Kerron tässä tarinani. Jospa siitä olisi hyötyä tai lohtua jollekin.
Vatsavaivoja minulla on ollut varmaan kymmenisen vuotta. Työterveyslääkäri puhui vain stressistä (jota olikin ja joka vaikuttaa vatsavaivoihin) Minulla oli jatkuvaa kuvotusta. Mitä tahansa panin suuhuni, se meinasi tulla pois. Joskus oksensinkin raskaamman aterian jälkeen. Se oli hankalaa, koska työhöni kuului joskus lounaita ja illallisia. Tuli huono olo ja syöminen tökkäsi. Noloa. Varsinkin Pietarissa, jossa vieraanvaraisuutta osoitetaan pitkällä menulla ( ja vodkalla) Närästi, välillä vaikea niellä, vatsaan koski, ilmavaivoja ( tosi kiusallisia ja jos ei "painetta" voinut purkaa, niin koski ja kovaakin )Kurkku oli käheä, kurkunpää "tuntui" koko ajan. Ääni meinasi hävitä, kun jouduin pitämän juttuja. Ja hengitysvaikeuksiakin oli. Eli kaikkea mahdollista. Lopulta "hermostuin" ja vaadin tutkimuksia. Gastroskopiassa ilmeni, että ruokatorvi on pahoin tulehtunut ja haavainen. Ja palleatyrä. Työterveysaseman kirurgi oli leikkauksen kannalla ja laittoi lähetteen keskussairaalan polille. Pääsin sinne kuukaudessa. Siellä vatsaelinkrurgi sanoi, että pääsen leikkaukseen, jos haluan. Itse piti tehdä ratkaisu. Vähän siitä nurisin, kun hän ei neuvonut asiantuntijana. Totesi, että leikkauksessa on aina riskejä ja joskus se ei auta - hänen mielestäänkyllä apu usein tulee. Ja sanoi,että Euroopassa tätä vaivaa hoitavat sisätautilääkärit eikä siellä leikata. Suomessa hoitavat kirurgit ja täällä leikataan. Leikaus on aika vaativa. Puoli vuota mietin, mitä teen. Nexiumit eivät auttaneet ja vaivat alkoivat jo vaikuttaa mielialaankin. Tosi inhoittava sairaus, vaikka tuskin sitä terveet oikein ymmärtävät. Pääsin leikkaukseen kuukaudessa. 4 vrk sairalassa, 2 viikkoa s-lomaaa ja 4 viikkoa piti syödä litkuja. Sen ajan oli nielemisvaikeuksia - ei tosin kovin pahoja.
Nyt on elämänlaatu parantunut. Siideriä ja valkoviiniä vältän ( punaviini käy). Myös raskaita ja runsaita aterioita vältän. Kurkun käheys on jäljellä ja yskin usein, mutta siitä selviää yskimällä. Muuten olo on hyvä. Paino putosi 3 - 4 kiloa leikkauksessa eivätkä kilot ole tulleet takaisin. Leikkauksesta on vajaa vuosi.
En osaa enkä halaukaan muita neuvoa, mutta ymmärrän hankaluudet. Minulla on 2 tuttavaa. joille on tehty sama juttu onnistuneesti. He kovasti kannustivat minua leikkaukseen. Mutta onhan niitä epäonnistuneita tarinoita. Vaikea asia ratkaistavaksi.
Leikattu refluksi
37
2298
Vastaukset
- kuin omani
minulla kesti tämä refluksivaiva 15 vuotta..sinun kertomus kuin minun kynästäni.minut leikattiin kesäkuussa 2007 ja toivuin aika nopeesti paitsi nielemisvaikeudet kesti melkein 5kk nyt on ihan hyvä olokin.ennen söin parhaillaan 3kpl 40g nexsiumia ekä mitään apuja loppuvaiheessa.oli aina kauheanpaha olla suolistossa kupli hapot nousi ylös ja suu oli tahmea ja pahanmakuinen..heikotti ja oli hankala syödä muutenkin oli aina kauhea väsymys..minut leikattiin jorvissa missä sinut tv.mies 37 v.
- leikattu
Leikattu Etelä-Savon keskusairaalassa Mikkelissä.
Olen liki kuuskymppinen nainen - on jääny tpois
leikattu kirjoitti:
Leikattu Etelä-Savon keskusairaalassa Mikkelissä.
Olen liki kuuskymppinen nainenMiten päädyit leikkaukseen ja millaisin vaivoin?
Miten hoidit itseäsi ennen leikkausta ja miten voit nyt?
- Hyvä kirjoitusta, mutta
että kun se on täysin "lottoamista", jotkut leikkaukset onnistuu ja jotkut ei. Ja jos ei onnistu, elämä on vieläkin helvetillisempää, eli pitäisi olla sellainen kokenut kirurgi, jolta se leikkaus varmasti onnistuu. Kirurgistahan se on kiinni, onnistuuko se leikkaus vai ei. Kuten kirjoitit, äärimmäisen vaikea päätös!
Mulla paha refluksi mutta yksikään lääkäri ei ole suositellut leikkausta. Mene nyt sitten leikkaukseen kun lääkärit on epävarmoja leikkauksen onnistumisesta! - Outo lintu
on Suomen maassa niin paljon joten on vähintäänkin ihmeellistä että sisätautilääkärit ja vähän enemmänkin alaa lukeneet ovat niin kädettömiä, jopa leikkauksienkin suhteen.
Ja kun lääkehoidotkaan eivät harvemmin tehoa, on tasan kaksi vaihtoehtoa, joko tapella näiden vaivojen kanssa koko loppuelämä tai riskillä mennä leikkaukseen, joka voi parantaa elämän laatua tai sitten pahentaa sitä. Itselläni ei valitettavasti ole kuin sellaisia tuttuja, joilla leikkaus ei ole parantunut tilannetta, pikemminkin päinvastoin, joten siinä mielessä on äärimnmäisen vaikea asia ratkaistavaksi, varsinkin kun täkäläiset lääkärit eivät suosittele leikkausta...
Alkava joulu lienee kaikkein suurin haaste, miten joulumässäilyjen yhteydessä ja jälkeen refluksivaivat pahenevat.... - kapro
Sehän tässä on hankaluutena kun pitää itse päättää valitseeko leikkauksen vai ei, tuntuu isolta päätökseltä ja miten sitä oikein osaa tehdä oikean valinnan.
Lääkärit kokemukseni mukaan kehuvat happosalpaajien erinomaisuutta ja kai ne monilla/useimmilla toimivat, mutta en ihan usko että ne toimivat kaikilla niin hyvin kuin annetaan ymmärtää. Miksi kukaan ikinä menisi niinkin isoon operaatioon jos lääkkeillä (ja ruokavaliolla ym) saisi oireet kunnolla kuriin.- vaan huomaa
Hypochylin = E621 ym öllöt kirjoitti:
kirjoituksesta,että eivät olisi sanoneet,siis hänelle,jolle vastasit??????
- Outo lintu
"Refluksi" muuttunut niin pahaksi että kun sängystä nousee, on niin paha hengenahdistus (närästystä myös vaikka ei ole mitään edes syönyt) että meinaa tukehtua. Nexiumin jätän pois ja siirryn Somaciin ja tammikuun alussa vatsakirurgin juttusille ja vaadin ja pakotan itseni leikattavaksi. Jos henki lähtee, lähteköön mutta tämä ei ole enää ihmisarvoista elämää, mieluummin makaan haudassa kun elän koska tämä on minulla ankarasti pahentunut, oli muutaman viikon syksyllä lähes oireeton, mutta nyt on tilanne hyvin vakava.
En usko enää mihinkään happosalpaajiin, usko niihin on mennyt, viimeisen oljenkorren vielä käytän ja otan Somac-kuurin ja sitten otan riskin ja hankin vatsakirurgin joka on minut valmis leikkaamaan. Riskeistä viis, en jaksa enää tämän kanssa tahia, hankaloittaa niin paljon elämää, eikä tämä tunnu edes enää elämältä! - kapro
Outo lintu kirjoitti:
"Refluksi" muuttunut niin pahaksi että kun sängystä nousee, on niin paha hengenahdistus (närästystä myös vaikka ei ole mitään edes syönyt) että meinaa tukehtua. Nexiumin jätän pois ja siirryn Somaciin ja tammikuun alussa vatsakirurgin juttusille ja vaadin ja pakotan itseni leikattavaksi. Jos henki lähtee, lähteköön mutta tämä ei ole enää ihmisarvoista elämää, mieluummin makaan haudassa kun elän koska tämä on minulla ankarasti pahentunut, oli muutaman viikon syksyllä lähes oireeton, mutta nyt on tilanne hyvin vakava.
En usko enää mihinkään happosalpaajiin, usko niihin on mennyt, viimeisen oljenkorren vielä käytän ja otan Somac-kuurin ja sitten otan riskin ja hankin vatsakirurgin joka on minut valmis leikkaamaan. Riskeistä viis, en jaksa enää tämän kanssa tahia, hankaloittaa niin paljon elämää, eikä tämä tunnu edes enää elämältä!Oletko saanut selville miksi refluksi on nyt mennyt pahaksi vai onko vaan tauti edennyt ilman selvää syytä?
Kannattaa varmaan tosiaan vaihtaa nexium pois jos se ei auta. Toivottavasti olosi helpottuu pian,
ei tosiaan ole hauskaa tämän taudin kanssa. Huonontaa elämänlaatua monella tapaa. - enpä oo tarvinnut
Outo lintu kirjoitti:
En usko enää mihinkään happosalpaajiin, usko niihin on mennyt, viimeisen oljenkorren vielä käytän ja otan Somac-kuurin ja sitten otan riskin ja hankin vatsakirurgin joka on minut valmis leikkaamaan. Riskeistä viis, en jaksa enää tämän kanssa tahia, hankaloittaa niin paljon elämää, eikä tämä tunnu edes enää elämältä! - Hmmg
enpä oo tarvinnut kirjoitti:
että voit kuolla kipulääkkeeseenkin, älä ota sitä vaan pistä pääsi autoklaaviin niin pysyt steriilinä.
- Outo lintu
kapro kirjoitti:
Oletko saanut selville miksi refluksi on nyt mennyt pahaksi vai onko vaan tauti edennyt ilman selvää syytä?
Kannattaa varmaan tosiaan vaihtaa nexium pois jos se ei auta. Toivottavasti olosi helpottuu pian,
ei tosiaan ole hauskaa tämän taudin kanssa. Huonontaa elämänlaatua monella tapaa.syytä miksi on mennyt näin pahaksi, muuta kuin stressin ja turhautumisen, mikä on todennäköisesti pahentanut entisestään vaivaa.
Runsas kuukausi sitten kun olin vatsatähystyksessä, sen jälkeen taisi olla oireettomia päiviä 3-4 päivää.
Somac kehiin ja stressilääkitystä, niin enköhän selviä tammikuulle, jolloin täytyy sitten tehdä vaikea päätös, menenkö leikkaukseen. - leikattu
Outo lintu kirjoitti:
En usko enää mihinkään happosalpaajiin, usko niihin on mennyt, viimeisen oljenkorren vielä käytän ja otan Somac-kuurin ja sitten otan riskin ja hankin vatsakirurgin joka on minut valmis leikkaamaan. Riskeistä viis, en jaksa enää tämän kanssa tahia, hankaloittaa niin paljon elämää, eikä tämä tunnu edes enää elämältä!On tämä aivan masentavaa lukea ihmisten tilanteita. Panee oikeastaan vihaksi. Liekö vikaa lääkäreissäkin ja terveydenhuollon säästöissä. Syöpä on leikattava, koska se voi muuten tappaa? Refluksi ei tapa vaikka haittaakin elämää varsin paljon?
Itse sain asiantuntevaa ja ystävällistä kohtelua joka paikassa - sitten kun asia lähti rullaamaan. Gastroscopia ei meinannut onnistua ja se oli vähän tukalaa. Sen tehnyt lääkäri soitti minulle seuraavana päivänä töihin ja kysyi, miten voin " kun se oli vähän hankala tutkimus". Olin aivan äimän käkenä tällaisesta huolehtimisesta. Minut tutki senjälkeen keskussairaalan polilla vatsakirurgi, joka oli ylilääkäri. Leikkauksessa oli kaksi vatsakirurgia - tosin en tiedä, miksi. Kaikki olivat fiksun tuntuisia ja rohkaiseviakin. Heiltä saattoi kysellä kaikkea ja ilmaista myös pelkonsa. - Liekö täällä Savossa erilaisia ihmisiä kuin Etelä-Suomessa? No, tuo oli vitsi. - Outo lintu
leikattu kirjoitti:
On tämä aivan masentavaa lukea ihmisten tilanteita. Panee oikeastaan vihaksi. Liekö vikaa lääkäreissäkin ja terveydenhuollon säästöissä. Syöpä on leikattava, koska se voi muuten tappaa? Refluksi ei tapa vaikka haittaakin elämää varsin paljon?
Itse sain asiantuntevaa ja ystävällistä kohtelua joka paikassa - sitten kun asia lähti rullaamaan. Gastroscopia ei meinannut onnistua ja se oli vähän tukalaa. Sen tehnyt lääkäri soitti minulle seuraavana päivänä töihin ja kysyi, miten voin " kun se oli vähän hankala tutkimus". Olin aivan äimän käkenä tällaisesta huolehtimisesta. Minut tutki senjälkeen keskussairaalan polilla vatsakirurgi, joka oli ylilääkäri. Leikkauksessa oli kaksi vatsakirurgia - tosin en tiedä, miksi. Kaikki olivat fiksun tuntuisia ja rohkaiseviakin. Heiltä saattoi kysellä kaikkea ja ilmaista myös pelkonsa. - Liekö täällä Savossa erilaisia ihmisiä kuin Etelä-Suomessa? No, tuo oli vitsi.Mä menin yksityiselle runsas kuukausi sitten vatsatähystykseen ilman lähetettä. Ilman lähetettä ei tämän alueen vatsatähystyksiin voi mitenkään päästä mutta olin tarpeeksi röyhkeä ja pääsin sinne ja tähystävä lääkäri ei ollut moksiskaan mutta hoitajat olivat kiukkuisia. No tähystys tehtiin ja pallatyrä löytyi, eli mulla oli ihan oikeasti joku vaiva, vaikka sisätautilääkärit vähättelivät kun rukoilin tähystykseen pääsemistä. Yksi lääkäri sanoi että mulla on astma, toinen lääkäri sanoi että mulla on sepelvaltiotauti. Eikä prkele mitään arvauskeskuksen lääkäreitä vaan sisätautien erikoislääkäreitä!
Nyt on sama juttu, palleatyräni (3cm) luokitellaan pieneksi palleatyräksi ja kukaan ei suosittele leikkausta. Ymmärrän tässä tilanteessa että he epäröivät jo senkin vuoksi että jos leikkaus ei paranna elämänlaatua. No sinne leikkaukseenkin on pakotettava sitä tehtäväksi jos tilanne sitä tammikuussa vaatii, koska vaivat on hyvin hankalat, ainakin nyt.
Sitä ihmettelen miksi refluksileikkauksia epäonnistuu, on kuussakin käyty ja palattu takaisin ja on syöpäleikkauksiakin tehty onnistuneesti. Mikä näissä refluksileikkauksissa oikein mättää? No, sen tiedän että Euroopassa näitä ei käsittääkseni tehdä, Suomessa tehdään, mutta esimerkiksi palleatyrästä kärsiviä leikataan aika vähän.
Mä luulen (en ole sata varma) että vatsakirurgit suhtautuvat näihin vaivoihin vähän ymmärtäväisemmin kuin sisätautilääkärit, mutta tosi hyvä pointti mitä kirjoitit.
Ja kyllä mä uskon että tuolla maantieteellisellisyydelläkin on oma merkityksensä, vaikka vitsinä sen heititkin, ei taida siellä Savossa olla niín itsepäisiä lääkäreitä kun täällä Etelässä, tai Länsi-Suomessahan minä asustelen.
Kun sut leikattiin, tehtiinkö se vatsatähystysmaisesti eli suun kautta ja kun leikattiin, lykättiinkö sulle virtsakatetri leikkauksen ajaksi? Voisit, jos jaksat muutenkin kertoa siitä leikkauksesta, koska leikkauksesi oli onnistunut niin se rohkaisisi meitä muitakin menemään operaatioon.
Kiitos! - leikattu
Outo lintu kirjoitti:
Mä menin yksityiselle runsas kuukausi sitten vatsatähystykseen ilman lähetettä. Ilman lähetettä ei tämän alueen vatsatähystyksiin voi mitenkään päästä mutta olin tarpeeksi röyhkeä ja pääsin sinne ja tähystävä lääkäri ei ollut moksiskaan mutta hoitajat olivat kiukkuisia. No tähystys tehtiin ja pallatyrä löytyi, eli mulla oli ihan oikeasti joku vaiva, vaikka sisätautilääkärit vähättelivät kun rukoilin tähystykseen pääsemistä. Yksi lääkäri sanoi että mulla on astma, toinen lääkäri sanoi että mulla on sepelvaltiotauti. Eikä prkele mitään arvauskeskuksen lääkäreitä vaan sisätautien erikoislääkäreitä!
Nyt on sama juttu, palleatyräni (3cm) luokitellaan pieneksi palleatyräksi ja kukaan ei suosittele leikkausta. Ymmärrän tässä tilanteessa että he epäröivät jo senkin vuoksi että jos leikkaus ei paranna elämänlaatua. No sinne leikkaukseenkin on pakotettava sitä tehtäväksi jos tilanne sitä tammikuussa vaatii, koska vaivat on hyvin hankalat, ainakin nyt.
Sitä ihmettelen miksi refluksileikkauksia epäonnistuu, on kuussakin käyty ja palattu takaisin ja on syöpäleikkauksiakin tehty onnistuneesti. Mikä näissä refluksileikkauksissa oikein mättää? No, sen tiedän että Euroopassa näitä ei käsittääkseni tehdä, Suomessa tehdään, mutta esimerkiksi palleatyrästä kärsiviä leikataan aika vähän.
Mä luulen (en ole sata varma) että vatsakirurgit suhtautuvat näihin vaivoihin vähän ymmärtäväisemmin kuin sisätautilääkärit, mutta tosi hyvä pointti mitä kirjoitit.
Ja kyllä mä uskon että tuolla maantieteellisellisyydelläkin on oma merkityksensä, vaikka vitsinä sen heititkin, ei taida siellä Savossa olla niín itsepäisiä lääkäreitä kun täällä Etelässä, tai Länsi-Suomessahan minä asustelen.
Kun sut leikattiin, tehtiinkö se vatsatähystysmaisesti eli suun kautta ja kun leikattiin, lykättiinkö sulle virtsakatetri leikkauksen ajaksi? Voisit, jos jaksat muutenkin kertoa siitä leikkauksesta, koska leikkauksesi oli onnistunut niin se rohkaisisi meitä muitakin menemään operaatioon.
Kiitos!Leikkaus tehtiin tähystyksellä vatsanpeitteen läpi. Viisi 2-3 sentin viiltoa, joista instrumentit työnnettiin. Ei mitään virtsakatetreja eikä vaikeuksia sillä alueella. Leikkauksen jälkeen sain kipupiikkejä, kun vatsa oli tietenkin hellä ja jomotteli. Kipupiikkejäkin sain kauemmin kuin itse koin tarvitsevani. Kun sanoin, etten tarvitse, oli vastaus, ettei täällä tarvitse sietää turhia kipuja. Ja piikki pyllyyn. Kotiin resepti Burana 800, mutta en käyttänyt sitä kuin kerran - muistaakseni. Vatsa oli hellä ja piti välttää nostelua ja raskasta liikuntaa.Ja syödä litkuja. Tikit pois viikon kuluttua. S-loma 2 viikkoa sairaalan 4 vrkn jälkeen.
Kun leikkauspäätös oli tehty, ei kukaan tapaamistani kirurgeista epäillyt tai pelotellut. Kaikka olivat erikoistuneita vatsaelimiin. Päätöksen miettiminen oli helvetillistä. Kun olo oli riittävän huono ja alkoi jo vaikuttaa töihinkin, en jaksanut enää miettiä. Ajattelin, että menen. Ja kadun sitten, jos kaduttaa. Ruokavalio ja lääke eivät auttaneet. Käskettiin välttää stressiä. No, sehän onnistuu nykytyöelämässä! Ruokavalion noudattaminenkaan ei ole helppoa, jos joutuu työmatkoille ja ylitöihin yms.
Aikuisella tyttärelleni on sama vaiva - joskin lievempänä. En tiedä, mitä vastaisin, jos hän kysyisi, meneekö laikkaukseen. Pelottaisi kovasti. Jostain kumman syystä tunnen vain onnistuneita tapauksia. Kun tuttavat kuulivat, mihin leikkaukseen menen, tuli tietenkin tarinoita vastaavista. Yhtään kielteistä en kuullut - tai sitten niitä ei vain kerrottu. Myötätunnolla ja voimia. - sietorajaa ei ole
Hmmg kirjoitti:
että voit kuolla kipulääkkeeseenkin, älä ota sitä vaan pistä pääsi autoklaaviin niin pysyt steriilinä.
- hopottaja
enpä oo tarvinnut kirjoitti:
Kilpailevasta lääkefirmasta. Somac toimi ainakin minulla erinomaisesti.
- Turussa leikattu 2006
Minulle tehtiin fundoplikaatio,pieleen meni.
valitsin olevinas hyvän kirurgin ja mansetti
meni liian kireälle,lääkäri ei myönnä vaan
vetosi mun nielemismotoriikan heikentymiseen.
Nyt on yritetty venyttää nukutuksessa ja huonoin
tuloksin,uusi venytys tulossa.
Syö ja oksenna on tullut motoksi,elämä meni
helvetiksi leikkauksen jälkeen ja muuta vaihtoehtoa
ei ollut hirveiden refluksikipujen vuoksi.- Outo lintu
leikkaukseen menoa on harkittava ettei tule vielä pahempia vaivoja, jota ei mahdollisesti saada koskaan hoidetuksi.
Jos viittaat tuohon TYKS:in "speciaalikirurgiin", niin hän on käsittääkseni tehnyt muitakin epäonnistuneita refluksileikkauksia.
Minulla pahin vaiva (pellatyrä siis todettu) on jatkuva hengenahdistus ja kurkkukipu, rintakipua vain ajoittain ja närästyskään ei enää niin paha, mutta minulla tammikuussa harkinnassa tuo leikkausjonoon siirtyminen. On hyviä ja huonoja päiviä, mutta täydellinen kysymysmerkki tosiaan on uskaltautua leikkuupöydälle vai ei. - Turussa leikattu
Outo lintu kirjoitti:
leikkaukseen menoa on harkittava ettei tule vielä pahempia vaivoja, jota ei mahdollisesti saada koskaan hoidetuksi.
Jos viittaat tuohon TYKS:in "speciaalikirurgiin", niin hän on käsittääkseni tehnyt muitakin epäonnistuneita refluksileikkauksia.
Minulla pahin vaiva (pellatyrä siis todettu) on jatkuva hengenahdistus ja kurkkukipu, rintakipua vain ajoittain ja närästyskään ei enää niin paha, mutta minulla tammikuussa harkinnassa tuo leikkausjonoon siirtyminen. On hyviä ja huonoja päiviä, mutta täydellinen kysymysmerkki tosiaan on uskaltautua leikkuupöydälle vai ei.päin helvettiä,kauhean kärsimyksen aiheuttaa.
Turha sanoa että on yli tuhat leikkausta tehnyt..
- ja edelleen tyytyväinen
Pitkään minäkin sinnittelin, jo 2000 vuonna minulle ehdotettiin leikkausta, mutten silloin mennyt, kun pärjäilin nippa-nappa Somaceja syöden. Kunes vaiva alkoi vain paheta, ja aamuöisin heräsin yskimään vatsansisältöä keuhkoista peläten mennä uudelleen nukkumaan. Koska päätin, etten halua paskaan tukehtua, en edes omaani, hakeuduin uudelleen leikkausjonoon. Marraskuun 11. tehtiin fundoplikaatio Lahdessa (phks). Eli kuukausi alkaa olla takana. Voin syödä kaikkea ruokaa, tosin pureskelen ruoan tarkemmin ja syön pienempiä annoksia, kuin ennen.
Kohdallani leikkaus onnistui ilmeisen hyvin. Kiitokset Mikko Viljakalle, joka operaation suoritti. Minulla on useita tuttavia joille leikkaus on myös tehty, ja kaikilla tuntuu onnistuneen. Itse en vaihtaisi takaisin leikkausta edeltävään aikaan missään tapauksessa.
Päätös tietenkin oli iso, ja jokaisen on se kohdallaan itse läpi käytävä. En myöskään ketään halua johdatella tuohon leikkaukseen. Minun kohdallani se oli välttämätön, lääkkeet olen voinut jättää ja sänkyni on samassa tasossa vaimon kanssa. Leikkaukseen meno pelotti jonkin verran, mutta se kai lienee luonnollista. Eniten pelkäsin leikkauksen jälkeistä aikaa, mutta eihän tuo niin kovin kummoista sairastamista ollut. Sairaalasta lähdin jo seuravana päivänä, ja lääkitsin itseäni ketoriinilla pari kolme päivää, lisäksi söin alkuun lääkettä ilmavaivoihin. Nekin ovat jo aikalailla helpottaneet, jonkinverran enemmän pierettää, kuin entisessä elämässä. Mutta eiköhän sitä opi syömään vähemmän ilmavaivoja aiheuttavia ruoka-aineita.
Tsemppiä kaikille refluksipotilaille. - Somac
Kiitoksia kaikille kirjoittajille. On ollut opettavaista lukea muiden kokemuksia.
Minulla todettiin refluksitauti ja palleatyrä pari kuukautta sitten ja tähystyksessä otettu kuva ruokatorven alaosasta oli paloautonpunainen.
Olen nyt kolmen kuukauden Somac-kuurilla ja oloni parani välittömästi kuurin aloitettuani. Öisin ei enää tule sapuskaa suuhun eikä ole tarvinnut pelätä, että keuhkot ovat täynnä vatsalaukusta tullutta sulanutta möhnää. Kurkku ei myöskään ole enää kipeä.
Menen uusintatähystykseen tammikuussa kun kuuri on loppunut. Tähystävä lääkäri sanoi jo ensimmäisellä kerralla, että hän ei minun tapauksessani suosittele leikkausta. En kuitenkaan päässyt selville, mihin hän perusti mielipiteensä. No, kysynpä sitä uudelleen tammikuussa.
Pelkoni on, että kun Somac-kuuri loppuu, niin oireeni palaavat ennalleen. Eihän se refluksitauti ole minnekään häipynyt, vatsahapot vain ovat vähentyneet. Pelkäänkö syystä?- Outo lintu
kolme päivää sitten, ennen käytin Nexiumia, ja en tiedä johtuuko tämä Somacista vai mistä, mutta oireet ovat huomattavasti helpottuneet, ja jos vaivat eivät tästä pahene, en ajattele mitään leikkausta. Pahinta minulla on ollut hengenahdistus.
Noin vuosi sitten käytin Somacia yhteen soittoon pari kuukautta, meni sinä aikana vaivat ohi, mutta ne tulivat takaisin muutama kuukausi myöhemmin. Refluksitautihan usein on juuri krooninen. Nyt minulla myös Somac kahdeksi kuukaudeksi, mutta on näillä lääkkeillä iso ero, sillä Nexium ei soveltunut minulle, mutta Somac on auttanut, ainakin toistaiseksi.
Kyllä nuo oireet varmasti palautuvat takaisin mutta tiedän sellaisia henkilöitä jotka käyttävät Nexiumia tai Somacia jatkuvasti, ovat käyttäneet vuosia ja ovat olleet ilman oireita.
Minulla ei ole tullut öisin muita oireita kun kuiva maku suuhun, ja nyt ei ole tullut sellaistakaan.
Leikkausta ei käsittääkseni suositella jos ei ole nielemisvaikeuksia. - viimeinen pykälä
vastavaikuttajia ruoassa kirjoitti:
Siis tuon lain mukaan saa täällä kirjoittaa henkilökohtaisista kokemuksista. Somac oli minulle paras vaihtoehto, Nexum aiheutti lihaskipuja. Tuttavani sai Nexumista vatsakalvon rappeuman, ja joutuu nyt käymään joka toinen kuukausi B-vitamiinipiikillä lopun ikäänsä. Somac vaihdettiin apteekissa viime keväänä halvempaan vaihtoehtoon, jonka seurauksena oli melkoiset rintalastan takaiset kivut. Somac oli ennen leikkausta vakituinen lääkkeeni, ja pystyin syömään kaikkea, juomaan myös kahvia ja olutta.
- Diagnoosierot
Mielenkiintoista asiassa oli, että terveyskeskuksen kirurgi tähystyksessä sanoi minulla olevan palleatyrän, jota ei kuitenkaan kuvissa näkynyt. Gastroenterologisella tähystänyt ja minut myöhemmin leikannut kirurgi sanoi, ettei palleatyrää ole, mutta vatsanportti on löysä.
- Outo lintu
viimeinen pykälä kirjoitti:
Siis tuon lain mukaan saa täällä kirjoittaa henkilökohtaisista kokemuksista. Somac oli minulle paras vaihtoehto, Nexum aiheutti lihaskipuja. Tuttavani sai Nexumista vatsakalvon rappeuman, ja joutuu nyt käymään joka toinen kuukausi B-vitamiinipiikillä lopun ikäänsä. Somac vaihdettiin apteekissa viime keväänä halvempaan vaihtoehtoon, jonka seurauksena oli melkoiset rintalastan takaiset kivut. Somac oli ennen leikkausta vakituinen lääkkeeni, ja pystyin syömään kaikkea, juomaan myös kahvia ja olutta.
minulla paremmin kuin Nexium. Vaivat ei kokonaan ole poistuneet mutta selvästi vähentyneet.
Ei tämä ole mitään "mainostamista" vaan oman mielipiteen kertomista. - Outo lintu
Diagnoosierot kirjoitti:
Mielenkiintoista asiassa oli, että terveyskeskuksen kirurgi tähystyksessä sanoi minulla olevan palleatyrän, jota ei kuitenkaan kuvissa näkynyt. Gastroenterologisella tähystänyt ja minut myöhemmin leikannut kirurgi sanoi, ettei palleatyrää ole, mutta vatsanportti on löysä.
häipyä?
Mun yksi tuttavani oli tähystyksessä ja sanottiin että on palleatyrä ja sitten kun sama tähystys tehtiin ennen leikkaukseen menemistä, niin kerrottiin ettei ole mitään tyrää eikä leikattu. Vatsakirurgi teki viimeisen tähystyksen. Voikohan se lähteä lääkkeillä?
Minulla vuonna 2001 ei ollut tyrää, nyt oli, ja molemmilla kerroilla vaivat samanlaiset.... - Somac
Outo lintu kirjoitti:
häipyä?
Mun yksi tuttavani oli tähystyksessä ja sanottiin että on palleatyrä ja sitten kun sama tähystys tehtiin ennen leikkaukseen menemistä, niin kerrottiin ettei ole mitään tyrää eikä leikattu. Vatsakirurgi teki viimeisen tähystyksen. Voikohan se lähteä lääkkeillä?
Minulla vuonna 2001 ei ollut tyrää, nyt oli, ja molemmilla kerroilla vaivat samanlaiset....Kirjoitin jo tuossa aikaisemmin nimimerkillä Somac, mutta en muistanut siinä yhteydessä mainita tätä seuraavaa juttua.
Olin tietysti pengastanut jo etukäteen netistä kaikkea mahdollista tietoa refluksitaudista, koska oireeni viittasivat niin selvästi siihen. Olin siis myös nähnyt, että Somacilla on halvempi rinnakkaislääke, jonka nimeä en nyt muista enkä välitä lähteä sitä tähän etsimään.
No, Somacin hintahan on aika korkea, joten kysyin sitten apteekissa tuota rinnakkaislääkettä. Minulle vastattiin, että sitä ei saa, lääkkeen toimitus ei kuulemma pelaa.
Kiinnostaisi tietää, onko muilla vastaavaa tietoa. Olen kyllä tyytyväinen Somacin vaikutuksiin eikä sen hintakaan taloani kaada. Tämä oli ensimmäinen kokemukseni halvoista rinnakkaislääkkeistä eli siis niitä ei saa. Ei ainakaan minun apteekistani. - Outo lintu
Somac kirjoitti:
Kirjoitin jo tuossa aikaisemmin nimimerkillä Somac, mutta en muistanut siinä yhteydessä mainita tätä seuraavaa juttua.
Olin tietysti pengastanut jo etukäteen netistä kaikkea mahdollista tietoa refluksitaudista, koska oireeni viittasivat niin selvästi siihen. Olin siis myös nähnyt, että Somacilla on halvempi rinnakkaislääke, jonka nimeä en nyt muista enkä välitä lähteä sitä tähän etsimään.
No, Somacin hintahan on aika korkea, joten kysyin sitten apteekissa tuota rinnakkaislääkettä. Minulle vastattiin, että sitä ei saa, lääkkeen toimitus ei kuulemma pelaa.
Kiinnostaisi tietää, onko muilla vastaavaa tietoa. Olen kyllä tyytyväinen Somacin vaikutuksiin eikä sen hintakaan taloani kaada. Tämä oli ensimmäinen kokemukseni halvoista rinnakkaislääkkeistä eli siis niitä ei saa. Ei ainakaan minun apteekistani.Minulla yksi farmaseutti ehdotteli sitä, mutta en uskaltanut ottaa, kun Somac on mulla auttanut pitkässä juoksussa.
Pantoprazol on selvästi edullisempi.
Somac on mulla vaikuttanut paremmalta vaihtoehdolta kuin Nexium, kuten aiemmin kirjoittelinkin mutta jotenkin olen muistavinani että se vaikutus alkaa tuntua vasta 6-8 viikon jälkeen.
Eli rintakipu on poistunut, hengenahdistus vähentynyt, kurkkukipu poissa, närästystä/röyhtäilyä edelleen on.
Pantoprazolista ei mitään käyttökokemuksia. - vaihtoa kokeillut
Outo lintu kirjoitti:
Minulla yksi farmaseutti ehdotteli sitä, mutta en uskaltanut ottaa, kun Somac on mulla auttanut pitkässä juoksussa.
Pantoprazol on selvästi edullisempi.
Somac on mulla vaikuttanut paremmalta vaihtoehdolta kuin Nexium, kuten aiemmin kirjoittelinkin mutta jotenkin olen muistavinani että se vaikutus alkaa tuntua vasta 6-8 viikon jälkeen.
Eli rintakipu on poistunut, hengenahdistus vähentynyt, kurkkukipu poissa, närästystä/röyhtäilyä edelleen on.
Pantoprazolista ei mitään käyttökokemuksia.Perskutarallaa, kun tuntui että rinta halkeaa kun apteekissa vaihtoivat halvempin, siirryin takas somacceihin.
- Sarssa
vaihtoa kokeillut kirjoitti:
Perskutarallaa, kun tuntui että rinta halkeaa kun apteekissa vaihtoivat halvempin, siirryin takas somacceihin.
Minulla on myöskin palleatyrä, erittäin aukinainen läppä mahaportissa oli erittäin tulehtunut ja oirehtiva ruokatorvi. Söin somacit ja nexiumit, mutta vasta aloitettuani tänä syksynä laihduttamisen Painonvartijoissa, pääsin vaivoistani eroon. Suosittelen! En olisi itsekään uskonut, että vaiva hoituu näin yksinkertaisesti. Tietysti minun pitää noudattaa kevyttä ruokavaliota koko ikäni, mutta sehän on muutenkin terveellistä. Kymmeniä kiloja on vielä pudotettavana, mutta alku on kovasti lupaava. Kaikkea ei näköjään hoidetakaan lääkkeillä, ruokahan se on paras lääkkeemme ( moninaisten vaivojemme syy, kun niikseen sattuu).
- mother71
Kyllä epäilen, että taitaa työllänikin leikkaus edessä olla. Neiti on 9-vuotias ja kärsinyt silloin tällöin närästyksestä. Nyt syksyllä oireet tulivat erilaisena mutta hyvin voimakkaana takaisin. Röyhtäilyä, limomista, oksettavaa oloa ja lopulta nielemisvaikeuksia. Hän sai kuurin vaivaan. Pahimmat vaivat lähti, mutta edelleen nousee kurkkuun evästä ja nieleminen aika vaikeaa.Odotamme kutsua lastenlääkärille. Toivottavasti tulee aika pian, koska tää on tosi rankkaa tytöllä :( Toivotaan, että pääsee tähystykseen ja jos asia avautuisi, mistä kaikki johtuu. Ja kumpa asian pystyis hoitamaan, että tyttö voisi elää edes vähän normaalimpaa lapsen elämää ja keskittyä koulun käyntiinkin paremmin!
- Refluksista päässyt
Toivon hartaasti, että tyttö pääsee/ on päässyt asiantuntevien ja myötäelävien lääkärien hoitoon.
Vaiva on inhottava aikuisellekin - saati sitten lapselle.Lääkärit eivät aina ymmärrä, kuinka tämä vaiva on tuskallinen ja rajoittaa elämääkin.
Minut on leikattu ja se auttoi. Kaikkea hyvää tytölle. - mother71
Refluksista päässyt kirjoitti:
Toivon hartaasti, että tyttö pääsee/ on päässyt asiantuntevien ja myötäelävien lääkärien hoitoon.
Vaiva on inhottava aikuisellekin - saati sitten lapselle.Lääkärit eivät aina ymmärrä, kuinka tämä vaiva on tuskallinen ja rajoittaa elämääkin.
Minut on leikattu ja se auttoi. Kaikkea hyvää tytölle.Kiitos Sinulle myötätunnosta! Aivan, tämä vaiva rajoittaa todella paljon!Ja kun itse Äitinä seuraa lasta vierestä ja näkee kuinka vaikeaa se välillä on...:(Vielä odotellaan sitä kutsua lastenlääkärille. Kyllä ottaa jo itsellänikin voimille ajoittain tosi paljon, kun ei osaa oikein lohduttaa riittävästi lasta. :-( Toivottavasti ei enää tarvi kauaa odotella....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831