onko kellään kokemusta?
olisin todella kiinnostunut lähtemään ysin loputtua, ja vanhemmatkin ovat tästä kanssani keskustelleet.
missähän maassa olisi hyvät opiskelumahdollisuudet?
mahdollisesti tarjoilija linjalle?
ulkomaille opiskelemaan ysin jälkeen?
47
2801
Vastaukset
- moip.
Hitto, olin ihan älyttömän kiinnostunut samasta ysillä. Halusin ehdottomasti jonnekkin Hollantiin tai sinne lähelle.
Opon luona kävin useasti, mutta helvetti, sehän ei minua halunnut auttaa vaa tuputti jotain ravintola-alan koulutusta pitäen minua yksinkertaisena...
Yritin epätoivoisesti kerätä tietoa netistä, tosin foorumeille en koskaan älynnyt mennä. Soittelin paikkoihin ja kaikkea muuta, mutta apua ei herunut.
Noh, nyt oon kympillä kun ihan tahallaan pistin loppujen lopuks haku-lomakkeeseen kaikkea sellaista, mihin en pääse. Haku tuli loppujen lopuksi liian nopeasti.
Että hankalaa tuo on, ulkomaille pääseminen. Toivottavasti onnistut.
Ja onneksipa minullakin on nyt yksi haku vielä edessä :P
Onnea.
(Mutta aivan, käy pommittamassa omaa opoasi. Se on niiden työtä, että auttaa näissä asioissa. Että ärsyttääkin tuo opo mikä minulla oli ysillä... Ei tiennyt muutenkaan yhtään koko asiasta.) - moip.
vielä yksi juttu: Tarjoilija-linja ei todellakaan ole mikään viisain linja mennä... Tarjoilijan homma on loppujen lopuksi melko surkeaa: työ on hikistä, huono palkka, työajat on melko perseestä loppujen lopuksi. Mietippä, sinä sielä tarjoilemassa ihmisiä siinä ilta-päivällä, kun kaverit ovat viettämässä jossain hauskaa. Päivistä tulee melko tylsiä, kun se aika joka sinulla on vapaa-aikaa... Sinä aikana kaikki muut ovat töissä. Yksinolo ei ole aina hauskaa.
- jag vet inte.
olisko sulla jotaki hyvää ''linjaa'' mille kannattais hakea ulkomaille muuttaessa?
matka-opas tai jokin vastaava? :o
tosiaan, kaverin kanssa ollaan yhessä lähdössä, tai meitä on vissiin kolmekin lähössä. yks meistä on kysymysmerkillä :-) - moip.
jag vet inte. kirjoitti:
olisko sulla jotaki hyvää ''linjaa'' mille kannattais hakea ulkomaille muuttaessa?
matka-opas tai jokin vastaava? :o
tosiaan, kaverin kanssa ollaan yhessä lähdössä, tai meitä on vissiin kolmekin lähössä. yks meistä on kysymysmerkillä :-)enpä osaa sanoa oikeastaan mikä linja olisi paras tai kannattavin, mutta sen ainakin tiiän että ravintola-linjoille ei ainakaan kannata mennä.
Melko moni linja amiksessa yleensäkkin johtaa helposti paska hommiin ellei sitten väännä vielä ammattikorkeakoulua...
Mutta hei, jos saat jotai hyvää tietoa, nii viitsisitkö ilmoitella tänne sitten? Kun itseäkin kiinnostaisi....
Ja muuten, mihinköhän maahan itse olette suuntaamassa? :P alko kiinnostaa
Ja tulipa tässä vielä mieleen että mahtaisikohan ulkomailla olla ehkäpä jotain linjoja mitä ei ole suomessa? :o - moip.
moip. kirjoitti:
enpä osaa sanoa oikeastaan mikä linja olisi paras tai kannattavin, mutta sen ainakin tiiän että ravintola-linjoille ei ainakaan kannata mennä.
Melko moni linja amiksessa yleensäkkin johtaa helposti paska hommiin ellei sitten väännä vielä ammattikorkeakoulua...
Mutta hei, jos saat jotai hyvää tietoa, nii viitsisitkö ilmoitella tänne sitten? Kun itseäkin kiinnostaisi....
Ja muuten, mihinköhän maahan itse olette suuntaamassa? :P alko kiinnostaa
Ja tulipa tässä vielä mieleen että mahtaisikohan ulkomailla olla ehkäpä jotain linjoja mitä ei ole suomessa? :oEttä lukiode IB-linjat vois olla hyvii, jos osaa englantia tarpeeksi. oikeastaan muutenkin, ulkomaille lähtiessä pitääkin olla kielitaitoinen... :P vähän vaikeaa opiskella jotain kun ei osaa ees kieltä.
mutta sinua ei taida lukiot kiinnostaa?
Onha ne amikset paljon helpompia ja mukavempia...
mutta aina ei kannata mennä helpointa tietä. - moip.
moip. kirjoitti:
Että lukiode IB-linjat vois olla hyvii, jos osaa englantia tarpeeksi. oikeastaan muutenkin, ulkomaille lähtiessä pitääkin olla kielitaitoinen... :P vähän vaikeaa opiskella jotain kun ei osaa ees kieltä.
mutta sinua ei taida lukiot kiinnostaa?
Onha ne amikset paljon helpompia ja mukavempia...
mutta aina ei kannata mennä helpointa tietä.tässä joku linkki: http://www.maailmalle.net/Resource.phx/maailmalle/opiskelemaan/kokotutkinto.htx
Mutta noita sivuja saakin selailla melkoisesti saadakseen kunnolla tietoa irti...
eikä siltikään auttaneet minua suuremmin viime vuonna, mutta on tossa jotain. - jag vet inte.
moip. kirjoitti:
tässä joku linkki: http://www.maailmalle.net/Resource.phx/maailmalle/opiskelemaan/kokotutkinto.htx
Mutta noita sivuja saakin selailla melkoisesti saadakseen kunnolla tietoa irti...
eikä siltikään auttaneet minua suuremmin viime vuonna, mutta on tossa jotain.ilmottelen tänne varmasti kaiken tärkeen ja sopivan mitä saan selville ja silleesti! :-)
jos vaan jaksat täällä käydä kurkkaamassa aina sillon tällön ;-)
ja kiitos erityisesti tosta linkistä, ehkä siitä jotakin löytyy.
ja opo on nyt kyllä kova sana, ja tukee ja on mukana tässä jutussa ''täysillä''. Ja tosiaan, ei toi lukio oo oikeen inspannu, ei kolahda, eikä innosta :I
mielummin tekee sitä mitä haluaa ja menee sinne minne haluaa -> pois täältä.
ja tosiaan, ehkä siellä on jotain semmosia linjoja, mitä et pääse suomessa ollenkaan opiskelemaan. tätä pitääki tesmailla vähä tarkemmin.
ja maa minne haluaisin/haluaisimme, on luultavammin joku lämmin, ei kauhean lähellä eikä kauhean kaukana täältä. mut kuitenki semmonen missä pystyy myöskin opiskelemaan (ku toisissa maissa toi opiskelumahdollisuus on suoraan sanottuna paska).
tässä taas jotakin, ens vkolla vaan taas opon juttusille, lupas antaa jotain linkkiä ja semmosta ni pistelen sitte tänne ;-D - moip.
jag vet inte. kirjoitti:
ilmottelen tänne varmasti kaiken tärkeen ja sopivan mitä saan selville ja silleesti! :-)
jos vaan jaksat täällä käydä kurkkaamassa aina sillon tällön ;-)
ja kiitos erityisesti tosta linkistä, ehkä siitä jotakin löytyy.
ja opo on nyt kyllä kova sana, ja tukee ja on mukana tässä jutussa ''täysillä''. Ja tosiaan, ei toi lukio oo oikeen inspannu, ei kolahda, eikä innosta :I
mielummin tekee sitä mitä haluaa ja menee sinne minne haluaa -> pois täältä.
ja tosiaan, ehkä siellä on jotain semmosia linjoja, mitä et pääse suomessa ollenkaan opiskelemaan. tätä pitääki tesmailla vähä tarkemmin.
ja maa minne haluaisin/haluaisimme, on luultavammin joku lämmin, ei kauhean lähellä eikä kauhean kaukana täältä. mut kuitenki semmonen missä pystyy myöskin opiskelemaan (ku toisissa maissa toi opiskelumahdollisuus on suoraan sanottuna paska).
tässä taas jotakin, ens vkolla vaan taas opon juttusille, lupas antaa jotain linkkiä ja semmosta ni pistelen sitte tänne ;-D"ja opo on nyt kyllä kova sana, ja tukee ja on mukana tässä jutussa ''täysillä''."
- mutta yks pikku juttu:
moip. kirjoitti:
"ja opo on nyt kyllä kova sana, ja tukee ja on mukana tässä jutussa ''täysillä''."
Kielitaito?
- moip.
mutta yks pikku juttu: kirjoitti:
Kielitaito?
mitä olen lukenut muiden kokemuksista, niin kyllä siellä itse maassa oppii kielen melko hyvin kunhan on eka perusteet hallussa, sitähän voi ihan hyvin tässä kevään-kesän aikana suorittaa muutaman kielikurssin.
Ja nekin siellä tarjoaa kursseja ulkomaalaisille.
Yleisesti on sanottu että kielenoppimisessa ulkomailla kestää noin vuosi ja puoli, ja silloin osaa jo todella hyvin.
Ja kyllähä ne ymmärtää ettei ulkomaalainen heti osaa. Tuolta "suuntana italia" jutusta ainakin luin että useimmat oppilaitokset järjestää ulkomaalaisille ihan omia koetilaisuuksia jos on hankaluuksia. - jag vet inte.
moip. kirjoitti:
mitä olen lukenut muiden kokemuksista, niin kyllä siellä itse maassa oppii kielen melko hyvin kunhan on eka perusteet hallussa, sitähän voi ihan hyvin tässä kevään-kesän aikana suorittaa muutaman kielikurssin.
Ja nekin siellä tarjoaa kursseja ulkomaalaisille.
Yleisesti on sanottu että kielenoppimisessa ulkomailla kestää noin vuosi ja puoli, ja silloin osaa jo todella hyvin.
Ja kyllähä ne ymmärtää ettei ulkomaalainen heti osaa. Tuolta "suuntana italia" jutusta ainakin luin että useimmat oppilaitokset järjestää ulkomaalaisille ihan omia koetilaisuuksia jos on hankaluuksia.älyttömästi taas kiitoksia!
musta on kiva ku jaksat täällä käydä ja kertoa näitä juttuja, näistä on ollut nyt jo todella paljon apua! ja kiitos siitä ihan älyttömästi! :-)
ja busted, tuo italia on tosiaan ollut yks kohde mitä ollaan mietitty ankarasti ;-)
tuo sun yläasteen opo oli kyllä ihan täysin perseestä, meillä se tosiaan tukee ja kannustaa ''kyllähän se ulkomaille muuttaminen onnistuu, taloudellisesti tulee olemaan aluks tosi hankalaa, mut kyllä se siitä.'' ja näin päin pois. niitä linkkejä tosiaan lupas antaa ens vkolla, ni sit niistä tarkemmin.
ollaan myöski kaverin kanssa ajateltu ysin jälkeen välivuotta, kävis sen vuoden töissä, tienais vähä rahaa. olis ehkä sit vähän helpompi aluks lähtee ja olla siellä, jollainhan se on pakko ittensä elättää.
ja tuo kielihän nyt on aika pikkuseikka ;-) kyllä sen varmastikin oppii! - moip.
jag vet inte. kirjoitti:
älyttömästi taas kiitoksia!
musta on kiva ku jaksat täällä käydä ja kertoa näitä juttuja, näistä on ollut nyt jo todella paljon apua! ja kiitos siitä ihan älyttömästi! :-)
ja busted, tuo italia on tosiaan ollut yks kohde mitä ollaan mietitty ankarasti ;-)
tuo sun yläasteen opo oli kyllä ihan täysin perseestä, meillä se tosiaan tukee ja kannustaa ''kyllähän se ulkomaille muuttaminen onnistuu, taloudellisesti tulee olemaan aluks tosi hankalaa, mut kyllä se siitä.'' ja näin päin pois. niitä linkkejä tosiaan lupas antaa ens vkolla, ni sit niistä tarkemmin.
ollaan myöski kaverin kanssa ajateltu ysin jälkeen välivuotta, kävis sen vuoden töissä, tienais vähä rahaa. olis ehkä sit vähän helpompi aluks lähtee ja olla siellä, jollainhan se on pakko ittensä elättää.
ja tuo kielihän nyt on aika pikkuseikka ;-) kyllä sen varmastikin oppii!tuo töiden tekeminen siis, mutta suomeltahan saa vaikka kuinka noita opiskelu avustuksia. mitä kattelin niitä nii niistä kyllä tulee ihan kivasti massia... ja kai ne vanhemmatki hiema jeesii? :P lapsilisääki vielä saa alle 17v, ja sitten vielä kun useissa oppilaitoksissa on noita opiskelijoille tarkoitettuja asuntoja ja kaiken näköstä alennuskorttia saa opiskelijana. olikohan se niin että vuokran lisäksi olisi hyvä varata n. 600e kuukaudelle, ainakin tuon suuntana italia - jutun mukaan. Ja sen kyllä taitaa nuo avustukset kattaa.
Italian hinnoista jos kiinnostaa: suurkaupungeissa on tietenkin kalleinta, ja pohjois-italia on hieman kalliimpaa seutua myös. etelä on siis hieman halvempi.
Hmh mä voisin ehkä taas ilmottaa vanhemmillekki ideoistani... :DDD hyvä ku en meinaa uskaltaa puhuu niille ku jonki takii ne aina nauraa mun ideoille ja kaikelle. äh :D syntyy taas kauhee ristikuulustelu kans kaikesta huoh....
ja aivan, itse ajattelin että hommaan ehkä sitten jotain viikonloppu töitä sieltä jos pääsen sinne. viikonloppu töistä kun saa 200% palkan :P - jag vet inte.
moip. kirjoitti:
tuo töiden tekeminen siis, mutta suomeltahan saa vaikka kuinka noita opiskelu avustuksia. mitä kattelin niitä nii niistä kyllä tulee ihan kivasti massia... ja kai ne vanhemmatki hiema jeesii? :P lapsilisääki vielä saa alle 17v, ja sitten vielä kun useissa oppilaitoksissa on noita opiskelijoille tarkoitettuja asuntoja ja kaiken näköstä alennuskorttia saa opiskelijana. olikohan se niin että vuokran lisäksi olisi hyvä varata n. 600e kuukaudelle, ainakin tuon suuntana italia - jutun mukaan. Ja sen kyllä taitaa nuo avustukset kattaa.
Italian hinnoista jos kiinnostaa: suurkaupungeissa on tietenkin kalleinta, ja pohjois-italia on hieman kalliimpaa seutua myös. etelä on siis hieman halvempi.
Hmh mä voisin ehkä taas ilmottaa vanhemmillekki ideoistani... :DDD hyvä ku en meinaa uskaltaa puhuu niille ku jonki takii ne aina nauraa mun ideoille ja kaikelle. äh :D syntyy taas kauhee ristikuulustelu kans kaikesta huoh....
ja aivan, itse ajattelin että hommaan ehkä sitten jotain viikonloppu töitä sieltä jos pääsen sinne. viikonloppu töistä kun saa 200% palkan :Peiku lähdet meijän mukaan vaan! :-D
me ei tosiaan naureta yhtään, musta on niin kiva ku löytyy joku muukin ku ite joka haluaa tosiaan tonne ulkomaille muuttaa.
ja vanhemmathan on toki tukena ja varmasti sponssailee (justiinsa jtn. tilille rahaa) ja silleen ;-)
ja toi viikonlopputyö oli ihan loistava idea!
mut kyllä se välivuosi on silti varmaan ihan kannattava idea, ulkomailla sit tekee just tätä vlopputyötä!
rupee nää asiat jo vähän selkenee! 8-) wau!
rupee tuntumaan olo jo vähän köykäsemmältä, ku löytää apua täältäkin näin hyvin! lisäks vieläpä autat oikeesti etkä oo silleen ''nojaa, ootko miettiny sitä ja tätä, kannattaako nyt kuitenkaan muuttaa?'' ihan mahtavaa! 8-) - jag vet inte.
jag vet inte. kirjoitti:
eiku lähdet meijän mukaan vaan! :-D
me ei tosiaan naureta yhtään, musta on niin kiva ku löytyy joku muukin ku ite joka haluaa tosiaan tonne ulkomaille muuttaa.
ja vanhemmathan on toki tukena ja varmasti sponssailee (justiinsa jtn. tilille rahaa) ja silleen ;-)
ja toi viikonlopputyö oli ihan loistava idea!
mut kyllä se välivuosi on silti varmaan ihan kannattava idea, ulkomailla sit tekee just tätä vlopputyötä!
rupee nää asiat jo vähän selkenee! 8-) wau!
rupee tuntumaan olo jo vähän köykäsemmältä, ku löytää apua täältäkin näin hyvin! lisäks vieläpä autat oikeesti etkä oo silleen ''nojaa, ootko miettiny sitä ja tätä, kannattaako nyt kuitenkaan muuttaa?'' ihan mahtavaa! 8-)sanot vanhemmilles vaan että ''oon taas miettiny että jos muuttaisin ulkomaille, ainiin joo, tää asia rupes taas innostaan mua ku luin netistä semmosta ns. palstaa, nii että voisitteks antaa vähä rahaa?'' :-D
semmonen nätti hymy, ahahaha :-D - moip.
jag vet inte. kirjoitti:
sanot vanhemmilles vaan että ''oon taas miettiny että jos muuttaisin ulkomaille, ainiin joo, tää asia rupes taas innostaan mua ku luin netistä semmosta ns. palstaa, nii että voisitteks antaa vähä rahaa?'' :-D
semmonen nätti hymy, ahahaha :-Dhaha toi oli hyvä :D et kuule tiiäkkään kuinka vaikeita mun vanhemmat aina on :D Hitto niiltä ei kans heru apua mihinkään vaa lukioon painostusta ja "järkeviä suunnitelmia ettet kadu loppu elämääs plaa plaa"
Huoh :P
Oo onnellinen tosta kannustuksesta minkä saat, sitte kun viitin taas alkaa juttelemaan aiheesta nii sille tulee joko täys tyrmäys heti alkuunsa että saan sitten vängätä vähän väliä siitä tai koko ja yli idean kattava ristikuulustelu :D Mä annan idean ja mun pitäs tietää ja muistaa siinä vaiheessa jo kaikki kaikeasta uhh varmaa vielä olettaa että oon opiskellu täydellisen italian netistä enne ku niille ees viittin ideasta vihjasta..... :D - jag vet inte.
moip. kirjoitti:
haha toi oli hyvä :D et kuule tiiäkkään kuinka vaikeita mun vanhemmat aina on :D Hitto niiltä ei kans heru apua mihinkään vaa lukioon painostusta ja "järkeviä suunnitelmia ettet kadu loppu elämääs plaa plaa"
Huoh :P
Oo onnellinen tosta kannustuksesta minkä saat, sitte kun viitin taas alkaa juttelemaan aiheesta nii sille tulee joko täys tyrmäys heti alkuunsa että saan sitten vängätä vähän väliä siitä tai koko ja yli idean kattava ristikuulustelu :D Mä annan idean ja mun pitäs tietää ja muistaa siinä vaiheessa jo kaikki kaikeasta uhh varmaa vielä olettaa että oon opiskellu täydellisen italian netistä enne ku niille ees viittin ideasta vihjasta..... :Dno sulla ei vissiinkää tässä oo edes enää montaa vuotta, ni oot 18(?) 8-)
sittehän sä saat ja voit mennä ihan sinne minne haluat, vapaus! ;-D
mut tosiaan, vanhempies pitäs kyllä ymmärtää, ku tarpeeks vakavissas puhuttelet niitä. Jos tää on tosiaan se, mitä haluut, ni niitten pitää kannustaa ja olla tukena ;-D heha.
