Lapsuuden joulut

unessa kulkija

Olenko ainut, joka kaipaa lapsuuden jouluja? En osaa sanoa mitään erityistä asiaa, vaan kaikkea sitä lämpöä ja rauhaa mitä niihin kuuluikin. Lahjat olivat aika vaatimattomia, mutta sitäkin rakkaanpia, useimmat käsintehtyjä, eihän ostettuja paljon ollut meillä ainakaan. Mitä muistoja sinulla nousee esiin näin joulun lähestyessä?

12

877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täti puskasta

      se tunnelma
      ne leipomiset ja valmistelut, joululimppukin
      tehtiin itse,torttuja leivottiin paljon
      ja voi taikinatki tehtiin itse.
      se odotus
      se yhteen kuuluvaisuus
      ne tuoksut
      se aatto
      ne lämpimätlahjat
      se sauna siellä pihan perällä
      ne vaatimattomat koristeet kuuseen
      ja aina valkoinen joulu.

      Ja ennen kaikkea se rauha, silloin oli tapana että joulupäivänä ei käyty kylässä, se pyhitettiin vain siihen joulunrauhaan ja joulukirkkoon aamulla aikaisin
      Tapania ajettiin hevosella.

      • CannedHeat

        kaipaan. Eli Joulupäivää, jolloin "kukaan" ei liikkunut missään... oltiin vaan hiljaa.


    • syysunelma

      ei ne niin hääppösiä olleet. Nykyisin minulla on ihan mukavia jouluja. Joulu on sellainen millaiseksi sen itse teen. En hössötä etu- enkä jälkikäteen.

    • kalamadonna

      Juuri tänään ajattelin kahta mukavaa joulumuistoa lapsuudesta. Olimme yhteistyössä äidin kanssa tilanneet isälle joululahjaksi mustan, nahkaisen lompakon, jossa oli isän nimi kultakirjaimin painettuna. Istuin jouluaattoiltana isän sylissä, kun hän avasi pakettinsa ja oli minun tulkintani mukaan oikein tyytyväinen saamaansa lahjaan.
      Toinen muisto liittyy omaan lahjatoiveeseeni ja sen täyttymiseen. Olin kirjoittanut joulupukille tahtovani lahjaksi nallen, ja sen oloisen paketin pukilta saatuani olin hirveän innoissani, mutta kuitenkin jännittynyt ja peloissani, jos se ei vaikka vastaisikaan toiveitani. Juoksin paketin kanssa makuuhuoneeseen ja revin paperin äkkiä pois nallen ympäriltä ja - huokaisin kai helpotuksesta, kun se oli ihan "oikean" näköinen nalle.

      Yhä vieläkin vähän pelkään saamiini lahjoihin liittyvien pettymyksen tunteiden näyttämistä toisille. Lieneekö sisäänrakennettu ominaisuus sekin?

    • lapsuuden jouluja eniten siksi,kun äiti oli vielä olemassa..

      Harvoin kun sai leluja,niin kyllä se pukin tuoma nukke oli sitten ihana.Sillä leikittiinkin sitten koko seuraava vuosi..

      • Pirre*

        jo semmoinen emo jo pienenä mii-su :)


      • Pirre* kirjoitti:

        jo semmoinen emo jo pienenä mii-su :)

        Piti sitä nukkevauvaa kuljettaa ympäri kylän raittia pikkusiskon vanhoilla lastenvaunuilla..:)


    • Angel of The Morning

      Joulut vietetiin sukulaisten kanssa Itä-Suomessa tai Helsingissä. Aika vilkkaita Jouluja joissa puuhattiin koko ajan. Lahjoja oli aika paljon. Muistan, että ne paketoitiin uudelleen koska avaaminen oli hauskempaa kuin itse lahjat. Ruokia en muista kun ei tainnut olla koskaan nälkä. Joulukuusi oli aina kohokohta...siinä oli oikeita kynttilöitä ja suklaakäpyjä. Sen pystyttäminen oli souda-huopaa-touhua..(pientä toraa ilmassa). Ihanan kodikkaita Jouluja, vaikka väkeä ja meteliä riitti.
      Muistan yhden Joulun jota vietettiin vain perheen kanssa, vuonna -74 kun olin 15v ja silloinkin lähdin heti kaverille kun lupa molemminpuolin oli saatu.

    • enemmän niitä

      jouluja kun olin vielä naimisissa ja lapsille laitettiin joulua.
      Erostakin jo 36v,kulunut, nyt yksikseni viettäny joulut ja niin se menee tämäkin joulu.

    • tulee mummo mieleen. Mummo oli niin rakas ja piti minusta huolta. Voi huokaus. Nyt olen itse mummona ja teen lasten lapsille unohtumattomia joulumuistoja. Tyttären pojat tulevat aattona syömään joulupuuroa ja mekastaen koristavat kuusen.Pojan perhe tulee myös käymään ja heille kelpaa kahvi ja lapsille ehkä jotain pientä hyvää. Jokaiselle jotakin....minä pidän joulusta. Minä muistan aina luojaani kiittää että sain mummon rakkauden kun äidilt sitä ei riittänyt. Minusta kasvoi vahva ja rakastava ihminen. Taisin kaiken koettelemuksen tarvita...

    • susa51

      On minulla ainakin totta että lapsuuden joulut nousevat esiin. Sen tuoksun, lämmön, jännityksen muistaa vieläkin.
      Lahjat odottivat kuusen alla, pukkihan ne siihen oli tuonut. Lahjat olivat vaatimattomia mutta pehmoisia ja rakkaita.

    • kkukko49

      Kyllä Joulut meni maalla rauhallisesti,Joulupäivä pysyttiin kotosalla, Tapanina oli sitten rekiajelut...en vieläkään ymmärrä Joulupäivänä kyläilijöitä....

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1402
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      104
      1103
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      845
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      624
    Aihe