Pahin rike?

kirjoittaja

Kirjoitan tässä erästä tarinaa, jossa päähenkilö on buddhalainen. Tämä sijoittuu 1600-luvulle, Eurooppaan. Okei, on kaukaa haettua heittää buddhalainen tuon ajan Eurooppaan, mutta näin se silti menee.

Nyt kiinnostaisi tietää, mikä on pahin mahdollinen rike, minkä ihminen voi tehdä. Buddhalaisuuden mukaan.

7

573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Telegod

      mutta olen jostain lukenut että, buddhalaisen munkin tai nunnan tappamisesta kärsii jo tässä elämässä "rangaistuksen"... Ei taida silti olla pahin rike, mutta kuitenkin. Aika paljon saat lukea buddhalaisuudesta että saat tuon hahmosi toimimaan... Luulen ma...

      • muttajotta

        Selvähän se. Buddhalaisten oppineiden mielestä pahin rike on buddhalaisen oppineen tappaminen. Toisiksi pahin rike on varmaan se, että ei anna buddhalaiselle oppineelle almua.

        Minä taas olen sitä mieltä, että pahin rike on suomalaisen insinöörin tappaminen. Mielipiteeseeni ei vaikuta mitenkään se, että olen itse suomalainen insinööri :-D


      • pahin rike
        muttajotta kirjoitti:

        Selvähän se. Buddhalaisten oppineiden mielestä pahin rike on buddhalaisen oppineen tappaminen. Toisiksi pahin rike on varmaan se, että ei anna buddhalaiselle oppineelle almua.

        Minä taas olen sitä mieltä, että pahin rike on suomalaisen insinöörin tappaminen. Mielipiteeseeni ei vaikuta mitenkään se, että olen itse suomalainen insinööri :-D

        Olen varma asiasta, koska kuulin juuri eräältä munkilta:

        Pahin rike on riistää henki munkilta. Muutenkin tappaminen on vältä-näitä-tekoja -listalla ykkosenä. Eli siitä vaan kirjoittamaan dekkaria! Luen niitä koko ajan. Kuten myos Krishnamurti teki.


      • Sive Lee
        muttajotta kirjoitti:

        Selvähän se. Buddhalaisten oppineiden mielestä pahin rike on buddhalaisen oppineen tappaminen. Toisiksi pahin rike on varmaan se, että ei anna buddhalaiselle oppineelle almua.

        Minä taas olen sitä mieltä, että pahin rike on suomalaisen insinöörin tappaminen. Mielipiteeseeni ei vaikuta mitenkään se, että olen itse suomalainen insinööri :-D

        Sopii kaikkiin uskontoihin. Suoraa päin näköä ei heillekään ole uskonnon mukaan suotavaa. Nämä seikathan nakertaisivat uskontoa ja sen auktoriteettia. Kolikon kirstuun kilahtamistarinoita on esitetty tosina monienkin eri kulttuurien uskonnoissa. Aina hieman eri variaatioina, mutta kuitenkin. On uhrilahjoja, kolehteja, almuja,..


    • Buddhisti

      Viisi rikosta, josta seuraa välitön rangaistus (helvetissä heti kuoleman jälkeen ilman bardoa):
      1. isänmurha, 2. äidin murha, 3. arhatin murha, 4. eripuran aiheuttaminen sanghassa Buddhan elinaikana ja 5. Buddhan haavoittaminen (Buddhan murhaaminen on mahdotonta).

      Viisi melkein yhtä suurta rikosta:
      1. naispuolisen arhatin lähenteleminen, 2. bodhisattvan tappaminen, 3. oppimisen polulla olevan sanghan jäsenen tappaminen, 4. sanghan elintarpeiden varastaminen ja 5. stupan tuhoaminen.

    • cybo-ceronimo-cabriel-61

      Lopullinen erehdys olisi kieltää valaistumisessa saavutettu yhteys Yli-minäänsä.

      Inhimilliset teot ovat sovitettavissa, niitä ei siis kannata alkaa listaamaan 'paremmuus-järjestykseen'-->eikä listaamaan siksikään, että ajatuksen puhtaus tai epä-puhtaus ovat ratkaisevia tekojen takana---> sillä 'valkeuden teotkin' voivat olla salakavalasti motiiveiltaan itsekkäitä.

    • puukulli

      väärin ymmärretty buddhalaisuus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe