kun kukaan ei auta!!

epätoivoinen sinkkuäiti

taas tänään sossussa haukuttavana!! olen 3 lapsen yh mami, olen hoitovapaalla..elämme siis toimeentulon rajalla-- ilmoittivat että minun on mentävä töihin kesken hoitovapaan, muuten en saa heiltä enää mitään, onko se laillista??? sitä paitsi minulla ei ole edes työpaikkaa.. tunti haukuttiin, eikä yhtään mitään joulu tukea, ei edes- hyvä joulumieli- lahjakorttia, vaikka se minun kuuluisi saada..tänä vuonna ei meille tule sitten joulua!!
en saa tuki perhettä, enkä yhtään muutakaan tukea, olen kunnollinen ihminén ja hyvä äiti, rakastan lapsiani hyvin paljon, mitä olen siis tehnyt niin väärin, kun näin kohdellaan??
pakko oli mies kaks vuotta sitten jättää, kun hän työpaineet purkasi minuun ja lapsiin, mutta kai olisin sitten ollut parempi äiti, jos olisin jäänyt hakattavaksi?? hullua tämä maailma, ei ole helppoa olla yh!! samanlaisia kokemuksia??

62

3872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että on

      ihan lailista kehottaa hankkimaan edes jotain toimeentuloa itsekin, jos tuntuu siltä että ei taloudellisesti pärjää. Silleen useimmat tekee, että edes yrittävät hankkia töitä eivätkä jää pelkästään odottamaan, että yhteiskunta maksa kaiken.

      Minkä ikäinen nuorin lapsesi on? Entä muut lapsesi? Koska hoitovapaasi päättyy?

    • Entinen yh-äiti

      Hoitovapaa kuuluu oikeuksiisi niin kauan kun lapsi on alle kolmen! Itsellekin aikanaan rupesi sossun eukko valittamaan, että olisi pitänyt ottaa joku kunnan työpaikka (palkka 500 EUR kuussa...). No minä siihen, että en kyllä ihan takuuvarmaan ota ja siinä sitten vähentelet jotain 40 prosenttia tuestani. Asiaa oli käsitelty kokouksessa ja minä olin oikeassa. Sellasta se on hoitovapaalla olo yh:na. Rahat ei riitä millään...

      • epätoivoinen sinkku äiti

        nuorin on 2v.joten vuosi vielä laillista vapaata..olen laitoshuoltaja ammatiltani, joten ainoa työ jota saa on siivooja, joten jos menen töihin, niin ei tilanne parane sillä!! kaksi vanhempaa lasta on sairasta, joten joutuisin olemaan heidän takiaan paljon pois töistä.. minusta tilannetta täytyisi katsoa perheen, Ei yhteiskunnan kannalta..meidän osalta on parempi jos olisin kotona, sekin on työtä ja arvokasta sellaista!!! voinhan tietenkin mennä siivoon rappusia, mikäs siinä,mutta joutuisin silti hakee toimeentulotukea ja olemaan sossun vaivana, oisko se sitten kaikille reilumpaa, kun en ole kotona, vaan töissä?? mutta laki antaa mahdollisuuden olla kotona kunnes lapsi täyttää 3v..enää siis vuosi..miksi en voisi olla sitä kotona, hoitaa kolmea lasta, jotka tarvitsevat tukeani juuri nyt..olen sitten yhteiskunnan tukena seuraavat 30-40 vuotta!!!


      • menny puihin homma.
        epätoivoinen sinkku äiti kirjoitti:

        nuorin on 2v.joten vuosi vielä laillista vapaata..olen laitoshuoltaja ammatiltani, joten ainoa työ jota saa on siivooja, joten jos menen töihin, niin ei tilanne parane sillä!! kaksi vanhempaa lasta on sairasta, joten joutuisin olemaan heidän takiaan paljon pois töistä.. minusta tilannetta täytyisi katsoa perheen, Ei yhteiskunnan kannalta..meidän osalta on parempi jos olisin kotona, sekin on työtä ja arvokasta sellaista!!! voinhan tietenkin mennä siivoon rappusia, mikäs siinä,mutta joutuisin silti hakee toimeentulotukea ja olemaan sossun vaivana, oisko se sitten kaikille reilumpaa, kun en ole kotona, vaan töissä?? mutta laki antaa mahdollisuuden olla kotona kunnes lapsi täyttää 3v..enää siis vuosi..miksi en voisi olla sitä kotona, hoitaa kolmea lasta, jotka tarvitsevat tukeani juuri nyt..olen sitten yhteiskunnan tukena seuraavat 30-40 vuotta!!!

        Soitappa uudelleen ja vaadi saada uusi aika ja uusi työntekijä ja tee valituspaperi...mihin se nyt pitää sitten laittaa!
        Kaveri tappeli samantapaisesta asiasta ja voitti!


      • vaihtus
        menny puihin homma. kirjoitti:

        Soitappa uudelleen ja vaadi saada uusi aika ja uusi työntekijä ja tee valituspaperi...mihin se nyt pitää sitten laittaa!
        Kaveri tappeli samantapaisesta asiasta ja voitti!

        sossu myös. Huomas itse, ettei enää jaksa ymmärtää, että muija vaan opiskelee ja saa siksi rahaa. Taisi ottaa työntekijää päähän. Jatkettiin siis toisen työntekijän kanssa. Älä siis ihmeessä mene töihin. Sillonhan sulla olisi myös vastuu töistäsi. Ja joutuisit oleen pois, niin... Jaksamista tossa luukulta luukulle juoksemisessa. Kyllä työt voi odottaa, kunnes lapsesi on 3. Haethan ajoissa hoitopaikkaa!


      • Olethan anonut
        epätoivoinen sinkku äiti kirjoitti:

        nuorin on 2v.joten vuosi vielä laillista vapaata..olen laitoshuoltaja ammatiltani, joten ainoa työ jota saa on siivooja, joten jos menen töihin, niin ei tilanne parane sillä!! kaksi vanhempaa lasta on sairasta, joten joutuisin olemaan heidän takiaan paljon pois töistä.. minusta tilannetta täytyisi katsoa perheen, Ei yhteiskunnan kannalta..meidän osalta on parempi jos olisin kotona, sekin on työtä ja arvokasta sellaista!!! voinhan tietenkin mennä siivoon rappusia, mikäs siinä,mutta joutuisin silti hakee toimeentulotukea ja olemaan sossun vaivana, oisko se sitten kaikille reilumpaa, kun en ole kotona, vaan töissä?? mutta laki antaa mahdollisuuden olla kotona kunnes lapsi täyttää 3v..enää siis vuosi..miksi en voisi olla sitä kotona, hoitaa kolmea lasta, jotka tarvitsevat tukeani juuri nyt..olen sitten yhteiskunnan tukena seuraavat 30-40 vuotta!!!

        sairaan lapsen hoitotukea vanhemmille lapsillesi?

        Voisit hakea myös omaishoitajuutta sairaille lapsillesi. Nyt kun kunnat muka kärsivät k a m a l a s t a rahapulasta, niin kaikista kunnissa ei lapsen oma vanhempi voi saada omaishoitajan palkkaa, vaikka laki siihen oikeuttaisi, mutta ainahan voi yrittää. Palkka ei ole suuruudella pilattu, mutta muutama lisäsatanen kuussa voisi nostaa teidät toimeentulorajan yläpuolelle, että vapautuisit sossuilta kerjäämisestä.

        Omaishoitajana saisit myös (pari päivää) vapaata kuussa lasten hoitamisesta tai muuten apua lastenhoitoon.

        Jos käyt myöhemmin ansiotyössä omaishoitajapalkan lisäksi, katsotaan toinen palkka "lisäansioiksi", josta menee korotettu vero. Minulla on juuri tuollainen tilanne, että saan muun palkan lisäksi omaishoitajapalkan, jolloin jälkimmäisestä jää käteen vajaa 300 e/kk yhdestä lapsesta.

        Palkka on porrastettu kolmeen asteeseen, joka määräytyy sen mukaan, miten paljon lisätyötä lapsen sairaus aiheuttaa tavalliseen tilanteeseen verrattuna. Kuntasi sosiaalitoimistosta voit kysyä, mikä toimisto teillä hoitaa näitä asioita, joissain kunnissa se on vammaispalvelu ja joissain voi olla vaikkapa vanhustyöstä vastaava toimisto.

        Periaatteena lienee omaishoitajapalkan maksussa se, että se on vain murto-osa kustannuksista, jos verrataan siihen, että äidin voimat loppuvat ja sairas lapsi joudutaan sijoittamaan laitokseen.


      • pedakooki.

        hoitovapaa on oikeus vanhemmille. siis työnantaja ei voi vaatia työntekijää tulemaan takaisin töihin ennenkuin lapsi on 3-vuotias.
        on siis ihan kiinni sosiaalista jos antavat olla hoitovapaalla tai eivät. jotkut tekevät viisaasti ja antavat äidin ,varsinkin yh-äidin olla kotona. on tosiaan kummallista että jotkut
        työkuntoiset ovat kotona ja saavat toimeentulotukea vaikka lapsiakaan ei ole ja monen lapsen yh. passitetaan töihin.


      • ?????????
        epätoivoinen sinkku äiti kirjoitti:

        nuorin on 2v.joten vuosi vielä laillista vapaata..olen laitoshuoltaja ammatiltani, joten ainoa työ jota saa on siivooja, joten jos menen töihin, niin ei tilanne parane sillä!! kaksi vanhempaa lasta on sairasta, joten joutuisin olemaan heidän takiaan paljon pois töistä.. minusta tilannetta täytyisi katsoa perheen, Ei yhteiskunnan kannalta..meidän osalta on parempi jos olisin kotona, sekin on työtä ja arvokasta sellaista!!! voinhan tietenkin mennä siivoon rappusia, mikäs siinä,mutta joutuisin silti hakee toimeentulotukea ja olemaan sossun vaivana, oisko se sitten kaikille reilumpaa, kun en ole kotona, vaan töissä?? mutta laki antaa mahdollisuuden olla kotona kunnes lapsi täyttää 3v..enää siis vuosi..miksi en voisi olla sitä kotona, hoitaa kolmea lasta, jotka tarvitsevat tukeani juuri nyt..olen sitten yhteiskunnan tukena seuraavat 30-40 vuotta!!!

        Ihan mielenkiinnosta, koska se tosiaan vaikuttaa myös asiaan. Millä lailla he tarvitsevat sinua kotona? Olen itse samojen asioiden vuoksi joutunut taistelemaan, joten ehkä voisin siinä antaa vinkkiäkin, mutta noilla tiedoilla ei osaa.


      • katrian

        ihan samaa mieltä - siis tuosta rahan riittämisestä. Olen itsekin yh ja mulla on kolme lasta. Olen hoitovapaalla siihen asti kun nuorimmainen täyttää kolme ja ihan hyvin olen pärjännyt ilman sossua. Siis ei tietenkään ole rahaa ostella mitään ylimääräisiä, mutta kyllä tällä pärjää ; )


      • Anonyymi
        epätoivoinen sinkku äiti kirjoitti:

        nuorin on 2v.joten vuosi vielä laillista vapaata..olen laitoshuoltaja ammatiltani, joten ainoa työ jota saa on siivooja, joten jos menen töihin, niin ei tilanne parane sillä!! kaksi vanhempaa lasta on sairasta, joten joutuisin olemaan heidän takiaan paljon pois töistä.. minusta tilannetta täytyisi katsoa perheen, Ei yhteiskunnan kannalta..meidän osalta on parempi jos olisin kotona, sekin on työtä ja arvokasta sellaista!!! voinhan tietenkin mennä siivoon rappusia, mikäs siinä,mutta joutuisin silti hakee toimeentulotukea ja olemaan sossun vaivana, oisko se sitten kaikille reilumpaa, kun en ole kotona, vaan töissä?? mutta laki antaa mahdollisuuden olla kotona kunnes lapsi täyttää 3v..enää siis vuosi..miksi en voisi olla sitä kotona, hoitaa kolmea lasta, jotka tarvitsevat tukeani juuri nyt..olen sitten yhteiskunnan tukena seuraavat 30-40 vuotta!!!

        Nimen omaan lasten perheen kannalta, ei yksinhuoltajan kannalta. Lapsella kuuluu olla elämässään isä huoltajana


      • Anonyymi
        Olethan anonut kirjoitti:

        sairaan lapsen hoitotukea vanhemmille lapsillesi?

        Voisit hakea myös omaishoitajuutta sairaille lapsillesi. Nyt kun kunnat muka kärsivät k a m a l a s t a rahapulasta, niin kaikista kunnissa ei lapsen oma vanhempi voi saada omaishoitajan palkkaa, vaikka laki siihen oikeuttaisi, mutta ainahan voi yrittää. Palkka ei ole suuruudella pilattu, mutta muutama lisäsatanen kuussa voisi nostaa teidät toimeentulorajan yläpuolelle, että vapautuisit sossuilta kerjäämisestä.

        Omaishoitajana saisit myös (pari päivää) vapaata kuussa lasten hoitamisesta tai muuten apua lastenhoitoon.

        Jos käyt myöhemmin ansiotyössä omaishoitajapalkan lisäksi, katsotaan toinen palkka "lisäansioiksi", josta menee korotettu vero. Minulla on juuri tuollainen tilanne, että saan muun palkan lisäksi omaishoitajapalkan, jolloin jälkimmäisestä jää käteen vajaa 300 e/kk yhdestä lapsesta.

        Palkka on porrastettu kolmeen asteeseen, joka määräytyy sen mukaan, miten paljon lisätyötä lapsen sairaus aiheuttaa tavalliseen tilanteeseen verrattuna. Kuntasi sosiaalitoimistosta voit kysyä, mikä toimisto teillä hoitaa näitä asioita, joissain kunnissa se on vammaispalvelu ja joissain voi olla vaikkapa vanhustyöstä vastaava toimisto.

        Periaatteena lienee omaishoitajapalkan maksussa se, että se on vain murto-osa kustannuksista, jos verrataan siihen, että äidin voimat loppuvat ja sairas lapsi joudutaan sijoittamaan laitokseen.

        Ei jouduta sijoittamaan- lapsella on isäkin, lapsen kuuluu olla ja asua myös isänsä kanssa isänsä huollossa. Lastenvalvojan mukaan ei voi olla lastensa huoltaja, asua ja/ tai tavata lastaan saadessaan sosiaaliavustusta, esim. äitiys- ja/ tai vanhempainpäivärahaa, hoito tukea, lapsilisää, elatustukea- ja/ tai apua, toimeentulotukea, työttömyyskorvausta, vammaisavustuksia ym. sosiaalietuutta.


    • Milla.M

      on se taho, johon voit ja sinun täytyy ottaa yhteyttä, mikäli tunnet kohtelusi olevan väärin sossun taholta - ja onhan tuo sitä ihan selkeästi.

      Hyvän mielen lahjakorttia ei välttämättä saa joka joulu, jos olet saanut sellaisen vaikkapa viime jouluna. Niitä on rajallinen määrä, ja niitä pyritään antamaan mahdollisimman monelle pitkäaikaisille toimeentulotukea saaville perheille.

      • Anonyymi

        Koska saa pahan mielen lahjakortin vieraannutettuna lapsista?


    • MaijaMaija

      "Jokaisella on oikeus saada toimeentulotukea, jos hän on tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa ansiotyöllään, yrittäjätoiminnallaan, toimeentuloa turvaavien muiden etuuksien avulla, muista tuloistaan tai varoistaan, häneen nähden elatusvelvollisen henkilön huolenpidolla tai muulla tavalla" (Laki toimeentulotuesta 1412/1997, 2§ 1 mom).

      Aikaisemmasta päätöksestä voit valittaa. Tarkkaan en tiedä, minne valitetaan, mutta se selviää käsittääkseni saamastasi päätöksestä (jos se on kirjallinen). Valitus jätetään/lähetetään sosiaalilautakuntaan, perusturvalautakuntaan tms.

      Olen ennenkin kuullut, että sosiaalityöntekijä on vaatinut yh-äitiä menemään töihin, vaikka lapset ovat pieniä, onpa joitakin yh-äitejä uhkailtu jopa lasten huostaanotollakin... Itseäni aikanaan vaadittiin jopa jäämään pois töistä, mutta siihen en suostunut.

      Yksi paikka mistä voit saada apua on seurakunta. Soita seurakuntasi diakonille ja varaa sinne aika ja kerro tilanteesi, niin saatat saada taloudellista tukea.

      Voit myös ottaa yhteyttä http://www.pelastakaalapset.fi/ tai
      http://www.parastalapsille.fi/

      Olen kuullut, että heiltä voi saada taloudellistakin tukea. Lisäksi on myös mahdollisuus saada tukiperhe ja päästä mahdollisesti perhekuntoutukseen sairaiden lasten takia. Otapa selvää!

      Et ole tehnyt mitään väärin. Sosiaalityöntekijä siinä väärin toimii.

      • Anonyymi

        Olen kuullut että lapsella on isäkin, joka voi toimia huoltajana- ja asua lastensa kanssa ilman vieraannuttaja äitiä. Lapsella on isäkin- lapsella on 2 vanhempaa- ja huoltajaa, kulutkin tippuu kun lapset isän huollossa asuessaan isällä.


    • hoitovapaa kuuluu

      myös yksinhuoltajaäidille. Valita tuosta sosiaalityöntekijästä hänen esimiehelleen. Minusta kotihoidontuen pitäisi olla niin suuri, että se ja lapsilisät, elatusapu (tai puoliorvon eläkkeet) riittäisi yksinhuoltajaperheelle toimeentuloksi. Äidit tekevät tärkeää työtä. Palkka kolmen lapsen kotona hoitamisesta pitäisi olla vähintään 1500e netto.

      Käänny seurakunnan diakoniatyöntekijän tai pelastusarmeijan puoleen. Ehkä he voivat auttaa.

      • epätoivoinen sinkku äiti

        on se hassua, että monessa paikassa kohdellaan kuin rikollista, vaikka en ole tehnyt mitään väärää:-(( sain ennen sairaan lapsen hoitotukea molemmille, kunnes kela päätti että lapset ovat parantuneet, vaikka sairaalassa juuri todettiin tilanteen huonontuneen..eikä auta edes lääkäri lausunto!! itse on masennuksen kourissa otan toisella kädellä masis lääketä, toisella uni lääkettä jotta selviän, hoidan kolmea lasta täysin yksin, enkä saa tuki perhetä, vaikka olen sitä anonut, syytä ei kerrottu!! diakonia toimistolla olen käynyt itkemässä, sieltä sanontiin että he eivät voi auttaa taloudellisesti, koska rahaa ei ole jakaa kaikille..juoppoja siellä käy eniten..mites me:-( joskus mietin että pitäiskö antaa lapset parempaan kotiin,mutta miksi kunta sitten maksaisi hyvin sijaisperheelle tukea, mutta ei äidille, joka rakastaa lapsiaan ja lapset äitiään??? h u l l u a!!!


      • Anonyymi

        Olen kuullut että lapsella on isäkin, joka voi toimia huoltajana- ja asua lastensa kanssa ilman vieraannuttaja äitiä. Lapsella on isäkin- lapsella on 2 vanhempaa- ja huoltajaa, kulutkin tippuu kun lapset isän huollossa asuessaan isällä. ..


      • Anonyymi
        epätoivoinen sinkku äiti kirjoitti:

        on se hassua, että monessa paikassa kohdellaan kuin rikollista, vaikka en ole tehnyt mitään väärää:-(( sain ennen sairaan lapsen hoitotukea molemmille, kunnes kela päätti että lapset ovat parantuneet, vaikka sairaalassa juuri todettiin tilanteen huonontuneen..eikä auta edes lääkäri lausunto!! itse on masennuksen kourissa otan toisella kädellä masis lääketä, toisella uni lääkettä jotta selviän, hoidan kolmea lasta täysin yksin, enkä saa tuki perhetä, vaikka olen sitä anonut, syytä ei kerrottu!! diakonia toimistolla olen käynyt itkemässä, sieltä sanontiin että he eivät voi auttaa taloudellisesti, koska rahaa ei ole jakaa kaikille..juoppoja siellä käy eniten..mites me:-( joskus mietin että pitäiskö antaa lapset parempaan kotiin,mutta miksi kunta sitten maksaisi hyvin sijaisperheelle tukea, mutta ei äidille, joka rakastaa lapsiaan ja lapset äitiään??? h u l l u a!!!

        Missä lasten isä - tottakai olet toiminut väärin "yksinhuoltajana" -- lapsella kuuluu olla elämässään isä huoltajana ja lasten kuuluu asua myös isällään, se lukee perustuslaissa ja lapsen oikeuksissa.


    • ja sossu

      Mistäs sinä sitten olet hoitovapaalla,jos sinulla ei työpaikkaa ole??

      Nyt kiireen vilkkaa etsimään sitä työpaikkaa. Niin muutkin tekevät, eli käyvät töissä. Tämä yhteiskunta kun rakentuu siten, että elanto tienataan töitä tekemällä.

      • epätoivoinen sinkkuäiti

        päiväni alkaa kello 6.30- päättyy 22.00 olen siivooja, kodinhoitaja, lastenhoitaja, opettaja,terapeutti...jne..eli en vain makaa kotona..olen tehnyt työtä 16 vuotiaasta alkaen myös kodin ulkopuolella..nyt olen ekaa kertaa kunnolla kotiäiti, eiköhän minulla ole siihen oikeus!! ja mitä sinä täällä näin aamusta valitat, miksi ett itse ole töissä!!! nyt täytyy jatkaa duunia!!


      • epätoivoinen sinkkuäiti
        epätoivoinen sinkkuäiti kirjoitti:

        päiväni alkaa kello 6.30- päättyy 22.00 olen siivooja, kodinhoitaja, lastenhoitaja, opettaja,terapeutti...jne..eli en vain makaa kotona..olen tehnyt työtä 16 vuotiaasta alkaen myös kodin ulkopuolella..nyt olen ekaa kertaa kunnolla kotiäiti, eiköhän minulla ole siihen oikeus!! ja mitä sinä täällä näin aamusta valitat, miksi ett itse ole töissä!!! nyt täytyy jatkaa duunia!!

        laki antaa mahdollisuuden olla kotona siihen asti kun lapsi täyttää 3v..olisin aika itsekäs äiti jos menisin töihin, kun voin olla lain puutteessa kotona, mikä on lasteni ajatellen parasta!´! tästä mahdollisuudesta ovat aikoinaan omat äidit taistelleet, kun lapsi piti viedä jo vauvana hoitoon!! valtio tukee huonosti arvostettua työtä, mikä ei ole minun ja lasteni vika!! minusta sossun pitäisi tukea jokaista joka haluaa tehdä tätä korvaamatonta ja RASKASTA duunia..sit kun kotihoito loppuun etsin töitä, tai meen kursseille, en ole mikään laiska yhteiskunnan loinen, vaan olen painanut helvetin rankkaa duunia jo 16 vuotiaasta..nyt on aika olla lasten kaa, sitten taas töissä, kunnes alkaa eläkeikä..n.35 vuoden päästä!! tulen vihaiseksi, kun joudun näitä asiaoita selvittää..


      • rauhoittuisit
        epätoivoinen sinkkuäiti kirjoitti:

        laki antaa mahdollisuuden olla kotona siihen asti kun lapsi täyttää 3v..olisin aika itsekäs äiti jos menisin töihin, kun voin olla lain puutteessa kotona, mikä on lasteni ajatellen parasta!´! tästä mahdollisuudesta ovat aikoinaan omat äidit taistelleet, kun lapsi piti viedä jo vauvana hoitoon!! valtio tukee huonosti arvostettua työtä, mikä ei ole minun ja lasteni vika!! minusta sossun pitäisi tukea jokaista joka haluaa tehdä tätä korvaamatonta ja RASKASTA duunia..sit kun kotihoito loppuun etsin töitä, tai meen kursseille, en ole mikään laiska yhteiskunnan loinen, vaan olen painanut helvetin rankkaa duunia jo 16 vuotiaasta..nyt on aika olla lasten kaa, sitten taas töissä, kunnes alkaa eläkeikä..n.35 vuoden päästä!! tulen vihaiseksi, kun joudun näitä asiaoita selvittää..

        ja menisit sinne "työpaikkaasi" eli hoitamaan niitä lapsiasi? Työaikasi kun omien kirjoituksiesi perusteella on jo alkanut.

        Jokainen lapsiaan kotona hoitanut kyllä tietää mitä lastenhoito vaatii ja tarkoittaa.


      • ::Äiti minäkin
        epätoivoinen sinkkuäiti kirjoitti:

        laki antaa mahdollisuuden olla kotona siihen asti kun lapsi täyttää 3v..olisin aika itsekäs äiti jos menisin töihin, kun voin olla lain puutteessa kotona, mikä on lasteni ajatellen parasta!´! tästä mahdollisuudesta ovat aikoinaan omat äidit taistelleet, kun lapsi piti viedä jo vauvana hoitoon!! valtio tukee huonosti arvostettua työtä, mikä ei ole minun ja lasteni vika!! minusta sossun pitäisi tukea jokaista joka haluaa tehdä tätä korvaamatonta ja RASKASTA duunia..sit kun kotihoito loppuun etsin töitä, tai meen kursseille, en ole mikään laiska yhteiskunnan loinen, vaan olen painanut helvetin rankkaa duunia jo 16 vuotiaasta..nyt on aika olla lasten kaa, sitten taas töissä, kunnes alkaa eläkeikä..n.35 vuoden päästä!! tulen vihaiseksi, kun joudun näitä asiaoita selvittää..

        mahdollisuuden olla kotona kunnes nuorin lapsi on 3 v. MUTTA sanotaanko jossain laissa, että yhteiskunnan (eli veronmaksajien eli työssä käyvien ihmisten, joista myös monet ovat äitejä)pitää kustantaa koko perheen toimeentulo "hoitovapaan" aikana?
        Ole ihmeessä hoitovapaalla, jos sinulla on siihen varaa.
        Usein täällä ihannoidaan ja suurennellaan kotiäidin työtä. Olettehan tulleet ihan oikeasti ajatelleeksi, että myös työssä käyvät äidit pesevät pyykkiä, käyvät kaupassa, laittavat ruokaa, siivoavat, silittävät, hoitavat lapsia kaiken vapaa-aikansa, vievät lapsia harrastuksiin, leikkivät, vievät lääkärille...
        Työssä käyvä äiti tekee ihan samat kotityöt, kuin kotiäitikin ja sen LISÄKSI työssä käyvä äiti tekee ansiotyötä n. 8 tuntia päivässä keskimäärin 5 päivää viikossa.
        Ihan aina en vaan jaksa ymmärtää näitä ruikuttajia...


      • Jos perheen
        ::Äiti minäkin kirjoitti:

        mahdollisuuden olla kotona kunnes nuorin lapsi on 3 v. MUTTA sanotaanko jossain laissa, että yhteiskunnan (eli veronmaksajien eli työssä käyvien ihmisten, joista myös monet ovat äitejä)pitää kustantaa koko perheen toimeentulo "hoitovapaan" aikana?
        Ole ihmeessä hoitovapaalla, jos sinulla on siihen varaa.
        Usein täällä ihannoidaan ja suurennellaan kotiäidin työtä. Olettehan tulleet ihan oikeasti ajatelleeksi, että myös työssä käyvät äidit pesevät pyykkiä, käyvät kaupassa, laittavat ruokaa, siivoavat, silittävät, hoitavat lapsia kaiken vapaa-aikansa, vievät lapsia harrastuksiin, leikkivät, vievät lääkärille...
        Työssä käyvä äiti tekee ihan samat kotityöt, kuin kotiäitikin ja sen LISÄKSI työssä käyvä äiti tekee ansiotyötä n. 8 tuntia päivässä keskimäärin 5 päivää viikossa.
        Ihan aina en vaan jaksa ymmärtää näitä ruikuttajia...

        tulot eivät riitä, perheellä on oikeus toimeentulotukeen riippumatta syystä, miksi perheellä on niin vähän tuloja käytettävänään. Tuo virkailija, joka haukkui hoitovapaalla olevan äidin, teki virkavirheen.

        Hoitovapaalla ollaan lastenhoidon takia eikä kotitöiden takia. Koska työssä käyvä äiti joutuu hoitamaan kotityönsä illalla työpäivän jälkeen, hänellä on todella vähän aikaa lapsilleen. Arkipäivisin ei oikeastaan ollenkaan.

        Hoitovapaalla oleva äiti taas tekee kotityönsä puolelta päivin, kun pikkulapset nukkuvat päiväunta. Hänellä on joka päivä runsaasti aikaa lapsilleen. Hän voi seurata lapsensa kehitystä ja oppii siksi tuntemaan lapsensa paremmin kuin työssä käyvä.

        Suomessa pienten lasten äiditkin ovat useimmiten kokopäivätyössä. Työssä käyvän äidin lapsi joutuu siis olemaan päivähoidossa 9-10 tuntia viitenä päivänä viikossa. Päivähoidon kustannukset ylittävät tavallisen naisen nettopalkan, joten yhteiskunta joutuu tukemaan äidin työssäkäyntiä paljon suuremmalla euromäärällä, kuin mitä pikkulastaan kotona hoitava äiti saa kotihoidon tukea.

        Työssäkäynti voi olla äidin kannalta hyvä ratkaisu, pääseehän äiti välillä töihin lepäämään lapsistaan. Lapsella on kuitenkin kurjaa. Lapsi ikävöi koko päivän äitiään täpötäydessä hoitopaikassa, jossa joutuu kilpailemaan hoitajien huomiosta monen muun pikkulapsen kanssa.

        Lapsiaan rakastava äiti jää hoitovapaalle eikä pistä kymmenkuistaan hoitoon. Oikea aika aloittaa lasten tarha on vasta kolmevuotiaana. Siihen asti fatta maksakoon mukisematta toimeentulotukea hoitovapaalla oleville yksinhuoltajaäideille.


      • ja sitäpaitsi.....
        rauhoittuisit kirjoitti:

        ja menisit sinne "työpaikkaasi" eli hoitamaan niitä lapsiasi? Työaikasi kun omien kirjoituksiesi perusteella on jo alkanut.

        Jokainen lapsiaan kotona hoitanut kyllä tietää mitä lastenhoito vaatii ja tarkoittaa.

        Ei se ainakaan helpompaa ole töissäkäyvillä. Samat työt siellä kotona on kuitenkin tehtävänä.

        Mutta itse asiaan, on totta, että alle kolmivuotiaan paras paikka on kotona, mutta työssäkäyvät äidit eivät ole itsekkäitä automaattisesti. Joskus vaan perheen eri tarpeet ovat ristiriidassa keskenään. Silloin ei auta kuin miettiä mikä olisi paras vaihtoehto.


      • Oli vuosi -92
        Jos perheen kirjoitti:

        tulot eivät riitä, perheellä on oikeus toimeentulotukeen riippumatta syystä, miksi perheellä on niin vähän tuloja käytettävänään. Tuo virkailija, joka haukkui hoitovapaalla olevan äidin, teki virkavirheen.

        Hoitovapaalla ollaan lastenhoidon takia eikä kotitöiden takia. Koska työssä käyvä äiti joutuu hoitamaan kotityönsä illalla työpäivän jälkeen, hänellä on todella vähän aikaa lapsilleen. Arkipäivisin ei oikeastaan ollenkaan.

        Hoitovapaalla oleva äiti taas tekee kotityönsä puolelta päivin, kun pikkulapset nukkuvat päiväunta. Hänellä on joka päivä runsaasti aikaa lapsilleen. Hän voi seurata lapsensa kehitystä ja oppii siksi tuntemaan lapsensa paremmin kuin työssä käyvä.

        Suomessa pienten lasten äiditkin ovat useimmiten kokopäivätyössä. Työssä käyvän äidin lapsi joutuu siis olemaan päivähoidossa 9-10 tuntia viitenä päivänä viikossa. Päivähoidon kustannukset ylittävät tavallisen naisen nettopalkan, joten yhteiskunta joutuu tukemaan äidin työssäkäyntiä paljon suuremmalla euromäärällä, kuin mitä pikkulastaan kotona hoitava äiti saa kotihoidon tukea.

        Työssäkäynti voi olla äidin kannalta hyvä ratkaisu, pääseehän äiti välillä töihin lepäämään lapsistaan. Lapsella on kuitenkin kurjaa. Lapsi ikävöi koko päivän äitiään täpötäydessä hoitopaikassa, jossa joutuu kilpailemaan hoitajien huomiosta monen muun pikkulapsen kanssa.

        Lapsiaan rakastava äiti jää hoitovapaalle eikä pistä kymmenkuistaan hoitoon. Oikea aika aloittaa lasten tarha on vasta kolmevuotiaana. Siihen asti fatta maksakoon mukisematta toimeentulotukea hoitovapaalla oleville yksinhuoltajaäideille.

        Minä rakastan lastani.

        Silti vein hänet perhepäivähoitoon ollessaan 9 kuukautta vanha. Jatkoin opintojani ja tänä päivänä olen 16-vuotiaan lapseni edelleen rakastama äiti =).


      • Anonyymi
        epätoivoinen sinkkuäiti kirjoitti:

        päiväni alkaa kello 6.30- päättyy 22.00 olen siivooja, kodinhoitaja, lastenhoitaja, opettaja,terapeutti...jne..eli en vain makaa kotona..olen tehnyt työtä 16 vuotiaasta alkaen myös kodin ulkopuolella..nyt olen ekaa kertaa kunnolla kotiäiti, eiköhän minulla ole siihen oikeus!! ja mitä sinä täällä näin aamusta valitat, miksi ett itse ole töissä!!! nyt täytyy jatkaa duunia!!

        Et ole oikeutettu "yksinhuoltajana"- lapsella on isäkin lastensa huoltajana, lasten kuuluu asua myös isällään isänsä huollossa ja hoidossa


    • MaijaMaija

      Voisi ehkä muuttua paremmaksi, jos pystyt menemään töihin. Missä lasten isä on? Eikö hänestä ole mitään apua?

      • Milla.M

        kolmen lapsen yksinhuoltajana ei ihan oikeasti ole helppo työllistyä, monikin työnantaja ajettelee heti tulevia poissaoloja sairastuneen lapsen vuoksi yms.

        Toisekseen, pienen lapsen paras paikka on kotona, ei päivähoidossa, jos ei ole ihan pakko mennä töihin, ja kyllähän kotihoidontuki antaa mahdollisuuden jäädä hoitamaan lasta kotiin. Se ei taas ole vanhempien syy, jos tuki on niin pieni, ettei se riitä toimeentuloon vaan lisäksi täytyy hakea toimeentulotukea.

        Aina myöskään työssä käynti ei yksinkertaisesti ole kannattavaa, jos on huonopalkkainen työ, siitä maksat vielä hoitopaikkamaksuja vaikka vähänkin,niin eipä siitä juuri muuta jää kuin työssäkäymisen ilo, jos sitä iloksi voi sanoa.

        Alkuperäisen kirjoittajan tapauksessa isä tuskin on kuvioissa auttavana osapuolena, ei kai äiti muuten kävisi sossussa.

        Omakohtaista kokemusta on tilanteesta, olen itsekin ollut joskus kahden pienen lapsen yksinhuoltaja ja käynyt töissäkin sinä aikana.


      • väittävät
        Milla.M kirjoitti:

        kolmen lapsen yksinhuoltajana ei ihan oikeasti ole helppo työllistyä, monikin työnantaja ajettelee heti tulevia poissaoloja sairastuneen lapsen vuoksi yms.

        Toisekseen, pienen lapsen paras paikka on kotona, ei päivähoidossa, jos ei ole ihan pakko mennä töihin, ja kyllähän kotihoidontuki antaa mahdollisuuden jäädä hoitamaan lasta kotiin. Se ei taas ole vanhempien syy, jos tuki on niin pieni, ettei se riitä toimeentuloon vaan lisäksi täytyy hakea toimeentulotukea.

        Aina myöskään työssä käynti ei yksinkertaisesti ole kannattavaa, jos on huonopalkkainen työ, siitä maksat vielä hoitopaikkamaksuja vaikka vähänkin,niin eipä siitä juuri muuta jää kuin työssäkäymisen ilo, jos sitä iloksi voi sanoa.

        Alkuperäisen kirjoittajan tapauksessa isä tuskin on kuvioissa auttavana osapuolena, ei kai äiti muuten kävisi sossussa.

        Omakohtaista kokemusta on tilanteesta, olen itsekin ollut joskus kahden pienen lapsen yksinhuoltaja ja käynyt töissäkin sinä aikana.

        KAIKKI täällä olevansa työssä. Ei ole kauaa kun sellaisen aloituksen täältä luin, jossa yksi toisensa perään kertoi olevansa työssä! MIKÄ VITUN VAIKEUS SILLOIN ON KÄYDÄ TYÖSSÄ YKSINHUOLTAJANAKAAN - KYSYN VAAN!?


    • kokovartalopeili

      Vai pitäisi oikein lahjakortti saada, kuuluu siis saada??
      Voiko "pakottaa" töihin, siis ansaitsemaan itse oman elantonsa, siis laitontako?
      Ja ihan pakko oli jättää lasten isä, kun kävi töissä ja vaativa perhe (lue: äiti) kävi liian vaativaksi ja paineet liian koviksi?
      Käsityksesi "kunnollisesta ihmisestä" on kyllä melkoinen kummajainen...

      Voi hyvä luoja millaisia äitejä maailma pitää sisällään. Onko sinulle hetkeksikään tullut mieleen
      - opettaa lapsillesi, mistä raha tulee (vink-vink: työstä)
      - opettaa lapsillesi totuus siitä, että jos ei ole rahaa ei ole "kivoja lahjojakaan", eikä kukaan muu ole velvollinen niitä lapsillesi saatikka sinulle hankkimaan
      - opettaa lapsillesi että jokainen kantaa vastuun omasta elämästään itse ja "kohtelu" on sen mukaista

      • yksi yh

        Jaksaisitko etsiä pieniä pimeitä hommia itsellesi. Ota hoitolapsia joskus kotiisi, muutama vakilapsi joskus ja siitä saisi pientä tuloa. Oletko pyytänyt vanhemmiltasi apua. Jos rahallista apua ei voi saada niin joskus ainakin lapsenhoitoon.

        Minua aikanaan helpotti sekin ajatus että onneksi en ole afrikkalainen tai venäläinen yksinhuoltaja. Meillä on sentään jonkunlainen turvaverkko täällä, eipä nälkiinnytä tai palelluta sentään!


      • epätoivoinen yksihuoltaja
        yksi yh kirjoitti:

        Jaksaisitko etsiä pieniä pimeitä hommia itsellesi. Ota hoitolapsia joskus kotiisi, muutama vakilapsi joskus ja siitä saisi pientä tuloa. Oletko pyytänyt vanhemmiltasi apua. Jos rahallista apua ei voi saada niin joskus ainakin lapsenhoitoon.

        Minua aikanaan helpotti sekin ajatus että onneksi en ole afrikkalainen tai venäläinen yksinhuoltaja. Meillä on sentään jonkunlainen turvaverkko täällä, eipä nälkiinnytä tai palelluta sentään!

        luin äsken vasauksia ja osa oli ihania, osa semmosia, joilla ei ole mitään käsitystä elämästä..en jaksa heidän kirjoituksistaan välittää, on sitä tullut niin paljon haukuttua elämän varrella, että osaa jo ajetella, että jotkut vaan ei tiedä millaista on vaikea elämä..

        alun perin vain laitoin ilmoituksen tänne, jotta saisin tukea, mutta nyky maailmassa on niin vähän hyviä ihmisiä..
        perheet saat olla omassa tuskassaan ja sitten päivitellään miksi joku äiti surmansa perheensä, miksiköhän?
        kun kukaan ei välitä tai edes ymmärrä..

        en voi mennä töihin, kun ei ole työpaikkaan, enkä sitä saa/ yrittänyt olen), koska aun kaukana kaikesta, eikä meillä ole autoa, sitä kun aina vaaditaan. '
        kaksi isompaa lasta on sairasta, mutta pystyy normaaliin elämään silloin kun ei ole oireita, mutta jos oireita tulee, se tarkoittaa vaikeita öitä, ambulanssilla sairaalaan menoa..lääke kustannukset ovat hurjat, samóin lääkärissä käynnit, enkä saa enään hoitotukea, lääkäri teki virheen( pitkä juttu), toinen yritti korjata, mutta tukea ei tule..
        sossussa on lasten takia pakko käydä kerjuulla, se on minun velvollisuus huolehtia lapsistani, joita rakastan paljon..
        ja tiedoksi sinulle, joka et tunne minua..
        en ole yh- äiti mielelläni, enkä olisi jättänyt miestäni ellei se oli ollut pakollista..ett tiedä mitä kaikkea julmaa ja pahaa koimme mieheni takia, ilman meidän syytämme!! jos lapsi söi vaikka väärin, hän sai raivarin, joten kyse ei ollut hankalasta vaimosta, olin mielestäni hyvä vaimo..mutta..
        mitäpä näitä selittelemään, ei kukaan vain välitä..joulua ei meille tänä vuonna tule, koska on pakko maksaa laskuja pois..
        rahat kun ei mene viinaan, eikä tupakkaan, eikä mihkään luksukseen..vain vuokraan, laskuihin, ruokaan..elämme hyvin vaatimattomasti..itselläni ei ole edes sänkyä..

        hyvää joulua kaikille, ollaan hyviä toisille:-)


      • MaijaMaija
        epätoivoinen yksihuoltaja kirjoitti:

        luin äsken vasauksia ja osa oli ihania, osa semmosia, joilla ei ole mitään käsitystä elämästä..en jaksa heidän kirjoituksistaan välittää, on sitä tullut niin paljon haukuttua elämän varrella, että osaa jo ajetella, että jotkut vaan ei tiedä millaista on vaikea elämä..

        alun perin vain laitoin ilmoituksen tänne, jotta saisin tukea, mutta nyky maailmassa on niin vähän hyviä ihmisiä..
        perheet saat olla omassa tuskassaan ja sitten päivitellään miksi joku äiti surmansa perheensä, miksiköhän?
        kun kukaan ei välitä tai edes ymmärrä..

        en voi mennä töihin, kun ei ole työpaikkaan, enkä sitä saa/ yrittänyt olen), koska aun kaukana kaikesta, eikä meillä ole autoa, sitä kun aina vaaditaan. '
        kaksi isompaa lasta on sairasta, mutta pystyy normaaliin elämään silloin kun ei ole oireita, mutta jos oireita tulee, se tarkoittaa vaikeita öitä, ambulanssilla sairaalaan menoa..lääke kustannukset ovat hurjat, samóin lääkärissä käynnit, enkä saa enään hoitotukea, lääkäri teki virheen( pitkä juttu), toinen yritti korjata, mutta tukea ei tule..
        sossussa on lasten takia pakko käydä kerjuulla, se on minun velvollisuus huolehtia lapsistani, joita rakastan paljon..
        ja tiedoksi sinulle, joka et tunne minua..
        en ole yh- äiti mielelläni, enkä olisi jättänyt miestäni ellei se oli ollut pakollista..ett tiedä mitä kaikkea julmaa ja pahaa koimme mieheni takia, ilman meidän syytämme!! jos lapsi söi vaikka väärin, hän sai raivarin, joten kyse ei ollut hankalasta vaimosta, olin mielestäni hyvä vaimo..mutta..
        mitäpä näitä selittelemään, ei kukaan vain välitä..joulua ei meille tänä vuonna tule, koska on pakko maksaa laskuja pois..
        rahat kun ei mene viinaan, eikä tupakkaan, eikä mihkään luksukseen..vain vuokraan, laskuihin, ruokaan..elämme hyvin vaatimattomasti..itselläni ei ole edes sänkyä..

        hyvää joulua kaikille, ollaan hyviä toisille:-)

        Olen itsekin läpikäynyt helvetin, joten tiedän kyllä tunteesi. Toivon kuitenkin, että yrität katsoa elämääsi eteenpäin ja kaikesta ikävästä huolimatta jaksaisit.

        Olisiko sinulla mahdollisuutta hakea tuettua lomaa? Ne ovat nimenomaan tarkoitettu yksinhuoltajille ja vähävaraisille. Itsekin olen niihin aikanaan turvautunut. Niissä tosin on omavastuuosuus, mutta sitä voit pyytää/anoa sosiaalitoimistosta.

        Linkejä: http://www.solaris-lomat.fi/index.phtml?menu_id=9&lang=1

        http://www.lomayhtyma.fi/lomalle_hakeminen/hakulomake.php

        http://www.lomakotien-liitto.fi/hakemus_online.htm

        http://www.lomaliitto.fi/index.asp?gopage=true&resid=1&tpl=stdpage&classname=soslomatoiminta

        http://www.perhelomat.fi/htdocs/julkinen/index.asp


        Myös perhekuntoutusta suosittelen, mutta muistaakseni siihen vaaditaan, että ainakin yksi lapsista saa korotettua hoitotukea. Jos kävisit uudestaan lastesi kanssa (erikois)lääkärillä ja pyytäisit uuden lausunnon Kelan hoitotukea varten. Tällainen perhekuntoutus on maksutonta.

        Linkki: http://www.lastenkuntoutus.net/palvelut_perheille/palvelut/lastensuojelullinen_perhekuntout/


      • sinulle toivotan
        MaijaMaija kirjoitti:

        Olen itsekin läpikäynyt helvetin, joten tiedän kyllä tunteesi. Toivon kuitenkin, että yrität katsoa elämääsi eteenpäin ja kaikesta ikävästä huolimatta jaksaisit.

        Olisiko sinulla mahdollisuutta hakea tuettua lomaa? Ne ovat nimenomaan tarkoitettu yksinhuoltajille ja vähävaraisille. Itsekin olen niihin aikanaan turvautunut. Niissä tosin on omavastuuosuus, mutta sitä voit pyytää/anoa sosiaalitoimistosta.

        Linkejä: http://www.solaris-lomat.fi/index.phtml?menu_id=9&lang=1

        http://www.lomayhtyma.fi/lomalle_hakeminen/hakulomake.php

        http://www.lomakotien-liitto.fi/hakemus_online.htm

        http://www.lomaliitto.fi/index.asp?gopage=true&resid=1&tpl=stdpage&classname=soslomatoiminta

        http://www.perhelomat.fi/htdocs/julkinen/index.asp


        Myös perhekuntoutusta suosittelen, mutta muistaakseni siihen vaaditaan, että ainakin yksi lapsista saa korotettua hoitotukea. Jos kävisit uudestaan lastesi kanssa (erikois)lääkärillä ja pyytäisit uuden lausunnon Kelan hoitotukea varten. Tällainen perhekuntoutus on maksutonta.

        Linkki: http://www.lastenkuntoutus.net/palvelut_perheille/palvelut/lastensuojelullinen_perhekuntout/

        Täällä on näköjään liikkeellä täysin empatiakyvyttömiä yksilöitä. Sinulla on varmasti rankkaa ja asiaa ei auta sossun syyllistäminen ja avun epääminen.

        Pienen lapsen paras paikka on kotona jos siihen on mahdollisuus. Ja koska vanhemmat lapsesi ovat sairaita sitä suuremmalla syyllä pysyt kotona niin kauan kuin hoitovapaalla saa olla.

        Sossu toimi väärin ja perheen kannalta sinun paikkasi on kotona. Kalliimmaksi se yhteiskunnalle tulee kun laitat 3 lasta päivähoitoon, kun hoidat heidät itse.

        Sinulla on hieno asenne, että lasten aika on nyt ja töitä ehdit tehdä myöhemminkin. Valitettavan moni hankkii niitä lapsia ja laittaa lapsen jopa alle 1-vuotiaana tarhaan. Niitä ensimmäisiä vuosia kun ei saa takaisin. Mitä iloa on elää siinä oravanpyörässä, juosta työn ja tarhan väliä ja stressata lapsen sairastelusta ja työnantajan tarpeista, jos ei ole pakko? Ja varsinkaan kun se edes helpota taloudellista tilannettasi. saisitko apua sukulaisilta/vanhemmilta.

        Itselläni jo kouluikäiset lapset, hyvä työ ja palkka. Muistan eron jälkeiset vuodet ja taloudelliset vaikeudet. Onneksi sain tehdä 6-tuntista päivää ja pärjäsin silloin sillä niukin naukin. Muistan kyllä loppuelämäni kuinka rankkaa oli joustaa työn ja 2-vuotiaan korvatulehduskierteen mukaan, vaikka exäkin lapsia hoiti välillä.

        Kaikki sympatiat sinulle!


      • itsekin yh
        sinulle toivotan kirjoitti:

        Täällä on näköjään liikkeellä täysin empatiakyvyttömiä yksilöitä. Sinulla on varmasti rankkaa ja asiaa ei auta sossun syyllistäminen ja avun epääminen.

        Pienen lapsen paras paikka on kotona jos siihen on mahdollisuus. Ja koska vanhemmat lapsesi ovat sairaita sitä suuremmalla syyllä pysyt kotona niin kauan kuin hoitovapaalla saa olla.

        Sossu toimi väärin ja perheen kannalta sinun paikkasi on kotona. Kalliimmaksi se yhteiskunnalle tulee kun laitat 3 lasta päivähoitoon, kun hoidat heidät itse.

        Sinulla on hieno asenne, että lasten aika on nyt ja töitä ehdit tehdä myöhemminkin. Valitettavan moni hankkii niitä lapsia ja laittaa lapsen jopa alle 1-vuotiaana tarhaan. Niitä ensimmäisiä vuosia kun ei saa takaisin. Mitä iloa on elää siinä oravanpyörässä, juosta työn ja tarhan väliä ja stressata lapsen sairastelusta ja työnantajan tarpeista, jos ei ole pakko? Ja varsinkaan kun se edes helpota taloudellista tilannettasi. saisitko apua sukulaisilta/vanhemmilta.

        Itselläni jo kouluikäiset lapset, hyvä työ ja palkka. Muistan eron jälkeiset vuodet ja taloudelliset vaikeudet. Onneksi sain tehdä 6-tuntista päivää ja pärjäsin silloin sillä niukin naukin. Muistan kyllä loppuelämäni kuinka rankkaa oli joustaa työn ja 2-vuotiaan korvatulehduskierteen mukaan, vaikka exäkin lapsia hoiti välillä.

        Kaikki sympatiat sinulle!

        Toivon sinulle alkuperäinen kirjoittaja voimia!

        En tiedä mitä konkreettista apua voisin antaa, mutta voisitko saada tukea seurakunnalta, SPR:ltä, Pelastusarmeijalta tms?

        Itselläkin on ollut tilanteita, kun lapset ovat olleet AINOA syy jaksaa jatkaa huomiseen.

        Kaikki sanat tuntuvat ontoilta kliseiltä, mutta itselläni elää unelma, että joskus saisin sen verran voimia, tahtoa ja taloudellisia resursseja, että saisin kokoon porukan joka keräisi taloudellista ja sosiaalista tukea yksinhuoltajille. Jos ideana olisi yksinhuoltajien verkosto joka auttaisi toinen toistaan eteenpäin, niille keinoilla mitä itsellä on jakaa. Esimerkkejä: lastenhoito apua toinen toisilleen ilman rahallista korvausta, tai tarpeettomiksi jääneitä leluja/tavaroita kiertoon sinne missä niitä todella tarvittaisiin.

        Ajatukseni voivat olla naiiveja, mutta auttavat minua ajattelemaan huomista paremmaksi.

        Hyvää joulua sinulle.

        (jos luulet, että kuuntelevasta korvasta olisi sinulle apua, niin kuinka vaihtaisimme sähköpostiosoitteita?)


      • MaijaMaija
        itsekin yh kirjoitti:

        Toivon sinulle alkuperäinen kirjoittaja voimia!

        En tiedä mitä konkreettista apua voisin antaa, mutta voisitko saada tukea seurakunnalta, SPR:ltä, Pelastusarmeijalta tms?

        Itselläkin on ollut tilanteita, kun lapset ovat olleet AINOA syy jaksaa jatkaa huomiseen.

        Kaikki sanat tuntuvat ontoilta kliseiltä, mutta itselläni elää unelma, että joskus saisin sen verran voimia, tahtoa ja taloudellisia resursseja, että saisin kokoon porukan joka keräisi taloudellista ja sosiaalista tukea yksinhuoltajille. Jos ideana olisi yksinhuoltajien verkosto joka auttaisi toinen toistaan eteenpäin, niille keinoilla mitä itsellä on jakaa. Esimerkkejä: lastenhoito apua toinen toisilleen ilman rahallista korvausta, tai tarpeettomiksi jääneitä leluja/tavaroita kiertoon sinne missä niitä todella tarvittaisiin.

        Ajatukseni voivat olla naiiveja, mutta auttavat minua ajattelemaan huomista paremmaksi.

        Hyvää joulua sinulle.

        (jos luulet, että kuuntelevasta korvasta olisi sinulle apua, niin kuinka vaihtaisimme sähköpostiosoitteita?)

        Tuo yksinhuoltajien verkosto!

        Useilla paikkakunnilla tosin on jo olemassa yksinhuoltajayhdistykset, mutta ne ovat lähinnä vertaistukea varten. Toki niistä ympyröistä voi löytyä hyviäkin ystäviä.

        Suosittelisin selvittämään, onko kotipaikkakunnallanne sellaista ja ottamaan sinne yhteyttä.


      • onkin
        MaijaMaija kirjoitti:

        Tuo yksinhuoltajien verkosto!

        Useilla paikkakunnilla tosin on jo olemassa yksinhuoltajayhdistykset, mutta ne ovat lähinnä vertaistukea varten. Toki niistä ympyröistä voi löytyä hyviäkin ystäviä.

        Suosittelisin selvittämään, onko kotipaikkakunnallanne sellaista ja ottamaan sinne yhteyttä.

        iahan ajatus. Kaikki muille kelpaamaton suljetaan omaan verkostoonsa - onhan likavedelläkin omansa.
        :D


      • Anonyymi
        MaijaMaija kirjoitti:

        Tuo yksinhuoltajien verkosto!

        Useilla paikkakunnilla tosin on jo olemassa yksinhuoltajayhdistykset, mutta ne ovat lähinnä vertaistukea varten. Toki niistä ympyröistä voi löytyä hyviäkin ystäviä.

        Suosittelisin selvittämään, onko kotipaikkakunnallanne sellaista ja ottamaan sinne yhteyttä.

        Missä lapsen toinen huoltaja, lapsen isä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä lapsen toinen huoltaja, lapsen isä?

        Varmaan kotonaan


    • Anonyymi

      Lapseni oli joutunut koviin n. 5000€ velkoihin,ja paljon muuta taakkaa oli myös päällä. Hän kuoli sillä matkalla. En ymmärrä miksei kukaan auttanut, vaikka yritin kaikin tavoin

      • Anonyymi

        Koska olet "yksinhuoltaja"


    • Anonyymi

      Poistitte minut?

    • Anonyymi

      Eli minne kysymys mun lapsesta meni?

      • Anonyymi

        Ei ole yksin sinun lapsiasi- lapsella on isäkin


    • Anonyymi

      Kun kukaan ei auta? Minkä ikäistä lapsista on kysymys?

      • Anonyymi

        Ei "yksinhuoltajaäitien" kukaan auta- lapsella on isäkin. Annat lapset isän huoltoon ja hoitoon ja lopeta ruikutus..


      • Anonyymi

        Häirikkö asialla, jonka voi jättää omaan arvoonsa - lapsella on isäkin.


      • Anonyymi

        Ne on nyt teini-ikäisiä avaus vuodelta 2007.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne on nyt teini-ikäisiä avaus vuodelta 2007.

        Vanhimmat jo aikuisia.


      • Anonyymi

        Ei vaan sinä


      • Anonyymi

        En ole helvetissä, mutta sinä voisit painua sinne


      • Anonyymi

        Missä on Raisio?


      • Anonyymi

        "Raision" lastensuojelu on synkin helvetti maan "päällä"


      • Anonyymi

        En noudata- en käytä perusteena- en häpeä; perätön lausuma annettu 27.5.2008


      • Anonyymi

        Ilman omia lapsia - koolla ei silloin merkitystä! Ei voi olla isä ilman omia lapsia. Tiesithän, virheellisen tiedon julkinen levitys on rikos!


    • Anonyymi

      Mitä sitä vääntää kakaroita jos ei niihin ole varaa, minä ainakin jäin sen takia lapsettomaksi.
      Toden näköisesti jälkikasvustasi tulee samanlaisia onnettomia laiskoja pummeja yhteikubban riesaksi.

      Punavihreä nainen, joka usein on lihonut toistasataa kiloiseksi läskisäkiksi, haaveilee primitiivisimmissä tunteissaan joutumisesta kiihkeän mustan miehen raiskaamiksi.
      Siksi nuoria miehiä tuotetaan etelästä Eurooppaan, heidän naiset lapset ja vanhukset on jätetty heitteille kurjuuteen ja tosiasiassa olisivat avuntarpeessa.
      Mutta punavihreä läskisäkki näistä viis veisaa, kun on toiveita saada peräänsä jotain.
      Tämä on punavihreä auttamishalu.
      Näitä miehiä kutsuisin nilviäisiksi, ennen vanhaa tällaisilla ei ollut oikeutta elää, kuolivat laiskuuttaan nälkään.
      Meillä nuoret pannaan puolustamaan armeijaan heikompia.
      Poliitikot salaavat maahan muuton kustannuksia, puhutaan kotouttamis kustannuksista.
      Oikein kunnolla kusettaan äänestäjää, kuin näistä maahan tulleista vuosien jakeenkin on eläkkeellä tai sosiaaliturvan varassa 98%.
      Todelliset kustannukset ovat lähellä 9 miljardia.
      Omat vanhukset sen takia ovat heitteillä jos ei omia sukulaisia ole.

    • Anonyymi

      Miten niin sinun kuuluisi saada Hyvä joulumieli-lahjakortti?

    • Anonyymi

      NAISILLE KUUKAUSIPALKKAA LASTEN HOITAMISESTA!!!

      ÄITIYS ON TYÖ!!

      • Anonyymi

        Äitipuolille palkkaa!


    Ketjusta on poistettu 53 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1476
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1194
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe