Onko murhayritys rikos?

Pojan-pallero

http://www.youtube.com/watch?v=UwEeV1sVALY

Yläpuolella olevasta videosta näkyy miten Helminen yrittää tappaa vastustajansa lyömällä häntä mailalla niskaan täydellä voimalla.
"Rangaistukseksi" Helminen sai kahden ottelun pelikiellon eikä mitään muuta, vaikka kaikki tapahtiu yleisellä paikalla.

Kysymys: Onko murha/tappo yritys rikos jos toinen ei kuole?
Entä jos vastustaja olis kuollu, olisko Helminen selvinny murhasta/taposta pelkällä muutaman ottelun pelikiellolla?

9

1650

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yritys

on yksi niistä rikoksista joiden yritys on säädetty ranagaistavaksi. Mutta murhan yritys edellyttää, että oli tarkoitus tappaa. Ko. tapauksessa jos kohde olisi kuollut olisi ilmeisesti kyseessä ollut kuolemantuottamus.

• olis kyseessä

Helminen selvästi poltti päreensä ja tahallaan vahingoitti vastustajaa. Jos vastustaja olis kuollu, niin kyseessä selvä tappo.

Mikäli tuollainen toiminta taas kuuluu jääkiekkopeliin niin ikärajat matseihin pitäs laittaa samoin kriteerein kuin elokuva teattereissa. Elikkä K18

• runttaa

Jos täysillä runttaa toista mailalla niskaan, niin eiköhän tarkotus ole tappaa?

• Lumpipupu
        runttaa kirjoitti:

Jos täysillä runttaa toista mailalla niskaan, niin eiköhän tarkotus ole tappaa?

" Kysymys: Onko murha/tappo yritys rikos jos toinen ei kuole? "

No ei kai se yritys olisi jos toinen kuolisi? :P

• entäpä
        Lumpipupu kirjoitti:

" Kysymys: Onko murha/tappo yritys rikos jos toinen ei kuole? "

No ei kai se yritys olisi jos toinen kuolisi? :P

Entä onko rikosta tapahtunu, ellei toinen kuole?

• JL

"Jos tappo tehdään
      1. vakaasti harkiten,
      2. erityisen raa'alla tai julmalla tavalla,
      3. vakavaa yleistä vaaraa aiheuttaen tai
      4. tappamalla virkamies hänen ollessaan virkansa puolesta ylläpitämässä järjestystä tai turvallisuutta taikka virkatoimen vuoksi
      ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava murhasta vankeuteen elinkaudeksi.
      Yritys on rangaistava."

Kyllähän jo vauvaikäisenkin pitäisi tietää, että yritys tappaa toinen on rikos.

• ei se oo niin22

vaikka lyöt pullolla päähän ja tajuttoman viet vaikka mereen, et oo syyllistynyt mihinkään! Kas kun ei löydy todisteita lievästä pahoinpitelystä kolmen kuukauden jälkeenkään kuolleesta, jee mä oon vapaa...

• gresdf
        ei se oo niin22 kirjoitti:

vaikka lyöt pullolla päähän ja tajuttoman viet vaikka mereen, et oo syyllistynyt mihinkään! Kas kun ei löydy todisteita lievästä pahoinpitelystä kolmen kuukauden jälkeenkään kuolleesta, jee mä oon vapaa...

kyllä katsottu pari jaksia CSI:tä liikaa=)
        Peräkammarin Kotirikostutkija jakaa asiantuntemustaan.

• Josef Mengele

Ilves saa tappaa aina,mutta ilvestä ei saa tappaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      94
      5482
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4191
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      34
      2409
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2238
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1835
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1494
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      33
      1342
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1158
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1051
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      22
      1048
    Aihe