Ymmärtääkseni salattuja tai piilotettuja . MIKSI?
Mitä ovat APOKRYFISETKIRJAT
60
1112
Vastaukset
vanhassa pibliassa vanhan- ja uudentestamentin välissä sijoitettuna.
Ne ovat raamatun ajan kirjallisuutta, mutta kaikin osin eivät ilmeisesti ole täyttäneet vaatimuksia. Ihan tarkasti en muista niitä selvityksiä.
Käsittääkseni niitä käännetään nykysuomen muotoon ja julkaistaan lähiaikoina.- teu
Se oli lähes kaikki mitä halusinkin "nyt tietää "
Jubileojen kirja
Salomon psalmit
Heenokin kirja.
Mooseksentaivaaseenastuminen , Nämä VT:stä
UT:tsä
Jaakobin alku evankeliumi
Nikodemuksen -;-
Pietarin -:-
Tuomaan Teot
Paavalin -:-
Johannsksen teot
Lukuisia kertomuksia Jeesuksen lapsuudesta
Sekä monta apokalypsia.
Noista teksteistä minäkin haluaisin lukea
Muuten Vihne onko ne Hedberin kirjat myynnin . teu kirjoitti:
Se oli lähes kaikki mitä halusinkin "nyt tietää "
Jubileojen kirja
Salomon psalmit
Heenokin kirja.
Mooseksentaivaaseenastuminen , Nämä VT:stä
UT:tsä
Jaakobin alku evankeliumi
Nikodemuksen -;-
Pietarin -:-
Tuomaan Teot
Paavalin -:-
Johannsksen teot
Lukuisia kertomuksia Jeesuksen lapsuudesta
Sekä monta apokalypsia.
Noista teksteistä minäkin haluaisin lukea
Muuten Vihne onko ne Hedberin kirjat myynnin .En tiedä mitä kaikkia niistä tullaan julkaisemaan. Alkuperäisissä apokryfikirjoissa noita mainitsemiasi ei tainnut olla.
Siellä ulkoa muistellen oli: Jesus Sirakin kirja, Makkabealaiskirjat, Kertomus Babelin Belista ym.
Enempää en osaa sanoa.- TEU
vihne kirjoitti:
En tiedä mitä kaikkia niistä tullaan julkaisemaan. Alkuperäisissä apokryfikirjoissa noita mainitsemiasi ei tainnut olla.
Siellä ulkoa muistellen oli: Jesus Sirakin kirja, Makkabealaiskirjat, Kertomus Babelin Belista ym.
Enempää en osaa sanoa.Jotka kirjoitin ovat kaikki, Raamatusta pois .
- Nimetön
vihne kirjoitti:
En tiedä mitä kaikkia niistä tullaan julkaisemaan. Alkuperäisissä apokryfikirjoissa noita mainitsemiasi ei tainnut olla.
Siellä ulkoa muistellen oli: Jesus Sirakin kirja, Makkabealaiskirjat, Kertomus Babelin Belista ym.
Enempää en osaa sanoa.Apokryfisiä ja pseudokryfisiä kirjoja on lukemattomia.
Vanhan testamentin ajalta ovat ainakin:
Aabrahamin ilmestys
Aabrahamin testamentti
Asserin testamentti
1. Baarukin kirja
2. Baarukin kirja
3. Baarukin kirja
4. Baarukin kirja
Benjaminin testamentti
Daanin testamentti
Danielin kirjan lisäykset
1. Eenokin kirja
2. Eenokin kirja
Elian ilmestys
1. Esran kirja
2. Esran kirja
Gaadin testamentti
Isaskarin testamentti
Jannes ja Jambres
Jesajan kuolema
Jesajan taivaaseen astuminen
Jobin testamentti
Joosefin testamentti
Juudan testamentti
Juuditin kirja
Kappaleet Esterin kirjasta
Leevin testamentti
1. Makkabealaisten kirja
2. Makkabealaisten kirja
Manassen rukous
Naftalin testamentti
Riemuvuosien kirja
Ruubenin testamentti
Sebulonin testamentti
Siirakin kirja
Simeonin testamentti
Tobiaan kirja
Viisauden kirja
Uuden testamenintin ajalta ovat mm:
Abgarin kirje Jeesukselle & Jeesuksen kirje Abgarille
Andreaan teot
Didakhe
Gamalielin evankeliumi
Jaakobin evankeliumi
Nikodeemuksen evankeliumi
Paavalin ja Senecan kirjeenvaihto
Paavalin kirje laodikealaisille
Pietarin ilmestys
Polykarpuksen kirje filippiläisille
Stefanuksen ilmestys
Monista teksteistä ei ole säilynyt kuin katkelmia. Osa teksteistä on todistettavasti väärennöksiä. Osa on kirjoitettu toisen nimissä, jotta tekstille syntyisi painoarvoa. Uuden testamentin apokryfisten kirjojen ja kirkkoisien kirjoitusten välinen rajakaan ei ole selvä. Mutta jotkut ovat myös hyvää luettavaa. Vanhan testamentin apokryfisissä kirjoissa on mm tarkennuksia moniin vanhan testamentin tapahtumiin, mikä helpottaa niiden ymmärtämistä. - theoforos
Nimetön kirjoitti:
Apokryfisiä ja pseudokryfisiä kirjoja on lukemattomia.
