307:n raitisilmasuodattimen vaihto

pökö-307

Minkälainen homma on vaihtaa 307:aan (1.6 bensa, vm2002, wagon) raitisilmasuodatin? Onnistuuko helposti itse tehden (peukalo ei ole keskellä kämmentä, mutta ei ole tuohon hommaan tullut tämän auton kohdalla perehdyttyä aikaisemmin). Nyt kun on näin kosteata, on alkanut auto haisemaan todella pahalle, kun sinne menee parkkeerauksen jälkeen, ajossa haju tuulettuu pois. En tiedä voiko johtua likaisesta ja koskeasta suodattimesta vai mistä.

Yksi vaihtoehto olisi ilmakanavaan kuollut hiiri! Tänä aamuna auton käynnistyksen jälkeen yksi siimahäntä vilisti pois auton moottoritilasta tai jostakin sieltä. Kerran oli jonkun aikaa talossa kuollut hiiri loukussa ja se alkoi haisemaan oikeastaan aikalailla samalle kuin tuo auto nyt. Että en sitten tiedä...

6

3864

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihto ei ole

307:aan vaikeaa. Ohjeita siitä löytyy haulla vaikkapa tästä osoitteesta: http://late.nwps.ws/smf/index
      Tuo haju saattaa liittyä myös ilmastointilaitteeseen ja sen huoltamattomuuteen, ajan mittaan ilmastointilaitteeseen jäävässä kosteudessa viihtyvät bakteerit voivat aiheuttaa pahaa ns. "tiskirätin" hajua autoon sisälle. Lisää tietoa em. osoitteen lisäksi löytyy tästä: http://www.tuulilasi.fi/tekniikka/?subarea=yllapito&article=115071&page=6
      Hajuhaittojen vähentämiseen löytyy mm. kemiallisia puhdistusaineita aerosolimuodossa.

• pökö307

Juu, tässä ei ole ilmastointia, mutta kiitoksia noista ohjeista. Tuohan onkin tosiaan tosi simppeli vaihtaa. Täytyypi katsoa mitä siellä näkyy, kun sen avaa.

• ukko2
        pökö307 kirjoitti:

Juu, tässä ei ole ilmastointia, mutta kiitoksia noista ohjeista. Tuohan onkin tosiaan tosi simppeli vaihtaa. Täytyypi katsoa mitä siellä näkyy, kun sen avaa.

Olen särkenyt jo kahdesta liekkipellin aukon luukusta kynnet, joihin ääneneristyshuovan alalaita on kiinni.

• pökö307
        ukko2 kirjoitti:

Olen särkenyt jo kahdesta liekkipellin aukon luukusta kynnet, joihin ääneneristyshuovan alalaita on kiinni.

Yritän olla varovainen. Muuten, nuo huovat näyttää olevan ihan kosteat ja ainakin yhdessä on mielestäni jotakin homeen näköistä. Liekö normaalia (tuo koskeus lähinnä)? Luullakseni tuulilasin alalaidasta ei pitäisi päästä suoranaisesti vettä niihin. Eikä niiden kai muutakaan kautta pitäisi vesikäsittelyä saada (autoa en ole viime aikoina pessyt/pesettänyt). Tietysti jonkin verran on tullut ajettua märällä kelillä toisten autojen perässä, jolloin moottoritilan läpi menee vedellä kyllästettyä ilmaa. Olisiko noi sitten sellaisesta päässeet kostumaan?

• ukko2
        pökö307 kirjoitti:

Yritän olla varovainen. Muuten, nuo huovat näyttää olevan ihan kosteat ja ainakin yhdessä on mielestäni jotakin homeen näköistä. Liekö normaalia (tuo koskeus lähinnä)? Luullakseni tuulilasin alalaidasta ei pitäisi päästä suoranaisesti vettä niihin. Eikä niiden kai muutakaan kautta pitäisi vesikäsittelyä saada (autoa en ole viime aikoina pessyt/pesettänyt). Tietysti jonkin verran on tullut ajettua märällä kelillä toisten autojen perässä, jolloin moottoritilan läpi menee vedellä kyllästettyä ilmaa. Olisiko noi sitten sellaisesta päässeet kostumaan?

Kysyin asiasta Haapalahden autoliikkeessä, vastaus oli hätäinen kyllä se siitä vuotaa. Vastaaja oli jotenkin vaivautunut ja hänen koko olemuksestaan loisti ettei hän halua asiasta enempää keskustella saatikka ottaa yhteytä maahantuojaan ja selvittää asiaaa ollenkaan. Eli omassani 307:ssa tuulilasin alalaidassa oleva muovi (kaukalo?) ei ole tiiviisti lasia vasten vaan ärvöttää monta mm. Ihmettelempä vain, miksi siihen on tahallaan tehty rakenne, joka falskaa veden rakenteiden sisään.

• pökö307
        ukko2 kirjoitti:

Kysyin asiasta Haapalahden autoliikkeessä, vastaus oli hätäinen kyllä se siitä vuotaa. Vastaaja oli jotenkin vaivautunut ja hänen koko olemuksestaan loisti ettei hän halua asiasta enempää keskustella saatikka ottaa yhteytä maahantuojaan ja selvittää asiaaa ollenkaan. Eli omassani 307:ssa tuulilasin alalaidassa oleva muovi (kaukalo?) ei ole tiiviisti lasia vasten vaan ärvöttää monta mm. Ihmettelempä vain, miksi siihen on tahallaan tehty rakenne, joka falskaa veden rakenteiden sisään.

Suodatin on nyt vaihdettu eikä tainnut yksikään kynsikään katketa. Vanha suodatin oli aika likainen, mutta kuiva eli siinä ei mitään sen pahempaa ongelmaa eikä sieltä ilmakanavien suunnalta löytynyt ainakaan mitään selkeää syytä "ominaishajuun". Nuo huovat on tosiaan ihan kosteat ja kun ne kostuu, ei kuivuminen tapahdukaan ihan hetkessä. Myös se konepellin huopa on märkä. Auton sisällä oli kuskin puolella takamatkustajan jalkatilassa kumimaton alla se huopa myös ihan märkä ja olen varma, että se vesi (tai lumi) ei ole sinne kulkeutunut kenenkään jaloissa. Eli jostakin varmasti vuotaa sinnekin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5096
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3616
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2993
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      9
      2896
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2343
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1659
    Aihe