Vastaus kysymykseen

olenko alkoholisti?

Luulin olevani alkoholisti koska useasti meni viikonloppu pitkäksi. Luulin olevani sairas ja, että tarvisen hoitoa. Vuosikausia jankutin itselle AA:ssa että olen alkoholisti. Täällä sitä toitotin ja sitä toitotettiin mulle.
Menetin itseluottamukseni, itsetuntoni katosi lähes kokonaan. Masennuin ja minulta katosi elämänilo kun myönsin ns. tappioni....

Kunnes...

huomasin, että saatoin juoda yhden(1) oluen tuntematta tarvetta juoda lisää...

huomasin, että en juonut yksin, enkä pahaan oloon...

huomasin, että en vaan silloin osannut käyttää alkoholia.

Tajusin, että alkoholismi on riippuvuutta ja kykenemättömyyttä olla juomatta.

Lääkäri vahvisti asian näin;
"Ongelmajuoja on henkilö, joka ei ole alkoholisti, mutta jonka alkoholinkäyttö aiheuttaa psykologisia ja sosiaalisia ongelmia hänelle itselleen tai muille."

Luulin että olen alkoholisti ja olinkin "sitä" montavuotta, kunnes tajusin ja heräsin.

Syytän AA:ta ja syytän tätä palstaa osittain elämäni pilaamisesta

7

549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kantsiii

ottaa kunnon känni tai oikeestaan viikon putki, kostoksi ja opiksi AA:lle ja palstalaisille!
      Vittu, vaadi korvausta menetetystä.

• barbados

kukaan muu kuin sinä itse ei ole taatusti aa:ssa tuominnut sinua alkoholistiksi joten sinne on turha kantaa kaunaa. moni aa:lainen voisi varmasti juoda sen yhden ainakin jonkin aikaa mutta kauanko siihen menisi ennenkuin "helvetti"olisi taas irti. mutta jos pystyt siihen niin onnittelen. itse en uskalla ottaa riskiä mulla on nykyään liikaa menetettävää.

• ei kokenut

AA:n filosofia on mielestäni sieltä ja syvältä. Ei tarvitse alentua nimittämään itseään alkoholistiksi, riittää, kun itse oivaltaa omat rajansa. Kohtuukäyttäjä löytyy, joskin joskus se on kiven takana.

• samaa maata

Hyvä, näin minäkin ajattelen. Jos ottaa, niin ei pidä itseään tuomita. Riittää, kun ei aiheuta sosiaalisia ongelmia lähiyhteisön kanssa,

• juoppo, mikä juoppo?????

Ei kannata pilata lisää elämäänsä millään uskonnoilla jos on jo juomaongelma.

Hyvä kun olet kuivunut, menestystä loppueloon.

Joo, jotkut on todella syvältä. Aatteille se ja sama, ihmiset niitä julistaa.

• AgenttiOranssi

Ilmaisit asian hyvin ja tiivistetysti tässä lauseessasi:

"Menetin itseluottamukseni, itsetuntoni katosi lähes kokonaan. Masennuin ja minulta katosi elämänilo kun myönsin ns. tappioni...."

Juuri tätähän toveriseura tekee ihmisille. Onkin hämmästyttävää, että jotkut ihmiset ovat niin vahvoja, että he pystyvät raitistumaan jopa AA:ssa. Minusta ei siihen ollut, joten valitsin helpomman tien - omatoimiraitistumisen.

• on oletettavasti kestänyt kauan, moniaita vuosia. Hienoa, että olet saanut oluen ja AA:n jättämisen myötä takaisin itseluottamuksesi, itsetuntosi ja elämänilosi. Että olet tajunnut ja herännyt. On varmaan myös hienoa tietää ettei ole alkoholisti.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      100
      1829
    2. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1797
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      136
      1655
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      97
      1401
    5. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      32
      1328
    6. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      314
      1233
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      58
      1175
    8. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      130
      1082
    9. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      271
      1031
    10. Kuulin juttua että Jeesus on kopioitu krishnasta

Pitääkö paikkansa että kertomukset ovat samat kummankin uskonnon kirjoissa
      Hindulaisuus
      446
      923
    Aihe