Lehdistön suhtautuminen

Fat Bottomed Girl

Aloitan uuden keskustelun - niin kuin olisi pitänyt tehdä jo edellisellä viestilläni - koska tämä ei todellakaan mitenkään liity enää Montreal DVD:hen.

Akkanenhan teki oikein gradun brittilehdistön suhtautumisesta Queeniin. En ole tutkimusta lukenut, koska sen lähteitä on ankarasti kritisoitu täällä, tai siis lähinnä Akkasen lähdekritiikittömyyttä.

Tuli mieleen, olisiko brittilehdistön nuiva suhtautuminenkin voinut olla homofobiaa? Olihan homoseksuaalisuus Britanniassakin rikos ainakin vielä 60-luvulla, ja se heijastui varmaan pitkään julkiseen keskusteluun.

Muuten tuntuu hassulta, kun kriitikoiden kommentit käyvät aina sitä happapammiksi, mitä paremmin artisti menestyy. Ikään kuin se, että monet ihmiset pitävät artistin tuotannosta, tekisi siitä automaattisesti huonoa. "Kaupallisuus" on suurin kirosana, mutta aika lyhyeksi olisi Queeninkin taru jäänyt, elleivät he olisi menestyneet. Olisi poikien ollut pakko etsiä toinen leipäpuu, ja sekö muka olisi tehnyt maailman paremmaksi?

6

601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fat Bottomed Girl

      Jatkoa edelliseen:

      Toimittajat samaistavat itsensä eliittiin (ennen ovat varmaan samaistaneet vielä enemmän kuin nykyisin) ja pyrkivät jutuillaan nostamaan itsensä "tavallisen rahvaan" yläpuolelle. Siksi heillä on niin suuri tarve mollata kaikkea, mikä on "suuren yleisön" mieleen. Myöhemmin sitten mieli saattaa muuttua, niin kuin on Suomessa tapahtunut esimerkiksi Uunojen tai Rillumarei-elokuvien suhteen.

      Ihmettelen kovasti, jos Made in Heaven on saanut suopeammat arvostelut kuin muu Queenin tuotanto, koska minusta se ei ole musiikillisesti heidän parhaimpiaan. Dokumenttiarvo on tietysti asia erikseen, ja olihan se kunnianosoitus Freddien työlle, hyvin ansaittu sellainen.

      • vanhahko fani

        Aikoinaan soundin levyarvosteluista julkaistiin kirjoja, mutta en muista kirjasarjan nimeä, keltakantisia, taisi olla 3 kappaletta

        Niissä Queenin tuotanto tiivistettiin Abraham Lincoln sitattiin:
        "Joitakuita voi huijata kaiken aikaa, kaikkia voi huijata jonkin aikaa, mutta kaikkia ei voi huijata kaiken aikaa."

        Aika huvittavaa, kun muistaa myös mitä bändejä kriitikot puolestaan kehuivat ja hehkuttivat. Tai tarkemmin sanottuna siis ei muista, koska useimmat niistä on jo vaipuneet unholaan ja jäivät muutenkin yhden levyn tai yhden hitin ihmeiksi.


      • vanahahko vani
        vanhahko fani kirjoitti:

        Aikoinaan soundin levyarvosteluista julkaistiin kirjoja, mutta en muista kirjasarjan nimeä, keltakantisia, taisi olla 3 kappaletta

        Niissä Queenin tuotanto tiivistettiin Abraham Lincoln sitattiin:
        "Joitakuita voi huijata kaiken aikaa, kaikkia voi huijata jonkin aikaa, mutta kaikkia ei voi huijata kaiken aikaa."

        Aika huvittavaa, kun muistaa myös mitä bändejä kriitikot puolestaan kehuivat ja hehkuttivat. Tai tarkemmin sanottuna siis ei muista, koska useimmat niistä on jo vaipuneet unholaan ja jäivät muutenkin yhden levyn tai yhden hitin ihmeiksi.

        jatkoa

        Kaivelin muistia ja ne keltakantiset kirjat olivat tietysti Jake Nymanin Rocktieto 1-3:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jake_Nyman

        Mutta saattoi olla että tuo sitaatti oli kuitenkin Platat kirjassa:
        http://rockweb_online.iwannaforum.com/viewtopic.php?p=76

        Muuten Soundin arvostelu Montrealistä näkyy olevan netissäkin:
        http://www.soundi.fi/arvostelut?nid=7096


      • Soul Brother

        "Toimittajat samaistavat itsensä eliittiin (ennen ovat varmaan samaistaneet vielä enemmän kuin nykyisin) ja pyrkivät jutuillaan nostamaan itsensä "tavallisen rahvaan" yläpuolelle."

        Tästä täytyy kyllä olla (ainakin osittain) eri mieltä, varsinkin jos puhutaan 70-luvun toimittajista. Kun punk löi itsensä läpi 70-luvun puolen välin jälkeen tilanne oli pikemminkin päin vastoin: rockjournalismissakin tärkeintä oli katu-uskottavuus ja kapinallinen asenne. Rockin tuli palata kapinallisille juurilleen, Queen puolestaan edusti elitististä taiderockia, joka piti haukkua maan rakoon jo ihan periaatteesta.

        Muutenkin Queen on varsin keskiluokkainen bändi lähtökohdiltaan, mutta enpä lähde tästä nyt mitään yhteiskunnallista analyysia vetämään, kun en tuota englantilaista luokkayhteiskuntaa sen paremmin tunne ;)

        Se on kyllä totta, että kun bändi alkaa menestyä, niin kriitikoiden arviot alkavat muuttua negatiivisimmiksi. Harva bändi saa kiitosta enää mistään oltuaan vuosikausia pinnalla. Tosin Queenin tapauksessa täytyy myöntää, että kyllähän bändi 80-luvulla aika hittihakuista musiikkia teki. Silti sieltä seasta löytyy todellisia helmiä, ja mielestäni on hirveä vääryys, että esim. joku Who Wants To Live Forever on aikanaan lytätty jo ennakkoon vain siksi, että se on neljäs sinkku yltiökaupalliselta Queen-levyltä, jolta on nostettu sinkuiksi jo pari poprenkutusta.

        Made in Heavenin hyvät arvostelut selittyvät kyllä pitkälti "kuolema tekee taiteilijan" -ilmiön avulla. Vaikka ei sillä, levy on mielestäni yksi eheimmistä kokonaisuuksista Queenin tuotannossa, varsinkin kun huomioidaan millaisista palasista levy oin kasattu. Mutta kerrankin levyllä on kantava teema, johon palaset nivoutuvat. :)


      • Soul Brother
        vanhahko fani kirjoitti:

        Aikoinaan soundin levyarvosteluista julkaistiin kirjoja, mutta en muista kirjasarjan nimeä, keltakantisia, taisi olla 3 kappaletta

        Niissä Queenin tuotanto tiivistettiin Abraham Lincoln sitattiin:
        "Joitakuita voi huijata kaiken aikaa, kaikkia voi huijata jonkin aikaa, mutta kaikkia ei voi huijata kaiken aikaa."

        Aika huvittavaa, kun muistaa myös mitä bändejä kriitikot puolestaan kehuivat ja hehkuttivat. Tai tarkemmin sanottuna siis ei muista, koska useimmat niistä on jo vaipuneet unholaan ja jäivät muutenkin yhden levyn tai yhden hitin ihmeiksi.

        "Aika huvittavaa, kun muistaa myös mitä bändejä kriitikot puolestaan kehuivat ja hehkuttivat. Tai tarkemmin sanottuna siis ei muista, koska useimmat niistä on jo vaipuneet unholaan ja jäivät muutenkin yhden levyn tai yhden hitin ihmeiksi."

        Tässä näkyy mielestäni juuri kriitikoiden suurin virhe -ja se on PINNALLISUUS. Kriitikoiden tarve osoittaa oma trendikkyytensä, ja että he ovat kiinni "tässä hetkessä" johtaa siihen että he kehuvat bändejä, jotka juuri sillä hetkellä "tekevät oman juttunsa"... huomenna näitä bändejä ei kukaan sitten enää muistakaan, elleivät he satu keksimään jotain uutta.

        Klassikot puolestaan ovat niitä, jotka pystyvät kerta toisensa jälkeen uudistumaan ja tekemään hyvää musiikkia joko täysin trendeistä piittaamatta tai ottamalla trendit haltuunsa ja tekemällä niistä itsensä näköisiä.


      • Fat Bottomed Girl
        Soul Brother kirjoitti:

        "Toimittajat samaistavat itsensä eliittiin (ennen ovat varmaan samaistaneet vielä enemmän kuin nykyisin) ja pyrkivät jutuillaan nostamaan itsensä "tavallisen rahvaan" yläpuolelle."

        Tästä täytyy kyllä olla (ainakin osittain) eri mieltä, varsinkin jos puhutaan 70-luvun toimittajista. Kun punk löi itsensä läpi 70-luvun puolen välin jälkeen tilanne oli pikemminkin päin vastoin: rockjournalismissakin tärkeintä oli katu-uskottavuus ja kapinallinen asenne. Rockin tuli palata kapinallisille juurilleen, Queen puolestaan edusti elitististä taiderockia, joka piti haukkua maan rakoon jo ihan periaatteesta.

        Muutenkin Queen on varsin keskiluokkainen bändi lähtökohdiltaan, mutta enpä lähde tästä nyt mitään yhteiskunnallista analyysia vetämään, kun en tuota englantilaista luokkayhteiskuntaa sen paremmin tunne ;)

        Se on kyllä totta, että kun bändi alkaa menestyä, niin kriitikoiden arviot alkavat muuttua negatiivisimmiksi. Harva bändi saa kiitosta enää mistään oltuaan vuosikausia pinnalla. Tosin Queenin tapauksessa täytyy myöntää, että kyllähän bändi 80-luvulla aika hittihakuista musiikkia teki. Silti sieltä seasta löytyy todellisia helmiä, ja mielestäni on hirveä vääryys, että esim. joku Who Wants To Live Forever on aikanaan lytätty jo ennakkoon vain siksi, että se on neljäs sinkku yltiökaupalliselta Queen-levyltä, jolta on nostettu sinkuiksi jo pari poprenkutusta.

        Made in Heavenin hyvät arvostelut selittyvät kyllä pitkälti "kuolema tekee taiteilijan" -ilmiön avulla. Vaikka ei sillä, levy on mielestäni yksi eheimmistä kokonaisuuksista Queenin tuotannossa, varsinkin kun huomioidaan millaisista palasista levy oin kasattu. Mutta kerrankin levyllä on kantava teema, johon palaset nivoutuvat. :)

        Soul Brother kirjoitti: "rockjournalismissakin tärkeintä oli katu-uskottavuus ja kapinallinen asenne. Rockin tuli palata kapinallisille juurilleen, Queen puolestaan edusti elitististä taiderockia, joka piti haukkua maan rakoon jo ihan periaatteesta."

        On elitismiä ja elitismiä, yksi elitismin muoto on katu-uskottavuus ja kapinallisuus tai "katu-uskottavuus" ja "kapinallisuus". Toimittajathan ovat yleensä olevinaan kauhean kriittisiä, mutta kun eivät uskalla kritisoida oikeita asioita kuten talouselämän ja poliittisten päättäjien päätöksiä ja niiden vaikutuksia tavallisen kansan elämään, kritiikki suunnataan vähemmän vaarallisiin kohteisiin, jotka usein löytyvät populaarikulttuurin alalta. Poliitikkojen arvostelu koskee korkeintaan ulkonäköä tai yksityiselämää.

        Rockissa tietysti lähtökohtana on kapina, mutta kuinka kapinallinen (lue: yhteiskuntakriittinen) pystyy uskottavasti olemaan musiikillan miljoonia ansainnut keski-ikäinen rokkari? Annos maailmanparantajaa on esimerkiksi Queenin jäsenissä tänäkin päivänä, mutta en kutsuisi sitä kapinaksi, pikemminkin sosiaaliseksi omaksitunnoksi.

        Toimittajien katu-uskottavuus tosiaan supistuu joka trendin perässä juoksemiseksi, joka taas ei yli kolmekymppiseltä suju luontevasti. Todelliseksi tuntijaksi ei taas rokissakaan - niin kuin ei millään muullakaan alalla - tulla kuin ajan ja oppimisen myötä. Oikea rock-ekspertti tuntee paitsi tämän ajan kuumat nimet, myös koko historian 50-luvulta alkaen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      25
      2416
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      113
      2041
    3. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1667
    4. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1523
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1457
    6. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1065
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      1006
    8. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      965
    9. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      949
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      947
    Aihe