Filmivanerin maalaaminen

Pensseli valmiina

Haluaisin maalata filmivanerin karheata pintaa.
Mikä maali siihen olisi parasta?

12

14152

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matti A-25526

Kiinnostaa sama asia, mutta vielä sekin että saako siihen filmivanerin sileään pintaan tarttumaan maalia millään? Varmaan se pitää ainakin karhentaa perusteellisesti ensin. Juuri nyt ei ole mitään ajankohtaista tämän alan projektia mutta aina silloin tällöin on mietityttänyt.

• Luulisin

Kaksikomponentti maalilla ?

• HOj

Hei
        Olen juuri laittamassa paksuhkoa vaneerin palaa sängyn pohjaksi (irrotettava) ja tuli mieleen että milläs tuo kannattaa käsitellä että veneessä pysyy hyvänä?

Öljytään puuöljyllä

Maalataan sisämaalilla

Maalataan jollain ulkomaalilla

Kaikki suositukset kiinnostaa, paljaalleen tuota kai ei ainakaan kannata jättää.

• einstein
        HOj kirjoitti:

Hei
        Olen juuri laittamassa paksuhkoa vaneerin palaa sängyn pohjaksi (irrotettava) ja tuli mieleen että milläs tuo kannattaa käsitellä että veneessä pysyy hyvänä?

Öljytään puuöljyllä

Maalataan sisämaalilla

Maalataan jollain ulkomaalilla

Kaikki suositukset kiinnostaa, paljaalleen tuota kai ei ainakaan kannata jättää.

laittaisit puusta rimoista/kapeista laudoista irroitettavat ritlät, jotka lakkaat pohjustettuasi ne ensin.
        Vanerin alta eivät höyryt ja kosteudet pääse läpi, mutta imeytyvät kyllä viiluihin rikkonaisista tai lakkaamattomista reunoista. Tämä johtaa siihen hilseilyyn, josta nämä muutkin tuntuvat voihkivan.

• HOj
        einstein kirjoitti:

laittaisit puusta rimoista/kapeista laudoista irroitettavat ritlät, jotka lakkaat pohjustettuasi ne ensin.
        Vanerin alta eivät höyryt ja kosteudet pääse läpi, mutta imeytyvät kyllä viiluihin rikkonaisista tai lakkaamattomista reunoista. Tämä johtaa siihen hilseilyyn, josta nämä muutkin tuntuvat voihkivan.

Moi
        Hyvä pointti, itsellä kyseessä on keulapiikkiin tuleva kolmion mallinen irtopala, tässä tapauksessa se hengittää kyllä ihan joka suuntaan.

Entinen meni jalan alla rikki juuri sen takia että väärinkäytän tuota kolmiopalaa mennen tullen astinlautana. -> ei kestä tässä tapauksessa ritilät.

• Caaleppi

Olen tehnyt veneen pohjan (sisäpohjan)filmivanerista ja maalannut sen sadoluxilla, tarttuu hyvin röpelöpintaan, tosin auringon vaikutuksesta maali hilseilee ja on välillä maalattava uudelleen...

• tuntematon

En kutsuisi tarttumiseksi jos hilseilee koko ajan pois. Eihän autojenkaan maalipinta yleensä "hilseile".

Mielenkiinnolla olen odottanut jos joku kertoisi oikein kunnollisen ratkaisun filmivanerin maalaukseen mutta ei ole tullut.

Odotetaan vielä, ehkä joku todella tietää.

Heikki Lavio käyttää Ilmarin-veneen pohjana maalattua filmivaneria mutta ei taida lukea näitä juttuja. Ilmeisesti epoksia, eikä siis epoksimaalia joka pysyy huonosti.

• Jokke

maalasin ja ainakin nyt vuoden on kestänyt.

• jepex

ferrex pysyy ainakin kohtalaisen hyvin. filmivanerin sileäpuoli pitää vain karhentaa kunolla ja pieni hiominen myös karhealtapuolelta ei ole pahitteeksi.

• asentaja

Filmivanerissa on just se ominaisuus, että sen pinta on tehty "liukkaaksi", ettei siihen mikään tarttuisi.
      Se karhennettu versio on samaa materiaalia josta joku ehkä on luullut että siinä pysyy, mut niinhän vaan kertoi maalin siitäkin irronneen.
      Olen usein käyttänyt lasikuitumuottinakin sitä karhennettua vaneria josta kuitu irtoaa tosi hyvin ja lopputulos on lasikuituinen karhea.

Kaikki vanerit liimataan nykyään vedenkestävällä liimalla joten ei kannata filmipintaista käytttää jos aikoo sen jollainlailla pintakäsitellä.

• kt

Filmivanerin pinnassa ei pysy mikään koska se on fosfaattia, pitää karhentaa puuhun asti jos haluaa jotai pysyvää.

• filmi

filmi on fenoliliimaa, kuten viilujen välissäkin.
        karhea pinta on nimeltään viirapinta, eikä filmi, mutta aine on sitä samaa.

fosfaattia käytettiin ennen pesuaineissa, eikä vanerin pinnassa.
        Se nimittäin liukenee veteen kuten pesuaineen tuleekin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5740
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5203
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2954
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2424
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2108
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2058
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      35
      1842
    8. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1677
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1661
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1594
    Aihe