Jos/kun se talvi/pakkaset tullevat tänäkin tai väh. ensi vuonna eikä ole autolle tallia tarjolla, vaan autokatos, jossa saatavana virtaa taloyhtiön hinnalla: niin aina tähän asti autoissani on ollut ehkä jo perinteinen lohko sisätilalämmitin asetelma.
Oisko ajatusta kokeilla vielä tässä elämässä jotain noita webastoja/eberejä?
Ja liekkö jopa niin, että tähän uuteen Astraan ei ns. perinteistä lohkoa ole saatavissakaan (jotain kumma säteilylämmittimiä tai letkulämmittimiä)?
Ja onko se lohko tehokas tuollaiseen 1.9 dieselfarkkuun??
Eri hintaesimerkitkin asennettuna kiinnostaa...
Webasto/Eber, lohko + sisä Astraan???
7
2606
Vastaukset
- JML82
Ite suosittelen Eberspächeriä. Itsellä ei ole ollut mitään ongelmia siinä. Saat lämmitettyä myös siellä, missä ei ole sähköä. Akussa riittää virta, kunhan ei huudata lämmityslaitteen moottoria ihan suurimalla nopeudella ja lämmittää polttoainelämmitintä niin kauan kuin ajaa sen jälkeen!
- Hese
Kiitos vastauksesta. Mikähän lie tuollaisen Eberin hinta asennuksineen (käykö muuten asentaa muuallakin kuin merkkihuollossa?)? Jos tietoa esim. välillä Lahti - Pk-seutu sopivaa asennusliikettä, niin mielellään vinkkejä.
Käykö muuten enää tuo tavallinen lohkolämmitin tuollaiseen nykyuuteen Astraan?
Mitä tarkoitat, että "lämmittää polttoainelämmitintä niin kauan kuin ajaa sen jälkeen" , eikös siinä ole joku automatiikka Eberissä (tai ainakin siinä auton omassa ole?) Meikä ajaa muuten aamulla noin tunnin verran lähdön jälkeen, tarkoitatko, että koko ajan olisi tuo polttoainelämmitin (siis Eber) päällä?? - JML82
Hese kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Mikähän lie tuollaisen Eberin hinta asennuksineen (käykö muuten asentaa muuallakin kuin merkkihuollossa?)? Jos tietoa esim. välillä Lahti - Pk-seutu sopivaa asennusliikettä, niin mielellään vinkkejä.
Käykö muuten enää tuo tavallinen lohkolämmitin tuollaiseen nykyuuteen Astraan?
Mitä tarkoitat, että "lämmittää polttoainelämmitintä niin kauan kuin ajaa sen jälkeen" , eikös siinä ole joku automatiikka Eberissä (tai ainakin siinä auton omassa ole?) Meikä ajaa muuten aamulla noin tunnin verran lähdön jälkeen, tarkoitatko, että koko ajan olisi tuo polttoainelämmitin (siis Eber) päällä??Astran dieseliin kannattaa laittaa 5kw eli se isompi eberspächerin lämmitin. Toki myös Webastokin käy, mutta itsellä ja muillakin ollaan eber todettu todella käyttövarmaksi. Kellosarjan kanssa asennettuna saa noin 1200e halvimmillan (800e laitteet ja 400e asennus). Jos haluat kaukosäätimen, se tarkoitta lisäksi noin 200e lisäkustannusta.
Huomioi, että halvimmat hinnat ei ole merkkiliikkeessä! Itsellä on Toyota ja siihen pelkkä lisäsarja maksoi merkkiliikkeessä 1000e, mutta Eberin valtuuttamassa asennusliikkeessä 600e! Sama asennus ja sama takuu! Itse asustelen Pohjois-Karjalassa, joten tuolta akselilta asennusliikkeitä en tiedä valitettavasti.
