Rasvaa ketjuihin

Suzu

Moi, varmaa tyhmä kysymys, mut ku oikeestikaa en tiiä.. Eli voiko moottoripyörän ketjuihin laittaa samaa ketjurasvaa kuin polkupyörän vastaaviin, vai pitääkö olla jotain iha spesiaalia?

Kiitos..

16

7583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cool´eri

      Kuten monien pyörien käyttäjänkäsikirjassa neuvotaan,tulisi käyttää ketjuissa tavallista moottoriöljyä tai vaihteistoöljyä!Kyllä.Näin neuvotaan.Uskomatonta!No pistäpä moisia rasvoja ketjuihin,niin voit olla varma,että kaikki rasvat lentänyt alle kilometrin ajon jälkeen pois ketjuista ja melkein kaikki pyörän takavanteeseen ja muuallekin pyörään.Väitän,että ketjurasvoista paras ja mikä myös oikeasti pysyy ketjuissa on nk.ketjuvaha.Ainakin Castrolilta löytyy purkki.

    • tuutti

      Ei tuo mikään tyhmä kysymys oo,tyhmää on olla kysymättä ja "luulla" tai "kuvitella" ja sitten kun joku virhe on tullut niin saa sanoa:minä luulin jne..Moottoripyörien ketjuille on on eri öljyt/vahat kuin polkupyörän ketjuille,esim.CRC:llä on moottoripyörän ketjuöljyä spray pullossa myytävänä(iso pullo)se pysyy paljon paremmin kuin polkupyörän öljy,siinä on sellaista"sitkoste ainetta"jotta se tarttuu lujaan,itse käytän CASTROLIN CHAIN WAX:ia(ketju vaha)se on ehkä hiukan siistimpää käyttää(spray pullossa)sekin,kannattaa käyttää alusta asti vahaa tai öljyä koko ajan,eikä vaihdella välillä,siis osta crc tai castrolin ketju öljyä jos olet jo kerinnyt aloittaa,jos uus ketju niin sitten sama kumpaa alat käyttämään,laita aina kun tulet ajosta n."kuumaan ketjuun"prätkä keskijalalle ja ykkönen silmään ja sitten vaa suhuutat ku ratas pyörii n.5s.Pitemmillä matkoilla aina kun tankkaat sama juttu!!!niin se hinta,nuo maksavat n.10e-12e per pullo.

      • Trumpetti

        Jos rasvaa ketjua kone käynnissä ja ykkönen pesässä, niin kannattaa kyllä olla tarkkana, ettei sormet, hiha tms. mene ketjun ja rattaan väliin. Turvallisempaa olisi toisella kädellä pyöritellä rengasta.


      • Turha jätkä
        Trumpetti kirjoitti:

        Jos rasvaa ketjua kone käynnissä ja ykkönen pesässä, niin kannattaa kyllä olla tarkkana, ettei sormet, hiha tms. mene ketjun ja rattaan väliin. Turvallisempaa olisi toisella kädellä pyöritellä rengasta.

        En kyllä kannata tätä mopo käynnissä ja vaihde päällä- leikkiä missään tapauksessa! Mä olen vierestä nähnyt kun paidan hia jäi väliin. Tulos: 18 tikkiä käsivarteen. Varsinkin kun yksin touhuaa, kuka sammuttaa mopon jos jotain sattuu??? Ketjut todellakin saa rasvattua ihan yhtä hyvin pyörittämällä takasliksiä käsin.


      • Suzu
        Turha jätkä kirjoitti:

        En kyllä kannata tätä mopo käynnissä ja vaihde päällä- leikkiä missään tapauksessa! Mä olen vierestä nähnyt kun paidan hia jäi väliin. Tulos: 18 tikkiä käsivarteen. Varsinkin kun yksin touhuaa, kuka sammuttaa mopon jos jotain sattuu??? Ketjut todellakin saa rasvattua ihan yhtä hyvin pyörittämällä takasliksiä käsin.

        Kiitos asiallisista vastauksista. Varmistetaa nyt vielä, että kuinka usein kannattaa niitä ketjuja öljytä? Ostin reilu viikko sitte pyörän enkä ollu ajatellu koko rasvausta..:( Nyt vain eile huomasin, että ketjut kiiltää ja se vissii on sen merkki, että öljyä tarttis..


      • Trumpetti
        Suzu kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Varmistetaa nyt vielä, että kuinka usein kannattaa niitä ketjuja öljytä? Ostin reilu viikko sitte pyörän enkä ollu ajatellu koko rasvausta..:( Nyt vain eile huomasin, että ketjut kiiltää ja se vissii on sen merkki, että öljyä tarttis..

        Nyrkkisääntö on kai noin 500 km:n välein ja sateella tiuhemminkin. Riippuu vähän siitä mitä rasvaa/vahaa käyttää. Ei siitä nyt kuitenkaan stressiä kannata ottaa, jos väli joskus vähän venähtääkin.


      • Turha jätkä
        Suzu kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Varmistetaa nyt vielä, että kuinka usein kannattaa niitä ketjuja öljytä? Ostin reilu viikko sitte pyörän enkä ollu ajatellu koko rasvausta..:( Nyt vain eile huomasin, että ketjut kiiltää ja se vissii on sen merkki, että öljyä tarttis..

        ...messun otsikko kertoo kaiken: enempi parempi. Mutta vaikka siitä nyt ei ressiä otakaan, ketjut ja rattaat kuluvat ihan älyttömän nopeasti kuivina. Mielummin siis liian usein kuin tarpeeksi usein :) Liian harvakseltaan rasvatut ketjut menevät ennenaikaisesti vaihtoon. Mä rasvaan n. parin sadan kilsan välein sillai kevyesti. HUOM! Muista rasvata ketjuja varsinkin reissun päällä!!! Kaffepaussi on hyvä pitää myös ketjunrasvauspaussina, ainakin joka toinen kerta, koska matka-ajossa ketjut "käyvät kuumina" ja se haihduttaa rasvaa kohtuu nopeasti.


      • Trumpetti
        Turha jätkä kirjoitti:

        ...messun otsikko kertoo kaiken: enempi parempi. Mutta vaikka siitä nyt ei ressiä otakaan, ketjut ja rattaat kuluvat ihan älyttömän nopeasti kuivina. Mielummin siis liian usein kuin tarpeeksi usein :) Liian harvakseltaan rasvatut ketjut menevät ennenaikaisesti vaihtoon. Mä rasvaan n. parin sadan kilsan välein sillai kevyesti. HUOM! Muista rasvata ketjuja varsinkin reissun päällä!!! Kaffepaussi on hyvä pitää myös ketjunrasvauspaussina, ainakin joka toinen kerta, koska matka-ajossa ketjut "käyvät kuumina" ja se haihduttaa rasvaa kohtuu nopeasti.

        ...turhan jätkän ohjeet turhia. Sitten on vielä automaattinen rasvaaja, joku Scottoiler taisi olla. Jakaa mielipiteet tehokkaasti kahtia.


      • aprillia..
        Suzu kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Varmistetaa nyt vielä, että kuinka usein kannattaa niitä ketjuja öljytä? Ostin reilu viikko sitte pyörän enkä ollu ajatellu koko rasvausta..:( Nyt vain eile huomasin, että ketjut kiiltää ja se vissii on sen merkki, että öljyä tarttis..

        Se on ihan hyvä sääntö. Silloin ei haittaa vaikka joskus unohtuisikin. Manuaalit käskevät yleensä voitelemaan n. 500 km välein ja sadekelillä tiheämmin. Ketjusspray:ta löytyy monenlaista. Paras on öljymäinen aine, joka voitelee hyvin ja pysyykin ketjussa. Tällaista ei valitettavasti ole...

        Ketjujen puhdistamisesta kannattaa muistaa se, että ketjussa on O-renkaat joiden tehtävänä on pitää rasva sisällä ketjun nivelissä. Jos ketjuja pesee "kovilla" liuottimilla, esim. bensa, voivat O-renkaat tykätä kyttyrää ja ketju on pian entinen. Polttoöljy on kohtalaisen turvallista tai sitten ihan ketjujen pesuun tarkoitettu spray. Painepesuri on sitten ketjulle varma surma! Sellaiset kannattaa pitää pyörästä kaukana. Omasta mielestäni ketjujen pesu on ajan haaskausta. En ole huomannut pesulla olevan vaikutusta ketjun ikään, ulkonäköön kylläkin.


      • Turha jätkä
        Trumpetti kirjoitti:

        ...turhan jätkän ohjeet turhia. Sitten on vielä automaattinen rasvaaja, joku Scottoiler taisi olla. Jakaa mielipiteet tehokkaasti kahtia.

        ...niitä taitaa olla pariakin eri valmistajaa, joista toinen tais olla jopa ihan kotimainen(?). Kyllä mä uskon niiden toimivan, kunhan niistä huolehtii oikein ja käyttää oikeanlaista öljyä. Siinä vaan on yks rekkule lisää huolehdittavana (tosin ketjun rasvaus jää pois). Hinta niissä vaan ei ole alkuunkaan kohdallaan: sillä rahalla saa monen monta spraypurkkia laadukasta ketjurasvaa ja tuollaisia pikkuhommia kuten ketjunrasvausta ja muuta puunausta tekee (ainakin meitsi) sadepäivinä ihan mielellään. Niitähän sitäpaitsi on tänä kesänä riittänyt.


      • Turha jätkä
        aprillia.. kirjoitti:

        Se on ihan hyvä sääntö. Silloin ei haittaa vaikka joskus unohtuisikin. Manuaalit käskevät yleensä voitelemaan n. 500 km välein ja sadekelillä tiheämmin. Ketjusspray:ta löytyy monenlaista. Paras on öljymäinen aine, joka voitelee hyvin ja pysyykin ketjussa. Tällaista ei valitettavasti ole...

        Ketjujen puhdistamisesta kannattaa muistaa se, että ketjussa on O-renkaat joiden tehtävänä on pitää rasva sisällä ketjun nivelissä. Jos ketjuja pesee "kovilla" liuottimilla, esim. bensa, voivat O-renkaat tykätä kyttyrää ja ketju on pian entinen. Polttoöljy on kohtalaisen turvallista tai sitten ihan ketjujen pesuun tarkoitettu spray. Painepesuri on sitten ketjulle varma surma! Sellaiset kannattaa pitää pyörästä kaukana. Omasta mielestäni ketjujen pesu on ajan haaskausta. En ole huomannut pesulla olevan vaikutusta ketjun ikään, ulkonäköön kylläkin.

        ...asiaa tuossakin messussa.


      • tuutti
        Suzu kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Varmistetaa nyt vielä, että kuinka usein kannattaa niitä ketjuja öljytä? Ostin reilu viikko sitte pyörän enkä ollu ajatellu koko rasvausta..:( Nyt vain eile huomasin, että ketjut kiiltää ja se vissii on sen merkki, että öljyä tarttis..

        Keju vaha/öljy ei paljoa maksa ja kestää kauan se n.10e pullo joten neuvoisin voitelemaan joka tankkaus kerta vähintään!!itse voitelen sen n.200-300km välein,ei se niin tarkkaa ole,olen ajanut jo näillä rattailla ja ketjulla 25000km ja ovat vielä hyvässä kunnossa joten voitelu kannattanut!!(2pulloa mennyt ketju vahaa)pidä pyörän mukana sitä pulloa jos tilaa vain suinkin on,niin on pidemmilläkin matkoilla aina mukana.Ketjua en ole pessyt yhtään kertaa enkä pese!Pesköön se joka luulee siitä apua olevan,25000km jo mennyt ja ei paljoa ole kulunut,niin katson hyvin huolletuksi silloin,rätillä olen joskus pyyhkinyt enimmät pölyt laidoilta


      • Trumpetti
        Turha jätkä kirjoitti:

        ...niitä taitaa olla pariakin eri valmistajaa, joista toinen tais olla jopa ihan kotimainen(?). Kyllä mä uskon niiden toimivan, kunhan niistä huolehtii oikein ja käyttää oikeanlaista öljyä. Siinä vaan on yks rekkule lisää huolehdittavana (tosin ketjun rasvaus jää pois). Hinta niissä vaan ei ole alkuunkaan kohdallaan: sillä rahalla saa monen monta spraypurkkia laadukasta ketjurasvaa ja tuollaisia pikkuhommia kuten ketjunrasvausta ja muuta puunausta tekee (ainakin meitsi) sadepäivinä ihan mielellään. Niitähän sitäpaitsi on tänä kesänä riittänyt.

        Ketjut kannattaa rasvata kuumana eli ajon jälkeen eikä heti rasvauksen jälkeen pidä lähteä ajamaan. Näin rasva menee sinne minne sen pitääkin.


    • Sex-hundra

      Itse olen pyhittänyt joka perjantain ketjujen rasvaus päiväksi. Takapyörä ilmaan takapään nostimella, ketjuspray purkki käteen ja eikun rengasta toisella kädellä pyörittelemään --> samalla toisella kädellä rasvaa.
      Suosittelen ostamaan kunnon ketjusprayta, koska se pysyy paremmin ketjuissa kuin esim. moottoriöljy joka lentää ajossa pitkin takavannetta / koko pyörää.
      Itse käytän ihan biilttemasta ostettua ketjusprayta joka on toiminut tähän asti ihan hyvin. Vielä neuvoksi, että kannattaa ajaa ensin muutaman kilometrin, ennenkuin rasvaa ketjut, koska rasva tarttuu ketjuihin paremmin silloin, kun ketjut ovat lämpimät.

    • ööli

      Yllättävän tiheään tunnutaan noita öljyävän.
      Itselläni oli edellinen pyörä 1000 cebari. Hieman piristetty ja tykkään kiihdytellä eli kettingit eivät päässeet kovin helpolla. Vaihdoin ketjut lähes alkuvaiheessa kun ostin pyörän. Niittasin alle uuden DID, (muistaakseni 530) ZVM ketjun. Se on X-renkainen, luokkansa järein kettinki. Olen varsin huono rasvomaan ketjuja ja koskaan niitä en ole pessyt. Pisin voiteluväli oli n. 5tkm ja lyhyin ehkä 1tkm. Kesälomareissuun en rasvoja ottanut. Kun myin pyöräni olin ajanut noilla ketjuilla 25tkm. Ne istuivat rattaisiin hyvin, ei lukittuneita niveliä ja kaksi kertaa vaatinut lievää kiristystä. Rattaiden piikit olivat ensiluokkaisessa kunnossa. Toisin sanoen noista kilometreistä pystyin helposti lupaamaan ainakin 15tkm lisää ennen mitään ongelmia.

      Nyt alla busa, sama meininki öljyämisessa, kilsoja itsellä takana n. 10tkm, ja ei paljoa ole tarvinnut kiristellä.

      Sillä tämän kerroin kun itse en ole nähnyt tarvetta öljytä useammin. Onko joku testannut oikein tuota öljyämisen vaikutusta vai onko se vain perimätietoa vanhoilta ajoilta kun ei ollut O/X-rengas ketjuja? Eli siis tarkoitan että painotetaanko öljyämistä liikaa?

      Jos voin ajaa ketjuilla esim. 40tkm ilman että nykyistä enempää öljyän, katson että tuo on riittävä määrä yksille ketjuille. Antakaa mielipiteitä.

      • Jussi

        Olen itsekin ihmetellyt porukoiden kejunrasvausohjeita, että pitäis joka tankillisella rasvailla. Kun käyttää kunnon ketjuvahaa/ketjurasvaa, niin eipä ole tarvinnut jatkuvasti rasvailla ja rasvausvälit olen mitannut enemmän tuhansina kilometreinä, kuin satoina. Asiaan on kyllä varmaan vaikuttanut sekin, että on tullut valittua ketjut aina sieltä järeämmästä päästä, hyvä kestää ja ei tule niin kalliiksikaan loppujen lopuksi. Ketjujen pesu on mielestäni turhaa vaivaa ja syntyykö sillä todellista ketjun säästöä, en tiedä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2298
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1893
    3. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      28
      1602
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1560
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      1350
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1214
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      115
      1151
    8. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1130
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe