koiran pukeminen

vaatteet niskaan

minulla on erään rotuinen seisoja, jolla on todella ohut turkki. ei siis aluskarvaa ja alavatsassa on karvaton/todella vähäkarvainen kohta. kivekset ja penis ovat myös lähes turkittomat.

osaattekö sanoa mikä on se lämpötila suunnilleen jossa koira tulee pukea ettei se palele? koirani ei siis ole mikään ulkokoira, ei siis tottunut kylmyyteen muuten kuin päivittäisen (runsaan) lenkkeilyn kautta. -15 pakkasella ja siitä eteenpäin olen koiralle aina takin (ja tänä talvena fleecehaalarin) laittanut päälle. -10:ssä myös, jos on ollut vaikkapa tuulista. Tulisiko tällainen ohutkarvainen koira pukea jo -5 pakkasella? tuntuu itsestä pahalta kun toisella ei pakkasella ole vaatetta...
toisaalta koira ei näytä palelevan ellei pysähdytä. se ei siis alle 10 pakkasella mitenkään tärise kylmyydestä kun kävellään. toisaalta pitäisikö koiran tottua kylmyyteen? että ei vaatteita niskaan kuin kovalla pakkasella? tätä kysyn, koska mieheni ei suhtaudu koiran pukemiseen kovinkaan suopeasti. hän siis saattaa viedä koiran kovallakin pakkasella vaatteetta ulos, kun minä en ole paikalla. sitten on nuo kivekset yms. mitä ei oikein voi pakkasella suojata kylmyydeltä... ahdistaa että vielä paleltuvat.

13

875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omistajana

      Itse puen koiralle fleecehaalarin, kun lämpötila lähenee nollaa. Koira on on pieni kooltaan, joten jo muutaman plus asteenkin kelillä palelee, jos on tuulista. Kyllä tuo -10 on aika hyvä raja pistää isollekin koiralle takkia päälle, jos turkki on ohut.

    • donjoni

      Kannattaa varmaan ottaa selvää missäpäin koiraa on jalostettu. itse en menisi pukemaan mitään koiran päälle, ellei kyseessä ole tosiaan joku lyhytkarvainen rotu.
      Koirat kyllä selviää kovistakin pakkasista, jos ovat sellaisiin olosuhteisiin rodultaan sopivat.

    • polkko

      No yhtään ohutturkkista eläintä ei Pohjolan luonnosta löydy, kyllä sellainen palelee. Vapiseminen on ainakin selvä merkki. Se on sitä perinteistä ajattelua että kyllä eläin tarkenee. Kehota miestäsi lähtemään lenkille pakkasella pelkissä sisävaatteissa! Ja koiralle semmoinen sporttisen näköinen talvimantteli ettei miestä hävetä. Se fleecehaalari on miehistä vähän nolon näköinen niinkuin joku pyjama.

    • chihustiina

      Meillä chihut palelevat jo muutamalla plusasteella, varsinkin jos on märkää tai tuulee. palelu on yksilöllistä, jos koirasi tärisee ulkona, on hyvä laittaa takki (ja ehkä tossut) päälle. meidän chihut eivät tosin pelkällä takilla pärjää, vaan takin alle tulee villahaalari, jalkoihin tossut ja vielä kauluri.

      • diipadaijaa

        Mitä tuollaisilla koirilla tekee, jotka puetaan kuin nuket..


      • Anonyymi
        diipadaijaa kirjoitti:

        Mitä tuollaisilla koirilla tekee, jotka puetaan kuin nuket..

        No voi hyvää päivää. Mee sinä ilman vaatteita pakkaseen meinaatko että kukaan ei saisi ottaa lyhytkarvaista koiraa


    • aluskarvaton

      Meillä aluskarvaton lyhytturkkinen puetaan jo lokakuussa. Selkä on ongelmakohta joka ei saa saada kylmää, lähinnä sen takia. Myöhemmin ehkä -5 laittaisin muuten, kun tuntuu nauttivan enempi ulkoilusta ja ei ole hätä kotiin. Meillä kun lenkit ei ole mitään puolen tunnin pätkiä.

    • luomuhurtta

      Pitäisin jotain -5 astetta poudalla rajana ja sateella jo 1 astetta, koska kylmyys syö lämpöä. Eikä koira totu kylmään lenkkien aikan, kun suurimman osan ajasta on lämpimässä huoneessa. Käske ukkos alasti ulos, jos naputtaa koiran vaatteista!.Oma hurttani, 35kg, mutta surkean huono turkki, tärisee 0-asteessa auton kyydissä, eli saa toppatakin päälleen jo parilla plussalla.

    • sofi

      Meillä on portugalinvesikoira, jolla turkki on aina 0.5-2 cm pitkä ja ulkona käytetään kovimmillakin pakkasilla ilman takkia. Lämmin mantteli on kyllä ostettu, mutta ei sillä tunnu olevan kylmä ja ei pidä manttelista niin en nää syytä miksi lähtisin sitä kiusaamaan. Välillä kyllä tekee pahaa katsoa, kun se kävelee melkein 20 asteen pakkasessa niin lyhyellä karvalla, mutta neiti ei palele edes paikallaan seistessä. Kai portugalinvesikoirat ovat sitten tottuneet uimaan kylmässä meressa, tai jotain? Sillä välillä tuntuu, että se pärjää melkein paremmin ulkona kun puoliksi siperianhusky ja puoliksi setterimme.

    • fghjke

      Olen hankkimassa kääpiövillakoiran pentua talvea vasten. On sen verran pieni koira ja pohjavillatonkin, että tarttee kait jotain lämmikettä pakkasilla. Elikkäs... Millaisella vaatetuksella mahtaisi tarjeta suomen talvesta ja mikä mahtaa olla sopiva lämpötila aloittaa pukeminen?

    • perussetti4

      Syksyksi sademantteli, kun tulee sateet ja tuulet ja vain pari lämpöastetta.
      Miksei kurahaalarikin.
      Talveksi lämmin talvimantteli, fleecehaalari tai villapaita vielä lisäksi kaikkein kylmimpiä päiviä varten.
      Kenkiä en ole koiralla käyttänyt. lenkki tehdään pakkasella ripeästi eikä seisoksita.

    • koira kertoo

      Meillä puetaan koiralle fleece -10 asteen paikkeilla ja paksumpi takki -15. Jos nyt on oikein kylmä tuuli niin silloin paksumpi jo lämpösemmillä asteilla sillä pitää tuulta paremmin.
      Omani osaa kyllä ilmaista hyvin milloin on kylmä. Lenkillä hyytyy aavistuksen verran ja alkaa vilkkuilla taakseppäin, kotipihassa hakeutuu itse ovelle.

    • tärinä ja vapina

      Meillä on ollut kaksi samanrotuista lyhytkarvaista koiraa, joista toinen ei tarvinnut mitään vaatteita kuin kovilla pakkasilla ja toinen raukka palelee jo syyskuisissa sateissa ja on edelleen viisi- vuotiaana herkkä kylmälle. Tällä käytän myös sadeviittaa ja jos mökillä lämpö laskee yöllä lattian tasolla syys/talvella alle 20 niin yönuttu on koiralla.

      Metsäriehunnassa vaatteita ei tarvita mutta kävelyt on liian hitaita tälle isohkolle koiralle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1899
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1854
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1845
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe