Kummin velvollisuuksista?

hhhmmmm

Olen kummina nuoruuden ystäväni lapselle. Tällä lapsella on yhteensä kolme kummia. Asun eri kaupungissa ja kotikaupunkiini (jossa kummilapseni asuu) on muutaman tunnin ajomatka. Tähän asti olen käynyt kummilapseni luona ainakin synttäreillä ja jouluna. Myös ajoittain muuten olen käynyt kummilastani katsomassa. En enää käy kovin usein kotikaupungissani koska nykyään oma perhe, työ ja harrastukset vievät aikani. Kummilapseni perhe ei vaan pidä minuun mitään yhteyttä vaan yhdessäolomme rajoittuu minun/perheeni heillä tekemiin vierailuihin ja minun soittoihini. He eivät soita tai tule koskaan käymään meidän luonamme. Josku minulla onkin "lahjalingon" tunne.. Onko tämäkään ihan oikein?

6

873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se ole

      oikein, mutta lapsiperheessä äkkiä ystävät jää vähän unholaan...mitäpä jos kokeilisit ihan sanoa hänelle että ois kiva jos he joskus pitäs yhteyttä, vois taas muistua vähäksaikaa...

      • tyhjät pois

        Itse olen ollut samassa suhteessa jo neljä vuotta ja saanut joka kerta kyläillessäni anella käymään ja suunnitella turhaan tekemisiä koko perheelle omalla paikkakunnallani. Ketään ei ole näkynyt pariin vuoteen.

        Eikä tässäkään perheessä ole kyse siitä, ettei aikaa olisi, intressit on vain muualla. Tämä on nyt ensimmäinen joulu kun en mene käymään, vaan lähetän vain muodollisen kortin toivottelemaan hyvät joulut.

        Mikään suhde kun ei loputtomiin kestä yksipuolisuutta!


      • hhhhmmmm
        tyhjät pois kirjoitti:

        Itse olen ollut samassa suhteessa jo neljä vuotta ja saanut joka kerta kyläillessäni anella käymään ja suunnitella turhaan tekemisiä koko perheelle omalla paikkakunnallani. Ketään ei ole näkynyt pariin vuoteen.

        Eikä tässäkään perheessä ole kyse siitä, ettei aikaa olisi, intressit on vain muualla. Tämä on nyt ensimmäinen joulu kun en mene käymään, vaan lähetän vain muodollisen kortin toivottelemaan hyvät joulut.

        Mikään suhde kun ei loputtomiin kestä yksipuolisuutta!

        kuin täällä.. Ystävättäreni on vielä kotiäiti, joten aikaa pitäisi kyllä riittää - mutta tuntuu, että intressit ovat muualla. Ehkä teen saman kuin sinä ja laitan jatkossa vain kortteja ym. Koska hoko kuvio on aika yksipuoleinen.. Ihmetyttää vaan hieman tälläiset "ystävät" luulisi heidän jo omien lapsiensakin vuoksi pitävän kummeihin yhteyttä..


      • onneton kummi
        hhhhmmmm kirjoitti:

        kuin täällä.. Ystävättäreni on vielä kotiäiti, joten aikaa pitäisi kyllä riittää - mutta tuntuu, että intressit ovat muualla. Ehkä teen saman kuin sinä ja laitan jatkossa vain kortteja ym. Koska hoko kuvio on aika yksipuoleinen.. Ihmetyttää vaan hieman tälläiset "ystävät" luulisi heidän jo omien lapsiensakin vuoksi pitävän kummeihin yhteyttä..

        Mulla on 4 kummilasta, ja heistä kolmen vanhemmat eivät pidä yhteyttä minkäänlaista. Muistan kummilapsiani nykyään vain jouluisin, en haluaisi silloinkaan, koska tuntuu vähän sille kun ostaisi huolella harkiten lahjan, paketoisi sen kauniisti ja heittäisi sitten roskiin. En koskaan tiedä mitä lahjastani edes ajatellaan.

        Ei yhtään kiinnosta edes koko kummius enää ja todennäköisesti jos jossain sukujuhlassa nähdään ja asia tulee puheeksi niin varmaan tulee pilattua tunnelma ja sanottua kaikkien kuullen miten asia oikeasti on.


    • 4 lapsen äiti

      Olen kummina 10v tytölle.
      Kaikki nä vuodet olen ostanut lahjat ja muistanut lasta , mutta kummiperhe ei ainakaan meitä muista.

      Hassu tässä on vaan se, että aina kun soittelin vähä ennen synttäreitä ja kysyin lupa mennä, niin äiti sanoi aina, että : nyt tulee koulukkaat, nyt tulee toiset kummit tai isovanhemmat. Siis koskaan ei ollut sopivaa aikaa että mekin voitaisi olla paikalla oikeana päivänä. Me kävimme siellä aina huomattavasti myöhemmin kun enää ei kakkuakaan ollut.

      Minulle jäi ainakin käsitys ettei meitä sinne huolitta vaan että meidän olisi vietävä vaan lahja ovelle ja itse poistuttava mahdollisemman nopeasti.
      Sama juttu jouluna, vein lahjan aina vanhempien työpaikalle, tyttöä en nähnyt.

      Olen sitä mieltä, että on vääriin odotta että vaan kummi muistaa lapsenasa ja vie vaan lahjan ja siinä koko kummijuttu. Kyllä myös lapsen perhe olisi velvollinen yhdeyttä pitämää tai sitten ei ole koko kummijutulla mitään merkitystä.Siksi olisikin mietittävä tarkkaan kenet kummiksi pyytää tai ottako itse vastaan sen kummin roolin. Ei sitä kohteljaisuudesta kannata tehdä.

      Itse olen aina muistanut myös lasten kummeja. Laitettaan kortteja ja valokuvia jopa heille jotka on unohtanut olevansa kummit.
      Synttäreille tai muuden käymään kyllä pyydettään. En siis viitsi odotta käsi pitkällä, että tuleeko lahjoja, se on heitän asiaa miten ne haluaa lapsiani muistaa.
      Opetan lapsille että meidän on muistettava myös kummeja.

      Sitä voisi ajatella myös kaikki lasten äitit, miten käyttäytymme itse ja sitten vasta moittia kummeja jotka ovat meidän mielestä huonoja.

      Taitan nyt itsekin olla ehkä se huono kummi koska päätin etten enää osta lahjoja jos kerran synttäreille ei kutsutta. En siis todella halua olla se joka on kummi vaan lahjojen takia.

      • Lumikenkä

        Myös minusta on tullut nyt huono kummi. Tai ehkä olen ollut sitä aina - tai olenkin. Itselläni on kolme jo yli 10-vuotiasta kummilasta, joita näen kerran pari vuodessa.

        Jokaista olen yrittänyt muistaa syntymä- ja nimipäivien sekä joulunaikaan aina jotenkin - jos en lahjalla niin ainakin kortilla. Muistan myös omien kummieni em. päivät ja muistutan myös omaa lastani muistamaan kummejaan.

        Olen kai tyhmä, sillä olen hieman surullinen, etten itse saa koskaan postia omilta kummilapsiltani. Nytkään, vaikka he voisivat kirjoitella jo itse kortteja. En myös kiitosta, ellen ole ojentamassa lahjaa suoraan käteen.

        Kai kaikki tuo on liikaa vaadittu eikä kuulu kummiuteen. Olen ymmärtänyt kaiken aivan väärin ja kuvitellut kummiuden jotenkin naiivisti molemminpuoliseksi yhteydenpidoksi.

        Voin kyllä aivan mainiosti erota kummiudesta. Ehkä ehdotan sitä seuraavaksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe