Elikkäs olen hieman alle parikymppinen, ja kärsin todella pahoista kuukautiskivuista. Pillereitä olen syönyt nyt kaksi vuotta, mutta niistä ei kipuihin ole ollut lainkaan apua.
Kivut tuntuvat alavatsassa, mutta pahimmat kivut ovat tuolla "peräpuolessa", tuntuu kuin joku iskisi puukolla peräsuoleen, vihloo ja sattuu niin kovasti että joskus tuntuu että lähtee taju :( Itku tulee monesti, sattuu NIIN paljon. Vessassa käynti on monesti todella tuskaista.
Tässä vaiheessa kysyn, voiko tällaiset kuukautiskivut olla normaaleja? Vai mikäköhän vaivaa? :(
Lääkärissä ei koskaan oteta vakavasti kun olen valittanut kuukautiskivuistani. Sanovat vain että kuukautiskivut ovat tosi yleisiä, ja käskevät syödä buranaa! Koskaan ei ole mitenkään tutkittu, misä kivut voisivat johtua :( Olen aika epätoivoinen tän asian kanssa, menisin yksityiselle jos vaan suinkin olisi rahaa.
Rintani ovat myös jatkuvasti todella kipeät, eikä niitäkään ole ikinä tutkittu gynekäynnin yhteydessä... vaikka syön pillereitä, ja äitini sairastui rintasyöpään melko nuorena.
Millä ihmeellä saisi lääkärit ottamaan tosissaan nämä minun kipuni? Että saisin vihdoin tietää mikä vaivaa, vai vaivaako mikään. Pelottaa että se on endoa? Mitä luulette, voisiko kyseessä olla endometrioosi?
Itkettää jo nyt kun ens tiistaina alkaa taas menkat :(
h*lvetilliset menkat
16
3122
Vastaukset
- kokemuksia on
Voi olla ihan sitäkin, että kuukautiset vielä hakevat muotoaan. Pillereiden pitäisi auttaa, mutta harvemmin kuukautiset kivuttomia ovat, se on vaan naisena hyväksyttävä.
Itse muistan kieriskelleeni tuskissani nuorempana, lastensaannin jälkeen reagoin kipuun jotenkin huolettomammin. Harvoin se todella pahasti kremppaa (niin että esim. kävelykyky menee kuten nuorena), mutta eihän se mukavaa tietenkään ole.
Peräsuolikipukin on ihan normaalia, yritä käydä vessassa jos vain voit.
Kipu on yleensä kohtulihaksen supistelusta johtuvaa, ja se sama supistelu saa myös suolen ärtymään ja toimimaan tiheämmin kuukautisten aikana. Itse voi tyhjenemisprosessia helpottaa liikunnalla, jo pari päivää ennen kuukautisia aloittaa runsaampaa liikuntaa, ja kun kivut alkavat, ei jää kotiin makaamaan, vaan lähtee vaikkapa lenkille.
Lämmin kaurapussi selkään tai mahaan toimii monilla, ja kyllä sitä Buranaa kannattaa syödä, ota eka pilleri heti kun juiliminen alkaa ja ainakin eka vrk maksimiannoksella.
En siis sano, etteikö voisi olla endoa yms, mutta ei turhaan kannata stressata syövästä, endosta yms. Naisen lisääntymistoiminta ei ole kivutonta eikä sen kuulukaan olla. Ikävää kipuili on, mutta ei vaarallista. - niinpä niin
Edellisestä vastaajasta eroten en usko, että päähän taputtelu auttaa millään tavalla. "Voi voi kun sinulla on paha olla, ikävää, mutta sellaista se on"... ja paskan marjat! Nyt varaat itsellesi lääkäriajan ja vaadit KAIKKI tutkimukset ja selityksen sille, miksi kivut ovat niinkin rajuja. Ei todellakaan kuulu mihinkään asiaan, että kivut ovat todella pahoja.
Lääkärit saa ottamaan asiat vakavasti, kun kertoo oireista selvästi ja siitä, että ei pysty toimimaan näiden kipujen aikana, mainitsemalla, että on kokeiltu jo särkylääkkeitä ja ne eivät auta ja homma on saatava selväksi nyt eikä 15. päivä. Jos menee lääkärin tykö ja sanoo "mutta kun mua sattuu enkä haluis et sattuu", niin eipä niillä ole mitään syytä ottaa sitä sen vakavammin kuin ihan tavallisena menkkakipuna, johon auttaa burana.- ainoastaan että
suhtaudun skeptisesti siihen, että mitään tutkimuksia määrätään ja vielä skeptisemmin siihen, että mitään löytyy.
Nykyajan naiset tai tytöt valitettavasti kuvittelevat, että kuukautiset ovat sinistä nestettä, joka tulee kuvioituun siteeseen hupstups ja ainoa haitta on se, että seksi on sotkuista pari päivää.
Elimistössä, ihan normaalissakin, tapahtuu isoja asioita kuukautisten aikana ja on AIVAN NORMAALIA, että on kuukautiskipuja. Ja kyllä, jopa sellaisia, että ne lyövät sinut maahan. Voihan sitä valittaa valittamasta päästyään ja juosta tohtorilta toiselle, mutta siinä kuluu omat ja yhteiskunnan rahat, ja mitään hyötyä ei saavuteta. Valitettavasti. Burana poskeen ja lenkille! - normaalia
ainoastaan että kirjoitti:
suhtaudun skeptisesti siihen, että mitään tutkimuksia määrätään ja vielä skeptisemmin siihen, että mitään löytyy.
Nykyajan naiset tai tytöt valitettavasti kuvittelevat, että kuukautiset ovat sinistä nestettä, joka tulee kuvioituun siteeseen hupstups ja ainoa haitta on se, että seksi on sotkuista pari päivää.
Elimistössä, ihan normaalissakin, tapahtuu isoja asioita kuukautisten aikana ja on AIVAN NORMAALIA, että on kuukautiskipuja. Ja kyllä, jopa sellaisia, että ne lyövät sinut maahan. Voihan sitä valittaa valittamasta päästyään ja juosta tohtorilta toiselle, mutta siinä kuluu omat ja yhteiskunnan rahat, ja mitään hyötyä ei saavuteta. Valitettavasti. Burana poskeen ja lenkille!mitä normaalia on siinä kun tyttö joka ei pysty liikkumaan toiseen huoneeseen edes vessaan kivun takia ja itkee pari päivää kivusta? etenkin kun sama tyttö ei tunne kipua kovin helposti ja jos sattuukin niin ei helposta näytä sitä. eikös ole sama käydä kaikissa testeissä ettei varmasti ole mitään vikana. sanotaan vaikka että kivut johtuvat endometrioosista niin sitten ei tarvihe miettiä vuosien lapsen yrittämisen jälkeen mitä on vikana. itse ainakin haluan tietää ennen. kuka sanoo että on pakko kärsiä sietämättömistä kivuista jos ei ole pakko ainakin jos tietää että siihen on syy. itseäni ainakin rauhoittaisi ajatus ettei kyse ole mistään vakavammasta. jos mitään ei löydy niin sitten on onnellinen ettei kyse ole vakavasta.
täällä ei ainakaan lenkit onnistu kun ei pääse edes keittiöön hakemaan juotavaa, hyvä sitten mennä ulos jalat verta valuen kun siteet ei edes pidä veren määrää. ja kupit ja muut ei onnistu. onneksi sentään pillerit toimii miulla sen verran että kivut on siedettäviä ja ei tarvihe jäädä koulusta pois joka kerta kun on kuukautiset moneksi päiväksi
ei alkuperäinen - normaalit...
ainoastaan että kirjoitti:
Elimistössä, ihan normaalissakin, tapahtuu isoja asioita kuukautisten aikana ja on AIVAN NORMAALIA, että on kuukautiskipuja. Ja kyllä, jopa sellaisia, että ne lyövät sinut maahan. Voihan sitä valittaa valittamasta päästyään ja juosta tohtorilta toiselle, mutta siinä kuluu omat ja yhteiskunnan rahat, ja mitään hyötyä ei saavuteta. Valitettavasti. Burana poskeen ja lenkille!...kuukautiskivut eivät aiheuta toimintakyvyttömyyttä. Alkuperäisen oireet saattavat johtua endometrioosista, joten ehdottomasti tutkimuksiin. Itse kärsin nuoruudessani endometrioosikivuista liian pitkään, koska lääkäri ei uskonut olevan kyse sen kummemmasta. Lopulta raahautin itseni oksentamaan lääkärin kengille ja pyörtymään hoitopöydälle, niin sain diagnoosin. Näiden asioiden kanssa ei ole leikkimistä, joten sinä voit olla ihan hiljaa, kun et tajua mistään mitään. Ja lenkkeily on yhtä tuskaa endon kanssa, että juokse sinä vain.
- lääkkeitä
Minullakin oli parikymppisenä pahat kuukautiskivut; makasin pari päivää kuukaudesta kippuralla sängyssä tai vessan lattialla ja oksentelin. Lääkäriltä sain reseptilääkeitä, jotka auttoivat sen verran, että pystyin elämään suhteellisen normaalisti kuukautistenkin aikana. Toinen saamani lääke oli kipulääke ja toinen ehkäisi kramppeja. Myöhemmin e-pillerit auttoivat minua niin, että kivut lievenivät. Nykyään pärjään buranan avulla.
Kuukautiskivut, kovatkin sellaiset, ovat tavallisia. Niistä ei kuitenkaan tarvitse kärsiä, vaan niihin on tehokkaita lääkkeitä. Epäilen, että naiset, jotka kehtaavat tulla tuomitsemaan tähän ketjuun, eivät ole koskaan kokeneet kovia kipuja kuukautisten aikaan, eivätkä siis ymmärrä, ettei ole kyse mistään pienestä nipistelystä. Heidän kommenttinsa voit jättää omaan arvoonsa.
Ota nyt uudestaan yhteyttä lääkäriin ja selitä rautalangasta vääntäen siellä, että kivut ovat niin kovat, ettet pysty toimimaan normaalisti, ja että burana ei auta. Vetoa siihen, että et pysty käymään koulua/töissä kivuilta. Kerro myös kaikki muut oireesi samalla. Äläkä lähde vastaanotolta ennen kuin olet saanut joko lääkereseptin tai lähetteen jatkotutkimuksiin. Jos saat lääkeitä, ja ne eivät auta, palaat lääkäriin kertomaan siitä ja vaadit jotain muuta. Terveyskeskuksissa on nykyään sellaista, että hoitoa joutuu vaatimaan ja anelemaan. Kannattaa vain pysyä lujana, niin asioita alkaa tapahtua.- 1988_
Niin, kivut ovat kyllä oikeasti todella pahoja, eikä suinkaan mitään pientä kramppausta :( Tiedän kyllä että kuukautiset ovat monilla, monilla naisilla kivuliaat, mutta olenkin ihmetellyt miksi minua ei ole tutkittu kun olen NÄIN kovista kivuista maininnut. Pelottaa ja itkettää vaan. Tampoonin laittaminenkin sattuu aivan kamalasti, itku silmässä saan senkin tehdä :(
Särkylääkkeistä ei ole juurikaan apua, olo helpottuu ihan vähän ehkä tunniksi, mutta siihen se sitten jääkin.
Niin pitäisihän sitä varmaan vaatimalla vaatia että tutkittaisiin, mutta sekään ei ole ihan niin helppo juttu, olen näet vakavasti masentunut, eikä minulla ole oikein voimia vaatia mitään tuollaista :( Vaikea selittää. En vaan jaksa/pysty vaatimalla vaatimaan. On muutenkin niin kamalan vaikea nolot oireensa jollekin ventovieraalle kertoa, kaikkine ulostuskipuineen päivineen :( - ole tuomitsemisesta
..vaan siitä että esimerkiksi endoa epäillään nykyään aina, jos vähän kramppaa. Suurin osa sairaaloissa tehtävistä endotutkimuksista, tähystyksistä yms eivät anna mitään viitettä endosta. Aivan turhaa rahanhukkaa suomeksi sanottuna. En ihmettele, jos tk-lääkärit kieltäytyvät kuuntelemasta, rahaa ei yksinkertaisesti ole kaikkien vaivojen syynäämiseen ja näistä kuukautiskivuista valitetaan nykyään todella herkästi. Kun huutaa tarpeeksi monta kertaa susi..
Ja vaikka endo todettaisiinkin (harvinaisena asiana), sitä on vaikea hoitaa. Kiinnikkeiden irroitteluleikkaus saattaa provosoida lisää kiinnikkeitä, koska kyse on elimistön ominaisuudesta, jota kaikki puuttuminen provosoi. Terveintä (anteeksi taas holhoava asenteeni) on saada ne lapset nuorena, raskaus on endon ylivoimaisesti tehokkain parantaja/hidastaja, eivät lääketieteelliset toimenpiteet.
Ja tottakai kipulääkettä kehiin, jos sattuu. Mutta esimerkiksi Buranaa voi hyvin syödä 800mg x 3 päivässä, sen verran sitä määrätään lääkärillä kiputiloihin. Se yksi 400mg:n tabletti, joka säästeliäästi otetaan, ei vain yleensä auta, ei se auta minullakaan, vaikka mielestäni kivut ovat kohtuullisia. Vahvempia lääkkeitä voi toki pyytää, mutta niissä monessa on koukkuun jäämisen riski eli kannattaa aina kokeilla miedoimman mukaan. Lääkäreillä on syynsä, miksi eivät lykkää kasaa pillereitä jokaisen nuoren mukaan! - fgdfg
ole tuomitsemisesta kirjoitti:
..vaan siitä että esimerkiksi endoa epäillään nykyään aina, jos vähän kramppaa. Suurin osa sairaaloissa tehtävistä endotutkimuksista, tähystyksistä yms eivät anna mitään viitettä endosta. Aivan turhaa rahanhukkaa suomeksi sanottuna. En ihmettele, jos tk-lääkärit kieltäytyvät kuuntelemasta, rahaa ei yksinkertaisesti ole kaikkien vaivojen syynäämiseen ja näistä kuukautiskivuista valitetaan nykyään todella herkästi. Kun huutaa tarpeeksi monta kertaa susi..
Ja vaikka endo todettaisiinkin (harvinaisena asiana), sitä on vaikea hoitaa. Kiinnikkeiden irroitteluleikkaus saattaa provosoida lisää kiinnikkeitä, koska kyse on elimistön ominaisuudesta, jota kaikki puuttuminen provosoi. Terveintä (anteeksi taas holhoava asenteeni) on saada ne lapset nuorena, raskaus on endon ylivoimaisesti tehokkain parantaja/hidastaja, eivät lääketieteelliset toimenpiteet.
Ja tottakai kipulääkettä kehiin, jos sattuu. Mutta esimerkiksi Buranaa voi hyvin syödä 800mg x 3 päivässä, sen verran sitä määrätään lääkärillä kiputiloihin. Se yksi 400mg:n tabletti, joka säästeliäästi otetaan, ei vain yleensä auta, ei se auta minullakaan, vaikka mielestäni kivut ovat kohtuullisia. Vahvempia lääkkeitä voi toki pyytää, mutta niissä monessa on koukkuun jäämisen riski eli kannattaa aina kokeilla miedoimman mukaan. Lääkäreillä on syynsä, miksi eivät lykkää kasaa pillereitä jokaisen nuoren mukaan!Joillakin ibuprofeeni vaan ei toimi, ei edes suurina annoksina. Tulehduskipulääkkeidenkin joukosta löytyy kyllä reseptillä tehokkaampia ja voimakkaampia lääkkeitä ilman, että tarvitsee siirtyä koukuttaviin lääkkeisiin. Monilla esim. naprokseeni on tuonut avun kuukautiskipuihin jos ibuprofeenista ei ole ollut apua.
- et tajua
ole tuomitsemisesta kirjoitti:
Ja tottakai kipulääkettä kehiin, jos sattuu. Mutta esimerkiksi Buranaa voi hyvin syödä 800mg x 3 päivässä, sen verran sitä määrätään lääkärillä kiputiloihin. Se yksi 400mg:n tabletti, joka säästeliäästi otetaan, ei vain yleensä auta, ei se auta minullakaan, vaikka mielestäni kivut ovat kohtuullisia. Vahvempia lääkkeitä voi toki pyytää, mutta niissä monessa on koukkuun jäämisen riski eli kannattaa aina kokeilla miedoimman mukaan. Lääkäreillä on syynsä, miksi eivät lykkää kasaa pillereitä jokaisen nuoren mukaan!itsekään mistä puhut. Endosta et ainakaan tiedä yhtään mitään ja endotutkimusta ei tehdä pikkukramppien vuoksi. Laparoskopia on aiheellinen silloin, jos kipu säteilee peräsuoleen, kuukautiset eivät ole säännöllistyneet ja/tai kivut estävät sängystä nousun. Toinen syy on esim. se, että toinen munasarja ei tuota munasolua, jolloin ainut tapa tutkia asia on laparoskopia. Jos munanjohdin on solmussa tai munasarjassa on myoma, niin sinun mielestäsikö ei muuta kun lapsia pukkaamaan? En usko, että yhtäkään tutkimusta tehdään turhaan. JA kyllä kuule, todella monessa tehtävistä tutkimuksista, löydetään joko endometrioosi tai myomia. Jos nainen menettää suolensa tai virtsarakkonsa hallinnan, oksentelee, pyörtyilee ja on sekava, ei kuukautiskivut ole normaaleja. Jos endo vie jalat alta, nostaa kuumeen tai vie tajun, tutkimus on jo myöhässä. Eikä ne tutkimukset sun pussista ole pois, älä huoli.
