tuore nikaman murtuma

rampa

Hei!
Mulla on viikon vanha murtuma L5-nikamassa. Murtuma on vaatimaton hiusmurtuma, mutta mut invalidisoi kaamea polttava/tuikkaava hermokipu, joka heijastuu lantion iholle.
Kolmesti olen joutunut viikon aikana hakemaan kipupiikkiä ja annostuksia on nostettu, mutta kipu ei ole laantunut. Olen vain oppinut liikkumaan jäykästi niin, että tuota tuikkausta ei tulisi. Sänkyyn meno/sängystä nousu ym. kaikkein haastavinta.

Pientä lisäapua on tuonut pari päivää sitten saamani Lyrica. Paramaxcodista ei mitään iloa, joten sen jätin pois. Nyt Norflex ja Burana 600mg.

Pelottaa, että tämä kipu muuttuu krooniseksi. Onko tietoa siitä, kuinka ehkäistä kivun kroonistuminen? Olen kuullut tuttavalta, että pitäisi parhaansa mukaan välttää tuota tuikkausta eli mitä useammin tuikkaa, sitä todennäköisemmin kroonistuu.

Liittyykö nikamamurtumaan aina tällainen hermokipu ja kauanko se tavallisesti kestää? Selkä ei ole lainkaan kipeä itse murtumakohdasta. Jos murtumakohtaa painaa, on kuin joku painaisi lantiota tulisilla hiilillä tai jollain sähkälamauttimella. Itse selässä ei tunnu yhtään mitään. Ei särkyä, jomotusta. Kaikki ihan ok kunhan liikkuu erittäin varovasti eikä kumartele, taivuttele jne. Ryhtini on omituinen, seison vatsa pömpöttäen ja kädet harallaan.

Meillä oli lapsen teko juuri meneillään. Eipä onnistu nyt enkä tiedä onnistuuko koskaan.
Olen 33v. ja lapseton.

7

10041

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • been there

Onko kyseessä nikamakaaren murtuma ? Onko sulla puutumisoireita? Tulehduskipu ei tee hyvää hermoille
      ja taten kannattaisi miettiä leikkausta aika nopeasti. Jos kyseessä on nikamakaari sen saa korjattua mielestäni helpommin kuin esim itse nikaman, joka vaatii luudutusta. Kipu voi kroonistua mutta sanoisin että kroonistuminen kestää kuukausia.

• rampa

Sain todella niukasti tietoa vammastani. En osaa tarkemmin sanoa mikä nikamassa on murtunut.

Tunto on herkistynyt vasemmanpuoleisen pakaran iholla. Jökötän ranka tikkusuorassa, sillä taivuttelu saa aikaan "tuikkaisun" juuri tuonne pakaraan. Tuikkaisun pakarassa saa aikaan myös murtumakohdan koskeminen tuolta jotakuinkin selän puolivälistä. Puutumisoireita ei ole.

Joka tuutista saan lukea, että neuropaattisia kipuja on erittäin vaikea hoitaa. Tässä alkaa olla vaikeuksia pitää yllä luottavaista mielialaa. Onneksi huomenna on kontrollikäynti sairaalaan. Toistaiseksihan tämä kipuni on neurogeenista, sillä voihan se olla että tämä menee ohi... Nosiseptiivisesta kivusta tämä on kyllä kaukana.

Meillä oli vauvanteko juuri käsillä. Nyt läheisin kontakti johon miehen kanssa pystymme on kädestä kiinni pitäminen.

• been there
        rampa kirjoitti:

Sain todella niukasti tietoa vammastani. En osaa tarkemmin sanoa mikä nikamassa on murtunut.

Tunto on herkistynyt vasemmanpuoleisen pakaran iholla. Jökötän ranka tikkusuorassa, sillä taivuttelu saa aikaan "tuikkaisun" juuri tuonne pakaraan. Tuikkaisun pakarassa saa aikaan myös murtumakohdan koskeminen tuolta jotakuinkin selän puolivälistä. Puutumisoireita ei ole.

Joka tuutista saan lukea, että neuropaattisia kipuja on erittäin vaikea hoitaa. Tässä alkaa olla vaikeuksia pitää yllä luottavaista mielialaa. Onneksi huomenna on kontrollikäynti sairaalaan. Toistaiseksihan tämä kipuni on neurogeenista, sillä voihan se olla että tämä menee ohi... Nosiseptiivisesta kivusta tämä on kyllä kaukana.

Meillä oli vauvanteko juuri käsillä. Nyt läheisin kontakti johon miehen kanssa pystymme on kädestä kiinni pitäminen.

Nykypäivänä vauvanteko onnistuu vaikka ihan kädestä kiinni pitämisellä.Ota ihmeessä selvää onko kyseessä nikamakaari vai itse nikama. Esim keihäänheittäjä Harri Haataisella oli murtuma nikamakaaressa ja se laitettiin kondikseen jollain rautalangan tyyppisellä jotta se luutuisi sponttaanisesti. Niitähän ei luuduteta kuten itse nikamia.Pääsee helpommalla. Näin olen ymmärtänyt. Vittumaista on kyllä tämä kipu.Tiedän kyllä. Kannattaa ihmeessä selvittää mikä siellä on ennenkuin rupiaa vauvan tekoon koska masu painaa jonkin verran. Tee se vauva
        sitten kun olet kunnossa. Periaatteessa itse kykenisin kantamaan vauvaa tässä nykyisessä kunnossa jos se olisi anatomisesti mahdollista-jos tämä tieto lohduttaa teitä yhtään

• rampa
        been there kirjoitti:

Nykypäivänä vauvanteko onnistuu vaikka ihan kädestä kiinni pitämisellä.Ota ihmeessä selvää onko kyseessä nikamakaari vai itse nikama. Esim keihäänheittäjä Harri Haataisella oli murtuma nikamakaaressa ja se laitettiin kondikseen jollain rautalangan tyyppisellä jotta se luutuisi sponttaanisesti. Niitähän ei luuduteta kuten itse nikamia.Pääsee helpommalla. Näin olen ymmärtänyt. Vittumaista on kyllä tämä kipu.Tiedän kyllä. Kannattaa ihmeessä selvittää mikä siellä on ennenkuin rupiaa vauvan tekoon koska masu painaa jonkin verran. Tee se vauva
        sitten kun olet kunnossa. Periaatteessa itse kykenisin kantamaan vauvaa tässä nykyisessä kunnossa jos se olisi anatomisesti mahdollista-jos tämä tieto lohduttaa teitä yhtään

Olo on jo paljon parempi - pääsen kävelemään ja liikkumaan aika hyvin.
        Kävin kontrollissa ja sain tietoa. Nikamasta on murtunut vain poikkihaarake. Kivun syy ei ole murtumassa vaan lihaksessa, jossa on joku ns. trigger-piste ja vissiin sitten joku hermo menee juuri siitä.
        Eilen sain kaamean kipukohtauksen kun käännähdin istuessa vähän varomattomasti. Tänään olen tutkiskellut mitkä liikkeet kivun aiheuttaa ja löysin ainakin yhden: perus venytys, vasen jalka esim. tuolille suorana ja ylävartalon taivutus eteen - tuikkaa aivan perkeleellisesti.
        Mun pitäisi varata fysioterapiaan aika, mutta jotenkin pelottaa, että ne menee käpälöimään tota triggerpistettä (sitä kun ei tarvitse kuin vähän kevyesti koskea sormella niin mä lennän 1/2metriä ilmaan).

• been there
        rampa kirjoitti:

Olo on jo paljon parempi - pääsen kävelemään ja liikkumaan aika hyvin.
        Kävin kontrollissa ja sain tietoa. Nikamasta on murtunut vain poikkihaarake. Kivun syy ei ole murtumassa vaan lihaksessa, jossa on joku ns. trigger-piste ja vissiin sitten joku hermo menee juuri siitä.
        Eilen sain kaamean kipukohtauksen kun käännähdin istuessa vähän varomattomasti. Tänään olen tutkiskellut mitkä liikkeet kivun aiheuttaa ja löysin ainakin yhden: perus venytys, vasen jalka esim. tuolille suorana ja ylävartalon taivutus eteen - tuikkaa aivan perkeleellisesti.
        Mun pitäisi varata fysioterapiaan aika, mutta jotenkin pelottaa, että ne menee käpälöimään tota triggerpistettä (sitä kun ei tarvitse kuin vähän kevyesti koskea sormella niin mä lennän 1/2metriä ilmaan).

Nyt et sais kaatuilla kovin paljon. suosittelen osteopaattia

• kohta entinen rampa :)
        been there kirjoitti:

Nyt et sais kaatuilla kovin paljon. suosittelen osteopaattia

Olin fysioterapiassa eilen ja odotin kauhuissani trigger-efektiä...jota ei sitten tullut :) Selkä aiheuttaa edelleen tuikkauksia ja tikkuilua, mutta tuo triggerpistekipu on poissa. Eli ehkä kyseessä ei ollutkaan varsinainen lihasten muodostama triggerpiste vaan ehkä painelukivun syynä olikin murtumakohdan aukeilu. Ja nyt murtuma lienee alustavasti luutunut.

• Anonyymi

Mulla on l5 nikamassa molemmilla puolilla ja sattuu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      156
      6899
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      33
      4033
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      114
      2022
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      61
      1906
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      82
      1446
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      193
      1444
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1091
    8. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      13
      984
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      979
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      947
    Aihe