hiekkaa pyörien alle

ylämäessä

Vieläkin jossain isoissa mäissä näkee hiekkalaatikoita tien varressa. Aiemmin niitä oli enemmänkin.
Tiedättekö jonkun joskus saaneen apua niistä?

Ajattelin vaan, että jos rekka jää ylämäkeen, niin karkaahan se jos kuski lähtee pois hytistä. Tai jos on ottanut persmäet, niin ei siinä taida muutamasta lapiollisesta olla juurikaan apua...

26

4291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun osaa

Ei se karkaa kun vetää sen "tappokatkaisijan" siitä käsijarrun vierestä ylös. Silloin on jarrut kiinni kaikilla akseleilla, myös perävaunussa. Tai jos silloin vielä karkaa, niin sitten karkaisi vaikka kuski hytissä istuisikin.

• Tupu1772

Käsijarrusta kaikille akseleille. Eihän se pysy niilläkään jos keli on oikein sopiva. Onko olemassa kuskia joka olisi tullut persemäkeä vähintään 100m ja saanut pidettyä yhdistelmän suorana? Itse jokunen vuosi sitten kokeilin persemäkeä ja sehän linkutti het. Onneksi ei valahtanut ojaan eikä aisakaan taittunut. On se hetki kun huomaat olevasi ihan matkustaja.

• tuollainen
        Tupu1772 kirjoitti:

Käsijarrusta kaikille akseleille. Eihän se pysy niilläkään jos keli on oikein sopiva. Onko olemassa kuskia joka olisi tullut persemäkeä vähintään 100m ja saanut pidettyä yhdistelmän suorana? Itse jokunen vuosi sitten kokeilin persemäkeä ja sehän linkutti het. Onneksi ei valahtanut ojaan eikä aisakaan taittunut. On se hetki kun huomaat olevasi ihan matkustaja.

Riippuu tietenkin paikasta, mutta kyllä takaperin pystyy tulemaan pitkästikin. Satanen on joskus tultu.

Terveisiä tukkirintamalta

• elintarvikerintamalta
        tuollainen kirjoitti:

Riippuu tietenkin paikasta, mutta kyllä takaperin pystyy tulemaan pitkästikin. Satanen on joskus tultu.

Terveisiä tukkirintamalta

Kyllä tosiaankin on uskomatonta miten pitkän matkan sitä pystyykin tulemaan persmäkeä alas, kyllä se itseäkin hirvittää kun joutuu jarrua hölläilemään vähän väliä ja vauhti vain kasvaa, mutta jos hermot on kunnossa, niin hyvät on selviytymismahdollisuudet.

• aloittelija-N
        elintarvikerintamalta kirjoitti:

Kyllä tosiaankin on uskomatonta miten pitkän matkan sitä pystyykin tulemaan persmäkeä alas, kyllä se itseäkin hirvittää kun joutuu jarrua hölläilemään vähän väliä ja vauhti vain kasvaa, mutta jos hermot on kunnossa, niin hyvät on selviytymismahdollisuudet.

jarruttelu vaikuttaa yhdistelmään? Meille ei opetettu tuota.

• lukittuvat
        aloittelija-N kirjoitti:

jarruttelu vaikuttaa yhdistelmään? Meille ei opetettu tuota.

Lukkiutunut pyörä ei ohjaa. Pakko päästää jarrusta, että saa ohjattua. Perävaunujarru ja Sisun etujarruvoiman puolittaja ovat tuossa kohtaa kullanarvoisia apuja.

• aloittelija-N
        lukittuvat kirjoitti:

Lukkiutunut pyörä ei ohjaa. Pakko päästää jarrusta, että saa ohjattua. Perävaunujarru ja Sisun etujarruvoiman puolittaja ovat tuossa kohtaa kullanarvoisia apuja.

Sisujakaan, enkä nyt muista kuulleeni etujarruvoiman puolittajasta. (ehkä en ole kuunnellu riittävän tarkkaan?) Ton alun mä ymmärsin kiitos. :)
        Paitsi että olikse perävaunujarruvipu samassa kuin käsijarruvipu?

• perävaunujarru
        aloittelija-N kirjoitti:

Sisujakaan, enkä nyt muista kuulleeni etujarruvoiman puolittajasta. (ehkä en ole kuunnellu riittävän tarkkaan?) Ton alun mä ymmärsin kiitos. :)
        Paitsi että olikse perävaunujarruvipu samassa kuin käsijarruvipu?

...löytyy käsijarrun vierestä, tai sitten ainakin viiruvolvoissa sähköisenä katkaisijalla kojetaulussa (ei toimi yli 7 km/h vauhdissa, jos nyt tuon nopeusrajan muistin oikein). Kaikissa autoissa perävaunujarrua ei ole lainkaan! Alamäkeen kun liukkaalla joutuu peruuttamaan, pystyy perävaunujarrulla jarruttelemalla säilyttämään vetäjän ohjattavuuden.

Sisuista löytyy kojetaulusta katkaisija, jonka kääntämällä etujarruvoiman saa puolitettua. Vieressä on yleensä tarra: "Etujarruvoiman puolittaja. Käyttö vain maasto-olosuhteissa." Sillä siis liukkaaseen alamäkeen tai kesäkelilläkin jossain metsässä tai työmaalla jyrkkään alamäkeen peruuttaessa voi estää etupyörien lukkiintumisen ohjattavuuden säilyttämiseksi.

• aloittelija-N
        perävaunujarru kirjoitti:

...löytyy käsijarrun vierestä, tai sitten ainakin viiruvolvoissa sähköisenä katkaisijalla kojetaulussa (ei toimi yli 7 km/h vauhdissa, jos nyt tuon nopeusrajan muistin oikein). Kaikissa autoissa perävaunujarrua ei ole lainkaan! Alamäkeen kun liukkaalla joutuu peruuttamaan, pystyy perävaunujarrulla jarruttelemalla säilyttämään vetäjän ohjattavuuden.

Sisuista löytyy kojetaulusta katkaisija, jonka kääntämällä etujarruvoiman saa puolitettua. Vieressä on yleensä tarra: "Etujarruvoiman puolittaja. Käyttö vain maasto-olosuhteissa." Sillä siis liukkaaseen alamäkeen tai kesäkelilläkin jossain metsässä tai työmaalla jyrkkään alamäkeen peruuttaessa voi estää etupyörien lukkiintumisen ohjattavuuden säilyttämiseksi.

se olikin, vain maasto olosuhteissa. Äkkiä sitä unohtaa kun ei tarvitse missään käytellä. Mutta miksi sitä saa käyttää vain maasto-olosuhteissa? tuon kaiken muun muistinkin heti kun luin kertomukses niistä. :)
        Kiitos oikein paljon asiallisista vastauksistasi. Oispa vaan toi kaupparatsu tos alla ollu yhtä asiallinen kuin sinä, mä jo luulin et mä vastasin jotain tyhmää, mut vaikka kuin moneen kertaan omat vastaukseni luin, en itse ainakaan löytänyt niistä mitään tyhmää. Mä haluun tietoa ja alko jo ottaa pannuun että tulin ottaneeksi mitään kantaa tossa alempana olevaan peräänajo riitaan.

*Riituliini*

Pakko häippästä petiin nyt kyl...

• maasto-olosuhteissa
        aloittelija-N kirjoitti:

se olikin, vain maasto olosuhteissa. Äkkiä sitä unohtaa kun ei tarvitse missään käytellä. Mutta miksi sitä saa käyttää vain maasto-olosuhteissa? tuon kaiken muun muistinkin heti kun luin kertomukses niistä. :)
        Kiitos oikein paljon asiallisista vastauksistasi. Oispa vaan toi kaupparatsu tos alla ollu yhtä asiallinen kuin sinä, mä jo luulin et mä vastasin jotain tyhmää, mut vaikka kuin moneen kertaan omat vastaukseni luin, en itse ainakaan löytänyt niistä mitään tyhmää. Mä haluun tietoa ja alko jo ottaa pannuun että tulin ottaneeksi mitään kantaa tossa alempana olevaan peräänajo riitaan.

*Riituliini*

Pakko häippästä petiin nyt kyl...

...lukee juuri siitä samasta syystä, kuin jenkkiautojen pienentävissä peileissä lukee: "Objects in mirror are closer than they appear." Eli joku idiootti laittaisi sen jarruvoiman puolituksen kuitenkin päälle suoralla tiellä eteenpäin ajettaessa ja vaatisi tehtaalta korvauksia, kun rysähtäisi. Kyllä sen tietysti tielläkin voi yhtä hyvin päälle laittaa, jos joutuu liukkaassa alamäessä tulemaan takaperin. Järjen käyttö on tässäkin kohtaa sallittua.

Ei kannata noille provoilijoille lähteä vastailemaan ollenkaan niin ei suotta pahoita mieltään.

• aloittelija-N
        maasto-olosuhteissa kirjoitti:

...lukee juuri siitä samasta syystä, kuin jenkkiautojen pienentävissä peileissä lukee: "Objects in mirror are closer than they appear." Eli joku idiootti laittaisi sen jarruvoiman puolituksen kuitenkin päälle suoralla tiellä eteenpäin ajettaessa ja vaatisi tehtaalta korvauksia, kun rysähtäisi. Kyllä sen tietysti tielläkin voi yhtä hyvin päälle laittaa, jos joutuu liukkaassa alamäessä tulemaan takaperin. Järjen käyttö on tässäkin kohtaa sallittua.

Ei kannata noille provoilijoille lähteä vastailemaan ollenkaan niin ei suotta pahoita mieltään.

älysin kun olen nukkunut välillä, olin tosi väsyny yöllä. Siis tietenkään sitä ei voi käyttää eteenpäin ajattaessa kun se ei pelaa yli 7kmh vauhdissa. *nolottaa etten heti älynny koko juttua* :))

Meinaakko että se provoili koko peräänajojutun? Jossain siellä väitti olevan itse entinen rekkakuski, mut vast siellä lopussa. Sillon ajattelin kyl vähän et onko tuo ny ihan tosissaan...

• oletko
        aloittelija-N kirjoitti:

älysin kun olen nukkunut välillä, olin tosi väsyny yöllä. Siis tietenkään sitä ei voi käyttää eteenpäin ajattaessa kun se ei pelaa yli 7kmh vauhdissa. *nolottaa etten heti älynny koko juttua* :))

Meinaakko että se provoili koko peräänajojutun? Jossain siellä väitti olevan itse entinen rekkakuski, mut vast siellä lopussa. Sillon ajattelin kyl vähän et onko tuo ny ihan tosissaan...

sinä provon uhri, onnittelut.

• aloittelija-N
        oletko kirjoitti:

sinä provon uhri, onnittelut.

mutten kuitenkaan itseäni munannut, vaan vastasin ihan asiallisesti, toisin kuin eräät muut täällä.

• aloittelija-N kirjoitti:

Sisua ja Volvoa ;) Teillä, tai jos ei sinulla niin joillakin ainakin, taisi olla ensin puhetta viiru-Volvoista ja siitä, että perävaunun jarrunappi toimii max. 7km/h nopeudessa ja sitten mainittiin Sisujen etujarrutehon puolittaja jota "Saa käyttää vain maasto-olosuhteissa". Tietääkseni Sisussa ei ole mitään nopeusrajoitteista estettä etujarrutehon puolittajan käyttämiselle, mutta tehdas on antanut määräyksen / ohjeen että sitä saa käyttää vain maasto-olosuhteissa. Ehkä juuri sen takia minkä aiempi kirjoittaja mainitsikin, eli maantienopeuksissa tuollainen voipi olla turvallisuusriski :)

• aloitteleva naiskuljettaja
        puukuski kirjoitti:

Sisua ja Volvoa ;) Teillä, tai jos ei sinulla niin joillakin ainakin, taisi olla ensin puhetta viiru-Volvoista ja siitä, että perävaunun jarrunappi toimii max. 7km/h nopeudessa ja sitten mainittiin Sisujen etujarrutehon puolittaja jota "Saa käyttää vain maasto-olosuhteissa". Tietääkseni Sisussa ei ole mitään nopeusrajoitteista estettä etujarrutehon puolittajan käyttämiselle, mutta tehdas on antanut määräyksen / ohjeen että sitä saa käyttää vain maasto-olosuhteissa. Ehkä juuri sen takia minkä aiempi kirjoittaja mainitsikin, eli maantienopeuksissa tuollainen voipi olla turvallisuusriski :)

ihan täysin sekoittanut noi nappulat? :D
        Etujarrutehon puolittaja? Kertokaa ny mikä se on ja mitä sillä tehään ja miksi? (ei tainnu kouluautoissa olla sellasta, tai sit me ei vaan käytetty sitä ja siks en muista) *nolona*

• aloitteleva naiskuljettaja kirjoitti:

ihan täysin sekoittanut noi nappulat? :D
        Etujarrutehon puolittaja? Kertokaa ny mikä se on ja mitä sillä tehään ja miksi? (ei tainnu kouluautoissa olla sellasta, tai sit me ei vaan käytetty sitä ja siks en muista) *nolona*

etujarrutehon puolittajaa ei taida olla muun merkkisissä keksinnöissä kuin Sisuissa. Kuten tuossa joku kertoi niin se siis kirjaimellisesti puolittaa etujarrujen tehon eli etusten ei pitäisi mennä niin herkästi lukkoon eli ohjattavuuden pitäisi säilyä pitempään. Eli täten vaikkapa juuri peruuteltaessa mäkeä alas, miksei myös mäkeä laskettaessa, siitä voi olla hyötyä. Etujarrutehon puolittajan käyttö on sallittua vain maasto-olosuhteitta eli toisin sanoen hiljaisissa nopeuksissa.

• persmäet
        lukittuvat kirjoitti:

Muista aina ensimmäiseksi kun pysähtyminen tapahtuu.Pakki päälle.On huomattavasti paremmin hallittavissa kun vetoset jarruttaa vaihteella ja kärry vie.Varsinkin läpivetävissä autoissa jarrutus teho kohtalainen.Ei muuta kuin jarrulla säätelet etusten pitoa sekä ohjattavuutta.Aina kun kärrynperä näyttää oikeaan suuntaan älä pyrikkään hiljentämään vauhtia liian paljon.Kuitenkin on pyrittävä aina kuin on pitoja puottamaa vauhtia.Joutuu tekemään aika monta ratkaisua yhtäaikaa Ja ainakin metsässä ajettaessa yleensä vetosissa ketjut.Korostan vielä,vaikka et takaisinpäin lähtisikää laita aina se pakki,koska sitten kuin mennään ei sitä monestikaan enää päälle saa.

• Henry Morgan

Toivottavasti pukki tuo ajoneuvotekniikan kirjastosta jarrujärjestelmiä koskevan osan kuusen alle.

• Aloittelija-N
        puukuski kirjoitti:

etujarrutehon puolittajaa ei taida olla muun merkkisissä keksinnöissä kuin Sisuissa. Kuten tuossa joku kertoi niin se siis kirjaimellisesti puolittaa etujarrujen tehon eli etusten ei pitäisi mennä niin herkästi lukkoon eli ohjattavuuden pitäisi säilyä pitempään. Eli täten vaikkapa juuri peruuteltaessa mäkeä alas, miksei myös mäkeä laskettaessa, siitä voi olla hyötyä. Etujarrutehon puolittajan käyttö on sallittua vain maasto-olosuhteitta eli toisin sanoen hiljaisissa nopeuksissa.

no nyt mä ymmärsin, kun sen toiseen kertaan sain rautalangasta väännettynä. :D
        Kiitos tiedosta. Sisuja meillä ei kurssikeskuksessa ollutkaan.
        Hyviä Jouluja sinulle. :)

• Aloittelija-N
        persmäet kirjoitti:

Muista aina ensimmäiseksi kun pysähtyminen tapahtuu.Pakki päälle.On huomattavasti paremmin hallittavissa kun vetoset jarruttaa vaihteella ja kärry vie.Varsinkin läpivetävissä autoissa jarrutus teho kohtalainen.Ei muuta kuin jarrulla säätelet etusten pitoa sekä ohjattavuutta.Aina kun kärrynperä näyttää oikeaan suuntaan älä pyrikkään hiljentämään vauhtia liian paljon.Kuitenkin on pyrittävä aina kuin on pitoja puottamaa vauhtia.Joutuu tekemään aika monta ratkaisua yhtäaikaa Ja ainakin metsässä ajettaessa yleensä vetosissa ketjut.Korostan vielä,vaikka et takaisinpäin lähtisikää laita aina se pakki,koska sitten kuin mennään ei sitä monestikaan enää päälle saa.

tiedosta. *kopioi niin että kynä sauhuaa* Tiiä millo sitäkin tietoa tuun tarvitsemaan...

• Aloittelija-N kirjoitti:

no nyt mä ymmärsin, kun sen toiseen kertaan sain rautalangasta väännettynä. :D
        Kiitos tiedosta. Sisuja meillä ei kurssikeskuksessa ollutkaan.
        Hyviä Jouluja sinulle. :)

Olenkin aika etevä taivuttelemaan sitä rautalankaa. Vähän myöhässä tulee mutta yritän pelastaa sen mitä pelastettavissa on: eli hyvää toista joulupäivää ja miksei vuodenvaihteen odotustakin :)

• Aloittelija-N
        puukuski kirjoitti:

Olenkin aika etevä taivuttelemaan sitä rautalankaa. Vähän myöhässä tulee mutta yritän pelastaa sen mitä pelastettavissa on: eli hyvää toista joulupäivää ja miksei vuodenvaihteen odotustakin :)

ja hienosti taivutitkin. :)

Hyvää toista Joulupäivää ööh, siis melkein loppuahan tää jo on, sulle kans ja Hyvää Uutta Vuotta 2008 sinulle. :)

Ps. Täällä sataa kaatamalla, toivottavasti ei aamulla enää, ettet kastu, jos tohon koiranilmaan joudut töihin lähtemään?

Nyt sitten jännitetään, lähteeks tää viesti, vai eikö se lähde? *argh*

• löpökuski

täydellä yhistelmällä aikamoiseen mäkeen kiinni ja spärrä ylös ja soittamalla apua lähitalosta (118) ja hiekkaa siitä tienvierestä niin prkeleesti mäkeen että uskalti peruuttaa mäen alas. Kävi vielä tuuri että se hiekka oli kutakuinkin sulaa, ettei ollut yhtä könttiä...

• aloittelija-N

spärrä? Ja anteeksi että kyselen.

• jusu
        aloittelija-N kirjoitti:

spärrä? Ja anteeksi että kyselen.

nappi on ruotsinkielen sana kyseiselle napille käsijarrun vieressä!

• Aikoinaan muinoin pisti pelin ihan jännäksi kun toinen rekka oli jäänyt peilijäiseen mäkeen, jouduin hiljentämään kun ei ollut mahdollisuutta vaihtaa kaistaa ja ajaa ohi, niin siihenpä se sitten jäi. Pysyikin vielä, ihme kyllä. Aika vihmerästi tuli kannettua hiekkaa läheisestä hiekkalaatikosta. Tästä ei kulunut kauaakaan (ei kuitenkaan tainut olla samana yönä) niin hakeauto oli jäänyt samaan mäkeen. Tosin liiallisen lumentulon takia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1786
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1262
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      72
      975
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      909
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      742
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      741
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      691
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      673
    Aihe