Chilinkasvattajat linjoille!

habaneero

Hei! Minulla on nyt parivuotias chilipensas altakasteluruukussa. Se alkaa taas vetäytyä talvilevolle ja tiputtaa lehtiänsä. Tekisi mieleni keväällä vähän muotoilla sitä, leikellä hennoimpia oksia jne. Vaan kun olen epävarma että mahtaisiko tuo siitä suuttua ja kuolla pahuuttaan pois kokonaan. Olen kasvatellut pensaan siemenestä asti itse. Onko lukijoilla kokemuksia chilipensaan kasvatuksesta?

10

2527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tallukka

      Tuolta saapi hyvää tietoa ja pääsee keskustelemaan muiden chilin kasvattajien kanssa!
      http://javu.kapsi.fi/inferno/
      Chiliyhdistyksen sivut löytyvät googlettamalla chili.
      Paljon tietoa ja kysyä voi ihan mitä vain chileistä!!!!
      Lämpimät suosittelut.

    • The Real J.

      Itselläni on monivuotinen siemenestä kasvatettu habaneropuska myös altakasteluruukussa. Vanhemmiten tuo pääsi rapistumaan aika pahasti ja meni aika risukkoiseksi, joten kokeilin hieman leikellä siitä huonompia (kuivan oloisia, harvalehtisiä) oksia pois, jolloin se kasvatti uusia tuoreempia versoja tilalle. Joten kyllä tuon pitäisi onnistua, kunhan ei liioittele leikkaamisen kanssa. Tosin talviaika ei välttämättä ole paras ajankohta leikkaamiselle.

    • AVKT

      kasvaa!
      (oli kokeilu, viesti) hyvin on kasvanut aivan kaupan sienemistä ja tuli aivan liikaa, onneksi on paljon thai he saivat.

      • AVKT

        kokeilu taas, siis koko ohjelmaan, miksi poistetaan? OK Kasvi on hyvin helppo kasvattaa, siitä tulee suuri pensas ja paljon "papuja ". Anteeksi asiani oli aivan toinen, mutta minulla on suuri kasvi huone, jossa olen kokeillut paljon. Lämmin ympäri vuoden.


      • Tallukka
        AVKT kirjoitti:

        kokeilu taas, siis koko ohjelmaan, miksi poistetaan? OK Kasvi on hyvin helppo kasvattaa, siitä tulee suuri pensas ja paljon "papuja ". Anteeksi asiani oli aivan toinen, mutta minulla on suuri kasvi huone, jossa olen kokeillut paljon. Lämmin ympäri vuoden.

        Vih!! Minäkin tahtoisin ison talvilämpimän kasvihuoneen... Mutta vielä jonakin päivänä...
        Tää on tätä "talvi" haaveilua...


      • helppoa
        Tallukka kirjoitti:

        Vih!! Minäkin tahtoisin ison talvilämpimän kasvihuoneen... Mutta vielä jonakin päivänä...
        Tää on tätä "talvi" haaveilua...

        Seinään nojaava kasvihuone on yksinkertainen pystyttää tai terassille voi rakentaa sisäseinän viereen muovikastin tai miksei tehdä koko terassista katettu. Lattialevyn/-laattojen alle 10-15 cm solumuovilevyä tasoitetun ja jyrätyn hiekan päälle, siihen tavallisia betonipihalaattoja ja ulkoseinät metrin korkeudelle asti eristetään samoin, verhotaan kosteuden kestävällä levyllä ja ylärakenne tehdään laudasta tai 2x4:sta, maalataan valkoiseksi, ulkopuolelle o,2 mm UV-suojattu kasvihuonemuovi ja sisäpuolelle kuplamuovi. Ulkoseinän ulkopuolelle voi maahan vielä ympäri rakennelman upottaa pystyyn samaiset eristelevyt, jotta kylmäsilta lattian alle katkeaa. Ihanne on, jos sisälle pääsee esim. terassin ovesta. Muutama loisteputki, sähkölämmitin pakkasen varalle ja tuuletin kierrättämään ilmaa. Talvella lämmön voi pitää 10 asteen nurkilla, joten ei tarvitse kantaa niin suurta huolta sähkölaskusta. Mikäli asut L-ranta - Pori-linjan pohjoispuolella, unohda koko juttu. Siellä on parempi rakentaa tukeva ja kallis talvipuutarha tai viherhuone talven takia.
        Mikäli onnistut hankkimaan vielä purkutavaraa ja teet kaiken itse, selviät muutamalla satasella, ainakin oman kokemukseni mukaan. Kuitenkin oma kasvihuone on halvempi ja ympäristökestävämpi harrastus kuin yksikin lento vuodessa kaukomaille tai päätön ajelu mönkijällä/motocrosspyörällä.


      • Tallukka
        helppoa kirjoitti:

        Seinään nojaava kasvihuone on yksinkertainen pystyttää tai terassille voi rakentaa sisäseinän viereen muovikastin tai miksei tehdä koko terassista katettu. Lattialevyn/-laattojen alle 10-15 cm solumuovilevyä tasoitetun ja jyrätyn hiekan päälle, siihen tavallisia betonipihalaattoja ja ulkoseinät metrin korkeudelle asti eristetään samoin, verhotaan kosteuden kestävällä levyllä ja ylärakenne tehdään laudasta tai 2x4:sta, maalataan valkoiseksi, ulkopuolelle o,2 mm UV-suojattu kasvihuonemuovi ja sisäpuolelle kuplamuovi. Ulkoseinän ulkopuolelle voi maahan vielä ympäri rakennelman upottaa pystyyn samaiset eristelevyt, jotta kylmäsilta lattian alle katkeaa. Ihanne on, jos sisälle pääsee esim. terassin ovesta. Muutama loisteputki, sähkölämmitin pakkasen varalle ja tuuletin kierrättämään ilmaa. Talvella lämmön voi pitää 10 asteen nurkilla, joten ei tarvitse kantaa niin suurta huolta sähkölaskusta. Mikäli asut L-ranta - Pori-linjan pohjoispuolella, unohda koko juttu. Siellä on parempi rakentaa tukeva ja kallis talvipuutarha tai viherhuone talven takia.
        Mikäli onnistut hankkimaan vielä purkutavaraa ja teet kaiken itse, selviät muutamalla satasella, ainakin oman kokemukseni mukaan. Kuitenkin oma kasvihuone on halvempi ja ympäristökestävämpi harrastus kuin yksikin lento vuodessa kaukomaille tai päätön ajelu mönkijällä/motocrosspyörällä.

        Asun kerrostalossa ja alin kerros meillä on alakerroksessa terassit ja muissa lasitetut parvekkeet.


      • AVKT
        Tallukka kirjoitti:

        Asun kerrostalossa ja alin kerros meillä on alakerroksessa terassit ja muissa lasitetut parvekkeet.

        hyvin alussa, vain lämmin alku, niin Suomen kesä on valoisa. Helpoin kasvi mitä olen kokeillut.


    • on tietoa

      chilinkasvatuksesta.

    • ananasakäämää

      Oon kasvattanut chiliä jo 75 vuotta. Aloitin jo 3 vuotiaana. Lempi makuni on ananas....



      Heipperallaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8086
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1493
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe