Korvissa rutisee

kummastunut

Morjens.
Mua on alkanut nyt pirusti ärsyttämään korvien rutina. Aina nieltäessä ja haukotellessa molemmat korvat rusahtavat. Nyt kovan flunssan jälkeen oikea korva tekee sen kahdesti. Korvat ovat myös aika herkät painevaihteluille. Jo korkeita mäkiä autolla ajaessa tunnen painetta korvissa joka häviää kyllä ihan nielaisemalla. Kesällä lentoreissun laskeutumisen jälkeen kipu korvissa oli sietämätön monta tuntia ja korvat lukossa ainakin päivän.

Muistelisin vaivan kestäneen jo vuosia, viimeisimmän korvatulehduksen aikana tämä ilmestyi eli n. 15 vuotiaana. Typerää sairastua lastentautiin tuon ikäisenä mutta minkäs teet. Lääkekuurin jälkeen kipu oli poissa mutta korvat ovat siitä lähtien rutisseet siis nieltäessä ja haukotellessa. Lääkäri sanoi tuolloin että se on täysin normaalia. Minähän tietysti uskoin. Nyt vuosien jälkeen asia on alkanut ihmetyttämään.
Millähän tästä pääsisin eroon?
Olisiko ensiaskel puhdistaa korvat kunnolla? Korvakäytävässä on vaikkua joka ei itsekseen tule pois. Mistä lähden liikkeelle?

11

36134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös kolesteatooman varalta

Koska sinulla on ollut korvatulehduksia, myös tämä kolesteatooma eli helmiäiskasvain kannattaa ottaa huomioon!
      Ei sinulla välttämättä tätä ole, mutta se on sellainen sairaus, joka hoitamattomana johtaa jopa kuolemaan. Eli kannattaa tarkistuttaa!

T: juuri leikattu

• nuuki

Mulla on ihan samanlaista ongelmaa. Joskus ihan vauvana mun korvia on puhkottu monesti ja viimeksi 16- vuotiaana (10 vuotta sitten) laitettiin putket korviin ja leikattiin kitarisat. Korvia en ole vuosikausiin enää näyttänyt lääkärille, pelottaa se kun sinne "puhalletaan", pelkään että tärykalvo puhkee. Kerran on puhjennut kun otin korvatulpan korvasta, sen jälkeen en olekaan niitä uskaltanut pitää. Autossa sattuu oven kiinnivetäminen ja ikkunan aukaisut jne. Ja aina nielaistessa napsuu ja rutisee, joskus ihan vaan leukaa liikutellessani. Nyt epäilen että mun toisessa korvassa ois koirankarva ja hirvittää mennä sitä mihkää näyttämään. En usko että sitä voi edes huuhdella, tärykalvo posahtaisi varmasti....

• määvaa

Korvat rutisee justiinsa noissa samoissa tilanteissa ja pientä painettakin on aina välillä, mutta siihen on tottunut kun sen saa aina nielemällä pois. Ois kiva tietää mikä on homman nimi? Ei kai tää nyt mitään kovin vaarallista voi olla, kun tätä on ollu mulla vuosien ajan.

• jokuvaan145

Olis kysymys teille, joilla tämä ongelma on. Ahdistaako se teitä ja onko siitä tullut teille mielenterveysvaikeuksia? Minulle nimittäin on.

Vaiva nimeltä avoin korvatorvi (tuba aperta), sen kokeminen ja sen jälkeen korvien naksuminen parin vuoden ajan (yhdistettynä yksinäisyyteen) aiheutti minulle näin jälkeen päin miettien aivan omituisia ja sosiaalista kanssakäymistä vaikeittavia ajatuksia ja "pakkoharhaluuloja", jotka liittyivät siihen ääneen joka kuuluu korvatorvien ollessa auki.
      Nyt tilanne on lähes normalisoitunut (johtuen siitä että korvien rutiseminen on loppunut lähes kokonaan). Välillä tuo "mielentila" ottaa pientä otetta minusta, mutta saan sen järjellä voitettua.

En tiedä ottaako tuosta ulkopuolinen mitään selvää, mutta kysynkin, onko teillä ollut jotain henkisiä vaikeuksia johtuen korvien naksumisesta?

• Anonyymi

Ei mulla mitään ahdistusta siitä ole tullu. Aikasemmin pelotti hieman ku ei tiennyt mistä johtuu mutta oon tottunu siihen.

• Mimmu

Todellakin ongelmallista! Kiinnitän nieltäessä korvan napsumiseen ja poksumiseen koko ajan huomiota ja tinnitus ei paranna ainakaan asiaa. Välillä tuntuu, etten osaa ajatella mitään muuta, kun tätä korva asiaa.

• rutinainen

myös täällä rutisee! ennen ajattelin että onkohan ongelma sittenkin päässä eikä korvien välissä ;) Koska lääkärit(muun käynnin yhteydessä) pariin kertaan ovat jo sanoneet että korvat näyttävät puhteilta jne. Enää en ole kehdannut edes kysyä. Itselläni ei aivan niin vakavia oireita ole, että esim ikkunan avaaminen autossa olisi ongelma enkä muutenkaan koe tätä kovin isoksi asiaksi. Hieman häiritsevää se kyllä on. Minulla rutinaa on kestänyt niin kauan kuin muistan, lapsesta saakka. En tietääkseni ole sairastanut mitään vakavaa korvatulehdusta ikinä. Mistähän tämä johtuu?? Kertokaa joku jos saatte tietää. Oletteko muuten huomanneet eroa pakkasella? Itselläni silloin "paukkuu" eniten.

• The Clean Ears

Minullakin alkoi korvien suhina aivan yhtäkkiä. Siihen liittyi myös rutinaa ja litinääkin, aivan kuin korvassa olisi ollut nestettä. Imuroinnin ja parranajon jälkeen pörinää kuului korvassa n. puolen tunnin ajan.
        Tilasin ajan sairaanhoitajalta korvien puhdistukseen. Laitoin edellisenä iltana ja hoitopäivän aamuna korviin Remo-waxia ja pumpulitulpat päälle. Hoitaja pruuttasi vedellä korvat puhtaiksi, ja siihen loppuivat suhinat sekä muut sivuäänet. Ehdin kärsiä vaivasta viikon verran.
        KANNATTAA PUHDISTAA VAIKKU POIS KORVISTA! Minulla se ainakin auttoi.

• Korvatulehdus?

Juu eilen puhdistettiin mullakin korvat remo-waxilla. Eikä oo auttanut tuohon rutinaan.Yöllä kuitenkin heräsin kauheaan korvakipuun. Liittyiskö tämä korvien puhdistaminen mitenkään kipuun? Eipäilen korvatulehdusta, joka olisi 6 kerta elämässäni 12 vuoden aikana. Olisiko aihetta käydä lekurilla?

• Johanna5252Tubettaja

Aivan joka kerta kun niistän nenää sisäänpäin, niin kuuluu rutinaa ja vaikka mitä. mistä se johtuu? kävin kuukausi sitten puhdistamassa korvat, ja iso vaikkuhan sieltä irtosi. Mutta rutina ei lopu vaikka laittaisi remo-waxia minua pelottaa todella paljon että kalvot korvassa puhkeaisivat :(.

• Pelästynyt

Minulla nivelrikkoa leukaluussa, josta kuuluu rähinää korviin. Voiko tälle tehdä mitään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe