Chilinkasvattajat linjoille!

habaneero

Hei! Minulla on nyt parivuotias chilipensas altakasteluruukussa. Se alkaa taas vetäytyä talvilevolle ja tiputtaa lehtiänsä. Tekisi mieleni keväällä vähän muotoilla sitä, leikellä hennoimpia oksia jne. Vaan kun olen epävarma että mahtaisiko tuo siitä suuttua ja kuolla pahuuttaan pois kokonaan. Olen kasvatellut pensaan siemenestä asti itse. Onko lukijoilla kokemuksia chilipensaan kasvatuksesta?

10

2604

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tallukka

Tuolta saapi hyvää tietoa ja pääsee keskustelemaan muiden chilin kasvattajien kanssa!
      http://javu.kapsi.fi/inferno/
      Chiliyhdistyksen sivut löytyvät googlettamalla chili.
      Paljon tietoa ja kysyä voi ihan mitä vain chileistä!!!!
      Lämpimät suosittelut.

• The Real J.

Itselläni on monivuotinen siemenestä kasvatettu habaneropuska myös altakasteluruukussa. Vanhemmiten tuo pääsi rapistumaan aika pahasti ja meni aika risukkoiseksi, joten kokeilin hieman leikellä siitä huonompia (kuivan oloisia, harvalehtisiä) oksia pois, jolloin se kasvatti uusia tuoreempia versoja tilalle. Joten kyllä tuon pitäisi onnistua, kunhan ei liioittele leikkaamisen kanssa. Tosin talviaika ei välttämättä ole paras ajankohta leikkaamiselle.

• AVKT

kasvaa!
      (oli kokeilu, viesti) hyvin on kasvanut aivan kaupan sienemistä ja tuli aivan liikaa, onneksi on paljon thai he saivat.

• AVKT

kokeilu taas, siis koko ohjelmaan, miksi poistetaan? OK Kasvi on hyvin helppo kasvattaa, siitä tulee suuri pensas ja paljon "papuja ". Anteeksi asiani oli aivan toinen, mutta minulla on suuri kasvi huone, jossa olen kokeillut paljon. Lämmin ympäri vuoden.

• Tallukka
        AVKT kirjoitti:

kokeilu taas, siis koko ohjelmaan, miksi poistetaan? OK Kasvi on hyvin helppo kasvattaa, siitä tulee suuri pensas ja paljon "papuja ". Anteeksi asiani oli aivan toinen, mutta minulla on suuri kasvi huone, jossa olen kokeillut paljon. Lämmin ympäri vuoden.

Vih!! Minäkin tahtoisin ison talvilämpimän kasvihuoneen... Mutta vielä jonakin päivänä...
        Tää on tätä "talvi" haaveilua...

• helppoa
        Tallukka kirjoitti:

Vih!! Minäkin tahtoisin ison talvilämpimän kasvihuoneen... Mutta vielä jonakin päivänä...
        Tää on tätä "talvi" haaveilua...

Seinään nojaava kasvihuone on yksinkertainen pystyttää tai terassille voi rakentaa sisäseinän viereen muovikastin tai miksei tehdä koko terassista katettu. Lattialevyn/-laattojen alle 10-15 cm solumuovilevyä tasoitetun ja jyrätyn hiekan päälle, siihen tavallisia betonipihalaattoja ja ulkoseinät metrin korkeudelle asti eristetään samoin, verhotaan kosteuden kestävällä levyllä ja ylärakenne tehdään laudasta tai 2x4:sta, maalataan valkoiseksi, ulkopuolelle o,2 mm UV-suojattu kasvihuonemuovi ja sisäpuolelle kuplamuovi. Ulkoseinän ulkopuolelle voi maahan vielä ympäri rakennelman upottaa pystyyn samaiset eristelevyt, jotta kylmäsilta lattian alle katkeaa. Ihanne on, jos sisälle pääsee esim. terassin ovesta. Muutama loisteputki, sähkölämmitin pakkasen varalle ja tuuletin kierrättämään ilmaa. Talvella lämmön voi pitää 10 asteen nurkilla, joten ei tarvitse kantaa niin suurta huolta sähkölaskusta. Mikäli asut L-ranta - Pori-linjan pohjoispuolella, unohda koko juttu. Siellä on parempi rakentaa tukeva ja kallis talvipuutarha tai viherhuone talven takia.
        Mikäli onnistut hankkimaan vielä purkutavaraa ja teet kaiken itse, selviät muutamalla satasella, ainakin oman kokemukseni mukaan. Kuitenkin oma kasvihuone on halvempi ja ympäristökestävämpi harrastus kuin yksikin lento vuodessa kaukomaille tai päätön ajelu mönkijällä/motocrosspyörällä.

• Tallukka
        helppoa kirjoitti:

Seinään nojaava kasvihuone on yksinkertainen pystyttää tai terassille voi rakentaa sisäseinän viereen muovikastin tai miksei tehdä koko terassista katettu. Lattialevyn/-laattojen alle 10-15 cm solumuovilevyä tasoitetun ja jyrätyn hiekan päälle, siihen tavallisia betonipihalaattoja ja ulkoseinät metrin korkeudelle asti eristetään samoin, verhotaan kosteuden kestävällä levyllä ja ylärakenne tehdään laudasta tai 2x4:sta, maalataan valkoiseksi, ulkopuolelle o,2 mm UV-suojattu kasvihuonemuovi ja sisäpuolelle kuplamuovi. Ulkoseinän ulkopuolelle voi maahan vielä ympäri rakennelman upottaa pystyyn samaiset eristelevyt, jotta kylmäsilta lattian alle katkeaa. Ihanne on, jos sisälle pääsee esim. terassin ovesta. Muutama loisteputki, sähkölämmitin pakkasen varalle ja tuuletin kierrättämään ilmaa. Talvella lämmön voi pitää 10 asteen nurkilla, joten ei tarvitse kantaa niin suurta huolta sähkölaskusta. Mikäli asut L-ranta - Pori-linjan pohjoispuolella, unohda koko juttu. Siellä on parempi rakentaa tukeva ja kallis talvipuutarha tai viherhuone talven takia.
        Mikäli onnistut hankkimaan vielä purkutavaraa ja teet kaiken itse, selviät muutamalla satasella, ainakin oman kokemukseni mukaan. Kuitenkin oma kasvihuone on halvempi ja ympäristökestävämpi harrastus kuin yksikin lento vuodessa kaukomaille tai päätön ajelu mönkijällä/motocrosspyörällä.

Asun kerrostalossa ja alin kerros meillä on alakerroksessa terassit ja muissa lasitetut parvekkeet.

• AVKT
        Tallukka kirjoitti:

Asun kerrostalossa ja alin kerros meillä on alakerroksessa terassit ja muissa lasitetut parvekkeet.

hyvin alussa, vain lämmin alku, niin Suomen kesä on valoisa. Helpoin kasvi mitä olen kokeillut.

• on tietoa

chilinkasvatuksesta.

• ananasakäämää

Oon kasvattanut chiliä jo 75 vuotta. Aloitin jo 3 vuotiaana. Lempi makuni on ananas....

Heipperallaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      165
      8416
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      448
      7560
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      74
      3864
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      156
      3629
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      118
      3044
    6. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      54
      2745
    7. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      42
      2046
    8. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      126
      2036
    9. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      23
      1883
    10. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      21
      1681
    Aihe