Ja teepä siinä sitten lapsia, jos endo on elvinnyt ja näin aiheuttaa 50 % lapsettomuutta. Ja se ei todellakaan ole mikään elimistön ominaisuus, hölmö! Buranaa ei saa syödä 1200 mg enempää päivässä eikä kahta viikkoa putkeen sen verta ohentavan vaikutuksen vuoksi. Muihin endon hoitoon käytettäviin lääkkeisiin ei todellakaan jää koukkuun. Lopeta ajoissa, opettele olemaan hiljaa.
- Hoitaja-03
Naisten EI tarvitse nykypäivänä kärsiä kuukautiskivuista, vaikka ne normaalia ovatkin!! Yksityisellä gynellä saisi hyvää ja laadukasta hoitoa, mutta sehän on kallista. joten varaa aika ihmeessä nyt terveyskeskuksen lääkärille. Kerro hänelle tarkasti kipusi ja kysele, että onko mahdollista saada korkeampi hormonisia E-pillereitä. Kirjoituksessasi, et kyllä maininnut mitkä pillerit sulla on, onko diane novat? nehän määrätään usein kivuliaisiin menkkoihin, akneen jne...koska ne ovat ainoa pillerimerkki( niiden rinnakkaisvalmisteet)josta saa kela korvauksen, koska lääkäri ruksaa reseptissä kohdan "sairauden hoito". Muista sanoa, myös että äitisi on kuollut nuorena rintasyöpään ja haluat, että rintasi tutkitaan.
Buranaa ei kuulu syödä menkkakipuihin paketillisia ja kivuista ei tarvii kärsiä, lääkärien kuuluu hoitaa ja auttaa. Naisten ei kuulu paria päivää kuukaudessa kiemurrella lattialla!! kyllähän mm. niskakivut hoidetaan jne...miksei tämmöistä!!??
Tsemppiä sulle, koitahan pärjätä!!- 1988_
Ensin söin meliane-pillereitä vuoden, muuten sopivat hyvin, mutta apua en kipuihin saanut, niin vaihdettiin cypretyl-pillereihin joita olen nyt syönyt kanssa vuoden verran. No nekään eivät sitten kipuihin auttaneet, ja sopivat minulle muutenkin melko huonosti, niin kysyin sitten josko voisin vielä kokeilla jotain toista merkkiä, mutta lääkäriltä tuli vaan vastaus että "et sinä apua pillereistä tule saamaan, koskaan". Käsittääkseni nämä cypretylit ovat melko suurihormonisia pillereitä?
- 1988_
Mulla on siis aina alkanu menkat tiistai-iltana, eli 5.päivänä viimeisen pillerin ottamisesta. Kivut alkoivat aina ennen vasta silloin tiistaina, kun vuotokin alkoi, nyt muutamana viime kertana kivut on alkanu jo päivää ennen, ja nyt tänään on tuntunut jo tuskaisia "puukoniskuja" peräsuoleen, siis ensimmäistä kertaa alkaa kivut JO kaksi päivää ennen!!! :(
Mistä tämäkin nyt voi johtua, kun kivut YHTÄKKIÄ ovat alkaneet jo ennen vuodon alkua?? :(
(ja tiedän kyllä että kivut voivat alkaa joillain naisilla ennen vuodon alkamistakin, mutta kun itselläni ei ole koskaan ennen niin ollut tämän 7 vuoden aikana kun olen kuukautisista joutunut kärsimään).
Ja tuntuu että kivut vaan pahenevat vuosi vuodelta!
Sattuu, ja itkettää :(- Nalle22
Jokaisen menkkakivut on yksilöllisiä, mutta mä luulen tietäväni edes osittain miltä susta tuntuu, mä oon kärsiny ihan älyttömistä menkkakivuista kaikki 11v kun ne on kestäny, eli puolet koko tähän astisesta elämästäni..aina on joutunu olla ekan vuotopvän pois koulusta tms..mun kohdalla asiaa vaikeuttaa se että ainoana kipulääkkeenä voin syödä panadolia, allergioiden takia..no, mulle alotettii nyt vihdoin vuoden alussa minipillerit (ylipainon takia ei tavallisia e-pillereitä) ja ihme kyllä niiden avulla kivuista lähti pahin terä, mutta aina niin säännöllinen kierto muuttu tosi epäsäännölliseks ja vuodin 4pvn sijasta 3 vkoa..kun tää ei tasaantunu ni ne pillerit lopetettiin..kivut tuli takasin samalla mitalla, ja alkusyksystä mulla alko tulee niitä ihmekipuja myös muulloin, ja pääsin naistentautien polille, jossa löyty kysta..no, ne ei oo mitää ihmejuttuja, mut nyt mulla on myös ne kivut ruvennu alkaa useemman pvän ennen vuotoja ja niitä on myös puolivälissä..yks pvä tuli sit niin pahat kivut et kävin pyytämässä yksityiseltä yleislekurilta jälleen lähetteen kättärille..kystaa oli taas, lisäksi nestettä vatsaontelossa, ilm. kystan puhkeamisesta..no sitä kontrolloitiin ja se tuntu niin ihanalta kun mun kipuja ei vihdoin vähätelty vaan ne otettiin tosissaan..noi mun, niinkun sunkin kivut kyllä viittaa endoon ainaki jonkinverran...nyt mulle alotettii jatkuva keltarauhashormoni ja seur kontrolli tammikuun lopussa...mutta kaikella tällä mä halusin sanoa että älä luovuta, vaan ravaa siellä lekurissa, mulla oli aluks tunne että mä tuun kohta hulluks kun kukaan ei tunnu uskovan, mutta sit ne lopulta usko...ja sut on pakko tutkia kunnolla, noi oireet on sen verran selkeet. Meepä joku kerta pahimpien kipujen aikaan lekuriin, ni ne näkee miten kipee sä oot..mutta paljon tsemppiä sulle ja kerro kuulumisia jatkossa! äläkä välitä kuukautiskipujen vähättelijöistä! sulla on oikeus tulla tutkituks ja oikeus saada hoitoa, ei kenenkään tartte kärsiä.
- 1988_
Noh, tänään ne nyt alko, ja sattuu NIIN SAIRAASTI etten kohta kestä enää! :( Itkettää vaan, kun hädin tuskin pystyy istumaan kun tekee niin kipeää. Aamulla ei meinannut päästä sängystä ylös kun tuli niin vahvoja kramppeja jotka alkoi edestä ja loppui taakse. Siis ensin kramppaa alavatsa, sitten itse emätin, ja sitten peräsuoli. Koko lantion alueeseen sattuu.
Särkylääke auttoi hieman, muttei kamalasti kuitenkaan...- Tiedän tunteen
Tiedän tasan tarkkaan miltä tuntuu, kun sattuu niin, että itkettää. Ite jouduin tänään lähtemään koulusta kesken päivän ja itkin koko matkan kotiin, kun sattui niin paljon. Särkylääkkeet sentään vei pahimmat tuskat pois.
Olisiko sulla joku kaveri, jolle voisit kertoa, ja joka voisi tulla sun kanssa lääkärille? Tai jos koittaisit kirjoittaa samantyyppisen "kirjeen" lääkärille, jossa kuvailisit oireita. Kuulostaa ehkä hassulta, mutta se voisi helpottaa nolouden tunnetta, kun ei tarvitsisi ääneen kertoa oireista. Eikä jäisi asioita mainitsematta. Jos olet jossain koulussa, voisit pyytää terveydenhoitajalta apua.
Kunhan et jää kipujesi kanssa yksin. Vaadit niin kauan, että idioottikin tajuaa, ettei kyse ole mistään pikkukrampeista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202273Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3041234- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642