MUT VIHJASE IHMEESSÄ, ITTEÄS NISKASTA KIINNI ;-) - moip.
jag vet inte. kirjoitti:
no sulla ei vissiinkää tässä oo edes enää montaa vuotta, ni oot 18(?) 8-)
sittehän sä saat ja voit mennä ihan sinne minne haluat, vapaus! ;-D
mut tosiaan, vanhempies pitäs kyllä ymmärtää, ku tarpeeks vakavissas puhuttelet niitä. Jos tää on tosiaan se, mitä haluut, ni niitten pitää kannustaa ja olla tukena ;-D heha.
MUT VIHJASE IHMEESSÄ, ITTEÄS NISKASTA KIINNI ;-)Tossa kuukaus sitte täytin 16 (loppuvuoden lapsia) :P ja niin parin vuoden päästähä täs ollaa 18... mutta sitte taas että ottaako ne enää sen ikäsii sinne sit? :S ja kestää kauhee kaua enne ku pääsee kunnolla työ elämään jne ja se oli kai nii ett niit alennuksii siel saa alle 17-vuotiaat... :P mut joooh, pitäs käyä vihjasee :S nyt pelottaa :D
Ja btw, jos lähtisit italiaan nii millekköhän linjalle itse meinaisit mennä noista viidestä jotka mainitsin aiemmin? :P alko kiinnnostaa - moip.
moip. kirjoitti:
Tossa kuukaus sitte täytin 16 (loppuvuoden lapsia) :P ja niin parin vuoden päästähä täs ollaa 18... mutta sitte taas että ottaako ne enää sen ikäsii sinne sit? :S ja kestää kauhee kaua enne ku pääsee kunnolla työ elämään jne ja se oli kai nii ett niit alennuksii siel saa alle 17-vuotiaat... :P mut joooh, pitäs käyä vihjasee :S nyt pelottaa :D
Ja btw, jos lähtisit italiaan nii millekköhän linjalle itse meinaisit mennä noista viidestä jotka mainitsin aiemmin? :P alko kiinnnostaavihjasin nii heti tulee "joo voitha sä sinne yliopistoo mennä ku oot suorittanu lukion"
"Mut kyl sinne pääsee peruskoulunki jälkee......."
"Joo mutta on sinnekki jotku kriteerit, käy eka se lukio!"
"Mut..."
"Meen hakee sitä faijaa moi"
-.- - jag vet inte.
moip. kirjoitti:
vihjasin nii heti tulee "joo voitha sä sinne yliopistoo mennä ku oot suorittanu lukion"
"Mut..."
-.-höh noi sun vanhempas :I
linjaa en tosiaa oo pohtinu viä ihan tarkkaan ;-) vaikee päätös, vaikee päätös. pitänee tarkkaan miettiä mihin mun taidot riittäis ehkä jopa mahdollisesti, haha :-D - moip.
moip. kirjoitti:
vihjasin nii heti tulee "joo voitha sä sinne yliopistoo mennä ku oot suorittanu lukion"
"Mut..."
-.-Eka menin esittelemään jotain uutta öljyvahaliitu työtäni ja sittepä ku mutsi sano että se on hieno että sulla on oikeesti lahjoja plaa plaa nii keksimpä jälleen vihjasta "No kun mä oon kerta nii hyvä nii mähä voisin mennä opiskelemaan tonne Liceo artisticoon italiaan..."
"Eiku kasva eka isoks"
"no mut jos mä oisinki henkiseltä iältäni vähän isompi? :D"
faija repee taustalla
... jotai turhaa puhetta
...pientä kinumista
"No jos sua yhtään helpottaa nii voin sanoa että äitis on nii pelkuri ettei se uskalta päästää sua vielä maailmalle" - mutsi.
-.- -.- -.- -.- -.- -.- -.-
Tää ei edisty.
Pitääkö munki ny sit pitää työvuosi täs välis että vois hakee sit sinä vuonna ku täytän 18. hmh.
Sit oon jo kauheen vanha ja muut on sit siel jtn 15v :D
ääh
ei edisty ei
- jag vet inte.
no voihan noita sun vanhempias :o
yritä yritä ;-D- moip.
Olispa mullaki samalaiset vanhemmat ja kunno opo niinku sulla :S
- Der Konsulent
Välillä olis syytä miettiä asioita ihan järjen kanssa, ulkomaille muuttaminen ei koskaan ole aivan yksinkertaista. Vaikka te menisitte vasta lukion jälkeen, saattaisi esiin tulla monenlaisia hankaluuksia. Kuvitelkaapa itsenne parin vuoden päähän ja miettikää miten te silloin suhtautuisitte itseenne nytten, kenties huomaisitte että nuorena tulee ajatelleeksi melko kapeakatseisesti ja useasti ne vanhemmat ovat olleet oikeassa. En halua rikkoa teidän unelmia, mutta miettikää tarkoin milloin olisi se paras ajankohta ja ottakaa kaikki mahdolliset asiat etukäteen selville. Onnea valitsemannelle tielle!
- jag vet inte.
eihän se yksinkertaista ole tai tule olemaan.
siksi asian miettiminen kannattaa aloittaa ajoissa, ottaa asioista selvää, tutkia niin hyvät kuin huonotkin puolet :-)
kiitos paljon vastauksesta! :-) - ragdoll..x
jag vet inte. kirjoitti:
eihän se yksinkertaista ole tai tule olemaan.
siksi asian miettiminen kannattaa aloittaa ajoissa, ottaa asioista selvää, tutkia niin hyvät kuin huonotkin puolet :-)
kiitos paljon vastauksesta! :-)Olen kyllä minäkin miettinyt ulkomaille muuttoa heti ysin jälkeen, opiskelemaan. En kyllä ole ollenkaan varma minne linjalle haluan, ravintola-alaa olen miettinyt mutta kuten sanottua, hankalat työ-ajat ja paska palkka. Ja btw, tarjoilijaksi opiskellaan saman linjan kautta tavallaan...
Ja muuten, kun moip. sanoit että taidealalle haluat, siellä ne on melkein vielä paskemmat palkat ja huonot työllistymismahdollisuudet kuin ravintola-alalla. Mutta sekin tietysti riippuu paljon... kaikesta.
Ja kyllä jos ulkomaille lähtee opiskelemaan, niin kielitaito on tärkee osata jo sinne mennessä. Ei ne siellä koulussa teille mitään helpompia kokeita tai mitään anna, tai kohtele teitä erilailla, te olette oppilaita siinä missä muutkin.
... - jag vet inte.
ragdoll..x kirjoitti:
Olen kyllä minäkin miettinyt ulkomaille muuttoa heti ysin jälkeen, opiskelemaan. En kyllä ole ollenkaan varma minne linjalle haluan, ravintola-alaa olen miettinyt mutta kuten sanottua, hankalat työ-ajat ja paska palkka. Ja btw, tarjoilijaksi opiskellaan saman linjan kautta tavallaan...
Ja muuten, kun moip. sanoit että taidealalle haluat, siellä ne on melkein vielä paskemmat palkat ja huonot työllistymismahdollisuudet kuin ravintola-alalla. Mutta sekin tietysti riippuu paljon... kaikesta.
Ja kyllä jos ulkomaille lähtee opiskelemaan, niin kielitaito on tärkee osata jo sinne mennessä. Ei ne siellä koulussa teille mitään helpompia kokeita tai mitään anna, tai kohtele teitä erilailla, te olette oppilaita siinä missä muutkin.
...aivan, kielitaito on ihan fiksu osata.
mutta mä meinasin lähinnä ton kielen kanssa sitä että (no eiköhän jokaisessa maassa puhuta englantia) jos puhutaan vaikka pääsääntöisesti espanjaa, niin sen varmaan voi oppia myöskin ulkomailla?
englanti mulla on hallussa, ja ruotsi jotenkuten :-D mutta ns. paikallisten kieli, jos se on eri kuiten inglis tai svenska ;-)
arg, koita nyt kipeenä selittää selkeästi, mitä tarkoitat :-D anteeksi teksin epäselkeys. - hukasprkl
jag vet inte. kirjoitti:
aivan, kielitaito on ihan fiksu osata.
mutta mä meinasin lähinnä ton kielen kanssa sitä että (no eiköhän jokaisessa maassa puhuta englantia) jos puhutaan vaikka pääsääntöisesti espanjaa, niin sen varmaan voi oppia myöskin ulkomailla?
englanti mulla on hallussa, ja ruotsi jotenkuten :-D mutta ns. paikallisten kieli, jos se on eri kuiten inglis tai svenska ;-)
arg, koita nyt kipeenä selittää selkeästi, mitä tarkoitat :-D anteeksi teksin epäselkeys.Mäki haluaisin ulkomaille mut vaa lukioon. En oo puhunu mitää vanhemmille koska ne on heti et et tosiaankaa mee. Mut oon ajatellu Saksaa tai Itävaltaa vaikka en osaa saksaa yhtää.Onko mahdollista ees päästä vaikka ei osaa kieltä? Entä onko englanninkielisiä lukioita? onko korkea keskiarvo päästä?
Ei tosta kyl mitää tajuu mut oon nii epätoivone ku aika menee enkä tiiä mihin menisin mut kotii en ainakaa haluu jäädä. - jag vet inte.
hukasprkl kirjoitti:
Mäki haluaisin ulkomaille mut vaa lukioon. En oo puhunu mitää vanhemmille koska ne on heti et et tosiaankaa mee. Mut oon ajatellu Saksaa tai Itävaltaa vaikka en osaa saksaa yhtää.Onko mahdollista ees päästä vaikka ei osaa kieltä? Entä onko englanninkielisiä lukioita? onko korkea keskiarvo päästä?
Ei tosta kyl mitää tajuu mut oon nii epätoivone ku aika menee enkä tiiä mihin menisin mut kotii en ainakaa haluu jäädä.enkunkielinen lukio löytyy (suomestakin) helsingistä tietääkseni(?)
vaikka sen varmaan jo tiesitkin?
tosiaan en tiedä sitten tuota saksan ja itävallan tilannetta, kai niissäki englantia väännetään, apua? emmä tiedä? :-D
mut mites, jos vanhemmat sanoo ei? - jag vet inte.
hukasprkl kirjoitti:
Mäki haluaisin ulkomaille mut vaa lukioon. En oo puhunu mitää vanhemmille koska ne on heti et et tosiaankaa mee. Mut oon ajatellu Saksaa tai Itävaltaa vaikka en osaa saksaa yhtää.Onko mahdollista ees päästä vaikka ei osaa kieltä? Entä onko englanninkielisiä lukioita? onko korkea keskiarvo päästä?
Ei tosta kyl mitää tajuu mut oon nii epätoivone ku aika menee enkä tiiä mihin menisin mut kotii en ainakaa haluu jäädä.kato jos täältä löytyy jotain valasevaa? :o
ite en ole koko sivustoa ehtinyt vielä käydä läpi, ni voi olla että jotakin tärkeetä sullekin ;-) - hukasprkl
jag vet inte. kirjoitti:
kato jos täältä löytyy jotain valasevaa? :o
ite en ole koko sivustoa ehtinyt vielä käydä läpi, ni voi olla että jotakin tärkeetä sullekin ;-)Joo siis onhan niitä enkunkielisii suomes muuallaki ku Hesas mut mä haluun ulkomaille :D Ja sanoin äitille tänää nii se oli heti et "tiiäksä paljo se maksaa" jne.. mut kyl se suostuu jos mä osaisin ettii netist jotai. Mut lähe mun kaa Saksaa ;D sä meet vaa amiksee ja mä lukioo :D
- moip.
hukasprkl kirjoitti:
Joo siis onhan niitä enkunkielisii suomes muuallaki ku Hesas mut mä haluun ulkomaille :D Ja sanoin äitille tänää nii se oli heti et "tiiäksä paljo se maksaa" jne.. mut kyl se suostuu jos mä osaisin ettii netist jotai. Mut lähe mun kaa Saksaa ;D sä meet vaa amiksee ja mä lukioo :D
tulimpa minäkin täällä taas käymään.
okei, eli useimmista maista löytyy IB-lukio, suomestakin, useita. Niissä puhutaan vain ja pelkästään englantia. International bar... mikä olikaa se koko nimi :P
Eka vuosi on valmistava vuosi jona opiskellaan koulusanastoa tarkemmin jottai pärjättäisiin.
IB-lukion suorittaineiden todistus kelpaa useimmissa euroopan maissa.
Ja aivan, saksa... Itse olen opiskellut saksaa. Oikeastaan viittä kieltä tähän mennessä. Mutta niin, pohjoismaista löytynee kait korkein opetustaso kielien kanssa. useimmissa välimeren maissa ei oikeastaan edes osata englantia suurimmaksi osaksi, eikä ranskassa.
Mutta niin saksa... xD Saksa on helppo oppia kun osaa ruotsia jonkin verran koska niissä on jotain samaa kyllä. Eikä se saksa nyt niin hankala kieli oo... :P Mitä nyt ärsyttää sanojen kolmisukuisuus... Die der das. Das neutraali die feministinen der maskuliininen.
.. jep.
____
Joku sanoi taide-alasta paskoja palkkoja vaikeata saada töitä. Tiedostettu on. Se riippuu todella paljon menestyksestä ja lahjakkuudesta...
Mutta kun jotain todella tahtoo tehdä, niin minä itse ainakin teen. :) Itse en kumminkaan usko että tarjoilija on kenenkään suuri kutsumusammatti...? :P - moip.
moip. kirjoitti:
tulimpa minäkin täällä taas käymään.
okei, eli useimmista maista löytyy IB-lukio, suomestakin, useita. Niissä puhutaan vain ja pelkästään englantia. International bar... mikä olikaa se koko nimi :P
Eka vuosi on valmistava vuosi jona opiskellaan koulusanastoa tarkemmin jottai pärjättäisiin.
