Tietävätkö Liettualaiset mitään suomalaisista?

....

Aattelin vain kysyä kun oon ensimmäistä kertaa menossa Vilnaan että miten sielläpäin suhtaudutaan suomalaisiin, tai tietävätkö edes olemassaolomme?

6

1462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myymään itseäsi ?
      • Milli84

        Liettualaiset tietävät erittäin paljon ympärillä olevasta, vaikkakin monen suomalaisen oletus on että ovat vielä vanhan neuvostoaikaisen tietämyksen nojassa.

        Klaipedan yliopistossa voi opiskella suomea ja useat opiskelijat käyvät kesäisin töissä suomessa aupaireina tms. Itse olen käynyt liettualaisen kanssa suomeksi täysin järjellisen keskustelun. Hänen kielioppinsa oli paljon minua parempi täytynee myöntää.

        En usko että ensimmäisellä matkallasi maalle päädyt, joten ei pelkoa, mutta älä ihmeitäkään odota. Ethän sinä ole heitä menossa opettamaan suomalaisuudesta vaan oppimaan heidän maastaan ja kulttuuristaan, eikö totta?

        Onnea matkaan ja toivon mukaan pitdät maasta yhtälailla kuin minä, onhan se toinen kotini :)


    • ollut.

      Yli 20 kertaa Liettuassa,mukaanluettuna Vilna,
      eipä ole ollut suomalaisuudesta haittaa.Mukavaa porukkaa liettualaisetkin.

      • heistä

        Monien matkojen aikana olen huomannut, että sekä liettualaiset että latvialaiset tietävät enemmän Suomesta kuin me heistä, ja ovat kiinnostuneempia. Syitä voi vain arvailla. Itselleni on kolme kertaa sattunut vuosien kuluessa, että vanhemmat herrasmiehet ovat kysyneet pikkutunneilla pikkupöllyssä, että sitä he eivät ymmärrä kuinka suomalaiset pärjäsivät sodassa 60 vuotta sitten. Siitä sitten riittikin puheenaihetta.


    • atteS

      Useita kertoja Liettuassa käyneenä voin vakuuttaa, että tietävät, jopa sellaista, mitä itse en tiennyt. Ylimalkaan heillä tuntuu olevan kohtalaisen myönteinen kuva Suomijo:sta.(Suomi)

      • Hotsypotsy

        Suomi on kylläkin liettuaksi 'Suomija'. Joo, kyllä varmaan tietävät Suomesta, joskin vähempi yleisesti ottaen kuin mm. muista Baltian maista tai Venäjästä jne (lienee ymmärrettävää). Ja sekin on sanottava, että koulutus- ja koulujen taso Liettuassa on vielä valtavan paljon mm. Suomea jäljessä. Koulutusjärjestelmä kehittyy mutta esim. verkostoituminen muiden maiden yliopistojen kanssa on vielä aivan lapsen kengissä, olkoonkin että EU jäsenyys on sitä kovasti vauhdittanut. Venäjän haju leijailee nenään vahvana vielä osassa Liettuaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1492
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1319
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1152
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1119
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      26
      901
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      785
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      55
      700
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      636
    9. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      624
    10. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      617
    Aihe