Lutherin mukaan:

Kuka on hyljätty?

Katsotaan nyt Matt.19:9 loppuosaa, joka kuuluu:
"Aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen."

Tässä siis mies hylkää vaimonsa huoruuden tähden ja joka tämän miehen hylkäämän nai, tekee huorin.

Luther opettaa: "Kaikkein eniten ihmettelen sitä, että he pakottavat eronneen naimattomuuteen eivätkä salli hänen mennä avioliittoon toisen kanssa. Koska Kristus salli avioeron huoruuden tähden eikä pakota ketään olemaan naimattomana ja koska Paavalin mielestä on parempi naida kuin palaa, niin näyttää olevan siis täysin luvallista ottaa toinen aviokumppani
erotetun sijaan. (Luther Valitut teokset II, 469)

Tunnustuskirjojen maininta avioeron mahdollisuudesta on Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa, on tämä lause:
”Epävanhurskas on sekin säädös, joka avioeron jälkeen estää syytöntä osapuolta menemästä uuteen avioliittoon”
Lyhyt maininta jättää avoimeksi aivan liian paljon, ennen muuta kysymyksen siitä, kuka perheen hajoamisessa on ”syytön osapuoli”.

24

1260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ämmä

      että syitä on aina sysissä ja sepissä!

    • Raamatun mukainen

      ...tässä asiassa.

      Tämä asia mukailee Raamatun ja lähinnä Paavalin kirjeissä luettavaa kantaa asiaan.

      Vl-liike on vain ankarampi kuin Raamattu. Sehän on selvää farisealaisuutta, kun yritetään olla niin jyrkkiä, että...

      Jumala ei ole tarkoittanut uskovaisia lapsiaan elämään maanpäällisessä helvetissä. Vai mitä tuumitte alkoholisti- ja väkivalta-parisuhteista?

      • rauhanyhdistysten keskus....

        on tarkoittanut. Asumuseron saa ottaa ja elää erikseen, mutta avioeroa ei hyväksytä SRK-laisuudessa. Uudelleen avioituminen on kiellettyä olipa syy sysissä tai sepässä. Kun Jumala on antanut uskovaisen vl-puolison, niin se on vissi, että sopiva on.

        Eivät vl:t myönnä lankeavansa viinan kiroihin, eivätkä he myönnä olevansa väkivaltaisia. Maailman synnit pysyvät heistä loitolla ellei maailma ala heitä kiittää. Silloin on piru merrassa ja saattomiestä tarvitaan.


    • kicki.

      että Luther ei ole ollut aina "elävässä uskossa."

      Ja silloin kun hän oli väärässä vanhurskaudessa,¨hän kirjoitti silloinkin.

      Ja jälkeen päin pahoitteli, että ne kirjoitukset ehdittiin julkaista.

      Ja Lutherin kirjoitukset ei ole Raamattu...

      Mutta jos haluaa väärää tukea hakea omille asioille, niin aina sitä löytyy, jos haluaa.

      Mutta sillä tavalla ei tule ihminen autuaaksi.

      • ylhäältä päin

        Tunnetteko toisenne kun on tuollainen sävy?


      • omat

        tälläkin palstalla.

        Suu on sydämen tulkki.
        Jos väärin puhuu, se väärin vastaa.


      • tuntevat.
        ylhäältä päin kirjoitti:

        Tunnetteko toisenne kun on tuollainen sävy?

        Tämä kicki on aivan omaa luokkaansa. Totuus kuullaan palstalla ämmäin suusta. Wehaa voi nyt ylhäältäpäin neuvoa, kun hän on kieltänyt vast'ikään vl-uskon eli ei jaksanut elää vl-armoneuvojen alla.


      • Lutherin alustuksessa meni väärin? Ja osoitappas, että hän ei ollut tuolloin uskovainen. On nimittäin helppo heitellä sammakoita ja panetella, kuten nyt teet, ilman todistuksen häivää...


      • nimim Kicki

        raamatussa Matt 19. kohdassa on kyllä juuri samansisältöinen ehto avioerosta kuin Luther kirjoittaa eli asia perustuu täysin raamatun sanaan. Eri asia on sitten miten kukin lukee sen kohdan? Jotkut jopa pelkäävät seuraamuksia, kun aviorikokset tulisivat enempi julki.


      • fyysisesti
        ylhäältä päin kirjoitti:

        Tunnetteko toisenne kun on tuollainen sävy?

        , vaan Pyhä Henki kirkastaa sydämissämme uskon rajat. Ulkona valtakunnan rajojen on vieras puhe ja henki.


      • kicki,
        weha kirjoitti:

        Lutherin alustuksessa meni väärin? Ja osoitappas, että hän ei ollut tuolloin uskovainen. On nimittäin helppo heitellä sammakoita ja panetella, kuten nyt teet, ilman todistuksen häivää...

        Jos sinulla ei ole "elvävää uskoa sydämellä," et kuitenkaan ymmärrä...

        Ei näitä asioita ymmärrä muuten kuin "elävän uskon ja Pyhän Hengen" kautta.
        Jos sitä ei ole ne kaikki selitykseset tuntuu
        heiteltyitlä sammakoilta.

        Näinhän olet ennenmmin itsekin todennut.

        Niin, että niin kauan kun olet ulkopuolella Jumalan valtakunnan, mitkään selitykset ei auta sinua.

        Etsikää ensin Jumalan valtkunta, niin teille sen ohessa kaikki muukin annetaan.
        Siis oikea ymmärryskin uskon kautta eri asioista-

        Jos sydämentila on väärä, kaikki selitykset menee hukkaan ja on turhaa.

        Se on kuin kaatais vettä hanhen selkään.


      • kicki,
        nimim Kicki kirjoitti:

        raamatussa Matt 19. kohdassa on kyllä juuri samansisältöinen ehto avioerosta kuin Luther kirjoittaa eli asia perustuu täysin raamatun sanaan. Eri asia on sitten miten kukin lukee sen kohdan? Jotkut jopa pelkäävät seuraamuksia, kun aviorikokset tulisivat enempi julki.

        asiat ei selviä.

        Ja sillä tavalla ei tule autuaaksi, että omaksi eduksi yrittää etsiä Raamatusta lukuja, ja synnille hakea lupaa.


      • kicki, kirjoitti:

        Jos sinulla ei ole "elvävää uskoa sydämellä," et kuitenkaan ymmärrä...

        Ei näitä asioita ymmärrä muuten kuin "elävän uskon ja Pyhän Hengen" kautta.
        Jos sitä ei ole ne kaikki selitykseset tuntuu
        heiteltyitlä sammakoilta.

        Näinhän olet ennenmmin itsekin todennut.

        Niin, että niin kauan kun olet ulkopuolella Jumalan valtakunnan, mitkään selitykset ei auta sinua.

        Etsikää ensin Jumalan valtkunta, niin teille sen ohessa kaikki muukin annetaan.
        Siis oikea ymmärryskin uskon kautta eri asioista-

        Jos sydämentila on väärä, kaikki selitykset menee hukkaan ja on turhaa.

        Se on kuin kaatais vettä hanhen selkään.

        Lutheri oli tuolloin elävässä uskossa, kun hän tuon opetti.


      • tämän asian?
        weha kirjoitti:

        Lutheri oli tuolloin elävässä uskossa, kun hän tuon opetti.


    • eivät pala

      ..eivätkä nai Raamatun mukaan. Eli he, joissa on ylösnoussut Kristus. Kristuksen evankeliumi on Jumalan voima, jokaiselle sen uskovalle autuudeksi.

      Poikamies Paavalissahan oli Kristus, kuten hän kirjoittaa galatalaisille. Ja Roomalaisille: sillä minä en häpeä Kristuksen evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi

      Tästä on Raamatussa evankeliumeissa kohdassa (mm.Mark.12 ja Luuk.20:34..) "Jeesus vastasi heille(saddukeuksille): "Te kuljette eksyksissä, ja mistä syystä? Koska ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa(=Kristuksen evankeliumi). 25 Kun noustaan kuolleista, ei oteta vaimoa eikä mennä vaimoksi. Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa."

      "Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisestä ylösnousemuksesta. Häneen ei toisella kuolemalla(tulijärvi) ole valtaa".(Ilm.20:6).


      "Kysymys (kirjattu: 4.11.2007 15:14)
      Mitä tarkoittaa Uudessa Testamentissa parissa kohtaa "ylosnousemuksesta osa/osallinen"(esim. Luuk.20:35, Ilm.20:6)? Ovatko he jotain vihittyjä ja valittuja? Viittaako se mystiseen Kristukseen ihmisessä.
      Nimim. kysyjä

      Vastaus
      Nämä kohdat raamatussa täydentävät toisiaan. Meillä tavallisilla ihmisillä on kaksi kuolemaa. Kuolemme pois tästä fyysisestä maailmasta tuonelaan ja "tuonelan tulessa" aikamme puhdistuttuamme saamme jälleen kuolla tuonelasta ylös taivasmaailmaan.

      Autuaita ovat ne, jotka kuolevat jo täällä eläissään pois kuolemanalaisesta itsessääja pääsevät suoraan nousemaan ylös taivaisiin, tarvitsematta kuolla kuollessaan. Sitä sanotaan ylösnousemukseksi.(Ruusu-Ristin sivuilta).

      Sukupuolinen himo on lienee kuolemanalaista, mikä täytyy sitten kuoleman jälkeen "palaa" pois tavallisesta ihmisestä.

      • 5. jae.” Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennen kuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet.
        Tämä on ensimmäinen ylösnousemus”.
        - siis: Muut kuolleet/Epäuskoiset ovat vaivassa ”tuonelassa”. Heidänkin ruumiit siis herätetään viimeisenä päivänä. He eivät ole osallisia ensimmäisestä ylösnousemuksesta. Heillä On osanaan toinen kuolema eli tulinen järvi (Ilm.20:14).

        6. jae.” Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei ole toisella kuolemalla valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan tuhannen vuotta”. Kun olemme uskomassa, olemme siis autuaita ja pyhiä ja osallisia ensimmäisestä ylösnousemuksesta, eli Kristuksen ylösnousemuksesta. ”Sillä jos me olemme yhteenkasvaneita hänen kanssaan yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa” (Room.6:3,5).
        ”Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut”(Joh.11:25).Kuten myös tuhlaajapoika palasi hengellisessä mielessä armoon:” Sillä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja jälleen löytynyt”(Luuk.15:24).Luther sanookin: ”On varmaa, että meidän, jos tahdomme viimmeisenä päivänä nousta ruumiillisesti autuuteen, on sitä ennen täällä maan päällä noustava ylös hengellisesti”. Olemme myöskin pappeja ja hallitsemme myös maan päällä (1.Piet. 2:9; Ilm.1:9).


    • kaikki..

      ..tavalliset ihmiset ovat huoria. Vuorisaarnan lisäksi Tuomaan evankeliumissa Hän sanoo: ”Jokaista, joka tuntee isänsä ja äitinsä, tullaan kutsumaan huoran lapseksi. ” ...

      • käsitteitä

        ...Mutta tosin kaikki ihmiset ovat perisynnin omia (Room.5:18), mutta eriasia kuin tekosynnit...


    • Kysyvä.

      Kun sinua pohdituttaa nämä avioliittoasiat, miten sinä suhtaudut sitten avosuhteessa elämiseen. Hyväksytkö sen vai torjutko sen ? Suhtaudutko siihen niinkuin Sana opettaa,eli raamattuhan ei siihen anna lupaa, jos hyväksyt sen menet tässäkin RM:n opetuksen ylitse
      Kenties Lutherin kirjoittamista sadoista tuhansista? sivuista tekstiä löytyy tähänkin sopiva porsaanreikä, jos haluat em. kannalle puolustusta.

      On se hyvä ja helpotus, kun ei tarvi pitää kunnioittamaani Lutheria Jumalana ja ojentautua hänen kaikkien kirjoitustensa mukaan,ajatellen hänen olevan erehtymätön.
      Jos ottaisin Lutherin kaikki kirjoittamat käsitykset tosissaan ,minun täytyisi hyökätä ankarasti esim. Juutalaisuutta vastaan jne.. jne..
      Etkö ystävä hyvä tajua, miten arveluttavalle perustukselle rakennat käsitykset, kun raamatun hyljäten tukeudut vastoin Martti- sedän nimenomaista tahtoa vastaan ensisijaisesti häneen, kuin rakentaisit Jumalan Sanan kalliopohalle.

      • lihallisia juutalaisia vastaan, ja sanoo heidän olevan saatanan synagogaa,,,Raamatun mukaan tulee olla avioliitossa, niinkuin uskonpuhdistajakin oikein opettaa...


      • kicki,
        weha kirjoitti:

        lihallisia juutalaisia vastaan, ja sanoo heidän olevan saatanan synagogaa,,,Raamatun mukaan tulee olla avioliitossa, niinkuin uskonpuhdistajakin oikein opettaa...

        että ihminen löytää Jumalan valtakunnan.
        Pitäis löytää myös se "peltoon kätketty aarre" ja ottaa tämä Jumalan valtakunnan sanoma sydämen uskolla vastaan.

        Uskoa ei jaksa omalla voimalla eikä ymmärryksellä, järjellä ei voi nähdä näitä uskon asioita oikein, järki on sokea uskon asioissa.

        Jumalan voimalla ihminen jakssa jättää sen entisen elämän ja jaksaa taistella Jumlan valtakunnassa-

        Uudesti syntymisen kautta ihmisille kirkastuu tämä Jumalan valtakunta.

        Onnellinen se ihminen joka on tämän valtakunnan asukkaaksi päässyt.

        "Jumala sanoo, joka tulee minun tyköni, sitä en minä heitä pois."


      • hirvas
        kicki, kirjoitti:

        että ihminen löytää Jumalan valtakunnan.
        Pitäis löytää myös se "peltoon kätketty aarre" ja ottaa tämä Jumalan valtakunnan sanoma sydämen uskolla vastaan.

        Uskoa ei jaksa omalla voimalla eikä ymmärryksellä, järjellä ei voi nähdä näitä uskon asioita oikein, järki on sokea uskon asioissa.

        Jumalan voimalla ihminen jakssa jättää sen entisen elämän ja jaksaa taistella Jumlan valtakunnassa-

        Uudesti syntymisen kautta ihmisille kirkastuu tämä Jumalan valtakunta.

        Onnellinen se ihminen joka on tämän valtakunnan asukkaaksi päässyt.

        "Jumala sanoo, joka tulee minun tyköni, sitä en minä heitä pois."

        Jeesuksen sanat tavattoman hyvin, kun Hän sanoi:

        Matteus 11:28-30

        28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
        29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
        30 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."

        Eli Jeesus ei vaatinut keneltäkään mitään ylivoimaista, vaan jokainen saa mennä synteineen Hänen eteensä sellaisen kuin on. Jeesuksen kuorma on kevyt, ja olet vapaa Kristuksessa, et ole kenenkään orja.

        Jos uskovalle ihmiselle vielä uskossa ollessaan tulee kysymyksiä, että miten minä tekisin kaiken oikein, olenko minä tarpeeksi hyvä muiden ihmisten silmissä, mitä minun pitäisi tehdä, että pelastuisin.
        Sanon, että jos ajatukset ovat tuollaiset, ei ihminen ole täydellisesti vielä uskossa Jeesuksen hyvyyteen ja Jumalan armoon. Hän yrittää pelastua omilla teoillaan, mutta niillä ei kukaan pelastu.

        Luottakaa Jeesuksen sanoihin

        27 Minun lampaani KUULEVAT MINUN ÄÄNTÄNI, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
        28 Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.
        29 Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.

        Seuratkaa hyvää paimenta!


      • kicki.
        hirvas kirjoitti:

        Jeesuksen sanat tavattoman hyvin, kun Hän sanoi:

        Matteus 11:28-30

        28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
        29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
        30 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."

        Eli Jeesus ei vaatinut keneltäkään mitään ylivoimaista, vaan jokainen saa mennä synteineen Hänen eteensä sellaisen kuin on. Jeesuksen kuorma on kevyt, ja olet vapaa Kristuksessa, et ole kenenkään orja.

        Jos uskovalle ihmiselle vielä uskossa ollessaan tulee kysymyksiä, että miten minä tekisin kaiken oikein, olenko minä tarpeeksi hyvä muiden ihmisten silmissä, mitä minun pitäisi tehdä, että pelastuisin.
        Sanon, että jos ajatukset ovat tuollaiset, ei ihminen ole täydellisesti vielä uskossa Jeesuksen hyvyyteen ja Jumalan armoon. Hän yrittää pelastua omilla teoillaan, mutta niillä ei kukaan pelastu.

        Luottakaa Jeesuksen sanoihin

        27 Minun lampaani KUULEVAT MINUN ÄÄNTÄNI, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
        28 Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.
        29 Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.

        Seuratkaa hyvää paimenta!

        vaan se on tärkeää, että miten ymmärtää.

        Ja sekin on tärkeää erottaa, että osaako ne asiat vaan ulkoa, vaan onko sydämessä se Raamatun mukainen usko ohjaamassa Jumalan Sanalla oikein.
        Se ei opeta kuin yhdellä tavalla, miten ihminen tule autuaaksi.


      • kicki.
        kicki. kirjoitti:

        vaan se on tärkeää, että miten ymmärtää.

        Ja sekin on tärkeää erottaa, että osaako ne asiat vaan ulkoa, vaan onko sydämessä se Raamatun mukainen usko ohjaamassa Jumalan Sanalla oikein.
        Se ei opeta kuin yhdellä tavalla, miten ihminen tule autuaaksi.

        On olemassa väärää hurskauttakin.

        Mutta Jumala vanhurskauttaa ihmisen vaan yhdellä tavalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      206
      5004
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      294
      3105
    3. 134
      1807
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      231
      1673
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1451
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1233
    7. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      76
      1183
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1174
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1129
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1128
    Aihe