En ole varma käykö lohkolämmitin nyky-Astraan. Itellä on myös lohkolämmitin Corollassa. Lämmitän myös sillä kovilla pakkasilla Eberin apuna! Ite suosittelen polttoainelämmitintä lämpimästi. Kun moottori tulee lämpimäksi, myös polttoaineen kulutus laskee alkukilometreillä. Jotenka se eberin kuluttama polttoaine kuittautuu alkumatkan polttoainesäästöinä ainakin osittain!
Siis jos ajat lämmitämisen jälkeen tunnin, saat käyttää tunnin lämmitintä. Käytännös katsoen 15-30min lämmitys riittää pakkasesta riippuen. Ite olen Corollaa lämmittänyt -10 asteen pakkasella 20min. Tällöin moottori on suht lämmin ja tuulilasi ja etuovien sivuikkunat sulat. Eberiä voi käyttää myös ajon aikan kovilla pakkasilla. Itsellä Corollassa laskee lämmöt -30aseteen pakkasilla ilman eberin päälläoloa. - Hese
JML82 kirjoitti:
Astran dieseliin kannattaa laittaa 5kw eli se isompi eberspächerin lämmitin. Toki myös Webastokin käy, mutta itsellä ja muillakin ollaan eber todettu todella käyttövarmaksi. Kellosarjan kanssa asennettuna saa noin 1200e halvimmillan (800e laitteet ja 400e asennus). Jos haluat kaukosäätimen, se tarkoitta lisäksi noin 200e lisäkustannusta.
Huomioi, että halvimmat hinnat ei ole merkkiliikkeessä! Itsellä on Toyota ja siihen pelkkä lisäsarja maksoi merkkiliikkeessä 1000e, mutta Eberin valtuuttamassa asennusliikkeessä 600e! Sama asennus ja sama takuu! Itse asustelen Pohjois-Karjalassa, joten tuolta akselilta asennusliikkeitä en tiedä valitettavasti.
En ole varma käykö lohkolämmitin nyky-Astraan. Itellä on myös lohkolämmitin Corollassa. Lämmitän myös sillä kovilla pakkasilla Eberin apuna! Ite suosittelen polttoainelämmitintä lämpimästi. Kun moottori tulee lämpimäksi, myös polttoaineen kulutus laskee alkukilometreillä. Jotenka se eberin kuluttama polttoaine kuittautuu alkumatkan polttoainesäästöinä ainakin osittain!
Siis jos ajat lämmitämisen jälkeen tunnin, saat käyttää tunnin lämmitintä. Käytännös katsoen 15-30min lämmitys riittää pakkasesta riippuen. Ite olen Corollaa lämmittänyt -10 asteen pakkasella 20min. Tällöin moottori on suht lämmin ja tuulilasi ja etuovien sivuikkunat sulat. Eberiä voi käyttää myös ajon aikan kovilla pakkasilla. Itsellä Corollassa laskee lämmöt -30aseteen pakkasilla ilman eberin päälläoloa.Hyvin vastattu perusteellisesti, kiitos.
Pittääpi tuo aihe ottaa oikein harkintaan nytten. Hienoa se olisi olla tuo Eberi tai ylipäänsä polttoainelämmitin. On tuttu tilataksinkuljettaja ja aina kirkonkylän baarilla suharia kadehdin, kun joku Webasto tai muu vastaava autossa hyrrää ja pidemmänkin kahvitauon jälkeen sälli hyppää valmiiseen lämmitettyyn autoon. Meikämanne saa mennä ensin hytiseen, kunnes auto alkaa itellään lämpöä tuottamaan. Jäähtyy yllättävän nopeasti nuo peltilehmät kunnon talvipäivänä sisältä.
- Astraattori
No tottakai uuteen Astraan lohkolämppärin saa. Omassanikin on.
Mutta onhan tuo Eberi verrattoman paljon fiksumpi laite. Käynnistysvarmuus kelissä kuin kelissä paranee.
Jos pelkää akun tyhjentymistä, kannattaa hankkia defa-pistokkeella kytkettävä Defan akkulaturi. Eli silloin joutuu tietysti taas käyttämään autoa liekaan, mutta eipä ole pelkoa akun simahtamisestakaan! Laturihan voi toimia vaikka yöllä ja perinteiset parituntia riittää hyvin.- Hese
Niin oisko se kuitenkin tuo perinteinen lohkölämppäri? Onko riittävä (minulla 1.9 CDTI) teholtaan? Meillä taloyhtiössä rajattu max 2 tuntiin lämmitysaika. Käytännössä tuollainen 1,5 tuntia on mahdollinen, kun se ajastin on kuitenkin sen verran epätarkka/omat lähdöt vaihtelevat. Huomasin vaan kun oli aiempi Vectra 2.2. DTI, niin ei se hirveen notkea ollut isommilla pakkasluvuilla.
Tuo Eber on sillai melko kallis hankinta kuitenkin ja itselläni auto vaihtuu noin 2 - 2,5 vuoden välein, jolloin ei ehkä investointia saa ikään kuin takaisin. Uskoisinpa, että se autoliikkeen myyjäpoika/tyttö ei kuitenkaan sieltä taulukosta erikoishyvitystä Eberille löydä??!! Lohko sisähaaroitus voisi olettaa olevan hintaluokassa 100 - max 150 euroa, eiköhän? Eberiä, mitä varovasti kyselin mennee väkisiltään tuonne 1.000,00 euron haarukkaan.... - Astraattori
Hese kirjoitti:
Niin oisko se kuitenkin tuo perinteinen lohkölämppäri? Onko riittävä (minulla 1.9 CDTI) teholtaan? Meillä taloyhtiössä rajattu max 2 tuntiin lämmitysaika. Käytännössä tuollainen 1,5 tuntia on mahdollinen, kun se ajastin on kuitenkin sen verran epätarkka/omat lähdöt vaihtelevat. Huomasin vaan kun oli aiempi Vectra 2.2. DTI, niin ei se hirveen notkea ollut isommilla pakkasluvuilla.
Tuo Eber on sillai melko kallis hankinta kuitenkin ja itselläni auto vaihtuu noin 2 - 2,5 vuoden välein, jolloin ei ehkä investointia saa ikään kuin takaisin. Uskoisinpa, että se autoliikkeen myyjäpoika/tyttö ei kuitenkaan sieltä taulukosta erikoishyvitystä Eberille löydä??!! Lohko sisähaaroitus voisi olettaa olevan hintaluokassa 100 - max 150 euroa, eiköhän? Eberiä, mitä varovasti kyselin mennee väkisiltään tuonne 1.000,00 euron haarukkaan....Lohkolämppärin tehosta en osaa wattilukuja kertoa, mutta ei se ainakaan jäähdytysnestettä k i e r r ä t ä järjestelmässä kuten webasto tai Eber. Eikä lohkolämppäri lämmitä sisätiloja tai ole muutenkaan yhtä tehokas. Aika monissa taloyhtiöissähän muuten on rajoitus ettei noita sähkökäyttöisä sisätilalämppäreitä saa käyttää. Mikäs ssinä mukavampaa kuin hypätä lämpöiseen autoon, kun naapurit vasta raapii jäätä pois.. :-D
Mutta mun mielestä juuri tuo, että lämmitettävä jäähdytysneste todella kiertää järjestelmässä, on auton hyvinvoinnin kannalta parempi vaihtoehto kuin se, että moottoria "hehkutetaan" yhdestä pisteeestä pari tuntia yhtäsoittoa hiukan ehkä alitehoisella sähkövastuksella.
Mun mielestä sun kannattais kerran kokeilla eberiä. Sitten pääsisit tuosta arpomisesta eroon ;-) Se on ehdottomasti mukavin, järkevin ja paras lisävaruste mitä nykyaikaiseen autoon ylipäätään voi hankkia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15311021
- 535269
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452473- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131731Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421594Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351206Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6916