Vanhan testamentin ajalta ovat ainakin:
Aabrahamin ilmestys
Aabrahamin testamentti
Asserin testamentti
1. Baarukin kirja
2. Baarukin kirja
3. Baarukin kirja
4. Baarukin kirja
Benjaminin testamentti
Daanin testamentti
Danielin kirjan lisäykset
1. Eenokin kirja
2. Eenokin kirja
Elian ilmestys
1. Esran kirja
2. Esran kirja
Gaadin testamentti
Isaskarin testamentti
Jannes ja Jambres
Jesajan kuolema
Jesajan taivaaseen astuminen
Jobin testamentti
Joosefin testamentti
Juudan testamentti
Juuditin kirja
Kappaleet Esterin kirjasta
Leevin testamentti
1. Makkabealaisten kirja
2. Makkabealaisten kirja
Manassen rukous
Naftalin testamentti
Riemuvuosien kirja
Ruubenin testamentti
Sebulonin testamentti
Siirakin kirja
Simeonin testamentti
Tobiaan kirja
Viisauden kirja
Uuden testamenintin ajalta ovat mm:
Abgarin kirje Jeesukselle & Jeesuksen kirje Abgarille
Andreaan teot
Didakhe
Gamalielin evankeliumi
Jaakobin evankeliumi
Nikodeemuksen evankeliumi
Paavalin ja Senecan kirjeenvaihto
Paavalin kirje laodikealaisille
Pietarin ilmestys
Polykarpuksen kirje filippiläisille
Stefanuksen ilmestys
Monista teksteistä ei ole säilynyt kuin katkelmia. Osa teksteistä on todistettavasti väärennöksiä. Osa on kirjoitettu toisen nimissä, jotta tekstille syntyisi painoarvoa. Uuden testamentin apokryfisten kirjojen ja kirkkoisien kirjoitusten välinen rajakaan ei ole selvä. Mutta jotkut ovat myös hyvää luettavaa. Vanhan testamentin apokryfisissä kirjoissa on mm tarkennuksia moniin vanhan testamentin tapahtumiin, mikä helpottaa niiden ymmärtämistä.Meillä ortodoksisessa kirkossa on tapana puhua deuterokanonisista kirjoista, kun tarkoitetaan noita mainittuja Vanhan Testantin kirjoja ja apokryfisista kirjoista silloin, kun tarkoitetaan mainittuja Uuden Testamentin kirjoja.
Deuterokanoniset kirjat kuuluvat meillä ortodoksisessa kirkossa Raamatun Vanhaan Testamenttiin ihan samalla linjalla muiden Vanhan Testamentin kirjojen kanssa, kun taas apokryfiset (eli ne UT:n kirjat) eivät kuulu meidänkään Raamattuumme. Kristinuskon alkuaikoina kreikankieliset diasporajuutalaiset pitivät deuterokanonisia kirjoja Raamattuun kuuluvina, ja sitä kautta ne tulivat myös Kirkon käyttämään Raamattuun. Kuitenkin ne juutalaiset, jotka käyttivät hepreankielistä Raamattua suhtautuivat niihin nihkeämmin, ja sitenpä kun juutalaiset myöhemmin määrittelivät, mitkä kirjat kuuluvat heidän Raamattuunsa, ne deuterokanoniset kirjat jätettiin sieltä pois. Jotkut protestanttiset ryhmät ovat myöhemmin seuranneet tuota juutalaisten määritelmää, ja jättäneet deuterokanoniset kirjat pois omasta Vanhasta Testamentistaan. Luterilaisten Raamatuissa esiintyi vaihtelevuutta. Esimerkiksi lestadiolaisten käyttämässä 1776-käännökseen perustuvassa suomalaisessa Raamatussa ne deuterokanoniset kirjat ovat yleensä mukana, kun taas uudemmissa käännöksissä niitä ei normaalisti ole. Tosin käännös on parhaillaan tekeillä, kuten yllä mainittiin. Eli VT:n deuterokanonisiin (eli "apokryfisiin") kirjoihin voi tutustua joko siitä lestadiolaisten 1776-käännöksestä tai sitten täytyy odottaa sen uuden käännöksen valmistumista (joitain osia on kyllä jo valmiina ja kirjakauppojen hyllyissä).
Uuden Testamentin apokryfikirjat ovat kristinuskon ensimmäisinä vuosisatoina syntynyttä kirjallisuutta, josta osa on täysin luotettavaa ja yhtäpitävää myös Raamattuun sisällytettyjen kirjojen kanssa, osa taas vähemmän luotettavaa ja jotkut jopa täysin harhaoppisia. Noita luotettavampia on julkaistu suomeksi nimellä "Apostoliset isät", ja sitten on myös kirja nimeltä "Nag Hammadin aarteita" tai jotain sensuuntaista, mutta siinä on mukana myös joitain selvästi harhaoppisia kirjoituksia. Myös ortodoksisen kirkon toimesta on julkaistu UT:n apokryfisia kirjoituksia sisältävä kirja suomeksi, mutta en muista mikä sen nimi oli. - theoforos
Nimetön kirjoitti:
Apokryfisiä ja pseudokryfisiä kirjoja on lukemattomia.
Vanhan testamentin ajalta ovat ainakin:
Aabrahamin ilmestys
Aabrahamin testamentti
Asserin testamentti
1. Baarukin kirja
2. Baarukin kirja
3. Baarukin kirja
4. Baarukin kirja
Benjaminin testamentti
Daanin testamentti
Danielin kirjan lisäykset
1. Eenokin kirja
2. Eenokin kirja
Elian ilmestys
1. Esran kirja
2. Esran kirja
Gaadin testamentti
Isaskarin testamentti
Jannes ja Jambres
Jesajan kuolema
Jesajan taivaaseen astuminen
Jobin testamentti
Joosefin testamentti
Juudan testamentti
Juuditin kirja
Kappaleet Esterin kirjasta
Leevin testamentti
1. Makkabealaisten kirja
2. Makkabealaisten kirja
Manassen rukous
Naftalin testamentti
Riemuvuosien kirja
Ruubenin testamentti
Sebulonin testamentti
Siirakin kirja
Simeonin testamentti
Tobiaan kirja
Viisauden kirja
Uuden testamenintin ajalta ovat mm:
Abgarin kirje Jeesukselle & Jeesuksen kirje Abgarille
Andreaan teot
Didakhe
Gamalielin evankeliumi
Jaakobin evankeliumi
Nikodeemuksen evankeliumi
Paavalin ja Senecan kirjeenvaihto
Paavalin kirje laodikealaisille
Pietarin ilmestys
Polykarpuksen kirje filippiläisille
Stefanuksen ilmestys
Monista teksteistä ei ole säilynyt kuin katkelmia. Osa teksteistä on todistettavasti väärennöksiä. Osa on kirjoitettu toisen nimissä, jotta tekstille syntyisi painoarvoa. Uuden testamentin apokryfisten kirjojen ja kirkkoisien kirjoitusten välinen rajakaan ei ole selvä. Mutta jotkut ovat myös hyvää luettavaa. Vanhan testamentin apokryfisissä kirjoissa on mm tarkennuksia moniin vanhan testamentin tapahtumiin, mikä helpottaa niiden ymmärtämistä.Ehkäpä voisi vielä lisätä, että suurin osa Raamatun tutkijoista pitää myös tiettyjä Raamatun kirjoja, esim. jotkut Paavalin kirjeet, jonkun muun kirjoittamina. Kirjoittaja vain jostain syystä halusi käyttää esim. Paavalin nimeä. Noh, välttämättä tuo ei pidä paikkaansa, ja vaikka pitäisikin, se ei välttämättä tarkoita, että noiden kirjoitusten hengellinen arvo olisi jotenkin menetetty, vaikka kirjoittaja olisikin joku muu.
- ÄLLILLÄ
raamatussa,meiltä ne jätettiin jossain vaiheessa 300 luvulla pois.
- Historii
ÄLLILLÄ kirjoitti:
raamatussa,meiltä ne jätettiin jossain vaiheessa 300 luvulla pois.
Keneltä meiltä ne jätettiin 300 luvulla pois?
- theoforos
ÄLLILLÄ kirjoitti:
raamatussa,meiltä ne jätettiin jossain vaiheessa 300 luvulla pois.
Ei 300-luvulla, vaan 1500-luvulta alkaen. Reformoidut suhtautuivat niihin kielteisesti, ja jättivät ne kokonaan pois. Luterilaisten mielestä ne olivat ihan hyviä, mutta eivät verrattavissa muihin VT:n kirjoihin. Luterilaiset jättivät ne alkuksi Raamattuunsa, mutta koska monilla Raamattuja julkaisevilla raamattuseuroilla oli reformoituja vaikutteita, alkoi ilmestyä yhä enemmän Raamatun painoksia, joissa niitä ei ollut, ja siten luterilaisten käyttöön vakiintui lopulta sellainen versio, jossa niitä ei ollut.
- Odyssseia
Historii kirjoitti:
Keneltä meiltä ne jätettiin 300 luvulla pois?
Tarkoitan sitä että ennen kuin puhutte ortodoksikirkon opeista. Tässä on pieni alkukappale.
(Osoittaa hyvin kuinka ihmisopit, ihmisten tavat ja totuumukset sekä isien perinnäissäännöt on korotettu Jumalan sanan veroisiksi.) Jälki on hirvittävää sekamelskaa koko kristikunnassa.
-----------
ORTODOKSIKIRKON:
Opetus Jumalan sanasta
- Kirkon käsityksen mukaan Raamattu yksinänsä ilman perimätietoa, ilman elävää tulkitsijaansa, on riittämätön yksimielisen totuuden lähteeksi.
- Raamattu ja traditio eivät kumpikaan yksinään sisällä koko jumalallista ilmoitusta, vaan ne molemmat yhdessä muodostavat Kristuksessa jumalallisen ilmoituksen täyteyden. Metropoliitta Johannes: Kirkkoisien perintö.
- On kuitenkin huomattava ja voimakkaasti korostettava, että Raamattu ei ole kristillisen uskon ainoa lähde, vaan sen rinnalla on pyhä traditio. Traditio täydentää ja selventää Raamattua sekä auttaa ymmärtämään sitä oikealla tavalla. Metropoliitta Johannes: Kirkkoisien perintö.
---------------
Jeesus sanoi ihmisten perinnäissääntöjen laatijoiden ja niiden noudattajien palvelevan turhaa Jumalaa, koska Jumalaa ei voi palvella ihmiskäskyjen eikä ihmisten tekemien perinnäissääntöjen voimalla. Ortodoksinen kirkko halveksuu Jumalan sanaa ja nostaa sen rinnalle omat isien perinnäissäännöt. Raamattu ei opeta mitään pyhästä traditiosta, vaan että Jumalan sana on kokonansa totuus, joka on kirjoitettu Raamattuun. Seuraavaksi tutkimme sitä minkälaista traditiota ja perimätietoa ortodoksi kirkko opettaa.
Mark 7:7,8 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä’. Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."
Ps 119:160 Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti - theoforos
Odyssseia kirjoitti:
Tarkoitan sitä että ennen kuin puhutte ortodoksikirkon opeista. Tässä on pieni alkukappale.
(Osoittaa hyvin kuinka ihmisopit, ihmisten tavat ja totuumukset sekä isien perinnäissäännöt on korotettu Jumalan sanan veroisiksi.) Jälki on hirvittävää sekamelskaa koko kristikunnassa.
-----------
ORTODOKSIKIRKON:
Opetus Jumalan sanasta
- Kirkon käsityksen mukaan Raamattu yksinänsä ilman perimätietoa, ilman elävää tulkitsijaansa, on riittämätön yksimielisen totuuden lähteeksi.
- Raamattu ja traditio eivät kumpikaan yksinään sisällä koko jumalallista ilmoitusta, vaan ne molemmat yhdessä muodostavat Kristuksessa jumalallisen ilmoituksen täyteyden. Metropoliitta Johannes: Kirkkoisien perintö.
- On kuitenkin huomattava ja voimakkaasti korostettava, että Raamattu ei ole kristillisen uskon ainoa lähde, vaan sen rinnalla on pyhä traditio. Traditio täydentää ja selventää Raamattua sekä auttaa ymmärtämään sitä oikealla tavalla. Metropoliitta Johannes: Kirkkoisien perintö.
---------------
Jeesus sanoi ihmisten perinnäissääntöjen laatijoiden ja niiden noudattajien palvelevan turhaa Jumalaa, koska Jumalaa ei voi palvella ihmiskäskyjen eikä ihmisten tekemien perinnäissääntöjen voimalla. Ortodoksinen kirkko halveksuu Jumalan sanaa ja nostaa sen rinnalle omat isien perinnäissäännöt. Raamattu ei opeta mitään pyhästä traditiosta, vaan että Jumalan sana on kokonansa totuus, joka on kirjoitettu Raamattuun. Seuraavaksi tutkimme sitä minkälaista traditiota ja perimätietoa ortodoksi kirkko opettaa.
Mark 7:7,8 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä’. Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."
Ps 119:160 Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisestiOikeammin pitäisi sanoa, että Raamattu on osa traditiota, mutta ei sen ainoa osa. Ei ole siis rinnakkain traditiota JA Raamattua, vaan ne ovat sisäkkäin, siten että Raamattu on osa traditiota.
Kristillinen uskomme perustuu traditioon, eli siihen, mitä olemme isiltä saaneet, ja tämän tradition tärkein osa on Raamattu, eli kokoelma kirjoituksia, joiden Kirkko on päättänyt olevan arvovaltaisia ja kaikkia sitovia. - Odyssseia
theoforos kirjoitti:
Oikeammin pitäisi sanoa, että Raamattu on osa traditiota, mutta ei sen ainoa osa. Ei ole siis rinnakkain traditiota JA Raamattua, vaan ne ovat sisäkkäin, siten että Raamattu on osa traditiota.
Kristillinen uskomme perustuu traditioon, eli siihen, mitä olemme isiltä saaneet, ja tämän tradition tärkein osa on Raamattu, eli kokoelma kirjoituksia, joiden Kirkko on päättänyt olevan arvovaltaisia ja kaikkia sitovia.Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Matt. 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Nämä ovat Jeesuksen sanat. Traditiolla ei ole näiden asioiden kanssa mitään tekemistä. Sen sijaan vuosituhansien aikana evankeliumin ilosanoma on hyvin tehokkaasti hukkunut kristikunnan miljoonien traditioiden joukkoon. Omavanhurskaus on saanut selkävoiton. - theoforos
Odyssseia kirjoitti:
Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Matt. 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Nämä ovat Jeesuksen sanat. Traditiolla ei ole näiden asioiden kanssa mitään tekemistä. Sen sijaan vuosituhansien aikana evankeliumin ilosanoma on hyvin tehokkaasti hukkunut kristikunnan miljoonien traditioiden joukkoon. Omavanhurskaus on saanut selkävoiton.Ilman traditiota et olisi noitakaan Jeesuksen sanoja kuullut, koska traditio on ne sinulle välittänyt. Ilman kristinuskon traditiota sinulla olisi vain traditio ukko ylijumalasta, väinämöisestä ja menninkäisistä.
- Odyssseia
theoforos kirjoitti:
Ilman traditiota et olisi noitakaan Jeesuksen sanoja kuullut, koska traditio on ne sinulle välittänyt. Ilman kristinuskon traditiota sinulla olisi vain traditio ukko ylijumalasta, väinämöisestä ja menninkäisistä.
Traditioita saapi seurata tietenkin ken tahtoo. Seurakset siitä harhailusta joutuu kärsimään omassa kehossaan. Ja kentien jos Jumalan armo ei kirkastu omalle kohdalle, niin tuska jatkuu iankaikkisesti erossa Jumalasta.
- theoforos
Odyssseia kirjoitti:
Traditioita saapi seurata tietenkin ken tahtoo. Seurakset siitä harhailusta joutuu kärsimään omassa kehossaan. Ja kentien jos Jumalan armo ei kirkastu omalle kohdalle, niin tuska jatkuu iankaikkisesti erossa Jumalasta.
Polta sitten kaikki kirjasi, Raamattusi ja postillasi, koska ne ovat traditiota. Lakkaa kuuntelemasta saarnoja, koska niissäkin saattaa olla traditiota. Tyhjää kaikki tietosi, ja sulkeudu yksinäisyyteen odottelemaan niitä "ilmoituksia". Vasta sitten olet vapaa traditiosta.
