Lehdistön suhtautuminen

Fat Bottomed Girl

Aloitan uuden keskustelun - niin kuin olisi pitänyt tehdä jo edellisellä viestilläni - koska tämä ei todellakaan mitenkään liity enää Montreal DVD:hen.

Akkanenhan teki oikein gradun brittilehdistön suhtautumisesta Queeniin. En ole tutkimusta lukenut, koska sen lähteitä on ankarasti kritisoitu täällä, tai siis lähinnä Akkasen lähdekritiikittömyyttä.

Tuli mieleen, olisiko brittilehdistön nuiva suhtautuminenkin voinut olla homofobiaa? Olihan homoseksuaalisuus Britanniassakin rikos ainakin vielä 60-luvulla, ja se heijastui varmaan pitkään julkiseen keskusteluun.

Muuten tuntuu hassulta, kun kriitikoiden kommentit käyvät aina sitä happapammiksi, mitä paremmin artisti menestyy. Ikään kuin se, että monet ihmiset pitävät artistin tuotannosta, tekisi siitä automaattisesti huonoa. "Kaupallisuus" on suurin kirosana, mutta aika lyhyeksi olisi Queeninkin taru jäänyt, elleivät he olisi menestyneet. Olisi poikien ollut pakko etsiä toinen leipäpuu, ja sekö muka olisi tehnyt maailman paremmaksi?

6

592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fat Bottomed Girl

      Jatkoa edelliseen:

      Toimittajat samaistavat itsensä eliittiin (ennen ovat varmaan samaistaneet vielä enemmän kuin nykyisin) ja pyrkivät jutuillaan nostamaan itsensä "tavallisen rahvaan" yläpuolelle. Siksi heillä on niin suuri tarve mollata kaikkea, mikä on "suuren yleisön" mieleen. Myöhemmin sitten mieli saattaa muuttua, niin kuin on Suomessa tapahtunut esimerkiksi Uunojen tai Rillumarei-elokuvien suhteen.

      Ihmettelen kovasti, jos Made in Heaven on saanut suopeammat arvostelut kuin muu Queenin tuotanto, koska minusta se ei ole musiikillisesti heidän parhaimpiaan. Dokumenttiarvo on tietysti asia erikseen, ja olihan se kunnianosoitus Freddien työlle, hyvin ansaittu sellainen.

      • vanhahko fani

        Aikoinaan soundin levyarvosteluista julkaistiin kirjoja, mutta en muista kirjasarjan nimeä, keltakantisia, taisi olla 3 kappaletta

        Niissä Queenin tuotanto tiivistettiin Abraham Lincoln sitattiin:
        "Joitakuita voi huijata kaiken aikaa, kaikkia voi huijata jonkin aikaa, mutta kaikkia ei voi huijata kaiken aikaa."

        Aika huvittavaa, kun muistaa myös mitä bändejä kriitikot puolestaan kehuivat ja hehkuttivat. Tai tarkemmin sanottuna siis ei muista, koska useimmat niistä on jo vaipuneet unholaan ja jäivät muutenkin yhden levyn tai yhden hitin ihmeiksi.


      • vanahahko vani
        vanhahko fani kirjoitti:

        Aikoinaan soundin levyarvosteluista julkaistiin kirjoja, mutta en muista kirjasarjan nimeä, keltakantisia, taisi olla 3 kappaletta

        Niissä Queenin tuotanto tiivistettiin Abraham Lincoln sitattiin:
        "Joitakuita voi huijata kaiken aikaa, kaikkia voi huijata jonkin aikaa, mutta kaikkia ei voi huijata kaiken aikaa."

        Aika huvittavaa, kun muistaa myös mitä bändejä kriitikot puolestaan kehuivat ja hehkuttivat. Tai tarkemmin sanottuna siis ei muista, koska useimmat niistä on jo vaipuneet unholaan ja jäivät muutenkin yhden levyn tai yhden hitin ihmeiksi.

        jatkoa

        Kaivelin muistia ja ne keltakantiset kirjat olivat tietysti Jake Nymanin Rocktieto 1-3:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jake_Nyman

        Mutta saattoi olla että tuo sitaatti oli kuitenkin Platat kirjassa:
        http://rockweb_online.iwannaforum.com/viewtopic.php?p=76

        Muuten Soundin arvostelu Montrealistä näkyy olevan netissäkin:
        http://www.soundi.fi/arvostelut?nid=7096


      • Soul Brother

        "Toimittajat samaistavat itsensä eliittiin (ennen ovat varmaan samaistaneet vielä enemmän kuin nykyisin) ja pyrkivät jutuillaan nostamaan itsensä "tavallisen rahvaan" yläpuolelle."

        Tästä täytyy kyllä olla (ainakin osittain) eri mieltä, varsinkin jos puhutaan 70-luvun toimittajista. Kun punk löi itsensä läpi 70-luvun puolen välin jälkeen tilanne oli pikemminkin päin vastoin: rockjournalismissakin tärkeintä oli katu-uskottavuus ja kapinallinen asenne. Rockin tuli palata kapinallisille juurilleen, Queen puolestaan edusti elitististä taiderockia, joka piti haukkua maan rakoon jo ihan periaatteesta.

        Muutenkin Queen on varsin keskiluokkainen bändi lähtökohdiltaan, mutta enpä lähde tästä nyt mitään yhteiskunnallista analyysia vetämään, kun en tuota englantilaista luokkayhteiskuntaa sen paremmin tunne ;)

        Se on kyllä totta, että kun bändi alkaa menestyä, niin kriitikoiden arviot alkavat muuttua negatiivisimmiksi. Harva bändi saa kiitosta enää mistään oltuaan vuosikausia pinnalla. Tosin Queenin tapauksessa täytyy myöntää, että kyllähän bändi 80-luvulla aika hittihakuista musiikkia teki. Silti sieltä seasta löytyy todellisia helmiä, ja mielestäni on hirveä vääryys, että esim. joku Who Wants To Live Forever on aikanaan lytätty jo ennakkoon vain siksi, että se on neljäs sinkku yltiökaupalliselta Queen-levyltä, jolta on nostettu sinkuiksi jo pari poprenkutusta.

        Made in Heavenin hyvät arvostelut selittyvät kyllä pitkälti "kuolema tekee taiteilijan" -ilmiön avulla. Vaikka ei sillä, levy on mielestäni yksi eheimmistä kokonaisuuksista Queenin tuotannossa, varsinkin kun huomioidaan millaisista palasista levy oin kasattu. Mutta kerrankin levyllä on kantava teema, johon palaset nivoutuvat. :)


      • Soul Brother
        vanhahko fani kirjoitti:

        Aikoinaan soundin levyarvosteluista julkaistiin kirjoja, mutta en muista kirjasarjan nimeä, keltakantisia, taisi olla 3 kappaletta

        Niissä Queenin tuotanto tiivistettiin Abraham Lincoln sitattiin:
        "Joitakuita voi huijata kaiken aikaa, kaikkia voi huijata jonkin aikaa, mutta kaikkia ei voi huijata kaiken aikaa."

        Aika huvittavaa, kun muistaa myös mitä bändejä kriitikot puolestaan kehuivat ja hehkuttivat. Tai tarkemmin sanottuna siis ei muista, koska useimmat niistä on jo vaipuneet unholaan ja jäivät muutenkin yhden levyn tai yhden hitin ihmeiksi.

        "Aika huvittavaa, kun muistaa myös mitä bändejä kriitikot puolestaan kehuivat ja hehkuttivat. Tai tarkemmin sanottuna siis ei muista, koska useimmat niistä on jo vaipuneet unholaan ja jäivät muutenkin yhden levyn tai yhden hitin ihmeiksi."

        Tässä näkyy mielestäni juuri kriitikoiden suurin virhe -ja se on PINNALLISUUS. Kriitikoiden tarve osoittaa oma trendikkyytensä, ja että he ovat kiinni "tässä hetkessä" johtaa siihen että he kehuvat bändejä, jotka juuri sillä hetkellä "tekevät oman juttunsa"... huomenna näitä bändejä ei kukaan sitten enää muistakaan, elleivät he satu keksimään jotain uutta.

        Klassikot puolestaan ovat niitä, jotka pystyvät kerta toisensa jälkeen uudistumaan ja tekemään hyvää musiikkia joko täysin trendeistä piittaamatta tai ottamalla trendit haltuunsa ja tekemällä niistä itsensä näköisiä.


      • Fat Bottomed Girl
        Soul Brother kirjoitti:

        "Toimittajat samaistavat itsensä eliittiin (ennen ovat varmaan samaistaneet vielä enemmän kuin nykyisin) ja pyrkivät jutuillaan nostamaan itsensä "tavallisen rahvaan" yläpuolelle."

        Tästä täytyy kyllä olla (ainakin osittain) eri mieltä, varsinkin jos puhutaan 70-luvun toimittajista. Kun punk löi itsensä läpi 70-luvun puolen välin jälkeen tilanne oli pikemminkin päin vastoin: rockjournalismissakin tärkeintä oli katu-uskottavuus ja kapinallinen asenne. Rockin tuli palata kapinallisille juurilleen, Queen puolestaan edusti elitististä taiderockia, joka piti haukkua maan rakoon jo ihan periaatteesta.

        Muutenkin Queen on varsin keskiluokkainen bändi lähtökohdiltaan, mutta enpä lähde tästä nyt mitään yhteiskunnallista analyysia vetämään, kun en tuota englantilaista luokkayhteiskuntaa sen paremmin tunne ;)

        Se on kyllä totta, että kun bändi alkaa menestyä, niin kriitikoiden arviot alkavat muuttua negatiivisimmiksi. Harva bändi saa kiitosta enää mistään oltuaan vuosikausia pinnalla. Tosin Queenin tapauksessa täytyy myöntää, että kyllähän bändi 80-luvulla aika hittihakuista musiikkia teki. Silti sieltä seasta löytyy todellisia helmiä, ja mielestäni on hirveä vääryys, että esim. joku Who Wants To Live Forever on aikanaan lytätty jo ennakkoon vain siksi, että se on neljäs sinkku yltiökaupalliselta Queen-levyltä, jolta on nostettu sinkuiksi jo pari poprenkutusta.

        Made in Heavenin hyvät arvostelut selittyvät kyllä pitkälti "kuolema tekee taiteilijan" -ilmiön avulla. Vaikka ei sillä, levy on mielestäni yksi eheimmistä kokonaisuuksista Queenin tuotannossa, varsinkin kun huomioidaan millaisista palasista levy oin kasattu. Mutta kerrankin levyllä on kantava teema, johon palaset nivoutuvat. :)

        Soul Brother kirjoitti: "rockjournalismissakin tärkeintä oli katu-uskottavuus ja kapinallinen asenne. Rockin tuli palata kapinallisille juurilleen, Queen puolestaan edusti elitististä taiderockia, joka piti haukkua maan rakoon jo ihan periaatteesta."

        On elitismiä ja elitismiä, yksi elitismin muoto on katu-uskottavuus ja kapinallisuus tai "katu-uskottavuus" ja "kapinallisuus". Toimittajathan ovat yleensä olevinaan kauhean kriittisiä, mutta kun eivät uskalla kritisoida oikeita asioita kuten talouselämän ja poliittisten päättäjien päätöksiä ja niiden vaikutuksia tavallisen kansan elämään, kritiikki suunnataan vähemmän vaarallisiin kohteisiin, jotka usein löytyvät populaarikulttuurin alalta. Poliitikkojen arvostelu koskee korkeintaan ulkonäköä tai yksityiselämää.

        Rockissa tietysti lähtökohtana on kapina, mutta kuinka kapinallinen (lue: yhteiskuntakriittinen) pystyy uskottavasti olemaan musiikillan miljoonia ansainnut keski-ikäinen rokkari? Annos maailmanparantajaa on esimerkiksi Queenin jäsenissä tänäkin päivänä, mutta en kutsuisi sitä kapinaksi, pikemminkin sosiaaliseksi omaksitunnoksi.

        Toimittajien katu-uskottavuus tosiaan supistuu joka trendin perässä juoksemiseksi, joka taas ei yli kolmekymppiseltä suju luontevasti. Todelliseksi tuntijaksi ei taas rokissakaan - niin kuin ei millään muullakaan alalla - tulla kuin ajan ja oppimisen myötä. Oikea rock-ekspertti tuntee paitsi tämän ajan kuumat nimet, myös koko historian 50-luvulta alkaen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olit niin lähellä

      Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      68
      3991
    2. Kun me näemme taas

      Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      21
      2291
    3. Elokapinan mielenosoitussarja alkaa

      Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,
      Maailman menoa
      442
      1966
    4. Eipäs sitten ryypätä kesälomalla

      Työnantaja voi antaa potkut, vaikka olisi ryypännyt 2-4 viikkoa sitten. Vaikka olenkin raivoraitis, niin en kannata tuo
      Maailman menoa
      165
      1821
    5. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

      Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      108
      1176
    6. Pysyä yhdessä vai ei

      En tiedä, ollaan asuttu samassa asunnossa kohta joku 5 vuotta. Olisi sanomista vähän kaikesta mutta eniten itseä ottaa p
      Parisuhde
      93
      1174
    7. Marinin hallitus onnistui työllisyystoimissa

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/marinin-hallitus-saavutti-tavoitteensa-merkittava-onnistuminen-tyollisyydessa-tuore-m
      Maailman menoa
      236
      1115
    8. Tänään oli

      Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘
      Ikävä
      33
      937
    9. En halua sua enää

      joten ihan turhaan tulet "esiintymään" mun näkö- ja kuulopiiriin. Ärsyttää vain kun omat tekemiset häiriintyy, kun en ha
      Ikävä
      37
      798
    10. Ukrainan häviö pitää tunnistaa ja tunnustaa

      Venäjä ei ole vain maa, jolla on suuri hyvin koulutettu ja varusteltu armeija, joka on osoittanut tehokkuutensa Ukraina
      Maailman menoa
      166
      740
    Aihe