IB-lukion suorittaineiden todistus kelpaa useimmissa euroopan maissa.
Ja aivan, saksa... Itse olen opiskellut saksaa. Oikeastaan viittä kieltä tähän mennessä. Mutta niin, pohjoismaista löytynee kait korkein opetustaso kielien kanssa. useimmissa välimeren maissa ei oikeastaan edes osata englantia suurimmaksi osaksi, eikä ranskassa.
Mutta niin saksa... xD Saksa on helppo oppia kun osaa ruotsia jonkin verran koska niissä on jotain samaa kyllä. Eikä se saksa nyt niin hankala kieli oo... :P Mitä nyt ärsyttää sanojen kolmisukuisuus... Die der das. Das neutraali die feministinen der maskuliininen.
.. jep.
____
Joku sanoi taide-alasta paskoja palkkoja vaikeata saada töitä. Tiedostettu on. Se riippuu todella paljon menestyksestä ja lahjakkuudesta...
Mutta kun jotain todella tahtoo tehdä, niin minä itse ainakin teen. :) Itse en kumminkaan usko että tarjoilija on kenenkään suuri kutsumusammatti...? :Pja tosiaan... suomessahan on melkosen korkea koulutustaso. Pohjoisimmissa maissa on. Etelämmissä maissa ihmiset on jotenkin... lepposempia, rennompia. Kuten opekin tossa joku päivä alko tarinoimaan siitä kun suomalaiset on niin hiljaisia ja etelässä asuvat puheliaita... Että suomalaiset on kans luotettavempia. Kun ne sanoo tekevänsä jotain, ne kans tekee. Eteläisemmissä maissa asuva kun sanoo tekevänsä jotain, se saattaa unohtaa sen ihan hetkessä ja homma venyy parilla kuukaudella.
Saksa on kuulemma niitä rajamaita jossa vielä homma hoituu. Se on vielä kumminkin suht pohjosessa verrattuna noihin välimerenmaihin.
Saksan kielessä on kyllä ihan hirveitä äänteitä välillä... :P suomen kieli kuulostaa niin pehmeältä ja alistuvalta siihen verrattuna...
Jos taas menis saksasta ihan hiukan idempään ja etelämpään, tultaisiin unkariin. Unkarin kieli on samaa sukupuuta kuin suomen kieli, sen takia hiukan helpompi suomalaiselle oppia. Unkari on kyl vähän hmh "trooppisempi" saksaan verrattuna, mutta iha kiva maa. Mulla on ollu parilla luokalla puoliks unkarilainen kaveri ja unkarilainen kaveri. Kummatki on aika rentoja tyyppejä ja ihan hauskojakin.
Mutta jooh, aattelinpa nyt lisätä tollasen jutun unkaristaki jos on kielien kanssa vaikeuksia.
Itse uskoisin olevani suht lahjakas kielien kanssa... :) Äikkä 9, enkku 9, ranska ainakin oli 8... xD
- jag vet inte.
että olette jaksaneet täällä käydä kirjoittelemassa kaiken näköistä ja kokoista!
linkeistä on varmastikin suuri hyöty, niinkuin kaikesta muustakin!
oiii kiitos kiitos kiitos! :-)- ex-oppilas
Hei,
katsastakaa tämäkin vaihtoehto, jos olette kiinnostuneet englanninkielisestä (tai yhdessä tapauksessa espanjankielisestä) lukio-opiskelusta ulkomailla!
United World Colleges www.uwc.fi
- Sandrabiri
Ymmärrän kovan halusi ulkomaille. Ei siitä oo kuin kuus vuotta, kun olin itsekin ikäisesi. :)
Mutta...mutta...Oman kokemukseni perusteella uskaltaisin suositella harkitsemaan sellaistakin vaihtoehtoa, että kävisit lukion täällä Suomessa (etenkin, jos et vielä tiedä mitä sinusta tulee, mitä haluat tehdä jne.)
Lukiossa nimittäin saisit panostettua KIELITAITOON. Voin sanoa, että se on todella tärkeä juttu ja sen tarve vain korostuu ulkomailla. Lisäksi se avaa sinulle monia ovia. Ehkä voisit harkita espanjan kielen opikelua? Se on kolmanneksi puhutuin kieli maailmassa, se on helppo ja kaiken lisäksi Espanja maana on mitä ihanin! :)Tosin lukiossahan sinulla on mahdollisuus lähteä myös vaihtoon eli asuisit ulkomailla, mutta jossakin perheessä. Tätäkin vaihtoehtoa voin suositella.
Sinulla olisi luultavasti paljon hauskempaa ulkomailla, kun olet täysikäinen. Ja työpaikan löytäminenkin olisi helpompaa. Lukioajan voisit asua vielä vanhempiesi luona ja säästää rahaa ulkomaille muuttoa varten. :)
Itse olen opiskellut ja opiskelen yhä Suomessa, mutta olen ollut ulkomailla töissä. Olen taas lähdössä ulkomaille -tällä kertaa tekemään lopputyötä. Sen jälkeen muutan ulkomaille pitemmäksi aikaa työtä tekemään. Näin jälkikäteen on helpompi sanoa, että olis kannattanu minun sillo aikoinaan lukea espanjaa lukiossa tai kansalaisopistossa. Oon joutunu oppimaan kielen melkeinpä vaikeimman kautta eli maassa. Tosin perusteet oli hallussa, mutta eihän se oo niin helppoo sit käytännössä. Paitsi ajan kanssa. :)
Mutta nostan hattua rohkeudellesi ja ehdottomasti sille, että suunnittelet tätä jo hyvissä ajoin. :)En suosittele kenellekään lähteä suunnittelematta minnekään. Ja ehdottomasti suosittelen opiskelua ja opiskelujen suorittamista loppuun.- jag vet inte.
eipä taida keskiarvo riittää lukioon asti ;-D
heh, idea kuulosti kyllä todella hyvältä!
vielähän tässä kerkeää miettimään tätäkin vaihtoehtoa ihan todenteolla :-)
kiitos ihan älyttömästi taas vaihteeksi! 8-) - Sandrabiri
jag vet inte. kirjoitti:
eipä taida keskiarvo riittää lukioon asti ;-D
heh, idea kuulosti kyllä todella hyvältä!
vielähän tässä kerkeää miettimään tätäkin vaihtoehtoa ihan todenteolla :-)
kiitos ihan älyttömästi taas vaihteeksi! 8-)Ahaa. Mutta sitten tietysti on ammattikoulu vaihtoehtona. Jos opiskelisit Suomessa ammattikoulussa, niin luultavasti sinulla olisi mahdollisuus opiskella sitä espanjaa lukiossa tai kansalaisopistossa. :) Tai mistä kielestä nyt olet kiinnostunut (eli mihin maahan haluaisit mennä, mistä kielestä on sinulle eniten hyötyä, mikä on kielivalikoima). Itse tein niin, että kävin tosiaan amiksen ja lukiossa opiskelin venäjää (tosin olis kannattanu opiskella ennemmin espanjaa ja ruotsia näin jälkiviisaana...).
Amiksesta saisit ammatin. Työharjoittelussa sitten voit mennä ulkomaille töihin! Yksi opiskelukaverini teki amiksessa juuri niin eli löysi oman harjoittelupaikan omatoimisesti ja niin sai vietettyä pari kuukautta ulkomailla. Niin tässä vaihtoehdossa oli pointti se, että tosiaan saisit rahaa säästettyä amiksen aikana ja sit samal saattasit saada töitä, jolloin taas saat rahaa säästöön! Ja työkokemusta, mistä ehdottomasti on hyötyä ulkomailla!
Mutta mieti kaikkia vaihtoehtoja tarkkaan ja voit tehä vaikka -/ -systeemillä, että pistät hyvät ja huonot jutut kustakin vaihtoehdosta ja vertaat niitä.
Ehdottomasti kannustan ulkomaille! Se kertoo sinusta ihmisenä, että olet rohkea! Ja ulkomaan kokemuksesta on aina hyötyä, kun haet työpaikkaa. Lisäksi saat parannettua kielitaitoasi käytännössä. Kaiken lisäksi ulkomaan kokemuksesta on se hyöty, että se avartaa maailmankuvaasi, voit nähdä ihania paikkoja, kokea uusia asioita, saada elämyksiä!
Itse sain kokea NIIN paljon! Esim. sain kokeilla sukeltamista, mikä oli tosi siistii, vaikka pelotti.
Ainut huono homma on tosiaan se raha, kun se on välttämätön paha. Tulet tarvitsemaan rahaa! Ulkomailla ei ole hauska olla, jos ei ole rahaa. Ja varmasti sinulla on siel hauskempaa, ku oot täysikänen.
Mutta tosiaan suosittelen ulkomaan kokemusta/kokemuksia! Ja mitä ikinä päätätkin, niin paljon onnea ja menestystä!
- moip.
Itekkää vielä lukenu lopppuun mut alku ainaki näytti hyvältä tietopakkaukselta
http://www.opintoluotsi.fi/Opiskelu/Ulkomailla_opiskelu/- jag vet inte.
kiitos kiitos kiitos B-)
luulin että oon hukannu sut :----------D - moip.
jag vet inte. kirjoitti:
kiitos kiitos kiitos B-)
luulin että oon hukannu sut :----------DNo jossai vaihees kävin tääl suunnilleen joka päivä kattomas jos olis viestii mutku ei viestii näkyny nii tuli sit vähä pidempi väli... :D Ja multa itteltä riistettii tän hetkine mahollisuus, mut aion hakee tota uwc-stipendiä sit seuraavan vuonna.
Ei tää juttu toimi ku mun vanhemmat on kyseessä... :D
Mut en mä täältä vielä hetkee ainakaa katoa :p
Mites sulla sujuu nytten noi? hakuki koht eessä - jag vet inte.
moip. kirjoitti:
No jossai vaihees kävin tääl suunnilleen joka päivä kattomas jos olis viestii mutku ei viestii näkyny nii tuli sit vähä pidempi väli... :D Ja multa itteltä riistettii tän hetkine mahollisuus, mut aion hakee tota uwc-stipendiä sit seuraavan vuonna.
Ei tää juttu toimi ku mun vanhemmat on kyseessä... :D
Mut en mä täältä vielä hetkee ainakaa katoa :p
Mites sulla sujuu nytten noi? hakuki koht eessäjoo oli tossa kaikenlaista ''joulun alla'' ja kiirettä pitäny nytteki 8-)
mut nyt taas samaan malliin, päivittäinen suomi24'sen tarkastus ;-)
joo, ei tää hirmusesti oo edenny, se välivuosi on kyllä nyt kova sana, se on varmaanki aika pakollinen. pakko tienata rahaa, ja lähtee sit menemää :--D
kyllä nakertaa ku pitää sormet kohmeessa kirjottaa! toivottavasti ei tarvii enää hirveen montaa vuotta :---D - moip.
jag vet inte. kirjoitti:
joo oli tossa kaikenlaista ''joulun alla'' ja kiirettä pitäny nytteki 8-)
joo, ei tää hirmusesti oo edenny, se välivuosi on kyllä nyt kova sana, se on varmaanki aika pakollinen. pakko tienata rahaa, ja lähtee sit menemää :--D
kyllä nakertaa ku pitää sormet kohmeessa kirjottaa! toivottavasti ei tarvii enää hirveen montaa vuotta :---DTässä sitä viel kohmeessa kirjotellaa vuosi tai muutama .> Jäätää
- moip.
moip. kirjoitti:
Tässä sitä viel kohmeessa kirjotellaa vuosi tai muutama .> Jäätää
kirjotinki jo tosta uwc-stipendistä viime viestis ei muistanu enää... :D taas vähä jääny tää tsekkaamine ku tullu pelailtuu liikaa nettipelejä... :P
Tullu taas nii tylsää ku ulkona on kylmää ja pimeetä ettei jaksa ees mennä sinne. Vaikka nyt onki tullu aika valosaa pikku hiljaa... :o Mut kumminki: kylmää, märkää, harmaata
Haluun jonnekki lämpimää :/ - jag vet inte.
moip. kirjoitti:
kirjotinki jo tosta uwc-stipendistä viime viestis ei muistanu enää... :D taas vähä jääny tää tsekkaamine ku tullu pelailtuu liikaa nettipelejä... :P
Tullu taas nii tylsää ku ulkona on kylmää ja pimeetä ettei jaksa ees mennä sinne. Vaikka nyt onki tullu aika valosaa pikku hiljaa... :o Mut kumminki: kylmää, märkää, harmaata
Haluun jonnekki lämpimää :/mullaki jääny tän kattominen nytte, tässä onki tullu vähä kaikennäköstä mutkaa suunnitelmaa :o
huis!
suunnitelmas on hyvä, tosi tosi hyvä! - ...
jag vet inte. kirjoitti:
joo oli tossa kaikenlaista ''joulun alla'' ja kiirettä pitäny nytteki 8-)
kyllä nakertaa ku pitää sormet kohmeessa kirjottaa! toivottavasti ei tarvii enää hirveen montaa vuotta :---DEn halua olla ilonpilaaja, mutta alle 18-vuotiaana ja kielitaidottomana et löydä kyllä minkäänlaista työtä ulkomailta. Suomessa on sama juttu, kuvittele nyt millaisia töitä mukamas on tarjolla alaikäiselle, joka ei puhu suomea...
Mikset vain voi mennä amikseen ja lähteä siellä vaikka vaihto-oppilaaksi tai sitten noita työharjoitteluja ym., joita yhdessä viestissä selitettiin tosi hyvin?
Elättelin itsekin toiveita 2 vuotta sitten yläasteen jälkeen ulkomaille lähdöstä, mutta päädyin IB-lukioon, koska se oli tarpeeksi vaativa, kansainvälinen ja tarjoaa "helpon" tien ulkomaille yliopistoihin. Tämä osoittautui hyväksi valinnaksi, koska monikulttuurisessa koulussa on kummasti tullut perspektiiviä ja omillaan asuminen on kasvattanut. Nykyiselläni olisin varmastikin valmis lähtemään tältä istumalta maailmalle, mutta tajuan vasta nyt, että 16-vuotiaana en todellakaan ollut sitä.
Kuten tässä on useasti mainittu, yksi tärkeimmistä seikoista on KIELITAITO. Ilman italian kielen taitoa et pääse yhteenkään italialaiseen kouluun, se on kylmä fakta. Vaikka opiskelisit paikan päällä, miten luulet selviäväsi tunneista ja opetuksen seuraamisesta? Tässä suhteessa vaihto-oppilasvuosi olisi hyvä idea, sillä se tarjoaa turvallisen keinon oppia uusi kieli, hankkia kokemuksia ja luoda suhteita ulkomaille.
On kiva nähdä, että teillä on haaveita, mutta malttakaa nyt vähän. Jos jaksatte odottaa edes siihen 18v asti, saatte miljoonasti enemmän irti ja maitojunalla kotiin palaamisen todennäköisyys pienenee.
Ja mitä UWC:hen tulee... Noh, ne tyypit joita sinne valitaan ovat huippuja. Hyviä koulussa, superaktiivisia koulun ulkopuolella jne jne. Hain viime vuonna 9,7 keskiarvolla, piiiitkällä CV:llä ja kehutulla hakemuskirjeellä, mutta en päässyt, kuten ei moni muukaan aivan yhtä hyvistä kandidaateista. Eli sen varaan ei kannata laskea kaikkia toiveitaan, mutta hakea kannattaa kyllä. Olin aikoinani tyhmä ja valitsin UWC:n vaihto-oppilasvuoden sijaan, mikä kadutti hetken aikaa... :)
Nyt olen lukion jälkeen suuntaamassa Ausseihin ainakin muutamaksi kuukaudeksi töihin ja kaveria moikkaamaan, minkä jälkeen kiertelen maailmaa jonkin aikaa ennen kuin asetun taas aloilleni Brittein saarille yliopistoon. Minulla on raha-asiat hoidossa, itsenäisyyden tuomaa kokemusta ja vahva kielitaito, kaikki asioita, joita 16-vuotiaana ei ole. Ja pääsen baareihin ;)
Eli jäitä hattuun ja malttakaa mielenne, Suomi on ihan jees paikka =) - jag vet inte.
... kirjoitti:
En halua olla ilonpilaaja, mutta alle 18-vuotiaana ja kielitaidottomana et löydä kyllä minkäänlaista työtä ulkomailta. Suomessa on sama juttu, kuvittele nyt millaisia töitä mukamas on tarjolla alaikäiselle, joka ei puhu suomea...
Mikset vain voi mennä amikseen ja lähteä siellä vaikka vaihto-oppilaaksi tai sitten noita työharjoitteluja ym., joita yhdessä viestissä selitettiin tosi hyvin?
Elättelin itsekin toiveita 2 vuotta sitten yläasteen jälkeen ulkomaille lähdöstä, mutta päädyin IB-lukioon, koska se oli tarpeeksi vaativa, kansainvälinen ja tarjoaa "helpon" tien ulkomaille yliopistoihin. Tämä osoittautui hyväksi valinnaksi, koska monikulttuurisessa koulussa on kummasti tullut perspektiiviä ja omillaan asuminen on kasvattanut. Nykyiselläni olisin varmastikin valmis lähtemään tältä istumalta maailmalle, mutta tajuan vasta nyt, että 16-vuotiaana en todellakaan ollut sitä.
Kuten tässä on useasti mainittu, yksi tärkeimmistä seikoista on KIELITAITO. Ilman italian kielen taitoa et pääse yhteenkään italialaiseen kouluun, se on kylmä fakta. Vaikka opiskelisit paikan päällä, miten luulet selviäväsi tunneista ja opetuksen seuraamisesta? Tässä suhteessa vaihto-oppilasvuosi olisi hyvä idea, sillä se tarjoaa turvallisen keinon oppia uusi kieli, hankkia kokemuksia ja luoda suhteita ulkomaille.
On kiva nähdä, että teillä on haaveita, mutta malttakaa nyt vähän. Jos jaksatte odottaa edes siihen 18v asti, saatte miljoonasti enemmän irti ja maitojunalla kotiin palaamisen todennäköisyys pienenee.
Ja mitä UWC:hen tulee... Noh, ne tyypit joita sinne valitaan ovat huippuja. Hyviä koulussa, superaktiivisia koulun ulkopuolella jne jne. Hain viime vuonna 9,7 keskiarvolla, piiiitkällä CV:llä ja kehutulla hakemuskirjeellä, mutta en päässyt, kuten ei moni muukaan aivan yhtä hyvistä kandidaateista. Eli sen varaan ei kannata laskea kaikkia toiveitaan, mutta hakea kannattaa kyllä. Olin aikoinani tyhmä ja valitsin UWC:n vaihto-oppilasvuoden sijaan, mikä kadutti hetken aikaa... :)
Nyt olen lukion jälkeen suuntaamassa Ausseihin ainakin muutamaksi kuukaudeksi töihin ja kaveria moikkaamaan, minkä jälkeen kiertelen maailmaa jonkin aikaa ennen kuin asetun taas aloilleni Brittein saarille yliopistoon. Minulla on raha-asiat hoidossa, itsenäisyyden tuomaa kokemusta ja vahva kielitaito, kaikki asioita, joita 16-vuotiaana ei ole. Ja pääsen baareihin ;)
Eli jäitä hattuun ja malttakaa mielenne, Suomi on ihan jees paikka =)''tässä onki tullu vähä kaikennäköstä mutkaa suunnitelmaa :o'' ;--)
tosiaan, nyt on kuitenkin tullut toi amis, mikä on ruvennu tuntumaan hyvältä idealta.
kiiiiitos paljon vastauksestasi! :-)
onnea maailmanvalloituksessa ;-D
- moip.
...hetkeen keskustelua täällä.
Mites, haitteko ulkomaille ja minne ja miten ja millasta tulosta odotat? :)
ite en päässy hakee...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713