Lasten liikalihavuus

ht05h

Hei!
Olemme kaksi sairaanhoitaja opiskelijaa, ja teemme päättötyötä 3-6-vuotiaiden lasten liikalihavuudesta. Eli nyt haluaisimme kuulla teidän vanhempien kokemuksia asiasta. Kuten mitä terveydenhoitajan palaute merkitsi teille? Millaisia muistoja terveydenhoitajan palautteesta liittyy teidän perheeseenne? Mitä tämä terveydenhoitajan palaute merkitsi teidän perheelleenne ja heidän kokemuksilleen omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan?
Tulemme käyttämään vastauksianne opinnäytetyössämme, nimettöminä. Halutessanne voitte myös vastata sähköpostitse: [email protected] tai [email protected]

31

3537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lihavat lapset

      ovat yleensä esimurrosikäisiä 11-12vuotiaita tai murrosikäisiä. En itse ainakaan tunne yhtään lihavaa leikki-ikäistä.

      • et tunne,

        niin ei ole olemassa? Minä en tunne ketään pedofiiliä tai murhaajaa, joten sellaisia ei ole?


      • PMS,
        et tunne, kirjoitti:

        niin ei ole olemassa? Minä en tunne ketään pedofiiliä tai murhaajaa, joten sellaisia ei ole?

        ja paha sellainen?


      • Hermanni

        Kyllä niitä vaan löytyy, ei vaan kehdata/uskalleta myöntää! Liikalihavia löytyy joka ryhmästä, ainoa vaan että lapset eivät voi niin vahvasti itseaiheuttaa sitä kuin vanhemmat... Niin että kenenkäs vastuu?


    • Äippä

      Terveydenhoitajamme ei ole oikeastaan aluksi sanonut lapsemme lihavuudesta paljoakaan. Enemmän palautetta on tullut päivähoitopaikasta. Päivähoidon kanssa sovimme ruokamäärän annostelusta. Sovituista asioista olemme puhuneet terveydenhoitajan kanssa, lähinnä me vanhemmat olemme oma-aloitteellisesti kysyneet terveydenhoitajan mielipidettä. Asian kanssa olemme olleet sujut, joten työntekijöiden palaute on tuntunut hyvältä ja tavoitteet kaikilla samat. Perheessämme kaikilla esiintyy lievää tukevoitumista. Asian kanssa on vain opittava elämään ja taistelemaan:)

      • Sara

        Itselläni on neljävuotias tyttö, jolla on ylipainoa. Itse olisin toivonut terveydenhoitajalta hieman hienotunteisempaa asian ilmaisua, kuin asian "töksäyttämistä". Saimme kuitenkin terveydenhoitajalta tietoa terveellisestä ruokavaliosta ja hyvistä välipalavaihtoehdoista. Saimme esitteitä mukaan, joihin saatoimme tutustua kotona rauhassa. Yhteistyö myös päiväkodin kanssa on sujunut terveydenhoitajan kanssa yhdessä suunnitteleman ruokaohjelman mukaisesti. Liikunnan lisääminen on myös ollut suureksi avuksi. Terveellisen ruokavalion ja liikunnan avulla tilanne on hieman korjaantunut. Tässä meille kaikille perheessämme tavoiteltavat muutokset parempaan elämänlaatuun.


    • Mate

      Tämä kyseinen aihe on varsin puhutteleva ja ajankohtainen varsinkin nykypäivänä kun vanhemmilla on alituinen kiire. "Lapsenvahtina" toimii liiankin usein tietokonepelit ja välipalana pikaruoka.
      Omassa perheessämme ei lasten liikalihavuutta ole esiintynyt, koska lapsemme on pienestä pitäen olleet varsin aktiivisia liikkujia, mutta tunnen kuitenkin perheitä joissa painitaan tämän ongelman parissa.
      Ensiarvoisen tärkeää palautteen antamisessa on hienotunteisuus niin lasta kuin myös vanhempia kohtaan. Voi olla, että pieni neuvo tai vinkki siitä, kuinka arjen pienistä asioita voidaan helposti keksiä lapsille mielekästä liikuntaa ja puuhastelua on jo kullan arvoista. Pieni kertaus terveellisistä välipaloista ja ruuasta saattaa olla toisille tärkeää.
      Mielestäni tärkeintä terveydenhoitajan antamassa palautteessa on kuitenkin asiantuntevuus ja asiallisuus. Näin annettu palaute saa varmasti toivotunlaista vastakaikua ja toivottuja tuloksia aikaan.
      Muistetaan kuitenkin, että tärkeintähän on lastemme terveys ja tulevaisuus!

    • Nimetön

      En tiedä kuinka suuri ongelma lasten liikalihavuus on nykyään, mutta voisin kuvitella sen olevan kasvussa. Eihän nykyajan lapset enää liiku niin kuin ennen, ja ruokailutottumukset ovat muuttuneet. Kai tämän aiheuttaa se kuuluisa kiire mikä melkein kaikilla on nykyään. Siispä, viettäkää aikaa perheidenne kanssa kokaten ja ulkoillen/harrastaen liikuntaa yhdessä. Meillä toiminut tähän asti ainakin!
      Aihe on vanhemmilla varmastikin erityisen arka, onhan vastuu heillä ja näin ollen tarvitsisi katsoa peiliin sormea heiluttaen. Siispä, terveydenhoitajan palautteen tulisi olla rohkaisevaa ja opettavaa, ei kuitenkaan tuomitsevaan sävyyn. Joten tsemppiä tuleville terveydenhoitajille!!!

      • Sohvi

        Itse olen mieheni kanssa molemmat kiireisiä ja nousussa omalla niin sanotulla urallamme. Meillä ainakin on vaikeuksia löytää yhteistä aikaa perheellemme niin paljon kuin sitä tarvitsisi olla. Toki olemme molemmat vuorotellen kotona lasten kanssa, mutta vähemmän kaikki yhdessä kotona. Helposti tulee tehtyä jotakin nopeaa ja helppoa ruoaksi. Ja ehkäpä sitä tulee tavallaan herkuilla välillä paikattua omaa huonoa omaatuntoa. Terveydenhoitajalta olemme saaneet kannustavaa palautetta kuitenkin. Hyvä jos emme ole asian kanssa yksin taistelemassa!


      • lapinlumooja

        Hei, olen kuulunut keventäjiin n.vuoden ja minulta on pois 11kg,valmista ruoat kevennetyin versioin ja lapsella pidän lauantaisin ns.herkkupäivän mut senkin kevyemmin versioin.
        Tyttö käy pyöräilemässä kun itse samalla kävelen,kulkee kouluun kävellen joka päivä.
        Olen ihmeissäni mistä on tullut melkein 9kg 5 kuukauden aikana pituutta on tullut 1cm,olen todella huolestunut,auttakaa.


    • 5 vuotiaan pojan äiti

      ehkä aluksi kun terveydenhoitaja mainitsi poikamme lihavuudesta,niin otin ehkä liikaakin sen itseeni. Mutta näin myöhemmin ajateltuna se oli hyvä asia kun hän sanoi minulle siitä ja antoi ohjeita mitä tulisi tehdä. Siis emme varsinaisersti laihduta poikaamme, mutta paino on nyt viimeisen vuoden pysynyt samana kun pituutta on tullut lisää.

    • marie.

      Miehen poika on 6-vee ja on 114 cm pitkä ja painaa 26 kiloa.
      Minusta poika on lihava ja syö aivan hirveästi, mutta kukaan ei tunnu kiinnittävän asiaan mitään huomiota.

      Onko poika mielestänne lihava?

      • sitten

        kyseinen poika lihava?
        Miten tietaa onko lapsi lihava?
        Ihme ettei aloittajat osallistu enää lainkaan keskusteluun.


      • sohvi
        sitten kirjoitti:

        kyseinen poika lihava?
        Miten tietaa onko lapsi lihava?
        Ihme ettei aloittajat osallistu enää lainkaan keskusteluun.

        miten ajattelit päättötyötätekevien itse osallistuvan muiden mielipiteisiin ja keskusteluun, niiden pohjalta he kuitenkin tekevät päättötyön?


      • esimerkiksi
        sohvi kirjoitti:

        miten ajattelit päättötyötätekevien itse osallistuvan muiden mielipiteisiin ja keskusteluun, niiden pohjalta he kuitenkin tekevät päättötyön?

        tarkentavan milloin lapsi on lihava, välillä kiittämällä vastauksista yms.


    • HeLi79

      minun tyttöni on nyt 6-vuotias, ja lihavuudesta mainittiin 4-vuotis neuvolassa ensimmäisen kerran. Terveydenhoitajamme kertoi meille hyvin asiasta monenmoista tietoa ja vieläkin on hyvä mennä sinne, kun vastaanotto siellä on niin ystävällistä.ensi vuonna työttöni sitten meneekin kouluterveydenhoitajalle, että toivottavasti siellä on myös yhtä hyvä sellainen yhteishenki. ehkä pientä miinustakin pitäisi antaa siitä,että en olisi halunnut terveydenhoitajan puhuvan asiasta tyttöni kuullen,kun aluksi ajattelin tietenkin että se vaikuttaisi häneen negatiivisesti, mutta puhumalla lapsen kanssa ja lukemalla aiheeseen liittyviä satukirjoja on meidän perheessä selvitty pitkälle.

      • Maalaisjärjellä...

        Mielestäni lapsi on hyvä ottaa suhteellisen aikaisessa vaiheessa mukaan liikalihavuudesta keskusteltaessa, varsinkin kun se toteutuu näin rakentavasti. Näin lapsikin hiljaalleen oppii mikä on hyväksi ja mikä ei. Täytyyhän lapsen ottaa hiljalleen vastuuta itsestään, ei aina voi vanhemmat olla katsomassa perässä mitä kurkusta menee alas.


    • kestänyt jo 3vuotta

      Meillä tytöllä paino nousi 4v-5v 10kg vuodessa ja sen jälkeen alkoi painokontrollit 2-4krt/v. Ohjeena oli ruokavalion keventäminen, liikunnan lisääminen, herkkujen ja ruuan määrän vähentäminen sekä runsas vedenjuonti. Koska lapsella on lisäksi viel taipumus ummetukseen (kakkaa liian harvoin), on meillä jatkuvasti käytössä Levolax/Duphalax. Vaikka kaikki muutokset on tehty, niin painoa kertyy jatkuvasti liikaa. Lisäksi painimme 3v. sitten alkaneen migreenin kanssa. Terveydenhoitaja vain mittaa pituutta ja painoa, piirtää käyriä ja laittaa lastenlääkärille lähetteitä. Lääkäri puolestaan syyttää meitä vanhempia, kun lihotamme lasta. Nyt tyttömme on jo ekaluokkalainen, mutta toiminta jatkuu samalla tavalla. Itse olen myös terveydenhuoltoalan ammattilainen ja kaiken työn tämän asian suhteen saan tehdä itse. Muutoksista ei ole ollut apua.

      • APUWA

        Kuulostaa hieman neuroottiselta tämä juttu... Kauheeta jos näin on oikeasti, mutta onko? Ketä tässä siis syytetään eniten: terveydenhoitajaa joka hoitaa vain työtänsä, lääkäriä joka ei tunnu siis tekevän mitään vai ruokkivaa ja hoitavaa kättä?!? Niin että siitä sitten...


    • lapsi.

      on liika lihava?

    • Pettynyt

      Itselläni on tällä hetkellä 6-vuotias poika ja n. vuosi sitten sain terveydenhoitajalta palautetta että poikani olisi huomattavasti liian lihava hänen taulukoidensa mukaan. Näin jälki käteen ajateltuna hän oli asian suhteen oikeassa mutta tapa jolla hän toi tämän esille oli hyvin syyttävä ja paheksuva, suorastaan loukkaava. Sain kuulla puolen tunnin moraalisaarnan aiheesta terveellinen ruoka ja liikunta, ja hetken jo luulin palanneeni takaisin yläasteen terveystietotunnille. Olin aivan hämilläni tilanteessa, ja kiukkuhan siinä vain kasvoi. Poikanikin taisi pelästyä "tätiä" koska tämän jälkeen nämä käynnit olivat niitä ei-toivottuja. En saanut mitään käytännön ohjeita tai yleensäkään kannustusta uusien elämäntapojen opettelussa. Joten kantapään kautta jouduin itse opettelemaan. Toivoisinkin että tämä keski-ikäinen, työhönsä kyllästynyt terveydenhoitaja jäisi eläkkeelle mielummin ennemmin kuin aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Ja näin ollen toivon ettei uusista terveydenhoitajista tulisi koskaan näin negatiivisia ihmisiä. Palautteen pitäisi olla mahd. rakentavaa!

    • sara

      lapsi lihoo, kun hänen energiansaantinsa on suurempi kuin sen kulutus. Mutta mitä vanhempana lapsi on ylipainoinen, sitä suuremmalla todennäköisyydellä hän on myös sitä aikuisena. Ylipainosta on terveydellistä haittaa varsinkin vanhempana, mutta lasta ei kannata jatkuvasti muistuttaa ulkomuodostaan. Leikki-ikäisten kohdalla laihdutus kannattaa toteuttaa liikunnan ja pienten, mutta merkityksellisten ruokavaliomuutosten avulla.

    • ht05h

      Hei, ja kiitoksia kaikille vastauksistanne.
      Nyt toivoisimme vielä vähän tarkennusta vastauksiinne. Eli millä tavoin koitte sen kun lapsenne todettiin lihavaksì? Ja mitä mieltä olitte neuvolan ohjauksesta? Ja lihavalla lapsella tarkoitamme lasta, jolla on ylipainoa yli 20%.
      Terveisin sh.opiskelijat Päivi & Marjut

      • Irkkuli

        Noista tunteista kun terveydenhoitaja toteaa sinulle, että lapsesi on liian lihava. Niin voin kertoa omalta kohdaltani, että tietenkin ensin loukkaannuin ja ajattelin että siinäpän puhut omiasi. Ja hyvä etten lähtenyt vastaanotolta ovet paukkuen pois. Mutta terveydenhoitaja perusteli ja selitti asiat hyvin yksinkertaisella tavalla ja niin, että oivalsin itsekin missä mennään ja mistä on kyse. Saimme hyvät ohjeet ruokailuun, liikkumiseen ja ylipäätään terveellisten elämäntapojen hallintaan. Nyt olemme yrittäneet noudattaa ohjeita ja tulostakin on tullut. Lisäksi voimme koko perhe paremmin ja tuntuu että lapsemmekin on tullut iloisemmaksi ja nauttiikin liikunnasta. Olisi kiva kuulla muidenkin äitien tai isien kokemuksista.


      • ansko-83
        Irkkuli kirjoitti:

        Noista tunteista kun terveydenhoitaja toteaa sinulle, että lapsesi on liian lihava. Niin voin kertoa omalta kohdaltani, että tietenkin ensin loukkaannuin ja ajattelin että siinäpän puhut omiasi. Ja hyvä etten lähtenyt vastaanotolta ovet paukkuen pois. Mutta terveydenhoitaja perusteli ja selitti asiat hyvin yksinkertaisella tavalla ja niin, että oivalsin itsekin missä mennään ja mistä on kyse. Saimme hyvät ohjeet ruokailuun, liikkumiseen ja ylipäätään terveellisten elämäntapojen hallintaan. Nyt olemme yrittäneet noudattaa ohjeita ja tulostakin on tullut. Lisäksi voimme koko perhe paremmin ja tuntuu että lapsemmekin on tullut iloisemmaksi ja nauttiikin liikunnasta. Olisi kiva kuulla muidenkin äitien tai isien kokemuksista.

        Minulla on lihava lapsi.Ja kun ekaa kertaa kuulin terkkarilta,että poikani on lihava järkytyin. Olen aina tiennyt että poikani on isokokoinenm mutta ei mielestäni lihava. ja kun sen töksäytti joku ulkopuolinen oli se aluksi minulle järkytys. Mutta nyt jälkeen päin ajateltuna pakkohan terkkarin oli siitä minulle sanoa jotenkin, muutenhan poikani olisi ties vaikka vielä kookkaampi ilman terkkarin hyviä neuvoja painonpudotuksen kanssa.


      • niisku-77
        Irkkuli kirjoitti:

        Noista tunteista kun terveydenhoitaja toteaa sinulle, että lapsesi on liian lihava. Niin voin kertoa omalta kohdaltani, että tietenkin ensin loukkaannuin ja ajattelin että siinäpän puhut omiasi. Ja hyvä etten lähtenyt vastaanotolta ovet paukkuen pois. Mutta terveydenhoitaja perusteli ja selitti asiat hyvin yksinkertaisella tavalla ja niin, että oivalsin itsekin missä mennään ja mistä on kyse. Saimme hyvät ohjeet ruokailuun, liikkumiseen ja ylipäätään terveellisten elämäntapojen hallintaan. Nyt olemme yrittäneet noudattaa ohjeita ja tulostakin on tullut. Lisäksi voimme koko perhe paremmin ja tuntuu että lapsemmekin on tullut iloisemmaksi ja nauttiikin liikunnasta. Olisi kiva kuulla muidenkin äitien tai isien kokemuksista.

        minun lapseni todettiin lihavaksi tuossa vuoden vaihteessa. lapseni on nyt 6 vuotias ja hän aloittaa koulun syksyllä.tokihan neuvola täti oli puhunut lapseni pyöreydestä aikaisemminkin ja antanut minulle ohjeita miten tulisi syödä jne. näitä ohjeita jaksoinkin noudattaa muutaman kuukauden mutta kolmi vuoro työstäni johtuen en sitten aina kerinnyt tekemään niin terveellistä ruokaa ja niin säännöllisesti.mutta nyt kun neuvolassa sanottiin että lapsen paino oli ylittänyt vuoden aikana sen 20% niin järkytyin todella paljon,ajattelin ensin että olen maailman huonoin äiti kun en osaa lastani oikein ruokkia.mutta nyt järkytystä sulalteltuani olen tavallaan sopeutunut ajatukseen ja ruvennut ihan tosissani tekemään terveellistä ruokaa ihan vaan lapseni terveyden vuoksi.ja nyt näillä ilmoilla olemme ruvenneet pyöräilemään ja olemaan ulkonakin paljon enemmän...ehken olekkaan maailman huonoin äiti =)


      • ----

        Saimme kovasti tietoa ja kirjallista materiaalia omalta terveydenhoitajalta. Koimme tämän positiiviseksi asiaksi. Lisää olisimme kaivanneet vaikka vertaistukea, olisi ollut helpompi kun tietää että on muitakin perheitä, joissa on liikalihavia lapsia.
        Saimme myös paljon ruoka-ohjeita, joiden avulla olemme pystyneet parantamaan perheemme ruokailutottumuksia.
        Terveydenhoitaja oli asiallinen, ja asiansa osaava henkilö, joka osasi tukea perhettämme.
        Perheessämme oli kuitenkin hieman ristiriitaisia tuntemuksia, kuten riitoja perheen sisällä mistä ja kummastako vanhemmasta tämä johtuu...Tilanteen kuitenkin saimme selvitettyä.


    • netta

      Aihe on ajankohtainen, ja nopeasti yleistyvä. Meidän perheessä on kaksi lasta todettu ylipainoiseksi. Järkytyimme ensin kun terveydenhoitaja näytti meille painokäyriä, ja kehoitti meitä tarkkailemaan ruokailutottumuksiamme. Saimme kuitenkin terveydenhoitajalta positiivistakin palautetta ja hän antoi meille ohjausta ja saimme myös ohjelehtisiä, miten voisimme tehdä terveellisempää ruokaa. Raskasta on tämä on ollut koko perheelle, koska meidän perheessämme kaikki on ylipainoisia. Ehkä tämä elämänmuutos on kuitenkin ollut kaikkein vaikeinta meille vanhemmille. Lapsille on vaikeaa selittää että miksi eivät saa ottaa ruokaa lisää..Meillä vanhemmilla on tullut erimielisyyksiä pysyä samassa päänmäärässä elämäntapojen suhteen ja toinen ei välillä jaksaisi pysyä päämäärässä, mikä on kuitenkin koko perheen etu.Neuvolassa on hyviä ruoka-ohjeita ja sieltä saan lisää motivaatiota,terveellisempään ruokavalioon.Mutta vaikeaa on vielä saada koko perhe mukaan tähän laihdutukseen ja terveellisempiin kuvioihin.

    • Kerran lihava, aina

      Törmäsin tähän vanhaan viestiketjuun, koska aihe on tällä hetkellä itselleni ajankohtainen. Tulen lihavasta suvusta, jossa kaikki naiset ovat kärsineet enemmän tai vähemmän pyöristymisestä/painon kertymisestä, lisäksi olen itse ylipainoinen. Syntyessä normaalipainoinen ja sen jälkeen paino on vaihdellut ja noin 30 vuoden kieppeillä kertynyt suhteellisen pysyväksi. Koko elämäni on ollut pelkkää jojo-laihduttamista, eli saan pudotettua painoa, joka sitten kertyy takaisin.

      Minulla on 9 v tytär, joka painoi syntyessään lähes 5 kiloa. Olen odottamisesta saakka saanut kuulla terveydenhuoltoammattilaisten kommentteja siitä miten 'läskit äidit, saavat läskejä lapsia' (neuvolan terveydenhoitaja toiselle terveydenhoitajalle) tai 'ette näköjään pysty laiduttamaan' (70 v koululääkäri), 'etkö halua terveydenhuollon apua' (terveydenhoitaja 55 v) jne. jne. Minulla ei ole todettu lihavuutta aiheuttavaa sairautta.

      Näitä kommentteja lukiessa selviää se, että lihavuudesta 'sanotaan' paljon, siitä ja sen olemassa olosta 'todetaan' lihaville paljon mutta siihen se sitten jääkin. Annetaan ruokaohjeita ja neuvoja liikkumiseen ja sanotaan, että tee näin. En käsitä miten voidaan ajatella, että kommentoimalla lihavuus hoidetaan kuntoon, en todellakaan. Lihavia tutkitaan kliinisesti, heidät laitetaan riviin istumaan ja heille puhutaan ja he ovat edlelleen lihavia.

      Mediassa meuhkataan lihavuudesta ja siitä, miten lihavien tulisi laihduttaa. Sitä olen tehnyt lähes koko ikäni, Tarttisko tehdä jotain toisella lailla? Minua eivät auta nämä viestiketjut, eivät terveydenhuollon ammattilaisten puheet, ei istuminen kuuntelemassa jorgonia lihavuudesta. Minä t i e d ä n siitä lähes kaiken. Minua auttaisi yksilöllinen apu ja ohjaus mutta sitä ei ole olemassa. Jatketaan siis puhumista ja kuuntelemista.

    • lihava

      Olen itse vielä lapsi, ja tunnen itseni lihavaksi. Ek tiedä mitä tehdä.

    • koululääkäri

      Olen itse lapsi tunnen itseni lihavaksi en tiedä mitä pitäisi tehdä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      175
      7037
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      41
      4129
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2085
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1619
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1578
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe