Sydänkohtaus

jkljkdf

Kuinka yleistä on, että 30-40 v mies saisi sydäninfarktin?

12

5578

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on melkosen

harvinaista mutta ei mahdotonta. Ainakin lähempänä 40 v riski on jo paljon suurempi kuin lähempänä 30 v. Siis 40 v ihmisellä on riski jo ihan eri luokkaa kuin 31 v ikäisellä.

• tilastollisesti

että muista asiaoista kannattaa ennemmin huolestua.

50-v kieppeillä riski jo aikalailla kasvaa, jos on taipumusta esim. sepelvaltimotautiin.

• miestä mäessä

ei ole tilastolla lohtuvoimaa sille kolmevitoselle joka tulpan sai.

• närästys

kyllä se vain on mahdollista, vaikka niin mahdottomalta kuulostaakin. oma mieheni sai sydäninfarktin 36-vuotiaana lapissa hiihtolomareissulla.Koomisinta tässä jutussa on se että mieheni meni kolmen päivän kovien kipujen jälkeen lääkäriin ja lääkärissä otettiin sydänfilmi ja laboratoriokokeet ja diagnoosi oli närästys! 15min lääkäristä tulon jälkeen hän sai sydäninfarktin bussibysäkillä.

• jylpytys

Jep, varmasti on harvinaista saada infarkti 30-40 välillä mutta itse kokeneena (35v), noin 3kk sitten, se tuli kyllä täydellisenä yllätyksenä. Jos teillä on suvussa kolesteroli ongelmia tai taipumus muuten sepelvaltimotautiin niin käykää tarpeeksi ajoissa terveystarkastuksissa ja huolehtikaa muutenkin liikunnan määrästä ja ruokavaliosta.

• että kävi

tk-lääkärillä. jos olisi käynyt yksityisellä olisi diagnoosi ollut selvä.

• yksityiset ei ole kummempia
        että kävi kirjoitti:

tk-lääkärillä. jos olisi käynyt yksityisellä olisi diagnoosi ollut selvä.

Samasta koulutusputkesta tulevat kaikki lääkärit. Se vain on ero, että yksityiselle pitää enemmän maksaa. Haastavimmat tapaukset hoidetaan ja tutkitaan joka tapauksessa julkisella puolella. Yksityise kuorivat kermaa ja teettävät sellaisia tutkimuksia, joita potilaat haluavat, oli hyötyä tai ei.

Valitettavasti lääkäritkin ovat erehtyviä ihmisiä. Paras turva on, jos itsekin tietää sen verran, että ei aivan kaikki mene läpi.

• yllätys itsellekkin

menetin alle 30 vuotiian velupojan helmikuussa närästystä ollut.mutta ei kipeä muuten eikä antanut ennakko varoituksia.ja nyt olen törmännyt useaan ihmiseen jolla on joku tuttu tai omainen noin 30 vuotaista jotka ovat saaneet sydänkohtauksen..kannattaa mennä herkästi lääkäriin ja vaatia tutkimuksiin pääsyä jos on oireita..ja olla kovana vaikkakin sanovat varmaan että ei noin nuorella mitään oo...nuoren sydän on niin vahva että se ei jousta niinkuin vanhemmilla joten se voi iskeä kerralla vakavasti..joten vielä kerran suosittelen että nuoret miehet menkää ajoissa tutkituttamaan sydn jos on vähänkään oireita

• tutkituttaa

Itsellenikin tuli infarkti aivan yllätyksenä puun takaa. En osannut tilaani ollenkaan epäillä, kun maratoninkin olin juossua vain vuosi sitten. Oli jotain oireita, jotka jälkikäteen olen itse tulkinnut sepelvaltimotaudin oireiksi. Lääkärit eivät tietenkään ala spekuloimaan ja etsimään huolimattomuutta ja virheitä terveydenhuollon toiminnasta.

Minulta oli tutkittu kolesteroli, joka oli aina alhainen, 4:n kieppeillä. Sydänfilmikin katsottiin kuukautta ennen infarktia. Varjoainekuvaus olisi paljastanut tilanteen. Epävarmaa on, olisiko rasituskoe paljastanut uhkaavaa tilannetta.

Kolmekymppisenä varmaan jo kehtaisi rasituskokeeseen hakeutua, varsinkin jos on suvussa taipumusta sepelvaltimotautiin.

• Moimkö
        tutkituttaa kirjoitti:

Itsellenikin tuli infarkti aivan yllätyksenä puun takaa. En osannut tilaani ollenkaan epäillä, kun maratoninkin olin juossua vain vuosi sitten. Oli jotain oireita, jotka jälkikäteen olen itse tulkinnut sepelvaltimotaudin oireiksi. Lääkärit eivät tietenkään ala spekuloimaan ja etsimään huolimattomuutta ja virheitä terveydenhuollon toiminnasta.

Minulta oli tutkittu kolesteroli, joka oli aina alhainen, 4:n kieppeillä. Sydänfilmikin katsottiin kuukautta ennen infarktia. Varjoainekuvaus olisi paljastanut tilanteen. Epävarmaa on, olisiko rasituskoe paljastanut uhkaavaa tilannetta.

Kolmekymppisenä varmaan jo kehtaisi rasituskokeeseen hakeutua, varsinkin jos on suvussa taipumusta sepelvaltimotautiin.

Entä 14- vuotiaalla onko harvinaista?

• olla
        Moimkö kirjoitti:

Lapsilla en ole ikinä kuullut infarktista.

• ei voi
        Moimkö kirjoitti:

Infarkti ei varmaan voi uhata lapsia, en ole koskaan kuullut, vaikka noista 3 - 4 -kymppisistä olen kuullut paljonkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6444
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3863
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3240
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      374
      1761
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1003
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe