peräpukamat??

suure

Hei..taas joudun kysymään tyhmän kysymyksen mutta itse olen rv 26 ja luen paljon muiden kertomuksia ja monella odottavalla varsinkin loppuvaiheessa on peräpukamia, mutta siis mitä ne tarkalleen on?? onko ne patteja vai mitä? mistä tiedän että onko minulla niitä...

kiitos jos joku viitsii vastata...:)

6

1504

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myöskin

Täytyy itekki varmaan seurata että jos joku jotain järkevää tähän vastais. En tiedä minäkään vastausta tohon ja kiinnostais tietää :) Kiitos että kysyit munki puolesta :D
      Ja eihän kukaan kaikkea voi tietää, joten ei mikään kysymys tyhmä oo.

• valita lääkärille niistä aina
      • .......

peräpukamia tulee yleensä kun on pahaa ummetusta. saatat huomata että peräaukosta tulee verta ulostaessa tai ulostaminen on todella kipeää. itse huomasin tosta verestä ja hommasin sitten lääkkeet. käsittääkseni ne on verta täynnä olevia patteja jotka on hoidettava mahd pian niiden ilmaantumisesta ettei joutuisi sitten leikkaukseen. Itsellä on sisäisesti sekä ulkoisesti noita patteja,mutta onneksi lääkkeet ovat todellakin auttaneet. eli ei todellakaan kannata jättää tätä hoitamatta!

• pukama..

peräpukama on sellainen todella epämiellyttävä patti siinä persreiän tuntumassa :) Tuntuu kävellessä, vessassa käydessä.. Siis lähes aina. Kai se suoli siellä on vähän ärtynyt syystä tai toisesta ja saa sit aikaan noi. Mulla ollu jopa pari kertaa ilman raskauttaki, et ilolla oottelen millon nyt putkahtaa.. :/

• kysymykseen

Tässä kunnon tietoisku pukamista. Muistakaa runsas juominen, kuitupitoinen ruoka, ja säännöllinen liikunta, niin voitte ennalta ehkäistä jo paljon...

Peräpukama eli hemorroidi on peräaukkokanavan väljä, pullistunut laskimo eli laskimonlaajentuma.

Se sijaitsee peräsuolen alimman osan pitkittäisissä limakalvopoimuissa. Jos pukamaan hyytyy verta, se tukkeutuu eli kureutuu ja tulee erittäin kipeäksi. Peräpukamat ovat yleinen, mutta vähänpuhuttu vaiva.

Peräpukamat jaetaan ulkoisiin ja sisäisiin pukamiin. Ulkoisten pukamien oireita ovat kutina, kirvely ja tunnettavissa oleva pukamakudos peräaukon seudulla. Myös hematoomia eli verenpurkaumia peräaukon suulla voi esiintyä. Sisäisten pukamien oireita ovat verentulo ulostamisen yhteydessä sekä vakavammissa tapauksissa pukamien pulpahtaminen näkyviin ulos peräaukosta.

Altistavia tekijöitä ovat pitkäaikainen ummetus, länsimaiseen ulostustapaan liittyvä voimakas ponnistaminen, runsas istuminen, ylipaino sekä raskaus. Myös krooniset suolistosairaudet ja ärtynyt paksusuoli altistavat peräpukamille.

Tärkein keino pukamien ehkäisyssä ja omahoidossa on suolen toiminnan normalisointi. Kovavatsaisuutta voi välttää syömällä riittävästi kuituja. Myös liikunnan ja runsaan päivittäisen vedenjuonnin on todettu vähentävän ummetusta.

Jos pukamat oireilevat, niitä on syytä hoitaa. Kun oireet eivät ole pitkittyneitä (yli 2–3 viikkoa kestäneitä) tai häiritseviä, ei lääkäriin tarvitse ottaa yhteyttä, vaan pelkkä omahoito riittää.

Suolen säännöllinen toiminta on tärkeää saavuttaa. Niin ripuli kuin ummetuskin on haitaksi peräpukamille. Kuidut ja liikunta auttavat pitämään suoliston tasapainossa. Peräaukon hygieniasta on syytä pitää huolta pesemällä peräaukon alue haalealla vedellä, tai ottamalla parin minuutin istumakylpy aina ulostuksen jälkeen. Peräpukamiin on saatavilla myös lääkehoitoa. Apteekeista on saatavissa ilman reseptiä erilaisia voiteita ja peräpuikkoja tilapäiseen käyttöön. ESIM. Scheriproct Neo
        Apteekissa osataan kyllä opastaa hyvin, ei kannata siis ujostella!

Milloin lääkäriin?

* Jos vaivat ovat pitkäaikaisia, yli 2–3 viikkoa kestäneitä.
        * Jos peräpukamat ovat suuria, vuotavat verta tai kutiavat häiritsevästi.
        * Jos peräpukamat ovat kivuliaat.
        * Kun ensimmäinen verenvuoto esiintyy, on tähystämällä selvitettävä, onko tähän muuta syytä kuin peräpukamat.
        * Jos peräaukon seudussa on paukama.

• vaivaa,on se

tulehtunut. Osta apteekista Scheriproct rektaalivoidetta ja käytä ohjeen mukaan. Pukamat lakkaavat häiritsemästä parissa päivässä.

Itse sain ne mys raskauden loppuikana vaivakseni. Ovat tuolla takalistossa edelleen,mutta vaivaavat vain harvoin. Lähinnä vaivaa on kovan ulostuksen jälkeen. Lämpimällä suihkuttelu ja Scheriproctia muutaman päivänä,niin pukamat voi taas unohtaa:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka vanha kaivattusi on?

Gallup teille kaikille
      Ikävä
      135
      1569
    2. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      51
      1488
    3. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      68
      1113
    4. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      95
      1022
    5. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      108
      960
    6. Ihana juhannusperinne

Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa
      Lieksa
      51
      848
    7. Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa

Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s
      Suomussalmi
      85
      800
    8. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      57
      733
    9. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      59
      695
    10. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      34