Paino ei nouse - keliakiaa?

kysyjä566

Voiko tämä olla keliakiaa?
Olen 23 vuotias. Pituutta n. 175cm.
Paino 56kg.

Ongelma on se etten saa painoa nousemaan tuon 56kg yli. Armeijan aikana paino kävi maksimissaan 57kilossa, vaikka söin puolivuotta kun hevonen.
Nyt pari vuotta myöhemmin olen yli 3kuukauden ajan syönyt päivittäin keskimäärin 2500kcal.
Paino on noussut 3kuukauden aikana ainoastaan n. 54kg->56kg. Parhaimpina päivinä saatan syödä jopa yli 3000kcal.
Työkin on kyllä välillä melko fyysista, mutta eikai sekään nyt tätä lihomattomuutta voi yksinään selittää.

Armeijassa otettiin aikoinaan useita verikokeita. Ilmoitettiin että tulokset ilmoitetaan varusmiehille vain siinä tapauksessa jos niissä ilmenee jotain poikkeavaa = ei ilmennyt.

Välillä on kyllä vatsa / ilmavaivoja / huonoa oloa. Olen pitänyt näitä aina normaaleina, mutta hälytyskellot on alkanut viimeakoina raksuttamaan..

Ei ole varmaan hyöytyä ostaa tuota keliakian kotitestiä kun ei armeijan verikokeissa mitään näkynyt? Ainoa vaihtoehto todeta asia varmasti on siis mahatähystys lääkärissä?

6

1689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wellamo2

      Tuskin siellä armeijan verikokeissa on tutkittu keliakian vasta-aineita.
      Rohkeasti vaan lääkärin puheille, jos jotain epäilet.

      • kysyjä566

        Tein findout keliakia kotitestin äsken siitä syystä että maha on usein kipeä/sekaisin, lisäksi paino ei nouse yhtään vaikka olen pävittäin syönyt jo monen kuukauden ajan 500-1000kcal yli kulutuksen.
        Tein testin ohjeen mukaan. Upotin testitikun puskuriliuokseen, jo alle minuutin kuluttua testitikkuun ilmestyi ensin ensimmäinen haalea positiivinen punainen viiva, ja muutamaa sekuntia myöhemmin tummemman punainen kontrolliviiva. Pidin testitikkua puskuriputkessa n. 10minuutin ajan, koko tämän ajan positiivinen punainen viiva näkyi himmeästi. Välittömästi kun nostin testitikun pois puskuriliuoksesta positiivinen viiva hävisi, eikä se enää tullut takaisin vaikka upotti testitikun uudestaan puskuriliuokseen.
        Mielestäni testitulos jäi epäselväksi. Siksi kysynkin että mitä olette mieltä tuloksen testistä, onko tulokseni negatiivinen vai positiivinen?
        Jokatapauksessa varaan ajan lääkärille oikeaa testiä varten, mutta haluisin nyt ensin kuulla teidän mielipiteenne testin tuloksesta.


      • Wellamo2
        kysyjä566 kirjoitti:

        Tein findout keliakia kotitestin äsken siitä syystä että maha on usein kipeä/sekaisin, lisäksi paino ei nouse yhtään vaikka olen pävittäin syönyt jo monen kuukauden ajan 500-1000kcal yli kulutuksen.
        Tein testin ohjeen mukaan. Upotin testitikun puskuriliuokseen, jo alle minuutin kuluttua testitikkuun ilmestyi ensin ensimmäinen haalea positiivinen punainen viiva, ja muutamaa sekuntia myöhemmin tummemman punainen kontrolliviiva. Pidin testitikkua puskuriputkessa n. 10minuutin ajan, koko tämän ajan positiivinen punainen viiva näkyi himmeästi. Välittömästi kun nostin testitikun pois puskuriliuoksesta positiivinen viiva hävisi, eikä se enää tullut takaisin vaikka upotti testitikun uudestaan puskuriliuokseen.
        Mielestäni testitulos jäi epäselväksi. Siksi kysynkin että mitä olette mieltä tuloksen testistä, onko tulokseni negatiivinen vai positiivinen?
        Jokatapauksessa varaan ajan lääkärille oikeaa testiä varten, mutta haluisin nyt ensin kuulla teidän mielipiteenne testin tuloksesta.

        noista kotitesteistä mitään. Eivät ne kuitenkaan ole luotettavia.
        Minä laihduin noin vuoden ajan jatkuvati, mikään ei tuntunut auttavan. Lääkärissä tehtiin paljon kokeita asian selvittämiseksi. Sitten löytyi anemia. Ehdotin itse lääkärille keliakiatestin ottamista verikokeena. No, koe otettiin mutta siinä eivät keliakian vasta-aineet olleet koholla.
        Pyysin siitä huolimatta lääkäriltä sitkeästi lähetettä tähystykseen. Hän suostui, kun yhdessä totesimme, että "kaikki muu" on jo tutkittu.
        Tähystykseessä löytyi täydellinen nukkakato so. keliakia.


    • lääkäriin...

      Yleensä keliakian oireet vaihtelevat yksilöittäin. On olemassa myös muita aineenvaihdunta ja suolistohäiriöitä, mutta toisten aineenvaihdunta on normaalistikin nopeaa.

      Perheessäni on keliakiaa ja se todennettiin verinäytteestä, jossa veriarvot tosi koholla (normaaliarvo tulee olla alle 15) ja sen jälkeen tähystyksessä tehtiin lopullinen diaknoosi.
      Perheessäni on myös diabetesta, jossa paino tippui huomattavasti vaikka söi paljon, oli huonovointinen jne. Eli vaihtoehtoja voi olla monia. Monesti myös vaikka keliakiaa ei todeta, gluteiiniton ruokavalio helpottaa oloa ja saa painon nousuun.

      Kotitestit eivät ole aina luotettavia, koska verestä se kaikki nähdään paremmin. Mene reilusti vain lääkäriin ja pyydä korvauksia

    • haluan auttaa

      sinulla on keliakia. Keliakia näkyy verikokeissa vasta silloin, kun suolistossa on riittävästi tuhoja. vaikka verikokeet eivät keliakiaa todenna, voi suolistovauriot kuitenkin olla alkaneet. Mene kiireesti uusiin tutkimuksiin ja ensin verikokeeseen - armeijassa olostasi on kulunut muutama vuosi. Itse olen aina ollut alipainoinen, vaikka kaikenlainen ruoka on maistunut. Vasta keliakialöydöksen jälkeen on painoindeksini normalisoitunut. Eikä siihen sen kummempaa ihmettä tarvita kuin, että ruoka vain on alkanut imeytyä. Itselläni keliakia löytyi huonon Hb:n aiheuttajana. Ja jos se keliakia sitten löytyy, ei se mikään tappava tauti ole. Onnea matkaan sinulle nuori mies?

    • ToppaMies

      Kuule sulla ei ookkaan paljo valittamista. Mä oon 24v. ja 170cm pitkä. Paino on yleensä 47kg ja korkeimmillaan 52kg. Kaikki mahdolliset testit on tehty jotta saisin selville mikä olis vikana, mutta mitään ei löydy. Että näin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe