata pilata lisää elämäänsä millään uskonnoilla jos on jo juomaongelma.

Hyvä kun olet kuivunut, menestystä loppueloon.

Joo, jotkut on todella syvältä. Aatteille se ja sama, ihmiset niitä julistaa.

• AgenttiOranssi

Ilmaisit asian hyvin ja tiivistetysti tässä lauseessasi:

"Menetin itseluottamukseni, itsetuntoni katosi lähes kokonaan. Masennuin ja minulta katosi elämänilo kun myönsin ns. tappioni...."

Juuri tätähän toveriseura tekee ihmisille. Onkin hämmästyttävää, että jotkut ihmiset ovat niin vahvoja, että he pystyvät raitistumaan jopa AA:ssa. Minusta ei siihen ollut, joten valitsin helpomman tien - omatoimiraitistumisen.

• on oletettavasti kestänyt kauan, moniaita vuosia. Hienoa, että olet saanut oluen ja AA:n jättämisen myötä takaisin itseluottamuksesi, itsetuntosi ja elämänilosi. Että olet tajunnut ja herännyt. On varmaan myös hienoa tietää ettei ole alkoholisti.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      82
      10015
    2. Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen

"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu
      Maailman menoa
      130
      7751
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      90
      6027
    4. Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueita

näin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään
      Maailman menoa
      55
      4139
    5. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      80
      4030
    6. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      48
      4005
    7. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      50
      3689
    8. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      60
      3092
    9. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      113
      3080
    10. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      7
      3077
    Aihe