Kysyisin teiltä rakkaat ihmiset tälläista asiaa: Meidän lähellä on huono eläinkauppaja minun "synnyin kotini" lähelle on tullut uusi, mukava eläinkauppa. Käyn kotonani yleensä viikonloppuisin, jos aattelis, että menen lauantaina ja käyn eläinkaupassa niin eläisikö kalat pussissa sueraavaan päivään kun tulisin kotiin (noin tunnin matka)?
Matkaa on kuitenkin sen verran, ettei viittisi ihan vaan käydä kaloja hakemassa, ja sunnuntaisin kauppa ei ole auki.
Kalojen "säilytys" pussissa??
9
2631
Vastaukset
- juuso
...säilyy kuha et ota kaikkein herkempii kaloi ja kalat pakataan oikein isoihin pusseihin joissa on 1/3vettä ja 2/3 ilmaa ja sinne laitetaan happi tabletti poreilemaan ja pussi kiinni todella hyvin...
- Ninni
Onko siellä liikkeessä sellaisia tabletteja, ja maksaako paljon? Voisin kyllä kotona sitten avatakkin sitä pussia ja laittaa takasin kiinni ajomatkaksi. Auttaako se mitään?
- Rasbis
Ninni kirjoitti:
Onko siellä liikkeessä sellaisia tabletteja, ja maksaako paljon? Voisin kyllä kotona sitten avatakkin sitä pussia ja laittaa takasin kiinni ajomatkaksi. Auttaako se mitään?
Noista tableteista on kyllä kahta mielipidettä. Kuulin Ruotsin reissusta, jolloin Ruotsista ostetuista kaloista paluumatkalla laivalla henkensä heittivät vain ne kalat, joiden pussiin oli laitettu tabletteja. Muut pärjäsivät hyvin, kun pusseja availtiin silloin tällöin, että happi riitti.
Eli olen sitä mieltä, että pussin avaaminen ja kenties hieman vedenkin vaihtaminen on amatöörille turvallisempaa. Ja tippa vedenparannusainetta voisi auttaa kaloja kestämään stressin paremmin, vaikka muuten se aine ei ehkä ihan välttämätöntä olekaan.
Itselläni pärjäsi tusinan verran palettikaloja loistavasti reilun vuorokauden ämpärissä. Se ei ollut suljettu, ainoastaan peitetty liinalla, joten ilmanvaihto toimi. - Gara
Rasbis kirjoitti:
Noista tableteista on kyllä kahta mielipidettä. Kuulin Ruotsin reissusta, jolloin Ruotsista ostetuista kaloista paluumatkalla laivalla henkensä heittivät vain ne kalat, joiden pussiin oli laitettu tabletteja. Muut pärjäsivät hyvin, kun pusseja availtiin silloin tällöin, että happi riitti.
Eli olen sitä mieltä, että pussin avaaminen ja kenties hieman vedenkin vaihtaminen on amatöörille turvallisempaa. Ja tippa vedenparannusainetta voisi auttaa kaloja kestämään stressin paremmin, vaikka muuten se aine ei ehkä ihan välttämätöntä olekaan.
Itselläni pärjäsi tusinan verran palettikaloja loistavasti reilun vuorokauden ämpärissä. Se ei ollut suljettu, ainoastaan peitetty liinalla, joten ilmanvaihto toimi.Kyllä ne pärjää,mutta kannattaa sanoa myyjälle että laittaa ilmaa sen verran että riittäähappi tai toinen idea on että otat ämpärin mukaan ja kun tulet synnyinkotiisis siirrät kalat pussista ämpäriin eikötuolla edellä sanottu et ei ollut tarvinnut silloin edes availla pusseja!
- elainrakas
Gara kirjoitti:
Kyllä ne pärjää,mutta kannattaa sanoa myyjälle että laittaa ilmaa sen verran että riittäähappi tai toinen idea on että otat ämpärin mukaan ja kun tulet synnyinkotiisis siirrät kalat pussista ämpäriin eikötuolla edellä sanottu et ei ollut tarvinnut silloin edes availla pusseja!
ois hyvä, et availee pussia aina välillä...ja kai ne pärjää, jos on vedenparannusainetta...
- fisu
elainrakas kirjoitti:
ois hyvä, et availee pussia aina välillä...ja kai ne pärjää, jos on vedenparannusainetta...
taitaa olla aika minimissä, kun veden pinta ei liiku, vaikka kalapusseja avaisikin. Veden vaihto tehokkaampaa??
- Kisu
fisu kirjoitti:
taitaa olla aika minimissä, kun veden pinta ei liiku, vaikka kalapusseja avaisikin. Veden vaihto tehokkaampaa??
Hapen liukeneminen on pussissa tehokasta, koska vesi loiskuu jatkuvasti kuljetuksen aikana.
Kaloja voi vallan hyvin pitää pussissa vuorokauden, kunhan huolehtii, että pussin lämpötila ei laske liian ala (tai kesäaikaan nouse liian ylös). Yhteen pussiin ei tietenkään kannata ahtaa kovin monta kalaa. Isompia 1/pussi, pienempiä muutama (riippuu pussin koosta). Pari kertaa jos viitsii avata pusiin, niin siitä on varmasti apua.
Kalojen hapenkulutus lienee aika vähäistä. Lapsena unohdin kerran 10 mutua koskispuloon viikoksi, niin että päivittäiset vedenvaihdot (aamuin illoin) jäi väliin. Viikon päästä kaikki olivat hengissä, eikä yksikään edes haukkonut pinnassa.
Ja mistäpä otat kuljetuksen aikana sopivaa vaihtovettä?
t. nimimerkki "kokemusta kalankuljetuksesta löytyy" - Ninni
Kisu kirjoitti:
Hapen liukeneminen on pussissa tehokasta, koska vesi loiskuu jatkuvasti kuljetuksen aikana.
Kaloja voi vallan hyvin pitää pussissa vuorokauden, kunhan huolehtii, että pussin lämpötila ei laske liian ala (tai kesäaikaan nouse liian ylös). Yhteen pussiin ei tietenkään kannata ahtaa kovin monta kalaa. Isompia 1/pussi, pienempiä muutama (riippuu pussin koosta). Pari kertaa jos viitsii avata pusiin, niin siitä on varmasti apua.
Kalojen hapenkulutus lienee aika vähäistä. Lapsena unohdin kerran 10 mutua koskispuloon viikoksi, niin että päivittäiset vedenvaihdot (aamuin illoin) jäi väliin. Viikon päästä kaikki olivat hengissä, eikä yksikään edes haukkonut pinnassa.
Ja mistäpä otat kuljetuksen aikana sopivaa vaihtovettä?
t. nimimerkki "kokemusta kalankuljetuksesta löytyy"Vettä kyllä voisin vaihtaa sitten kun menen yöksi isän ja äidin luo. sitä vaihdetaan varmaan 1/3 , vai vähemmän?
Voisinko pyytää niitä kaupassa laittamaan vedenparannusainetta, kun en akvaariossani enää käytä, totesin turhaksi...
Kiitos kaikille
- jessiina
en ymmärtänyt, kuinka kauan kalat joutuis olee pussukassa. Isossa pussissa riittävin happimäärin voi kaloja varmaan pitää muutamia tunteja, siis isossa pussissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195214- 472879
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312581Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231959En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111747- 1181657
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231445Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101418- 971407