Epiduraali

Äiree

Olen yhden lapsen äiti, ja synnytyksessä jäi eräs asia vaivaamaan... Joskohan te "maallikkolääkärit" osaisitte valaista, kun en oikein saanut mielestäni tyydyttävää vastausta kätilöltä.

Sain synnytyksessä epiduraalin ruinattuani sitä ensin tuntikausia. Olin kaamean kipeä ja lopen uupunut, epiduraali toi ihanan helpotuksen ja sain jopa nukuttua. Minua alkoi kuitenkin pissattaa ja tiesin, etten pystyisi alusastiaan pissimään makuullani. Kokeilin kauan, ei onnistunut. Pyysin päästä vessaan, koska jalkani epiduraalista huolimatta tuntuivat kantavan. Mies olisi voinut auttaa. Kätilö sanoi tiukasti "ei". Pyysin uudestaan ja kysyin, miksi ei voi mennä, ja kätilö tiuskaisi, että "ei, kun tulee pää kipeäksi".

Siis... Mikä tämä juttu on? Miksi pää tulee kipeäksi? Onko se vaarallistakin?

13

2167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maallikko

Tämä on ihan maallikon tekstiä, joku sairaanhoitaja osaa varmasti vastata tähän vielä täsmällisemmin.

Epiduraalipuudutuksessa puudutusainetta painetaan selkänikamien välistä epiduraalitilaan. Siellä nikamien välissä, selkäytimessä, kulkee myös nestettä ohuessa kalvoputkessa. Jos epiduraalineula rikkoo vahingossa tuon kalvon, alkaa aukosta tihkua selkäydinnestettä.

Nesteen tihkuminen aiheuttaa selkäytimessä (ja päässä) paineenmuutoksen, joka aiheuttaa _kovan_ päänsäryn. Kalvon voi korjata ns. veripaikalla, eli potilaan omaa verta ruiskutetaan rikkoutuneelle kalvolle. Hyytyvä veri tukkii vuodon useassa tapauksessa.

Jos veripaikkausta ei tehdä tai se ei onnistu, voi potilas joutua odottamaan vuodon luonnollista korjautumista esimerkiksi viikon, makuuasennossa, sairaalassa ...

• Äiree

No joo... Nyt ymmärrän vähän paremmin. Mistäs sen sitten tietää, että koska uskaltaa nousta? Onko siinä joku aikaraja? Kun kuitenkin synnytyksen jälkeen saan kävellä.

• elli

Ihme juttu! Kyllä mä ainakin pääsin kävellen vessaan epiduraalista huolimatta. Kätilö auttoi tippa telineen ja johtojen kanssa

• Iivana

Viimosia hetkiä vietän tässä sairaalan nukkumattipäivystäjänä; tänäkin yönä pari synnytysepiduraalia olen ehtinyt laittaa.
      Puudutuksen laittajana minulla ei ole mitään äidin pissallakäyntiä vastaan, mitään pääkipua siitä ei *todellakaan* tule:) Enemmän olisin huolissani siitä, että jos puutuminen on tapahtunut "liian hyvin", voivat jalat pettää alta tulla iso harmi pään kolahtaessa lattiaan. Toinen juttu on, että "pissa/kakkihätä" voi olla feikkioire siitä että muksu on tuloillaan, mutta siinä hommassa kätilöillä on parempi tatsi.
      Ns. postspinaalipäänsäryllä epiduraalikatetrin ja kävelemisen kanssa ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Muutenkin olen huomannut että normaalin sairaaloiden välisten (ei-tieteeseen-perustuvien) rutiinierojen lisäksi erityisesti kätilöillä on hirvittävän erilaiset tavat hoitaa synnytyksiä; osa on aivan järkyttäviä sadisteja kun viereisessä huoneessa asiat hoidetaan niin ihmisläheisesti, että... Joku kätilö soittaa nukutuslääkärille kun joku vain vahingossa mainitsee sanan "epiduraali", toiset kiduttavat äitiä tuntikausia. No - hyvä toki muistaa että kyse on invasiivisesta toimenpiteestä, johon liittyy komplikaatioriskejä joista ei pahemmin synnyttäjille toitoteta.

