Koeajoin 2004 mallista Megane II hatchback 5ov, jossa piti olla ESP.
Kytkin sen pois päältä ja ajotietokone ilmoitti, että "ASR off". Siis onko siinä vain luistonesto vai koko esp? Eli saako megane kakkosta edes ilman ESP:ä?
Missä varustelutasossa on automaattinen ilmastointi ja tuo esp? confort expression vai bussiness?
ASR/ESP Megane ja varustetasot
11
3540
Vastaukset
- Flyer II
Autossa on ESP. Jostain syystä se ilmoittaa poiskytkettäessä, että ASR system OFF. Mutta ESP löytyy, älä huoli.
- Hmmmm
Kiitokset.
Taidan kallistua hankkimaan tuon jos hinnasta päästään sopuun. - niin...
...että vain luistoneston pystyy kytkemään pois päältä, ESP on aina päällä. Tuo ASR tarkoittaa nimenomaan luistonestojärjestelmää.
Samanlainen järjestely on esim. Avensiksessa. niin... kirjoitti:
...että vain luistoneston pystyy kytkemään pois päältä, ESP on aina päällä. Tuo ASR tarkoittaa nimenomaan luistonestojärjestelmää.
Samanlainen järjestely on esim. Avensiksessa.täällä ESP pystyy ottaa päältä pois, mutta tulee automaattisesti päälle kun vahti nousee yli 50 km/h-
- mja
kanosmn kirjoitti:
täällä ESP pystyy ottaa päältä pois, mutta tulee automaattisesti päälle kun vahti nousee yli 50 km/h-
ESP ja ASR kytkeytyvät molemmat napista pois, mutta eihän taulussa ole tilaa niin pitkille teksteille. Poiskytkettämisen tarkoitus on manuskan mukaan helpottaa irtipääsyä esim kinoksesta tms. Itse maksoin ESP:stä 2004 keväällä 700 e ja 3 kk myöhemmin kertoivat että ESP tulee vakioksi seuraavana syksynä. Huonomminkin olisi voinut käydä, syksyllä 2003 ESP maksoi vielä 1400 euroa.
Vielä tähän mennessä en ole saanut ESP:tä aktivoitumaan aliohjauksessa (paitsi kokeilemalla väkisin lumisella P-paikalla - ilmeisesti systeemi kyllä toimii). Liikenteessä se puskee suoraan, eikä varoitusvalo reagoi. Pari kertaa on sattunut liukkaassa risteyksessä yllätys eikä EPS ole tehnyt mitään kun auto puskee suoraan. Tiellä on pystyy vain hyvien ABS-jarrujen ansiosta.
Yliohjauksen esto sen sijaan reagoi hyvinkin ärhäkkäästi, samoin toimii sutimisen esto eli ASR. - Hmmmm
mja kirjoitti:
ESP ja ASR kytkeytyvät molemmat napista pois, mutta eihän taulussa ole tilaa niin pitkille teksteille. Poiskytkettämisen tarkoitus on manuskan mukaan helpottaa irtipääsyä esim kinoksesta tms. Itse maksoin ESP:stä 2004 keväällä 700 e ja 3 kk myöhemmin kertoivat että ESP tulee vakioksi seuraavana syksynä. Huonomminkin olisi voinut käydä, syksyllä 2003 ESP maksoi vielä 1400 euroa.
Vielä tähän mennessä en ole saanut ESP:tä aktivoitumaan aliohjauksessa (paitsi kokeilemalla väkisin lumisella P-paikalla - ilmeisesti systeemi kyllä toimii). Liikenteessä se puskee suoraan, eikä varoitusvalo reagoi. Pari kertaa on sattunut liukkaassa risteyksessä yllätys eikä EPS ole tehnyt mitään kun auto puskee suoraan. Tiellä on pystyy vain hyvien ABS-jarrujen ansiosta.
Yliohjauksen esto sen sijaan reagoi hyvinkin ärhäkkäästi, samoin toimii sutimisen esto eli ASR.Ei se ESP aliohjautuvuuteen auta muissakaan merkeissä. Ainoastaan silloin se voi puuttua asiaan jos ratin asento nopeasti muuttuu. Jolloin järjestelmä järkeilee sinun väistävän jotakin.
Yliohjautuvuuksien poistossa se on yleensä aika noheva. Jos et ole ESP:tä saanut normaalikäytössä aktivoitumaan se voi kertoa hyviä asioita ajotavastasi, renkaista tai Rellun alustasta.
Parasta ESP:n olemassaolossa on ollut kokemusperäisesti luistonestopuoli ja tietty takataskuvarmuus, että hankalissa tilanteissa voi tulla lisäapua fysiikan lakien rajoissa.
Kyllä minä sen Rellun muuten otan. - Hmmmm
Hmmmm kirjoitti:
Ei se ESP aliohjautuvuuteen auta muissakaan merkeissä. Ainoastaan silloin se voi puuttua asiaan jos ratin asento nopeasti muuttuu. Jolloin järjestelmä järkeilee sinun väistävän jotakin.
Yliohjautuvuuksien poistossa se on yleensä aika noheva. Jos et ole ESP:tä saanut normaalikäytössä aktivoitumaan se voi kertoa hyviä asioita ajotavastasi, renkaista tai Rellun alustasta.
Parasta ESP:n olemassaolossa on ollut kokemusperäisesti luistonestopuoli ja tietty takataskuvarmuus, että hankalissa tilanteissa voi tulla lisäapua fysiikan lakien rajoissa.
Kyllä minä sen Rellun muuten otan.Näin Rellun omistajana sanon kyllä, että on tuo esp aika mielenkiintoinen tässä autossa.
Liekö renkaitten pito huono vai mikä, mutta kun ASR puoli käynnistyi kunnon liukkailla alkoi auto hetken tasoittelun jälkeen pitää kumisevaa ääntä ja kaasun hellittämisen jälkeen lähti taas kiihtymään.
Olisiko mahdollista, että luistonestopuoli on toteutettu sittenkin etujarruilla eikä moottorinohjauksella? Tähän viittaisi sekin, että kun vain toinen pyörä suttaa Rellu ampaisee risteyksestä kuin raketti. Onko tässä siis köyhän miehen tasauspyörästö rakennettu jarrujärjestelmästä vai onko tämä moottorinohjauksen "feature"?
Itse ESP:tä en ole vielä saanut aktivoitua. Pitänee kokeilla jollakin parkkipaikalla.
tulivat vakiovarusteeksi loppuvuodesta -04 ja aut-ilmastointi on varustetasosta riippuen lisävaruste 500 - 600 €
- mja
Automaattisen ilmastoinnin mukana tuli -04 mallissa myös aterminen tuulilasi. Ja ilmeisesti myös ainakin vuosimallissa 2005 kuten tässä ryhmässä kiivaasti keskusteltiin. Automaatti-ilmastointi oli ja lienee edelleenkin lisävaruste ja hyödyllinen varuste onkin.
mja kirjoitti:
Automaattisen ilmastoinnin mukana tuli -04 mallissa myös aterminen tuulilasi. Ja ilmeisesti myös ainakin vuosimallissa 2005 kuten tässä ryhmässä kiivaasti keskusteltiin. Automaatti-ilmastointi oli ja lienee edelleenkin lisävaruste ja hyödyllinen varuste onkin.
kaipaamaan automaattisesti himmentävää taustapeliä joka -04 meganessa oli vakiona, nykyiseen ei saanut edes rahalla ja sadetunnistimestakin joutuu erikseen maksamaan, aut.ilmastoin kanssa onks tuli kylkiäisenä.
- mja
kanosmn kirjoitti:
kaipaamaan automaattisesti himmentävää taustapeliä joka -04 meganessa oli vakiona, nykyiseen ei saanut edes rahalla ja sadetunnistimestakin joutuu erikseen maksamaan, aut.ilmastoin kanssa onks tuli kylkiäisenä.
Näyttää siltä, että Megane II/Scenic II:n aikana eli 2003:sta lähtien varustetaso on huonontunut koko ajan. Omasta Scenu -04:sta katosi kannelliset ovilokerot, -05 katosi himmenevä peili, näemmä myös pyyhinautomatiikka on kadonnut vakiosta. Tilalle tuli kyllä ESP -05 mutta samalla hintaa nostettiin, muistaakseni 500 euroa.
Pitää muistaa että joka ikinen (lisä)varuste on maahantuojan ja tehtaan yhdessä harkitsema. Esimerkiksi himmenevä taustapeili (electrochrome mirror) on edelleen vakiona Britanniassa. Toisaalta penkinlämmittimistä pitää Britanniassa maksaa. Scenicissä sähköinen lisälämmitys on Skandinaviassa vakiona joka mallissa. Erikseen on vielä erilaiset paketit (Lattitude ym) joilla myydään varsinkin poistuvaa mallia. Takavuosina silloin saattoi saada hyvänkin paketin.
Kun Megane II tuli markkinoille, Euroopan sijoitusmarkkinat pettyivät brittiläisen nettilehden mukaan "odotetua vähäisempään varustetasoon" ja Renaultin osakekurssi laski. Ja silloin 2002 -03 oli varustelutaso sentään nykyistä korkeampi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222351Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062260- 522247
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381512- 301446
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361402- 951161
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201136- 261126