uupunut ope

onko muita?

Olen pätevä aineenopettaja, opettanut 3 vuotta ja nyt sairauslomalla. Syynä työuupumus, yksinkertaisesti en vain jaksanut tehdä enää työtäni, ahdistuin ja masennuin. Masennusta minulla on hoidettu aikaisemminkin, mutta tällä kertaa se vei työkyvyn. Työnantaja suhtautui hyvin ymmärtäväisesti, mutta itselläni on todella huono olo - tuntuu, että olen täysin epäonnistunut ammatissani, enkä tiedä, miten voin enää palata työhöni, kunhan olo tästä jossain vaiheessa helpottaa. Haluaisin kuulla muiden masentuneiden/uupuneiden opettajien kokemuksia, miten täatä selviää ja onnistuuko työnteko jatkossa?

32

8041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähes eläkkeellä

      Hei!
      Jos minä olisin sinä, alkaisin suunnitella alan vaihtoa. Itse olen myös usein ollut uupunut, mutta en vielä ole sairauslomalle asti edennyt. Useinkaan en edes uskalla ajatella, montako vuotta vielä pitää jaksaa ennen kuin pääsen eläkkeelle. Ja eihän sen pitäisi olla niin! Pitäisi pystyä nauttia myös työvuosista!
      Sinulla on vielä tilaisuus vaihtaa suuntaa. Minulla ei enää ole. Olen liian vanha. Olisi pitänyt olla rohkeampi monta vuotta sitten.

      Tämä ala on mennyt yhä raskaammaksi. Olen ollut alalla 26 vuotta ja rankemmaksi on käynyt. Vaatimukset kasvavat joka suunnalta. Työmäärä lisääntyy ja oppilaat ovat yhä hankalampia käsitellä. Mistä ihmeestä tämä kaikki johtuukaan???

      Viestistäsi ei käynyt ilmi, millä kouluasteella opetat. Jos olet perusasteella kuten minä, yrittäisin pyrkiä aikuisopiskelijoiden pariin tms. Uskon, että raskain ura on juuri yläluokkien opettajilla aineenopettajana.

      Toisaalta, jos pidät kuitenkin opettajan työstä, yritä yhdessä esim. rehtorin kanssa miettiä, miten työtäsi voisi helpottaa. Onko sinulla liikaa tunteja? Onko mahdollista saada kouluavustajaa avuksi?