Vastaus kysymykseen

olenko alkoholisti?

Luulin olevani alkoholisti koska useasti meni viikonloppu pitkäksi. Luulin olevani sairas ja, että tarvisen hoitoa. Vuosikausia jankutin itselle AA:ssa että olen alkoholisti. Täällä sitä toitotin ja sitä toitotettiin mulle.
Menetin itseluottamukseni, itsetuntoni katosi lähes kokonaan. Masennuin ja minulta katosi elämänilo kun myönsin ns. tappioni....

Kunnes...

huomasin, että saatoin juoda yhden(1) oluen tuntematta tarvetta juoda lisää...

huomasin, että en juonut yksin, enkä pahaan oloon...

huomasin, että en vaan silloin osannut käyttää alkoholia.

Tajusin, että alkoholismi on riippuvuutta ja kykenemättömyyttä olla juomatta.

Lääkäri vahvisti asian näin;
"Ongelmajuoja on henkilö, joka ei ole alkoholisti, mutta jonka alkoholinkäyttö aiheuttaa psykologisia ja sosiaalisia ongelmia hänelle itselleen tai muille."

Luulin että olen alkoholisti ja olinkin "sitä" montavuotta, kunnes tajusin ja heräsin.

Syytän AA:ta ja syytän tätä palstaa osittain elämäni pilaamisesta

7

563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kantsiii

ottaa kunnon känni tai oikeestaan viikon putki, kostoksi ja opiksi AA:lle ja palstalaisille!
      Vittu, vaadi korvausta menetetystä.

• barbados

kukaan muu kuin sinä itse ei ole taatusti aa:ssa tuominnut sinua alkoholistiksi joten sinne on turha kantaa kaunaa. moni aa:lainen voisi varmasti juoda sen yhden ainakin jonkin aikaa mutta kauanko siihen menisi ennenkuin "helvetti"olisi taas irti. mutta jos pystyt siihen niin onnittelen. itse en uskalla ottaa riskiä mulla on nykyään liikaa menetettävää.

• ei kokenut

AA:n filosofia on mielestäni sieltä ja syvältä. Ei tarvitse alentua nimittämään itseään alkoholistiksi, riittää, kun itse oivaltaa omat rajansa. Kohtuukäyttäjä löytyy, joskin joskus se on kiven takana.

• samaa maata

Hyvä, näin minäkin ajattelen. Jos ottaa, niin ei pidä itseään tuomita. Riittää, kun ei aiheuta sosiaalisia ongelmia lähiyhteisön kanssa,

• juoppo, mikä juoppo?????

Ei kannata pilata lisää elämäänsä millään uskonnoilla jos on jo juomaongelma.

Hyvä kun olet kuivunut, menestystä loppueloon.

Joo, jotkut on todella syvältä. Aatteille se ja sama, ihmiset niitä julistaa.

• AgenttiOranssi

Ilmaisit asian hyvin ja tiivistetysti tässä lauseessasi:

"Menetin itseluottamukseni, itsetuntoni katosi lähes kokonaan. Masennuin ja minulta katosi elämänilo kun myönsin ns. tappioni...."

Juuri tätähän toveriseura tekee ihmisille. Onkin hämmästyttävää, että jotkut ihmiset ovat niin vahvoja, että he pystyvät raitistumaan jopa AA:ssa. Minusta ei siihen ollut, joten valitsin helpomman tien - omatoimiraitistumisen.

• on oletettavasti kestänyt kauan, moniaita vuosia. Hienoa, että olet saanut oluen ja AA:n jättämisen myötä takaisin itseluottamuksesi, itsetuntosi ja elämänilosi. Että olet tajunnut ja herännyt. On varmaan myös hienoa tietää ettei ole alkoholisti.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      155
      2513
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      98
      1020
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      881
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      61
      774
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      680
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      658
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe