Kihlausko ei muuta mitään?

Epäilen

Usein väitetään ettei kihlaus -sormus sormessa- muuta suhdetta mihinkään suuntaan. Todellako?

Minulle kihlaus merkitsee lupausta avioliitosta. Kun kosinta tapahtuu, se tuo kaiken, koko suhteen huomattavasti kongreettisemmaksi: tässä on ihminen jonka kanssa saan perustaa perheen, rakentaa omakotitalon ja vanheta yhdessä. Tässä on ihminen, jota haluan todella rakastaa myötä- ja vastamäessä.

Identiteetti alkaa muuttua avioliittoa kohden ja sitä kasvetaan hiljalleen rouvana oloon. Meidän tapauksessamme kihlausajalla on myös oma merkityksensä tulevaan sukunimen muutokseen ja sitä kautta omasta suvusta "irtaantumiseen".

Samalla tavoin kuin yhteen muuttaessa, kihlautuessa suhde pääsee henkisesti syvemmälle ja vakaammalle tasolle. Kihlaus on pieni, mutta huomattava askel kohti sitä elämää mistä minäkin jo pienenä tyttönä haaveilin.

18

2233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitoutumisen astetta

      mutta olisi hyvä jos kihlaukseen ei suhtauduttaisi niin ehdottomana avioliittolupauksena, koska joskus on tilanteita, että kihlauksen joutuu purkamaan ja siksi kihlauksesta ei pitäisi antaa liian ehdotonta kuvaa.

      On ihan sallittua purkaa kihlaus. En tarkoita ettei aluksi olisi ollut täysin vakavissaan, vaan sitä, kuten sanoin, että on täysin sallittua purkaa kihlaus.

      Itse en nuorena uskaltanut purkaa kihlaustani ja sen vuoksi pian pitikin erota avioliitosta!

      • miksi..

        ylipäätään mennä kihloihin jos jokin asia epäilyttää? Miksi jättää kuuntelematta omaa vaistoaan?


      • kihloihin

        Kai kihlauksen voi purkaa, jos avioliitostakin voi erota. Ei kai kihlaus ole isompi sitoumus kuin aviolitto? Mutta en pitäisi silti kihlausta minään harkinta-aikana kuitenkaan. Pitää vain harkita tarpeeksi pitkään ennen sitä kihlausta. Ja kihlautua/lupautua sitten vasta kun on varma. Tietysti senkin jälkeen voi tapahtua jotain odottamatonta, puoliso pettää tms. ja kihlaus pitää purkaa. Mutta kihlaus olisi hyvä ottaa vakavasti eikä lupailla kovin hövelisti menevänsä naimisiin. Eikä varsinkaan, jos kihlautuessa jo tietää, että asiaa pitää vielä harkita.


      • sitoutumisesta...
        kihloihin kirjoitti:

        Kai kihlauksen voi purkaa, jos avioliitostakin voi erota. Ei kai kihlaus ole isompi sitoumus kuin aviolitto? Mutta en pitäisi silti kihlausta minään harkinta-aikana kuitenkaan. Pitää vain harkita tarpeeksi pitkään ennen sitä kihlausta. Ja kihlautua/lupautua sitten vasta kun on varma. Tietysti senkin jälkeen voi tapahtua jotain odottamatonta, puoliso pettää tms. ja kihlaus pitää purkaa. Mutta kihlaus olisi hyvä ottaa vakavasti eikä lupailla kovin hövelisti menevänsä naimisiin. Eikä varsinkaan, jos kihlautuessa jo tietää, että asiaa pitää vielä harkita.

        ...mutta ei lisää varsinaisesti sitoutumista. Jos ei ole ennen kihlausta sitoutunut niin sitoutuuko sitä pelkästään kihlauksen "voimasta". En usko. Kyllä se sitoutuminen tulee jotain muualta. Ei kihlasormus ole mikään taikaesine, joka muuttaa suhteen tai ihmiset, sillä hetkellä kun sen pujottaa sormeen. Lähinnä se konkretisoi mielestäni sitä, että suhde on nyt eri tasolla kuin esim. suhteen alkuaikoina. Mitä se olisi toki ilman sormustakin. Mutta sormus tekee sen vain konkreettisemmaksi.


    • Nenna28

      En voi sanoa että omassa suhteessani kihlaus olisi tuonut mitään suurempaa muutosta kun 7 vuotta sitten sormukset ostimme. Olen yhtä sitoutunut mieheeni oli sormusta tai ei.

      Ihmiset ajattelevat asioita niin eri tavalla, toiset "vain seurustelevat" kun ei ole sormuksia, toiset eivät edes ajattele koskaan ostavansa sormuksia, sanovat pärjäävänsä ihan hyvin ilmankin. Toisaalta ymmärrän tämän, toisaalta en.

      Tunnen muutamia pareja jotka ovat olleet yhdessä lähes 15 vuotta mutta eivät ole kihloissa saati naimisissa, toisesta "ääripäästä" taas tunnen sellaisia jotka parissa vuodessa ovat kihlautuneet, menneet naimisiin, ostaneet asunnon ja lapsikin on tullut.

      • Epäilen

        Ei sitoutuneisuuden kuulukaan muuttua -kihloihin mennessä sitoutuneisuuden tulee olla molemmilla osapuolilla jo niin suuri, että yhteisen loppuelämän ajatteleminen tuntuu turvalliselta ja hyvältä.

        En tiedä sinusta, mutta minä olen jokaisessa ihmissuhteessani pyrkinyt rakentamaan suhdetta (oli se sitten ystävyys-/ rakkaussuhde), joka kantaisi eteenpäin myös niinä aikoina kun rakkaus tuntuu loppuvan. Sitoutunut antamaan kaikkeni sille, etteivät ongelmat olisi ylitsepääsemättömiä tai epäonnistuminen johtuisi siitä etten olisi yrittänyt tarpeeksi. Kaikki parisuhteeni eivät ole kestäneet vaikka samassa taloudessa olisi sinnitelty vuosia. Mutta sen voin rehellisesti sanoa, ettei sitoutuneisuudesta tai sen puutteesta ole ainakaan kohdallani ollut kysymys.

        En siis varsinaisesti tarkoittanut sitoutuneisuutta puhuessani suhteen syvenemisestä vaikka se voimakkaasti parisuhteeseen, kihloihin ja lopulta naimisiin menoon liittyykin.

        Vaikka olen nuori ihminen, on takanani kokemuksia eletystä elämästä ehkä enemmän kuin moni uskoisikaan. Ihmisiä tulee ja menee, niin parisuhteitakin, mutta siinä vaiheessa kun tulee kosituksi ja uskaltautuu vastaamaan siihen myöntävästi, ajatus siitä, että tässä se on, kongretisoituu. Jokaisen kumppanin kohdalla sitä uskoo löytäneensä nyt ”sen oikean”, mutta kihloihin en menisi jokaisen tapaamani miehen kanssa vaikka sitoutunut olisinkin. Kaikki vaatii aikansa.

        Ehkä suurin muutos on aloittaa kasvun vaimon rooliin. Perheen perustaminen on ajankohtaisempaa ihmisen kanssa joka lupautuu olemaan läsnä lopun elämäänsä. Ei siihen aina sormuksia tarvita (kuten esimerkeissäsi), mutta se ajatus ja lupaus –sitoutuneisuudesta puhumattakaan.

        Minulle avioliitto merkitsee hyvin paljon, ehkä juuri siksi annan niin suuren arvon kihlautumisellekin. Koen että mieheni kanssa minun on mahdollista toteuttaa unelmiani, kihlaus tuo kaiken käsien ulottuville sillä silloin viimeistään on tehtävä päätös haluaako elää kumppaninsa kanssa vielä vuosia eteenpäin. Kihlaus ei ole pelkästään sormus sormessa, vaan sitoumus jonka tulisi kestää lopun elämää.


    • unh

      Minä ja mieheni emme ole kihloissa saati naimisissa, vaikka olemme olleet yli kuusi vuotta yhdessä. Emmekä suunnittelekaan kihloihin menemistä. Minusta tuntuu, ettei se meidän kohdallamme muuttaisi yhtikäs mitään. Olemme tyytyväisiä ja onnellisia. Olemme puhuneet ajatuksistamme ja tunteistamme ja tulleet siihen tulokseen, että voisimme hyvinkin elää toistemme kanssa lopun ikämme. Mihinpä tässä siis avioliittoa tarvitsisimme? Olemme nähdäkseni sitoutuneet toisiimme tosissamme pelkässä avoliitossa samassa merkityksessä kuin avioliitossakin.

      Emme ole määritelleet " elämän askeliamme" yhdessä emmekä itseksemme. Kunhan tässä kuljetaan elämää yhdessä eteenpäin. Näin on hyvä.

      • .........

        Niin avioliitto on jokaisen oma asia, eikä naimisiin meno muuta kaikkien elämää mitenkään, mutta itse ainakin tunnen että jos alkaa lapsia tekemään niin olisi "turvallisempaa" olla avioliitossa. Avopuoliso voi jäädä nimittäin ilman taloudellista turvaa puolison kuoltua.


    • Kyseenalaistaja

      Mitä alkuperäinen mahtaa tarkoittaa kasvamisella rouvana oloon? Miten näet sen rouvana olon olevan erilaista kuin sen, että asutte vain avoliitossa?!

      • Epäilen

        Rouvaksi pääsee vain avioliiton kautta, käsitteillä "leikkimistä" siis. Emännöinhän minä toki parhaillaankin vaikka emme aviossa vielä eletäkään, mutta kyllä minä neiti-ihminen olen vuosia kestäneen avoliiton jälkeenkin. Tarkoitan lähinnä kasvamista siihen ajatukseen, että enää ei ole vastuussa juridisestikaan pelkästään itsestään (ja muut avioliiton mukana tuomat oikeudelliset piirteet).

        Mutta lisäksi tarkoitin rouvaksi kasvamisella myös sitä, että tulevaisuudessa tulen luopumaan sukunimestäni ja ottamaan miehen sukunimen (jonka lapsemmekin saavat sitten automaattisesti). Minulle sukunimen vaihtuminen on valtavan merkittävä asia ja tarvitsen aikaa kasvaa ajatukseen ja olemiseen rouva ------na.

        Mielestäni on lähinnä surullista kuulla, kuinka pariskunta on ollut avoliitossa vuosikymmeniä, kasvattaneet lapsensa maailmalle ym, mutta eivät ole menneet avioon -miksi? Pelkästä kapinoinnistako yhteiskuntaa/ muita pariskuntia/ kirkkoa/ vanhempia vastaan? Minä olen aina halunnut naimisiin sellaisen miehen kanssa, jonka kanssa olen enemmän kuin valmis elämään loppuelämäni. Lapsia aiomme yrittää vasta papin aamenen jälkeen (sekin itselleni tärkeää). Kuten jo aiemmin sanoinkin, kihloihin meno kongretisoi sitä, että kaikki on nyt käsien ulottuvilla, kihloihin menon jälkeen alttarilla seisoessani tiedän mm. että perheen perustaminen alkaa olla ajankohtaisempaa kuin aiemmin.


      • pikkum
        Epäilen kirjoitti:

        Rouvaksi pääsee vain avioliiton kautta, käsitteillä "leikkimistä" siis. Emännöinhän minä toki parhaillaankin vaikka emme aviossa vielä eletäkään, mutta kyllä minä neiti-ihminen olen vuosia kestäneen avoliiton jälkeenkin. Tarkoitan lähinnä kasvamista siihen ajatukseen, että enää ei ole vastuussa juridisestikaan pelkästään itsestään (ja muut avioliiton mukana tuomat oikeudelliset piirteet).

        Mutta lisäksi tarkoitin rouvaksi kasvamisella myös sitä, että tulevaisuudessa tulen luopumaan sukunimestäni ja ottamaan miehen sukunimen (jonka lapsemmekin saavat sitten automaattisesti). Minulle sukunimen vaihtuminen on valtavan merkittävä asia ja tarvitsen aikaa kasvaa ajatukseen ja olemiseen rouva ------na.

        Mielestäni on lähinnä surullista kuulla, kuinka pariskunta on ollut avoliitossa vuosikymmeniä, kasvattaneet lapsensa maailmalle ym, mutta eivät ole menneet avioon -miksi? Pelkästä kapinoinnistako yhteiskuntaa/ muita pariskuntia/ kirkkoa/ vanhempia vastaan? Minä olen aina halunnut naimisiin sellaisen miehen kanssa, jonka kanssa olen enemmän kuin valmis elämään loppuelämäni. Lapsia aiomme yrittää vasta papin aamenen jälkeen (sekin itselleni tärkeää). Kuten jo aiemmin sanoinkin, kihloihin meno kongretisoi sitä, että kaikki on nyt käsien ulottuvilla, kihloihin menon jälkeen alttarilla seisoessani tiedän mm. että perheen perustaminen alkaa olla ajankohtaisempaa kuin aiemmin.

        "Mielestäni on lähinnä surullista kuulla, kuinka pariskunta on ollut avoliitossa vuosikymmeniä, kasvattaneet lapsensa maailmalle ym, mutta eivät ole menneet avioon -miksi? Pelkästä kapinoinnistako yhteiskuntaa/ muita pariskuntia/ kirkkoa/ vanhempia vastaan?"

        Onpas halventavaa tekstiä vuosikymmeniä toisiaan rakastaneita ja yhdessäpysyneitä kohtaan. Miten olisi esimerkiksi sellainen syy, ettei pari ole kokenut avioliittoa tarpeelliseksi? Miksi pitäisi kapinoida ketään vastaan? Se, että sinä pidät avioliittoa ainoana oikeana konkreettisena siteenä ihmisten välillä ei tarkoita sitä, että se olisi maailman ainut tai paras arvo. Toiset luovat tämän ihmeellisen konkreettisen (henkisen) siteen ilman avioliittoa, eikä se ole mielestäni tippaakaan surullista. Tällaisen siteen luoneilla ei kihlaus sitten suhdetta juuri mihinkään suuntaan hetkauttaisikaan.


      • Epäilen
        pikkum kirjoitti:

        "Mielestäni on lähinnä surullista kuulla, kuinka pariskunta on ollut avoliitossa vuosikymmeniä, kasvattaneet lapsensa maailmalle ym, mutta eivät ole menneet avioon -miksi? Pelkästä kapinoinnistako yhteiskuntaa/ muita pariskuntia/ kirkkoa/ vanhempia vastaan?"

        Onpas halventavaa tekstiä vuosikymmeniä toisiaan rakastaneita ja yhdessäpysyneitä kohtaan. Miten olisi esimerkiksi sellainen syy, ettei pari ole kokenut avioliittoa tarpeelliseksi? Miksi pitäisi kapinoida ketään vastaan? Se, että sinä pidät avioliittoa ainoana oikeana konkreettisena siteenä ihmisten välillä ei tarkoita sitä, että se olisi maailman ainut tai paras arvo. Toiset luovat tämän ihmeellisen konkreettisen (henkisen) siteen ilman avioliittoa, eikä se ole mielestäni tippaakaan surullista. Tällaisen siteen luoneilla ei kihlaus sitten suhdetta juuri mihinkään suuntaan hetkauttaisikaan.

        Mutta kukin käsittää asiat aivan kuten itse haluaa.

        En ole missään nimessä halveksinut avopareja, jotka ovat eläneet koko ihmiselämän yhdessä menemättä naimisiin. En myöskään ole puhunut mitään siitä, etteikö heidän tunteensa olisi aitoja tai arvokkaita ja sitoutuminen sellaista, jollaista jokaisessa suhteessa tulisi olla.

        "Se, että sinä pidät avioliittoa ainoana oikeana konkreettisena siteenä ihmisten välillä ei tarkoita sitä, että se olisi maailman ainut tai paras arvo."

        En tosin ole näin sanonut missään vaiheessa.

        "Toiset luovat tämän ihmeellisen konkreettisen (henkisen) siteen ilman avioliittoa, eikä se ole mielestäni tippaakaan surullista. Tällaisen siteen luoneilla ei kihlaus sitten suhdetta juuri mihinkään suuntaan hetkauttaisikaan."

        Mutta edelleen avioliitto ei vaikuta mielestäni siihen siteeseen, sitoutumiseen, tms. suhteessa millään tavoin! Luottamus ja rakkaus, halu sitoutua loppuelämäkseen kuuluu jokaiseen suhteeseen JO ENNEN avioliittoa. Ei avioliiton tehtävä ole edelleenkään korjata suhdetta tai tehdä siitä sitoutuneempaa. Mielestäni avioliitto on vain luonnollinen jatkumo sille, että suhde toimii ja halua löytyy viettää loppuelämä yhdessä, suunnitella perhettä ja hankkia omakotitaloa. Toki näitä voi miettiä ja toteuttaa, mutta minä en halua ennen kuin juridisesti olemme puolisot.

        Kihlat eivät muuta meidän suhdettamme muuten, kuin kongretisoimalla sen, että pian on lasten (mikäli luoja suo) ja virallisten vihkiäisten aika. Ne ovat minun arvojani, eivätkä ainoita oikeita, mutta minulle sellaisia, joista haluan pitää kiinni (ja mieheni kunnioittaa minua ja kulkee samoilla linjoilla). Jos on valmis elämään koko elämänsä yhdessä, miksi ei naimisiin?


      • pikkum
        Epäilen kirjoitti:

        Mutta kukin käsittää asiat aivan kuten itse haluaa.

        En ole missään nimessä halveksinut avopareja, jotka ovat eläneet koko ihmiselämän yhdessä menemättä naimisiin. En myöskään ole puhunut mitään siitä, etteikö heidän tunteensa olisi aitoja tai arvokkaita ja sitoutuminen sellaista, jollaista jokaisessa suhteessa tulisi olla.

        "Se, että sinä pidät avioliittoa ainoana oikeana konkreettisena siteenä ihmisten välillä ei tarkoita sitä, että se olisi maailman ainut tai paras arvo."

        En tosin ole näin sanonut missään vaiheessa.

        "Toiset luovat tämän ihmeellisen konkreettisen (henkisen) siteen ilman avioliittoa, eikä se ole mielestäni tippaakaan surullista. Tällaisen siteen luoneilla ei kihlaus sitten suhdetta juuri mihinkään suuntaan hetkauttaisikaan."

        Mutta edelleen avioliitto ei vaikuta mielestäni siihen siteeseen, sitoutumiseen, tms. suhteessa millään tavoin! Luottamus ja rakkaus, halu sitoutua loppuelämäkseen kuuluu jokaiseen suhteeseen JO ENNEN avioliittoa. Ei avioliiton tehtävä ole edelleenkään korjata suhdetta tai tehdä siitä sitoutuneempaa. Mielestäni avioliitto on vain luonnollinen jatkumo sille, että suhde toimii ja halua löytyy viettää loppuelämä yhdessä, suunnitella perhettä ja hankkia omakotitaloa. Toki näitä voi miettiä ja toteuttaa, mutta minä en halua ennen kuin juridisesti olemme puolisot.

        Kihlat eivät muuta meidän suhdettamme muuten, kuin kongretisoimalla sen, että pian on lasten (mikäli luoja suo) ja virallisten vihkiäisten aika. Ne ovat minun arvojani, eivätkä ainoita oikeita, mutta minulle sellaisia, joista haluan pitää kiinni (ja mieheni kunnioittaa minua ja kulkee samoilla linjoilla). Jos on valmis elämään koko elämänsä yhdessä, miksi ei naimisiin?

        Minulla on jonkin sortin vaikeuksia ymmärtää mitä avioliitto suhteessa sitten konKretisoi? Jos seurustelusta on myös luontevaa siirtyä avopariksi ja siitä vanhemmuuteen, niin mikä siinä on surullista? Miksi avioliittoon _pitäisi_ mennä?

        "Jos on valmis elämään koko elämänsä yhdessä, miksi ei naimisiin?"

        Siksi, että jotkut eivät koe asiaa tärkeänä. Ymmärrän, että jotkut kokevat, mutta on myös ihmisiä jotka eivät koe. Miksi lapset kuuluisivat vain avioliittoon? Miksi sama sukunimi on tärkeä? Mitä avoliitossa ei voi saada, mitä avioliitossa saa? Miten nämä asiat oikeasti vaikuttavat elämään ja parisuhteeseen? Tämän pohdiskelun kautta olen oppinut lähestymään ikuisten avoparien arvoja ja ajatuksia.

        Itse koen avioliiton myöskin juridisista syistä hyväksi vaihtoehdoksi, mutta pärjäisin kyllä ilmankin. Lasten aika tulee meille aikanaan (jos luoja suo), eikä avioliitto tule asiaan vaikuttamaan.

        Ymmärrän hyvin erilaiset arvot, kaikilla kun tässä maailmassa on omansa. Surullista on kuitenkin mielestäni se, että osa omaa hyvinkin vahvat arvot, eikä koskaan ole kyseenalaistanut niitä ajatuksen kanssa.


      • Epäilen
        pikkum kirjoitti:

        Minulla on jonkin sortin vaikeuksia ymmärtää mitä avioliitto suhteessa sitten konKretisoi? Jos seurustelusta on myös luontevaa siirtyä avopariksi ja siitä vanhemmuuteen, niin mikä siinä on surullista? Miksi avioliittoon _pitäisi_ mennä?

        "Jos on valmis elämään koko elämänsä yhdessä, miksi ei naimisiin?"

        Siksi, että jotkut eivät koe asiaa tärkeänä. Ymmärrän, että jotkut kokevat, mutta on myös ihmisiä jotka eivät koe. Miksi lapset kuuluisivat vain avioliittoon? Miksi sama sukunimi on tärkeä? Mitä avoliitossa ei voi saada, mitä avioliitossa saa? Miten nämä asiat oikeasti vaikuttavat elämään ja parisuhteeseen? Tämän pohdiskelun kautta olen oppinut lähestymään ikuisten avoparien arvoja ja ajatuksia.

        Itse koen avioliiton myöskin juridisista syistä hyväksi vaihtoehdoksi, mutta pärjäisin kyllä ilmankin. Lasten aika tulee meille aikanaan (jos luoja suo), eikä avioliitto tule asiaan vaikuttamaan.

        Ymmärrän hyvin erilaiset arvot, kaikilla kun tässä maailmassa on omansa. Surullista on kuitenkin mielestäni se, että osa omaa hyvinkin vahvat arvot, eikä koskaan ole kyseenalaistanut niitä ajatuksen kanssa.

        "Ymmärrän hyvin erilaiset arvot, kaikilla kun tässä maailmassa on omansa. Surullista on kuitenkin mielestäni se, että osa omaa hyvinkin vahvat arvot, eikä koskaan ole kyseenalaistanut niitä ajatuksen kanssa."

        Luetko viestini tarkoituksella negatiiviseen, epäilevään ja hyökkäävään sävyyn? Miksi? En ole missään vaiheessa sanonut että oma tapani ajatella olisi se ainoa oikea. En missään vaiheessa. Miksi jatkuvasti lyttäät arvoni ja ajatukseni, sanoinpa mitä vain? Kuten jo edellisessä viestissä mainitsin, jokainen näkee asiat aivan siinä valossa kuin haluaa ja tuskin minäkään voin sinun näkemyksiisi juurikaan vaikuttaa. Kyllä sinä tulet takuulla löytämään tästäkin viestistä ne kohdat, jotka vääristää mielesi mukaisesti tai jättää kokonaan huomiotta. Sitä en epäile hetkeäkään.

        Ja ettenkö olisi koskaan kyseenalaistanut omia arvojani ajatuksen kanssa? Melko uskaliasta väittää näin sillä et minua tunne.

        Meille avioliitto kongretisoi edelleen sitä, että nyt on aika mennä naimisiin, perustaa perhe ja ottaa asuntolaina. Saan itselleni piakkoin mieheni sukunimen ja minusta tulee rakastamani miehen rouva. Ei kaikille ole näin, mutta minulle ja miehelleni on.

        Ja juridisesti avioliitto on kannattava, sillä esimerkiksi silloin kun toisesta puolisosta aika jättää, toisen yli ei päästä kävelemään noin vain vaikka yhteistä avoliittoa olisikin takana vuosikymmeniä.

        Kyllä minäkin kannatan avoliittoa, enkä näe siinä mitään pahaa, mutta meillä avoliitto johtaa avioon ja se on meille aivan luonnollinen jatkumo parisuhteessamme.


      • pikkum
        Epäilen kirjoitti:

        "Ymmärrän hyvin erilaiset arvot, kaikilla kun tässä maailmassa on omansa. Surullista on kuitenkin mielestäni se, että osa omaa hyvinkin vahvat arvot, eikä koskaan ole kyseenalaistanut niitä ajatuksen kanssa."

        Luetko viestini tarkoituksella negatiiviseen, epäilevään ja hyökkäävään sävyyn? Miksi? En ole missään vaiheessa sanonut että oma tapani ajatella olisi se ainoa oikea. En missään vaiheessa. Miksi jatkuvasti lyttäät arvoni ja ajatukseni, sanoinpa mitä vain? Kuten jo edellisessä viestissä mainitsin, jokainen näkee asiat aivan siinä valossa kuin haluaa ja tuskin minäkään voin sinun näkemyksiisi juurikaan vaikuttaa. Kyllä sinä tulet takuulla löytämään tästäkin viestistä ne kohdat, jotka vääristää mielesi mukaisesti tai jättää kokonaan huomiotta. Sitä en epäile hetkeäkään.

        Ja ettenkö olisi koskaan kyseenalaistanut omia arvojani ajatuksen kanssa? Melko uskaliasta väittää näin sillä et minua tunne.

        Meille avioliitto kongretisoi edelleen sitä, että nyt on aika mennä naimisiin, perustaa perhe ja ottaa asuntolaina. Saan itselleni piakkoin mieheni sukunimen ja minusta tulee rakastamani miehen rouva. Ei kaikille ole näin, mutta minulle ja miehelleni on.

        Ja juridisesti avioliitto on kannattava, sillä esimerkiksi silloin kun toisesta puolisosta aika jättää, toisen yli ei päästä kävelemään noin vain vaikka yhteistä avoliittoa olisikin takana vuosikymmeniä.

        Kyllä minäkin kannatan avoliittoa, enkä näe siinä mitään pahaa, mutta meillä avoliitto johtaa avioon ja se on meille aivan luonnollinen jatkumo parisuhteessamme.

        "Luetko viestini tarkoituksella negatiiviseen, epäilevään ja hyökkäävään sävyyn? Miksi? En ole missään vaiheessa sanonut että oma tapani ajatella olisi se ainoa oikea. En missään vaiheessa. Miksi jatkuvasti lyttäät arvoni ja ajatukseni, sanoinpa mitä vain?"

        En ole kokenut viestejäsi hyökkääviksi, negatiivisiksi tai epäileviksi. Äskeinen viestini ei myöskään mitään hyökkäävää tai negatiivista sisältänyt. Et ole väittänyt omaa tapaasi ajatella oikeaksi, vaan jonkun toisen tapaa ajatella surulliseksi. Se on epäkunnioittavaa, ja se tässä minua kiusaa. En myöskään missään vaiheessa väittänyt SINUN omaavan arvoja, joita et ole kyseenalaistanut. Miksi olisinkaan, kun et ole kertonut, miksi sinulle kyseiset arvot ovat oikeat. En siis vieläkään tiedä, mitä sellaista avioliitto teillä konKretisoi, mitä avoliitto ei jollain muulla tee.


      • Epäilen
        pikkum kirjoitti:

        "Luetko viestini tarkoituksella negatiiviseen, epäilevään ja hyökkäävään sävyyn? Miksi? En ole missään vaiheessa sanonut että oma tapani ajatella olisi se ainoa oikea. En missään vaiheessa. Miksi jatkuvasti lyttäät arvoni ja ajatukseni, sanoinpa mitä vain?"

        En ole kokenut viestejäsi hyökkääviksi, negatiivisiksi tai epäileviksi. Äskeinen viestini ei myöskään mitään hyökkäävää tai negatiivista sisältänyt. Et ole väittänyt omaa tapaasi ajatella oikeaksi, vaan jonkun toisen tapaa ajatella surulliseksi. Se on epäkunnioittavaa, ja se tässä minua kiusaa. En myöskään missään vaiheessa väittänyt SINUN omaavan arvoja, joita et ole kyseenalaistanut. Miksi olisinkaan, kun et ole kertonut, miksi sinulle kyseiset arvot ovat oikeat. En siis vieläkään tiedä, mitä sellaista avioliitto teillä konKretisoi, mitä avoliitto ei jollain muulla tee.

        koko ketjun voisi päättää siihen johtopäätökseen, että kihlaus kongretisoi suhdetta enemmän kuin aiemmin niille, joille avioliitolla on merkitystä ja arvoa. Niille, jotka haluavat perustaa perheen ja hankkia omaa kotia silloin, kun suhde on virallistettu kaikin puolin.

        Mikäli avioliitolla ei ole väliä, miksi se silloin muuttaisi suhteessa mitään muuta kuin juridisen puolen suhteen.

        Olen pahoillani jos ja kun mitä ilmeisemmin loukkasin jotakuta sanomisillani, se ei ole ollut tarkoitus. Elellään jokainen kuten parhaaksi näemme ja olkaamme onnellisia siitä että meillä on siihen mahdollisuus.

        Kiitos ja oikein onnistunutta uutta vuotta jokaiselle!


    • naimisiin menosta

      Muuttaahan se. Ennen kihlausta ei ole sovittu naimisin menosta. Kun ollaan kihloissa ollaan sovittu. Onhan se iso juttu, ainakin minulle? Siis se kihlaus, ei sormus sormessa. Sormus on vain kihlauksen merkki ja se itse kihlaus on tietysti se pääasia. Ja siis se, että ollaan menossa naimisiin.

      • Mörkkis

        Kihlaus muuttaa paljonkin sellaisten ihmisten suhteessa, joiden maailmankuva/arvot perustuvat nykyään niin kovin "vanhanaikaiseen" kristittynä olemiseen. Oma elämäni muuttui hetkessä täysin - pystyin alkaa suunnitella elämää jopa vuoden päähän kihlautumishetkestä, jolloin pitäisimme hääjuhlat. Ennen en pystynyt laskemaan minkään varaan, enkä suunnittelemaan elämääni kuukautta pidemmälle. Rillutteluvuodet ja "ei huolta huomisesta"-ajattelu ovat nyt takana ja olen onnellinen=)Aikansa kutakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1395
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      152
      1111
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      947
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      837
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      76
      793
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      291
      730
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      723
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      682
    Aihe