Ikäero

Dispis

Olen asunut avosuhteessa naisen kanssa, joka on minua 16 vuotta nuorempi. Ikäeromme ei ole koskaan, mitenkään häirinnyt suhdettamme. Mutta lähisukulaisillemme ikäero on ollut ylitsepääsemätön este. Joka kerta kun avokkini keskustelee äitinsä kanssa, äiti kysyy, että koska eroatte.

Nyt eteeni on tullut vastaavanlainen tilanne. Mies on 45 ja nainen 20. Tilanteeseen on kehittynyt suorastaan terroria ja aivopesua vastaava mielipidemyllytys naisen lähipiirissä.

Kuinka monella noista arvostelijoista lopulta on omakohtaista kokemusta suuresta ikäerosta? Onko kyseessä vain ennakko- ja epäluulot,jotka kun löytävät samanlaisia, vahvistuvat suorastaan kivikoviksi uskoiksi ellei peräti tosiasioiksi.

Minusta tuntuu, että täsää tapauksessa läheiset pilaavat parin elämän. Kuitenkin,jos katsoo toisesta suunansta asiaa, voi todeta, että kummankin hedelmällisyys päättyy suunnilleen samaan aikaan tai miehen jopa myöhemmin. Mitä ikä lopulta on muuta kuin mielentila.

Mahtaisikohan mistään löytyä tilastollista tietoa parisuhteiden ikäerosta?

120

20102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

ihan niinkuin olisit minun suhteestani kirjoittanut. Välit alkaa olla kireät kohta jokaiseen sukulaiseen.. jos niitä välejä enää edes on. Kukaan ei ymmärrä meitä eikä halua olla onnellinen puolestamme. Vai lienevätköhän kateellisia kun meillä menee hyvin..

• statisti

N > ( M / 2 ) 7

Huom: Tämä kaava koskee ainoastaan yli 16 vuotiaita ja ilmaisee minkä ikäisen naisen tulisi vähintään olla.

N16 M18 = ok
        N20 M26 = ok
        N26 M36 = ok
        N36 M50 = ok
        jne

Tämä on tutkittu juttu. Eli jos ikäeroa on tällä hetkellä liikaa, niin se ei välttämättä ole liikaa enää tulevaisuudessa. Mitä vanhempi pariskunta, sitä pienempi merkitys ikäerolla on.

(N=nainen M=mies)

• restatisti
        statisti kirjoitti:

N > ( M / 2 ) 7

Huom: Tämä kaava koskee ainoastaan yli 16 vuotiaita ja ilmaisee minkä ikäisen naisen tulisi vähintään olla.

N16 M18 = ok
        N20 M26 = ok
        N26 M36 = ok
        N36 M50 = ok
        jne

Tämä on tutkittu juttu. Eli jos ikäeroa on tällä hetkellä liikaa, niin se ei välttämättä ole liikaa enää tulevaisuudessa. Mitä vanhempi pariskunta, sitä pienempi merkitys ikäerolla on.

(N=nainen M=mies)

Saako nainen olla vaikka kuinka paljon vanhempi miestä? Kaavasi mukaan saa.

• statisti
        restatisti kirjoitti:

etsin koko kaavan jostain... muistaakseni periaate oli sama, eli mitä vanhempi pariskunta, sitä vanhempi nainen sai olla

• jatkaonelain
        restatisti kirjoitti:

mitä välii sillä on kuin paljon ikäreoo on jos vaan synkkaa, olin 19v. ja sillonen kumppani 26v (pyörittiin 5v. yhdessä) ja kun olin 28v. niin kumppaninani 40v., pyörittiin 7v. kimpassa. Sillee se menee, jos nainen pitää huolta itsestään, niin nurempikin kundi on kiinnostunut. Ei pelkästtään "äiti-hahmona", kuten kateellisemmat panettelee.

• jatkaonelain
        restatisti kirjoitti:

mäkään en lähtis touhuu Lenitan tai Airan kanssa. Samoin on muutama muukin, vaikka ne tuhlaakin pirusti fyffee ulkonäköönsä. Sitä pitää olla "sisälläkin jotain",... ei pelkällä naamalla mitään saa. Jos on kaunis, niin se ei kerro muutakun, että voi odottaa koppavaa - kylmää muijaa.

• statistiikka tukee
        statisti kirjoitti:

N > ( M / 2 ) 7

N16 M18 = ok
        N20 M26 = ok
        N26 M36 = ok
        N36 M50 = ok
        jne

(N=nainen M=mies)

Eikös ne miehet kuitenkin ole ikuisia lapsia, iästä riippumatta, ja koneisto vaan rappeutuu haluineen kun taas naisella halut kasvaa...tämäkin on tutkittu juttu!

• 37v mies
        statistiikka tukee kirjoitti:

Eikös ne miehet kuitenkin ole ikuisia lapsia, iästä riippumatta, ja koneisto vaan rappeutuu haluineen kun taas naisella halut kasvaa...tämäkin on tutkittu juttu!

ei pelkkä lapsen saanti, vaan yleensäkin se että kun on sellainen nuori nainen itsellään joka on vielä alle 30 vuotta ja opiskelee.

Olen itsekin miettiny sitä asiaa. Minun ikäisillä naisilla on jo sellaiset valtavat halut että se olisi täysin toista kuin nuorella yliopisto-tytöllä.

• näin meillä
        statistiikka tukee kirjoitti:

minä 47 v
        mies 31 v

ja toimii...... C: !

• 37v mies
        näin meillä kirjoitti:

minä 47 v
        mies 31 v

nimenomaan halut ovat kohdallaan silloin kun on kunnon mehevän kypsä nainen (yli 40v nainen siis), nuori vekkuli-mies jaksaa hämmentää hilloa.

Mutta yli 30-vuotias mies osaa myös antaa hellyyspainotteisempaa hoitoa hieman yli 20-vuotiaalle naiselle, jota nainen ei aina kehu saaneensa itsensä ikäisiltä hervottomilta hormooniruiskuilta ja sykkiviltä kipuporakoneilta.

• pinkydinky
        näin meillä kirjoitti:

minä 47 v
        mies 31 v

Hienoo ... !!! Jotkut vaan uskaltaa toiset ei ..
        mulla ihan sama juttu .. että meillä tää toimii vaan .. its so simple :):) hyvää jatkoa :)

• kuin hyvin

tuon 20 vuotiaan läheisten huolen siitä, että tämä on parisuhteessa itseään yli 2 kertaa vanhemman henkilön kanssa (45 v). Mietitäänpä minkälaista on 2kymppisen elämä ja minkälaista keski-ikäisen 45 vuotiaan elämä. Onhan siinä nyt sukupolven ero.

Puhut hedelmällisyyden loppumisesta samaan aikaan, mutta kai sitä nyt ihmisen elämä on paljon muuta kuin hedelmällisyyttä. Tavallinen lapsiluku nykyään on 1-2 lasta per perhe. Enemmän pitäisin olennaisena ihan muita asioita, kuten yhteistä elämänkaaren kehitysvaihetta ja sitä kautta muutakin yhteistä.

Kyllä minäkin kehottaisin 2kymppistä vielä harkitsemaan tarkkaan ennen kuin sitoutuu noin paljon vanhempaan puolisoon. Ja ymmärrän hyvin, kun nuoren vanhemmat tuota vastustavat. Niin minäkin tekisin.

• nuoruus

Noihin ennakkoasenteisin törmäävarmasti ja koko suhteen ajan varmasti odotetaan, koska ne eroaa, ikäänkuin pitäisi koko ajan todistaa että, kyllä me todella olemme yhdessä, oikeasti.
        Kaikissa suhteissa on vaikeutensa, mutta yhdyn edelliseen miettisin vielä uudelleen...jos olisi mahdollista:)

• tyttö onkin
        nuoruus kirjoitti:

Noihin ennakkoasenteisin törmäävarmasti ja koko suhteen ajan varmasti odotetaan, koska ne eroaa, ikäänkuin pitäisi koko ajan todistaa että, kyllä me todella olemme yhdessä, oikeasti.
        Kaikissa suhteissa on vaikeutensa, mutta yhdyn edelliseen miettisin vielä uudelleen...jos olisi mahdollista:)

juuri täyttänyt 18-vuotta, ja seurustelee nykyisin 54-vuotiaan, äitinsä lasten isän kanssa? Ja tämä on elävää elämää!
        Onko tämäkin hyväksyttävää. 20-vuotta ei ole edes ikäero minun mielestäni enää tämän jälkeen!

• jokin siinä mättää

..Ei yksikään 20-vuotias nainen ole vielä niin kypsä, että voisi kehittää tervettä parisuhdetta keski-ikäisen miehen kanssa. Tai sitten miehen on oltava vielä jostain syystä todella lapsellinen. Sanotaan, että tuossa kaksvitosena naiset alkaa olla edes sen verran kypsiä (ja kokeneita) että kannattaa edes miettiä OIKEAA parisuhdetta aikuiseen mieheen.

• itsenäisyyden puolesta

Sukulaiset ja ystävät sanovat mielipiteensä = hyvä

Sukulaiset ja ystävät yrittää vaikuttaa ja manipuloida = huono juttu

Kun kaksi itsenäistä ihmistä jotka ovat aikuisia, päättävät elää yhdessä, siihen ei ole kenelläkään mitään sanomista!

Joka kiinnittää huomiota ikäeroihin, ei ole paljoa nähnyt. Pavarotti oli todella nuoren kanssa naimisissa ja hyvin meni. On monta monta esimerkkiä ikäerosuhteista ja kaikissa niissä näyttää olevan alkuhankaluutena se mitä muut ovat sanoneet mutta kun:

"Huomasivat että sehän toimii, niin asia jäi sikseen, elivät onnellisina yhdessä kunnes vanhempi osapuoli kuoli pois ja nuorempi jäi suremaan ihanaa puolisoaan"

• kaavat kummastuttaa
        jokin siinä mättää kirjoitti:

..Ei yksikään 20-vuotias nainen ole vielä niin kypsä, että voisi kehittää tervettä parisuhdetta keski-ikäisen miehen kanssa. Tai sitten miehen on oltava vielä jostain syystä todella lapsellinen. Sanotaan, että tuossa kaksvitosena naiset alkaa olla edes sen verran kypsiä (ja kokeneita) että kannattaa edes miettiä OIKEAA parisuhdetta aikuiseen mieheen.

mitä tarkoitat terveellä parisuhteella? eikö naiset kypsy aiemmin kuin miehet? voiko naisen kypsymisprosesseja yleistää? suojaikäraja kunniaan mutta eikö aikuiset itse vastaa omista teoistaan? ja eikö parisuhdetta edellä seurustelu jonka aikana tutustuu mies naiseen ja nainen mieheen ja sinä aikana saa aavistuksen tuleeko suhteesta mitään?

• esimerkiksi niinkö

Ai jaa. Pitäiskö miehen ja naisen erota ja odottaa viisi vuotta ja sitten muuttaa taas yhteen?

• cuttingroom

Olin 40 kun avioiduin nykyisen vaimoni kanssa, joka oli tuolloin 23. Kaksikymmentä vuotta ilman ongelmia tulee nyt täyteen ja edelleen olemme syvästi rakastuneita. Samaa ei voi sanoa ensimmäiusestä avioliitostani, vaikka olimme samaa ikäluokkaa. Ei se ikä, vaan yhteinen synergia ratkaisee suhteen onnisyumisen.

• nuoruuden huumaa

Hmh.. 25 vuoden ikäero. Kysypä tätä asiaa 10 vuoden kuluttua, veikkaisin, että yhteiselämä kyseisellä parilla on jo aikaa sitten ollut takanapäin. Tuskinpa tuokaan nainen haluaa nelikymppisenä katsella lähes seitenkymppistä ukkoa. En siis ihmettele lainkaan lähipiirin mielipidemyllytystä vaikkakin sehän ei mitään auta, kun ei haluta nähdä todellisuutta. Mutta kyllä se sieltä aikanaan valkenee.

• Nykypäivänä suhteet ei kestä sitä 10v.
        Tuntuu et meiniki vaan hurjenee kaikki säätää niin paljon kun kerkiää että ei vain jäis paitsi mistään.
        Suuri saavutus on jo 1.v kimpassa oli lapsia tai ei.
        Ruoho vihreempää nurkan takana heh .heh.

• pavarotti oli vanha

Pavarotti 70 vuotta

Nuori nainen jäi itkemään. Todella kaipaamaan. Kyseessä oli tosi rakkaus. En halua kehoittaa ketään purkamaan ikäerosuhdetta.

• pavarotti oli vanha
        hara60 kirjoitti:

Nykypäivänä suhteet ei kestä sitä 10v.
        Tuntuu et meiniki vaan hurjenee kaikki säätää niin paljon kun kerkiää että ei vain jäis paitsi mistään.

Totta puhut. Ja ne suhteet jotka kariutuvat, kuinka usein ne johtuvat ikäeroista? Kyllä ihmisen oma itsekkyys on se mikä on suurin syyllinen. Ikäeroon on toki helppo vedota erotilanteessa - ulkoistetaan ongelma tällä tavalla.

Oon kuullu monen 20 vuotiaan naisen sanovat että 30-40 vuotiaalta mieheltä löytyy se mikä perusparikymppiseltä puuttuu. Puhuvatko totta, se on heidän ongelmansa tai ilonsa.

• Liina
        pavarotti oli vanha kirjoitti:

Totta puhut. Ja ne suhteet jotka kariutuvat, kuinka usein ne johtuvat ikäeroista? Kyllä ihmisen oma itsekkyys on se mikä on suurin syyllinen. Ikäeroon on toki helppo vedota erotilanteessa - ulkoistetaan ongelma tällä tavalla.

Oon kuullu monen 20 vuotiaan naisen sanovat että 30-40 vuotiaalta mieheltä löytyy se mikä perusparikymppiseltä puuttuu. Puhuvatko totta, se on heidän ongelmansa tai ilonsa.

Ainahan löytyy nuoria naisia jotka etsivät "isää" ja erehtyvät luulemaan sitä parisuhteeksi. Terve nuori nainen sanoo YÖK JA EI KIITOS kun "setäihminen" lähestyy. Näin myös minä. kyllä 40 v on jo ihan vaari tämmöselle nuorelle naiselle, sori vaan sedät. Jos nyt joku nuori nainen teihin sekoaa... aika harva kuitenkin, niin älkää nyt haljetko onnesta. Ei kaikki kuitenkaan ole sitä mieltä että 30-40v miehissä on jotain ihmeellistä. Jos joku on noin joskus sanonut.

• ihmettelen setiä minäkin mutta
        Liina kirjoitti:

Ainahan löytyy nuoria naisia jotka etsivät "isää" ja erehtyvät luulemaan sitä parisuhteeksi. Terve nuori nainen sanoo YÖK JA EI KIITOS kun "setäihminen" lähestyy. Näin myös minä. kyllä 40 v on jo ihan vaari tämmöselle nuorelle naiselle, sori vaan sedät. Jos nyt joku nuori nainen teihin sekoaa... aika harva kuitenkin, niin älkää nyt haljetko onnesta. Ei kaikki kuitenkaan ole sitä mieltä että 30-40v miehissä on jotain ihmeellistä. Jos joku on noin joskus sanonut.

Psykologian mukaan jokainen parisuhde on jonkinlaisen riippuvuuden tyydyttämistä. Joihinkin tilanteisiin löytyy loogisempi selitys kuin muihin.

Mutta, niin kauan kun huolehditaan siitä että kyseessä ei ole hyväksikäyttö eikä lapseen sekoaminen, niin minun mielestäni ikäero on kuitenkin ok eikä mikään mittari millä mitataan suhteen kesto. Ja tulevaisuuden ennusteista on oltava perillä ennen kuin jatkaa suhdetta.

• Dispis

Kerrohan, onko sinulla omakohtaista kokemusta asiasta? Ja uskaltaisitko vielä kertoa, minkä ikäinen olet?

• kokemusta ole
        Dispis kirjoitti:

Kerrohan, onko sinulla omakohtaista kokemusta asiasta? Ja uskaltaisitko vielä kertoa, minkä ikäinen olet?

Ettäkö ikäeroa 25 vuotta? Ei ole sellaista kokemusta. En haluaisi elää suhteessa, jossa mies olisi lähes saman ikäinen kuin oma isä, hui hui kauhistus. olen 43.

• epäilen
        pavarotti oli vanha kirjoitti:

Pavarotti 70 vuotta

Nuori nainen jäi itkemään. Todella kaipaamaan. Kyseessä oli tosi rakkaus. En halua kehoittaa ketään purkamaan ikäerosuhdetta.

juu.. tosirakkaus, oliko se sitä?

• nuoruuden huumaa
        hara60 kirjoitti:

Tääkin on totta. Oli nuori tai vanha, halutaan jotain extraa ja etsitään aina vaan parempaa. Kun eka konflikti tulee niin erotaan, ei ollutkaan kivaa yhdessä. Niin ehkä väliä ei olekaan enää millään. Rakkautta tuskin lienee enää olemassa kuin mielikuvissa.

• jatkaonelain
        hara60 kirjoitti:

tässä itsellä rupee "kympit paukkuua",... nyt on yli 10 v. nuorempi vaimo, ja sen kyllä huomaa. Aiemmin oli aina toisinpäin, mut kun tota ikääkin tulee itelle, niin ei jaksa kuunnella enää samoja jupinoita,... 37v., "kimma menotossu heiluu jo", muksut on siinä iässä, ettei tarvi olla koko aikaa tsiikamassa niiden perään. Elämä on vaan näin,... nykyään. Kaikki käy niin helposti.

• että ihmisten epäluuloisuus
        kokemusta ole kirjoitti:

Ettäkö ikäeroa 25 vuotta? Ei ole sellaista kokemusta. En haluaisi elää suhteessa, jossa mies olisi lähes saman ikäinen kuin oma isä, hui hui kauhistus. olen 43.

ja uskomukset on yksi pahimmista "tyhmyyden muodoista" (sori ilmaus).. mutta jos ei kokeile ei voi tietää ja sitten kun tietää niin sitten ei ehkä luulottele mitään esim erikulttuuristen ihmisten suhteesta..

• aika näyttää!

Uskon että kaksi itsenäistä aikuista osaavat asiasta itse päättää ilman ulkoapäin tulevaa painostusta.
      Suvussani on paljon ikäerosuhteita ja kaik ne ovat onnistunu.

Äitin sisko 20v
      Äitin toinen sisko 12v
      Isän veli -10v
      Äitin veli -22 v

• seta haluaa myös tietää

miksi puhutaan vain naisen ja miehen välisistä ikäeroista eikä homo- ja lesboparejen ikäeroista?

• Anssi K

Jos molemmat haluatte jatkaa, jatkakaa. Mitä enemmän ikää teillä molemmilla on, sitä vähemmän siitä on haittaa. Ja jos siitä ei ole nytkään haittaa, niin hienoa! Olette minun mielestäni itsenäisiä ihmisiä joilla on oikeus valita kenen kanssa seurustella. Ei hätää. Rakkaus kunniaan!

Joskus luulen että nykyajan ihminen etsii turvaa siitä missä asennossa kuu on ja milloin, minkälainen ikäero on, onko kala vai vesimies vaikko vaaka.

• ne on niitä ne

no kyllä anoppi jaksaa puuttua. Usko pois - jos ei olisi ikäeroa päivänkään verran, hän silti puuttuis johonkin muuhun asiaan. Minulla on sellainen tuntuma anopeista että heidän on vaikea hellittää äitirooliaan. Oikea anoppi on tukena eikä haittana. Jos olo käy ankeaksi, muuttakaa toiselle paikkakunnalle. Siis mikään ei saa rokottaa aikuisen ihmistä itsenäisyyttä. Itsenäisyys ja itsepäisyys ovat eri asioita.

• ex kanttori

Kirkon kirjoista näkee, oikein huikeita ikäeroja ja paljon!

Nykyajan sukupolvien välinen kuilu, uskallan väittää, johtuu osaksi siitä että on liian vähän ikäeroa aviopareilla.

Toki ikäerosuhteissa kannatan ikärajaa 20 ja KD-puolueella on ollut asia listallakin. Ja myös ikäerotilanteissa sama onnistumisen kaava kuten aina, ensin muutama vuosi seurustelua ja sitten vasta naimisiin.

• .........

täällä jotenkin pidetään kaksikymppisiä tyhminä n. 13-vuotiaiden tasoisina..miksi? Oletteko itse olleet parikymppisinä tyhmiä ja tietämättömiä???
        Henkinen ikä riippuu täysin elämän varrella koetuista asioista ja uskon, että minulla on yhtälailla tai jopa enemmän kokemuksia elämästä kuin esim. jollain 35-vuotiaalla (ei ehkä niinkään esim. seksisuhteita ym, vaan kokemuksia vaikeuksista ja selviytymisestä).
        Olen siis se nuori (mutta fiksu) nainen jolla ikäeroa miehen kanssa reilu 20vuotta.
        Luuletteko, että minä siihen ikään ihastuin? En, vaan hänen sisimpäänsä. Luuletteko, ettemme ole koskaan yhdessä puhuneet ja pohtineet ikäerostamme ja sen tuomista ongelmista? Kyllä olemme. Ja monesti.
        Olemme vain päättäneet, ettemme enää välitä ihmisten puheista tai siitä kun joku yrittää tunkea kapuloita rattaisiin.
        Elämä on tässä ja nyt. Ei voi elää toisten odotusten mukaisesti. Eläkää ihmiset! Älkääkä tuomitko muita. Vai oletteko itse aina niin "oikeassa"?

• kerrankin joku fiksu
        ......... kirjoitti:

täällä jotenkin pidetään kaksikymppisiä tyhminä n. 13-vuotiaiden tasoisina..miksi? Oletteko itse olleet parikymppisinä tyhmiä ja tietämättömiä???
        Henkinen ikä riippuu täysin elämän varrella koetuista asioista ja uskon, että minulla on yhtälailla tai jopa enemmän kokemuksia elämästä kuin esim. jollain 35-vuotiaalla (ei ehkä niinkään esim. seksisuhteita ym, vaan kokemuksia vaikeuksista ja selviytymisestä).
        Olen siis se nuori (mutta fiksu) nainen jolla ikäeroa miehen kanssa reilu 20vuotta.
        Luuletteko, että minä siihen ikään ihastuin? En, vaan hänen sisimpäänsä. Luuletteko, ettemme ole koskaan yhdessä puhuneet ja pohtineet ikäerostamme ja sen tuomista ongelmista? Kyllä olemme. Ja monesti.
        Olemme vain päättäneet, ettemme enää välitä ihmisten puheista tai siitä kun joku yrittää tunkea kapuloita rattaisiin.
        Elämä on tässä ja nyt. Ei voi elää toisten odotusten mukaisesti. Eläkää ihmiset! Älkääkä tuomitko muita. Vai oletteko itse aina niin "oikeassa"?

Jo 16-vuotiaalla naisella on minä-kuva kehittynyt niin että hän pystyy arvioimaan kenen kanssa voi seurustella. Kyseessä on tieteellisesti tutkittu tosiasia. 18-vuotias on itsenäinen eli riippumaton ja voi mennä naimisiin ja aiemminkin jos saa luvan presidentiltä. Ja tämä on laillista. Kaikki muu ikään liittyvä keskustelu on vain hölinää ja pölinää. Siitä vaan! Antaa mennä. Kyllä parissa vuodessa saa jo aika hyvän kuvan siitä miten homma tulee skulaamaan ja tämä koskee kaiken ikäisiä. Ei ole sen ihanampaa kuin se että kaksi ovat löytäneet toisensa, homma futaa ja rakkaus kestää. Ikäeroista viis.

• ihminen on
        kerrankin joku fiksu kirjoitti:

Jo 16-vuotiaalla naisella on minä-kuva kehittynyt niin että hän pystyy arvioimaan kenen kanssa voi seurustella. Kyseessä on tieteellisesti tutkittu tosiasia. 18-vuotias on itsenäinen eli riippumaton ja voi mennä naimisiin ja aiemminkin jos saa luvan presidentiltä. Ja tämä on laillista. Kaikki muu ikään liittyvä keskustelu on vain hölinää ja pölinää. Siitä vaan! Antaa mennä. Kyllä parissa vuodessa saa jo aika hyvän kuvan siitä miten homma tulee skulaamaan ja tämä koskee kaiken ikäisiä. Ei ole sen ihanampaa kuin se että kaksi ovat löytäneet toisensa, homma futaa ja rakkaus kestää. Ikäeroista viis.

YKSILÖ. Tuommoisia tutkimuksia ei ole tehnyt yhtään kukaan, tai ainakaan kukaan tiedemies! Ihan puuta heinää tää juttu!

• suojelee
        ihminen on kirjoitti:

YKSILÖ. Tuommoisia tutkimuksia ei ole tehnyt yhtään kukaan, tai ainakaan kukaan tiedemies! Ihan puuta heinää tää juttu!

Laki suojelee lasta hyväksikäytöltä. Ikäraja 16 on sen takia olemassa koska kokematon lapsi ei osaa itse välttämättä valvoa oikeuksiaan koskemattomuuteen. Lapsi joka on murrosiässä, hänellä ovat juuri hormoonit alkaneet toimia ja saattaa leikkiä aikuista, mutta on vielä riippuvainen vanhempien ihmisten ohjeistuksista. Aikuisen ihmisen leikkiminen on asiaankuuluvaa, mutta siinä on oltava rajoituksia. Aikuisen ihmisen on kerrottava lapselle rajoituksista. Vääränlaiset leikit "ovat omiaan vahingoittamaan lapsen seksuaalista kehitystä" (ote seksuaalirikoslaista)
        16-vuotiaalla on sen verran kehittynyt minä-kuva että hänet laskelmoidaan voivan oma-aloitteisesti arvioida kenen kanssa seurustella. Motoorisesti ja fysioloogisesti aikuisuus alkaa vasta kun ollaan yli 20.
        On olemassa määrätty aikataulu ihmisen kehityksellä - yksilöitä ollaan, mutta periaate on sama. K16

• ei todellakaan ola vielä
        suojelee kirjoitti:

Laki suojelee lasta hyväksikäytöltä. Ikäraja 16 on sen takia olemassa koska kokematon lapsi ei osaa itse välttämättä valvoa oikeuksiaan koskemattomuuteen. Lapsi joka on murrosiässä, hänellä ovat juuri hormoonit alkaneet toimia ja saattaa leikkiä aikuista, mutta on vielä riippuvainen vanhempien ihmisten ohjeistuksista. Aikuisen ihmisen leikkiminen on asiaankuuluvaa, mutta siinä on oltava rajoituksia. Aikuisen ihmisen on kerrottava lapselle rajoituksista. Vääränlaiset leikit "ovat omiaan vahingoittamaan lapsen seksuaalista kehitystä" (ote seksuaalirikoslaista)
        16-vuotiaalla on sen verran kehittynyt minä-kuva että hänet laskelmoidaan voivan oma-aloitteisesti arvioida kenen kanssa seurustella. Motoorisesti ja fysioloogisesti aikuisuus alkaa vasta kun ollaan yli 20.
        On olemassa määrätty aikataulu ihmisen kehityksellä - yksilöitä ollaan, mutta periaate on sama. K16

aikuinen oikein missään asioissa. Kokemusta nääs on, ja useammasta. On ihan harva poikkeus, mutta ei todellakaan tavallista. Lapsi mikä lapsi ja 54-vuotias on vaari mikä vaari, vaikka vähän sairaampikin.

• laki ei kata kaikkea
        ei todellakaan ola vielä kirjoitti:

aikuinen oikein missään asioissa. Kokemusta nääs on, ja useammasta. On ihan harva poikkeus, mutta ei todellakaan tavallista. Lapsi mikä lapsi ja 54-vuotias on vaari mikä vaari, vaikka vähän sairaampikin.

Lain mukaan kiltti 54-vuotias ei vaurioita 18-vuotiasta ystävällisessä seksi-sisältöisessä kanssakäymisessä, mutta 16-vuotias voi periaatteessa joutua syytteeseen pelkästään 15,9-vuotiaan puolen minuutin mittaisesta suutelemisesta.

Lain tulisi minun mielestäni suojella kaikkia alle 22-vuotiaita yli-ikäisiltä.

Teko-isät tai -äidit ovat sallittuja, mutta silloin ei seksi kuulu asiaan eikä niin sanotut seksuaaliset teot.

• tulisi sallia
        ei todellakaan ola vielä kirjoitti:

Näin on tosi. Vaikka laki sanoisi mitä, ei tuollaista ikäeroa kyllä käsitä mitenkään. 18-vuotias on tosiaankin lapsi.

• laki ei kata kaikkea
        tulisi sallia kirjoitti:

Näin on tosi. Vaikka laki sanoisi mitä, ei tuollaista ikäeroa kyllä käsitä mitenkään. 18-vuotias on tosiaankin lapsi.

Nimenomaan! näyttää kuin kyseiseltä 54-vuotiaan nuorelta 18v "vaimolta" puuttuisi yleensäkin arvioimiskyky. Selitys on yksinkertainen. Hän on lapsi eikä osaa lokeroida omia tarpeitaan itse - ei siis ole tarpeeksi itsenäinen voidakseen arvioida mikä on kohtuullista/sopivaa/oikein. Se tässä vähän mättääkin kun seksuaalirikoslakipykälän selitys sanoo että juuri "yli 16- tai 18-vuotias on tarpeeksi itsenäinen ja minäkuva tarpeeksi kehittynyt että osaa arvioida itselleen elämänkumppanin".

Myöhemmässä elämänvaiheessa tämä 18-vuotias varmaankin ymmärtää mikä oli hänen todellinen tarpeensa 18-vuotiaana, ja saattaa hyvinkin katua "pidemmälle menemistä" suhteessa. Tätä ne lapseen kajoamis-oikeuskäynnit yleensä ovatkin... kun aikuistuneet teinit tajuavat mistä oli kyse silloin kun aikoinaan "kiltti setä" lähestyi/lähenteli/jms - asia käsitellään ja oikeus ratkaisee asiat silloisen lapsen edun mukaisesti.

Tytön kehityksessähän on useita eri murrosvaiheita siirtyessään vastuulliseen aikuisuuteen. Vanhemmista irroittautumisvaihe (13-15v), minäkuvan muodostuminen (14-25v) ja motoorinen/henkinen/fyysinen aikuistuminen jolloin pystyy laajemmin hahmottamaan tulevaa elämää (20-25v). Nämä ovat vain suurinpiirteisiä numeroita jotka kuvaavat sitä milloin suurimmat muutokset tapahtuvat... mutta koko elämä on kasvamista aikuisuuteen ja aikuisena.

Jos 18-vuotias on itse-päinen niin moni tekee sen virheen että luulevat sitä itsenäisyydeksi.

• NIIN TOTTA
        laki ei kata kaikkea kirjoitti:

Nimenomaan! näyttää kuin kyseiseltä 54-vuotiaan nuorelta 18v "vaimolta" puuttuisi yleensäkin arvioimiskyky. Selitys on yksinkertainen. Hän on lapsi eikä osaa lokeroida omia tarpeitaan itse - ei siis ole tarpeeksi itsenäinen voidakseen arvioida mikä on kohtuullista/sopivaa/oikein. Se tässä vähän mättääkin kun seksuaalirikoslakipykälän selitys sanoo että juuri "yli 16- tai 18-vuotias on tarpeeksi itsenäinen ja minäkuva tarpeeksi kehittynyt että osaa arvioida itselleen elämänkumppanin".

Myöhemmässä elämänvaiheessa tämä 18-vuotias varmaankin ymmärtää mikä oli hänen todellinen tarpeensa 18-vuotiaana, ja saattaa hyvinkin katua "pidemmälle menemistä" suhteessa. Tätä ne lapseen kajoamis-oikeuskäynnit yleensä ovatkin... kun aikuistuneet teinit tajuavat mistä oli kyse silloin kun aikoinaan "kiltti setä" lähestyi/lähenteli/jms - asia käsitellään ja oikeus ratkaisee asiat silloisen lapsen edun mukaisesti.

Tytön kehityksessähän on useita eri murrosvaiheita siirtyessään vastuulliseen aikuisuuteen. Vanhemmista irroittautumisvaihe (13-15v), minäkuvan muodostuminen (14-25v) ja motoorinen/henkinen/fyysinen aikuistuminen jolloin pystyy laajemmin hahmottamaan tulevaa elämää (20-25v). Nämä ovat vain suurinpiirteisiä numeroita jotka kuvaavat sitä milloin suurimmat muutokset tapahtuvat... mutta koko elämä on kasvamista aikuisuuteen ja aikuisena.

Jos 18-vuotias on itse-päinen niin moni tekee sen virheen että luulevat sitä itsenäisyydeksi.

Kyse on todellakin itsepisyydestä. Tunnen tämän tytön, ja minun mielipiteeni on että hän on henkiseltä maailmaltaan korkeintaan 16-vuotias. Uhmaikä siis päällä.

• 25v ikäeroa
        ......... kirjoitti:

minäkin olen fisumman/kypsän puoleinen 25 ja tiedän mitä tein teen:D ja ollaan myöskin juteltu tästä ikäero jutusta.. ja toistemme luonteisiin napsahdettiin ja paljon muuhun:)

TOISAALTA!! se 40-50 "pappa" voi olla paremmassa kunnossa kun moni 20-30.. et noin!

• kyllä toimii
        25v ikäeroa kirjoitti:

minäkin olen fisumman/kypsän puoleinen 25 ja tiedän mitä tein teen:D ja ollaan myöskin juteltu tästä ikäero jutusta.. ja toistemme luonteisiin napsahdettiin ja paljon muuhun:)

TOISAALTA!! se 40-50 "pappa" voi olla paremmassa kunnossa kun moni 20-30.. et noin!

viina, tupakka ja huono ravinto on monen hyvän suomalaisen miehen pilannut. Kyllä sen huomaa päältäpäin ja loput tutustumalla mikä niistä vanhemmista mieshenkilöistä on kelpo nuorelle naiselle.

Jos 25-vuotias nainen on valinnut itselleen vanhemman miehen, en usko että se valinta on tapahtunut pelkällä tunteella teinimäisittäin.

No turha pohtia näinkään. Rakkaus ei etsi omaansa vaan katsoo toisen parasta.

mikäs siinä, onnea matkaan, sillä ei väliä mitä muut sanovat. Ei voida demokraattisesti äänestää onko oikea rakkaus vai ei. Se on olemassa vaikka kuka mitä sanoisi - jos on ollakseen. Hyvä että nykyäänkin rakastetaan.

• toimi aikansa

Olen itse nuorempana seurustellut 5v paljon vanhemman miehen kanssa. Vanhempani ja ystäväni ihmettelivät sitä ja osa paheksui ääneen. Osa osasi olla viisaasti hiljaa ja antaa minun itse päättää asioistani.
      Tiemme kuitenkin erosivat kun olin 26 ja mies 51. Pakko myöntää, että lopulta ikäero oli liikaa ja miehen mustasukkaisuus alkoi häiritä suhdettamme. Aina jos halusin nähdä ystäviäni menojani seurattiin ja varsinkin toisten miesten läsnäolo ja heidän ystävyytensä oli entiselle miehelleni liikaa.
      Lopulta myös mietin, mitä aidosti ajattelen elämältä, en halunnutkaan sitoutua pelkäksi vanhuksen hoitajaksi ja jos meillä olisi yhteinen lapsi, saisin hoitaa häntä yksin jos mies sairastuu tai kuolee eikä mies olisi enää jaksanut pieniä lapsia.
      Miehenkin hedelmällisyys kuitenkin laskee heti 40-vuoden jälkeen, ja todennäköisyys että lapsi on sairas kasvaa. Tarvitaanhan molempien sukusolut uuteen elämään.
      Tämä on oma tarinani. Teillä voi toki käydä hyvin ja pysytte yhdessä. Toivottavasti teete sen omasta halustanne, ettekä vain siksi jotta saisitte näyttää suvulle että olette oikeassa.
      On ikäero miten päin vaan (nainenhan vasta tuomitaan jos ottaa nuoremman miehen!), suhde on kahden kauppaa.

• Dispis

Mutta olisiko tuo mustasukkaisuus ollut sittenkin enemmän henkilökohtainen piirre kuin ikään liittyvä.

"Miehenkin hedelmällisyys kuitenkin laskee heti 40-vuoden jälkeen, ja todennäköisyys että lapsi on sairas kasvaa. "

Siittiösolujen kunto on toki hyvin yksilöllistä, mutta suhtautuisin aika varauskella väittämiin, joiden mukaan lapsen sairaudet lisääntyisivät isän iän myötä olennaisesti. Loppujen lopuksi kyse on vain DNA-pätkän viemisestä toisen toisen vierelle. Eiköhän yleiskunto kerro jo aika lailla.

Jos siittiö selvitää munasoluun asti, on alkion tulevaisuus käytännössä naisen ominaisuuksien varassa.

• ikäero kunniaan
        Dispis kirjoitti:

Mutta olisiko tuo mustasukkaisuus ollut sittenkin enemmän henkilökohtainen piirre kuin ikään liittyvä.

"Miehenkin hedelmällisyys kuitenkin laskee heti 40-vuoden jälkeen, ja todennäköisyys että lapsi on sairas kasvaa. "

Siittiösolujen kunto on toki hyvin yksilöllistä, mutta suhtautuisin aika varauskella väittämiin, joiden mukaan lapsen sairaudet lisääntyisivät isän iän myötä olennaisesti. Loppujen lopuksi kyse on vain DNA-pätkän viemisestä toisen toisen vierelle. Eiköhän yleiskunto kerro jo aika lailla.

Jos siittiö selvitää munasoluun asti, on alkion tulevaisuus käytännössä naisen ominaisuuksien varassa.

ikäeroon on helppo vedota erotilanteessa, ongelma ulkoistetaan eikä nähdä sitä todellista ongelmaa joka on eron syy

• kuin poikkeus
        Dispis kirjoitti:

Mitä hiljaisempi mies, sitä varmimmin siitä tulee ajan oloon ongelma. Kun sanat loppuvat, alkaa nyrkit puhua. Tämä on koettu pariinkin otteeseen.
        Vanhoista miehistä tulee mustasukkaisia, tottakai. Vaimo on nuori ja sinä vanha!

• ystävyys kestää
        kuin poikkeus kirjoitti:

Mitä hiljaisempi mies, sitä varmimmin siitä tulee ajan oloon ongelma. Kun sanat loppuvat, alkaa nyrkit puhua. Tämä on koettu pariinkin otteeseen.
        Vanhoista miehistä tulee mustasukkaisia, tottakai. Vaimo on nuori ja sinä vanha!

Ikäerosuhteissa on eräällä tavalla kyse suuremmasta rakkaudesta kuin "tavallisessa" suhteessa.

Rakastan miestäni siitä huolimatta että hän on vanha

• edellinen oli asiaa
        Dispis kirjoitti:

En halua kommentoida itse viestin aiheeseen, kun ei ole tuttavapiirissä ison ikäeron omaavia pariskuntia.

Näin lääkärinä kuitenkin haluaisin oikaista tuota vanhaa käsitystä, että mies ei vanhenisi samalla tapaa kun nainen. Näin on nimittäin ennen luultu, että lapsen syntymä ja kehitysvammat ovat aina vain naisten vika.
        Siittiön kantasolut vanhenevat, eli ne joista uudet siittiöt syntyvät, samoin kun munasolut.

Samoin kun naisella alkaa olla viimeiset hetket saada todennäköisesti terve lapsi siinä 40-45 vuotiaana, miehen siittiöiden kunto ja laatu laskee myös dramaattisesti heti 40-ikävuoden jälkeen.

Pahinta on se, että kaikki kehityshäiriöt eivät edes näy päälleppäin, vaan iäkkäiden isien lapsilla, erityisesti pojilla on erittäin suuri todennäköisyys olla lapsettomia aikuisia. Miehestä johtuva lapsettomuus ja sperman laadun heikkeneminen johtuu monesta syystä (ympäristömyrkyt yksi), ja liian iäkäs isä on tässä aika ratkaisevassa roolissa.

Eli lapset kannattaa hankkia jos mahdollista, sekä naiset että miehet, alle 35-vuotiaana.

• 37v mies
        edellinen oli asiaa kirjoitti:

En halua kommentoida itse viestin aiheeseen, kun ei ole tuttavapiirissä ison ikäeron omaavia pariskuntia.

Näin lääkärinä kuitenkin haluaisin oikaista tuota vanhaa käsitystä, että mies ei vanhenisi samalla tapaa kun nainen. Näin on nimittäin ennen luultu, että lapsen syntymä ja kehitysvammat ovat aina vain naisten vika.
        Siittiön kantasolut vanhenevat, eli ne joista uudet siittiöt syntyvät, samoin kun munasolut.

Samoin kun naisella alkaa olla viimeiset hetket saada todennäköisesti terve lapsi siinä 40-45 vuotiaana, miehen siittiöiden kunto ja laatu laskee myös dramaattisesti heti 40-ikävuoden jälkeen.

Pahinta on se, että kaikki kehityshäiriöt eivät edes näy päälleppäin, vaan iäkkäiden isien lapsilla, erityisesti pojilla on erittäin suuri todennäköisyys olla lapsettomia aikuisia. Miehestä johtuva lapsettomuus ja sperman laadun heikkeneminen johtuu monesta syystä (ympäristömyrkyt yksi), ja liian iäkäs isä on tässä aika ratkaisevassa roolissa.

Eli lapset kannattaa hankkia jos mahdollista, sekä naiset että miehet, alle 35-vuotiaana.

Mä oon ollu yhen nuoren naisen kaa neljä vuotta, mutta lapsia emme tule hankkimaan vähintään 5 vuoteen. Nainen lähtee opiskelemaan yliopistoon ja sen jälkeen on ajatus viettää aikaa kahdestaan ennen kuin hankitaan lapsia. Suunnitelmien mukaan 42-vuotiaana vasta tulisin isäksi ja suunniteltu on että lapsia tulisi 2-3, eli olisin lähempänä 50v rajaa silloin. Pitäisikö naisen keskeyttää opiskelunsa ja jatkaa opiskelujaan sitten kun on lapsia hoidettavana ja opiskelu sujuu näin ollen hitaammin?

• Superisä
        edellinen oli asiaa kirjoitti:

Minun numero 4 on siitetty minun ollessa 42 vuotias. Erinomainen lapsi, alykäs ja motoorisesti hyvin kehittynyt. Numero 5 on siitetty minun ollessa 44 vuotias eikä mitään vikaa hänessäkään.

Lääkärit tehköön tutkimuksiaan, jossa todetaan isän iän muuttuessa 40->50 lasten viat kasvavat vaikkapa kolminkertaisiksi. Ja tutkimus luvut taustalla ovat
        40 vuotialla 1/100 000
        50 vuotialla 3/100 000

Tuollaista on lääkärien tilastotiede.

Kaverini, joka on erittäin menestynyt lakimies Euroopan Unionissa, on tullut siitetyksi silloin ,kun hänen isänsä oli 60-vuotias.

Miehen lisääntymiskyvyn näkee päältä. Suurin syy miehen hedelmättömyyteen on yksinkertaisesti ylipaino - ei ikä.

Lääkäri painukoon takaisin oppikirjojen pariin.

• 37v mies
        Superisä kirjoitti:

Minun numero 4 on siitetty minun ollessa 42 vuotias. Erinomainen lapsi, alykäs ja motoorisesti hyvin kehittynyt. Numero 5 on siitetty minun ollessa 44 vuotias eikä mitään vikaa hänessäkään.

Lääkärit tehköön tutkimuksiaan, jossa todetaan isän iän muuttuessa 40->50 lasten viat kasvavat vaikkapa kolminkertaisiksi. Ja tutkimus luvut taustalla ovat
        40 vuotialla 1/100 000
        50 vuotialla 3/100 000

Kaverini, joka on erittäin menestynyt lakimies Euroopan Unionissa, on tullut siitetyksi silloin ,kun hänen isänsä oli 60-vuotias.

Miehen lisääntymiskyvyn näkee päältä. Suurin syy miehen hedelmättömyyteen on yksinkertaisesti ylipaino - ei ikä.

sitä minäkin ihmettelin. Kiitos kommentistasi.

ystäväni Erik - hänen isä oli 50v
        eräs Hannu - oli 50v - nyt tyttö on 8v - terve
        eräs Harri - nyt 46 ja vaimo odottaa kolmatta
        eräs Leo - 60 vuotiaana! terve lapsi syntyi
        eräs Matti - 55 vuotiaana - lapsenlapsi ja lapsi samanikäiset

• polysymptomaattinen
        Superisä kirjoitti:

40 vuotialla 1/100 000
        50 vuotialla 3/100 000

"Lääkäri painukoon takaisin oppikirjojen pariin."

Aivan

En luota lääkäreihin muutenkaan. Minulla oli palmoplantaarinen pustuloosi ja sain sellaista voidetta että se vaan entistä enemmän rupesi leviämään. Lopetin voiteen käytön ja pustuloosi hävisi.

Sain protoonipumpun salpaajaa vatsahappoihin vaikka minulla oli vain rintaranka jumissa (johtuen siitä että näin öisin istun tietokoneen äärellä)

ja monta muuta tapausta... en selitä niitä tässä koska näillä asioilla ei ole tekemistä parisuhteiden kanssa...

Pointti on vaan siinä että en luota enää yhden lääkärin lausuntoon per oire.

• ap-suunnitelman mukaan.
        37v mies kirjoitti:

Mä oon ollu yhen nuoren naisen kaa neljä vuotta, mutta lapsia emme tule hankkimaan vähintään 5 vuoteen. Nainen lähtee opiskelemaan yliopistoon ja sen jälkeen on ajatus viettää aikaa kahdestaan ennen kuin hankitaan lapsia. Suunnitelmien mukaan 42-vuotiaana vasta tulisin isäksi ja suunniteltu on että lapsia tulisi 2-3, eli olisin lähempänä 50v rajaa silloin. Pitäisikö naisen keskeyttää opiskelunsa ja jatkaa opiskelujaan sitten kun on lapsia hoidettavana ja opiskelu sujuu näin ollen hitaammin?

Minun isäni oli 54 ja äitini 44,kun synnyin ja olin ainoa lapsi heille. Terve oon ollu koko ikäni ja esim. lukemaan opin 5-vuotiaana. Nyt 35-v ja seurustelen 29-v naisen kanssa ja lapset suunnitteilla vasta muutaman vuoden päästä.

• 37v mies
        ap-suunnitelman mukaan. kirjoitti:

Minun isäni oli 54 ja äitini 44,kun synnyin ja olin ainoa lapsi heille. Terve oon ollu koko ikäni ja esim. lukemaan opin 5-vuotiaana. Nyt 35-v ja seurustelen 29-v naisen kanssa ja lapset suunnitteilla vasta muutaman vuoden päästä.

en juo eikä ole ylipainoa, eiköhän se siitä. Kiitos.

• järkeä?
        37v mies kirjoitti:

sitä minäkin ihmettelin. Kiitos kommentistasi.

ystäväni Erik - hänen isä oli 50v
        eräs Hannu - oli 50v - nyt tyttö on 8v - terve
        eräs Harri - nyt 46 ja vaimo odottaa kolmatta
        eräs Leo - 60 vuotiaana! terve lapsi syntyi
        eräs Matti - 55 vuotiaana - lapsenlapsi ja lapsi samanikäiset

Miksi odottaa että on niin vanha, ettei jaksa niiden lasten perässä enää juosta? Tai kun lapset olisivat työuran kynnyksellä, isä on vanhuudendementti tai kuollut. Miksei tehdä ne lapset silloin kun jaksaa peuhatakin niiden kanssa, ja valvoa yöt vauvojensa kanssa. Kun omat lapset sitten ovat aikuisia, voi olla jonkun vuoden oman puolison kanssa kahdestaan ja nauttia parisuhteesta, ja sitten aikanaan tulee lapsenlapsia, niiden kanssa voi sitten ottaa uuden kierroksen, aina välillä, oman jaksamisen mukaan. Miksi ei suunnilleen omanikäistä puolisoa, jonka elämänvaihekin olisi suunnilleen sama, se olisi paras juttu.

• 37v mies
        järkeä? kirjoitti:

Miksi odottaa että on niin vanha, ettei jaksa niiden lasten perässä enää juosta? Tai kun lapset olisivat työuran kynnyksellä, isä on vanhuudendementti tai kuollut. Miksei tehdä ne lapset silloin kun jaksaa peuhatakin niiden kanssa, ja valvoa yöt vauvojensa kanssa. Kun omat lapset sitten ovat aikuisia, voi olla jonkun vuoden oman puolison kanssa kahdestaan ja nauttia parisuhteesta, ja sitten aikanaan tulee lapsenlapsia, niiden kanssa voi sitten ottaa uuden kierroksen, aina välillä, oman jaksamisen mukaan. Miksi ei suunnilleen omanikäistä puolisoa, jonka elämänvaihekin olisi suunnilleen sama, se olisi paras juttu.

että tällaisena pitää olla jonkin melko paljon alle 30vuotiaan opiskelijan kanssa - monta vuotta jo kimpassa. Ei ongelmia sen suhteen, mutta tulevaisuus huolestuttaa. Olen reilusti yli 40 kun sitten isäksi pitäis tulla. Hälläki pitäis olla työ ja työkokemusta... pitäisi pitäisi.

Valintani: Isäksi nyt jonku tuntemattoman kaa tai isäksi tutun naisen kanssa vuosien kuluttua. Rakkaus nykyiseen ei hellitä kummankaan puolelta.

Sen tiedän että opiskelu vie aikaa ja mä oon itsekin opiskelija työn ohessa.

• Sitä-saa-mitä-tilaa

Jos sulla olisi noin 24v poika ja hän alkaisi seurustella sun ikäisen naisen kanssa, niin miten reagoisit?? En voisi edes kuvitella olevani noin nuoren kanssa. Siis mitä siitä saa???? Apua!!! Onko ulkonäöllä merkitystä, työllä tai koulutuksella ym... Miksi juuri hän`Mistä löysit?

Nyt 45-vuotiaana seurustelen 6 vuotta nuoremman miehen kanssa. Jo tuostakin ikäerosta puhutaan. H

• tyytyväinen ystäviini

No siis mun yks kaveri seurusteli itseään 17-vuotta vanhemman naisen kanssa. Ihmiset luulivat että se oli vain hetken hurma. Ei niin ollutkaan. He menivät naimisiin.

Äitini sisko oli naimisissa itseään 21-vuotta vanhemman miehen kanssa. Saivat lapsia, elivät onnellisesti kunnes kuolema erotti heidät. Äitini sisko elää onnellisia päiviä leskenä ja on nyt 80-vuotias. Hänen miehensä olisi par aikaa 101 v.

Äitini veljellä tosin ei mennyt hyvin - ikäeroa 34 vuotta. Vaimo oli nuorempi kuin hänen vanhin tytär. Ovat asuneet erossa 10 vuotta eivätkä uutta ole kummatkaan itselleen hakenu tai löytäny.

Isäni veli on naimisissa itseään 11 vuotta nuoremman kanssa. Avioliitto on kestänyt 45 vuotta. Hyvin on mennyt. Seksin tilalle on tullut ystävyys, nyt kun isäni veli lähentelee 70v.

Tunnen yhden miehen joka on lähes 50v nyt, ja hän on naimisissa juuri 30v täyttäneen kanssa. He alkoivat seurustelun yli kymmenen vuotta sitten, menivät naimisiin noin 4 vuotta sitten. Nyt heillä on kohta jo 3 lasta. Hyvin menee.

Eräs lähes 40v tuttavan tuttava meni naimisiin 20-vuotiaan kanssa. Hyvin menee. Ainaki näyttää siltä.

Näitä on paljon.

• ikäero kunniaan

Määrätynlainen sosialismi pyrkii suodattamaan pois rakkauden. Kaikki pitää olla samanlaista. Laki sallii yksilölle vapauksia joita muut rajoittavat.

Toiset puhuvat homouden normaalisuudesta ja me keskustelemme ikäeroista.

• Sama - -
        tyytyväinen ystäviini kirjoitti:

No siis mun yks kaveri seurusteli itseään 17-vuotta vanhemman naisen kanssa. Ihmiset luulivat että se oli vain hetken hurma. Ei niin ollutkaan. He menivät naimisiin.

Äitini sisko oli naimisissa itseään 21-vuotta vanhemman miehen kanssa. Saivat lapsia, elivät onnellisesti kunnes kuolema erotti heidät. Äitini sisko elää onnellisia päiviä leskenä ja on nyt 80-vuotias. Hänen miehensä olisi par aikaa 101 v.

Äitini veljellä tosin ei mennyt hyvin - ikäeroa 34 vuotta. Vaimo oli nuorempi kuin hänen vanhin tytär. Ovat asuneet erossa 10 vuotta eivätkä uutta ole kummatkaan itselleen hakenu tai löytäny.

Isäni veli on naimisissa itseään 11 vuotta nuoremman kanssa. Avioliitto on kestänyt 45 vuotta. Hyvin on mennyt. Seksin tilalle on tullut ystävyys, nyt kun isäni veli lähentelee 70v.

Tunnen yhden miehen joka on lähes 50v nyt, ja hän on naimisissa juuri 30v täyttäneen kanssa. He alkoivat seurustelun yli kymmenen vuotta sitten, menivät naimisiin noin 4 vuotta sitten. Nyt heillä on kohta jo 3 lasta. Hyvin menee.

Eräs lähes 40v tuttavan tuttava meni naimisiin 20-vuotiaan kanssa. Hyvin menee. Ainaki näyttää siltä.

Näitä on paljon.

Miten paljon onkaa ikäeroa Paavolla ja Paavon vaimolla?? En muista.

• entinen tuttu

Näitä on paljon.

Eräs nuoruusaikani pappi Mika (n. 50 v silloin) oli mennyt naimisiin Ilonan (n. 30 v silloin) kanssa. Katsoin Enirosta että Turussa näyttävät asuvan samassa osoitteessa - vielä yhdessä. Totean että ovat asuneet yhdessä yli 20 vuotta. Mika olisi siis näin ollen 70v nyt ja ilona 50v. Googletan vielä ja katson jos ovat kertoneet suhteestansa julkisesti kotisivullaan tai jossain blogissa...

• rakatua älyyn
        Sama - - kirjoitti:

eikä kyse ole hyväksikäytöstä!

• ei se ikä vaan se tasapaino
        rakatua älyyn kirjoitti:

eikä kyse ole hyväksikäytöstä!

Valtasuhteita löytyy paljon vaikka ei olisi ikäeroakaan, tasapainoisia suhteita löytyy paljon vaikka on ikäeroa.

• molemmat oikeasti
        entinen tuttu kirjoitti:

Eräs nuoruusaikani pappi Mika (n. 50 v silloin) oli mennyt naimisiin Ilonan (n. 30 v silloin) kanssa. Katsoin Enirosta että Turussa näyttävät asuvan samassa osoitteessa - vielä yhdessä. Totean että ovat asuneet yhdessä yli 20 vuotta. Mika olisi siis näin ollen 70v nyt ja ilona 50v. Googletan vielä ja katson jos ovat kertoneet suhteestansa julkisesti kotisivullaan tai jossain blogissa...

aikuisia! Ei mitään häikkää! Haluaisitko omalle 18-vuotiaalle lapsellesi 54-vuotiaan "poikaystävän"?

Aikuisen ikää tulisi nostaa takaisin 21-vuoteen. Nuorilla on nykyisin niin paljon ongelmia että eivät ole vielä kehittyneet aikuisen ikään.

• 36-vuotta?
        ei se ikä vaan se tasapaino kirjoitti:

Valtasuhteita löytyy paljon vaikka ei olisi ikäeroakaan, tasapainoisia suhteita löytyy paljon vaikka on ikäeroa.

Ja nurempi osapuoli on 18-vuotta. Kumman olevan vallassa siinä suhteessa, vai ovatkohan ihan tasavertaisia?

• lapsenvalvoja
        molemmat oikeasti kirjoitti:

aikuisia! Ei mitään häikkää! Haluaisitko omalle 18-vuotiaalle lapsellesi 54-vuotiaan "poikaystävän"?

Aikuisen ikää tulisi nostaa takaisin 21-vuoteen. Nuorilla on nykyisin niin paljon ongelmia että eivät ole vielä kehittyneet aikuisen ikään.

No en ihan 54-vuotiasta, koska siitä ei ole välttämättä enää isäksi sitten kun vanhin lapsista on vasta murrosiässä. Vanhemman osapuolen tulee olla sen verran nuori että hän voi toimia kaikille lapsillensa huoltajana yksinkin (mikäli toinen on tilapäisesti muualla), hankkia rahaa ja hoitaa kotia.

Vanhempi poikaystävä on monessa tilanteessa ollut 18-vuotiaan tytön pelastus ja tuki suhteen alkuvaiheessa. Ja sitä tukeahan nämä nuoret kaipaavat - ei hyväksi käytetyksi tulemista - vaan tukea. Sitäpaitsi kunnollinen yli 30-vuotias mies osaa jo hallita hormoonejen tuottamaa kiimaa niin että siitä ei ole haittaa. Yli 30-vuotiaan miehen rakkaus on enemmän hellyyspainotteinen - ja se on myöskin ihana lääke turvattomalle naiselle. 18-25-vuotiailla miehillä on jopa tutkittu olevan niin voimakas hormoonitoiminta että "pitää saada kunnon pano". No, ei sekään väärin, kunhan ei vaan pakota toista osapuolta seksiin.

Nostaa ikäraja takaisin 21 vuoteen? selvä. Mun puolesta siitä vaan. Joka hakee panoa, saa hakea sitä yli 21 vuotiaista sitten.

• entinen tuttu
        molemmat oikeasti kirjoitti:

Ilona oli muistaakseni isonen riparilla. Siellä tapasivat. (Toki tapaaminenhan ei ole sama asia kuin seurustelu)

• Wanha.mies
        Sama - - kirjoitti:

Päivi on 40 - 42 vuotias, en jaksa tarkistaa ikää. Kyllä se Googlella löytyy. Paavo on kovin nuorekas!

• välillä vilahtaa
        Wanha.mies kirjoitti:

Päivi on 40 - 42 vuotias, en jaksa tarkistaa ikää. Kyllä se Googlella löytyy. Paavo on kovin nuorekas!

Ja eikö sillä Vanhasen Matillakin välillä vilahda joku nuoren näköinen daami messissä... Forsius se ei ainakaan oo, mutta kyllä se Forsiuskin on nuori.

• siis?

Näitä on paljon.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=708&posting=22000000031396288

• monet vain arvailee

moro!
      (nyt tulee pitkä vastaus)
      niin, taas täälläkin on tullut määriteltyä moneen kertaan "terve ja normaali" parisuhde, mikä se nyt kenenkin elämänkokemuksen puitteissa on. tekisi mieli vähän hymähdellä, kun sitten tekstistä paljastuu, ettei ole muuta kun "arvelisin" ja "melko varmasti" tai juu, "terve, nuori nainen", no, niitäkin on kiva olla olemassa.
      mutta en halua edes hymähdellä, koska on tärkeää miettiä asioita, kaikilta kannoilta, myös siltä, että aina tulee olemaan ihmisiä, jotka arvostelevat ja jopa tuomitsevat. se on vain opittava kestämään, joskus jopa perhepiirissä.

eikä kaikkien tarvitse muutenkaan olla samaa mieltä.

mutta minulla on kokemusta asiasta, olen itse suuren ikäeron vanhempien lapsi, muutamalla kaverillani on ison ikäeron parisuhde, ja itselläni on myös hieman laajempi ikähaarukka kun monella muulla.
      ehkä se johtuu lähinnä siitä, että 4kymppisenä en ole isääni koskaan nähnyt, ja sen ikäiset miehet ovat melko nuoria verraten isääni. ehkä siitä, että tavallaanhan me myöskin laskemme isämme mukaan miesten tuttuuden ja luotettavuuden, siis alitajuisesti, ja ihan nekin, ketkä etsii oman ikäistään. siis se "isän etsintä" on kyllä ihan kaikkien verissä, sori vaan. joten mitä enemmän perhe on ollut ns. normien mukainen, sitä lähempänä kaavaa lapsi pysyy, paitsi! jos on kokenut itsensä liian nurkkaan ahdistetuksi, jolloin todennäköisesti valitsee päin vastoin.

parisuhdevalinnoissa monesti toistamme historiaamme ja perhekuvioitamme, niin kauan kunnes voimme muuttaa ne itsestämme. miksiköhön läheisriippuvaisuudesta kärsineet ajautuvat samaan pari suhteessaan? hyväksikäytetyt valitsevat helposti pouolisoikseen samanlaisia? alkoholistien lapset, jotka vannovat, ettei ikinä, kokevat hylkäämisen uudelleen ja uudelleen?
      niin, tottakai voimme luetella ne poikkeuksetkin, mutta silti, harvinaisen yleinen sattumaksi, enemmän vaikuttaa kaavalta.
      että voi olla, että vanhempien miesten nuoret naiset etsivät "isäänsä", tai sitten vakautta ja turvallisuutta, tai sitten erikosuutta, lasten elättäjää, jne. mistä hemmetistä sitä aina tietää, mitä kukakin etsii...

mutta ei se ole mitään mystiikkaa, eikä tavallaan sille kukaan mitään voi, että lapsuutemme ja perheemme vaikuttaa meihin koko elämämme ajan tavalla tai toisella. miten se voisi olla vaikuttamatta? ja mitä pahaa siinä on?

no, olen siinä samaa mieltä, että kun on kyse yli 20-vuotiaista, puhutaan ihmisistä, kenelle pitää jo antaa oikeus tehdä omat asiansa oikein, tai väärin, tehdä omat "virheensä". se ei kuulu enää kenellekään, silloin kun kyseessä ei ole valtasuhde (esim. potilas ja psykiatri suhde millä tahansa ikäerolla, mutta etenkin suurella...) siinä ei ole kyse sinänsä mistään hyväksikäytöstä.

mä ymmärrän hyvin, nyt etenkin itse vähän vanhempana, mihin nuoremmissa ihmisissä on helppo ihastua. ei se ole se lapsellisuus, vaan mm. se tietynlainen elämänilo. miettikääpä, miten paljon kyynisiä, tanttamaisia ja ei siis muuten, vaan asenteellisesti "rupsahtaneita" ihmisiä on jo 3kymppisissä, puhumattakaan yli!
      tietenkään elämänkokemuksellisesti suuren ikäeron pari ei ole ehkä tasoissa, eikä naiset todellakaan kehity niin vauhdilla, ei 20-vuotias ole todellakaan niin kypsä kun 4kymppinen, mutta hän voi olla riittävän kypsä huolehtimaan itsestään, ja kehittämään itseään ja elämään omaa aikuisen elämäänsä.

varmasti on hetkiä, milloin ikäero tulee negatiivisesti vastaan, etenkin, jos vanhempi ei suostu tajuamaan sitä, että hänen on pidettävä itsensä nuorempana, siis tarkoitan, että kunnostaan on huolehdittava juuri siksi, että 60-vuotiaskin voi olla todella hyvässä kunnossa tai täysi papparainen, ja nuoren naisen kanssa, on oltava se ensimmäinen vaihtoehto, ja jos on lapsia ON PYSYTTÄVÄ AJAN HENGESSÄ. eli ei välttämättä voi kasvattaa lapsiaan edellisen sukupolven säännöillä, on tajuttava että aika muuttaa ja ajat muuttuvat.

mun mielestä se on hyvä asia: pysyy nuorena kauemmin, ja huomattavastikin kauemmin, kun monet muut.

samoin, jos vanhemman elämä on jo vakiintunutta, hän ei saa vaatia nuorempaa liian aikaisin sitoutumaan tai luopumaan omista tulevaisuuden suunnitelmistaan, vaan on tajuttava kannustaa vielä parikymppistä miettimään, mitä elämältään haluaa. ja sitten kestettävä ne seuraukset.

nuoremman on tajuttava se, ettei kumppanista muuteta enää nuorempaa, toisaalta vanhemmat miehet (ja naisetkin ?) tajuavat ottaa paremmin huomioon, heille ei tarvitse enää joka naisten asiaa selittää, he ovat melko hyvin jo selvillä siitä muutenkin, jne. mutta eivät lähde enää diskoon, hyvällä kunnolla ei kaikki kaularypyt katoa, ja kun toinen ehkä vielä suunnittelee elämäänsä, ja on kunnianhimoisia suunnitelmia, saattaa vanhempi mies olla jo tyytyväinen elämäänsä. siis se ei estä heitä tukemasta toisiaan, mutta joskus naiset sitten kaipaavat enemmän "seikkailua" eivätkä ymmärrä "jämähtämistä", kun toisaalta elämäntilanteet ovat niin erilaiset.

sitten on se yleisön arvostelu. siihen tulee pari törmäämään aina. ihmiset ovat niin pieniä ja suvaitsemattomia, ja se, että joku ei sovi normistoon, on vaikeaa monelle ymmärtää. mutta sellaista se on, miettikää se siltä kannalta, että jokaisella, teilläkin, on joku asia, mitä ette suvaitse, vaikkei se ole lain vastaista, tms. miettikää omaa suvaitsevaisuuttanne, ja ymmärtäkää sitä kautta se toisten.

sitten elämän raakoihin tosiasioihin, mitkä kannattaa miettiä, siis oikeasti.

oma isäni kuoli minun ollessa nuori. olen onnellinen että juuri hän oli isäni, koska tottakai rakastin häntä. en voi sietää puheita "vanhojen miesten ei pitäisi tehdä lapsia", koska sen mukaan minun ei olisi pitänyt syntyä.
      mutta olen joutunut käsittelemään aina näitä asioita enemmän kuin muut. olen ollut kypsempi, siis huomattavasti, kun ikätoverini, koska olen joutunut käsittelemään erilaisuutta, vanhuutta, kuolemaa jne. todella nuorena. tavallaan se on hyvä, minähän en osaa muuta elämää kaivata, kun se on aina ollut näin, mutta nyt käsittäkää vanhempien huoli: parisuhteen kannalta se tarkoittaa seuraavaa asiaa:
      loppuajasta nuoremman naisen on hyväksyttävä se, että hän hoitaa vanhaa ja huonokuntoista miestä. näin voi käydä missä tahansa parisuhteessa esim. onnettomuuden kautta, mutta tässä suhteessa niin käy varmasti.

loppuajasta on hyväksyttävä se, että kun mies on yli 7kymppinen, hänen on annettava nuoremman mennä, siis erota ei tarvitse, mutta mietipä vaikka seksiä. jos mies on 76-vutoias, nainen on vasta 6kymppinen. suoraan sanottuna, voi olla, että seksi vielä toimii, se riippuu siitä kunnosta ja myös tuurista: onko saanut hyvät geenit, onko terve... mutta voi olla, että mies ei seksiä voi antaa enää vuosiin, ja nuoremman naisen ei ole reilua laittaa odottamaan... siis ei vaan ole. ymmärrän täysin jos nuorempi, vaikka rakastaisi miestään kuinka, hakee seksiä muualta. suurimpia ikäeroja, mitä tiedän on ollut noin 30 vuotta. no, kun mies on 80-vuotias, luuletteko ihan oikeasti, että 50-vuotias nainen elää vain ja ainoastaan hänelle.

todelliset ongelmat tälläisessä parisuhteessa tulevat suurimmillaan esiin siis vanhana. toisaalta, mitä sitten?! miettikääpä sekin asia, kaikki vanhenee, myös ne samanikäiset, tai sairastuu, tai loukkaantuu tai jotain. mikään ei takaa tervettä elämää kenellekään, mutta tämä asia on syytä miettiä.

eikä parisuhteet nuoremmillakaan tunnu tosiaan kestävän edes sitä 20 vuotta, joten toisaalta, onko se liian aikaista murehtia mitä kahdenkymmenen vuoden päästä tapahtuu, kun elämä pitäisi elää nyt?

myös edelliset lapset, jotka saattavat olla aikuisia. miten perinnön jako, nimittäin niin julmalta, kun tämä kuulostaa, saattaa katkeruus ryömiä esiin vasta isän kuoltua, ja silloin on parasta olla tehty selkeä jako, mikäli on vaarana, että vanhemmat lapset vievät toisenkin osan isänsä perinnöstä (jos ovat esim. eron yhteydessä jo saaneet osansa)... omaisuus, niin jos se siis on jollekin tärkeää. mutta tälläisissä asioissa on syytä olla realistinen.

mitä hyvää on vanhemmissa miehissä:
      - he ovat monesti parempia sängyssä kun vielä niin kovasti suorittavat nuoremmat versiot
      - he ovat myötätuntoisempia ja ottavat paremmin huomioon
      - heillä on koulutuskierros jo takana, ja se miehinen turha ylimielisyys on väistynyt
      - ei tarvii enää suorittaa eikä teeskennellä olevansa muuta kun on
      - parhaimmillaan he kohtelevat nuorta naista aarteena eivätkä itsestään selvyytenä
      - pettämisen riski pienenee
      - he todellakaan eivät enää uhraa kaikkea aikaansa uralleen ja työlle ja suorituksille, vaan tajuavat jo ihmisten arvon, perheen arvon ja ottavat asiat rennommin
      - he voivat neuvoa ja auttaa monessa asiassa, ja ovat itsenäisiä, eivätkä etsi äidin korviketta
      - 4kymppisenä mies on miehekkäimmillään, siis kroppa on parhaimmillaan miehekäs, eikä poikamainen, on pienesti karaistuneempi ilme, kun nuorilla pojilla, olemus on varmempi jne.
      - itsevarmuus on jo kasvanut, joka asiasta ei tarvitse tehdä ongelmaa
      - parhaimmillaan suurella ikäerolla oleva pariskunta tasapainottaa toisiaan todella hyvin :D

huonoja puolia...
      - muitten tuominta ja mielipiteet, niitä saa kuulla!
      - erilaiset elämän tilanteet vaatii molemmilta ymmärrystä ja joustamista
      - nuorten kiihkeys ja pinnallisuus voi olla jännääkin joskus, sitä ei välttämättä tälläisessä suhteessa (ainakaan kauaa) ole.
      - vanhempi ottaa helposti määräilevän aseman, koska saattaa luulla tietävänsä kaikki asiat paremmin
      - vanheneminen, jos ei pidä itsestään huolta
      - epävarmuus: vanhempi mies ei uskokaan että nuorempi nainen haluaa siinä olla, ja nuorempi kokee esim. ex-vaimosta mustasukkaisuutta, tai ettei tiedä tarpeeksi tms. mikä saattaa ilmetä mustasukkaisuutena ja epäilynä jne.

jne. no, miten noi nyt sinänsä poikkeaa nuorempien parisuhteista: mustasukkaisuutta, epävarmuutta, muitten mielipiteitä, elämäntilanteitten huomioimista, muuttuvuus tekijöitä, pettämistä, muita naisia ja miehiä, elämän yhteen sovittamista...
      niin, että miettikääpä sitä.

tilastoilla te ette tee hevon kakkaakaan.
      eikä niillä hiton hedelmällisyys laskelmilla, eikä muillakaan teoretisoinneilla. tälläkään.
      rakkaus on asia , minkä voi ymmärtää vain kokemuksella: silloin me kaikki antaudumme niin hyvien kuin huonojenkin elämän puolien pariin ja piiriin, ja niin se on, ei siinä muu auta kun elää.

olkaa onnellisia kaikissa parisuhteissa ja pitäkää niistä huolta. yleensä niitäkin osaa arvostaa vasta ne menetettyään.

• ystävyys kestää

Luin tekstisi ja tulin iloiseksi. Ainoa väistämätön asia on se mitä laki sanoo. Ikäero on aikuisten ihmisten suhteissa täysin sallittua ja kaiken muun näkee ajan kanssa ja on hyvä kun tietää että on olemassa hyviäkin edellytyksiä ikäerosuhteille.

• .........

Osasit todella hienosti kirjoittaa. Siinä olet oikeassa, että meidän (ikäero-)parisuhteessamme on juuri samoja ongelmia, kuin ns. tavallisissa parisuhteissa. Ei sitä ikäeroa huomaa arjen keskellä. Toki joskus silloin, kun toinen kyselee "muistatko sen ja sen bändin", ja itse olen kysymysmerkkinä.
        Ei olla suunniteltu elämää 20vuotta eteenpäin. Mitä hyötyä siitä olisi? Elämme päivän kerrallaan toinen toistamme tukien. Niin, eikä se valta parisuhteessa riipu iästä, mieheni ei todellakaan yritä olla "vanhempi ja viisaampi" vaan päätämme asioista yhdessä.

• osatotuutta

"Olen asunut avosuhteessa naisen kanssa, joka on minua 16 vuotta nuorempi. Ikäeromme ei ole koskaan, mitenkään häirinnyt suhdettamme."

Epäilenpä, että tuo voi olla täysin subjektiivinen käsityksesi tilanteesta. Oletko kysynyt naiseltakin?

Itsekin olen elänyt itseäni vanhemman miehen kanssa. Vaikka ajatuksen, tunteen ja fysiikan tasolla kohdattiin, niin kyllä se sukupolviero sitten vaan kuitenkin tuli kuvaan mukaan. Varsinkin sitten, kun/jos on lapsia.

Meillä suhde kaatui loppupeleissä siihen, että mies luuli että toimin kuten hänen äitinsä ja olen siinä roolissa onnellinen. Kun oli tottunut, että isän/miehen osa perheessä löytyy sohvatyynyjen välistä ja naisen osa taas keittiö-lastenkamari-akselilta. Turha siinä sitten on enää huudella romantiikan perään tai syytellä, kun ei nainen enää olekaan miehelleen Nainen (tuolla ihannemies-palstalla keskusteltiin tällaistakin).

Meidän ikäero ei sentään ollut tuota luokkaa, ja mainitsemasi 45 ja 20 - hui hai, kuinka ajatus-/arvomaailmat viuhuvatkaan toistensa ohitse eivätkä kohtaa.

• tuttu tilanne

luin juuri jostain 40-vuotiaan naisen kertomuksen siitä miten häntä ei ikäero ole häirinnyt hänen suhdetta 60-vuotiaaseen mieheensä. Sukulaistenkin kriittinen suhtautuminen oli ongelma vain suhteen alkuvaiheessa.
        Nainen oli tottunut elämään vanhojen ihmisten kanssa ja hänellä oli vanhemman sukupolven arvomaailma. Miehellä oli sen sijaan nuorten arvomaailma - ei ollut edes tottunut olemaan samanikäisten kanssa. Löytyi siis kohtauspisteitä.

No sitä en tiedä lähteekö nuori vaimo myöhemmin etsimään kadotettua nuoruuttaan, mutta se aika tulee sitten jos on tullakseen.

Toki ikävä jos miehelle sohvatyyny ja naiselle keittiö tulevat oletussijainneiksi. Sitä on myös muualla kuin ikäerosuhteissakin. Työkaveri tapasi vaimonsa yläasteella ja ovat olleet naimisissa 15 vuotta. Mies pitää nelijalkaisesta ystävästään sohvasta. Vaikka ikäero on korkeintaan muutama kuukausi, silti sama ikävä tilanne kuin kuvaamasi.

En kuitenkaan kiistä sitä että sukupolvien välillä on kuilu - vaikkakin löytyy onnistuneita ikäerosuhteita.

Alas- tai ylöspäin yhteensopivuus riippuu siitä minkälaiseen muottiin on valettu, mutta yli 20 vuoden ikäerot kuulostaa itsestänikin paljolta.

• Dispis

Teen tuon kysymyksen heti aamulla ja palaan astialle.

• Dispis

16 v nuorempi avokkini sanoo seuraavaa (sanelee vieressä):
        - Suurimmaksi osaksi ikäero ei näy missään. Lähinnä sen huomaa siinä, että toinen on ollut elossa, kun on tapahtunut esihistoriallisia asioita (mm. Woodstock tai käynti kuussa).
        - On totta, että suhtautuminen kotitöihin on erilaista eri sukupolviin kuuluvilla ihmisillä, näin myös meillä (miehen mielestä kysymys on kuitenkin yksilöistä eikä ikäerosta).

• anti-ageisti
        Dispis kirjoitti:

16 v nuorempi avokkini sanoo seuraavaa (sanelee vieressä):
        - Suurimmaksi osaksi ikäero ei näy missään. Lähinnä sen huomaa siinä, että toinen on ollut elossa, kun on tapahtunut esihistoriallisia asioita (mm. Woodstock tai käynti kuussa).
        - On totta, että suhtautuminen kotitöihin on erilaista eri sukupolviin kuuluvilla ihmisillä, näin myös meillä (miehen mielestä kysymys on kuitenkin yksilöistä eikä ikäerosta).

Hienoa! Yksilöistähän asiat kuitenkin loppupeleissä riippuu.

Todella myös mahtavaa huomata että teillä vaikuttaa olevan sellainen avoimuus keskenänne mikä monesta suhteesta puuttuu. Uskallatte nähdä asiat avoimin silmin ja keskustella niistä.

Hienoa että avoimesti keskustelette kotitöistäkin. Teillä on avain onneen: Keskustelu/avoimuus

Edellytykset hyvälle onnistumisellenne oikein paistaa rivien välistä läpi. (sen perusteella mitä olen muitakin kommenttejasi lukenut)

"Oppia ikä kaikki"

• kummelin sketsisarjat opettaa

Ongelmahan ei ole se ikäero, vaan se kuinka ympärillä olevat ihmiset ihmettelee - kuinka vuodesta toiseen kaksi ihmistä ovat yhdessä. Näin mä näen sen asian.

Kaikki vähänkään poikkeava herättää enemmän tai vähemmän ihmettelyä sellaisissa piireissä missä ei olle ko. erilaisuuteen totuttu. Joissain suvuissa/piireissä pidetään ikäeroja itsestäänselvyyksinä ja joissain ei. Uskon että Suomessa on paljon ikäerosuhteita mutta niistä ei vaan puhuta koska ne eivät ole ongelma.

Joissain Kummelin sketsisarjassa osataan hyvinkin kuvastaa sitä miten esim. pihajätkät ihmettelee erästä muista poikkeavaa miestä, että kenties ihailevat. Toki siinä tilanteessa on kyseessä "panomies" eikä uskollinen puoliso. Mutta sama ihmettelyn henki asuu monessa. Ihmettelijöitä istuu Esson baarissa, työpaikoilla, ja joka paikassa. Ei muuta kuin antaa vaan ihmetellä. Jokaisella on oikeus olla oma itsensä.

• mitenkään pysty

ymmärtämään että 18-vuotias tyttö on 54-vuotaan miehen kanssa joka näyttää ikäistään paljon vanhemmalta, on väkivaltainen, on vetänyt ties mitä ja milloin ja jättänyt lastensa äidin lähteäkseen äidin tyttären kanssa elämään omaa elämää! Enempää mulla ei näihin asioihin ole sanomista. Itsellänikin on nuori mies, mutta se ei ole entisen mieheni poika tai sukulainen yleensä. Sairas on tämä maailma!

• heebo123

rakkautta voi olla ikäerosta huolimatta mutta onko se kestävää laatua? Kun toinen on elänyt nuoruutensa ja pitänyt hauskaa ja toinen ei. Toisen tarinoita kuunnellessa voi äkkiä huomata että ei itse ole vielä elänytkään.

• että tämän

vanhan sanonnan mukaan luonto tikanpojan puuhun ajaa. Ei kai kukaan halua viettää nuoruuttaan kuuntelemassa vanhan ukon jorinoita, kun toiset painelee festarilla ja pitää hauskaa? Aika pimee täytyy kyllä olla. Vaikka olis rahaa, tai mitä tahansa niin minuu ei pitelis mikään.Ei helvetti! Koko elämä jää näkemättä! Ja rakkauteen kyllä sanon että höpö höpö. Voi pitää ihmisestä, mutta rakkaus on niin vakava asia, että sitä ei kyllä tule ihan tuosta vaan. Rakkaus tulee vasta sitten kun ihmiset on kokeneet jotain oikeaa yhdessä. Suuria vaikeuksi elämässä, tai saavuttaneet jotakin, tai selvinneet jostakin. Rakkaus ei ole pelkkää sängyssä piehtarointia minun mielestä. Siellä se kaikki ehkä näytetään sitten isommin, mutta rakkaus on joka päivä toisen ihmisen huomioon ottamista. Vaikka vain ruoan laittoa kun rakas tulee töistä tai suanan lämmittämistä.......Eikä se tule väkisin, vaan ihan takaraivosta...........Ja oikea rakkaus on aina kestävää laatua! Muuten se ei ole rakkautta! Sitä on vaan niin vähän tässä kertakäyttöyhteiskunnasa! Ihmisiäkin vaan käytetään niin kauan kun ne sopii johonkin pirtaan. Sitten vaihdetaan......

• en voi mitään
        että tämän kirjoitti:

vanhan sanonnan mukaan luonto tikanpojan puuhun ajaa. Ei kai kukaan halua viettää nuoruuttaan kuuntelemassa vanhan ukon jorinoita, kun toiset painelee festarilla ja pitää hauskaa? Aika pimee täytyy kyllä olla. Vaikka olis rahaa, tai mitä tahansa niin minuu ei pitelis mikään.Ei helvetti! Koko elämä jää näkemättä! Ja rakkauteen kyllä sanon että höpö höpö. Voi pitää ihmisestä, mutta rakkaus on niin vakava asia, että sitä ei kyllä tule ihan tuosta vaan. Rakkaus tulee vasta sitten kun ihmiset on kokeneet jotain oikeaa yhdessä. Suuria vaikeuksi elämässä, tai saavuttaneet jotakin, tai selvinneet jostakin. Rakkaus ei ole pelkkää sängyssä piehtarointia minun mielestä. Siellä se kaikki ehkä näytetään sitten isommin, mutta rakkaus on joka päivä toisen ihmisen huomioon ottamista. Vaikka vain ruoan laittoa kun rakas tulee töistä tai suanan lämmittämistä.......Eikä se tule väkisin, vaan ihan takaraivosta...........Ja oikea rakkaus on aina kestävää laatua! Muuten se ei ole rakkautta! Sitä on vaan niin vähän tässä kertakäyttöyhteiskunnasa! Ihmisiäkin vaan käytetään niin kauan kun ne sopii johonkin pirtaan. Sitten vaihdetaan......

Oon vaan nähny sitä ja tätä kummaa. Täytyy sanoa.

Lapsena muistan ku eräs tuttavan tuttava 24v nainen meni 43 vuotiaan kaa naimisiin ja sain kuulla vuosi sitten että edelleen on avioliitto kukassa. Ukko on nyt 55 ja nainen 36. Lapsia on 3.

Ei minusta olis ollu samaan. Eheei. En kuuntele toisten juttuja vaan elän elämäni itse

• Cerel

Olin 17 kun tapasin aviomieheni ja hän oli silloin 32v. Kauhee sota ja jupina syntyi sukulaisten ja perheen kanssa.Kukaan ei voinut ymmärtää että me voidaan olla onnellisia ikäerosta huolimatta.
      Muutin pois kotoa mieheni luokse ja parantelin sitten vuosien varrella välejä vanhempiin, sain jankuttaa miten kaikki on hyvin!
      Kun lapset syntyivät tajusivat että ollaan vissiin sitten tosissaan. Nyt oltu yhdessä 10v ja seuraavia vuosikymmeniä odotetaan! Välit perheeseen kunnossa nykyään :)

• ikäeroa kuin

15-vuotta. En olisi katsonut pahaksi jos olisit minun tyttäreni. Nyt vain en ymmärrä että mitä 54-vuotiaalla voi olla tekoa 18-vuotiaan varalle? Mitä mietit kaiken kokemasi jälkeen tästä kuviosta?

• aikuista seuraa

elämänkokemusta löytyy parikymppiseltä tytöltä tai pojalta?Ei yhtään mitään.Toinen ajelee karvanoppa toyotalla ja toinen puristelee finnejään naamastaan.Ei tulisi mieleenikään näin nelikymppisenä, aloittaa suhdetta parikymppisen tai kolmekymppisen naisen(tenavan)kanssa.Tällaisella nuorella täytyy olla joku äiti tai isä syndrooma,tai muuten ajatusmaailma poikkeuksellinen.Nuorenihmisen täytyy olla todella epätoivoinen,jos takertuu itseään huomattavasti vanhempaan,samoin ei vanhemmallakaan ole kaikki täysin kohdallaan.

• milliani

avioliitossa itseäni 12 vuotta vahemman miehen kanssa myös meillä oli alkuvaiheessa ongelmia lähisuvun kanssa eikä anoppi hyväksy vieläkään minua pojalleen mutta olemme eläneet 20vuotta yhdessä ja yhdessä myös aiomme pysyä sanokoot muut mitä tahtoo.täytyy tehdä selväksi muille eetei se kuulu heille .tehkää suhteestanne teidän näköisenne.Vielä lisään että mummoni oli ukkiani 16 vuotta nuorempi ja yhdessä elivät kunnes kuolema erotti he olivat syntyneeyt 1900 luvun molemmin puolin.

• eräs nainen

Ikä ei ole kuin pelkkiä numeroita....Olen joskus seurustellut itseäni 12 vuotta vanhemman miehen kanssa, jossa oli suvussa samaa ongelmaa. Miehen toinen sisko ei hyväksynyt minua ja sanoikin sen yleensä. Erosimmme kyllä mutta se ei johtunut suvusta vaan muista syistä. Seuraava suhteeni olikin sitten että mies oli 2 vuotta nuorempi...mutta tämä mies piti äitinään....Nykyinen alkava suhteeni jossa mies on 7 vuotta nuorempi....Eli pointti on se miten suhtautuu itseensä ja elämään yleensä. Ei ole mitään väliä minkä ikäinen (kunhan on siis täysi-ikäinen)tai kokoinen ihminen on kunhan se on oikeasti rakkautta!

• Käytettynä syntynyt

Tunne ikäeroja!

• 10 v ikäeroa

Mulla ja mun avomiehellä on 10 vuoden ikäero eikä se ole onneks koskaan ollu ongelma meille tai perheille. Onpahan ens vuonna pitää isot pirskeet kun molemmat täyttää kymmeniä!;) Hyvin sanottu tuolla edellä että niissä piireissä missä ei isoja ikäeroja ole niin päivittely on suurempaa. Omilla vanhemmilla ikäeroa 8 vuotta, isosiskolla 6 vuotta omaan mieheensä. En oo koskaan pitänyt isoja ikäeroja epänormaaleina tai luonnottomina, lapsena luulin että kaikkien vanhemmilla on iso ikäero!
      Se on ihan selvä että vanhempaan mieheen voi luottaa enemmän kun oman ikäiseen jolla vielä hormonit hyrrää jokaisen hameenhelman perään. Mun oma mieheni on luotettava ja rauhallinen, aikuinen mutta kuitenkin sopivasti poikamainen. Mies sanoo voivansa rentoutua seurassani täysin ja olla vähän "höpsö" joten oma ajoittainen lapsellisuuteni ei häntä haittaa. Ollaan tosi onnellisia, vuoden verran oltu kihloissa ja suunnitellaan häitä. Itse asiassa tavattiin suomi24:n kautta, joten iso kiitos ylläpidolle! Ilman tätä sivua olisi unelmieni mies jäänyt löytämättä!

• tyttönen1982

Isäni on syntynyt -58 ja hänen vaimonsa -75..Menivät kesällä naimisiin.
      Lapsia ei ole kuulunut,vaikka ovat niitä yrittäneet..isäni lenkeilee päivittäin,eikä mitään sairauksia ole ja hänen vaimonsa myös hyvin terve ihminen..ja hyvä ettei tulekaan,yksin kertaisesti melkein 50v mies ei jaksa niinkuin esim alle 40v mies...
      Oman äitini kertomuksien mukaan hänen vanhempiensa ikä on ollut rasite,kun Hän ja hänen kaksois veljensä(syntyi kehitysvammaisena) syntyi -55 heidän vanhempansa olivat kumpikin reilusti yli 40v.Pitäisi osata ajatella lasta myös..Äitini tehtäväksi jäi jo alle 50v on hoitaa sairaita ja vanhoja vanhempia unohtaen oma elämänsä.Murrosikä vaihe oli kuulemma järkyttävä kokemus.
      Tästä oppineena tein itse ensimmäisen lapseni 20v ja toisen 23v..ja huomaan jaksavani paremmin kuin oma äitini,joka oli liki 30v kun synnyin.

Saa nyt nähdä kuinka käy,miesystäväni on jo 35v ja hänen vanhempansa kumpikin reilusti yli 70v(sairaita ja hyvin väsyneitä hoitokotilaisia),todennäköisesti meidän tulevilla lapsilla ei ole toisia isovanhempia ollenkaan,vain minun puolelta.Niin jos lapsia tulemme edes saamaan,toivottavasti saadaan.
      Itse olen päättänyt,että lapset teen 30 ikävuoteen mennessä..sen jälkeen olen osani tehnyt!

T:25v kahden lapsen äiti

• ikää

Sanoit, että miehesi on JO 35-v. Ja hänen vanhempansa yli 70-v. Miehesi ei todellakaan ole vanha saamaan lapsia. Mies parhaassa iässä! Itse olen kolmen lapsen äiti ja ikää 34-v. Minun vanhempani kuolivat molemmat 6-kymppisinä syöpään ja näin ollen ei minunkaan lapsillani ole isovanhempia omalta puoleltani. Se on todella surullista, varsinkin, kun nuorimmaiseni on vasta hieman yli vuoden ikäinen. Eli vanhemmat voi menettää nuorina, kuolema ei katso ikää. Toivon, että "tulevat lapsenne" saavat nähdä ja pitää isovanhempansa pitkään, sekä sinun, että miehesi puolelta. Itse en olisi koskaan uskonut, että vanhempani lähtevät parin vuoden sisällä yllättäen ja niin nuorina...
        Nauti ajasta lastesi isovanhempien kanssa, kun vielä voit! Joulu on jälleen tulossa ja se on ensimmäinen joulu minulle ja lapsilleni ilman molempia vanhempiani, mummoa ja ukkia.

• Wanha.mies

joskus pilkkalaulun siitä kun mies on vanha ja nainen nuori. Muistaako kukaan mikähän laulu olisi kyseessä? Sillehän voisi olla käyttöä, eli sen voisi lähettää sopiville henkilöille vaikka mp3-muodossa sähköpostilla.
      Siinähän tietysti vihjaillaan mitä tapahtuu kun miehen pelistä loppuu veto.

• s......N

Ikäerolle että lakkaa häirisemästä sukua!

• nainen vm80

..teille, älkää välittäkö muiden mielipiteistä..
      Itsellä 19v vanhempi mies. Minusta ikäeroa ei tarvitse hävetä. Olemme rakastuneita ja meillä mahtavaa yhdessä.. Meillä ei kans suku meinaa hyväksyä, mutta se on heidän ongelmansa.
      En anna sen kuitenkaan häiritä, itse elän elämäni ei suku..

Harvalla on varmaan omaa kokemusta, suurin osa on ennakkoluuloisia..

Ei kaikki mies puoliset ystävätkään ole hyväksyneet vanhempaa miestä ja luulen että ovat vain kateellisia.. joten tsemppiä vaan kaikille jolla on iso ikäero, älkää välittäkö muiden puheista=) Hyvää Joulun odotusta kaikille!!

• Anti-ageisti

Ja hyvää joulua teille.

Onnea matkaan teillekin. Uskon että onnistutte.

Mikään ei ole sen ihanampaa kuin se että kaksi aikuista ovat toisensa löytäneet, viihtyvät yhdessä ja rakastavat ilossa ja surussa. Ikään katsominen on lähes vaan taikauskoa. Jos luet kirkon kirjoja ja teet sukututkimusta niin huomaat varmasti aika nopeasti että et ole todellakaan ainoa jonka elämään kuuluu eri-ikäinen puoliso.

• ikäeroa

ja kukaan ei vingu mitään koska olen näyttänyt että olen ja pysyn myös mieheni kanssa. meillekkin aluksi tuli ihmisiltä epäileviä kommentteja mutta tässä ollaan pitkään yhes oltu ni ovat lopettaneet:D

tsemppiä!! teillä ei ole ikäeroa kovinkaan paljoa:) (minusta;))

• Rosita2

Hei!

Oon vuosimallia -84 oleva nainen ja 4- vuotiaan lapsen äiti. Erosin itseäni neljä vuotta vanhemmasta miehestä reilu vuosi sitten kun mies oli niin kakara ja baarireissut edelleen tärkeämmät kuin perhe-elämä. Minuun otti yhteyttä minua 18 vuotta vanhempi mies ja ensin ajattelin, että voiko meistä tulla enempää kuin ystäviä ikäeron takia, mutta tavattuamme ja juteltuamme huomasimme olevamme enemmän samalla aaltopituudella kuin koskaan edellisissä suhteissa. Myönnän olevani henkisesti kypsempi kuin moni ikäiseni ja mies on sanonut olevansa nuorekas mieleltään (ja on kyllä nuorekas myös muutenkin). Meillä toimii ajatus ja kaikki niin hyvin yhdessä, että en usko löytäväni parempaa miestä ikinä mistään. Hän on nähnyt paljon ja osaa todella käsitellä ja tulkita naista. Ihana mies! Olemme olleet vasta reilun vuoden yhdessä, mutta uskon meillä olevan vielä ihana, pitkä tulevaisuus yhdessä.

• ongelmia....

..niin, silmäilin tuossa tänne kirjoiteltuja juttuja. Itse elän parisuhteessa ja meillä on 15 vuotta ikäeroa. Ikäero sinällään ei ole ongelma, mutta usein löydän itseni murehtimassa esim. raha-asioita.. Ikäerostakin johtuen ei nuoremmalle osapuolelle ole voinut (jos ei ole syntynyt kultalusikka suussa) kertyä isoja säästöjä yms... Toisella niitä voi olla ja sekin asia on sitten hyvä vetää esiin riidoissa jne... Sitten pitää potea huonoa omaatuntoa kun ei pysty osallistumaan asioihin samalla panoksella kuin puoliso.. Onhan näitä ongelmia tietty samanikäisilläkin pariskunnilla, mutta ikäerosta johtuen se jotenkin tuntuu kärjistyvän..... Ei haluaisi, että toinen alkaa kuvitella, että seurustellaan siksi, että hyötyisi tilanteesta tms....

• entinen rikas

no sitten kun se vanhempi osapuoli on eläkkeellä, niin silloinhan se kompensoituu (jos eläke on tarpeeks pieni)

Tärkeintä että tulee toimeen toistensa kaa ja rahaa riittää elämiseen. Elämä on muuta ku rahaa. Mä oon entinen rikas ja ei raha minulle iloa tuonut vaikka sitä oli.

• voihan dementia

Kaikki puhuvat pääasiassa suhteesta, kun mies on naista vanhempi? Miksi se yleensä sallitaan herkemmin. Entä kun nainen on miestä sen 25 vuotta vanhempi? Sitä ei hyväksy kukaan. Tässäkin asiassa miehille on sallitumpaa olla nuorekas ja menevä seurustellen oman lastensa ikäisen naisen/tytön kanssa.
      En kyllä silti sulata suurta ikäeroa puoleen enkä toiseen.

• karu arki on semmosta

Kyllä tuttavapiirissä on muutama onnellinen kokenut nainen nuoremman miehen kanssa ja minusta ihan ok sekin. Ikäeroa jopa 20 vuotta. Hyöty on siinä että naisen keski-ikä on korkea ja aikuinen nainen on turvallinen. Totean että ovat kauan olleet yhdessä ja yhteispeli löytyy. Joskus kun kuulee että samanikäinen pihtaa, mutta varttuneempi nainen on valmis vaikka mihin.

No, miehen henkinen kypsyys on taas toinen asia ja nainen saattaa edellyttää kypsyyttä, josta taas sitten se että mies on vanhempi ja osaa ottaa huomioon nuoren naisen tarpeet.

Mutta kaippa se on paras aina silloin kun kummatkin ajattelee toisiansa, ei ole valtasuhteita eikä hyväksikäyttöä, silloin iällä ei ole väliä. Ikä on vaan suuntaa-antava aikuisten maailmassa, tuskin sitäkään.

• playmaker69

SOWHAT! Ole oma itsesi, kyllä se ajan kanssa suttaantuu...maybe maybe not. Ne on vain numeroita, eikä niihin pidä tuijottaa ("useasti kateellisten panettelua")"Itsekkin suosin nuorempia naisimmeisiä, koska tunnen mielialani ja käytäytymismallini nuoremmaksi mitä numeroni näyttävät you know!?" Pidä lippu korkealla, elä niin kuin tunnet sisälläsi!! Älä ole toisten johdateltavissa!!! "sitä saa mitä tilaa"!!

• anti-ageisti

Hyvin sanottu!

Lipusta puheen ollen...

Itsenäisyyspäivästä jäi mieleen se yhden vaakunan teksti "vapaa vankka vakaa" - näin on kahden itsenäisen ihmisenkin laita.

Kahden ihmisen vapaus valita toisensa puolisoksi

Vankkuus yhteisessä päätöksessä

Vakaus elämään niin että mikään ulkopuolelta puhaltava tuuli ei kaada itsenäisyyttä kumoon

• anti-ageisti

Hyvin sanottu!

Lipusta puheen ollen...

Itsenäisyyspäivästä jäi mieleen se yhden vaakunan teksti "vapaa vankka vakaa" - näin on kahden itsenäisen ihmisenkin laita.

Kahden ihmisen vapaus valita yhteinen elämä

Vakaus elämään niin että mikään ulkopuolelta puhaltava tuuli ei kaada itsenäisyyttä kumoon

• anti-ageisti :-(
        anti-ageisti kirjoitti:

Hyvin sanottu!

Lipusta puheen ollen...

Kahden ihmisen vapaus valita toisensa puolisoksi

(suomi24 tahmoo, huomasin ekaks että tekstini ei lähtenyt koneelta mihinkään, mutta tulikin kaksi kertaa) sorry, en halunnu olla spämmääjä :-(

• on lähipiiristä

kokemusta ikäeroista. Minun sisko on naimisissa 20 vuotta vanhemman miehen kanssa... suku on ottanut asian hyvin vastaan vaikkakin siskoa jännitti kertoa sitä meille, että miten me sisarukset otetaan se tieto vastaan. Hyvin me otettiin tieto vastaan. Siskon mies on tosi hyvä tyyppi ja sopii hyvin yhteen siskoni kanssa.

• Tauno Mato

on tässä! Poista teille aiheutuvat ongelmat elämästäsi. Tässä tapauksessa nämä pahantahtoiset sukulaiset. Jos eivät mitään hyvää teille toivo, sano HYVÄSTI. Niin minä olen ratkaissut elämääni tunkeneet häiriköt, ja hyvin toimii.

• uusi elämä

kyllä. Sama juttu mulla

Siirryin toiselle paikkakunnalle, 400km, ja ihan kivasti menee kun päällepäsmärit ovat etäällä eivätkä sössi.

Ja pienenä plussana ihan kiva kun on uusia ystäviä, ikään kuin olisi aloittanut uuden elämän. Niillä ei ole tarvetta saada omaa tahtoaan läpi riippumatta siitä ovatko väärässä vai oikeassa.

• Onnellinen siitä mitä on lö...

Meillä on ikäeroa 21 v ja häät tulevana vuonna.
      Onneksemme sukulaisista ei kukaan ole sanonut yhtään poikkipuolista sanaa. Enkä usko kenenkään juuri sellaisia edes ajatelleen.

Läheskään kaikki eivät koskaan löydä sielujen sympatiaa, SE ei todellakaan ole uusiutuva luonnonvara.

Tsemppiä vaan ja nenä siihen suuntaan mihin sydän näyttää - muusta viis.

• statistiikkaa ikäeroista

Jälleen kerran, uusi ikäerosuhde:

Vesa Keskinen 40 ja Natalia 20

Julkkis on julkkis ja siksi siitä on lehdessä.

Kyseessä lienee se näkyvä jäävuoren huippu ikäerojen tutkimattomassa meressä.

• lisää statistiikkaa ikäeroista
    • *Näin on*

Vai hedelmällisyys.Voi, mitä mielipiteitä!

No on kyllä naisen kannalta ehdottoman tärkeää, että puoliso on samanikäinen.Jos itselle sattuu jotakin, toinen puolisoista on voimissaan hoitamaan jälkeläisiä ja olla heidänkin jälkeläistensä hoidossa apuna.
      Minä ymmärrän arvostelijoita oikein hyvin.Sehän on ihan luonnollista, että lapset tehdään ja hoidetaan nuorena, kun vielä jaksaa.

• tsennan

Ja miksihän on niin paljon yksinhuoltajia? Nuoret miehet harvoin tietävät mitä tekevät ja osaavat sitoutua.

• onnelinenköss

Koitahan jaksaa, täällä nainen 22v mies 34v. yhteiseloa pian kolme vuotta takana. Minun sukuni puolelta ei ole tullut pahaa sanaa, mutta miehen puolelta taas on. Mekin jaksoimme ensimmäiset kaksi vuotta, viimeiseen reiluun vuoteen ei ole paskaa kuulunut :)

Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      98
      7751
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      136
      6483
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      175
      4598
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      235
      3141
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      95
      2690
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      57
      2077
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      143
      1751
    8. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      197
      1584
    9. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      11
      1301
    10. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      63
      1228
    Aihe