Lehdistön suhtautuminen

Fat Bottomed Girl

Aloitan uuden keskustelun - niin kuin olisi pitänyt tehdä jo edellisellä viestilläni - koska tämä ei todellakaan mitenkään liity enää Montreal DVD:hen.

Akkanenhan teki oikein gradun brittilehdistön suhtautumisesta Queeniin. En ole tutkimusta lukenut, koska sen lähteitä on ankarasti kritisoitu täällä, tai siis lähinnä Akkasen lähdekritiikittömyyttä.

Tuli mieleen, olisiko brittilehdistön nuiva suhtautuminenkin voinut olla homofobiaa? Olihan homoseksuaalisuus Britanniassakin rikos ainakin vielä 60-luvulla, ja se heijastui varmaan pitkään julkiseen keskusteluun.

Muuten tuntuu hassulta, kun kriitikoiden kommentit käyvät aina sitä happapammiksi, mitä paremmin artisti menestyy. Ikään kuin se, että monet ihmiset pitävät artistin tuotannosta, tekisi siitä automaattisesti huonoa. "Kaupallisuus" on suurin kirosana, mutta aika lyhyeksi olisi Queeninkin taru jäänyt, elleivät he olisi menestyneet. Olisi poikien ollut pakko etsiä toinen leipäpuu, ja sekö muka olisi tehnyt maailman paremmaksi?

6

612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fat Bottomed Girl

      Jatkoa edelliseen:

      Toimittajat samaistavat itsensä eliittiin (ennen ovat varmaan samaistaneet vielä enemmän kuin nykyisin) ja pyrkivät jutuillaan nostamaan itsensä "tavallisen rahvaan" yläpuolelle. Siksi heillä on niin suuri tarve mollata kaikkea, mikä on "suuren yleisön" mieleen. Myöhemmin sitten mieli saattaa muuttua, niin kuin on Suomessa tapahtunut esimerkiksi Uunojen tai Rillumarei-elokuvien suhteen.

      Ihmettelen kovasti, jos Made in Heaven on saanut suopeammat arvostelut kuin muu Queenin tuotanto, koska minusta se ei ole musiikillisesti heidän parhaimpiaan. Dokumenttiarvo on tietysti asia erikseen, ja olihan se kunnianosoitus Freddien työlle, hyvin ansaittu sellainen.

      • vanhahko fani

        Aikoinaan soundin levyarvosteluista julkaistiin kirjoja, mutta en muista kirjasarjan nimeä, keltakantisia, taisi olla 3 kappaletta

        Niissä Queenin tuotanto tiivistettiin Abraham Lincoln sitattiin:
        "Joitakuita voi huijata kaiken aikaa, kaikkia voi huijata jonkin aikaa, mutta kaikkia ei voi huijata kaiken aikaa."

        Aika huvittavaa, kun muistaa myös mitä bändejä kriitikot puolestaan kehuivat ja hehkuttivat. Tai tarkemmin sanottuna siis ei muista, koska useimmat niistä on jo vaipuneet unholaan ja jäivät muutenkin yhden levyn tai yhden hitin ihmeiksi.


      • vanahahko vani
        vanhahko fani kirjoitti:

        Aikoinaan soundin levyarvosteluista julkaistiin kirjoja, mutta en muista kirjasarjan nimeä, keltakantisia, taisi olla 3 kappaletta

        Niissä Queenin tuotanto tiivistettiin Abraham Lincoln sitattiin:
        "Joitakuita voi huijata kaiken aikaa, kaikkia voi huijata jonkin aikaa, mutta kaikkia ei voi huijata kaiken aikaa."

        Aika huvittavaa, kun muistaa myös mitä bändejä kriitikot puolestaan kehuivat ja hehkuttivat. Tai tarkemmin sanottuna siis ei muista, koska useimmat niistä on jo vaipuneet unholaan ja jäivät muutenkin yhden levyn tai yhden hitin ihmeiksi.

        jatkoa

        Kaivelin muistia ja ne keltakantiset kirjat olivat tietysti Jake Nymanin Rocktieto 1-3:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jake_Nyman

        Mutta saattoi olla että tuo sitaatti oli kuitenkin Platat kirjassa:
        http://rockweb_online.iwannaforum.com/viewtopic.php?p=76

        Muuten Soundin arvostelu Montrealistä näkyy olevan netissäkin:
        http://www.soundi.fi/arvostelut?nid=7096


      • Soul Brother

        "Toimittajat samaistavat itsensä eliittiin (ennen ovat varmaan samaistaneet vielä enemmän kuin nykyisin) ja pyrkivät jutuillaan nostamaan itsensä "tavallisen rahvaan" yläpuolelle."

        Tästä täytyy kyllä olla (ainakin osittain) eri mieltä, varsinkin jos puhutaan 70-luvun toimittajista. Kun punk löi itsensä läpi 70-luvun puolen välin jälkeen tilanne oli pikemminkin päin vastoin: rockjournalismissakin tärkeintä oli katu-uskottavuus ja kapinallinen asenne. Rockin tuli palata kapinallisille juurilleen, Queen puolestaan edusti elitististä taiderockia, joka piti haukkua maan rakoon jo ihan periaatteesta.

        Muutenkin Queen on varsin keskiluokkainen bändi lähtökohdiltaan, mutta enpä lähde tästä nyt mitään yhteiskunnallista analyysia vetämään, kun en tuota englantilaista luokkayhteiskuntaa sen paremmin tunne ;)

        Se on kyllä totta, että kun bändi alkaa menestyä, niin kriitikoiden arviot alkavat muuttua negatiivisimmiksi. Harva bändi saa kiitosta enää mistään oltuaan vuosikausia pinnalla. Tosin Queenin tapauksessa täytyy myöntää, että kyllähän bändi 80-luvulla aika hittihakuista musiikkia teki. Silti sieltä seasta löytyy todellisia helmiä, ja mielestäni on hirveä vääryys, että esim. joku Who Wants To Live Forever on aikanaan lytätty jo ennakkoon vain siksi, että se on neljäs sinkku yltiökaupalliselta Queen-levyltä, jolta on nostettu sinkuiksi jo pari poprenkutusta.

        Made in Heavenin hyvät arvostelut selittyvät kyllä pitkälti "kuolema tekee taiteilijan" -ilmiön avulla. Vaikka ei sillä, levy on mielestäni yksi eheimmistä kokonaisuuksista Queenin tuotannossa, varsinkin kun huomioidaan millaisista palasista levy oin kasattu. Mutta kerrankin levyllä on kantava teema, johon palaset nivoutuvat. :)


      • Soul Brother
        vanhahko fani kirjoitti:

        Aikoinaan soundin levyarvosteluista julkaistiin kirjoja, mutta en muista kirjasarjan nimeä, keltakantisia, taisi olla 3 kappaletta

        Niissä Queenin tuotanto tiivistettiin Abraham Lincoln sitattiin:
        "Joitakuita voi huijata kaiken aikaa, kaikkia voi huijata jonkin aikaa, mutta kaikkia ei voi huijata kaiken aikaa."

        Aika huvittavaa, kun muistaa myös mitä bändejä kriitikot puolestaan kehuivat ja hehkuttivat. Tai tarkemmin sanottuna siis ei muista, koska useimmat niistä on jo vaipuneet unholaan ja jäivät muutenkin yhden levyn tai yhden hitin ihmeiksi.

        "Aika huvittavaa, kun muistaa myös mitä bändejä kriitikot puolestaan kehuivat ja hehkuttivat. Tai tarkemmin sanottuna siis ei muista, koska useimmat niistä on jo vaipuneet unholaan ja jäivät muutenkin yhden levyn tai yhden hitin ihmeiksi."

        Tässä näkyy mielestäni juuri kriitikoiden suurin virhe -ja se on PINNALLISUUS. Kriitikoiden tarve osoittaa oma trendikkyytensä, ja että he ovat kiinni "tässä hetkessä" johtaa siihen että he kehuvat bändejä, jotka juuri sillä hetkellä "tekevät oman juttunsa"... huomenna näitä bändejä ei kukaan sitten enää muistakaan, elleivät he satu keksimään jotain uutta.

        Klassikot puolestaan ovat niitä, jotka pystyvät kerta toisensa jälkeen uudistumaan ja tekemään hyvää musiikkia joko täysin trendeistä piittaamatta tai ottamalla trendit haltuunsa ja tekemällä niistä itsensä näköisiä.


      • Fat Bottomed Girl
        Soul Brother kirjoitti:

        "Toimittajat samaistavat itsensä eliittiin (ennen ovat varmaan samaistaneet vielä enemmän kuin nykyisin) ja pyrkivät jutuillaan nostamaan itsensä "tavallisen rahvaan" yläpuolelle."

        Tästä täytyy kyllä olla (ainakin osittain) eri mieltä, varsinkin jos puhutaan 70-luvun toimittajista. Kun punk löi itsensä läpi 70-luvun puolen välin jälkeen tilanne oli pikemminkin päin vastoin: rockjournalismissakin tärkeintä oli katu-uskottavuus ja kapinallinen asenne. Rockin tuli palata kapinallisille juurilleen, Queen puolestaan edusti elitististä taiderockia, joka piti haukkua maan rakoon jo ihan periaatteesta.

        Muutenkin Queen on varsin keskiluokkainen bändi lähtökohdiltaan, mutta enpä lähde tästä nyt mitään yhteiskunnallista analyysia vetämään, kun en tuota englantilaista luokkayhteiskuntaa sen paremmin tunne ;)

        Se on kyllä totta, että kun bändi alkaa menestyä, niin kriitikoiden arviot alkavat muuttua negatiivisimmiksi. Harva bändi saa kiitosta enää mistään oltuaan vuosikausia pinnalla. Tosin Queenin tapauksessa täytyy myöntää, että kyllähän bändi 80-luvulla aika hittihakuista musiikkia teki. Silti sieltä seasta löytyy todellisia helmiä, ja mielestäni on hirveä vääryys, että esim. joku Who Wants To Live Forever on aikanaan lytätty jo ennakkoon vain siksi, että se on neljäs sinkku yltiökaupalliselta Queen-levyltä, jolta on nostettu sinkuiksi jo pari poprenkutusta.

        Made in Heavenin hyvät arvostelut selittyvät kyllä pitkälti "kuolema tekee taiteilijan" -ilmiön avulla. Vaikka ei sillä, levy on mielestäni yksi eheimmistä kokonaisuuksista Queenin tuotannossa, varsinkin kun huomioidaan millaisista palasista levy oin kasattu. Mutta kerrankin levyllä on kantava teema, johon palaset nivoutuvat. :)

        Soul Brother kirjoitti: "rockjournalismissakin tärkeintä oli katu-uskottavuus ja kapinallinen asenne. Rockin tuli palata kapinallisille juurilleen, Queen puolestaan edusti elitististä taiderockia, joka piti haukkua maan rakoon jo ihan periaatteesta."

        On elitismiä ja elitismiä, yksi elitismin muoto on katu-uskottavuus ja kapinallisuus tai "katu-uskottavuus" ja "kapinallisuus". Toimittajathan ovat yleensä olevinaan kauhean kriittisiä, mutta kun eivät uskalla kritisoida oikeita asioita kuten talouselämän ja poliittisten päättäjien päätöksiä ja niiden vaikutuksia tavallisen kansan elämään, kritiikki suunnataan vähemmän vaarallisiin kohteisiin, jotka usein löytyvät populaarikulttuurin alalta. Poliitikkojen arvostelu koskee korkeintaan ulkonäköä tai yksityiselämää.

        Rockissa tietysti lähtökohtana on kapina, mutta kuinka kapinallinen (lue: yhteiskuntakriittinen) pystyy uskottavasti olemaan musiikillan miljoonia ansainnut keski-ikäinen rokkari? Annos maailmanparantajaa on esimerkiksi Queenin jäsenissä tänäkin päivänä, mutta en kutsuisi sitä kapinaksi, pikemminkin sosiaaliseksi omaksitunnoksi.

        Toimittajien katu-uskottavuus tosiaan supistuu joka trendin perässä juoksemiseksi, joka taas ei yli kolmekymppiseltä suju luontevasti. Todelliseksi tuntijaksi ei taas rokissakaan - niin kuin ei millään muullakaan alalla - tulla kuin ajan ja oppimisen myötä. Oikea rock-ekspertti tuntee paitsi tämän ajan kuumat nimet, myös koko historian 50-luvulta alkaen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      126
      4629
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      29
      3367
    3. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      20
      3285
    4. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      47
      2969
    5. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      51
      2905
    6. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      122
      2819
    7. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      18
      2580
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2315
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2135
    10. Vornanen ja oulainen

      Voi voi Ville mihin sekaannuit🥶
      Oulainen
      9
      2119
    Aihe