• kätilö

Iivana tuossa neuvoikin jo fiksumpana, nukkumatti-hoitajat nämä asiat tietävät parhaiten.. Minä annan kyllä synnyttäjieni kävellä ihan vapaasti ja liikkua. Puoli tuntia epiduraalin jälkeen ollaan yleensä makuuasennossa koska verenpaine saattaa puudutusaineen vaikutuksesta laskea liikaa. Verenpaineen laskua tarkkaillaan tänä aikana. Tämän vuoksi ainakin meidän sairaalassamme synnyttäjät käyvät pissalla ennenkuin epiduraalia aletaan laittamaan. Kätilösi käytös kuulosti sanalla sanoen oudolta.

• Nuori äiti

Moi! Mulle laitettiin sama puudutus ja se kyl tepsi tosi hyvin! Minä kyllä pääsin vessaan ja ei siitä pää tullu kipeäksi!!!! Mitä liene höpöttäny. Olin itse kuumeessa ja flunssassa, kun synnytin ja se ei ollu kovin herkkua...

• nuargimma

miks epiduraali sattuu nii hulluna? mä oon puolen vuoden aikana saanu 8 epiduraalihoitoo selkäytimee, erään vakavan sairauden hoitona..
      ensimmäiset hoidot tehtiin ilman pudutusta ja oli ihan kamalaa. itkin pitkään sen jälkeenki. Epiduraalikohta myös kipeytyy hirveen helposti ?? miks?? nyt nää hodot tehä mulle heräämössä ja pienessä humauksessa. kiitos et näin pystyy tehä!

ja tän hohidon jälkee pitää olla pitkällää tunnist kahtee tuntii..

• Esko

Ei epiduraalin laittaminen mitään satu. Kun iho on puudutettu hyvin, ei itse katetrin viejäneulan pistäminen tunnu laisinkaan. Hiukkasen rahinaa voi tuntua neulan rouhiessa tietään nikaman spiinojen välissä, ja luukosketuksen voi tuntea, mutta muutoin puudutuksen laittaminen on kivutonta, joskin hieman epämiellyttävää. Kohdallasi on kyseessä jonkin sortin erikoistapaus, tavallisesti epiduraalin laitto ei tee ollenkaan kipeää. Ilmeisesti saat puudutuksen jonkinlaisena pitkäaikaisemman sairauden kipuhoitona, jolloin perussairautesi voi tehdä puudutuksesta vähän poikkeavan, tai kyse voi olla jostain muustakin pitkäaikaisen kivun hoitoon soveltuvasta puudutuksesta kuin tavallisesta epiduraalista.

• lilli

Sulla on ollut vanhan aikainen kätilö.nykyisin SAA olla pystyssä vaikka epiduraali.Mulle kävi ekassa synnytyksessä juuri noin,mutta nyt kolmannessa sanottiin ettei tarvi maata voi liikkua...

• äiti

olen synnytänut lapsen ja sain kanssa epiduraalin. minua ei varoitanut kuka, että pitäs olla rauhaline ja pysyä sänkyssä, näin seuravana päivänä tuli pää näin kipeäksi, että se oli ihan hirvetää ja mikä kipulääke ei auttanut, lopuksi otetti minulta verta ja laitetti sitä sitten ruiskella jotenkin mulle selkä, johonkin saman paikka, mihin oli tehtyt se epiraali aikasemini, ja näin tehti kaksi päivä, nii pitkä kun pääkiput loppesit, se homma muuten oli vielä kauhempi, kun synnytys itse ja sielä oli kipua monia päiviä, että vauvasta oli aika vaikea tunta riemua, kun itse olin näin kipeä ja lisäksi tuli syötä vielä pari viikoa sen jälkeen väkeviä lääkeitä, kun pää vain tuli herkästi kipeäksi. tietenkin olisi se hoitaja selitä asioita enempi, kun sanomalla vain ei...sorry, että on kirjoitus virheitä, en ole suomalaine.

• Iivana

Niinpä - epiduraalin mahdollisista komplikaatioista ei paljon puhuta. Tavallisin on edellä mainittu päänsärky, joka johtuu piston yhteydessä vahingossa tapahtuneesta uloimman aivokalvon (joka jatkuu lannerankaan asti) läpäisemisestä neulalla, ei liikkumisesta katetrin kanssa. Näitä vahinkoja sattuu jokaiselle lääkärille joskus, ja kyse voi olla vain yhdestä millimetristä puudutusneulan asennossa. Lääkäri ei neulan kärkeä näe, vaan päättelee sen paikan tunnustelemalla kudosvastusta neulan kärjessä. Tahattomia duurapunktioita sattuu helpommin jos potilas on "anatomialtaan vaikea", kuten esimerkiksi ylipainoinen tai kieroselkäinen. Kaikenkaikkiaan duurapunktioita pitäisi tulla hyvälle puuduttajalle kai jotain 1%:ssa tapauksista, joista suurin osa siis ylipainoisia tai "vaikeita selkiä". Puudutusta pyytäessä olisi syytä muistaa ettei toimenpide ole vaaraton, joskin em. päänsärky voidaan helposti ja hyvin tehokkaasti hoitaa veripaikalla. Ylipainoisten pitää lisäksi muistaa että heidän kohdallaan kaikissa toimenpiteissä komplikaatioriski on huomattavasti hoikkia suurempi; toisin sanoen pieleen mennessä kaikki ei välttämättä ole maailman vika, omasta navastakin saattaa löytyä jotain.

• jana
        Iivana kirjoitti:

Niinpä - epiduraalin mahdollisista komplikaatioista ei paljon puhuta. Tavallisin on edellä mainittu päänsärky, joka johtuu piston yhteydessä vahingossa tapahtuneesta uloimman aivokalvon (joka jatkuu lannerankaan asti) läpäisemisestä neulalla, ei liikkumisesta katetrin kanssa. Näitä vahinkoja sattuu jokaiselle lääkärille joskus, ja kyse voi olla vain yhdestä millimetristä puudutusneulan asennossa. Lääkäri ei neulan kärkeä näe, vaan päättelee sen paikan tunnustelemalla kudosvastusta neulan kärjessä. Tahattomia duurapunktioita sattuu helpommin jos potilas on "anatomialtaan vaikea", kuten esimerkiksi ylipainoinen tai kieroselkäinen. Kaikenkaikkiaan duurapunktioita pitäisi tulla hyvälle puuduttajalle kai jotain 1%:ssa tapauksista, joista suurin osa siis ylipainoisia tai "vaikeita selkiä". Puudutusta pyytäessä olisi syytä muistaa ettei toimenpide ole vaaraton, joskin em. päänsärky voidaan helposti ja hyvin tehokkaasti hoitaa veripaikalla. Ylipainoisten pitää lisäksi muistaa että heidän kohdallaan kaikissa toimenpiteissä komplikaatioriski on huomattavasti hoikkia suurempi; toisin sanoen pieleen mennessä kaikki ei välttämättä ole maailman vika, omasta navastakin saattaa löytyä jotain.

ma itse en kyllä ole mitenkää ylipainoineen. Mutta minua ei varoitettu yhtä mitenkään ja en ollut tietoine yhtä niistä puututukseistä, kun olin ensisynnytaja ja epituraali en muuten pyytänut itse, vain multa kysyti haluanko kipule helpotusta ja tietenkin siis haluaisin siina tilanteessa. En syytäki ketä siitä että sain ne päänkiput vaan olisi aika hyva jos vaikka sitten kun joo naine on raskaana kerrotakse asioista... vaikka neuvolassa. nytten olen vasta sen jälkeen ottanut asiasta seva.

• Iivana
        jana kirjoitti:

ma itse en kyllä ole mitenkää ylipainoineen. Mutta minua ei varoitettu yhtä mitenkään ja en ollut tietoine yhtä niistä puututukseistä, kun olin ensisynnytaja ja epituraali en muuten pyytänut itse, vain multa kysyti haluanko kipule helpotusta ja tietenkin siis haluaisin siina tilanteessa. En syytäki ketä siitä että sain ne päänkiput vaan olisi aika hyva jos vaikka sitten kun joo naine on raskaana kerrotakse asioista... vaikka neuvolassa. nytten olen vasta sen jälkeen ottanut asiasta seva.

Joo - no, tosiaan, en edellisellä kirjoituksellani tarkoittanut että juuri sinä olisit paksukainen tai mitenkään huono yksilö... omalle kohdalleni osuneista duurapunktioista vain suunnilleen kaikki tapaukset ovat olleet jollain tavalla komplisoituneita, siis jo ennen puudutusta. Jostain kumman syystä epäonnistumiset vielä kasaantuvat semmoisiin kohtiin kun potilas on jo lähtötilanteessa kovin epäluuloinen ja pessimistinen kaiken suhteen. Jeps, mutta semmosta se on - aina voi huono säkä osua omalle kohdalle. Ehdottomasti tavallisinta kumminkin on että kaikki sujuu ihan hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2618
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2514
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1396
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      98
      1337
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1173
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      985
    Aihe