Ledvalot puukiuas saunassa

saunamaija

Meille on tulossa Kota kiukaan family eli puukiuas.
Kertokaapa minulle onko kenelläkään puukiukaaan yläpuolella ledvaloja ja miten ne kestää sitä kuumuutta. Kiuas asennetaan tietysti sääntöjen ja määräysten mukaan mutta melko kuuma on se katto siinä kiukaan yläpuolella johon haluisin ledvaloista sarjan. Olisi kiva kuulla kommenttia.

14

6366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pledi

Valoja olla kiukaan päälle tarkoitetuja, jotka kestävät kuumuutta. Itse laitoin pledejä ja valokaapeleita. Kyllä kaapeleissa on mukavanpi valo saunaan.

• Ns. puusaunassa ledit toimii katossa vielä hunommin kun sähkösaunassa. Puusaunassa löyly viippyy pitempään katossa, jolloin ledi ottaa nokkiinsa herkemmin (siis vielä herkemmin)

Mutta jos kuitenkin päädyt ledeihin, niin katso vähän mistä ne hankit. Rautakaupassa kehtaavat pyytää tuollaisesta kiuaslinssistä 40-50€ kpl!!!Jos meinaat laittaa "tavallisen" ledisarjan niin luultavasti kestävän yhden saunomiskerran

• PenaaliAntti

Hyvin on ledit kestänyt. Meillä ollut vuoden verran 13 ledinen sarja saunassa (yksi kiukaan yläpuolella). Saunotaan pari kertaa viikossa. Jos jostain syystä (mitä en usko) hajoisi ledi, on helppo vaihtaa ja halpa (euron kpl)! Myös väri on miellyttävän lämmin ainakin bebekin lämminsävyisessä sarjassa. Hintaa tuli noin 50 euroa ja setti oli valmis, eli ei tarvinnut itse juottaa mitään osia kiinni. Muuntaja vain täytyy asentaa saunan ulkopuolelle esim. kylpyhuoneen katon päälle ja alle huoltoluukku.

• toimii paremmin

Kestää paremmin, tulee nätimpi valo ja polttimo helppo vaihtaa. Maksaa enemmän mutta on hintansa arvoinen.

• Tulipahan mieleen... Määräysten mukaan tuo kiukaan alue kuuluu alueeseen 1. Johon ei saa asentaa mitään muita sähkölaitteita kiukaan lisäksi. Eli koko kiuaslinssi olisi laiton....

Ei ole noita standardeja nyt tässä, mutta jos jollakin siellä on, niin voisi vaikka asian tarkistaa??

• kokemusta.

Meillä on ledit katossa ja väriä vaihtava led puukiukaan yläpuolella. Kestävyydestä on kokemusta vasta puolen vuoden ajalta, mutta toisaalta sauna lämpiää kyllä 3-4 kertaa viikossa. Ja onhan tuo jonkun kerran epähuomiossa lämmennyt jopa 110:neen asteeseen.. Hyvin ovat ainakin tähän asti kestäneet, niin ledit, muuntaja, kuin himmenninkin jotka ovat saunassa (kotelossa) paneelien alla noin metrin korkeudella.

Kuituvalot olis kyllä hyvät ja hienot, mutta kunnolliset sellaiset olis maksaneet satoja euroja, joka on ainakin minulle likkaa.
      Ledit kaikkine tarpeineen löytyi noin satasella. Tilasin paikasta http://ledvalot.com/

Jostain elektroniikkapuodista saisi varmaan vielä halvemmalla, mutta tarpeeksi tuossa saunassa oli puuhaa ilman elektroniikkaharrastuksiakin. Noissa oli kuitenkin etuvastukset ja piuhat valmiiksi kytkettynä, eli ei tarvinnut kuin kytkeä piuhat säätimeen ja muuntajaan.

• kokemusta.

sattumalta tällaisille sivuille satuin http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?PHPSESSID=2f4419b8d4f288855ef6ba0e2a148a3e&

Kiuasvalosarja 45 €, ei paha sillä kunnon kuituvalot maksavat vähintään 10 x tuon verran. Ledin uusiminenkin on pikku juttu ja irtoledejä saa parilla eurolla / kpl.
        Ja vaikkei sähkönkulutus ratkaisisikaan, niin tuollainen led sarja vie sähköä luokkaa 1/10 kuituvalojen halogeeniin verrattuna - ehkä vähemmänkin.

Saunaledien mollaus on pitkälle vuosien takaisen TM:n artikkelin pohjalle perustuvaa mutu-juttua. Hyvässä sarjassa on nykyään etuvastuksilla varustetut lämmönkestävät ja lämminsävyiset ledit. Myös muuntaja antaa sopivan ja tasaisen jännitteen.

Vaikka ei sen puoleen.. Mulle on ihan sama jos joku kuituvaloihin haluaa sijoittaa. Hyväthän ne on, edellyttäen että tosiaan ostaa kunnon kuituvalot, niillä halvimmilla kun ei pahemmin saunaa valaista.

Kun tuossa puoli vuotta sitten kuituvalosarjoja katselin, niin sarja jonka olisin kelpuuttanut maksoi luokkaa 600 €! Täysin mieletön summa kotisaunan valaistuksesta, olipa sitten kuinka hieno ja hyvä vaan.

• kokemusta. kirjoitti:

sattumalta tällaisille sivuille satuin http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?PHPSESSID=2f4419b8d4f288855ef6ba0e2a148a3e&

Kiuasvalosarja 45 €, ei paha sillä kunnon kuituvalot maksavat vähintään 10 x tuon verran. Ledin uusiminenkin on pikku juttu ja irtoledejä saa parilla eurolla / kpl.
        Ja vaikkei sähkönkulutus ratkaisisikaan, niin tuollainen led sarja vie sähköä luokkaa 1/10 kuituvalojen halogeeniin verrattuna - ehkä vähemmänkin.

Saunaledien mollaus on pitkälle vuosien takaisen TM:n artikkelin pohjalle perustuvaa mutu-juttua. Hyvässä sarjassa on nykyään etuvastuksilla varustetut lämmönkestävät ja lämminsävyiset ledit. Myös muuntaja antaa sopivan ja tasaisen jännitteen.

Vaikka ei sen puoleen.. Mulle on ihan sama jos joku kuituvaloihin haluaa sijoittaa. Hyväthän ne on, edellyttäen että tosiaan ostaa kunnon kuituvalot, niillä halvimmilla kun ei pahemmin saunaa valaista.

Kun tuossa puoli vuotta sitten kuituvalosarjoja katselin, niin sarja jonka olisin kelpuuttanut maksoi luokkaa 600 €! Täysin mieletön summa kotisaunan valaistuksesta, olipa sitten kuinka hieno ja hyvä vaan.

Jos kerran halvalla pitää saada, niin tarjoustalossa maksaa emax(muistaakseni)-merkkinen 6 valon sarja 14.95€....Halvemmissa sarjoissa värisävy on pääsääntöisesti sinertävä.Lisäksi vastukset on liian pieniä, koska ledin valotehossa on säästelty, joten vastus on mitoitettava niin että valo on ainakin ostohetkellä olisi kirkkaan oloinen

Tuossa alempana joku jo mainitsikin...erikseen lämmökestäviä ledejä ei ole valmistettukkaan.TM:n testin jälkeen tuo ledityyppi mitä käytetään, EI ole muuttunut mitenkään.

Mikä siinä sitten saunakäytössä mättää???

Noh..lämmössä ledin kynnysjännite alenee, jolloin virta kasvaa.Ja näin ledi saa ylivirtaa kuumassa.

Kestävyys on tuurin kauppaa, sillä tuo kynnysjännite samankin tuotantosarjan ledeillä vaihtelee, joten jotkut kestää paremmin kun toiset.Ja vaikka valo siinä ledissä palaakin, niin se himmenee saunassa ajan mittaan ,ja tämä taas johtuu siitä että ledin kupu on epoxia, joka kellastuu lämmössä.

• pulma
        kokemusta. kirjoitti:

Olemme päättäneet eriävistä mielipiteistä huolimatta laittaa saunaamme ledisarjan, ja ostimme n. 50 e maksavan 12-ledisen
        sarjan kiuasvalon. Vasta piuhat liitettyämme totesimme ledien
        olevan sävyltään kirkkaita (kun emme ostovaihessa tajunneet tarkistaa sävyä). Nyt, kun sauna on vielä ilman panelointia valo näyttää kokeiltaessa ainakin eristyslevyjen hopeapaperia vasten todellakin sinertävältä. Alkoi arveluttaa, josko valmiissa saunassakin valo on sitten kalvakan kylmä. Ei millään raaskisi ostaa uutta sarjaa, mutta emme hauaisi riskiäkään ottaa ja purkaa saunan kattoa valojen takia sitten uudelleen... Onko kokemuksia kirkkaista ledeistä saunassa? Miltä näyttää valmiissa saunassa? Saunamme on pienehkö, ja ledit olisivat ainoa valaistus lukuunottamatta pesuhuoneen puolelta tumman lasioven läpi tulevaa valoa.

• se on

niin että korkeat lämpötilat lyhentävät ledien elinkaarta todella paljon.Kannattaa satsata joku satanen kuituvaloihin niin ei tartte jälkeen päin tuskailla valaistuksen kanssa.Muualla kyllä ledit ajavat asiansa.

• Naturisti

meinaatte ettei noi "normaalit" saunaan tarkoitetut ledit kestä kiukaan päällä?

Kertokaapa toki, että mitä eroa on ns. kiuas lampulla ja normaalilla saunaan tarkoitetulla...?

Muuntaja kannnattaa toki sijoittaa esim. toiseen huoneeseen ja hankkia kunnon muuntaja joka sopii vaikkapa jakorasiaan.

• kuiduttaja
        Naturisti kirjoitti:

meinaatte ettei noi "normaalit" saunaan tarkoitetut ledit kestä kiukaan päällä?

Kertokaapa toki, että mitä eroa on ns. kiuas lampulla ja normaalilla saunaan tarkoitetulla...?

Muuntaja kannnattaa toki sijoittaa esim. toiseen huoneeseen ja hankkia kunnon muuntaja joka sopii vaikkapa jakorasiaan.

Saunaan tarkoitettuja ledejä ei ole olemassakaan!.Kiuaslinssissä on "suojakuppi" ledin edessä, jonka tarkotus on estää kuuman höyryn meneminen itse lediin.

Jakorasiaan sopivia OIKEANLAISIA muuntajia en ole nähnyt.Vakiovirtamuuntaja ei ole oikea ratkasu näihin pikkuledeihin..

• ja kokemus

Koska olen elektroniikka insinööri niin laitoin puukiukaan päälle tasan yhden ledin, joka on myös saunan ainoa valaistus. Ledin asensin siten, että se on erittäin helppo vaihtaa, koska arvelin sen kypsyvän muutamassa kuukaudessa. Nyt se on kestänyt jo yli kaksi vuotta. Ja tämä led on suoraan kiukaan ylä puolella.

Sitten se luvattu mielipide. Mielestäni puukiukaalla varustettuun saunaan ei tarvita muutakuin siivousvalo. Lasiluukullinen kiuas kun antaa mukavan valon joka on taatusti al natural.

Itse olin aikoinani matkalla ostamaan Carritin kuitusettiä, mutta matkalla tulin toisiin aatoksiin. Eli aloin miettiä onko järkeä laittaa 500€ puusaunan valaistukseen.

• suuntaista..
        ja kokemus kirjoitti:

Koska olen elektroniikka insinööri niin laitoin puukiukaan päälle tasan yhden ledin, joka on myös saunan ainoa valaistus. Ledin asensin siten, että se on erittäin helppo vaihtaa, koska arvelin sen kypsyvän muutamassa kuukaudessa. Nyt se on kestänyt jo yli kaksi vuotta. Ja tämä led on suoraan kiukaan ylä puolella.

Sitten se luvattu mielipide. Mielestäni puukiukaalla varustettuun saunaan ei tarvita muutakuin siivousvalo. Lasiluukullinen kiuas kun antaa mukavan valon joka on taatusti al natural.

Itse olin aikoinani matkalla ostamaan Carritin kuitusettiä, mutta matkalla tulin toisiin aatoksiin. Eli aloin miettiä onko järkeä laittaa 500€ puusaunan valaistukseen.

Tuo valon tarve on aika monesta seikasta kiinni. Kyllä meilläkin pärjää kotona vaikka ilman valoa, sillä saunassa on lasiovi ja kylppärissä valo.

Mökillä puolestaan täytyisi olla supernäkö, jos pelkkä tulen loiste riittäisi. Ja useinhan tuo tuli jo hiipuu siinä vaiheessa kun saunaan mennään..

Mutta ledeistä ole samaa mieltä ja nimenomaan verrattaessa niitä kunnollisen kuituvalosarjan hintaan. Meillä on myös ledit saunassa ja on toimineet samoin jo pari vuotta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      147
      2455
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1694
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1578
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      875
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      851
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      825
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe