BMW 636 TAZ 180 Diesel

vm -87

Apua arvon asiantuntijat.

Suurempaa paattia olen hakemassa ja olisi eräässä tarjokkaassa tuollainen otsikon moottorivaihtoehto tarjolla. Nyt heräsi kysymys bmw-stä veneen henkenä. Jostain syystä käsitykseni on se, ettei Bmw olisi jostain syystä "hyvä" veneessä. Miksei olisi, en tiedä. Mitä mieltä te joilla on kokemusta ko moottorista olette?

40

8792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin 165 hv:t ja kuulemma sama ongelma 180:ssä. Niihin tehtiin aikoinaan myyjän toimestakin muutoksia. Jäähdytintä kun keittelee sitruuna/muurahaishapossa niin voi kestää paremmin viileänä mutta jos laittaa kahvat eteen niin summerit huutaa. Kalliit varaosat (no missä ei veneessä olisi), ja vaikea saada. Veneliikkeiden kommentit, kun tarjoaa vaihdossa, kertoo aika hyvin....voitaisiin ottaa mutta kun siinä on tuo BMV. Useammalla tutulla on kokemusta niistä, ja asia on juuri noin.
      Tosin jos ei laske koneille hintaa, ajaa niin kauan kun hermostuu lopulta ja vaihtaa koneen(t) niin paketin arvo nousee kummasti.
      Googlettamalla löytyy varmaan "kokemuksia"

      • joakim

        eikös toi bemari ole vm:n kone??? taitaa olla muutes yksi johtavista dieselmoottorien valmistajista vieläkin. tosi on kyllä että lämpöongelmia on ollut mutta sekin on korjattavissa.


      • bmw:hän
        joakim kirjoitti:

        eikös toi bemari ole vm:n kone??? taitaa olla muutes yksi johtavista dieselmoottorien valmistajista vieläkin. tosi on kyllä että lämpöongelmia on ollut mutta sekin on korjattavissa.

        Onhan se VM, mutta marinointi lienee epäonnistunut ja hajoohan silloin se VM:kin ylikuumenemisesta johtuvaan voitelun puutteeseen.

        BMW:n omat dieselit ovat vasta tulleet veneisiin esim. MerCruiser-nimellä.


      • minor700
        bmw:hän kirjoitti:

        Onhan se VM, mutta marinointi lienee epäonnistunut ja hajoohan silloin se VM:kin ylikuumenemisesta johtuvaan voitelun puutteeseen.

        BMW:n omat dieselit ovat vasta tulleet veneisiin esim. MerCruiser-nimellä.

        uteliaisuutta kysyn:mikä oli ongelma BMW:n ylikuumenemiseen?
        Mulla oli aikoinaan Leyland 50hp,1800ccm,ja siinä oli alimitoitettu lämmönvaihdin,kun se vaihdettiin suuremmaksi moottori toimi hyvin.


      • venevaari
        minor700 kirjoitti:

        uteliaisuutta kysyn:mikä oli ongelma BMW:n ylikuumenemiseen?
        Mulla oli aikoinaan Leyland 50hp,1800ccm,ja siinä oli alimitoitettu lämmönvaihdin,kun se vaihdettiin suuremmaksi moottori toimi hyvin.

        että BLMC:n ongelma oli ns. siamilaisuus, tarkoittaa että kakkos- ja kolmospytyn välissä ei ollut vesikanavia. Lämpöongelmia, jäähdytystä täytyi lisätä.


    • R K-S

      jota markkinoitiin BMW:n nimellä. Myöhemmin BMW luopui projektista ja myi sen Mercruiserille. Hieno kone käynti, mutta jonkin verran teknisiäongelmia. usein syy liian huono konetilan ilmanvaihto.

      • a.l.k.p.

        että konetilan riittävällä ilmanvaihdolla selviää lämpö ongelmista?


      • minor700
        a.l.k.p. kirjoitti:

        että konetilan riittävällä ilmanvaihdolla selviää lämpö ongelmista?

        veneissä oli moottorin ilmanotto peräpeilissä, elikkä pakokaasut vedettiin sisään.
        Reikä kiinni ja uudet aukot veneen sivuihin.
        Joku väitti vähimmäis-nyrkkisäännöksi että ilma-aukot pitää olla vähintään pakoputken pinta-ala x 2.
        Muistan että ainakin Flipper 760 ja Orrskär,niissä oli ilmanotto perässä.


      • venevaari
        a.l.k.p. kirjoitti:

        että konetilan riittävällä ilmanvaihdolla selviää lämpö ongelmista?

        Voipa hyvinkin olla. Kuuma imuilma lisää aikalailla koneen termistä rasitusta, siitä tulee eräänlainen "oravanpyörä".


      • R K-S
        a.l.k.p. kirjoitti:

        että konetilan riittävällä ilmanvaihdolla selviää lämpö ongelmista?

        mutta se on ollut yksi ratkaiseva syy. Yleisesti: Kun moottorit tulevat vanhemmiksi, niin lämmönvaihtimeen kertyy likaa sekä merivesi-, että makeavesipuolelle. Ne pitää puhdistaa n. 5-7 vuoden välen ja huolellisesti.


      • motoori
        venevaari kirjoitti:

        Voipa hyvinkin olla. Kuuma imuilma lisää aikalailla koneen termistä rasitusta, siitä tulee eräänlainen "oravanpyörä".

        Koneessa on välijäähdytys, onko tietoa kuinka paljon siinä vaikuttaa imuilman lämpötila


      • R K-S
        motoori kirjoitti:

        Koneessa on välijäähdytys, onko tietoa kuinka paljon siinä vaikuttaa imuilman lämpötila

        Ja se vaikuttaa eniten sitä kautta, että palamiseen ei riitä happea ja palaminen jatkuu liian kauan. Pakoventtiilit ovat kovilla. Erään moottorin arvot ovat seuraavat: Imuilma 20 #C = pakokaasut 570 #C. Imuilma 40 #C = pakokaasut 770 #C.


      • hyväkoneseon

        itsellä oli 180, joku viisaampi sanoi että

        -jäähdytysjärjestelmän korkki oltava kunnossa ts pidettävä painetta, muuten kansissa "kuplakiehuntaa" => kuten kavitaatio
        - mieluummin silikaattivapaa (punainen) pakkasneste, silikaatit tukkii ahtaita jäähdytyskanavia

        yksi (erilliset kannet) kansi meni halki, helpohko vaihtaa, ei muuta vikaa ja ajeltu kolmisen tuhatta tuntia


    • Bemari minulla

      Minulla on kyseinen kone veneessä vm 89.
      Koneessa on vielä Bemarin kyltti, mutta ohjekirja on jo Mercruiserin nimissä. Eli bemari myi venemoottorit Merculle ja siitä alkoi mercun dieselmoottorituotanto. Aikaisemminhan heillä ei sitä ollut.Koneen lohko on italialaisen VM:n ja sitä tehtiin 4, 5 ja 6 sylinterisinä, tosin venekäyttöön vain kahta jälkimmäistä, mutta esim joissakin autoissa käytettiin neloskonetta.

      Upea kone ja käy tosi nätisti, mutta kyllä siinä muutama ongelma on.
      Toinen on tuo lämpeneminen, minullekin on asennettu jo alunperin tuo muutossarja, joka sisältää mm ylimääräisen öljynjäähdyttimen.

      Jos joku on oikeasti ratkaissut ton lämpenemisongelman niin kuulisin siitä mielelläni.

      Ja voi olla että sitä ei esiinny kaikissa venetyypeissä.Myyjältä voi tiedustella asiasta.
      Itsellänikin se ilmenee vastaa 3000 rpm ja siitä eteenpäin.

      Toinen ongelma on tällä hetkellä varaosien saanti, kaikkea ei saa enää edes rahalla.Ja tämä tuntuu pahenevan koko ajan. Eli jos koneelle pitäisi tehdä jotain isompaa, sitä ei kannata käytännössä korjata vaan se pitää kokonaan vaihtaa toiseen.

      Joten mielipiteenä sanoisin että hinnassa toi bemari pitää huomioida, vaikka olisi täysin kunnossakin.

      • a.l.k.p.

        vm 87 marino 8000, mutten tiedä onko ollut lämpö ongelmia?


      • Tekisi
        a.l.k.p. kirjoitti:

        vm 87 marino 8000, mutten tiedä onko ollut lämpö ongelmia?

        Sanoisin että toi kone joutuu aika lujille Marinossa, koska todennäköisesti sitä joutuu kierrättämään yli 3000 rpm:n että pysyy täysillä tankeilla plaanissa.

        Tällöin varsinkin öljyn lämmöt nousee turhan korkeiksi.

        Paljonkohan koneella on tunteja ?


      • R K-S
        a.l.k.p. kirjoitti:

        vm 87 marino 8000, mutten tiedä onko ollut lämpö ongelmia?

        ja ota se huomioon ostohinnassa. Se on joka tapauksessa edessä varsin pian.


      • Muutama perusasia
        R K-S kirjoitti:

        ja ota se huomioon ostohinnassa. Se on joka tapauksessa edessä varsin pian.

        vanhasta veneestä ja koneesta. Vanhaan veneseen ei KOSKAAN rahallisesti kannata laittaa uutta moottoria tai mitään uutta, ja koittaa huomioida sitä hinnassa. Tuossa veneessä tuo kone on aivan mainio ja toimiva, ja jos se hajoaa, kannattaa se korjata.


      • kannatus
        Muutama perusasia kirjoitti:

        vanhasta veneestä ja koneesta. Vanhaan veneseen ei KOSKAAN rahallisesti kannata laittaa uutta moottoria tai mitään uutta, ja koittaa huomioida sitä hinnassa. Tuossa veneessä tuo kone on aivan mainio ja toimiva, ja jos se hajoaa, kannattaa se korjata.

        Ilmeisesti tarkoitat, ettei kauppiaan kannata pistää vanhaan veneeseen uutta moottoria. Niin voi ollakin, mutta omaan käyttöön tulevan veneen kohdalla voi mielestäni hyvin tehdä niin. Tunnetustihan yksi lasikuiturunko kestää monen moottorin ajan monta moottoria.

        Veneilyn olemus muuttuu kun vaihtaa vanhan rouskun tilalle uuden ja luotettavan moottorin.


    • Kolehmainen

      Moottoritilojen ilmanvaihdot ovat usein alimitoitettuja ja siten lämpörasittavat moottoria monellakin tavalla. Usein luullaan että kone käy siellä lähes itsekseen. Ilmamäärä on kuitenkin valtava jota kone tervitsee.
      Nelitahtinen vapaastihengittävä moottori käyttää ilmaa seuraavasti: 4litrainen 4 kuutiomertiä minuutissa 2000rpm. 2litrainen vastaavasti 2 m3.
      Turbo lisää vielä ahtosuhteessa ilmantarvetta.
      Ajatellaampas vaikka venettä jossa on kaksi 5,7 litraista kasia kotkottamassa rinnakkain. Matkakierrokset ovat vaikka 4000 rpm. Ilmaa menee koneitten läpi silloin n. 23 "mottia" minuutissa. Tavallisen saunan tilavuus. Se on melkoinen vihellys ilmantulotorvissa ja torvet pitäisi olla vielä niin suuret ettei havaittavaa virtausta kädellä tunne.

      • kysyn vielä

        No onkos joku ratkaissut jo sen lämpenemis-ongelman?


      • Merc.-Volvo
        kysyn vielä kirjoitti:

        No onkos joku ratkaissut jo sen lämpenemis-ongelman?

        On.Vaihdoin toiseen merkkiin.Oli sellainen ongelma se kuumenimen ettei suomesta ainakaan ratkaisua löytynyt.Eikä löydy..


      • 180hppppp
        kysyn vielä kirjoitti:

        No onkos joku ratkaissut jo sen lämpenemis-ongelman?

        Myin joskus isäukun vastaavaa konetta ja joku soitteli ja sanoi että noissa on lauhduttimen letkut laitettu alunperin väärin päin jolloin vaihtimessa on välillä ilmalukko? En sitten tiedä pitääkö paikkaansa!


      • kolikoli
        180hppppp kirjoitti:

        Myin joskus isäukun vastaavaa konetta ja joku soitteli ja sanoi että noissa on lauhduttimen letkut laitettu alunperin väärin päin jolloin vaihtimessa on välillä ilmalukko? En sitten tiedä pitääkö paikkaansa!

        Niistä letkuista en tiedä,mutta heräsi kiinnostus niistä lämpötiloista.Eli kysymys kuuluu;kuinka kovat ne öljyn ja veden lämmöt nyt sitten noissa tarkalleen on?ja missä se raja menee minkä jälkeen dieselmoottori hajoaa?


      • kolikoli
        180hppppp kirjoitti:

        Myin joskus isäukun vastaavaa konetta ja joku soitteli ja sanoi että noissa on lauhduttimen letkut laitettu alunperin väärin päin jolloin vaihtimessa on välillä ilmalukko? En sitten tiedä pitääkö paikkaansa!

        Niistä letkuista en tiedä mutta mitenkä kuumana nuo koneet oikein käyvät ja missä se raja on minkä jälkeen tuo moottori sitten hajoaa?


    • D3.6

      Ymmärtääkseni Bmw.n koneessa(vm) oli aluperin alimitoitettu
      Lämmönvaihdin joka vaihdettin paljon isompaan -94 alkaen Mercuruiserin malleissa(vm).

      Ihmetyttä kun tätä kethua katsoo että miten joku kokenut aikaisempina
      vuosina varaosien saannin vaikeaksi kun olen itse löytänyt helpolla tarvitsemani osat...
      Samaa perusmoottoria kun käyttää monet autot joiden osat myös tehtaan mukaan identtisiä,mutta hinnat aivan erit.
      Hyvä moottori kaikin puolin,verrattuna näihin kavereitten volvo d3,fnm.
      sekä moneen muuhun,en viitsi kaikkia huonoiksi tuntemiani merkkejä
      tässä mainita ettei Rauno repeä.Sille kun kaikki muut kun hänen edustamansa merkit avat huonoja.

      • Mikä huonoa

        Kerro nyt kuitenkin mikä noissa muissa on niin huonoa vaikka sillä riskillä että Rauno??? repeää


      • Hmmmmm.....

        Kuten nikin D3.6 kirjoitus osoittaa, täällä niin yleinen "käsittääkseni ja luullakseni" -tyyli on vahvana läsnä. Tietoa ei ole, eikä sitä jostain syystä haluta edes hankkia, ongelmahan ei "ratkennut" lämmönvaihdinta suurentamalla :)

        Kyllä tuolta "Raunolta" on aika paikkaansa pitävää oikeaa tietoa saanut, toisin kuin näitä wannabee-miehiltä, joilla poltsi hukassa, mutta vahvat mielipiteet.


      • Merc-Volvo
        Hmmmmm..... kirjoitti:

        Kuten nikin D3.6 kirjoitus osoittaa, täällä niin yleinen "käsittääkseni ja luullakseni" -tyyli on vahvana läsnä. Tietoa ei ole, eikä sitä jostain syystä haluta edes hankkia, ongelmahan ei "ratkennut" lämmönvaihdinta suurentamalla :)

        Kyllä tuolta "Raunolta" on aika paikkaansa pitävää oikeaa tietoa saanut, toisin kuin näitä wannabee-miehiltä, joilla poltsi hukassa, mutta vahvat mielipiteet.

        Uudemmissa siis olisi ollut isommat lämmönvaihtajat?Onko niissäkin vielä ollut samaa ongelmaa? Voi olla että vaihdoin turhaan moottorin ja muut systeemit.No kyllähen se kone oli myydessä vielä ehjä vaikka oli aika kuumana välillä käynytkin.


    • D3.6

      Siis lämmönvaihdin vaihtui paljon suuremmaksi sekä erimalliseksi
      neliskulmaisesta pyöreäksi -94(euroopassa -95 malleissa)jotakin muuta muutettiin samalla en enää muista mitä mutta sen jälkeen loppuivat ylikuumenemisongelmat,
      Täällähän saa kaikki anonyymit esittää omia "asiantuntija kommenttejaan" mutta harvalla on niinpaljon omakohtaisia kokemuksia asiasta kuten minulla tästä moottorista,eikä tietääkseni luulo tai toisenkäden tieto ole yhtä arvokasta ja paikkansapitävää kuin itse koettu.
      Ja lukekaapa vaikka muutamalta ruotsalaisilta veneily-foorumeilta suomalaisten kokemuksia Raunosta ja hänen moottoreistaan,oli aika yllättävää löytää sieltä todella negatiivisia "käyttäjäkokemuksia"

      • Säälittävää

        Vain suurisuisten tyhjänpuhujien on korostettava omaa etevämmyyttään, asiatekstin tunnistaa ilman omakehua ja muiden vähättelemistäkin.

        Muutenkin on sangen arveluttavaa olettaa lukijat niin tyhmiksi, etteivät huomaa `oman kilpensä kiillottamista`, eri nimimerkillä kirjoitetusta, ikäänkuin sivullisesta kehusta..


      • Kuumaa rautaa
        Säälittävää kirjoitti:

        Vain suurisuisten tyhjänpuhujien on korostettava omaa etevämmyyttään, asiatekstin tunnistaa ilman omakehua ja muiden vähättelemistäkin.

        Muutenkin on sangen arveluttavaa olettaa lukijat niin tyhmiksi, etteivät huomaa `oman kilpensä kiillottamista`, eri nimimerkillä kirjoitetusta, ikäänkuin sivullisesta kehusta..

        Mielenkiinnolla luin näitä juttuja,paitsi sitä Raunon mollaamista.Itselläni on vielä käytössä ko.moottori kaikkine ongelmineen.Poistuisikohan nuo lämpöongelmat jos vaihtaisin siihen nuo uudemman mallin lämmönvaihtajat?Ja mistäköhän niitä saisi järkihintaan?Sen tiedän ettei ainakaan Suomesta uutena.


    • Tämä nyt on vain mutua, mutta pelkään pahoin että lämmönvaihdin ei ehkä auta.
      Koneen rakenteellinen ongelma on ne "palakannet", niiden ongelma on lisäksi putken olaketta vasten puristettava tiiviste ja kansipinta, sekä se huvittava kansien kiinnitys.
      Pikaisesti voisi olettaa, että maltillisempi tehonkäyttö tai - ahtopaine voisi pidentää käyttötunteja.

      Nämä mietteet perustuvat autoläyttökokemuksiin VM-moottoreista, joissa kylmäkäynnistysten määrä suunnilleen rikkoi kansipahvit säännöllisesti, alumiini ctr teräs yhdistelmä ei juuri ppidä lämmönvaihteluista.

    • D3.6

      Tätä mainitsemaani pyöreitä yhdistelmä lämmönvaihdin/öljynlauhdutin
      mallia siis jonka valmistus aloitettiin -95 ja lopetetttiin 2005
      saa uutena järjettömään hintaan brunsvikilta 3200€ tai floridasta
      1027$ rahti tulli alv= 1000€
      Jossain on koneella kaaviokuvat mitä muuta mercruiser muutti koneessa
      Mutta en ehdi hakemaan juuri nyt.

      Tästä uudemmasta koneesta on paljon juttua norjalaisilla,
      sekä englantilaisissa vene-foorumeilla enkä ole muistaakseni nähnyt
      mainintoja ylikuumenemisesta tässä mallissa,Bmw.n mallissahan se oli tyyppivika,Mutta Raunonhan mielestä se on sama asia,ja joka ketjussa mikä ko moottoria käsittelee on hänen sitä tultava haukkumaan.
      Koettaisi hoitaa työnsä eikä norkoilis kaiket päivää täällä.

      • Joo.

        Olen ymmärtänyt että Brunswick.ille siirryttyään koneen ensimmäinen kehitysaste oli kansien muuttaminen nykyaikaisemmaksi ja mm. nokka nostettiin ylös.
        Tämä tarkoittanee, että vanhojen VM-pohjaisten BMW- moottoreiden ja Mercruisereiden vertailu, samoista peruslähdöistä huolimatta, ei ole edes mielekästä.


    • D3.6

      Aivan, Mercruiser D3.6(D219) vuodesta 1995 alkaen
      ei todellakaan ole sama kone kuin Bmw 636 taz
      vaikka samaan moottorilohkoon perustuvatkin.

      Jotkut kuitenkin täällä väittävät lämpöongelmien jatkuneen,vaiika asia ei pidä paikkaansa,mercruiser todella onnistui ratkaisemaan ongelmat.

      Osia bmw malleihin kuulemma löytyy : http://www.espoonveneosa.fi/

      • kuumaa rautaa

        Ei tainnut olla -95 alkaen koska itselläni on -91 mallinen d219,tosin öljykorkissa on bmw:n logo.Ja neliskanttinen jäähdytin.Muuten ihan ok moottori ,mielelläni vaan kokeilisin isommalla lämmönvaihtajalla ajelua ensi kesänä mutten tonnia ole valmis maksamaan kumminkaan.Mikähän se muuten on se liian korkea lämpötila joka rikkoo jos rikkoo moottorin? Öljy 130 astetta,vesi 110,vai?


    • D3.6

      D219 on mallinimi kaikille merc D3.6 moottoreille
      mutta mm. Jäähdytysjärjestelmä uusittiin 1995 alkaen muunmuuassa öljynjäähdytys on eritiytetty omaan suurempaan lauhduttimeen,termosttaateja lisätty.

      Löysin servicebulletinin BMW moottoriin missä käsitellään juuri ylikuumenemista,sen mukaan esim. tehokkaampi merivesipumppu pitäisi asentaa: http://www.bmwmarine.net/media/merc_serv_bul.pdf

    • Tristan870

      BMW 636 moottorin jäähdytysongelmaa ei ilmene ainakaan minun -86 mallisessa Tristan 870:ssä.
      Lauhduttimen poistopuolen valurautainen putki vaihdettiin muutama vuosi sitten haponkestävään ja toimii kympillä.

      Sen verran vielä moottoreista ja niiden käytöstä - että BMW:n tähän malliin ei pidä laittaa vääriä öljyjä ja lauhdutin on merikäytössä avattava n. 3 v välein ja puhdistettava rakoset huolellisesti. Merivesi jättää runsaasti tukosta jäähdytysripojen väliin.
      Tuo ongelma ei ole akuutti makeissa vesissä ajeltaessa, mutta hyvät ystävät - parhaiten moottori kuin moottori toimii hienosti huollettuna ja oikein voideltuna ja käytettynä.

      Esimerkiksi en minä ole koskaa huudattanut omaa venettäni - aivan järjetöntä - koska veneen maksiminopeus nupit kaakossa on 20kn. Ei siis plaanaa - joten säästäkää konetta ja käyttäkää sitä fiksusti.

      Et varmaan aja autollakaan nupit kaakossa - vai ajatko?

      Erinomainen moottori - 3000 tuntia takana - vuosittain huollettu - edulliset osat, venttilit säädän joka kevät ennen laskua - niiden välys saa olla aavistuksen säätöarvoja isommat - takaa että eivät kanna ja poltto on varma, samoin kuin pakopuhallus.

      Ylipäätään moottoritilan ilmanvaihto ja imuilman "helppo" saatavuus ovat joka tapauksessa tärkeitä asioita - eivät kuitenkaan vaikuta koneen normaalikäytössä minkäänlaisia kuumenemisongelmia.
      Itse olen kaksinkertaistanut "hapen saannin" moottoritilaan.

      Cruisailkaa - vaikka Kyprokselle.

      Olen ajellut mm. Portugaliin tällä Tristan 870:llä - no problem!

      • bemari

        olisko jo selvinnyt, kysymys sentään jo vuodelta 2007


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe