tietääkö kukaan laskukaavaa / ohjelmaa jolla voisi
jättää kokeilut pois. Olen kokeillut kolmea potkuria nyt.Netistä löysin ohjelman joka maksaa 100 eskoo.
Ei huvittaisi maksaa satasta.
mikä potkuri
6
2620
Vastaukset
- VolvoMan
Jep, eli kerroppa ensin moottorin merkki ja malli, veneen pituus, ja paino, ja kokeillut potkurit. Jos sinulla on Volvo Penta sisäperä, niin täältä löytyy hyvää tietoa VP koneille/vetolaitteille, ja kokemusta, mutta osaan myös auttaa peräprutkuissa ja muissa sisäperäkoneissa.
Ja tota potkuriahan ei muulla kun kokeilemalla ja yksinkertaisilla laskutoimituksilla saa oikeaksi.
Tollanen ohjelma tuskin auttaa puustä pitkälle, ja 100€ ostaa vaikka muutaman alu-potkurikin.
Ja laskukaavojahan löytyy tohon, mutta menee kyllä vaikeaksi. Perustiedot on moottorin maks. kierrosluku, vetolaitteen/perän/kytkimen välitys, ja veneen suurinpiirteinen suurin mahdollinen huippunopeus kyseisellä koneella. Itse olen tehnyt excelille laskentataulukon, johon syötetään moottorin maks. kierrosluku, vetolaiitteen välitys, ja potkurin nousu, ja se laskee niistä TEOREETTISEN huippunopeuden. Mutta silloin täytyy olla KOKEMUSTA ja tietoa miten kovaa kyseinen vene kulkee JOLLAIN moottorilla, muuten ei onnistu.
Tässä muutama esimerkki VP vetolaitteilla varustetuista veneistä/moottoreista:
1000kg vene, 130hv, 4800rpm, 34kn, 14x19", 2,15:1
1000kg vene, 146hv, 5500rpm, 42kn, 14x21", 2,15:1
1700kg vene, 146hv, 5500rpm, 30kn, 15x17", 2,51:1
2000kg vene, 225hv, 4400rpm, 39kn, 14x21", 1,89:1
1600kg vene, 138hv, 5500rpm, 28kn, 15x17", 2,15:1- perätuuppari
sain kaverilta lainaks 5 potkuria ja noista kaavan tyngistä pääsen eteenpäin. Alkaa potkurin vaihdot sujumaan todella nopeasti :)
- jusba
No kun kerran on asiantuntija paikalla niin täytyy sitten itsekin tiedustella.
Eli vene on bayliner cabri ja painoa lienee sellaiset n.1000kg moottorina perämoottori 150hp mariner.
Venettä käytetään myös wakeboardin vetämiseen jolloin veneessä on painoa parisataa kiloa enemmän kuin normaali ajossa.
Minkälaista potkuria suosittelisitte tälläiseen pakettiin?
Itsellä on pari erilaista (saman kokoisia mutta eri nousuilla)potkuria mutta toista ei ole tullut vielä kokeiltua.
Kumpi mahtaisi olla parempi loivemmalla vai jyrkemmällä nousulla oleva?
Kierroslukumittaria veneessä ei ole joten niistä en tiedä mitään. - VolvoMan
jusba kirjoitti:
No kun kerran on asiantuntija paikalla niin täytyy sitten itsekin tiedustella.
Eli vene on bayliner cabri ja painoa lienee sellaiset n.1000kg moottorina perämoottori 150hp mariner.
Venettä käytetään myös wakeboardin vetämiseen jolloin veneessä on painoa parisataa kiloa enemmän kuin normaali ajossa.
Minkälaista potkuria suosittelisitte tälläiseen pakettiin?
Itsellä on pari erilaista (saman kokoisia mutta eri nousuilla)potkuria mutta toista ei ole tullut vielä kokeiltua.
Kumpi mahtaisi olla parempi loivemmalla vai jyrkemmällä nousulla oleva?
Kierroslukumittaria veneessä ei ole joten niistä en tiedä mitään.Joo, tohon Bayliner Capriin, ni marinerin perän välitys on varmaan se "yleinen" 1,7:1 joka perämoottoreissa yleensä on, ni veikkaisin sopivaksi potkuriksi jotain 13-14" halkaisijalla, ja 14-17" nousulla, eli jotain 13x14" ja 14x17" väliltä, pienempi hitaammalle vauhdille, mutta sitkeämmälle ajolle piemepi, ja nopeammalle ajolle isompi.
Ittekin olen kokeillut omassa veneessäni tänäö vuonna varmasti 10 eri potkuria, kun pistin koneen ja vetolaitteen vaihtoon keväällä. Kone on VP AQ130C, ja vetolaite VP280, 2,15 välityksellä, ja kone pitäisi kiertää 5100-5500rpm, mutta en koskaan ole saanut ajossa yli 5200rpm potkurista riippumatta. Nyt maksimikierrokset on 4800, ja vauhtia 14x19" potkurilla 34kn. Marssivauhti on sellset 25-26kn.
Mutta parhaiten oikea potkuri selivää kokeilemalla. Itse olen omassani kokeillut kaikkea taivaan ja maan väliltä, ihan kokeilumielessä. Ja VP vetolaitteissa kun ei mene takakannella makoillessa, ja potkuri vaihtaessa vaikka keskellä merta kun 5min. Mutta peräprutkussa menee jo sokkien ja muiden härveileiden takia helposti 30min, kun ei pääse veneestä vaihtamaan sitä, vaan on kait tehtävä perä laituriin päin....
Mutta potkurikokeilujen kanssa kierroslukumittari ja nopeusmittari (loki tai GPS...) on tarpeellinen, että näkee millä potkurilla vielä saavutetaan "täydet kierrokset", eli useimmissa koneissa 5500rpm. Nyrkkisääntö onkin, että mitä parempi huippunopeus, sen oikeampi potkuri. Ja kyllä toi vene jaksaa vesisuksia ja wakeboardia tolla koneella vetää vaikka on vähän isokin potkuri.
Itse olen vetänyt vesisuksia ja wakeboardia viime vuonna vahnalla koneella omalla veneelläni (1000kg, 115hv), ja ei ongelmia kun on 2-4henk. kyydissä. Huippunopeus kärsi tietenkin 1-2kn, mutta ihan hyvin kulki. Tänä vuonna kun vielä pääsee kokeilemaan, ni sitten tiedetään miten hvyn pelittää. Nyt ainakin kulkee samalla kuormalla ja uudemmalla koneella huomattavasti paremmin kun viime vuonna. Vanhalla koneella kokeiltiin aikoinaan mun veneellä, 750kg betonia, ja kuski (80kg), ja 60l bensaa, lähti plaaniin, ja kanssa 8 henk á80kg, ja 100kg tavaraa ja 60l bensaa, lähti plaaniin (tuskasta, mutta kulki kumminkin ihan OK).
- Veikko
Hei -
Seuraava teksti saattaa saada ropellipuristit ja muut niilot kuumaksi, mutta:
Mercuryn kotisivuilla on potkurien alustavalle laskennalle "laskukone" osoitteessa:
http://www.mercurymarine.com/prop_selector
Tarkoitettu tietysti Mercureille, mutta kun muuttaa perustiedot omalle veneelle ja koneelle ( mm. välityssuhteen, tehon, painon jne ... ) ja sitten kokeilee eri vaihtoehtoja, niin saa kyllä oikein hyvän lähtökohdan merkistä riipppumatta.
Ja eihän potkurin nousu itse asiassa voikaan olla kovin merkkiriippuvainen. Nousuahan tässä useimiten tarkoitetaan. Halkaisija useinkin on jokseeenkin sama tietylle koneelle.
Oma kokemukseni "laskukoneesta" on se, että se laski ihan oikein. Yhdistelmälle Uttern 540 ja 90 hp 2-t kone, (tässä tapauksessa kylläkin ihan oikea Mercury). Laskuri suositteli 21" potkuria. Vaihdoin 19" potkurin muustakin syystä 21":een. Huippukierrokset pysyivät oikealla alueella, mikä on tärkeä asia potkuria valittaessa.
Mielestäni 19" olisi ollut myös oikea ja ehkä parempikin, jos kuormaa on paljon. Eli "kone" saattaa tarjota hieman liian jyrkkää poturia, mutta tästä on vain tämä yksi kokemus.
Vene kulkee muuten 2-3 hengen kuormalla ja perusvarustuksessa 24 solmua koneen kiertäessä 3600 kierrosta. Noilla kierroksilla tavallinen 2-t Mercury on yllättävän hiljainen, mikä on hyvä juttu. Huippu on vastaavasti n. 41 solmua täysillä. Nopeudet katsottu GPS:llä ja kierrokset koneen omalla mittarilla.
Kannattaa kokeilla ohjelmalla eri vaihtoehtoja halutulle venetyypille, tavoitetasolle jne... ja tehdä niiden perusteella päätös.- MKa
Joo, mä kokeilin samaa "konetta" se tarjos mun MV-marin5400/Mercury50-4T - yhdistelmälle 11,5":n ruuvia,valitsin 12":n ruuvin, ja kokemukset ovat osoittaneet valinnan oikeaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis3406840Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai655927Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1945406Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi754179Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan463414Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava63373HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok543284Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan343056Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %
Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739122287Mitäpä ostaisin ja lähettäisin Metsa Manille joulupäkitsiä?
Vähän vaikea miettiä ja keksiä eikä pelkkää rahalahjaa oikein kehtoo. Kertokaapa te?411165