Takan muuraus itse

70 m2 mökki

linkkejä, piirustuksia ym. mitä tahansa...muuraan takan itse. olen kyllästyntyt odottamaan muuraria ja valmistakkaa en huoli.
piippu on valmis maxit tuplahormi.

41

28460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuraisit

      itse valmistakan?

    • esität täällä

      Tommottii. Minä teen itse ja perään pyydät apua siinä hommassa.

      Eihän se ole itse tekemistä, kun pyydät tietoa mihin sen tiilen pitää laittaa siinä takan teossa.

      • ???

        Kyllä nyt kannattaa mennä takaisin alaluokille ja aloittaa sieltä! JOKAINEN MEISTÄ TARVITSEE JOSKUS APUA!Ei kaikkea voi osata heti. Ja kerroppa... miten oppii uutta jos keltään ei saa kysyä neuvoa...


    • helposti muurariksi

      täällä nimenomaan on tarkoitus keskustella ja saada tietoa asioista, tässä tapauksessa takan muurauksesta. älä lue ja kommentoi jos et ymmärrä.

    • teko-ohjeet , on teoksen ni...
    • saapi

      Takkojen ja leivinuunien malleja ja hyvät ohjeet.

      Rakennuskirja Kampissa myy muuratut tulisijat kirjasta.

      Itse muurasin pikkutakan ja hyvin onnistui ja vetää hyvin.

      • MITENKÄ SE

        LÄMPÖTALOUS.AINA VETÄVÄN SAA.???!!!!!!!!


      • tulisijat
        MITENKÄ SE kirjoitti:

        LÄMPÖTALOUS.AINA VETÄVÄN SAA.???!!!!!!!!

        kirjasen ja optirocin ohjeiden mukaiset takat ja leivinuunit ovat hyväksi todettoja ja toimivia malleja.

        Oma pikkutakkani lämpenee tasaisesti ja vetää hyvin.

        Kaikkia muurarin niksejä ei ohjeissa ole kerottu, mutta tervettä järkeä käyttämällä se siitä.

        Jos on peukalo keskellä kämmentä tai muuten epäilee kykyjään niin muurareitahan löytyy.

        Mulla oli kohde saaressa joten ei hirveästi kiinnostanut köijata sinne ammattimiestä. Muurasin itse kahden reijän savupiipunkin ja ihan hyvin onnistui.

        Työstä se kyllä käy. Eipä käy muurareita kateeksi.


      • 21312123
        tulisijat kirjoitti:

        kirjasen ja optirocin ohjeiden mukaiset takat ja leivinuunit ovat hyväksi todettoja ja toimivia malleja.

        Oma pikkutakkani lämpenee tasaisesti ja vetää hyvin.

        Kaikkia muurarin niksejä ei ohjeissa ole kerottu, mutta tervettä järkeä käyttämällä se siitä.

        Jos on peukalo keskellä kämmentä tai muuten epäilee kykyjään niin muurareitahan löytyy.

        Mulla oli kohde saaressa joten ei hirveästi kiinnostanut köijata sinne ammattimiestä. Muurasin itse kahden reijän savupiipunkin ja ihan hyvin onnistui.

        Työstä se kyllä käy. Eipä käy muurareita kateeksi.

        No ei tuo muurareiden homma kyllä oikein ole mitään oikeaa hommaa. Oottelee vaan tiiltä (valmiiksi leikattu, muotoiltu yms.) käteen ja valmista laastipaljua vyötärön korkeudelle (ettei vaan tarvitse kumartua). Sitten "rapaa" ja tiilipäälle ja toisto.

        Ei voi ymmärtää.... pitää itsekin omassa työssä alkaa samalla lailla....saa joku tuoda ruuvimeisselit ja räikät käteen...suihkia vaseliinit sun muut työkohteeseen...laitella hitsauskoneet valmiuteeen ja siirrrellä työkohteeseen ja itse sitten vain käytän työvälineitä itse kohteeseen.


    • takka helppo

      avoinainen tunnelmatakka on itse asiassa sama kuin nuotio nurkassa tai savupiippu. Savukierrolla lämmittävä uuni on hyvä, mutta vaatii jo hieman enemmän taitoa. Hanki tuollainen ohjekirja niin sieltä tulee oppia.

    • ......?

      Tilaa niksinurkka ja tee se itse lehdet !

    • jepjepjep

      Minä ratkaisin mökin takkaongelman hankkimalla takkasydämen ja muurasin takan sen ympärille. Malli oli pelkkä netistä löytynyt valokuva itseä miellyttävästä takasta. Jos et halua käyttää valmista sydäntä, niin sitten suosittelen tutustumaan hieman tarkemmin alan kirjllisuuteen, että saat takan vetämään hyvin ja lämmön varastoitumisen toimimaan halutulla tavalla.

      Samalla muurasin kaksi savupiippua, mökkiin ja saunaan. Vaikeaa ei ollut, mutta yllättävän pitkäveteistä.

    • moksa

      kyllä tiilikeskuksesta ja muilta tiilen toimittajilta tietoa saa on oppaita joissa neuvotaan alusta saakka takan teko.mutta siinä on sellaisia sääntöjä jotka vain ammatti miehet tietävät esm mitat arinassa ja hormeissa joten mieti ?VOITULLA KALLIS SUSI.

    • ajw

      Suomessa tuntuu kiertävän sellainen pehmeä kantinen kirja jolla kaikki muuraavat takkansa. Muistaakseni siinä kirjassa oli joku virhe ja se sen takia vedettiin pois myynnistä. Olen kuitenkin nähnyt että kolme pientä takkaa on sillä ohjeella muurattu mutta en tiedä sitten muuttiko muuraaja jotain kun olin silloin niin nuori. Takat ovat kyllä vielä toiminnassa.

      Itse muurasin koulussa kokeeksi sen pienen ja jätin tahallani sinne virheitä jotta näkisin mitä tapahtuu. Takka kuitenkin toimi virheineen. Lisäksi seurasin muita jotka muurasivat ekaa kertaa takkaa ja mitä virheitä heille tuli.

      Vaikeimmat osat tuntuvat olevan tuhkaluukun, pesän pohjan ja hormiliittymän muuraus sillai että kaikki kivet ovat tuettu. Ohje on vähän ihmeellinen tästä kohtaa ja tuntuu heppoiselta rakenteelta. Mutta pudotin oman ensimmäisen takan kolmesti lavan päällä noin 7cm korkeudesta ja se pysyi kasassa.

      Seuraava vaikea tuntuu olevan tulipesän ja ulkokuoren liitos luukun kohdalta. Kun ottaa oman aikansa niin varmasti keksii hyvän ratkaisun.

      Sitten on vielä liittymä pesästä yläpalotilaan mutta siittä selviää oikealla valumassalla helposti. Itse suosin tehdä ohjetta vastaan ja laittaa liittymän kavennuksen takaosaan.

      Palovilla oikeassa paikassa oli vaikea tajuta joillekkin. Mutta kun muistaa ajatella sydämmen erikseen kuoresta niin ei pitäis olla vaikee.

      Poskikanavat kannattaa tehdä huolellisesti ja laita muovi pohjalle että saat tippuneen laastin pois ilman piikkausta.

      En tiedä kuinka sinulla on kokemusta muuraamisesta mutta jos ei ole niin kannattaa tutustua ohjureiden ja mittatikkujen käyttöön heti alkuunsa. Niiden puuttuminen ja kokematon muuraaja on yleensä hirveä lopputulos. Ohjeet malliin saat varmasti tiileriltä kun vähän kyselet. Heillä on myös ymmärtääkseni lista luotto muurareista jos sellaitteeseen päädyt.

      Onnea yritykseen.

    • löytyy

      Itse olen muuramassa parhaillaan takkaa tiilistä.
      Kirjastosta löytyi useitakin asiaa käsitteleviä opuksia. Kahdesta oli erityisesti hyötyä: Toisessa oli erilaisia takkapiirustuksia, joissa oli jokainen tiilikerros näytetty erikseen. Tämän lisäksi lainasin muurauksen oppikirjan, josta selvisi tarkemmin mitä laastia käytetään missäkin kohtaa muuta tietoa.

      hakusanoaja:
      - Takkapiirustuksia
      - Huhtiniemi, Knuuttila: Muuraus-, laatoitus- ja rappaustyöt

      • jansu.l

        Maalais järkeä kannattaa käyttää kun käy muuraamaan.Ja neuvoa kysymällä ei eksy.


      • mestari muurari
        jansu.l kirjoitti:

        Maalais järkeä kannattaa käyttää kun käy muuraamaan.Ja neuvoa kysymällä ei eksy.

        Niin ja niissä kirjoissa ei mainita että kun saviuunilaastilla muurataan niin kannattee kostuttaa tiilet, koska muuten tiili imaisee savilaastin turhan nopeaa eikä tartu kunnolla ja sama homma tulipesää muuratessa!


      • Opin tietä
        mestari muurari kirjoitti:

        Niin ja niissä kirjoissa ei mainita että kun saviuunilaastilla muurataan niin kannattee kostuttaa tiilet, koska muuten tiili imaisee savilaastin turhan nopeaa eikä tartu kunnolla ja sama homma tulipesää muuratessa!

        Tilasin pari vuotta sitten tee itse lehden .Kaikki on selkeästi neuvottu juuri muurasin takan säästin noin 5000 euroa eikä siihen mennyt kun muutama tunti .


      • Rilli muurari
        Opin tietä kirjoitti:

        Tilasin pari vuotta sitten tee itse lehden .Kaikki on selkeästi neuvottu juuri muurasin takan säästin noin 5000 euroa eikä siihen mennyt kun muutama tunti .

        Vai ei mennyt kun joku tunti takan muurauksessa? .Vetääkö


      • Opin tietä
        Rilli muurari kirjoitti:

        Vai ei mennyt kun joku tunti takan muurauksessa? .Vetääkö

        Veto takassa on niin kova ettei meinaa puut pesässä pysyä.


      • kyylävetää
        Opin tietä kirjoitti:

        Veto takassa on niin kova ettei meinaa puut pesässä pysyä.

        Sun kannatta käydä muurariksi, niiiltähän tuohon kuluu useampi päivä.


    • rellurei

      Muuraria, olen vuosien aikana korjannut monta teeitse yritystä. Kirjoissa on hyvinkin seikkaperäiset ohjeet ja kuvat, mutta ne eivät kerro paikkaa mihin se tulisija tulee, eikä niitä olosuhteita joissa sen pitäisi turvallisesti toimia. En tiedä missä asut, mutta kyllä muurari löytyy. Joka tapauksessa onnea

      • pedro58

        Katso tämä http://www.tietokirjat.com/index.php muurausohjeet ym..talon rakennus..
        Mikäli peukalo ei ole keskellä kämmentä ei kun itse vain..
        Kunhan noudattaa ohjeita ja muutama perusvinkki hyvä titää..
        Laastit oikeita kohteesensa nähden. Kiven kastelu varsinkin saviuunilaatilla hyvä. Mikäli rautaa pitää muistaa laajenemisvara esim palovillalla. Maltti valttia itse opiskellut muurari..toinen vaihto ehto tilaat kiukkuisen kalliin muurarin joka koko ajan vittuilee..On kyllä olemassa mukaviakin kuulemma. Itse lukeudun muuratessa kiukkuisiin mikäli jokin mättää..latosin viime kesänä 8,5m hormia ja sinnä kiukutti kun apupoika oli vain osan ajasta mukana..apumiehen rooli isoissa urakoissa ehdoton. Pieni muutamansadan kiven takka ei tarvi apupoikaa muuta kuin esim tiilien kannossa aika ajoin.
        Itse aloitan rohkeasti kesällä takan muurauksen sillä sama kasa kiviä ja laastia maksaa ostettuna ns. valmiina 1200-1500€ halvimmillaan ja näin uskon että jäänee 300-500€ koko kasa luukkuineen..Hei elämä on valintoja täynnä..
        Rohkeutta ja antaa kateellisten arvostella..ps hyvä kirja noilla ne opettaa ammattikouluissakin selkeät ohjeet..


    • Tyytyväinen mies

      Virolainen muurari teki meille Dowre-takkasydämen muurauksen ja ei meny kuin 2 päivää hinta noin tonttu... Tuolla yhteystiedot http://picasaweb.google.com/106861598080260285008

      Meille tuli niin että itse maksoin materiaalit ja muurarille palkan.

      Menasin alkaa itse harjoittelemaan ku vaikeaa löytää muuraria mistään "Hyvinkäälle"

      • verot ja eläkkeet

        tuli maksettua?

        Millä tavalla etsit muuraria Hyvinkäälle?


    • Muurari04

      Terve! Olen muuraillut tulisijoja noin 28vuotta ,nyt olen UUNIMESTARI ja OPE.
      Meitä muurareita on hyviä ja vielä parempia TEE SE ITSE muurareita.Jos et tiedä tulisijan teknisiä asioita ,kuten kanavat,hormiin liitos,liikuntasaumat,ja TÄRKEIN palaviin rakenteisiin suoja etäisyydet,piipun kunto,pohja mille muuraat. Elä aloita.Ota yhteys paloviranomaisiin ja rakennustarkastajaan.Itse saat muurata mutta vastuu on SINUN.Ilmoita aina tulisijoista mitä olet tehnyt sillä vakuutus yhtiöt eivät ymmärrä vahinkojen sattuessa sinun selityksiä.

      • muurari etelästä

        Hei uunimestari,

        Mistä olet saanut tittelisi? Sikäli kun olen ymmärtänyt edes muurareille ei ole omaa ammattitutkintoa tulisijamuurareista puhumattakaan. Hienoa jos opetat alaa.


      • minä minä minä...
        muurari etelästä kirjoitti:

        Hei uunimestari,

        Mistä olet saanut tittelisi? Sikäli kun olen ymmärtänyt edes muurareille ei ole omaa ammattitutkintoa tulisijamuurareista puhumattakaan. Hienoa jos opetat alaa.

        Kovasti tuntuu tuo mestari ja ope olevan tittelien ja itsekorostuksen lumoissa, pitää oiken isolla kirjoittaa minä minä... Ohjeetkin sitä samaa pskaa, eli ei tiedä asiasta oikeasti mitään.


      • Et ole
        muurari etelästä kirjoitti:

        Hei uunimestari,

        Mistä olet saanut tittelisi? Sikäli kun olen ymmärtänyt edes muurareille ei ole omaa ammattitutkintoa tulisijamuurareista puhumattakaan. Hienoa jos opetat alaa.

        huomannut että muurarin ammattitutkinto tuli jo 1996.
        Suoritettuani sen Rakennusliiton puitteissa;kolmikanta työnäyttöjen-vähintään 3-tarkastus,sekä sitä ennen teoria-osuus kokeineen.
        Läpäistyämme saimme "ammattipassin".
        Jatkaa voi muurarimestaritutkinnolla,johon kuului myös työnjohtoa.


      • kysyn vaan
        Et ole kirjoitti:

        huomannut että muurarin ammattitutkinto tuli jo 1996.
        Suoritettuani sen Rakennusliiton puitteissa;kolmikanta työnäyttöjen-vähintään 3-tarkastus,sekä sitä ennen teoria-osuus kokeineen.
        Läpäistyämme saimme "ammattipassin".
        Jatkaa voi muurarimestaritutkinnolla,johon kuului myös työnjohtoa.

        Taidat olla näitä tulikiven parin päivän perehdyttämis-kurssin käyneitä "UUNIMESTAREITA".Oletko joku evp.palomies tai poliisi???


      • kesyn vaan
        kysyn vaan kirjoitti:

        Taidat olla näitä tulikiven parin päivän perehdyttämis-kurssin käyneitä "UUNIMESTAREITA".Oletko joku evp.palomies tai poliisi???

        Jäi äsken kysymättä, että missäs "OPETAT".Tulisin katselemaan ja kuuntelemaan.


      • inssi etelästä
        muurari etelästä kirjoitti:

        Hei uunimestari,

        Mistä olet saanut tittelisi? Sikäli kun olen ymmärtänyt edes muurareille ei ole omaa ammattitutkintoa tulisijamuurareista puhumattakaan. Hienoa jos opetat alaa.

        Muurari etelästä ei ole ymmärtänyt! Ammattitutkinnot on olleet jo n. 20 vuotta. Tottahan jokainen saa itselleen muurata, osaa tai ei. Rakennusalalla työskentelee kaikkein huonolahjaisimmat miehet? Me annamme uuninmuurauksen ammattilaisten suoritettavaksi ihan suosiolla.


      • Toista se
        inssi etelästä kirjoitti:

        Muurari etelästä ei ole ymmärtänyt! Ammattitutkinnot on olleet jo n. 20 vuotta. Tottahan jokainen saa itselleen muurata, osaa tai ei. Rakennusalalla työskentelee kaikkein huonolahjaisimmat miehet? Me annamme uuninmuurauksen ammattilaisten suoritettavaksi ihan suosiolla.

        on siivousalalla!


    • jokapaikan osaaja

      Muuraa itse vaan.
      Lopputulos on varmasti tekijänsä näköinen ja kaikessa veljeydessä teeseitse muurari ja savut kulkevat samasta reijästä(ovesta).

    • harjoittelija_

      kirjastosta voi hakea RT kortit ja ohjeet takan muuraukseen. Siellä on kuvat joka kerroksesta ja tiilien paikoista itse tein ohjeiden mukaan ja oli todella helppoa, rauhassa kun eteni ja n. metri / päivä niin oli valmis kolmessa päivässä. suuri ja kaunis varaava takka eikä maksanut paljon. Ja todella helppo tehdä. Nämä on niitä samoja asioita kun esim. sähkötyöt. Kaikki ohjeet löytyy ja kun itse tekee niin tietää varmasti että on oikein tehty. Tiedon avulla ei enää kannata maksaa ammattimiehille yhtään mitään- Jos osaat käyttää passia niin voit tehdä itse

    • kyllä se siitä

      Havaittuja mokia. Unohtu reikä savupiippuun. Veto huono,aukkoa ei muotoiltu (kulmat pois) Tulipesän ja ulkovaipan välistä jäi villa pois. Lämmetessään puskeen kuoren rikki. Tulikivillä liian paksut saumat. Eivät kestä. Luukut kiinni moponpinnoilla muista villat, laajentumisvara.

      Savupiipput täytyy "pestä" sisältä Turseita ei saa jäädä. Älä hosu lämmittäessä eli kuivattele rauhallisesti. Monet kuoret halkeilee koekäytössä.

    • poeka savosta

      Vastaus alkuperäiseen kysymykseen, ensin laasti sitten tiili ja taas laasti ja tiili.
      Helppoa kuin henän teko.
      Ei siinä muuta tarvita, piipun korkeus ja hormin koko suhteessa takan poskitaskuihin on vaan prassailua.
      Tee itse ja kärsi omista mokistasi, ei ole mies eikä mikään joka ei takkaa muuraa.

      • Vähänmyöhässä

        Jos 2007 on muurausvinkkejä kysellyt niin luulisi, että on jo se takkakin valmis.


    • perakoo

      Aloitin muurarin työt isäni opastuksella 1966, joten olen ollut alalla 47vuotta. Muurarin töitä vielä riittää, sillä porukka alkaa "ukkoutua", kuten minänäkin. Mestarin
      papereita ei vielä ole, vaikka tulisijoja listalla yli 400kpl. Tulisijat kehittyvät hitaasti, enkä puhu nyt valmis ja elementti tulisijoista, myös materiaalit kehittyvät, eikä tarvitse enää peltojen reunoilta savea hakea. Uutta voi oppia aina, eikä täysin valmiiksi taida tulla koskaan. Sen olen myös huomannut, että ihmisethän näitä uuneja tekevät, joten rohkeasti kauha käteen ja hommiin, kyllä työkin jotain neuvoo. Muuraukseen mennyt aika ei ole ratkaiseva, vaan lopputulos, kun itse on tyytyväinen tekemäänsä.

    • puuhari1
    • Ruumari

      Ja mä

      Mää teen kans takkasydämen ite,kun on toi avotakka jo valmiina.
      Ostan tulitiiliä ja saviuunilaastia ,mätkin kasaan ja pistän koivuklapia palaan
      ja eiku lämmitteleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4403
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4000
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2701
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      20
      1641
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1561
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe