Nykyinen palkkakierros toi kuljettajille
n. 4% liksaa lisää kahdelle vuodelle.
Funtsatkaas vähän tulevaa sopimusta.
Ei hyvältä näytä.
Liikanen jo toppuuttelee mediassa huimista
palkankorotuksista.
Kun Akt yrittää ensi vuonna sopia meille lisää liksaa niin se palkkajuna on mennyt jo.
Ukot istuu aivan väärässä vaunussa ja sekin seisoo
sivuraiteella ja kuljetuspuolen tuntien,pysyvästi.
Tuollaiset prosenttiluvut ovat suoraan sanoen
sieltä ja syvältä.
On paljon ajoja,jotka ajetaan yhdellä kuskilla.
Kahdella homma ei onnistu järkevästi.
Tunteja tulee ja nafta palaa.
Täälläkin moni kertoo saavansa TES:n mukaiset
ylityökorvaukset.
Suurin osa heistä puhuu puppua,eivät saa.
Olen tuollaisilta puhujilta pyytänyt todistamaan
puheensa näyttämällä tilinauhasta edes sen
kohdan,jossa on 50% tai 100%,ei rahamäärää.
Ei kuulkaa yksikään jeppe ole pystynyt siihen.
Hiljaa kulkevat,mutta jututkin loppu.
Paras kehui saavansa jopa päivärahaa.
Laskimme uudelleen yhdessä hänen
mahtavan palkkansa Nokian kännykkälaskimella.
Kaveri oli omituisen hiljainen.
On se kumma kone se Nokialainen.
Joten,summa summarum;Voisitte unohtaa noi palkan
korotukset,jos ylityökorvaukset ei ole maksettu
sopimuksen mukaisella tavalla.
On väärin ajatella,että tuleehan tässä tunteja.
Ensi kevään TES
42
7426
Vastaukset
- rahan takii tee
En mä näit hommii rahan takii tee, tää on mulle kutsumusammatti siinä kuin vaikkapa papin hommat papeille. Se et pystyy jeesaan ihmisiä, se on se tärkee juttu, josta saa sen henkisen tyydytyksen jolla elää pitkään ja tyytyväisenä levollisen mielen kera.
- tilistä
puuttuu kymppikin, se aivan varmasti ottaa ensitilassa yhteyttä seurakunnan taloustoimistoon.
- palkkojen polkija
Jos kirjoittamasi ei ollut vitsi, niin sitten olet just niitä, jotka polkee sellaistenkin palkkoja, joidenka tartteis työllään elää. Joillain kun on perhe elätettävänä ja omakotitalo maksettavana ja kiva olis jäädä jotakin vanhuuden varallekin, siis muutakin kuin muistoja.
- e - kuski
samaa mieltä olen.., nykyään kaupan kassalla tienaa enemmän mitä kuskit normaali tunneilla. Ylityö/ yötyön voimin tienaa ehkä enemmän kuin esimerkiksi siivooja ja sitten ne ihmettelee miten kuskit tienaa, heh heh.... Mutta mitä noihin päättäjiin tulee niin eiköhän sieltä mennä mistä aita on matalin. Itse oisin valmis lakkoon tarpeen tullessa ja ehkä muutama muukin..
- nyt sentään
Kaupan kassan tuntipalkka kokemusvuosista ja paikkakunnasta riippuen on 8,61-10,54 euroa. Täysperäkuskilla vastaava haitari on 10,95-11,87 euroa, puolikaskuskilla 10,47-11,36 euroa ja nuppikuskilla 10,22-11,04 euroa.
Kaupan kassa saa kyllä todella kovat iltalisät sekä lauantailisää klo 13 jälkeen lauantaina tehdystä työstä ja aattoiltalisät aattopäivänä klo 18 jälkeen tehdystä työstä. Ylitöitä kassalla ei juurikaan pääse tekemään ja muita kuin osa-aikaisia paikkoja on vaikea edes saada.
Avovaimo kun on lähemmäs vuoden työskennellyt noissa myyjän hommissa muutamassa paikassa, on tuonkin alan ongelmat tulleet tutuksi. Kesällä kun hän teki kokoaikaisen tunteja ja pari kertaa hieman ylitöitäkin ja sai tehdä niin ilta-, lauantai- kuin sunnuntaitunteja, oli hänen keskimäärin käteen jäävä kuukausipalkkansa vain hieman mun kahden viikon tiliä suurempi, vaikka veroprosentti oli vain puolet omastani. Mulla taas ei viikonlopputöitä kesällä ollut ollenkaan ja aika vähän yötyötäkin kertyi. Ylitöitä tein kyllä tuolla ajalla ihan kiitettävästi, vähintään 20 tuntia joka 2-viikkojaksoon ja iltalisiäkin kertyi jonkin verran.
Jos ei tekisi mitään prosenttitunteja, vain sen 80 tuntia päivätöitä kahteen viikkoon, olisi täysperäkuskin palkka kuukaudessa hyvin lähellä kokoaikaisen myyjän kokonaisansiota lisineen. Että kyllä nyt hiukan paisuttelet niitä kaupan kassojen ansioita.
- on tällainen
Työtunnit 99,00 1101,87€
Ylityö 50% 12,00 68,16€
Ylityö 100% 7,00 79,45€
Odotus 3,00 33,39€
Sunnuntaityö 100% 7,00 79,45€
Vapaapäivätyölisä 100% 10,50 116,45€
Iltalisä 15% 29,50 48,97€
Yölisä 20% 22,25 49,40€
Osapäiväraha 5,00 55,50€
Päivystyskorvaukset 221,20€
Brutto 1898,34€ Netto 1218,60€
Muuten hyvä, mutta nuo päivystyskorvaukset ovat mielestäni liian pienet suhteessa päivystyksen määrään (12 vuorokautta kahdessa viikossa). Niiden saattaminen kohdalleen on työn alla. En myöskään tiedä mistä he***stä nuo odotukset on ilmestyneet. Toisaalta vapaapäivätyötä on maksettu muutama tunti liikaa, joten ihan sama. Tilinauhan voin kyllä näyttää, kun tulet katsomaan.
Ensi kevään TES-tavoitteiksi on ilmoitettu 2-vuotinen sopimus jossa korotukset n. 4%/vuosi. Eli käytännössä kokonaisvaikutus n. 10 prosentin luokkaa. Joitain tekstimuutoksia myös kaiketi tavoitellaan. Vielä kun Räty&kumppanit oppisivat valvomaankin tuon TESsin noudattamista. Tai kyllä kai isoin muutos pitäisi lähteä kentältä. Banaanipalkkaan suostuvia on aivan liikaa.- siis ne
...päivystyskorvaukset piti olla 321,20€.
- sinulla
Odotustunnit ovat ilmestyneet todennäköisesti siitä h********ä, että satasen ylityötuntien määrää on haluttu nipistää. Odotustunnithan eivät kartuta kokonaistyötuntimäärää. Kysäsepäs pomolta. Ylimääräiset vapaapäivätunnit toki kompensoivat, mutta ovatko ne ihan oikeesti ylimääräisiä?
Päivystyskorvauksen määrään en kykene ottamaan kantaa. Ei mitään hajua.
Kuljetusalan perustuntipalkkoihin pitäs ehdottomasti saada 15 prosenttia lisää kahden vuoden sopimuskaudella. Yölisä tarvitsee nostaa 30:een prosenttiin. Lauantai- ja aattopäivinä tehdystä työstä ois aiheellista saada 25:n prosentin sauna- ja vitutuslisä.
Ylityön hinnoittelu pitäis päivittää sillä tavalla, että 5 ensimmäistä tuntia 50% ja loput satasella.
Kuten sanoit, TES:n noudattamisen valvonta saa voimansa vain ja ainoastaan kentältä. Omien oikeuksiensa puolustaminen on suorastaan velvollisuus, ei siinä ole mitään hävettävää tai pelkäämistä. Globaalit rosvot lähtevät täältä leima otsassaan, eivät suinkaan he, jotka pitävät kiinni siitä mikä heille kuuluu. - ...
sinulla kirjoitti:
Odotustunnit ovat ilmestyneet todennäköisesti siitä h********ä, että satasen ylityötuntien määrää on haluttu nipistää. Odotustunnithan eivät kartuta kokonaistyötuntimäärää. Kysäsepäs pomolta. Ylimääräiset vapaapäivätunnit toki kompensoivat, mutta ovatko ne ihan oikeesti ylimääräisiä?
Kuljetusalan perustuntipalkkoihin pitäs ehdottomasti saada 15 prosenttia lisää kahden vuoden sopimuskaudella. Yölisä tarvitsee nostaa 30:een prosenttiin. Lauantai- ja aattopäivinä tehdystä työstä ois aiheellista saada 25:n prosentin sauna- ja vitutuslisä.
Ylityön hinnoittelu pitäis päivittää sillä tavalla, että 5 ensimmäistä tuntia 50% ja loput satasella.
Kuten sanoit, TES:n noudattamisen valvonta saa voimansa vain ja ainoastaan kentältä. Omien oikeuksiensa puolustaminen on suorastaan velvollisuus, ei siinä ole mitään hävettävää tai pelkäämistä. Globaalit rosvot lähtevät täältä leima otsassaan, eivät suinkaan he, jotka pitävät kiinni siitä mikä heille kuuluu.Vapaapäivätyötä pitäisi olla kertynyt tasan tuo sama seitsemän tuntia, mikä sunnuntaityötäkin. Kyseinen sunnuntai sattui olemaan sen viikon kuudes työpäivä. Eli kun vapaapäivätyötä on maksettu 3,5 tuntia liikaa ja ylitöistä puuttuu 3 tuntia, ei perään kannata huudella. Varsinkin kun vapaapäivälisät pitää huomioida KTA:n ja loma-KTA:n laskennassa, ylitöitä taas ei.
Tuosta päivystyskorvauksesta, kun kyseessä on ns. "vapaa varallaolo" ei TES sano mitään muuta kuin että siitä on sovittava ja sen suuruutta määriteltäessä on otettava huomioon mm. päivystyksen kesto ja sen aiheuttamat velvoitteet.
Tuostahan on helppo laskea, kun päivystystä on ollut 12 vuorokautta ja kaikki työ on tehty näiden vuorokausien aikana, että tuntia kohti korvaus on ollut:
12 vuorokautta x 24 tuntia - 102 tuntia = 186 tuntia
321,20 € / 186 tuntia = 1,73 €/tunti
Taulukkopalkka kun on 11,14 € tunti, voidaan tästä laskea, että korvaus on ollut 15,5 % taulukkopalkasta. Jos ei tule yhtään ylitöitä, jää korvaus tuntia kohti alle tuonkin, kun summa on sovittu kiinteänä vuorokausihintana. Ei ainakaan mun mielestä oikein voi katsoa noita velvoitteita huomioidun korvauksen suuruudessa. Töissä pitäisi olla tunnin sisällä siitä kun puhelin soi. Mihinkään kauemmas ei voi lähteä ja aina pitää olla kännykällä tavoitettavissa.
Esimerkiksi monilla kunnallisen alan työntekijöillä TESsissä on sovittu tuo vapaan varallaolon korvauksen määrä 20-30 prosentiksi taulukkopalkasta, päivystyksen laadusta riippuen. Teknisillä aloilla usein noin lyhyellä vasteajalla korvaus on 50 % taulukkopalkasta.
Kuorma-autoalan TESsissä korvaus on määritelty 50 prosentiksi taulukkopalkasta vain siinä tapauksessa, että päivystyksen pitää tapahtua kotona. Tämän tosin vaatii työaikalakikin. - kovin
sinulla kirjoitti:
Kuten sanoit, TES:n noudattamisen valvonta saa voimansa vain ja ainoastaan kentältä. Omien oikeuksiensa puolustaminen on suorastaan velvollisuus, ei siinä ole mitään hävettävää tai pelkäämistä. Globaalit rosvot lähtevät täältä leima otsassaan, eivät suinkaan he, jotka pitävät kiinni siitä mikä heille kuuluu.Kauaa ole kuljetusalalla toiminut kun et kerran ole sitä huomannut että leiman otsaan saavat todellakin ne joka asiasta purnaavat kommunistit. Olen tasan tarkkaan sitä mieltä että työstä kuuluu vähintään tessi saada, mutta jos kuitenkin on puolin ja toisin SOVITTU muusta palkkauksesta niin sen verran pitäisi olla miestä että ei sitten jälkeenpäin aleta liiton kautta hakea rahoja pois. Sitten asian ymmärrän jos toinen osapuoli (työnantaja) on kusettanut, mutta jos työnantaja on hoitanut asiat juuri kuten keskinäinen sopimus on edellyttänyt niin silloin ei kyllä "saamisiaan" jälkikäteen liiton kautta hakeva tarvi kuin hamekankaan.
- oon aloitteleva kuski
kovin kirjoitti:
Kauaa ole kuljetusalalla toiminut kun et kerran ole sitä huomannut että leiman otsaan saavat todellakin ne joka asiasta purnaavat kommunistit. Olen tasan tarkkaan sitä mieltä että työstä kuuluu vähintään tessi saada, mutta jos kuitenkin on puolin ja toisin SOVITTU muusta palkkauksesta niin sen verran pitäisi olla miestä että ei sitten jälkeenpäin aleta liiton kautta hakea rahoja pois. Sitten asian ymmärrän jos toinen osapuoli (työnantaja) on kusettanut, mutta jos työnantaja on hoitanut asiat juuri kuten keskinäinen sopimus on edellyttänyt niin silloin ei kyllä "saamisiaan" jälkikäteen liiton kautta hakeva tarvi kuin hamekankaan.
hirvittämään kun näitä juttuja täältä (yleensä hiljaisena) lueskelen, että kouluttauduinkohan nyt ihan väärälle alalle, jos ei palkkojakaan makseta edes sen tessin mukaan.
- sopimukset
kovin kirjoitti:
Kauaa ole kuljetusalalla toiminut kun et kerran ole sitä huomannut että leiman otsaan saavat todellakin ne joka asiasta purnaavat kommunistit. Olen tasan tarkkaan sitä mieltä että työstä kuuluu vähintään tessi saada, mutta jos kuitenkin on puolin ja toisin SOVITTU muusta palkkauksesta niin sen verran pitäisi olla miestä että ei sitten jälkeenpäin aleta liiton kautta hakea rahoja pois. Sitten asian ymmärrän jos toinen osapuoli (työnantaja) on kusettanut, mutta jos työnantaja on hoitanut asiat juuri kuten keskinäinen sopimus on edellyttänyt niin silloin ei kyllä "saamisiaan" jälkikäteen liiton kautta hakeva tarvi kuin hamekankaan.
eli kotitekoiset palkanmaksujärjestelmät nimenomaan pilaavat koko palkkakehityksen.
- 2 puolta
sopimukset kirjoitti:
eli kotitekoiset palkanmaksujärjestelmät nimenomaan pilaavat koko palkkakehityksen.
En nyt noinkaan sanoisi. Henkilökohtainen palkkakehitykseni ainakin on ollut pelkästään positiivinen sen jälkeen kun aloin itse neuvotella omat palkkani. Tietenkään systeemi ei kaikille sovi, riippuen hommasta ja ihisestä. Mutta itse en tessiin enää palaa, tessiä pidetänn tosin jonkilaisena runkona jossa toisesta kohtaa vähennetään ja toiseen lisätään ja näin ollen molemmat sopija osapuolet ovat tyytyväisiä ja molemmat pitävät mitä on sovittu. Kerrottakoon myös että akteesta olen eronnut muunmuassa hinnan takia, sillekin summalle löytyy paljon parempia kohteita kuin neiti timo rädyn palkka
- siihen
oon aloitteleva kuski kirjoitti:
hirvittämään kun näitä juttuja täältä (yleensä hiljaisena) lueskelen, että kouluttauduinkohan nyt ihan väärälle alalle, jos ei palkkojakaan makseta edes sen tessin mukaan.
että palkoista veivataan. Ja työtunneista. Ja pidä puolesi!
- palkkakehityksestä
2 puolta kirjoitti:
En nyt noinkaan sanoisi. Henkilökohtainen palkkakehitykseni ainakin on ollut pelkästään positiivinen sen jälkeen kun aloin itse neuvotella omat palkkani. Tietenkään systeemi ei kaikille sovi, riippuen hommasta ja ihisestä. Mutta itse en tessiin enää palaa, tessiä pidetänn tosin jonkilaisena runkona jossa toisesta kohtaa vähennetään ja toiseen lisätään ja näin ollen molemmat sopija osapuolet ovat tyytyväisiä ja molemmat pitävät mitä on sovittu. Kerrottakoon myös että akteesta olen eronnut muunmuassa hinnan takia, sillekin summalle löytyy paljon parempia kohteita kuin neiti timo rädyn palkka
on kyse, ei kenenkään henkilökohtaisesta. Sanot, että Tessiä pidetään jonkinlaisena runkona. On siis sillä tavalla, että mitä parempi Tes, sen vahvempi runko.
Yleisen palkkakehityksen kannalta on sen haitallisempaa, mitä heikoimmilla palkkaehdoilla työtä todellisuudessa tehdään. Mitä heikommat toteutuneet ehdot, sitä vaatimattomampi TES ja edelleen vaatimattomammat tavoitteet. - yritän pitää
siihen kirjoitti:
että palkoista veivataan. Ja työtunneista. Ja pidä puolesi!
puoleni, sais nyt vaan enste niitä töitäkin. :)
- spruitt
Saturaiusen jää 15Euron läpiuntimies tappiolle ko palkkaan,mut jos kuljettaja ei joudu päivystään läpituntimies voittaa jo.edellyttäen et låpituntimies ei ole myyny pekkasiaan samassa ja saa 30päivärahan
- ???
102 tuntia x 15 € = 1530 €
Eikös tuohon bruttoon tule silloin jo pitkälti yli 300 ekua eroa. Ilman päivystyksiä jää jo muutaman kympin plussalle.
Aika harvassa taitaa kyllä olla nuo 15 euron läpituntimiehet. - siitä
paljonko kulloinkin on kertynyt yli-, vapaapäivä- ja sunnuntaitöitä.
- kuin kuulostaakin
Allekirjoittaneella on ihan oikeesti tilinauhoja, joissa on maininnat ylityö 50%, ylityö 100%, sunnuntaityö 100%, vapaapäivätyö 100%. Pari vuotta tuota lystiä piisas, sitten se firma meni nurin.
- Henry Morgan
Mutta oliko nurinmenon syynä sinun palkkasi, tai tilitoimiston kulu?
- läpituntimiehelle
Henry Morgan kirjoitti:
Mutta oliko nurinmenon syynä sinun palkkasi, tai tilitoimiston kulu?
Läpituntimies voi hakea kaikki ylityö ym. lisät jälkikäteen. Läpituntipalkka joka sisältäisi nämä on laiton. 15 € tuntipalkkalaisen kannattaa hakea kaikki lisänsä jälkikäteen jo senkin vuoksi, jos näin typeriä isäntiä vielä löytyy tälläisiin sopimuksiin. Iso tili odottaa sinua. Laita liitto asialle.
- oli kyllä
läpituntimiehelle kirjoitti:
Läpituntimies voi hakea kaikki ylityö ym. lisät jälkikäteen. Läpituntipalkka joka sisältäisi nämä on laiton. 15 € tuntipalkkalaisen kannattaa hakea kaikki lisänsä jälkikäteen jo senkin vuoksi, jos näin typeriä isäntiä vielä löytyy tälläisiin sopimuksiin. Iso tili odottaa sinua. Laita liitto asialle.
Aika hyvä kirjoitus näistä jälkeenpäin lisiä hakevista, asiaa koko kirjoitus. Kyllä sen verran pitäis olla miestä meissä jokaisessa että joa jollain hintaa suostuu tekemään niin pitäisi sen kanssa ja jos ei suostu jättää menemättä. Kyllä tuo on suorastaan naurettavaa tuollainen jälkeenpäin hakeminen. Ja sitäpaitsi itse vaihtaisin koska vaan tessin palkkani 15€ läpipalkkaan varmasti teinaisin tässä hommassa paremmin
- työnantajassa
oli kyllä kirjoitti:
Aika hyvä kirjoitus näistä jälkeenpäin lisiä hakevista, asiaa koko kirjoitus. Kyllä sen verran pitäis olla miestä meissä jokaisessa että joa jollain hintaa suostuu tekemään niin pitäisi sen kanssa ja jos ei suostu jättää menemättä. Kyllä tuo on suorastaan naurettavaa tuollainen jälkeenpäin hakeminen. Ja sitäpaitsi itse vaihtaisin koska vaan tessin palkkani 15€ läpipalkkaan varmasti teinaisin tässä hommassa paremmin
pitäisi olla sen verran miestä, että eivät edes tarjoaisi muuta kuin TES-liksaa. Se se vasta naurettavaa onkin lähteä polkemaan sopimusta, jonka myös työnantajan edustaja on allekirjoituksellaan hyväksynyt.
Mikäli työnantaja vähänkään ajattelee itseään, hän ei tarjoa muuta kuin TES:iä, koska lisien jälkeenpäin hakeminen on lain mukaan mahdollista, eikä siinä ole mitään naurettavaa.
Olkoon läpituntipalkka vaikka 25 euroa, lisät on maksettava. Ja ne maksetaan nimenomaan sen tuntipalkan perusteella, mikä kulloinkin on ollut käytössä. Tämä perustuu siihen, että työehtosopimuksissa määritellään ainoastaan tuntipalkkojen alaraja, ei ylärajaa.
Viidentoista euron läpituntipalkka voi olla hyvä, mutta voi se olla huonokin. Kuten tässäkin keskustelussa on tuotu esille, riippuu siitä paljonko kertyy yli-, vapaapäivä- ja sunnuntaitöitä. - jälkeenpäin
työnantajassa kirjoitti:
pitäisi olla sen verran miestä, että eivät edes tarjoaisi muuta kuin TES-liksaa. Se se vasta naurettavaa onkin lähteä polkemaan sopimusta, jonka myös työnantajan edustaja on allekirjoituksellaan hyväksynyt.
Mikäli työnantaja vähänkään ajattelee itseään, hän ei tarjoa muuta kuin TES:iä, koska lisien jälkeenpäin hakeminen on lain mukaan mahdollista, eikä siinä ole mitään naurettavaa.
Olkoon läpituntipalkka vaikka 25 euroa, lisät on maksettava. Ja ne maksetaan nimenomaan sen tuntipalkan perusteella, mikä kulloinkin on ollut käytössä. Tämä perustuu siihen, että työehtosopimuksissa määritellään ainoastaan tuntipalkkojen alaraja, ei ylärajaa.
Viidentoista euron läpituntipalkka voi olla hyvä, mutta voi se olla huonokin. Kuten tässäkin keskustelussa on tuotu esille, riippuu siitä paljonko kertyy yli-, vapaapäivä- ja sunnuntaitöitä.Lisien jälkeenpäin hakemisessa ei todellakaan ole mitään muuta kuin naurettavaa mikäli on työnantaja on noudattanut keskinäistä sopimusta. Tessi on hyvä runko mistä pienellä hienosäädöllä saadaan varsin toimiva palkka ratkaisu. Ja jokainenhan tekee kuten parhaaksi näkee, minä tienaan omalla urakkapalkallani huomattavasti paremmin kuin tessillä ja siihen olen tyytyväinen. Kirjaimelliseen tessiin en vaihtaisi mistään hinnasta. Ja punalippumiehille tiedoksi noudatan ajo- ja lepoaika lakia, kuten myös työaikalakia. (mahdoitteo edes tietää niiden olevan eri asia)
- käytetään
jälkeenpäin kirjoitti:
Lisien jälkeenpäin hakemisessa ei todellakaan ole mitään muuta kuin naurettavaa mikäli on työnantaja on noudattanut keskinäistä sopimusta. Tessi on hyvä runko mistä pienellä hienosäädöllä saadaan varsin toimiva palkka ratkaisu. Ja jokainenhan tekee kuten parhaaksi näkee, minä tienaan omalla urakkapalkallani huomattavasti paremmin kuin tessillä ja siihen olen tyytyväinen. Kirjaimelliseen tessiin en vaihtaisi mistään hinnasta. Ja punalippumiehille tiedoksi noudatan ajo- ja lepoaika lakia, kuten myös työaikalakia. (mahdoitteo edes tietää niiden olevan eri asia)
En ymmärrä miksi ei voida noudattaa työnantajan ja työntekijöiden sopimusta, miten palkat maksetaan. Työnantaja on täysin hölmö jos ajattaa valtavasti ylitöitä läpituntipalkalla eikä maksa lisiä, kun voi joutua maksamaan ne jälkikäteen korkojen kanssa. Jos työantajalla on halu maksaa enemmän kuin tes, niin voidaanhan sen tessin päälle maksaa lisää. Tärkeintä on että ylityö ja muut lisät maksetaan sopimuksen mukaan niinkuin laki määrää. Pitäkää kaikki oikeuksistanne kiinni, älkää haukkuko niitä kommunisteiksi, jotka ymmärtävät vaatia sen mitä kuuluu. Tuskin johtajatkaan, jotka vaativat miljoonien lisät ovat kommunisteja
- prosenttilaskua
käytetään kirjoitti:
En ymmärrä miksi ei voida noudattaa työnantajan ja työntekijöiden sopimusta, miten palkat maksetaan. Työnantaja on täysin hölmö jos ajattaa valtavasti ylitöitä läpituntipalkalla eikä maksa lisiä, kun voi joutua maksamaan ne jälkikäteen korkojen kanssa. Jos työantajalla on halu maksaa enemmän kuin tes, niin voidaanhan sen tessin päälle maksaa lisää. Tärkeintä on että ylityö ja muut lisät maksetaan sopimuksen mukaan niinkuin laki määrää. Pitäkää kaikki oikeuksistanne kiinni, älkää haukkuko niitä kommunisteiksi, jotka ymmärtävät vaatia sen mitä kuuluu. Tuskin johtajatkaan, jotka vaativat miljoonien lisät ovat kommunisteja
Siinä syy, miksi lisiä ei makseta. Asian täytyy olla näin. Eiväthän ne osaa taksaankaan laskea mitään lisiä tai korotuksia. Onko ne edes yrittäjiä? Kun riskit ja vastuut on siirretty kuskille ajattamalla läpituntipalkalla tai kilometritaksalla.
- isäntä
prosenttilaskua kirjoitti:
Siinä syy, miksi lisiä ei makseta. Asian täytyy olla näin. Eiväthän ne osaa taksaankaan laskea mitään lisiä tai korotuksia. Onko ne edes yrittäjiä? Kun riskit ja vastuut on siirretty kuskille ajattamalla läpituntipalkalla tai kilometritaksalla.
Se on kuules poika niin että niin yrittäjiä kuin kuskejakin on moneen junaan ja jtkut jää jopa asemalle. Silti vaikka olisi kuinka laskutaidoton isäntä niin hän on sentään yrittänyt, hänellä on ollut rohkeutta lähteä tähän ralliin, mit esimerkiksi sinunlaisiltasi hanttapuleilta ei löydy. Omasta toiminnastani voin sanoa että 10 autoani työllistävät 22 kuljettajaa, 2 huoltomiestä ja 1 konttoristin. Vaihtuvuutta on ollut viimeisen 4 vuoden aikana ainoastaan kun 2 kuskia ostivat ajokkinsa ja alkoivat alihankkijoikseni. Tavoitteenani on aina ollut olla hyvä työnantaja ja luulisin jotenkuten tavoitteeseeni yltäneenkin. Kirjoitukseni tarkoituksena oli tuoda sitä julki että tapaus tapauksena ja tämä yleistäminen pois, ei jokainen kuski ole laiska kommunisti joka vie liittoon jos isäntä ei sido hänen kengännauhojaan eikä jokainen isäntä kuseta palkoissa ja työajoissa. Kannattaa myös muistaa se että etenkin kuljetusalalla huono sana kantaa paljon kauemmas kuin hyvä
- vaan toimeksiantaja
isäntä kirjoitti:
Se on kuules poika niin että niin yrittäjiä kuin kuskejakin on moneen junaan ja jtkut jää jopa asemalle. Silti vaikka olisi kuinka laskutaidoton isäntä niin hän on sentään yrittänyt, hänellä on ollut rohkeutta lähteä tähän ralliin, mit esimerkiksi sinunlaisiltasi hanttapuleilta ei löydy. Omasta toiminnastani voin sanoa että 10 autoani työllistävät 22 kuljettajaa, 2 huoltomiestä ja 1 konttoristin. Vaihtuvuutta on ollut viimeisen 4 vuoden aikana ainoastaan kun 2 kuskia ostivat ajokkinsa ja alkoivat alihankkijoikseni. Tavoitteenani on aina ollut olla hyvä työnantaja ja luulisin jotenkuten tavoitteeseeni yltäneenkin. Kirjoitukseni tarkoituksena oli tuoda sitä julki että tapaus tapauksena ja tämä yleistäminen pois, ei jokainen kuski ole laiska kommunisti joka vie liittoon jos isäntä ei sido hänen kengännauhojaan eikä jokainen isäntä kuseta palkoissa ja työajoissa. Kannattaa myös muistaa se että etenkin kuljetusalalla huono sana kantaa paljon kauemmas kuin hyvä
Et sinä luo niitä työpaikkoja, mitä yrityksessäsi työskentelee. Ihan turhaa oman kruunun kiillottamista tuollainen, että vaikka polkee työehtoja, niin silti työllistää. Ne työpaikat luovat ennemminkin kuljetustoimeksiantajat. Joka tapauksessa he tilaavat kuljetuksensa joltain yritykseltä. Se millä työehdoilla ne työpaikat toteutuvat, riippuu taas niistä kuljetusyrittäjistä.
- 20v alalla
Ei ne firmat palkkoihin kaadu,vaan isäntien laskutaidottomuuteen.Ajetaan sata euroa halvemmalla vuoron perään sivu,kunnes lopulta mennään tappiolla.
Olen ajanut kanssa joskus läpituntipalkalla,enkä kyllä tajua miten joku voi laskea voittavansa sillä?Siitä ei hyödy kuin isäntä.
Täältä löytyy kanssa tilinauhoja jossa 15e tunti,plus kaikki lisät mitä kuuluu.Kesä-ja talvilomat laskettu prosenteilla eikä millään päiväpalkalla.
Kalusto meidän firmassa uudehkoa ja kaikki työvaatteet ym. tulee.
Näin Suomessa tänäpäivänä.
Se joka itkee huonoa palkkaa tai sitä ettei isäntä suostu maksamaan lakisääteistä palkkaa,katsokoon peiliin.Sieltä se syy löytyy.
Sanokaa että ajaa romujaan itse.
Tekeville käsille kyllä löytyy aina töitä. - hoi!
isäntä kirjoitti:
Kun on uskonto kymppi ja laskento vitonen - kuten kulunut sanonta kuuluu - ei ole muuta mahdollisuutta kuin yrittää ja yrittää.Onnistumisen kanssa onkin sitten niin sun näin.
Rohkeudesta ei suinkaan välttämättä ole kyse. Aivan liian usein on motiivina alikehittyneen egon pönkittäminen; isot pyörät ja paksu pakoputki.
Ralliin lähteminen perustuu huolestuttavassa määrässä monokulttuuriin pysyvästi sitoutuneeseen, angstiseen rahtarimentaliteettipersoonaan. Hanttapulit ovat sen verran mukavuudenhaluisia, että antavat moisen olla. Laiskuus on lahja, tyhjän saa pyytämättäkin.
Luulisit jotenkuten yltäneesi tavoitteeseesi olla hyvä työnantaja. Jotenkuten, eli siis aivan kuten kaikki muutkin. Vaan kun se ei riitä. Täytyy olla aidosti hyvä, muuten tulee jälkipuheita. Ja vaikka kuskeja on monin verroin enemmän kuin isäntiä, on isäntien edustus tuossa kengännauhojen sitomisassiassa huomattavasti vahvempi.
Huono sana kantaa hyvää kauemmas alasta tai asiasta riippumatta suhteessa 3/11. Koskee myös isäntiä ja emäntiä. - Hoi
isäntä kirjoitti:
Kun on uskonto kymppi ja laskento vitonen - kuten kulunut sanonta kuuluu - ei ole muuta mahdollisuutta kuin yrittää ja yrittää.Onnistumisen kanssa onkin sitten niin sun näin.
Rohkeudesta ei suinkaan välttämättä ole kyse. Aivan liian usein on motiivina alikehittyneen egon pönkittäminen; isot pyörät ja paksu pakoputki.
Ralliin lähteminen perustuu huolestuttavassa määrässä monokulttuuriin pysyvästi sitoutuneeseen, angstiseen rahtarimentaliteettipersoonaan. Hanttapulit ovat sen verran mukavuudenhaluisia, että antavat moisen olla. Laiskuus on lahja, tyhjän saa pyytämättäkin.
Luulisit jotenkuten yltäneesi tavoitteeseesi olla hyvä työnantaja. Jotenkuten, eli siis aivan kuten kaikki muutkin. Vaan kun se ei riitä. Täytyy olla aidosti hyvä, muuten tulee jälkipuheita. Ja vaikka kuskeja on monin verroin enemmän kuin isäntiä, on isäntien edustus tuossa kengännauhojen sitomisassiassa huomattavasti vahvempi.
Huono sana kantaa hyvää kauemmas alasta tai asiasta riippumatta suhteessa 3/11. Koskee myös isäntiä ja emäntiä, eikä pojittelu ainakaan paranna asiaa.
- vaikeeta ymmärtää
Heti kun joku kuuluu liittoon tai hakee palkkojaan, on muka kommunisti. Eikös noissa nykyisissä kommunistivaltioissa ay-toiminta ole kokolailla kielletty. Eikä se nyt oikein kommunismia ole, jos haluaa itselleen lain mukaan kuuluvan minimipalkan. Ainakin tuossa miljardin asukkaan kommunismissa olemattomia minipalkkojakin näyttää saavan polkea ihan mielin määrin.
Täällä velliperseet huutaa isoon ääneen, että minä en ainakaan millää TESsin mukaisella palkalla töihin lähtisi. Ettekö te vatipäät ymmärrä, että se palkka on TESsin mukainen, vaikka siihen taulukkopalkkaan neuvottelisi 10 euroa lisää. Se TES kun ei kiellä sopimasta TESsiä parempia ehtoja. Sen sijaan läpituntipalkan kieltää jo työaikalakikin. TES myös sallii urakkapalkan, kunhan urakkaa tehdessäkään ansio ei voi jäädä TESsin mukaista palkkaa huonommaksi päivän venyessä jostain syystä, kuten vaikkapa rengasrikon, liikenneruuhkan tai lastauspaikalla jonottamisen takia.
Jos kerran haluatte minimiä parempaa palkkaa, niin sopikaa sitten siihen taulukkopalkkaan ne hyvänmiehenlisänne ja pitäkää silti ne prosentit. Tai neuvotelkaa ne isommat päivärahat siihen TES-palkkaan. Ei sekään ole missään kielletty. Itseänne annatte vaan viilata linssiin, kun pari euroa tuntipalkkaa nostetaan mutta kaikki lisät jätetäänkin pois.
Järjettömiä tuntimääriä tekemällä kokonaisansio voi läpitunnilla hiukan nousta, mutta tuntia kohti palkka jää kyllä yleensä huomattavasti pienemmäksi. Sekin ansionnousu kuittaantuu, kun kerran otatte sakon ja se kusettajaisäntä ei sitä suostukkaan maksamaan.
Niin ja siitä palkkojen jälkeenpäin hakemisesta sen verran, että tuolla jossain Pohjois- tai Itä-Suomessa voi olla aika hiljaista saada mitään työpaikkaa tällä alalla, jollei suostu tekemään lakisääteisiä heikommilla työehdoilla. Ei silloin kyse ole enää mistään sopimisesta vaan sanelusta. Ihan oikeutettua hakea ne lakisääteiset saatavansa sitten vaikka jälkikäteen. Hamekangasta siinä tarvitsisivat korkeintaan ne, jotka vaan hiljaa nöyränä tyttönä jatkavat banaanipalkalla ajelua.
Tuo jatkuva työehtojen polkeminen vääristää niin paljon kilpailua alalla, ettei ne TES-palkatkaan ikinä voi nousta kunnolliselle tasolle, jollei asialle aleta tehdä jotain. Mutta sitähän te puukenkäpellet ette ymmärrä, vaikka se teille rautalangasta väännettäisiin.- hyvä!
Toivottavasti kaikki lukevat sinun viestisi. Ja sen verran moneen kertaan, että tulevat sen ymmärtäneeksi. Ja kun eivät kuitenkaan ymmärrä, minä toivon että he kysyvät neuvoa jostakin.
Sinun kommemttisi on niin täyttä asiaa sanasta sanaan ja alusta loppuun, ettei enempää olla voi. Kaiken lisäksi se on niin selkeästi kirjoitettu, että pitää olla oikeasti hönttö jos ei sitä ymmärrä. YESS!! - rikollistakin toimintaa.
Palkkakirjanpito väärennetään näyttämään oikealta. Kilometrit,ylityöt ja osa kiekkoja piilotetaan ja niitä maksetaan ylimääräisinä päivärahoina ja lisinä.Näin syyllistytään veropetoksiin ja muihinkin kirjapitorikoksiin. Lakisääteiset maksut maksetaan liian pieninä ym. Työsuojelu- ja verotarkastuksissa on jotain pahasti vialla, kun alalta ei saada tätä rikollisuutta kytkettyä pois.
- jo moni
on todennut, on turha parkua jälkikäteen palkasta jonka on itse töihin tullessaan sopinut, jälkiviisaus on minusta suurin sairaus. Täällä toitotetaan herkästi että isännät on kusettajia, hohoijaa, on kuulkaa suurempi joukko kuskeista niitä kynätuntien rustaajia siinä alkaa äkkiä se asiallinenkin isäntä miettimään että vittuakos tässä sitten itsekkään. En ole isäntä vaan puhun 30 vuoden työkokemuksella kaikensorttisten "työkaverien" parissa touhunneena. Kyllä se niin on että itse on palkasta järjellä sovittava, oli pohjana sitten tessi taikka tissi.
- kunnon korotukset
Eikö nyt jo olisi aika meidänkin saada kunnon korotukset.Kuskit tekevät työnsä taulukkopalkoilla ja jopa allekkin sen. Meidän alalla kun ei palkkaliukumia edes tunneta. Taitaa taas olla turha toivoa edes paremmasta.
Meidän isännät ovat vain teollisuuden ja kaupan bulvaaneja pitääkseen suomen kuljetustaksat alhaisena. Kaikki painojen ja mittojen korotuksetkin he saivat typerien politikoiden ansioista läpi. Muka Suomen kilpailukyvyn vuoksi. Ei se Suomen kilpailukyky ole parista metristä kiinni. Kuskin tilipussissa ei vaan nämäkään asiat näy.
Pienellä palkalla joudutaan ajamaan talvisissa olosuhteissa hoitamattomilla teillä käsittämättömillä moduuliyhdistelmillä. Sit ihmetellään lehdistä,kun taas rekkaa nostellaan ojasta.
Ryhdistykää nyt ammattiveljet ja liiton johtokin vaatimaan meillekkin osuutemme tästä talouden kasvusta, vai joko myöhästyttiin junasta.
Tähänkin viestiin tulee vastauksia, että mene poika ajeleen jakoautoa, jos et osaa moduulia ajaa. Todennäköisesti haukutaan kommunistiksikin kun vaadin. Ja yleensä tämä sonta kaadetaan niskaan kolleegoilta. Olen kuitenkin asioita ajatellut hieman yli 35 vuoden kokemuksen myötä.- ITELLE
SUURIN OSA KOKO PORUKASTA ON ITSE SOPINNUT PALKKANSA JA HYVÄKSYNNYT.TÄMÄ ON KUTSUMUS AMMATTI JA OLEMME KAIKKI TYYTYVÄISIÄ.OLEMME TYYTYVÄISIÄ,SAAMME TEHDÄ PALJON TYÖTÄ JA ISÄNNÄT OVAT TYYTYVÄISIÄ.
- kutsumusammatti
ITELLE kirjoitti:
SUURIN OSA KOKO PORUKASTA ON ITSE SOPINNUT PALKKANSA JA HYVÄKSYNNYT.TÄMÄ ON KUTSUMUS AMMATTI JA OLEMME KAIKKI TYYTYVÄISIÄ.OLEMME TYYTYVÄISIÄ,SAAMME TEHDÄ PALJON TYÖTÄ JA ISÄNNÄT OVAT TYYTYVÄISIÄ.
häh? Parempi kun menet jojoon niin yks puukenkäpelle vähemmän.
- toivo...
turha on toivo paremmasta poikaseni. jos haluat osasi talouskasvusta ja hyvinvoinnista, tee jotain muuta. kuljetusalalla palkat ja työolot tulevat olemaan aina surkeat muuhun väestöön verrattuna.
- ei jaksa turhan takia hidas...
tekstit pitää ainakin saada kohilleen edelliseen sopimukseen verrattuna.
esimerkiksi ns. nosturilisän lakimiesten kertomana kuuluu maksaa vain nosturin käyttö ajasta eikä koko tuntimäärästä, minusta tässä suuri epäkohta kun esimerkiksi pöllikuski tekee kuorman 15-20min ja sitten tulee jokin vätys lastaamaan ja lappaa sen tunnin puita ja saa siitä paremman korvauksen. - ja monet muutkin
itse saan ainakin kaikki mitä kuuluu saada, joka ikisen tunnin ja ylityöt. iltalisät. erikoislisät jne,,,,
milloin vaan voin näyttää sinulle tilinauhat
joka ikinen centti ja euro on tullu tilille jonka olen saannu.....
ja olenhan yrityksessä jossa on kai nyt jo yli 10000henkilöö palveluksessa. ja kaikkee muuta pieniä ja hyviä etuja. omaa tyhmyyttä jos on sellasessa firmassa töissä missä ei makseta mitä kuuluis oikeestaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain607492Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1232926- 1421766
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651649Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1151458Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1671394- 1301134
- 73827
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47802- 52715