p-fidd arvo?

mietin!

Kuinka korkealla kyseinen arvo on ollut jos olette sairastanut veritulppaa?

32

42683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • si...

      mietit?

      • otettiin

        semmonen koe tänään ja viimeviikolla ja ajattelin vaan verrata omaa arvoa toisten arvoon!
        Istuin tänään sairaalassa 6 tuntia kun ne epäili veritulppaa, sitä ei onneks löytynyt ultrassa mutta jäi vähän vaivaamaan kun se p-fidd oli vähän kohollaan!


      • nyt nousee
        otettiin kirjoitti:

        semmonen koe tänään ja viimeviikolla ja ajattelin vaan verrata omaa arvoa toisten arvoon!
        Istuin tänään sairaalassa 6 tuntia kun ne epäili veritulppaa, sitä ei onneks löytynyt ultrassa mutta jäi vähän vaivaamaan kun se p-fidd oli vähän kohollaan!

        vähän jo pienestä flunssasta, koska se nousee kaikenlaisissa elimistön tulehdustiloissa. Tai vammoissa, jopa suurehko mustelma nostaa FiDDiä. En olisi huolissani siitä jos kerran ultrakin tehtiin jo.


      • korkea fidd
        nyt nousee kirjoitti:

        vähän jo pienestä flunssasta, koska se nousee kaikenlaisissa elimistön tulehdustiloissa. Tai vammoissa, jopa suurehko mustelma nostaa FiDDiä. En olisi huolissani siitä jos kerran ultrakin tehtiin jo.

        Mulla epäiltiin kans keuhkoveritulppaa tossa muutama kuukausi sittenja otettiin fidd joka oli kohollaan 1,9. Keuhkot kuvattiin ei mitään. nyt arvoa tarkkailtu mut ei laske, ilmeisesti luonnostaan noin korkea llääkäreiden mukaan. mietityttää kyllä itteekin kuinka on mahdollista kun se heittää niin paljon normaali arvosta.


      • Koholla!
        korkea fidd kirjoitti:

        Mulla epäiltiin kans keuhkoveritulppaa tossa muutama kuukausi sittenja otettiin fidd joka oli kohollaan 1,9. Keuhkot kuvattiin ei mitään. nyt arvoa tarkkailtu mut ei laske, ilmeisesti luonnostaan noin korkea llääkäreiden mukaan. mietityttää kyllä itteekin kuinka on mahdollista kun se heittää niin paljon normaali arvosta.

        Minullakin otettiin (jallkakivun) vuoksi TK:sa verikokeita mm. HB arvo oli 98, sekä P-FIDD arvo oli 1.9. Tuli äkkilähtö päivystykseen, ultra-äänitutkimukseen syvän laskimotukoksen pois-sulkemiseksi, onneksi tulppaa ei löytynyt ,kylläkin huonokuntoiset laskimot.

        Jäi vain vaivaamaan, kun TK:sa ei hoidettu sen kummemmin, ei mitään kontrolleja tai hoito-ohjeita. Onneksi minulla on hyvä kardiologi ja hyvä hoito-suhde , joten varasin kontrolli-ajan hänelle.


      • Peloissaan
        Koholla! kirjoitti:

        Minullakin otettiin (jallkakivun) vuoksi TK:sa verikokeita mm. HB arvo oli 98, sekä P-FIDD arvo oli 1.9. Tuli äkkilähtö päivystykseen, ultra-äänitutkimukseen syvän laskimotukoksen pois-sulkemiseksi, onneksi tulppaa ei löytynyt ,kylläkin huonokuntoiset laskimot.

        Jäi vain vaivaamaan, kun TK:sa ei hoidettu sen kummemmin, ei mitään kontrolleja tai hoito-ohjeita. Onneksi minulla on hyvä kardiologi ja hyvä hoito-suhde , joten varasin kontrolli-ajan hänelle.

        Minun arvoni oli FIDD 2,4 Pelästyin ja kävin acutassa siellä jalka ultrattiin ja ei löydetty trombia.Jalka on edelleen nilkasta turvoksissa ja kipeä,ehkä se sitten vain on penikkatautia,vaikkakin jo toista viikkoa vaivaa.Olin 3.12 leikkaukkauksessa olkapäästä ja tää jalkakipu vaan ihmetyttää.Onko kellään ollut vastaavaa vaivaa?


      • -Jezza
        Peloissaan kirjoitti:

        Minun arvoni oli FIDD 2,4 Pelästyin ja kävin acutassa siellä jalka ultrattiin ja ei löydetty trombia.Jalka on edelleen nilkasta turvoksissa ja kipeä,ehkä se sitten vain on penikkatautia,vaikkakin jo toista viikkoa vaivaa.Olin 3.12 leikkaukkauksessa olkapäästä ja tää jalkakipu vaan ihmetyttää.Onko kellään ollut vastaavaa vaivaa?

        Kuten joku jo tuossa edellä mainitsikin, FIDD voi olla koholla mitä erinäisimmistä syistä. Sitä käytetään terveydenhuollossa ainoastaan poissulkumielessä eli normaali FIDD tarkoittaa ei lisätutkimuksia veritulpan suhteen.


      • Augustin
        -Jezza kirjoitti:

        Kuten joku jo tuossa edellä mainitsikin, FIDD voi olla koholla mitä erinäisimmistä syistä. Sitä käytetään terveydenhuollossa ainoastaan poissulkumielessä eli normaali FIDD tarkoittaa ei lisätutkimuksia veritulpan suhteen.

        Minulle ei ole tehty P-FIDD verikoetta,tarttis varmaan sellainen tehdä.
        Nimittäin on todettu verisuonitauti.Yksi pallolaajennuskin on jo tehty
        oikean jalan nivussepelvaltimoon.Jonkin verran siitä olikin apua ala-
        raajojen liikkeisiin.
        Mutta nyt on jo jonkin aikaa ollut lievää rintakipua ja samanaikaisesti
        vasemmassa käsivarressa kipua sekä kipeytymistä.
        Oma käsivarren hieronta ja voimistelu on auttanut samanaikaisesti
        käsi -ja rintakipuun.Epäilen valtimoahtaumaa hauislihaksen
        seutuvilla.Pulssi on melkein kuulumaton vasemman käden ranteessa,oikeassa vastaavasti tuntuu selvästi.
        Sydänfilmi on jokseenkin moitteeton,aavistus hidastumaa lääkä-
        rin todentamisen mukaan.
        Kuulisin mielelläni jos jollakin on vastaavia verenkierto-ongelmia
        käsissä tai jaloissa ?


      • Anonyymi

        Minulla P-Fidd 3,37 sydän oireiden yhteydessä muutama viikko sitten. Otettu vahingossa, koska ei oteta enää rutiinisti. Ei tulppaa. Muutama vuosi sitten 3,34 keuhko-oireiden jälkeen. Ei tulppaa. Vuotta aikaisemmin sairastin keuhkoveritulpan, joka oli kaikissa neljässä lohkossa. Silloin ei arvoa otettu. Mikä mahtaa nostaa?


      • Anonyymi
        korkea fidd kirjoitti:

        Mulla epäiltiin kans keuhkoveritulppaa tossa muutama kuukausi sittenja otettiin fidd joka oli kohollaan 1,9. Keuhkot kuvattiin ei mitään. nyt arvoa tarkkailtu mut ei laske, ilmeisesti luonnostaan noin korkea llääkäreiden mukaan. mietityttää kyllä itteekin kuinka on mahdollista kun se heittää niin paljon normaali arvosta.

        Sama arvo nyt. Lun oli tukos, niin oli yli 10.


    • s- vai c vai p-fidd

      Onko sama kuin c-fidd ?
      Minulla oli 1,2 ja massiivinen keuhkoembolia nähtiin tietokonekuvissa molemmissa keuhkoissa.

      Pitäisi olla alle 0,5, jotta ei ole tukosta.

    • e x embolikko

      ei aina kerro tukoksesta , minulla samainen arvo oli muistaakseni 0,29 ,siiis
      reilusti alle tuon 0,5 , mutta kuitenkin molemminpuolin massiivinen embolia.

      • Anonyymi

        Joo 0.5 on jonkinlainen raja, sitten pitäsi tutkia. Ittellä meni päälle kymmenen se arvo ja keuhkoveritulppahan se siellä, se embolia, laajahko ja molemminpuolinen. Wikipedia kertoo:


        "(P-FIDD-arvo),
        D-dimeerin ohjearvot ovat:

        Terveillä < 0.3 mg/l
        Laskimotukoksessa ja keuhkoemboliassa 0.5 mg/l"

        https://fi.wikipedia.org/wiki/D-dimeeri


    • Googlettaja

      P-FIDD

      Viitearvot:
      Terveillä < 0.3 mg/l
      Laskimotukoksessa ja kehkoemboliassa 0.5 mg/l

      D-dimeeri on hyytymistapahtumaan liittyvä arvo, joka kohoaa mm. syvien laskimotukosten yhteydessä. Se ei ole kuitenkaan täysin spesifi laskimotukosten mittari, vaan sen arvo voi olla koholla ilman että tutkittavalla on laskimotukosta. Vain puolella on osoitettavissa tukos, joilla D-dimeeri on koholla. Sen arvo piileekin herkkyydessä: jos D-dimeerin pitoisuus on normaali, laskimotukoksen todennäköisyys on vain muutaman prosentin (2-10%) luokkaa. Eli tutkimusta voi soveltaa ns. poissulkevana tutkimuksena.

      Lähde: Poliklinikka.fi

    • %%%

      Mulla oli massivi keuhkoembolia. D-dimeeri koholla ad 5,9.

    • Henri_86

      Itselläni keuhkoembolia ja todetessa FIDD: 0.8.

      Voin kertoa, että mitä on muilta keuhkoembolian sairastaneilta kuullut niin tuo arvo ei välttämättä kerro aina totuutta. Esimerkiksi itselläni se on tälläkin hetkellä 0.5 vaikka olen täysin terve eikä hyytymiä näy mailla halmeilla.

      Ystävältäni, joka urheilee sm-tasolla mitattiin FIDD vuosi sitten ja arvo oli 0.6. Asiaa tutkittiin paljon ja lopulta vain todettiin, että hänellä arvo on luonnostaan korkea. (Hakeutui lääkäriin alunperin hengenahdistuksen ja rintakivun takia. Syyksi selvisi jumissa oleva rintalasta, jonka hän sai hoidatettua pois OMT-terapeutin avulla)

      • lisätietoatarvitaan

        Mulla fidd 8.33 nyt.
        Ei tukosta jalassa, ultrattiin, tutkimus jatkuu maanantaina terveyskeskuksessa.
        Pitäiskö mennä päivystykseen ?


      • paraneehissukseen

        Mulla fidd 1,0 ja keuhkoembolia molemmissa keuhkoissa. Ei ilmeisesti isoja, mutta useita. Kahden viikon hoidon (klexane) jälkeen arvo 0,5


    • maria74

      mulla oli huhtikuussa molemmin puolin keuhkoja laajat tukokset pohkeessa,fidd ei ollut yhtään koholla.ja nyt vaikka syön marevania(5mg) 2 päivässä ja inr oli viikko sitten 2,8 on taas tulppa pohkeessa.meillä sukurasite noi tukokset.nyt syön loppu elämän marevania vaikken oo ku 37 vuotias =(

      • Anaanna

        Akutaan tammikuussa.kokeet näytti 3.5 heti lisätutkumykset.varjoainekuvaus keuhkokuva mutta mitään ei löyyynyy


    • Mikävika?

      Itellä polven tähystyksen jälkeen, noin viikon jälkeen tuli hetkittäisiä huimaus kohtauksia sekä vasemman käden puutumista, tohtorikäynnillä sitten pika fidd näytti olevan >4 (jota enempää pika testi ei ilmeisesti näytäkkään?) siitä sitten suoraan keskussairaalaan tarkempiin testeihin joissa fidd todettiin olevan 15,7 eli n. 30 kertasesti "raja-arvon" ylittävä... Siitä sitten normaalit tutkimukset keuhko embolian pois sulkemiseksi, sekä alaraaja uä... Eikä mitään löydöstä mistään. Joten ilmeisesti se voi melko korkeallekkin nousta ilman selvää syytä?

      • embolikkko

        arvo ei nouse yli viitearvon jos tukos on vanha tai se on jo purkautunut , koe on suuntaa antava epäiltäessä tukosta


      • Hei! Siis apua mulla on melkein täysin sama tilanne ja oon yrittänyt etsiä vastauksia kaikkialta ja lääkäritkään ei tiedä miksi mun D-Dimeerin arvo on 14.2. Laskiko sun D-Dimeerin arvot sitten? Mua pelottaa aivan hirveästi ja ahdistaa kuolema. Tilanteeni on tämmöinen:
        Mulla on ollut puutunut vasen ranne nyt yli viikon. Kävin maanantaina yksityisellä jossa D-Dimeerin arvo oli yli 4, mutta testi ei pystynyt näyttämään korkeampaa arvoa. Lääkäri sanoi että on kuoleman riskiä, vaikka olen vain 24 vuotias. Kävin sitten sairaalan päivystyksessä, ja D-Dimeerin arvot näyttivät 14.2 (viitearvo alle 0.5). Tutkittiin keuhkot röntgenillä, vasen käsivarsi ultraäänellä ja sydänfilmi, muttei löydetty tulppaa. Mulla oli tosiaan korona 1kk sitten, mutta en ymmärrä miksi D-Dimeeri on NOIN korkea, enkä ole löytänyt ketään jolla olisi ollut noin korkeat arvot. Sairaalassa nekin oli tosi hämmästyneitä mutta lähettivät mut kotiin ilman lääkkeitä. Päätä särkee, väsyttää ja ahdistaa tosi paljon. Tiedän että postasit tän 10 vuotta sitten (hassua :D) mutta jos pystyt vain vastaamaan kolmeen kysymykseen: 1. Laskiko sun D-Dimeerit? 2, Selvisikö syt sille? 3. Saitko lääkkeitä?


    • Eiluotettava

      Minulla massiivinen keuhkoembolia ja fidd normaali. Ei ole luotettava tutkimusarvo.

    • säikyttähänse

      1.6 eikä ollut tulppia missään. Johtui keuhkoinfektiosta.

    • iDD

      Minulla kipeytyi polvi yhtäkkiä ylösnoustuani aamulla. Yöllä oli ollut outoja tuntemuksia päässä johon heräsin. Jalalla ei voinut kävellä koko päivänä. Hakeutuin TK hon seuraavana päivänä ja lääkärin sain kahden päivän kuluttua siitä. Halusin pistoksen polveen, mutta lääkäri ei suostunut vaan passitti verikokeisiin jossa P-FiDD arvo 0,9. Myös röntgeniin lähete. Lääkäri vasta 2.2.
      Ei TKon lääkärit katsele tuloksia. Tytär meinasi jo väkisin viedä päivystykseen. Tässä välissä olen ollut kuntosalissa ja kävellyt paljon. Kylmä hoito ei ole auttanut mutta Voltaren geeli antaa nukkua.
      Olenkohan ollut vaarassa?!

      • Fidd

        Vaikea sanoa mitä on ja oletko ollut vaarassa, mutta asia on mielenkiintoinen ja kiva jos tulisit kertomaan, mikä on tilanne 2.2 jälkeen.

        Miehelläni oli p-fidd arvo joku "ihan älyttömän" korkea, taivaissa. Yksityislääkäri oli huolissaan ja teetti heti ultran, terveyskeskuslääkäri ei korvaa lopsauttanut, kun ensin siellä kävimme.

        Miehelläni ei ollut tulppaa jalassa, joka oli turvoksissa. Jäi arvoitukseksi koko homma.

        Onneksi nyt voit hyvin ! Vai mitä ?


    • Tulppa-nainen

      Minulla oli multippelit keuhkoemboliat ja kaksi keuhkoinfarktia. Fidd oli normaali. Ei aina näytä mitään.

    • Anonyymi

      mue sanottii et se arvon pitäs olla alle 0.5 ja mulla on ollu veritulppa

    • Anonyymi

      Yli kymmenen.

    • Anonyymi

      Eikös Fibdd arvot anna 95 % tarkkuuden tapauksissa, joissa laskimotulpan riski on pieni tai keskisuuri. Eli jos henkilö käyttää E-pillereitä, tai on muita riskitekijöitä, Fibdd verikoe ei välttämättä osoita tällöin tukosta täysin luotettavasti? Kyllähän tuo verikoe on todettu hyvin tarkaksi useammassa tutkimuksessa, mutta mikä tahansa verikoe voi antaa vääriä tuloksia. Toki ainahan sitä oman tuntemuksen mukaan kannattaa lääkärille mennä, vaikka veriarvo olisi kohdallaan. Itsellä tutkittu juuri epämääräistä neljän päivän kestävää pohjekipua, ei turvotusta tai kuumotuksia, on vain pirun kipeä, mutta Fibdd-arvot vain 0,3. Riskitekijänä ainoastaan muutaman kilon ylipaino, joten tiedä sitten?

    • Anonyymi

      Pohkeessa 5cm tulppa. Arvo oli vain 0.7.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe