Finns det finskan som en tvånspråk i svensktalande skolorna?

Epeh

Frågar jag.

18

1881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???????

      Det är väl inget tvång om man får förmånen att lära det man inte kan????????

      • Epeh

        Jag frågade bara att har ni så kallade tvångspråk? Vi har svenskan och finkskan förtås. Men måste ni lära finska och hur mycket? Respect.


      • Peaceman
        Epeh kirjoitti:

        Jag frågade bara att har ni så kallade tvångspråk? Vi har svenskan och finkskan förtås. Men måste ni lära finska och hur mycket? Respect.

        Vi har många fler timmar tvångssfinska än vad ni har tvångssvenska.
        Om det alls tröstar dej så har många svenskspråkiga det jätte jobbigt med finskan. Finska är faktist skitsvårt om man skall kunna det bra, lite finska lär man sig utan besvär men bra finska är sen en helat annan sak.

        Respect and no swet. Peace man!


      • Epeh
        Peaceman kirjoitti:

        Vi har många fler timmar tvångssfinska än vad ni har tvångssvenska.
        Om det alls tröstar dej så har många svenskspråkiga det jätte jobbigt med finskan. Finska är faktist skitsvårt om man skall kunna det bra, lite finska lär man sig utan besvär men bra finska är sen en helat annan sak.

        Respect and no swet. Peace man!

        Det var just sådant information som jag har väntat på!
        Om saken är så, är jag nöjd om vad har jag studerat i skolan, så kallade tvångsvenskan. Tyvärr, förlåt mig, i livet har jag inte haft så många gånger att använda det, ävenom det är för mig ganska roligt språk.

        Tack och tättärää!


      • xzxxzz
        Peaceman kirjoitti:

        Vi har många fler timmar tvångssfinska än vad ni har tvångssvenska.
        Om det alls tröstar dej så har många svenskspråkiga det jätte jobbigt med finskan. Finska är faktist skitsvårt om man skall kunna det bra, lite finska lär man sig utan besvär men bra finska är sen en helat annan sak.

        Respect and no swet. Peace man!

        Ja dags att inse att i svenska skolor lär man finska språket, men i finska skolor är inte svenska undervisningen( gäller språk i allmänhet ) tillräckligt effektiv man förvägras lära svenska .


      • Epeh
        xzxxzz kirjoitti:

        Ja dags att inse att i svenska skolor lär man finska språket, men i finska skolor är inte svenska undervisningen( gäller språk i allmänhet ) tillräckligt effektiv man förvägras lära svenska .

        ingen betydelse. Jag vet ingen som är svenskatalande men många tvåspråkiga och vi har alltid talat finska. I Stockholm börjar människor tala engelska med mig när dom hör att jag är inte svenstalande.
        Det här situationen får vara som nu. Även här i sydvästra kusten finns det inte många situationer för att träffa svensktalande människor. Och mindre till exempel i Rovaniemi eller i Mikkeli.


      • xzxxzz
        Epeh kirjoitti:

        ingen betydelse. Jag vet ingen som är svenskatalande men många tvåspråkiga och vi har alltid talat finska. I Stockholm börjar människor tala engelska med mig när dom hör att jag är inte svenstalande.
        Det här situationen får vara som nu. Även här i sydvästra kusten finns det inte många situationer för att träffa svensktalande människor. Och mindre till exempel i Rovaniemi eller i Mikkeli.

        ....erfarenhet av världen är att det är mycket större sannolikhet att träffa på en svensk talande än en finsk ....finska stöter man på endast här i pytte lilla Finland...


      • Epeh
        xzxxzz kirjoitti:

        ....erfarenhet av världen är att det är mycket större sannolikhet att träffa på en svensk talande än en finsk ....finska stöter man på endast här i pytte lilla Finland...

        För mig tyska språket är närmare och har mera betydelse. Det finns större sannolikhet att träffa tyskar än svenskar. Det är min erfarenhet. Jag har mera gemensamt med tyskar än svenskar. Kaikella kunnialla.


      • xzxxzz
        Epeh kirjoitti:

        För mig tyska språket är närmare och har mera betydelse. Det finns större sannolikhet att träffa tyskar än svenskar. Det är min erfarenhet. Jag har mera gemensamt med tyskar än svenskar. Kaikella kunnialla.

        ...där har du en poäng tyska är väldigt bra liksom ryska franska engelska o.s.v ...... men kinesiska är nog GULD värd i sammanhanget...


      • xzxxzz
        Epeh kirjoitti:

        För mig tyska språket är närmare och har mera betydelse. Det finns större sannolikhet att träffa tyskar än svenskar. Det är min erfarenhet. Jag har mera gemensamt med tyskar än svenskar. Kaikella kunnialla.

        ....det viktiga är att man inte känner det som ett tvång att ha förmånen att lära sig språk....inget språk är för litet eller för stort...


      • Epeh
        xzxxzz kirjoitti:

        ....det viktiga är att man inte känner det som ett tvång att ha förmånen att lära sig språk....inget språk är för litet eller för stort...

        Just det tänkar jag också. Men jag visste inget annat ord för "pakkoruotsi" som vi kallar tvångsvenskan. Vi använder det so oft så darför har det inte alltid negativt betydelse. Det är orden som lever sitt eget liv. Men tack för den här forumen, kan jag använda "obligatorisk" tillfället. Det är ju mer korrekt.

        Inget språk är för litet eller för stort.. Just det! Sindi, Hindi, Gaelic, Kurdisch, Iiri.. You name it.


      • Peaceman
        xzxxzz kirjoitti:

        ....det viktiga är att man inte känner det som ett tvång att ha förmånen att lära sig språk....inget språk är för litet eller för stort...

        Undertecknad behärskar faktist ett mycket ovanligt och marginellt språk (som jag lärt mej helt själv med möda och besvär o i vuxen ålder) och kuinka ollakaan, det är det språket jag förtjänat mest pengar på !

        Varje språk lönar sig!


      • xzxxzz
        Peaceman kirjoitti:

        Undertecknad behärskar faktist ett mycket ovanligt och marginellt språk (som jag lärt mej helt själv med möda och besvär o i vuxen ålder) och kuinka ollakaan, det är det språket jag förtjänat mest pengar på !

        Varje språk lönar sig!

        .... med talets gåva går att förtjäna pengar på flera språk även finska.


    • *****

      Aldrig haft tvångssvenska :)
      Vet inte allt, men har inget emot svenska :)

      Päinvastoin!... Tvärtom.... :)...... Tykkäisin lähteä vaikka saaristolaitansseihin..... :)

    • mikämaamikämikä

      Berätta nu först vad i helvete
      TVÅNSPRÅK betyder!!!!!!!##########!!!!

      • Epeh

        Med S Å k a l l a d e tvångspråk menade jag någon obligatorisk språk till exempel svenska i finska skolorna. Räcker det?

        Förlåt mig, svenska är inte mit modersmål. Det här är lite training för mig.


      • Bubbel
        Epeh kirjoitti:

        Med S Å k a l l a d e tvångspråk menade jag någon obligatorisk språk till exempel svenska i finska skolorna. Räcker det?

        Förlåt mig, svenska är inte mit modersmål. Det här är lite training för mig.

        Menar du tvålspråk ?


      • hiffat
        Bubbel kirjoitti:

        Menar du tvålspråk ?

        bubblet!
        antagligen har din bubbla ren spruckit!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2315
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1940
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1735
    4. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      169
      1703
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1641
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1524
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe