Mikä on niiden ero?
Onko lyseo lukio haastavampi?
Lyseo lukio ja normaali lukio
4
10403
Vastaukset
- smamamam
ei ole eroja
- Mikshän sitte
Jossain paikkakunnalla sanotaan olevan vaikka yksi lyseon lukio ja sen ja sen verran normaaleja lukioita.. :) ?
- 7777776666666666666
Mikshän sitte kirjoitti:
Jossain paikkakunnalla sanotaan olevan vaikka yksi lyseon lukio ja sen ja sen verran normaaleja lukioita.. :) ?
siellä on yleensä laajempi kurssivalikoima kuin "tavallisissa" lukioissa. lyseoon on kai vähän hankalampi päästä, pitäisi olla jokin yli 9 keskiarvo.
- yhteislyseolainen
Lyseon lukiolla ja normaali lukiolla ei ole virallista eroa, sillä kaikissa Suomen lukioissa on mahdollista saada suurin piirtein samanlainen yleisen opetussuunnitelman mukainen koulutus.
Antiikin Kreikassa Aristoteles opetti Ateenassa Lykeion-nimisessä gymnasionissa eli voimistelulaitoksessa. Kyseisestä lehdosta juontuu myös nimi lyseo.
Ensimmäiset lyseot perustettiin Suomeen 1800-luvun lopussa valtion toimesta ja niitä oli kahdenlaisia: lyseoita, joissa vain pojat opiskelivat ja tyttölyseoita, joissa opiskelivat vain tytöt. (esim. Jyväskylän lyseo, Porin lyseo)
Lisäksi kaupunkeihin perustettiin ns. yhteiskouluja eli yhteislyseoita. (esim. Porin suomalaisen yhteislyseon lukio)
Ns. ''normaalikoulut'' eli ''norssit'' ovat valtion oppilaitoksia, joissa yliopistojen opettajaksi opiskelevat opettajakokelaat suorittavat opettajaharjoittelunsa pääosan. Kyseiset koulut sijaitsevat yliopistokaupungeissa. (esim. Helsingin normaalilyseo, Jyväskylän normaalikoulu.)
1900-luvun alussa oppikoulut jaettiin vielä reaalikouluihin ja klassisiin lyseoihin johtuen eri koulujen oppiainepainotuksista. (esim. Helsingin reaalikoulu,
Tampereen klassillinen lukio)
Yleensä koulujen nimet ovat hyvin vanhoja ja perinteikkäitä. Koulun nimi saattaa kertoa koulun ''arvokkuudesta'' ja ''paremmuudesta'', mutta poikkeuksiakin toki on. Nykyaikana koulun nimi ei kuitenkaan pelkästään kerro koulun tasosta ja siksi aivan ''tavallinen'' lukiokin saattaa mennä opiskelijoiden tasossa ja opetuksessakin ohi ns. vanhojen lukioiden.
Kurssitkin määräytyvät kaupungin rahojen mukaan, eikä siitäkään kannata vetää kovin suuria johtopäätöksiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as593166Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232964- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582548Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482530On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078