Ostin noin puoli vuotta sitten kauniin palmun. Jokin aika sitten siihen ilestyi pieniä valkoisia täpliä, jotka pesin pois. Nyt täplät ovat tulleet takaisin, ja niitä on joka puolella, lehdissä (lähinnä yläpinnalla) ja varsissa. Ruukussa on vähän seittiä, ja kun äsken nostin kasvin ruukusta viedäkseni sen kunnon pesulle, ulkoruukussa oli hämähäkki. Inhoan hämähäkkejä, joten otin vaan myrkkypullon ja suihkutin ruukun, mutta kun mies illalla tulee, saa pestä soran ja ruukun.
Kysymys kuuluu kuitenkin, että mitä ihmettä nuo valkoiset täplät ovat? Liittyvätkö ne jotenkin hämähäkkiin? Niitä on tosiaan ihan hirveän paljon. Mitään muuta elikoita en ole havainnut.
Toivottavasti joku osaa auttaa! Kiitos!
APUA!!!
4
5202
Vastaukset
- Helmituuli
Valkoiset täplät ei liity mitenkään hämähäkkiin. Tosiasiassa hämähäkki on hyötyeläin, koska se syö kärpäsiä ja muita pikkuöttiäisiä.
Koska täplät ovat lehtien yläpinnoilla pääasiassa, uskon niiden tulleen suihkuttelusta, koska tavallinen hanavesi sisältää kalkkia. Joskus sitä voi olla hieman enemmän kuin joinakin aikoina, koska toisinaan veteen lisätään uutta kalkkia ym. puhdistusaineita. - päättelen
että kyseessä on vihannespunkki; googlaile
- ap.
Kiitos vastauksistanne. Epäilen kuitenkin, ettei kyseessä ole kumpikaan noista.
Kalkkiin en usko siksi, että en tosiaan suihkuta kasvia usein, ja valkoiset pilkut ovat ihan kokonaan sen vallanneet.
Kirvoihin taas en usko, koska en ole niitä nähnyt, ja koska paikalla oli myös hämähäkki, uskon seitin kuuluvan sille ja sen taas syövän iloissaan kirvoja, jos niitä on. Lisäksi vakoisia länttejä on lähinnä lehtien pinnalla, kun taas luulen että kirvoista niitä tulee enemmän lehtien alusiin, jotka kasvillani ovat lähes puhtaat.
Lähinnä minusta tuo vaikuttaa jonkin sortin homesieneltä tms. Onko kellään niistä tietoa?- viherpeukku
Otapa yksi vioittunut lehti mukaasi ja mene kukkakauppaan kysymään neuvoa.
Mulla oli kultapalmussa luultavasti vähän vastaavaa; valkoisia täpliä jotka ilmestyivät lehtihankoihin. Silmällä ja suurennuslasillakaan en erottanut mitään ötököitä. Kukkakauppias epäili että kyseessä on jokin lehtiä imevä tuholainen ja valkoiset pilkut sen ulostetta. Sain mukaani myrkkypullon, jolla käskettiin sumuttaa. Ennen sumutusta piti pestä lehdet puhtaiksi. Jonkin aikaa kului, ja valkoista alkoi taas näkymään ja lehdet kuivuivat ja kuolivat tietysti kun niitä joku imi tyhjäksi. Lopulta heitin koko kultapalmun pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1763407Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732171Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii542117- 421998
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321481Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931241- 541203
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul4091114Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1171029- 47903