kaksosten synnytys

Kiitos jos joku viittii vastata.. Askarruttaa tässä kaiken muun lisäksi myös sellaset asiat, että:

Kuinka usein kaksoset synnytetään alakautta ja kuinka usein joudutaan tekemään sektio? Mikä on syynä sektioon?

Jos sairaalassa joudutaan olemaan pidempään synnytyksen jälkeen, mitä se maksaa?

Minkä verran paino on noussut raskauden aikana verrattuna yhden vauvan odotukseen? Ite oon 60 kilonen 165 pitkä. Menossa alkion siirtoon jossa ehkä siirretään kaksi alkiota. Siksi mietityttää.

16

10284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tupla-tuplat

      Siis en todella osaa sanoa, kuinka usein leikataan ja kuinka usein alatiesynnytys.
      Itellä kahdet kaksoset ja molemmilla kerroilla alatiesynnytys.
      Täälläpäin ainakin jos A-vauva on perätilassa, niin tehdään sectio.
      Tietysti jos äidin lantio vaikuttaa ahtaalta, niin asia harkitaan tarkkaan (riippumatta sikiöiden määrästä!)
      Mikäli istukka on kohdunsuulla, tehdään sectio.
      Syitä on moninaisia sectioon, mutta mikäli ei mitään fyysistä estettä ole, niin yhtä hyvin voi kaksoset synnyttää alakautta. OLETTAISIN että toipuminen nopeampaa kuin leikkauksesta.

      Eiköhän painonnousu ole yhtä yksilöllistä kuin kaikki muukin. Mikäli on voimakasta/pitkään jatkuvaa pahoinvointia, niin ei kai silloin paino pääse yhtä tehokkaasti nousemaan.
      Itelle tuli molemmilla kerroilla n.10 kg lähtöpainoon ja 15 jäi sairaalaan....

      Onnea raskautumiseen!!!

    • neljän mamma

      niin eri ihmistä kohtaan! Synnytystä on vaikeeta valita ainakin minun kokemuksen mukaan.Minun on ollut tarkoitus synnyttää alakautta jo kaksi kertaa mutta loppujen lopuks kumpikin päätty sectioon. Ensinmäinen sectio tehtiin sen takia kun vaavin painoarvio oli lääkärin mielestä niin kauhee että halus säästää minut liian rankalta kokemukselta (tyttö painokin vaan 3.800) Silloin olin ensisynnyttäjä enkä osanut vaatia alatiesynnytystä! Toisella kertaa oli tarkotus alatiesynnytystä yrittää vaikka vaavin painoarvio oli huikea (4,300) mutta sekin suunitelma meni puihin ja jouduin hätäsectioon (paino oli huikea 5,100) No kun rupesin kaksosia odottamaan niin oli tarkoitus yehdä suuniteltu sectio mutta kas,kas tuli uus hätäsectio.. Pojat syntyi tasan vuosi sitten 8/12-2006 ja ovat tänään 1v ikäisiä! Sitä vaan ajan takaa että synnytystä ei kyllä liikaa kannata suunnitella se tulee tavalla tai toisella...Ja hätäsectioon päädyttiin kun minulla yksinkertaisesti käynnisty synnytys viikolla 34 ja hätäsectio tehtiin sen takia kun minulla oli raskauden ajan diabetes ja vaavit olivat niin sanotusti solmussa...Painoa minulle nousi raskauden aikan vaan 6 kg ja sairaalaan jäi 10! Minulla lasku oli about 500 e ja vaaveilta noin 200...(ne oli teholla pari päivää)...Toivon onnea raskauden yritykseen!

    • Kaksosten äiti

      Kannattaa varmaan miettiä ihan muita asioita kuin raskaudenaikaista painonnousua ja sairaalalaskua.

      Kaksosten äidillä riittää mietittävää isommissakin asioissa. Ja sairaalalasku on pientä verrattuna muihin lapsista aiheutuviin menoihin.

    • Nasun ja Tikrun äippä

      Mulla on kohta 7 kk kaksoset ja vaikka raskausaika oli yhtä pahoinvointia, ruokahaluttomuutta, supistusta, särkyä, kipua, unettomuutta, närästystä, synnytyspelkoa pullollaan niin pikku murheita nuo olivat näin jälkikäteen ajatellen...

      Meillä käytäntö on sen suuntainen, että jos A-vauva on perätilassa, tehdään sektio. B-vauvan perätila ei ole este alatiesynnytykselle. Ainoa asia mitä alatiesynnytyksessä vahditaan tarkasti on se, ettei B-vauva pääse A:n synnyttyä kiepsahtamaan poikittain tai muuten hassuun asentoon. Ei ole kiva synnyttää sekä alakautta ja sitten toista sektiolla. Näinkin voi käydä eri syistä. Samoin kaiketi erilaisissa kiirellisissä tilanteissa, joissa vauvojen ravinnonsaanti tms on uhattuna. Ja toki äidin sairaudet (ymmärtääkseni raskausajan diabetes yms.) vaikuttavat. Kaksosraskauksia kun on erilaisia, vauvoilla voi olla paljon yhteistä tai vastaavasti kaikki omaa (istukat, kalvot jne.) Mitä enemmän on omaa, sen parempi tilanne. Nämä asiat vaikuttavat kaiketi myös synnytystapaan. Mulle neuvolantäti arvioi, että sektiot ja alatiesynnytykset kaksosraskauksissa jakautuisivat suunnilleen 50/50. Mahtaako tuosta mitään varsinaista tilastotietoa edes olla...

      Mulla molemmat vaavit olivat loppumetreillä pää alaspäin, joten alakautta syntyivät. Minun synnytykseni käynnistettiin pyynnöstäni vkolla 37 3 ja kesto oli 3,5 tuntia. Synnytys sujui helposti ja melko kivuttomastikin kun vaan oikea puudutus saatiin. Porukkaa salissa oli kuin isommissakin kekkereissä ja ponnistusasentoa ei saanut valita vaan selällään jalat tellingeillä hommaa eteenpäin puskettiin. Tämä siksi, että siinä asennossa on henkilökunnan helpompi toimia ripeästi ja siksi, että silloin äidin paikat ovat avoimimillaan (jos tarvetta imukupille jne...).

      Sairaalassa olin viikon. Vauvat olivat pariin kertaan valoissa keltaisuuden (bilirubiini liian korkealla), joten siksi meni viikko siellä. Maksu oli se normaali (ainakin täälläpäin) 26€/vrk jos ihan normaalisti synnyttäineiden osastolla voi vauvojen kanssa olla. Jos vauvat joutuvat teholle tms. niin niistä maksuista en tiedä että onko niitä vaiko eikö. Ja toki sitä synnytystä ennen tuli ravattua äitipolilla kontrolleissa (muistaakseni 6-7 kertaa kun ei mitään ongelmaa ollut... Kaksosraskauksia kun seurataan tarkemmin vaikkei mitään ongelmaakaan olisi) ja niistä jokaisesta polimaksu 22€.

      Raskausaikana mulle tuli painoa vajaa 10 kiloa ja sairaalaan jäi hiukan enemmän. Ei siis paljon tullut ja mitään ei myöskään jäänyt. (jos ei oteta tuota hurjasti venähtänyttä vatsanahkaa raskausarpineen huomioon...:))

      Mutta kaiken kaikkiaan, älä sitä synnytystä ja mahdollista painonnousua kovin paljon mieti, älä ainakaan yöuniasi menetä. Niihin kun et itse ihan kauheasti voi vaikuttaa, ovat asioita jotka hoituvat tavalla tai toisella ilman ihmeempää miettimistäkin. Jos vaan raskautesi lähtee käyntiin, keskity vain omasta ja vauvojen hyvinvoinnista huolehtimiseen. Lepää ja kerää voimia, sillä niitä kahden pienen vauvan kanssa todella tarvitset. Kaksi ei todellakaan mene siinä samassa kuin yksikin, vaikka mulle kovin moni sitä yrittikin vakuuttaa. Näihin päiviin saakka aika on mennyt niin siivillä, että tuskin edes muistan olleeni raskaana tai synnyttäneeni.

      Ja sitä vielä piti sanomani, että labrassa nämäkin vauvat alkunsa saivat. Eli se rahanmeno synnytyksen ja polikäyntien yhteydessä ei ehkä ihan ole verrattavissa siihen, mitä hoitoihin meni. Yksityisellä kun kävimme.

      Jos tästä yhtäänkään on hyötyä, niin hyvä. Ja hurjasti tsemppiä siirtoon. Olkoon onni myötä!:)

      • tuplaäiti

        1.5-07 sain ei identtiset kaksoset rv35 1 a tuttö ja b poika normaalisti alateitse.sairaalassa jossa kävin tarkastus käynneillä suunniteltiin sektioo mut kun alkoivat tulla ennen 37rv jouduin tayksiin ja sie sanottiin et ala teitte mahtuu olivat sen kokoisia a 2250 jab 3260g.synnytin maakuulla jalat telineillä,pidin hyvänä asentona koska b vauvaa jouduttiin kääntään kun oli poikittain. tyttö tuli pää edellä mut poika jalat edellä kun ei pysynyt pää alhaalla . onnesta oli puoli tuntia aikaa huilata ja sain kaikki kivun lievitykset ajoissa.synnytys kesti 9h. mutta oli se kokemuksen arvoinen . vaavit oli teho tarkailussa 16 päivää ite sain olla 11 päivää , vauvat oli sen takii et oppivat syömään kunnolla ja nenäletkut sai pois kun se imeminen oli vie niin heikkoa. meillä ylitty sairaala maksut sen 590e maksukaton niin en joutunut maksaan kunkummastakin lapsesta 142e eli284e ja itstä 188e sit mä sai maksu vapaakorti vuoden loppu asti ,jota pitää näyttää jos joutuu sairaalaa niin ei tarvi maksaa mitään kuluja.kannattaa ottaa yhteys sairaalan sosiaali hoitajaan ja kysyä näita maksuista jos joudut oleen pitkään .muuten maksukatossa oli mun kaikki takastus käyntimaksukki ne 22e nitäkin oli ainaki 10 kpl ne laskettiin kans mukaan. onnee !


      • mummi2014
        tuplaäiti kirjoitti:

        1.5-07 sain ei identtiset kaksoset rv35 1 a tuttö ja b poika normaalisti alateitse.sairaalassa jossa kävin tarkastus käynneillä suunniteltiin sektioo mut kun alkoivat tulla ennen 37rv jouduin tayksiin ja sie sanottiin et ala teitte mahtuu olivat sen kokoisia a 2250 jab 3260g.synnytin maakuulla jalat telineillä,pidin hyvänä asentona koska b vauvaa jouduttiin kääntään kun oli poikittain. tyttö tuli pää edellä mut poika jalat edellä kun ei pysynyt pää alhaalla . onnesta oli puoli tuntia aikaa huilata ja sain kaikki kivun lievitykset ajoissa.synnytys kesti 9h. mutta oli se kokemuksen arvoinen . vaavit oli teho tarkailussa 16 päivää ite sain olla 11 päivää , vauvat oli sen takii et oppivat syömään kunnolla ja nenäletkut sai pois kun se imeminen oli vie niin heikkoa. meillä ylitty sairaala maksut sen 590e maksukaton niin en joutunut maksaan kunkummastakin lapsesta 142e eli284e ja itstä 188e sit mä sai maksu vapaakorti vuoden loppu asti ,jota pitää näyttää jos joutuu sairaalaa niin ei tarvi maksaa mitään kuluja.kannattaa ottaa yhteys sairaalan sosiaali hoitajaan ja kysyä näita maksuista jos joudut oleen pitkään .muuten maksukatossa oli mun kaikki takastus käyntimaksukki ne 22e nitäkin oli ainaki 10 kpl ne laskettiin kans mukaan. onnee !

        Apua! Miten opetat lapsiaan lukemaan, jos itse kirjoitat kuin kahdeksanvuotias.?


      • not identical
        mummi2014 kirjoitti:

        Apua! Miten opetat lapsiaan lukemaan, jos itse kirjoitat kuin kahdeksanvuotias.?

        Minä taas olen ymmärtänyt ettei poika ja tyttö voi olla identtisiä. Eri sukupuolelle eri siittiöt, eikö? Olenko aina ollut väärässä?


      • Ei voikaan
        not identical kirjoitti:

        Minä taas olen ymmärtänyt ettei poika ja tyttö voi olla identtisiä. Eri sukupuolelle eri siittiöt, eikö? Olenko aina ollut väärässä?

        "sain ei identtiset kaksoset"

        _ei_ identtiset.


    • mä vaan

      synnytin kaksoset alakautta 2.9.2007. synnytys kesti melkein 30 tuntia, a ponnistin 1 tunnin ja b ponnistin 1 h 30 min. mulla paino nousi n. 10 kg, mutta lähti kaikki ja vähän ylimääräistä imettäessä...

    • saracx

      Kun odottaa kaksosia, niin painoa ei välttämättä tule edes niin paljon kuin yhdestä vauvasta. minulla ainakin tuli alle 10 kiloo. Vaikka takana oli kolme yksös raskautta, joissa kaikissa tuli painoa melkein 20 kiloa. Paino kylläkin palautui normaaliksi ennen uutta raskautta. Se on nimittäin niin, jotta kaksi vauvaa " syö" niin paljon enemmän äidin ruokavarastoja, jotta äiti ei ehdi lihoomaan. Kun lähdin kaksosten jälkeen laitokselta, päälleni mahtuivat sellaiset farkut, joita olin käyttänyt ennen ensimmäistäkään lasta. Silloin 171,5 cm ja 60 kg. Nyt kuusi lasta ja painoa kyllä jo vähän enemmän, mutta rakkautta lapsiin ääretön määrä!

    • vaaksa

      Lääkärin suosittelmana sektioon. Vaikka molemmat siellä masussa kääntyisikin oikein päin niin se ei ole koskaan varmaa, sillä tilaa kääntymiselle kohdussa ei ole. Meidän lääkäri haluaa pelata varman päälle ottamatta turhia riskejä. Tämä riippuu niin hoitavasta lääkäristä ja odottajasta itsestään. Itselleni tuo sektio on turvallisin ja antaa mielenrauhan siitä, että kaksoset syntyvät tähän maailmaan turvallisesti.

      • sektioon

        eli sillä syyllä kiireinen sektio viikolla 36 1. Pojat 2705 ja 1960 g ei-identtiset koeputkihedelmöityksellä alkunsa saaneet. Painoa tuli hurjan turvotuksen takia yli 20 kg, mutta pikku hiljaa putoaa.

        Onnea matkaan, vaikka välillä raskasta onkin !


    • Tytöt-06

      Itse synnytin kaksoset alakautta viidessä minuutissa!Eipä niitä sektioita tehdä,kuin sitten kun on pakko,ihan niinkuin yhtä odottaessa.Minä olin synnytyksen jälkeen kolme yötä sairaalassa,eipä ne niinkään kauan vissiin pidä,jos vaan kaikki on hyvin.Minulle tehtiin sterilisaatio synnytyksen jälkeisenä päivänä,niin se vaikutti asiaan.

    • Jennykkä

      tehtiin sektio rv 35 5. Sain käsityksen, että sektio ei ole tavaton, kun on kyse tuplaraskaudesta. Sektio oli kiireellinen raskausmyrkytysoireiden vuoksi. Kaikki sujui hyvin ja nyt olen reilun 3 kk:n ikäisten poikien ylpeä mamma :) Voimia sulle!

    • wiinimarja

      Mulla meni a-vauvan lapsivedet vuorokausi sitten, ja nyt odotellaan milloin tapahtuu. Viikkoja on 31 2 joten syntymää yritetään vielä estellä. Painoa itselle on tullut tasan 5 kg, mutta olen ollut yli 2,5 kk osastolla joten vaikuttanee se ettei "herkkuja" ole ollut saatavilla ja lihakset katoavat johonkin. Toisen vauvan painoarvio 1500 ja toisen 1700g. Erimunaiset, omat istukat ja pussit molemmilla.

    • olik

      Mulla 5kk identtiset kaksoset ja alakautta syntyivät. Heillä omat vesipussit mutta yhteinen suonikalvo. Pelkäsin alunperin synnytystä koska esikoisen synnytyksessä repesin kivuliaasti jne. Synnytys meni kuitenkin ihmeen hyvin ja eroa vauvoilla vain 7min. B vauva kääntyi A:n tultua ulos avosuiseen asentoon(kasvot ylöspäin) mutta ei mitenkään vaikettanut synnytystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1659
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1066
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      137
      990
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      74
      867
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      95
      866
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      20
      838
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      812
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      739
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      725
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      701
    Aihe