Nyt 35. rv menossa, ja muutaman päivän ajan olen kärsinyt aika ilkeenkin tuntuisista menkkakivuista. Olen nyt jostain saanut päähäni, että nää ns. menkkakivut avaavat paikkoja, pitääköhän paikkansa? Jos tässä vaiheessa ensisynnyttäjällä alkaa paikat avautua, niin saattaako tarkoittaa ennenaikaista synnytystä? Harjotussuppareita on tullut tasaseen tahtiin raskauden puolivälistä asti, eikä loppua näy edelleenkään, mutta ainakaan vielä eivät ole suurempaa "vahinkoa" tehneet. Viikko sitten kohdunkaula lyhentynyt 3:sta 2:teen cm, ja kiinteän ja pehmeän välimaastossa. Jos jollakin kokemusta asiasta, niin kiitollisuudella otan vastaan vastauksia!
"Menkkakivut" loppuraskaudessa
11
30478
Vastaukset
- ...
juuri ne menkkakivut ole supistuskipuja?öh..
- tammimamma08
No kun mä en osaa yhdistää niitä menkkakipuja supistusten yhteyteen. Eli kun jomottelee alavatsaa, niin vatsa ei kovetu samaan aikaan. Tää menkkakipu on sellasta pitkäaikasempaa jomotusta. Vaikee selittää, en tiä...
- ...
tammimamma08 kirjoitti:
No kun mä en osaa yhdistää niitä menkkakipuja supistusten yhteyteen. Eli kun jomottelee alavatsaa, niin vatsa ei kovetu samaan aikaan. Tää menkkakipu on sellasta pitkäaikasempaa jomotusta. Vaikee selittää, en tiä...
minulla taas on selvästi ollut pienia supistuksia, ja ne on selkeitä menkkakipumaisia. Ja minulla ei aina tunnu että masu kovettuisi edes..Kun eikö kuukautiskivutkin johdu juuri siitä, että kohtu supistelee, niin siis kai silloin ne on myös supistuksia raskaudessakin.
Äh, no mistä minä tiedän.. Mutta omat "menkka"kipuni ovat mielestäni varmasti supistuksia.
- tähtönen
Minulla siis ennestään kaksi lasta ja nyt kolmas tulossa. Kahdessa edellisessä supistukset olivat hyvinkin erilaisia. Ensimmäisessä supistukset jähmettivät koko vatsani kovaksi palloksi kun taasen toisessa minua ei tuolla tavoin supistellut. Toinen meni kaksi viikkoa yliaikaiseksi ja minut otettiin sairaalaan seurantaan ja käynnistykseen. Käynnistystä edeltävänä yönä heräsin siihen, että selkääni ja mahaani poltteli aivan kuin kuukautiset olisivat alkamassa, näitä tuntemuksia minulla oli ollut aina rv 36 alkaen, mutta en niitä ollut supistuksiksi edes osannut ajatella. Menin pyytämään särkylääkettä hoitajalta ja hän sanoi, että katsotaan tilanne. Itse olin kovasti sitä mieltä että supistuksia ei ole ollut. Kohtu oli kuitenkin NUKKUESSANI avautunut ja nämä "menkkakivut" olivat olleet supistuksia. Menkkakipuja kummempia supistuksia minulla ei tuosta nuoremmasta ollut koko synnytyksen aikana ja synnytys kesti kokonaisuudessaan 45min.
- lääkäriin
itselläni oli sama homma esikoisen kanssa viikolta 35 2 ja sit poikani syntyi 35 5 että suosittelen lämpimästi sinne lekuriin menoa ja nopiaan.
- mamma rv 36
Kaksi päivää jo kestäneet nää kivut!
Menkkamaisia alavatsa vihlaisuja ja sitten ihan selviä suppareita, tosi kivuliaitakin..
En muista edellisissä raskauksissa tällaista, huomenna neuvolaan.
Olo on semmoinen että kohta tää maha putoo..painaa niin alas.. - raskautta ja synnytysyä takana
ja oma kokemus on se, että ne menkkakivut tulee ennen niitä oikeita supistuksia. Muistelisin, että ne menkkakivut lyhentävät sitä kanavaa ja sitten ne kunnolliset suppari avaavat. Näin oli ainakin mulla kaikissa kolmessa raskaudessa. Viimoisin näistä kolmesta oli niin, että kanava oli jo melki kokonaan hävinnyt rv35 ja aukikin pari senttiä, mutta lapsi syntyi kuitenkin vasta 39 5, joten koitappa ottaa nyt ihan iisisti vaan, äkä rehki turhia.
Saa nähdä, kuin käy tän neljännen odotuksen kanssa. Nyt rv18 menossa ja supistukset jo alkaneet.... : /
Käy näytillä, niin saat tietää sen kohdunsuun tilanteen, mutta mä en usko, että mitään sen suurempaa hätää sulla tai vauvalla on =)
Onnea loppuodotukseen! - kakkosen oottaja
Mulla oli viime raskaudessa säännöllisiä harjotussuppareita jostain puolivälistä alkaen, ne ei kuitenkaan tehneet kohdunkaulalle mitään kun tilannetta seurattiin. Mutta lasketun ajan tienoilla oli inhottavia menkkakipuja, ei supistuksia vaan sellasta polttelevaa painontunnetta jne. kuin ennen kuukautisia. Seuraavana päivänä neuvolassa kohdunsuu oli 3 cm auki ja kaula kadonnut! (eikä ollut siis ollut vielä yhtään kipeää supparia) Synnytys käynnistyi sitten siitä sisätutkimuksesta.
Kyllä nuo kivut siis saattaa jo jotain enteillä mun käsityksen mukaan.- Äitykkä -82
Mulla ainakin esikoisen synnytys alkoi juuri noista menkkamaisista jomotuksista jotka olivat mulla ennen kokemattomia siinä raskaudessa!!!
- äippä07
mä ihmettelin samaa silloin ku olin viimesilläni ne kesti jotain paripäivää sit yks päivä oli taukoo että ei ollu "menkkakipuja" ja seuraavana päivänä syntyi poika.
- syysmami
Itselläni oli muistaakseni niitä menkkamaisia tuntemuksia juuri noilta viikoilta eteenpäin, ehkä jo aiemminkin. Mahan kovettumista näihin ei liittynyt. Minun kohdallani kyse ei ollut kuitenkaan mistään avaavista suppareista, koska minkäänlaista avaantumista näistä tuntemuksista huolimatta ei ollut tapahtunut edes rv 42 0! Vauva syntyikin vasta käynnistämällä 42 1.. Parempi tietty ottaa rauhallisesti ja tarkistuttaa tilanne, jos askarruttaa. Jokaisella kun on niin yksilöllisiä nuo tuntemukset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517023Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414764HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2982696- 1411979
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321589Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3961522- 161459
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101303Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki201234mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k101119