Erilainen elämäntapa ja muutos

metsikkö

Minua ei kiinnosta perinteinen ihmisen elämänänura. Etsin pitkällä aika välillä ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita ryhtymään nyky-yhteikunnan mittapuiden mukaan eräänlaiseen asketismiin. Voidaan ehkä puhua, tästä kliseisestä "ulos oravanpyörästä"- prosessista. En haluaisi kuitenkaan katkaista ihmiskontaktejani, koska en puhu erakkolaisuudesta. Olen opiskelija ja aion suorittaa "kaiken varalta" tutkinnot loppuun. Olen vasta 22- vuotias, enkä ole tietenkään täysin satavarma asioista. Siinä syy.
Aikaisintaan kolmen vuoden kuluttua olen kuitenkin vapaa häipymään ulos yhteyskunnasta, muuttamaan luonnonlähelle kollektiiviiin, sen tai heidän kanssa, joita tällainen elämäntyyli kiinnostaa.
En hae mitään hippeilyä, joten kenenkään idealistikommunistin, tai vastaavan kammotuksen on turha yhtyä. Ja jos kunnioitat pelkkää kapitalismia, voit hypätä kaivoon!
Olen nihilisti sekä luonnonsuojelija. Uskon biologiaan ja terveeseen luonnonkiertokulkuun en "humanismiin", vaikka voin ymmärtää olevani siihen sidottu.
Tarkoitukseni on herättää keskutelu ja toivottavasti toteuttaa tämä elämäntapa. Asun pk- seudulla. vaikka olen asunut ikäni urbaanillaseudulla, "kulttuurin ytimessä", olen maanläheinen ja maalainen. Tätä tosiaisaa en kiellä. Olisi mukava keskustella kaltaisteni ihmisten kanssa aiheesta. Käydä läpi, miten tällainen prosessi käytännössä hoituu? Ottakaa yhtetyttä mikäli kiinnostuitte, toivottavasti. Jokainen puhuu ja puhuu luonnonsuojelusta ja sen pelastamisesta, ympäristökatastrofin estämisestä. Silti kukaan ei ole valmis luopumaan mistään! ja se on väärin. Haluan tavata ja keskustella vain ihmisten kanssa jotka samaa mieltä asiasta. Minua ei kiinnosta kuulla eriäviä mielipiteitä, koska olen päätökseni tehnyt. En myöskään halua herätellä minkään sortin ontologista keskutelua siitä miten väärässä mahdollisesti olen. Ottakaahan yhteyttä!

38

4919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metsäänmenijä

      "Minua ei kiinnosta kuulla eriäviä mielipiteitä". Aika vaarallinen kaveri?

      • iurtigfw304t8g

        Arvatenkin joku provosoitui ja yrittää provosoida heti.


    • niin vaan hypitä pois

      1.millä elät?????
      2.sossurahaa et tollaseen saa,koska vaaditaan jotta on työkkärissä ensin.
      3.jos taasen et saa mistään tuloja niin verottaja pätkäisee kaameat lisäverot koska suomessa ei kukaan voi elää ilman mitään tukea tai palkkaa.Kaverilla oli ongelmia ja mummo elätti sitä aikoinaan pari vuotta ja piti mummelin oikein oikeuteen mennä todistaan jotta se elätti sen koska kaverilla tulot nolla ja ei hakenut mitään itse.
      4.sekin on verotettavaa tuloa jos kaivelet jonkun maata ja saat siitä hyvästä vaikka nauriin palkaksi sori.

      • Koib

        Ei tarvitsisi hypätä totaalisesti pois yhteikunnasta, vain mahdollisimman paljon. Tämä talo tai mökki, jossa asuisimme, tarvitsee lähinnä sähköt itseensä. Joten muita harvoja kuluja lukuunottamatta, uskon että rahat voisi saada jostain yhteisbisneksestä. Myisi toreilla jotakin keräämäänsä tuotetta tai luonnonantimia. Vaikkapa jonkin sortin koristeesineitä tai kalaa. Riippuen ryhmän koosta, tosin yksinkin pärjää, nämä pakolliset tuotot on mahdollista saada. Tuskin kukaan teltassa voi talvia asua, joten jonkin sortin mökki olisi pakko rakentaa tai ostaa. Syrjäseuduilta niitä saa suhteellisen edullisesti. Ei tällainen eläminen paljoa eroa jostain kesämökki asumisesta. Juomaveden saisi kaivosta pihalta ja pesuveden vaikka siitä lähijärvestä tai merestä. Se miten ajan saisi kulumaan, rakentuu mahdollisesti mitä erilaisimmista luontoretkistä, pyörämatkoista, maatilkun viljelemisestä sekä tuosta "minielannon" tuottamisesta. Luonto antaa ainakin minulle kaiken tarvitsemani voiman ja energian, niin en usko, että kärsisi masennuksesta tai turhautumisesta myöhemmälläkään iällä. Hengittäisi raitista ilmaa, ei tuota Helsingin myrkkyä. Sitä se nimittäin on, vaikka ei mitään verrattuna Tokion tapaisiin lääviin. Varsinkin jos saisi edes muutaman hyvän ystävän ympärilleen. Ekologinenjalanjälki on kuitenkin tarkoitus pitää niin pienenä kuin vain suinkin. Kuten varmasti nopeasti huomaisi, kellot voisi hylätä. Olisi ihmisenäkin hitusen vapaampi.


      • Anonyymi
        Koib kirjoitti:

        Ei tarvitsisi hypätä totaalisesti pois yhteikunnasta, vain mahdollisimman paljon. Tämä talo tai mökki, jossa asuisimme, tarvitsee lähinnä sähköt itseensä. Joten muita harvoja kuluja lukuunottamatta, uskon että rahat voisi saada jostain yhteisbisneksestä. Myisi toreilla jotakin keräämäänsä tuotetta tai luonnonantimia. Vaikkapa jonkin sortin koristeesineitä tai kalaa. Riippuen ryhmän koosta, tosin yksinkin pärjää, nämä pakolliset tuotot on mahdollista saada. Tuskin kukaan teltassa voi talvia asua, joten jonkin sortin mökki olisi pakko rakentaa tai ostaa. Syrjäseuduilta niitä saa suhteellisen edullisesti. Ei tällainen eläminen paljoa eroa jostain kesämökki asumisesta. Juomaveden saisi kaivosta pihalta ja pesuveden vaikka siitä lähijärvestä tai merestä. Se miten ajan saisi kulumaan, rakentuu mahdollisesti mitä erilaisimmista luontoretkistä, pyörämatkoista, maatilkun viljelemisestä sekä tuosta "minielannon" tuottamisesta. Luonto antaa ainakin minulle kaiken tarvitsemani voiman ja energian, niin en usko, että kärsisi masennuksesta tai turhautumisesta myöhemmälläkään iällä. Hengittäisi raitista ilmaa, ei tuota Helsingin myrkkyä. Sitä se nimittäin on, vaikka ei mitään verrattuna Tokion tapaisiin lääviin. Varsinkin jos saisi edes muutaman hyvän ystävän ympärilleen. Ekologinenjalanjälki on kuitenkin tarkoitus pitää niin pienenä kuin vain suinkin. Kuten varmasti nopeasti huomaisi, kellot voisi hylätä. Olisi ihmisenäkin hitusen vapaampi.

        Mikään ei estä sinua ryhtymästä luonnonvara-alan yrittäjäksi. Eikun tuulimylly, ja aurinkopaneelit tupaa sähköistämään.
        Luonnonsuojelu taas on sitä, että ihminen ei häiritse luontoa- tuossa kuvailemassasi elämäntavassa kirjaimellisesti otetaan luonnosta pois, jotakin, muutetaan se kaupan avulla rahaksi.
        Taitaa ajatuksesi olla vähintään keskeneräinen. Itse teen osa-aikatyötä arvojeni vastaisessa ympäristössä. Vapaa-aikaa pyrin viettämään siellä missä on hyvä, utta yhä useammin minulle tulee ajatus, että aidointa luonnonsuojelua on se kun pysyy suojeltavista asioista kaukana-
        Isäni isällä oli eläessään varmasti aikaansa edellä oleva asenne. Hän edellytti että metsästä otetaan "vain ruokaveron verran". Eli vain välttämätön omaan suuhun. Aina kun luen näistä ekoyhteisöistä, jne. minä mietin, että sitä dilemmaa ei ole vielä ratkaistu, miten ihminen olisi sinut luonnon kanssa jättämättä sinne jälkiä, olostaan, tai riistämättä sitä. Kaikki olemme riippuvaisia luonnosta- jos joku muuta väittää, kertokoon mten on syömisensä, ja muuten kuluttamansa luonnon kanssa onnistunut asiat sutvimaan.
        Itse en ole onnistunut. Suru iski viimeksi sunnuntaina: kuljin etsimässä värjäyssieniä lankoihin. Tuttu teerikukko oli jo talvialueellaan, säikähti, mutta jnk ajan päästä palasi syömämättäilleen- oli tunnistanut. Tuossakin aiheutin ylimääräistä vaivaa luonnolle, otin vieläpä sieniä mukaani omiin tarkoituksiin.
        Luonnon antamasta energiasta... Juu, kunhan opit. Selviytyäksesi kulutat voimia. En usko että se työtä kummempaa on, kun esimerkiksi on keräämässä niitä metsänantimia karpalosuolta. Se vie energiaa, ja kylmyys syö naista. Kesäaikaan luonnossa on pikkuista purevaa ystävää niin paljon, että tarvitaan lääkevoiteita.
        Jos omistaa tontin, ja tuvan, pärjää jo piirun verran paremmin, mikäli tontilla on tarpeeksi maata viljellä itse oma toimeentulo. Mutta, työtä. olisitko valmis tinkimään siitä ns. vapaudesta heti keväällä kun routa sulaa? Polttopuukin tehdään keväällä. Sitten hoidetaan viljelystä, ja jos luvat on kunnossa, pidetään katiskoita. Elokuulla saa jo pottua. Syyskuulla muuta juuresta, ja jos on metsästysoikeuksia, alkaa päästä kunnolla metsälle joka on sitä luonnon riistämistä, kuten kalastuskin.
        Talvella? Materiaaleja jemmaan, ja eikun torimyntiin myytävää tehden. Edelleen, missä siinä on se vapaus siinäkään? Työtä.
        Muuten ajatuksessasi ei ole mitään vikaa, uin jalostat sen, esimerkiksi euroilla että voit elää vapaasti.


      • Anonyymi
        Koib kirjoitti:

        Ei tarvitsisi hypätä totaalisesti pois yhteikunnasta, vain mahdollisimman paljon. Tämä talo tai mökki, jossa asuisimme, tarvitsee lähinnä sähköt itseensä. Joten muita harvoja kuluja lukuunottamatta, uskon että rahat voisi saada jostain yhteisbisneksestä. Myisi toreilla jotakin keräämäänsä tuotetta tai luonnonantimia. Vaikkapa jonkin sortin koristeesineitä tai kalaa. Riippuen ryhmän koosta, tosin yksinkin pärjää, nämä pakolliset tuotot on mahdollista saada. Tuskin kukaan teltassa voi talvia asua, joten jonkin sortin mökki olisi pakko rakentaa tai ostaa. Syrjäseuduilta niitä saa suhteellisen edullisesti. Ei tällainen eläminen paljoa eroa jostain kesämökki asumisesta. Juomaveden saisi kaivosta pihalta ja pesuveden vaikka siitä lähijärvestä tai merestä. Se miten ajan saisi kulumaan, rakentuu mahdollisesti mitä erilaisimmista luontoretkistä, pyörämatkoista, maatilkun viljelemisestä sekä tuosta "minielannon" tuottamisesta. Luonto antaa ainakin minulle kaiken tarvitsemani voiman ja energian, niin en usko, että kärsisi masennuksesta tai turhautumisesta myöhemmälläkään iällä. Hengittäisi raitista ilmaa, ei tuota Helsingin myrkkyä. Sitä se nimittäin on, vaikka ei mitään verrattuna Tokion tapaisiin lääviin. Varsinkin jos saisi edes muutaman hyvän ystävän ympärilleen. Ekologinenjalanjälki on kuitenkin tarkoitus pitää niin pienenä kuin vain suinkin. Kuten varmasti nopeasti huomaisi, kellot voisi hylätä. Olisi ihmisenäkin hitusen vapaampi.

        Tuota. Sähkö on pikkuisen kallista, etenkin pakkastalvina. Käytännössä paikka, missä saa nätisti saurinkosähköt toimintaan, ja lämmitys hoituu puulla jota saa omasta metsästä, ja sen veden joko omasta kaivosta(myytävänä on myös edullisia purkukuntoisia taloja, joitten kaivosta ei ole tietoa, ovatko porakaivoja vai pintakaivoja, jotka kuivahtavat kesäisin).
        Veden kuljetus pesuihin on traktorihommaa järvestä.
        Ihan rannallahan mökit ja tontit ovat sairaan kalliita, tai saarissa. Jos saareen mielii, pitää olla kunnollinen vene, ja kaikki tavara kuljetella sillä.
        Myrskyllä ja kelirikkoaikaan sitten kiinni saaressa.(kevät) Myös alkutalvi pitää voida olla saaressa.
        Ajattelit tulla toimeen sillä mitä luonnosta materiaaleja ja syötävää saa? Tietenkin käsityöläistuotteita voit jo nytkin tehdä, että näet mitä ehdit tekemään, että saat niistä sitten myydessä mitä, joka on sitten se tulosi josta maksat ensin verot sun muut.
        Entä kun kauppa ei käykään, toripaikan vuokrattuasi jostain messuilta tai markkinoilta.
        Luonto tulee paremmin toimeen ilman ihmistä. Kaupungissa ihminen eii ole tallomassa jäkälikköjä, ja keräilemässä luonnonkasveja ruuakseen, tms.
        Voisit ainakin ensin tehdä ideastasi konkreettisemman laskelman, mietintäopuksen? Missä asut? Millaisessa, mitä jatkuvia ja vuosittaisia töitä se paikka vaatii? Mitä syöt? Miten peseydyt ja peset mitä tarvitsee? Mitä ottaa hintaa ja onko sinulla se.
        Miten lämpö, onko asumus eristävä pakkasilla, jne.
        Sitten lasket, minkä verran millaista syöt, lasket sille hinnan per kk, per päivä, per vuosi. Suunnittelet mistä saat kasaan sen, mitä syöt, minkälaisin panoksin ja mistä se panos-
        Siis: kun ensin on tieto mitä, miten, missä voi suunnitella milloin. Olen itse yli 50, pohjoiskarjalasta. Luonnossa liikun usein, mutta ei homma toimi ihan sen varassa mitä jokamiehen oikeudella sieltä saa, koska: mitään muinaisia riistan nautintaoikeuksia ei ole kuin saamelaisilla tietyillä alueilla.


    • Kommuuniasujaksi

      Minä lähden mukaan, mutta mulla menee vielä viisitoista vuotta, ennen kuin voin tulla. Odota sen aikaa.

      • mökin johtaja

        Turha edes kuvitella. Sulla on sinne elinikäinen porttikielto.


    • Ilmainen neuvo

      Käytä osa siitä kolmen vuoden ajasta äidinkielen opiskeluun.

      • kiitokset vaan

        Juu, juu. Onko kuitenkaan pakko pistää tätä keskustelun aihetta ihan vitsiksi, koska muuten tänne ei jatkossakaan tule muuta kuin näitä piikittely viestejä. Kukaan täyspäinen ei enää uskalla tähän vastata. Joten pyydän, jos ei ole mitään muuta sanottavaa kuin dissata, hillitkää itsenne ja passatkaa, kiitos.


    • Elämää nähnyt

      Ed.kirjoittaja on aivan oikeassa. Ketjun aloittaja on nuori, joka vielä ehdottomuuden kautta etsii omaa identieettiään. Hänhän sanoo mm. "Olen vasta 22- vuotias, enkä ole tietenkään täysin satavarma asioista". Annetaan nuorten olla nuoria ja tuetaan heitä heidän kasvussaan.

      • atal

        En itsekkään kuvittele asuvani loppuikääni Espoossa!
        Ja olen jo neljänkymmenen ylittänyt,joten voin sanoa: En ole vieläkään varma itsestäni...

        Mutta itsekkin todella haluan maalle ja elämään yklsinkertaista peruselämää juuri niin,kuin ennenvanhaan maasta elantonsa saaneet pienviljeliätkin sen tekivät.

        Sain jo aikaiseksi sen,että minulla on ruoteille pystytetty kota maalla, synnyinseudullani ja maanomistajan lupa.
        Saan olla edes kesälomani yhteydessä luontoon.
        Vieressä on harvennusaukea,joten polttopuuta nuotioon riittää.
        Voin ostaa siellä ollessani paikallista maalaisruokaa ja nauttia ongella Suomalaisesta järvimaisemasta.
        Tuon kaiken soisin monille muillekin.

        Alkuperisen viestin lähettäjälle: Pidä kynsin hampain kiinni haaveestasi,sillä se,mitä kutsut luoksesi,on vielä joku päivä sinun!


      • ekkuliini
        atal kirjoitti:

        En itsekkään kuvittele asuvani loppuikääni Espoossa!
        Ja olen jo neljänkymmenen ylittänyt,joten voin sanoa: En ole vieläkään varma itsestäni...

        Mutta itsekkin todella haluan maalle ja elämään yklsinkertaista peruselämää juuri niin,kuin ennenvanhaan maasta elantonsa saaneet pienviljeliätkin sen tekivät.

        Sain jo aikaiseksi sen,että minulla on ruoteille pystytetty kota maalla, synnyinseudullani ja maanomistajan lupa.
        Saan olla edes kesälomani yhteydessä luontoon.
        Vieressä on harvennusaukea,joten polttopuuta nuotioon riittää.
        Voin ostaa siellä ollessani paikallista maalaisruokaa ja nauttia ongella Suomalaisesta järvimaisemasta.
        Tuon kaiken soisin monille muillekin.

        Alkuperisen viestin lähettäjälle: Pidä kynsin hampain kiinni haaveestasi,sillä se,mitä kutsut luoksesi,on vielä joku päivä sinun!

        olet varmaan onnellinen,ihana kuulla ihmisistä jotka kunnioittaa luontoa,niin teen itsekkin mutta mulla ei ole mahiksia muuhun kuin ulkoiluun luonnossa tällä hetkellä.


    • ..vielä ehtii

      Olen kohta 50 v, tulen päivä päivältä vakuuttuneemaksi siitä että toisinkin voi elää. Toisin pitäisikin elää jos halutaan jättää jälkipolville muutakin kuin lopuun kalutun luun. Elämänlaatua tulee varmaan lisää , kun luopuu tarpeettomasta. Me kaikki emme voi muutta mökkiin maalle, mutta sitä ekologista jalanjälkeä voi tietenkin pienentää missä vain.

    • alkuperäisenviestin kirjoit...

      Olen ällikälli lyöty, positiivisesti. Kiitos kannustuksestanne. Henkilökohtaisesti minua hirvittää ajatus siitä, mitä elämällään voi tehdä. Jos nyt kuitenkin luon uran, mahdollisuuteni siihen ovat uskoakseni hyvät, on kamalaa huomata, että kulutuksen tarve vain kasvaa iän myötä. Kulutuksella kuitenkin on rajansa, jonka jälkeen tuskin tulee muuta kuin täydelliseen itsetuhoon syökevä masennus. Siitä päihtyy kuin alkoholista.
      En näe nykyisissä ura valinnoissa mitään muuta kuin kulutuksen tarpeen. Vaikka kuinka yrittäisin. Vielä en omista mitään muuta, kuin vaatteet kaapissani, pari kirjaa ja tuon vuokrayksiön, jossa asustelen, mutta se karmaiseva vastuu suuremmista raha- ja omaisuus määristä on varmasti ylitsepääsemätön.
      Nykyään on klisee puhua "oravanpyörästä uloshyppäämisestä", mutta sen tekeminen tuskin on vielä klisee. Katsotaan miten käy. Olen myös huomannut, että yliopisto- maailmakin on samanlainen saamarin oravanpyörä ja instituutio, kuin kaikki muukin yhteiskunnassa, vaikka kuinka kermaa kuvittelevat olevansakin. Eli opiskelun tuoma autuus on lähinnä vitsi. Se johtaa hyvin todennäköisesti rappioon. Uskomatonta muuten, että tätä tämänpäivän "perusuraa", eli steroetyypisimmillän= aviopuoliso,lapset, auto, talo... puolustetaan verisesti viimeiseen asti, vaikka se on todella uusi ilmiö Suomessa. Vasta kaksi sodanjälkeistä sukupolvea sitä on harrastanut ja jo nyt on oikein jumalan pilkkaa sitä vastustaa.
      Ne jotka vastustavat tuota keskieurooppalaista ja amerikkalaista mädätus- ja korruptiokulttuuria, jotka edes puhuvat Suomen eli maailman kauniimpien ja puhtaimpien luonnontilojen säilyttämisen puolesta, ollaan samantien vetämässä hirteen ja tuomitsemassa maanpettureiksi, viherpiipertäjiksi. Suomi määrittyy luontonsa kautta eikä nykyisenlaisen rahantakomiskultturinsa kautta. Onko se todella sen arvoista, että tuhoaa koko entisenlaisen Suomen, olla muulle maailmalle mieliksi?
      Eikä niistä leluista, kuten moottoripyörät ja mönkijät, kukaan todella voi nauttia.

    • Kaikkeen tyytymättömälle

      Kovin kapealla alueella liikut ja tuolla tiukkapipoisuudella voit onnistuakin koska joudut hyvin nopeasti huomaamaan, että muut kaikkoavat ympäriltäsi ja voit ihan yksin toteuttaa kuvitelmiasi. Vähän aikaa kunnes tulee nälkä ja vilu. Mutta siitä vaan, eipä tuo ketään häiritse

      • metsikköinen tie

        Yksinäisyys, siinä se suurin huoli mahdollisesti onkin. Jos löytää ympärilleen samanlaisia "fundamentalisja", niin se ei enää paina, uskoisin. Ympäristönsuojelijan on varauduttava miljooniin ja taas miljooniin syytöksiin fundamentalismista, jonka verukkeella syyttäjät oikeuttavat "vapaan markkinatalouden". Kaikki jotka sitä vastustavat ovat fundamentalisja, hamaan loppuun saakka.
        Jos ihmiset haluavat jättää murusen luontoa lapsilleen, on oma elämä jokseenkin uhattava. Totuushan on se, että tätä menoa, edes minun (22-vuotias), mahdolliset tulevat lapset eivät tule näkemään oikeaa luonnonvaraista metsää lainkaan. Tulevat sukupolvet tulevat manaamaan tämänpäivän ihmiset alimpaan maan rakoon ja syystäkin. Meitä tullaan halveksimaan enemmän kuin toisenmaailmansodan aikaisia natseja tänäpäivänä.


      • Nimetön
        metsikköinen tie kirjoitti:

        Yksinäisyys, siinä se suurin huoli mahdollisesti onkin. Jos löytää ympärilleen samanlaisia "fundamentalisja", niin se ei enää paina, uskoisin. Ympäristönsuojelijan on varauduttava miljooniin ja taas miljooniin syytöksiin fundamentalismista, jonka verukkeella syyttäjät oikeuttavat "vapaan markkinatalouden". Kaikki jotka sitä vastustavat ovat fundamentalisja, hamaan loppuun saakka.
        Jos ihmiset haluavat jättää murusen luontoa lapsilleen, on oma elämä jokseenkin uhattava. Totuushan on se, että tätä menoa, edes minun (22-vuotias), mahdolliset tulevat lapset eivät tule näkemään oikeaa luonnonvaraista metsää lainkaan. Tulevat sukupolvet tulevat manaamaan tämänpäivän ihmiset alimpaan maan rakoon ja syystäkin. Meitä tullaan halveksimaan enemmän kuin toisenmaailmansodan aikaisia natseja tänäpäivänä.

        Sen ehdoilla mennään.Pelikenttä pienenee.
        Tieto ja ihmiset liikkuvat nopeammin ja suurenevassa määrin - tämäkin kirjoittelu on todiste siitä.
        Mikäli jotain toimivaa yhtälöä ollaan hakemassa
        niin ei auta vaikka koko Suomi nykkisi töpselit
        seinistä ja hivuttautuisimme hoidettuihin metsiimme ja tuhansille järvillemme.
        Reservaatti jossa ruoka,terveydenhoito ja mielenkiintoista puuhastelua - maksajina
        verojen muodossa automatisoidut koneet jotka ovat
        merkittävästi vieneet työpaikkoja ihmisiltä...
        ehkäpä siinä jotakin "itua"? Mikä valtio uskaltaa kokeilla ensimmäiten joukoissa - EU:ssa
        ollaan joten brysseliin kyselytunnille?


    • asiasta
    • amatöör

      Suurin piirtein samanlaisesta elämäntavasta haaveilen itsekin.

      Olen 27-vuotias, ja opiskelen korkeakoulututkintoa Lahdessa. Olen aikaisemmin valmistunut käsityö-ammattiin, ja teen myös taidetta paljon. Opiskelen itsekin 'varmuuden vuoksi', yhteiskuntaa varten, jota ei ehkä kohta enää ole. Maailman meno kiihtyy, ja uskon että lähiaikoina joudumme kokemaan valtavia ekologisia ja yhteiskunnallisia muutoksia täällä Suomessa, muusta maailmasta puhumattakaan. Nykyisen kaltainen vahvasti erikoistunut yhteiskuntajärjestelmä on ehkä tiensä päässä.

      Olen tehnyt monenlaista käytännön työtä, myös luomuviljelyn parissa. "Hippikommuunejakin" on nähty, mutta en viihdy ollenkaan passiivisena rumpujen soiton ja savun keskellä. Askeettia minusta ei saa, mutta pärjään melko vähällä. Tykkään tehdä itse mahdollisimman paljon asioita sillä vihaan opastettua elämää.

      Jos vielä etsit samanhenkistä porukkaa, kirjoita ihmeessä osoitteeseen [email protected]

      • Niihin tutustunut

        Tutustukaapa ekokyliin suomessa ja samoin Linkolan elämäntapaan.


    • Metsät luonnolle!

      Keskustlu alkaa tuottamaan tuloksia. Tämä viesti sen takia, että edelleen seuraan tätä ketjua. Joten kiinnostuneet kirjoitelkaa! Voimme jatkaa keskustelua toisella kanavalla. Ette menetä mitään vaikka ottaisittenkin yhteyttä.

    • jaguaarijumala

      Mukavaa kuulla että on vielä niitäkin jotka ovat huolissaan tästä maasta jolla elämme, sillä ei näin voi enää kauaa jatkaa.

      Minäkin halusin jossain vaiheessa toteuttaa haaveeni omalla tavallani ja asua sellaisessa puutalossa maalla ja olla lähes täysin omavarainen. Mietin sitä pitkän aikaa ja olin eräänlaisessa muurrosvaiheessa ja en ollut täysin varma mutta sitten asiat muuttui ja se ei ole enää mahdollista sellaisenaan sattuneista syistä mutta mietin nyt uutta tapaa toteuttaa sitä.

      Olen jo sanonut irti itseni tästä pakkokuluttamisesta ja ym. Eli en ole siinä "oravanpyörässä" enää vaan olen omalla tavallani jo toteuttanut sitä, vaikka en silleen kuin haaveilin. Nykyään tulen toimeen aika vähällä ja ihan hyvin olen pärjänny vaikka hieman pitää kehittää joitain asioita vielä. Tosin saatan jo tulla myös hieman vanhaksi ( 40) niin kaikki hömpötys ei jaksa enää kiinnostaa.

      En ole erakko ja olen maalainen sekä maanläheinen sekä olen opiskellut ammattitutkinnon ja olen luonnonsuojelija mutta EN ole höynähtäny. Mulla on ystäviä jotka tuntee minut ja tarjoavat apua ja kaikkea muuta tarpeen tullen ja itse teen heille vastapalveluksia jne.

      Sinulle alkuperäinenkirjoittaja, pidä vaan ajatuksistasi/haaveistasi kiinni ja toteuta ne sellaisenaan kuin parhaaksi näet ja hyvältä tuntuu. Sinulla on vielä kaikki edessäpäin.

      • alkuperäisen viestinkirjoit...

        Kiitos kiinnostuneet uudet vastaajat, ei sillä ole merkitystä minkä ikäisiä olette, vaikka joku sitä epäilikin:)
        Pistäkää postia sähköpostiini
        [email protected]. Voimme keskustella rauhassa aiheesta ja "lyödä päämme lujemmin yhteen" Olen edelleen voimakkaan maaseutuelon kannalla. Tällaista elämäntapaa on vain vaikeaa hoitaa yksinään, eikä se ole kovin mukavaakaan. En jaksa stressailla työstä, jota teen muille väärin perustein, väärällä tavoitteella. Se on hulluutta.
        kirjoitelkaa!


    • Kaikken kyllästynyt

      Heti kun olet saanut samanhenkisiä kasaan laita uusi viesti niin vastaan jos teidän seuraan kelpaa keskiikäinen. Itse olen maalaistalosta kotoisin ja osaan tehdä vaikka tuohesta takin. Olen monesti ajatellut maalle lähtöä ja se tuntuis tosi mukavalle jos pastalle rakennettais useampi hirsimökki. Autan titysti jos jollain ei ole rahaa, sehän on naapurin velvollisuus.

      • .............

        Onpa mielenkiintoista, että jollain oikeasti on samansuuntaisia ajatuksia kuin itselläni. Suomessa uskalletaan tosi vähän olla erilaisia ja luoda uutta, ainakaan mitään positiivista. Itse olen 37v. ja elän luonnonläheistä vaatimatonta elämää omilla ehdoillani. Yhteiskunta ei olisi paha asia jos se ei olisi niin rajoittunut omiin sääntöihinsä siitä miten tulee elää. Olen aina ollut yksin erilaisuuteni takia, sillä lapsesta saakka olen vain halunnut asua metsässä. No ei tuo haave ole toteutunut, mutta ehkä joskus konkreettisemmin. Kelloa ilman elän, ja ilman paljoa muutakin. Silti vaatii tosi paljon lähteä omille poluilleen, kyllä tuo yhteiskunta niin iskostettu on ihmisiin. Toivotaan että tätä ketjua seuraa lopulta suurempikin joukko samanhenkistä porukkaa.


    • ei mikään hihhuli

      Asun reilun 30 000 asukkaan kaupungissa ja liikun polkupyörällä. Asuntoni on solukaksio ja kierrätän mahdollisimman paljon. Saisin toki henkilöauton käyttööni, mutta en halua.
      Olen jo pitkään tiennyt (ikä 23) että tavaralla ja omaisuudellani en saavuta mitään elämässäni. Tämä itse kasattu tietokone jolla kirjoitan on ainut viihdyttäjäni ja senkin sähkönkulutus on hyvin tiedossani.
      Nostan hattua sinulle joka haluat muuttaa luontoon ja pieneen mökkiin. Siellä kuitenkin muös kuluu energiaa elämiseen ja asumiseen, sille ei mahda mitään. En tiedä mikä on energiatehokkain asumismuoto, asuakko maalla mökissä vaiko sitten kerrostalossa omassa yksiössään?

      Oma haaveni olisi ostaa se mökki tai todennäköisemmin pieni talo, korjailla ja rakennella sitä. Talo voisi olla myös esim. paritalo. Mieluummin sijoitan rahani aurinko/tuulivoimaan tai vaikkapa kompostoriin, kuin henkilöautoon ja bensalitraan.

      Kuitenkin on yhteiskuntaan kuuluminen vähintään yhtä tärkeää, kuin hieman "vaatimattomamman" elämäntyylin valitseminenkin, molempiin täytyy olla mahdollisuus. Muuten ei kertakäyttöyhteiskunta pääty koskaan.

      Lopuksi heitän ilmaan kysymyksen, kuinka moni nuori nainen on kiinnostunut hieman vaatimattomammasta elämäntavasta? Perheen perustaminen on suuri asia minulle ja tuntuu että kaikki naiset haluavat rikkaan ja ennenkaikkea rikkaalta näyttävän miehen? Olenhan väärässä?

      Kiitos

    • Anonyymi

      Vuodesta 1994 elänyt ekologista "retkielämää". Asunut autossakin, nyt 12 m2 kalamajassa. Aurinkosähköt ja sauna.

      Retkiveneellä olen liikkeellä kun ok keli.Kaasuliedellä teen ruuat kun maissa ja jne.

      Vapaus, luonnonrauha tärkeimpiä. Kiirettömyys.

    • Anonyymi

      ei ehkä kannata haikailla takaisin luolaan asumaan mutta kun katselee nykymenoa niin kyllä olisi syytä lyödä kuluttamiselle jarrut päälle!
      en minäkään syytön ole mutta kierrätän aika paljon: korjailen muitten hylkäämistä autoista kulkuneuvoni, poimin luonnosta marjat ja sienet, metsästän ja kalastan syömiseni aika pitkälle, vuodenajasta tietenkin riippuen.
      kasvattelen perunat ja juurekset,tomaatit ja schilit. purkitan ja pakastan.
      elelen vaatimattomassa mökissä. sähköt ja vesijohto löytyy mutta puulla lämmitän.
      liiteristä löytyy pari venemoottoria mutta en ole niillä vuosiin ajellut: jos en soutamalla ehdi niin odotan että kiire menee ohi!
      osaksi nykyinen elämäntapani johtuu ajoittain huonosta terveydentilasta, vakituiseen työssäkäyntiin en enää kykene. ikäni puolesta voisin vielä työskennellä.
      lisäksi puuhasteluni pitää jäljellä olevaa liikuntakykyä yllä, jos jään kiikkutuoliin kiikutteleen niin siihen jään!
      parasta tässä on se että tämä elämäntapa juuri sellaista kuin olen aina haaveillut!

      • Anonyymi

        Hienoa, tämä päivä jo näyttää, että olet viisas ja tehnyt oikean sekä kauaskantoiset päätöksen, Karanteenissa 2 viikkoa nyt ja huvit, ravintolat kiinni.


    • Anonyymi

      Hyviä ajatuksia aloittajalla.
      Menen samalla linjalla keski-iän ohi kohti vanhuutta.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Retkeily- ja luontohenkistä seuraa monet ovat löytäneet Aurinkokivi Deitistä: www.aurinkokivi.com
      Luonnossa liikkuminen on sivuston käyttäjien yleisin harrastus. Myös kommuuniasumisesta ja omavaraisuudesta kiinnostuneita ihmisiä.

      • Anonyymi

        Joo, ei naiset halua elää retkielämää. Tietysti poikkeuksiakin, en oo tavannut.


    • Anonyymi

      Onko alottaja syntyny 1985?

    • Anonyymi

      Joku kirjailija on tämänkin asian tutkinut, osa-aikaisesti on yksi mahdollisuus hänen mielestään.

    • Anonyymi

      Minä huomasin Tekniikan maailmasta aikanaan jutun joka muutti näkemykseni täysin. Olin jo aikaisemmin nuorena harrastanut retkeilyä, ja kuin luin jutun niin ymmärsin paljon itsestäni.

      Lehden juttu käsitteli Suomen luontoa, kaikki jo opitut taidot täydensin lukemisella aluksi sitten itse luonnossa.Retkeily muotoja on monta, jokainen saa valita omansa.

    • Anonyymi

      Jos kaikki saavat "luontoherätyksen", ei luontoa pian ole, se on kulutettu maaperältään, roskattu ja jopa poltettu laittoman tulisijan kautta. On parempi että koronarajoitteet poistetaan ja enemmistö kansasta painuu vaan sinne kanarian saarille juomaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe