Vaihdevuodet

Kertokaas hyvät naiset mitä vaihdevuodet voivat pahimmillaan olla? Lähinnä haluaisin tietää tunne-elämän puolella miten voivat vaikuttaa. Voiko tulla masennusta? Tunnetta että mikään ei tunnu miltään. Voiko tunteet kadota yms.
Kiitoksia jo etukäteen.

T. Vaihdevuosi ikäisen mies

27

2166

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • normaali

Arvioiden mukaan noin 20 prosentilla suomalaisista 60-vuotiaista miehistä on oireita, jotka viittaavat alentuneeseen testosteronieritykseen. Koska testosteronituotanto vähenee hitaasti pitkän ajan kuluessa, keho ehtii sopeutua muutokseen. Niinpä kaikilla miehillä sukuhormonin tuotannon väheneminen ei aiheuta selkeitä oireita.
      nuoli ylos
      Miten andropaussi ilmenee?

Ikääntyminen tuo luonnollisesti mukanaan monia oireita, mutta ainakin osa niistä voidaan yhdistää andropaussiin. Andropaussi on monen oireen yhdistelmä. Testosteronin väheneminen aiheuttaa eri ihmisillä erilaisia oireita, joiden voimakkuus vaihtelee. Kaikki oireet eivät välttämättä ilmaannu samanaikaisesti.

Andropaussin psyykkisiä oireita ovat muun muassa mielialan laskeminen, masennuksen kaltainen olotila, ärtyneisyys ja keskittymiskyvyn puute. Fyysisiä oireita voivat olla väsymys, lisääntynyt hikoilu ja tuntemus lihasvoiman vähenemisestä.

Andropaussi vaikuttaa myös seksuaalisuuteen ja voi tuoda mukanaan haluttomuutta ja erektiohäiriön.
      nuoli ylos
      Miten andropaussia hoidetaan?

Andropaussin toteamiseen käytetään verikoetta, jolla mitataan sekä testosteronin että sen eritystä säätelevän luteinisoivan hormonin (LH) pitoisuudet. Jos mittaustulos on alle viitearvojen tai niiden alarajan tuntumassa ja miehellä on andropaussioireita, on suositeltavaa aloittaa testosteronihoito.

Andropaussia voidaan hoitaa hormonikorvaushoidolla. Testosteroni annostellaan nykyisin ulkoisesti geelinä tai pitkävaikutteisena pistoksena.

Myös oikeilla elämäntavoilla voi osaltaan helpottaa andropaussin oireita. Esimerkiksi ylipainolla ja testosteronitason laskulla näyttäisi olevan yhteyttä toisiinsa. Andropaussioireista kärsiville miehille suositellaankin laihduttamista, liikuntaa, tupakoinnin lopettamista ja alkoholin käytön vähentämistä.

Monesti avuksi voi olla myös yleinen elämäntilanteen selvittely. Kumppanin tai puolison tuki on merkityksellistä andropaussista kärsivälle miehelle.

Apua voi hakea aluksi esimerkiksi omalta terveysasemalta tai työterveyshuollosta. Suositeltavaa on, että tutkimukset ja hoidot suorittaisi erikoislääkäri, esimerkiksi urologi.

(HUS)

• niccej

Kyllä tunteet muuttuvatkin. Kiinnostus intiimiin yhteydenpitoon heikkenee, ellei ole jo sitä ennen heikennyt.

• Nobody

Hei sinä epätietoinen mies.
      Valistan hiukan vaihdevuosiasioissa koska olen itse juuri tullut siihen ikään. Täytän 49 joulun alla.
      Ihan kiva kun olet kiinnostunut, oletan sinun olevan naimisissa. Siis kun vaimosi,tai tyttöystäväsi käyttäytyy ihan toisella tavalla kuin normaalitilanteissa pitäisi ja kun saat häneltä vain kiukkuisia silmäyksiä ja epämääräistä jupinaa vastauksiksi rakkaudentunnustuksiisi, on hän melko varmasti saanut sen PMS (piru merrassa syndrooman) taudin joka kerran kuussa pistää elämän sekaisin. Mutta myös hormoonit hyrräämään. Ota hänet silloin viereesi kainaloosi äläkä kysele turhaan mikä mieltä painaa, sitä ei välttämättä osaa kertoa. Silitä hellästi ja kerro rakastavasi häntä ja sano, että hän on kaunis.
      Hän on luultavasti myös masentuneempi kuin muina aikoina ja saattaa ilmetellä mikä häntä vaivaa. Tunteet eivät katoa mihinkään, mieli on vain sekasortoinen joten tunteita ei aina jaksa näyttää. Koskaan ei voi uskoa sitä asiaa, että ne sattuisivat nyt omalle kohdalle. Jos hän haluaa keskustella, keskustele. Ole henkinen tuki.
      Tässä asiassa auttaa vain aika, kärsivällisyys ja hormoonihoito. Huumori ?
      Palkinnoksi tästä kaikesta uhrautuvaisuudesta saat vaimon joka myös seisoo vierelläsi kunnes kuolema teidät erottaa. Mikään ei korvaa oman puolison ymmärtävää suhtautumista kun itsellä on vaikeaa.
      Itse olen laittanut mieheni tosi lujille joskus. Tavarat ovat lennelleet ja itsekin olen lähtenyt, mutta tullut takaisin. Olen myös masentunut. Hain apua hormooneista ja kait se auttaa. En ole nyt raivonnut. Täytyy kuitenkin pyytää anteeksi huonoa käytöstä koska mieskään ei aina kaikkea kestä.
      Odotamme parempaa huomista, se tulee kyllä.

• hikoilen!

Ajattelet juuri kuten minä ja toivot mieheltäsi samaa kuten minäkin,meillä vaan mies ei ymmärrä!

Hän räjähtää samalla,ei ota kainaloon,lohduta vaan on niiiin loukkaantunut saamastaan kohtelusta.
        Ei minkäänlaista empatiaa,mä olen vaan kauhea akka.

Voi kun tää hikoilu,unettomuus,ja tää vaihteleva mieliala loppuisi - olisin onnellinen!
        Ymmärrän kysyjää,meidän naisten kanssa ei ole helppoa olla silloin,mutta voisimpa sanoa,olemme kuin pikkulapset jotkä saavat kiukkupuuskia.
        Miehet ,koettakaa vaan ymmärtää,emme mahda niille mitään,hoidoista huolimatta.

• Xinorina
        hikoilen! kirjoitti:

Ajattelet juuri kuten minä ja toivot mieheltäsi samaa kuten minäkin,meillä vaan mies ei ymmärrä!

Hän räjähtää samalla,ei ota kainaloon,lohduta vaan on niiiin loukkaantunut saamastaan kohtelusta.
        Ei minkäänlaista empatiaa,mä olen vaan kauhea akka.

Voi kun tää hikoilu,unettomuus,ja tää vaihteleva mieliala loppuisi - olisin onnellinen!
        Ymmärrän kysyjää,meidän naisten kanssa ei ole helppoa olla silloin,mutta voisimpa sanoa,olemme kuin pikkulapset jotkä saavat kiukkupuuskia.
        Miehet ,koettakaa vaan ymmärtää,emme mahda niille mitään,hoidoista huolimatta.

Olen jostain lukenut, ettei aasialaisilla olisi oireita? Mistä johtuu, jos näin on? Kevyempi ruokavalio?
        En ole mitään omista tutuista, työkavereista ja sukulaisista, aikoinaan äidistänikään huomannut, ainakaan mielialasta. Paljon on ympärillä 50 porukkaa. Ex-mieskaveri muuttui kiukkuiseksi, mutta luulen ikää enemmän vaikuttaneen elintapojen.
        Itselläni tuntuisi mieli vain seestyvän iän myötä. Uskottelen myös, että järki kasvaa.

Joskus epäilyttää, että ihan tavallisia kiukunpuuskia pannaan hormonien piikkiin sekä ennen että jälkeen vaihdevuosien. Uskon kyllä myös hankalien oireiden olemassa oloon. Ei kai niihin muuten rohtoja olisi. Onhan niitä muitakin hormonaalisia juttuja kuin tämä.

Mutta voisiko ruokavaliolla olla mitään kummempaa vaikutusta? Kellään kokemusta? Entäs e-pillerit sun muut, jos niitä on käyttänyt?

• kiike
        Xinorina kirjoitti:

Olen jostain lukenut, ettei aasialaisilla olisi oireita? Mistä johtuu, jos näin on? Kevyempi ruokavalio?
        En ole mitään omista tutuista, työkavereista ja sukulaisista, aikoinaan äidistänikään huomannut, ainakaan mielialasta. Paljon on ympärillä 50 porukkaa. Ex-mieskaveri muuttui kiukkuiseksi, mutta luulen ikää enemmän vaikuttaneen elintapojen.
        Itselläni tuntuisi mieli vain seestyvän iän myötä. Uskottelen myös, että järki kasvaa.

Joskus epäilyttää, että ihan tavallisia kiukunpuuskia pannaan hormonien piikkiin sekä ennen että jälkeen vaihdevuosien. Uskon kyllä myös hankalien oireiden olemassa oloon. Ei kai niihin muuten rohtoja olisi. Onhan niitä muitakin hormonaalisia juttuja kuin tämä.

Mutta voisiko ruokavaliolla olla mitään kummempaa vaikutusta? Kellään kokemusta? Entäs e-pillerit sun muut, jos niitä on käyttänyt?

kiinalainen dietti suosittaa että nesteitä pitää juoda mahdollisimman vähän Mieluiten kaikkien talvittavien nesteiden pitää löytyä lavinnosta muodossa jossa niitä ei voi juoda.

• Xinorina
        kiike kirjoitti:

kiinalainen dietti suosittaa että nesteitä pitää juoda mahdollisimman vähän Mieluiten kaikkien talvittavien nesteiden pitää löytyä lavinnosta muodossa jossa niitä ei voi juoda.

Eli tuoreita kasviksia ja hedelmiä vaan paljon. Mulla on välillä yöhikoilua, mutta olen sitten vaan vaihtanut paitaa.
        Kahvi ei taida olla hyvästä. Sitä menee kyllä.

• hepuli
        kiike kirjoitti:

Tuo tuntuu oudolta, ettei saisi juoda nestettä? Nykyäänhän kehotetaan juomaan mahd. paljon, jotta aineenvaihdunta jne toimisi.

• VaiHdEvUoDeT

välillä kylmää niin et sielua repii,
      ja ukko-kulta ohitseni hiljaa hiipii.

Todella hirveää aikaa naiselle,tunne heittelee sinne ja tänne. Haluan nyt tuon asian tuosta, hetken päästä et ota, tai tee sitä mistään hinasta.

Olen syönyt hormoonia viime talven ja sitten jätin ne pois lääkäri määräyksestä, ei sopineet minulle. Nyt ilman lääkitystä, sus siunakkoon.
      Monta yöpaitaa vaihtaen yöllä.Tunne-elämä heittelee ainakin kilometreinä 15 kilsaa päivässä.Kauanko tätä kestää, en tiedä.

Onneksi minulla on tosi ymmärtäväinen ukkeli,
      kokkaa, siivoaa, järjestelee, lämmittää, lohduttaa, halaa, puhuu paljon kanssani.
      Mutta myönnän että vaatii kyllä paljon toiselta osa-puolelta KÄRSIVÄLLISYYTTÄ.
      Hyvää joulua sinulle aloittaja.

• VaiHdEvUoDeT

en ole koskaan käyttänyt e-pillereitä, kun täällä näkyy olevan keskustelua niistäkin.
        Mutta oireet on kohta ylitse pääsemättömät.

• Xinorina
        VaiHdEvUoDeT kirjoitti:

en ole koskaan käyttänyt e-pillereitä, kun täällä näkyy olevan keskustelua niistäkin.
        Mutta oireet on kohta ylitse pääsemättömät.

Ei ole pillereistä kokemusta mullakaan. Eikös niitä joskus määrätä vaihdevuosioireisiin? Luin jokin aika sitten kirjan vaihdevuosista, mutta se vaikutti lähinnä joltain lääketehtaan mainokselta.
        Onko muuten niin, että jos kuukautiset ovat hankalat, niin sitten on hankalammat vaihdevuodetkin?

• VaiHdEvUodEt
        Xinorina kirjoitti:

Ei ole pillereistä kokemusta mullakaan. Eikös niitä joskus määrätä vaihdevuosioireisiin? Luin jokin aika sitten kirjan vaihdevuosista, mutta se vaikutti lähinnä joltain lääketehtaan mainokselta.
        Onko muuten niin, että jos kuukautiset ovat hankalat, niin sitten on hankalammat vaihdevuodetkin?

- itselläni kovin kivuliaat kuukautiset olleet aina, särkylääkkeiden voimalla ne on läpi menty.
        Mutta nyt tämä aika, on aivan kaaosta.
        Kuukautisia ei minulla ole ollut heinäkuun jälkeen.
        Hikoilu ja muut oireet alkoivat syksyllä, ja on kauheaa jos nämä kestää monta vuotta, kuten siskollani.

• mamiis

on kyllä yks noidankehä.
        itsellä ne alkoi 45v.
        kävin gynellä ja sain hormoonit jotka auttoivat.
        meni pari vuotta hyvin , sitten sain avh:n
        meikussa tutkittiin ja kuvattiin pää.
        "Tyhjä "oli niinkuin pitikin.
        Häiriö johtui hormooneista , ne piti lopettaa.
        oireet jatkuu edelleen tosin joitakin kuukausia saattaa olla tasaisempaa.
        Sitten taas ollaan kuumilla kivillä.
        Minulle on auttanut jonkinverran efexor niminen kapseli 1kpl aamuisin , ei vie oireita kokonaan pois , mutta helpottaa.
        Tämän lääkityksen sain Kätilöopistolta.
        Iältäni olen nyt 51v.
        Loppua ei näy....ehkä sitten joskus.

• nainen 37 vuotta

En varmaankaan nyt ihan suoraan osaa vastata sinun kysymykseesi, mutta mainintana että minun työpaikallani paljon vaihtari-ikäisiä naisia ja kait heillä aika paha ollakin välillä on , kun kiireen keskellä heillä ihan itku pääsee, ja hikoilua valittavat kun itseäni palelee...minulle vasta noin kymmenen vuoden kuluttua tulossa vaihtarit, tällä hetkellä kärsin vain kammottavista PMS-oireista. Aina kun "ne" alkaa saatan sanoa et "ai katos taas mulla alko" mies sanoo "kyllä mä on sen tiennyt jo muutama päivää sitten". Itse en naura vaihdevuosi-ikäisille työkavereilleni vaan haluan auttaa ja tukea heitä.

• Xinorina

paljolti kai. Kuten jo mainitsin, niin tuttuni ovat suurinpiirtein tätä ikäluokkaa, kuten myös työkaverini, eikä mitään itkeskelyä, raivoamista tai sellaista esiinny. Muutenhan viiskymppisten naisten kansoittamat työpaikat olisivat oikeita hullujen huoneita. Meitä on paljon työelämässä.
        Usein kyllä mietityttää tuo vuosikausia ellei vuosikymmeniä jatkunut e-pillereiden syönti. Voiko sellainen olla hyväksi?

Suhtaudu vaan rauhallisesti tulevaan! Toivottavasti saat apua PMS-oireisiin.

• namisuku

...ei voi vastata kuin näin, että kaikkea tulee vastaan maan ja taivaan väliltä, maannapuuroa ja mansikkaa=()

• VaiHdEvUoDeT

oletkos sinä kärsinyt vv-oireista.
        Katsoin ikäsi kalleriastasi

• Nimetön

tiedän vaimostani sanoa sen,että kun hänellä oli vaidevuodet pahimmillaan niin oli kuin joku ylä asteella oleva koululais likka, ei sitten passannu mikään,,tein niin tai näin,aina väärinpäin.
      Onneksi olen mahdottoman pitkäpinnainen mies,että en silloin hermostunu kiukutteluista huolimatta.
      Mä olin vain hiljaa ja annoin hänen kaikessa rauhassa kiukutella, kyllä se siitä aina ohi meni.
      Ei auttanu huumori eikä mikään kun oikein paha päivä sattui,yleensä hän on hyvinkin rauhallinen luonteeltaan ja nyt kun hän on jo 58v,niin ei mitään ongelmia.

• HTZA

kun saat tietää.
      Tyttöystävieni keski-ikä nousee koko ajan.
      Naamarasvasta huolimatta.
      Ja joo, joskus herätessä, aamulla, tuppaa jo masentamaan.

• No, jos kokeilisit joku kerta rasvata sitä naamaasi vähän vähemmän. Vaikuttaiskos se niiden tyttöjen ikään alentavasti. Hih hih

• HTZA
        miljoona kirjoitti:

No, jos kokeilisit joku kerta rasvata sitä naamaasi vähän vähemmän. Vaikuttaiskos se niiden tyttöjen ikään alentavasti. Hih hih

huuliani en rasvaa, niiden rosoisuus osoittautuu aina menestykseksi.
        Ja siksi ei puheenikaan ole koskaan ns. "rasvaista".

Ja kuivat huulet saavat, kun ne takertuvat korvan vieressä hiuksiin, aikaan jotenkin suhahtavan "Ranskalaisen aksentin":
        "Ushhkon että shivusi sshulaishi shuloishesti sshhaunasa! Shinun jälhkeesshi shhulohsuuni.".

• HTZA kirjoitti:

huuliani en rasvaa, niiden rosoisuus osoittautuu aina menestykseksi.
        Ja siksi ei puheenikaan ole koskaan ns. "rasvaista".

Ja kuivat huulet saavat, kun ne takertuvat korvan vieressä hiuksiin, aikaan jotenkin suhahtavan "Ranskalaisen aksentin":
        "Ushhkon että shivusi sshulaishi shuloishesti sshhaunasa! Shinun jälhkeesshi shhulohsuuni.".

sinutella.

• HTZA
        miljoona kirjoitti:

sinutella.

Viestistäni, ehkä, ymmärsit, saavat kauniit hiukset minun huuleni vauhkoksi.
        Heippa sinä siellä!
        Sinulla on paremmat käherrysraudat kuin kamera.

• hirveetä

sähän oot puutunu kokomies, tuntuuko lumiukkomaiselta olo vai ambomaalaiselta. sinun täytyy saada nikkeliä ja nopiaa. ethän sä voi ees enää näyttää kikkeliä kai on mennyt tiedä ma en nyt mut tuntosi palaa jos vierasta halaa. säveltäisitkö tän biisin. ykxnainen

• ohi menee :)

kun on oikeasti niin ei itketä mikään vaan tulee vihaseksi,eli mielessään sadattelee mutta kuitenkin yrittää hillitä itsensä vaikka "pää on kaulaa myten punasena ja hiki virtaa ainakin ylävartalolla...hengästyy ihan pienestä,ja haluaa olla rauhassa....

• kiike

poksahti ennen vain kellan kuussa. Vaihdevuosissa sama nainen poksahtaa kellan tunnissa ja muut ajat käy kuumana ja hikoilee.

• ketjun aloittaja

Kiitos kaikille vastanneille, vastauksia tulikin tosi paljon. Todellakin vaimolla vaihdevuodet alkaneet ja saanet minutkin hämmenyksiin. Apua on teidän antamista vinkeistä. Kiitos.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      519
      4342
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      3471
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      284
      2292
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      476
      2169
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      86
      1486
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      157
      1363
    7. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      64
      1281
    8. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      102
      1276
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      64
      1188
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      84
      1134
    Aihe