Kirkkoon kuulumisesta

Nimetön

Olen siis ymmärtänyt että lapsella tulee olla kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia. Mitäs jos koko lähipiiristä ei löydy kirkkoon kuuluvia henkilöitä minun ja mieheni lisäksi?
Pitääkö siis meidän jättää lapsi kastamatta sen takia, ettei lapselle saatu kummeiksi kirkkoon kuuluvaa porukkaa?
Olen kyllä todella pettynyt jos näin on!

4

573

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mapee.

lapsella on oltava kaksi kikkoon kuuluvaa ja konfirmoitua kummia. Ota yhteyttä seurakuntaasi kyllä ne jotakin kehittää jos tilanne on noin epätoivoinen.

Kummiksi käy siis myös vanhempanne ja sisaruksenne vai oletteko todella joku ihme poikeus suvussannekin?

Tavallaan ymmärrän kummivaatimuksen, mutta tavallaan en. On loogosta että yhteisö tahtoo toiminnansa osana olevan saman yhteisön jäseniä, mutta samalla se tekee ihmisten elämästä hankalaa ja sulkee mahdollisesti joitakin pois seurakunnan yhteydestä. No, toiminta pyörii verovaroin ja siksi jäsenmäärän iso koko on etu ja siitähän tässä lienee suurelta osin kyse myös. Luulisi yhden seurakunnan jäsenen riittävän ja sitten toinen joka konfirmoitu varsinkin kun väki eroaa kirkosta kiihtyvään tahtiin. Jossain vaiheessa on muutos tultava tai alkaa seurauksia tulla kun tulee näitä kastamis-kummius-ongelmia eteen useammallekin.

• kirkon jäsen

Ei kai nyt kummien puuttuminen estä lasta kastamasta?

• Pappi vastaa

"Ota yhteyttä seurakuntaasi kyllä ne jotakin kehittää"? Kyllä me emme kehitä/meillä ei ole velvollisuutta eikä aikaa kehitellä yhtään mitään. Vanhempien tehtävänä on etsiä lapselleen vähintään kaksi kummia.

Jos kirkkoon kuuluminen on jollekin hankalaa, siitä voi erota ihan vapaasti ja pitää mieleiset nimiäiset seremoniamestareineen.

"Luulisi yhden seurakunnan jäsenen riittävän". Yksi ei riitä, täytyy olla kaksi. Muutosta ei tähän asiaan ole tulossa nyt eikä tulevaisuudessa. Muutokseen ei ole mitään tarvetta.

Kaikkeen sitä törmääkin, huh sanon minä.

• Pappi vastaa
        kirkon jäsen kirjoitti:

Ei kai nyt kummien puuttuminen estä lasta kastamasta?

Jotta lapsensa voi liittää seurakuntaan, hänelle tulee olla vähintään kaksi kirkkoon kuuluvaa, konfirmoitua kummia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persut eivät häädä mamuja pois Suomesta?

Sitä vartenhan persut äänestettiin valtaan. Nyt valta on persuilla. Mamut nostaa työttömyyskorvauksia. Persut huutaa mam
      Maailman menoa
      245
      6184
    2. Eduskunnan setämiehet eivät häiritse

Porvariston sedät kertoivat kuorossa, että eivät tiedä häirinnästä mitään.
      Maailman menoa
      56
      5016
    3. KL - Sähköautoilu aiheuttaa lisäkustannuksia muille tehopiikkimaksujen muodossa!

Kauppalehti 15.1.2026 Kommentti / Sähköautoista tuli ongelma – Uusi ”vero” uhkaa Kun perhe ostaa sähköauton ja laittaa
      Hybridi- ja sähköautot
      11
      4317
    4. Jaguar i pace sähköauto hajosi. Jopa 100 tonnia akun vaihto. Edullisia kilometrejä

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/fcaa5ae4-c04d-414d-ac54-dab991758b2e Tuo että sähköautossa ei lämmitys toimi on
      Hybridi- ja sähköautot
      12
      3051
    5. Sanna Marinille pedataan paluuta pääministeriksi?

Näyttäisi mylly lähteneen käyntiin nyt toden teolla. Nykyiset oikeistodemarit haukutaan vasemmistodemareiden toimesta ni
      Maailman menoa
      124
      3042
    6. Muistakaa demarit, että TE petitte, ei vihreät tai vas.liitto

Te veitte eduskunnasta turvallisen tilan, veditte sen viemäristä alas. Te demarit, itsensä ylentäneet moraalinvartijat,
      Maailman menoa
      81
      2517
    7. Silminnäkijät kertovat IS:lle useista törkeistä SDP:ssä tapahtuneista häirintätapauksista.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011749874.html Silminnäkijöiden Iltasanomille kertomusten mukaan SDP:ssä on tapahtu
      Maailman menoa
      123
      2470
    8. Nainen, kaiken aikaa olin yläpuolella

Ja olen edelleen kaiken yläpuolella. Ja niin on aina oleva. :/
      Ikävä
      190
      1699
    9. Oletko ollut

Oletko omasta mielestäsi ollut sokea asioille?
      Ikävä
      46
      1659
    10. Bussipysäkki katos!

Mitäpä mieltä uudesta katoksesta?
      Suomussalmi
      69
      1476
    Aihe