- S. Eko
Odyssseia kirjoitti:
Traditioita saapi seurata tietenkin ken tahtoo. Seurakset siitä harhailusta joutuu kärsimään omassa kehossaan. Ja kentien jos Jumalan armo ei kirkastu omalle kohdalle, niin tuska jatkuu iankaikkisesti erossa Jumalasta.
ortodoksia traditioista. Jääköön tässä selvittämättä mitä ortodoksit Traditiolla ja traditiolla tarkoittavat, koska he osaavat tehdä sen minua paremmin.
Otetaan nyt vain pieni käytännön esimerkki. Miksi meidän luterilaiset kirkkorakennuksemme ovat sellaisia kuin ovat? Löydätkö Raamatusta ja varsinkin Uudesta Testamentista kuvauksen siitä millainen yhteisen jumalanpalveluspaikan ja -tilan tulee näyttää? Kyse on siis traditiosta. Vieläpä hyvästä sellaisesta. - Odyssseia
theoforos kirjoitti:
Polta sitten kaikki kirjasi, Raamattusi ja postillasi, koska ne ovat traditiota. Lakkaa kuuntelemasta saarnoja, koska niissäkin saattaa olla traditiota. Tyhjää kaikki tietosi, ja sulkeudu yksinäisyyteen odottelemaan niitä "ilmoituksia". Vasta sitten olet vapaa traditiosta.
Jumalan sana ei ole mitään traditiota enää sen päivän jälkeen kun Kristuksen henki saa täyttää oman sydämen. Siihen asti onkin varmaan hyvä turvautua traditioon ja perinneuskoon.
Mutta kun Pyhä Henki täyttää sydämen, silloin alkaa Raamatuun kirjoitettu Jumalan sana elämään omassa sydämessä. Silloin Jeesus kristus syntyy sydämen Herraksi. Lukeneiston ongelmana on aina ollut muuta mia poikkeuskia lukuun ottamatta järkeen ja ulkoa opittuun historiatietoon perustuvat traditionaalinen jumalanpalvelus. - Odyssseia
S. Eko kirjoitti:
ortodoksia traditioista. Jääköön tässä selvittämättä mitä ortodoksit Traditiolla ja traditiolla tarkoittavat, koska he osaavat tehdä sen minua paremmin.
Otetaan nyt vain pieni käytännön esimerkki. Miksi meidän luterilaiset kirkkorakennuksemme ovat sellaisia kuin ovat? Löydätkö Raamatusta ja varsinkin Uudesta Testamentista kuvauksen siitä millainen yhteisen jumalanpalveluspaikan ja -tilan tulee näyttää? Kyse on siis traditiosta. Vieläpä hyvästä sellaisesta.Ja vain se. Kaikki muu sekoilu on turhaa ajan ja varojen haaskaamista. Useimmiten juuri traditio on se jolla ylpeillään, ja jonka mukaan tuomitaan uudestisyntyneet Jeesuksen opetuslapset vääräuskoisiksi.
- S. Eko
Odyssseia kirjoitti:
Ja vain se. Kaikki muu sekoilu on turhaa ajan ja varojen haaskaamista. Useimmiten juuri traditio on se jolla ylpeillään, ja jonka mukaan tuomitaan uudestisyntyneet Jeesuksen opetuslapset vääräuskoisiksi.
Jeesukseen pelastaa niin miksi sitten et usko. Miten uskoasi auttaa se että ymmärrät systemaattisesti väärin Sinulle lähetetyt viestit.
Sinun traditiosi taitaa olla toisten traditioitten kieltäminen. Raskasta puuhaa sekin. - teutatess
teu kirjoitti:
Se oli lähes kaikki mitä halusinkin "nyt tietää "
Jubileojen kirja
Salomon psalmit
Heenokin kirja.
Mooseksentaivaaseenastuminen , Nämä VT:stä
UT:tsä
Jaakobin alku evankeliumi
Nikodemuksen -;-
Pietarin -:-
Tuomaan Teot
Paavalin -:-
Johannsksen teot
Lukuisia kertomuksia Jeesuksen lapsuudesta
Sekä monta apokalypsia.
Noista teksteistä minäkin haluaisin lukea
Muuten Vihne onko ne Hedberin kirjat myynnin .Kysyin, joltakulta miksi niin vähän on Jeesuksen 12 v. ja 30 v. välistä tietoa raamatusta . nyt sekin selvisi . Se on joku Kirkolliskokous päättänyt etten minä saa sitä lukea . Selvä se koska lukuisia JEESUKSEN lapsuuden kertomuksia on pantattu. MIKSI ?
MITÄ OVAT APOKALYSIAT ? - Odyssseia
S. Eko kirjoitti:
Jeesukseen pelastaa niin miksi sitten et usko. Miten uskoasi auttaa se että ymmärrät systemaattisesti väärin Sinulle lähetetyt viestit.
Sinun traditiosi taitaa olla toisten traditioitten kieltäminen. Raskasta puuhaa sekin.En missään tapauksessa enää usko taraditionalistien satuihin, kiitos sinulle Jeesus, joka päästit minut ihmisoppien orjuudesta, Jumalan lasten vapauteen.
Nimetön kirjoitti:
Apokryfisiä ja pseudokryfisiä kirjoja on lukemattomia.
Vanhan testamentin ajalta ovat ainakin:
Aabrahamin ilmestys
Aabrahamin testamentti
Asserin testamentti
1. Baarukin kirja
2. Baarukin kirja
3. Baarukin kirja
4. Baarukin kirja
Benjaminin testamentti
Daanin testamentti
Danielin kirjan lisäykset
1. Eenokin kirja
2. Eenokin kirja
Elian ilmestys
1. Esran kirja
2. Esran kirja
Gaadin testamentti
Isaskarin testamentti
Jannes ja Jambres
Jesajan kuolema
Jesajan taivaaseen astuminen
Jobin testamentti
Joosefin testamentti
Juudan testamentti
Juuditin kirja
Kappaleet Esterin kirjasta
Leevin testamentti
1. Makkabealaisten kirja
2. Makkabealaisten kirja
Manassen rukous
Naftalin testamentti
Riemuvuosien kirja
Ruubenin testamentti
Sebulonin testamentti
Siirakin kirja
Simeonin testamentti
Tobiaan kirja
Viisauden kirja
Uuden testamenintin ajalta ovat mm:
Abgarin kirje Jeesukselle & Jeesuksen kirje Abgarille
Andreaan teot
Didakhe
Gamalielin evankeliumi
Jaakobin evankeliumi
Nikodeemuksen evankeliumi
Paavalin ja Senecan kirjeenvaihto
Paavalin kirje laodikealaisille
Pietarin ilmestys
Polykarpuksen kirje filippiläisille
Stefanuksen ilmestys
Monista teksteistä ei ole säilynyt kuin katkelmia. Osa teksteistä on todistettavasti väärennöksiä. Osa on kirjoitettu toisen nimissä, jotta tekstille syntyisi painoarvoa. Uuden testamentin apokryfisten kirjojen ja kirkkoisien kirjoitusten välinen rajakaan ei ole selvä. Mutta jotkut ovat myös hyvää luettavaa. Vanhan testamentin apokryfisissä kirjoissa on mm tarkennuksia moniin vanhan testamentin tapahtumiin, mikä helpottaa niiden ymmärtämistä.Kiitos "nimetön" oli selvää tekstiä.
-
- Anonyymi
Luominen kerrottu Riemuvuosien kirjassa
sekä Adamin ja Eevan elämänkerrat
https://www.bod.fi/kirjakauppa/riemuvuosien-kirja-9789528008576
hyvää on materiaaali
sieltä löytyy myös mm. Neljä Eenokin kirjaa (enkeleistä ja lopusta)
ja Raamattujen profeettojen ja patriarkkojen elämänkerrat.... - Anonyymi
Uskon tradidioon että Maa kiertää aurinkoa. Raamattu tuomitsee moisen harhaopin.
- Anonyymi
>>En missään tapauksessa enää usko taraditionalistien satuihin, kiitos sinulle Jeesus, joka päästit minut ihmisoppien orjuudesta, Jumalan lasten vapauteen. >>
Tietopisteen Pete ei ole pitkään aikaan julkaissut uusia todisteita Litteästä Maasta. Onkohan Jumala hylännyt hänet? - Anonyymi
Ilmastonmuutossopimukset on niitäkin salaisempia.
- Anonyymi
Apokryfit eivät kuulu Raamatun kaanoniin seuraavista syistä. Ensiksi ne ovat syntyneet aikana jolloin ei ollut profeettoja, (1Makk.4:46) Ne eivät siis voi kuulua varsinaiseen Vanhaan testamenttiin, koska Pyhä Henki on vanhassa liitossa "puhunut profeettojen kautta." 2Aik.15:3 Kauvan aikaa Israel oli ilman oikeata Jumalaa, ilman opetusta antavaa pappia ja ilman lakia. Tuom.2:10. 17:6. 21:25.
Kuitenkin Topiaan kirja on kirjoitettu
kun kansaa oli viety pakkosiirtolaisuuteen
eli n. 575 eKr.
-
Wikipediasta:
Apokryfiset kirjat eli apokryfikirjat tai apokryfit ovat juutalaisia tai alkukristillisiä kirjoituksia, jotka on jätetty kaanonin eli ohjeellisen tekstikokoelman ulkopuolelle.
Juutalaisuudessa kanonisoitu tekstikokoelma on heprealainen raamattu Tanak ja kristinuskossa Raamattu. Apokryfisiä kirjoja on eri tekstikokoelmissa vaihtelevasti eri aikoina ja eri kirkkokunnissa. Apokryfinen (m.kreik. ἀπόκρυφος, apokryfos) tarkoittaa ”kätketty”. Nimitys juontuu siitä, ettei apokryfisiä kirjoja yleensä luettu kristillisissä jumalanpalveluksissa, vaikka ne olivat saatavilla.
Juutalaisuudessa apokryfisiä ovat kaikki tekstit, jotka eivät kuulu Tanakiin.
Kristinuskon apokryfikirjoista puhuttaessa Vanhan ja Uuden testamentin apokryfikirjojen välillä on tehtävä selvä ero. Vanhan testamentin apokryfikirjat eli niin kutsutut deuterokanoniset kirjat ovat osa Raamattua, tosin varsinkaan protestanttisessa kristillisyydessä niitä ei tunnusteta muiden Raamatun kirjojen arvoisiksi. Sen sijaan Uuden testamentin apokryfeillä ei milloinkaan ole ollut tunnustettua asemaa kristinuskon piirissä, eivätkä ne ole koskaan kuuluneet minkäänkieliseen Raamattuun.
Katolinen kirkko nimittää apokryfisiksi pelkästään Raamatun kaanonin ulkopuolisia kirjoja. Niitä kirjoja, jotka kuuluvat kristilliseen Raamattuun, se nimittää deuterokanonisiksi kirjoiksi.Ev.lut. kirkko:
Vanhan testamentin apokryfikirjat
Vanhan testamentin heprean- ja arameankielisen kaanonin eli kirjakokoelman ulkopuolelle jäi joukko myöhäisempiä kirjoituksia tai kirjoitusten lisäyksiä. Nämä kirjoitukset sisältyvät Vanhan testamentin kreikankieliseen käännökseen, Septuagintaan, ja ne tulivat myös kristittyjen käyttöön. **
Katolinen ja ortodoksinen kirkko kutsuvat näitä kirjoja deuterokanonisiksi eli ”toissijaisesti kanonisiksi”. Luterilaisessa kirkossa ja muissa reformaation pohjalta syntyneissä kirkkokunnissa niitä kutsutaan apokryfikirjoiksi.
Luther antoi niille raamatunkäännöksessään otsikon ”kirjat, joita ei tule pitää pyhien kirjoitusten vertaisina mutta jotka silti ovat hyödyllisiä ja hyviä lukea”.
Vanhan testamentin apokryfeihin kuuluvat:
Tobitin kirja,
Juditin kirja,
Kreikkalainen Esterin kirja,
Ensimmäinen makkabilaiskirja,
Toinen makkabilaiskirja,
Viisauden kirja,
Sirakin kirja,
Barukin kirja,
Jeremian kirje,
Danielin kirjan lisäykset,
Manassen rukous,
Kreikkalainen Esran kirja,
Kolmas makkabilaiskirja,
Neljäs makkabilaiskirja
ja Psalmi 151.Tietoa makkabealaisista:
Makkabealaiset oli juutalainen pappis- ja hallitsijasuku, jonka jäsenet hallitsivat Juudeaa noin vuosina 165–37 eaa. Suku kapinoi seleukideja vastaan niin sanotun makkabilaiskapinan aikana.
Mattatias – ylipappi, kuoli 166 eaa.
Juudas Makkabi – Mattatiaan poika
Jonatan Makkabi – Mattatiaan poika
Simon Makkabi – Mattatiaan poika, hallitsi 142–134 eaa.
Johannes Hyrkanos – Simonin poika, hallitsi 134–104 eaa.
Aristobulos I – Johanneksen poika, hallitsi 104–103 eaa.
Aleksanteri Jannaios – Johanneksen poika, hallitsi 103–76 eaa.
Aleksandra – Aleksanterin vaimo, hallitsi 76–67 eaa.
Aristobulos II – Aleksanterin poika, hallitsi 67–63 eaa.
Aristobuloksen ja hänen veljensä Hyrkanoksen välille syttyi sisällissota. Lopulta Rooman valtakunta sekaantui kiistaan ja Hyrkanoksesta tuli Juudean hallitsija.
Hyrkanos II – Aleksanterin poika, hallitsi 63–40 eaa.
Antigonos – Aristobuloksen poika, hallitsi 40–37 eaa.
Vuonna 37 eaa. Herodes kaappasi vallan Antigonokselta.- Anonyymi
Noihin kopiointeihin AINA lähde mukaan! Muuten poistoihin. On jo monesti todettu Wikipedian olevan osin epäluotettava, luterilaisesta en tiedä, mutta faktoina näitä ei voi esittää.
- Anonyymi
Joskus kanssa ihmetellyt, mikä järki näissä kopioinneissa on? Kaikilla varmaan on sama pääsy nettiin. Eikö parempaa tekemistä ole?
Kun kirjoitat (eaa) on se maailmallinen tapa,
kristillinen tapa olisi eKr. ymmärätkö sinä.
-padasjoenukko kirjoitti:
Kun kirjoitat (eaa) on se maailmallinen tapa,
kristillinen tapa olisi eKr. ymmärätkö sinä.
-Nämä ovat Wikipediasta.
Kristuksen syntymästä ei ole tarkkaa tietoa, se on n. 7-4 vuotta eaa. Etkö sinä tätä tiedä! 😉
- Anonyymi
Ps.150:6 Kaikki, jossa henki on, ylistäkää Herraa! Halleluja! Ps.151 Sillä ei mato osaa ylistää Sinua, eivätkä hyönteiset laskea Sinun kunniaasi.......Lähde: Quranista, tammikuussa 1956, luolasta löydetty Kirjoitus.
- Anonyymi
Hoos.3:4 Sillä kauvan aikaa saavat israelilaiset olla ilman kuningasta ja ruhtinasta, ilman uhria ja patsasta, ilman kasukkaa ja kotijumalia.
- Anonyymi
Ne ovat niitä kirjoituksia jotka Nikean kirkolliskokous sensuroi eikä halunnut kanonisoida raamattuun kuuluviksi - eivät kuulemma olleet riittävän hyviä, että niitä olisi voitu pitää Jumalan? kirjoittamina
Mitään kirjoitusta ei pidetä Jumalan kirjoittamana, koska Jumala ei mitään kirjoittele. No lain taulut tosin sanotaan Jumalan kirjoittaneen kivitauuihin Hoorebin vuorella. Raamatun kirjoitukset ovat syntyneet Jumalaan uskovien kirjoittamina, Pyhän Hengen vaikuttamina. Uuden testamentin kirjoitukset ovat Kristukseen uskovien kirjoittamia.
Nikean kirkolliskokous ole mitään Raamatusta sensuroinut.- Anonyymi
Sinä se tiedät kaiken oikein -ainakin omasta mielestäsi. Totuuksina kirjoitelet käsityksiä, joita olet muiden puheista tai muiden kirjoituksista saanut. Et Sinä hyvä mies voi tietää ovatko Raamatun kirjoitukset syntyneet Jumalaan uskovien kirjoittamina. Puhumattakaan siitä, että muka tietäisit, että kirjoittajilla olisi ollut Pyhä Henki vaikuttimena. Uskot niin olevan.ä Henki
Pyhä Henki on kirjoittajien kyseiseen kirjoituskokoelmaan kirjoittama juttu. Esimerkiksi Esikoislestadiolaiset ry on ominut sen vain itselleen kuuluvaksi.
Missä kohdassa nyt ajattelin väärin?
- Anonyymi
Kirje heprealaisille 10:16
– Tämän liiton minä teen heidän kanssaan tulevina aikoina, sanoo Herra: minä asetan lakini heidän sydämeensä, kirjoitan sen heidän sisimpäänsä.
KR92 Näsäviisaan olisi syytä vaieta. Sydämiin kirjoittamisesta ei kukaan ole täällä puhunut sanaakaan. Olisi syytä opetella lukemaan ja ymmärtämään luettua tekstiä. Ja vastailla sitten, kun on ymmärtänyt mistä keskustellaan.
Puhumme tässä avauksessa nyt nimenomaan Raamatun kaanonin pyhistä kirjoituksista, joita on 66 kpl.- Anonyymi
Näsäviisas vaikenee.
- Anonyymi
Apokryfiset kirjat eivät mahtuneet Raamatun tekstikokoelmaan, tiukka linja oli johonkin vedettävä. Silti ei voi sanoa, että ne kaikki olisivat väärin. Kiintoisaa luettavaa, jota lukevat piispat, tutkijat, taviskansalaiset.
Toinen mielenkiintoinen tekstikokoelma muodostuu esikristillisistä Kuolleenmeren Qumranin kirjakääröistä. Kääröissä on VT ja paljon muuta. Näitä essealaisten tekstejä löytyy jo paljonkin suomennettuina. Johannes Kastaja kuului luultavasti essealaisiin. Kastoivat Jordan-virrassa lähellä
Jerikoa, missä on virrassa erityisen matala kohta. Jes! 👍
- Anonyymi
Jos ei ole mitään asiaa, niin parempi olla kirjoittamatta!
Häiriköt pysykööt poissa!
🎸 🎸 👿💥😡🔥 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei ole mitään asiaa, niin parempi olla kirjoittamatta!
Häiriköt pysykööt poissa!
🎸 🎸 👿💥😡🔥antaahan tää vaitovainen runsaasti käsitystä eräästä asiasta
jatkuu seuraavassa numerossa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei ole mitään asiaa, niin parempi olla kirjoittamatta!
Häiriköt pysykööt poissa!
🎸 🎸 👿💥😡🔥Repesin! Sama kommentti nähty säännöllisesti vaillinaisen kirjoittamana.
- Anonyymi
2Moos.31:18 Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu. 2Moos.34:28 Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa. 2Moos.24:18. 5Moos.4:13. 9:9,18.
Raamatun pyhät kirjoitukset ovat ihmisten kirjoittamia, vaikutettuina Pyhältä Hengeltä.
MItä asiaa jumalattomilla on tälle palstalle? Pilkkaa, nälvimistä, kirjoittajiin kohdistuvaa vihan aikaansaamaa valheellista viestintää.
Onko muutamien jumalattomien ihmisten elämä oikeasti noin köyhää?
Suurin osa heistä kuitenkin ymmärtää olla sotkeentumatta uskovien palstoilla käytäviin keskusteluhin, vain kaikista mänteimmät jumalattomat yksilöt käyttävät aikansa aivan turhaan tällaisilla palstoilla.- Anonyymi
älä sinä vaillinaisista vaillinaisin ala täällläkään riehumaan
kaikkihan me typeräksi sinut tiedostamme ilmankin - Anonyymi
Että oo vaiti vaan.
Toisaalta, älä ole.
Avaus esikoislestadiolaisten Norjan lähetyksestä on selvä provokaatio.
Se ei näillä palstoilla kiinnosta ketään mikä tuossa liikkeessä tapahtuu koska liike on täysin rakastunut ja umpioitunut omaan vanhurskauteensa.- Anonyymi
Juuri niin kuin sinäkin. Vaikka tietenkään et sitä näe. Kuten eivät hekään. Oikeassa ovat laillasi, vain Kriastuksen sovitustyön uskovina.
vain vanholillisilla on oikea usko, koska edustamasi lahkenolet.o eriytyi siitä Jumalan Valtqkunnasta jo 190o alussa. toki uusi eriytyminen sinulla lähiaikoina, mutta vlkyn perillin olet vaitsukki.
- Anonyymi
Meidän on hyvä muistaa että tämä vaitovainen on hieman vaillinainen
- Anonyymi
Ei ehkä niinkään kuin sinä.
Pelkkä usko riittää.
-
- Anonyymi
Uskovaisia ovat vain esikoislestadiolaiset, kaikki muu usko on kuollutta uskoa. Niin Raamattu ja Reino Raimo ja Tempereen ja Karjalan Sepot todistavat. Voi heitä, myllynkiveä kaulaanko? Kyllä heillä ainakin yritystä viettelyyn on ollut jo vuosikausia.
Kaiva sinäkin Tobiaan kirja esiin
siinä on uskosta tosi paljon.
-
Ja ei es,lestoista mitään.
-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174056
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842449Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731597Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641167Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231127- 171894
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42892Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74863- 103845
Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72810