raskaus ja jouluruuat

pikku-myy

raskaanahan on kielletty noi vakuumipakkauskalat, mädit, katkaravut etc.
Joulu tulee ja juuri nuo ovat minun suurinta herkkua. Katoaako ongelma sillä jos ostaa kalatiskistä kalan jonka itse graavaa ja fileroi? Ja ostaa pakastetun mädin jonka sulattaa aatoksi?? Entä purkkisillit ja silakat?

Onko asiasta tietoisia paikalla?

9

3024

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RV 39 menossa

Suolaa, suolaa, enemmän suolaa!!

Purkkisilliä voi ainakin syödä. Mutta se on kamalan suolaista, niin kuin muutkin jouluruoat tuppaavat olemaan. Jouluruoalla eräs raskaana ollut ystäväni hankki sellaisen turvotuksen, että ei ole tosikaan. Pelkäsi jo, että se oli raskausmyrkytys. Mutta ei ollutkaan, vaan hän sai raskausmyrkytyksen vasta parin kuukauden päästä joulusta!! :)

Jos syöt suolaisia jouluruokia, niin muista heittää myös vettä huiviin paljon!!

• suuri riski

Tuo turvotuksen saaminen suolaisesta on hyvin yksilöllistä ja riippuu paljolti raskausviikoista. Mutta raakaa kalaa ei saa syödä missään muodossa raskaana. Eli ihan sama onko se firman graavaamaa ja pakkaamaa vai itse tehtyä, niin kalaa ei ole missään vaiheessa kypsennetty ja listeriariski on erittäin suuri. Listeria kun ei terveelle ihmiselle välttämättä suuria oireita aiheuta tai voi mennä jopa oireettomana, mutta raskaanaoleva voi saada pahankin myrkytyksen tai keskemenon.

Eli oli sitten miten tahansa valmistettua, pakastettua, tms. niin kunnollinen kypsennys on ennen syöntiä välttämätön tai sitten vaan jättää suosiolla syömättä. En osaa veikata miltä esim. pakastettu mäti maistuu 20min 200C kuumennuksen jälkeen. :)

• ei ihan noinkaan

Mulla on ennestään kaksi lasta ja nyt kolmatta odotellaan. Hirveästi en ole miettinyt mitä olen suuhuni laittanut ja lapset ovat ihan terveitä eikä ole keskenmenojakaan tullut. Graavilohi myös minunkin herkkuani. Eli onhan periaatteessa mahdollista saada vaikka mitä pöpöjä jne jolloin olisi itse ehkä parasta asua vakuumissa. Mutta ei raskaus sairaus ole. Enkä usko että ko. ruuista suurta vaaraa lapselle on. Tämä minun kokemukseni ja mielipiteeni asiasta. Varmasti on paljon vaarallisempiakin "aineita" kuin graavilohi :)

• on mielestäsi
        ei ihan noinkaan kirjoitti:

Mulla on ennestään kaksi lasta ja nyt kolmatta odotellaan. Hirveästi en ole miettinyt mitä olen suuhuni laittanut ja lapset ovat ihan terveitä eikä ole keskenmenojakaan tullut. Graavilohi myös minunkin herkkuani. Eli onhan periaatteessa mahdollista saada vaikka mitä pöpöjä jne jolloin olisi itse ehkä parasta asua vakuumissa. Mutta ei raskaus sairaus ole. Enkä usko että ko. ruuista suurta vaaraa lapselle on. Tämä minun kokemukseni ja mielipiteeni asiasta. Varmasti on paljon vaarallisempiakin "aineita" kuin graavilohi :)

vaarallisempaa, jäädä auton vai junan alle? Jos junan alle jääminen on vaarallisempaa, niin ei sitten varmaan autoja kannata varoa.

Kyllä, varmaan on vaarallisempiakin aineita kuin graavikala. Mutta sekin voi pahimmillaan tappaa sikiön. Siksi sen syömistä ei missään tapauksessa suositella raskaanaolevalle. Jos sinä et siitä ole ongelmia saanut, niin kiva sinulle. Ei kaikki katsomatta tielle juosseetkaan ole aina auton alle jääneet. Mutta se riski on joka tapauksessa olemassa, eikä sinun pitäisi suositella vaarallisia asioita toisille vähättelemällä niiden vaaroja.

Jokainen sitten tietysti tekee itse ratkaisunsa ottaen ensin riskeistä selvää. Jos se yhden kalan syöminen on tärkeämpää kuin lapsen terveys, niin sitten tietysti syö.

Raskaus ei ole sairaus, mutta ei sairaus ole ainut syy välttää joitakin asioita. Terveidenkin ihmisten kannattaa huomioida rajoituksensa, että pysyisikin terveenä.

• kerroin
        on mielestäsi kirjoitti:

vaarallisempaa, jäädä auton vai junan alle? Jos junan alle jääminen on vaarallisempaa, niin ei sitten varmaan autoja kannata varoa.

Kyllä, varmaan on vaarallisempiakin aineita kuin graavikala. Mutta sekin voi pahimmillaan tappaa sikiön. Siksi sen syömistä ei missään tapauksessa suositella raskaanaolevalle. Jos sinä et siitä ole ongelmia saanut, niin kiva sinulle. Ei kaikki katsomatta tielle juosseetkaan ole aina auton alle jääneet. Mutta se riski on joka tapauksessa olemassa, eikä sinun pitäisi suositella vaarallisia asioita toisille vähättelemällä niiden vaaroja.

Jokainen sitten tietysti tekee itse ratkaisunsa ottaen ensin riskeistä selvää. Jos se yhden kalan syöminen on tärkeämpää kuin lapsen terveys, niin sitten tietysti syö.

Raskaus ei ole sairaus, mutta ei sairaus ole ainut syy välttää joitakin asioita. Terveidenkin ihmisten kannattaa huomioida rajoituksensa, että pysyisikin terveenä.

vain oman henk.kohtaisen kokemukseni asiasta. Neuvoloissa nyt varoitellaan ihan mistä tahansa ja periaatteessa koska riski on mahdollinen niistä onkin varoitettava. Ja sama on sitten synnytyksen jälkeen lastenneuvolassa. Jos joka asiasta haluat panikoida ja saada päänsärkyä niin ole hyvä vain.

• mami pain toistamiseen

Nyt on kyllä hysteeristä ja ylilyövää juttua!!!!!!!!!!!!!! kysykää vaikka neuvolasta niin itse graavattua lohta saa todellakin syödä. Minä ainakin söin ekaa odottaessani ja niin meni myös sllit ja katkaravut, mätiä en uskaltanut syödä kun se tosiaan on aina pakastettu joten siinä on jonkun verran riskiä sit se listeria saada. Mut hei oikeesti ihmiset hyseeria pois ja ajatelkaa järjellä. Ja sit vielä juustoista pitäville vinkki et kaikki Valion juustot on valmistettu pastöroidusta maidosta eli valiolta vaan sini- ja valkohomejuustot vaikkeivät niin hyviä olekaan kun oikeen pehmeet kypsytetyt esim. ranskalaiset juustot, Nauttikaa joulusta ja sen herkuista älkääkä panikoiko joka asiaa!!! itse aion jättää ainoastaan mädin ja toisen lasin punkkua väliin, niin ja ne juustot.

• idiootti?
        on mielestäsi kirjoitti:

missään ei sanota että jos syöt raakaa kalaa, saat listerian, keskenmenon ja sun lapsi kuolee?!? vaan aina on riski, eli näin VOI tapahtua. mutta tämä voi tapahtua vaikka et ole raskaana. suositus olla syömättä raakaa kalaa koskee todellakin vain tyhjiöpakattuja tuotteita, MUTTA voitpa raskauden aikana saada sen lehmänlannalla kasvatetuista juureksista, kuorimattomista vihanneksista tai juureksista, salaatista, tai vaikka siitä kun nakkaat sen raa'an pihvin sinne pannulle käsin. Elikkä..jos et toimi hysteerisesti ilman muksua masussa, koska riskit on silloin samat saada noita tauteja, niin miksi ihmeessä ihan suunnaton paniikki raskauden aikana? mutta muistahhan nyt sitten paniikissasi kuoria omenat ja välttää juuresraasteita,älä syö muualla kuin kotona itsetehtyä ruokaa että et kuole listeriaan kun joku raflassa ei ole muistanut pestä leikkuulautaa. minä ainakin nautin asioista maalaisjärjen kanssa koko joulun ja muullonkin. olet varmaan näitä imisiä jotka käyttävät myös antibakteerisia pasuaineita, jotka tappavat myös kaikki hyvät bakteerit joka paikasta..allergiarikasta elämää!

• onpas taas..

ihme vastauksia.listeria kuolee 70 asteessa ja lähinnä tuo suola on ongelma turvotuksen takia ja vakuumipakatut tuotteet sen takia kun ne antaa hyvät lisääntymisolosuhteet listerialle. itse olen syönyt kylmäsavulohta joka on valmistettu itse, vaikka siinäkin taitaa riski olla kun ei valmistusmenetelmä listeriaa tuhoa, niinkun ei myöskään pakastus tai runsas suolaaminen. listeria kestää todella suuria suolapitoisuuksia. MUTTA! listeriaa todetaan suomessa 20-50 tapausta vuodessa, joista 0-1 on raskaana olevilla. ja ittekkin olen vielä hengissä ja rv 21 menossa vaikka olen tuorejuustoja ja noita kaloja syönyt. mielestäni neuvolan ohjeistus aiheuttaa turhaa hysteriaa varsinkin ensiodottajilla ( joka myös itse olen), jolloin panikoi kaikesta koska tilanne on muutenkin uusi. mutta noista on pakko varoitella, koska riski on mahdollinen vaikkakaan ei todennäköinen. ja en todellakaan tarkoita että ohjeet voi ohittaa olankohautuksella, koska tottakai jokaiselle oma muksu on hirvittävän tärkeä, mutta niitä on osattava tarkastella kriittisesti ja myöskin faktoihin tukeutuen, koska onhon olemassa riski myös jäädä auton alle kun kävelee suojatiellä, ja tuskin siltikään kukaan ulosmenoa lopettaa.. tai sitten lottovoitto taitaa olla yhtä harvinainen kuin listeria suomessa:D mutta hyvää joulunaikaa kaikille kanssaodottajille ja syökää hyvin ja järkeä käyttäen

• ei-voi-tietää

..sain juuri kuulla olevani raskaana, enkä ole neuvolassa vielä käynyt, eli mitä ruokia pitää ylipäätänsä välttää? Jouluna menen sukulaisten notkuviin pöytiin, jotta osaisin ihan pahimmat jutut jättää syömättä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      195
      1486
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1248
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      50
      988
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      930
    5. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      853
    6. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      830
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      822
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      804
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      800
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      32