Ultraäänitutkimukset Turussa?

Tiinan ketale

Hei vaan.

Olen saanut hieman ristiriitaista tietoa asiasta, joten kyselisin, miten teillä muilla turkulaisilla odottajilla on mennyt.

Tehdäänkö siis kaikki turkulaisten odottajien ultraäänitutkimukset tuolla äitiyshuollon ultraääniyksikössä? Neuvoloissa ei ole omia ultraäänilaitteita lainkaan?

Entä millä aikataululla noihin tutkimuksiin pääsee? Itselleni on jäänyt sellainen käsitys, että raskausviikolla 12 tai sen jälkeen.

Näin pitkään on ikävä odotella, mutta yksityisillä nuo tutkimukset sitten taas maksavat maltaita. Tai pelkkä ultraäänitutkimus jää kyllä alle sadan euron, mutta siihen päälle tulee sitten useissa paikoissa kaikenlaisia lisiä, esim. erikoislääkäri- ja toimistomaksut, joiden kanssa hinta nousee reilusti yli satasen.

5

1524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juupas

      Moi!

      En osaa sanoa koskeeko sama käytäntö KAIKKIA turkulaisia odottajia mutta näin meni mulla:

      Viikolla 11 6 sain ekaa kertaa kuulla sydänäänet neuvolassa eli siellä ei ultrattu. Viikolla 13 4 sain nähdä vauvan äitiyshuollon ultrassa (Luolavuorentiellä).

      Neuvolassa kuunnellaan mielestäni joka kerralla sydänäänet(paitsi tietenkään ei aivan alussa vielä) ja ultra-aikoja on yhteensä kaksi. Molemmat ultrat tehdään tuolla äitiyshuollossa. Eka ultra on tuolloin viikolla 10-14 (tms?) ja toinen eli rakenneultra sitten joskus viikon 20 tienoilla.

      Mukavaa odotusta sulle! Meillä on jännittävä kevät edessä! :)

    • näin...

      Ultrat ultraääniyksikössä kaupunginsairaalalla. Eka ultra oli n. rv 12 (niskapoimu) ja toka rakenneultra (n. rv. 20). Neuvolassa ei meillä ainakaan ultraa, sydänääniä alettiin kuuntelemaan rv 12 alkaen. Rv 27 meillä ylimääräinen ultra, eli tarpeen mukaan voi näköjään tulla useampiakin. Alkuraskauden ultraa ei ollut, mutta käytiin itse Medisonarissa rv 8, jäi maksamaan n. 85,-.

    • Äitykkä -82

      Turussa kaikki normaalin raskauden ultrat tehdään juuri siellä kaupunginsairaalan takana olevassa äitiyshuollon ultayksikössä. Niskapoimu-ultran joka on viikolla 12-14 vaiheilla tekee lääkäri(hassu setä) ja rakenneultran n.viikolla 20 tekee alaan erikoistunut hoitaja(kiva täti) Itse halusin käydä ihan alkuraskaudessa tarkistamassa että kaikki on ok ja että siellä ylipäätään on muutakin kuin ruskuaispussi niin sain sattumalta tietää että Gynekologikeskuksessä on yksi lääkäri joka ilmeisesti ihan hyvää hyvyyttään tekee noita alkuraskauden ultria ilman omaa palkkiota eli kun siellä kävin, niin lääkäri oli ensinnäkin ihan äly ihana vanha setä joka todella osasi asiansa ja antoi muutaman kuvankin mukaan(tosin vaavi näytti lähinnä riisin jyvältä) ja teki mulle jo sen äitiyskortinkin mihin laittoi löytämänsa sikiön tiedot ja näin ollen jo ekaa kertaa neuvolaan mennessäni vasta muutaman viikon päästä mulla oli jo tietoja pikkuisesta neuvolan tädille. Ja koko homma siis tuolla Gynekeskuksessa maksoi vaan 43 euroa eli todella oli sen arvoista kun sydämen sykekkin näkyi jo hyvin ja viikkoja oli kuiteskin vasta 5 6!!! Suosittelen siis soittamaan sinne ja kerrot vaan että tiedät yhden lääkärin tekevän näitä alkuraskauden ultria ilman lääkärin omaa palkkiota niin eiköhän homma seleviä!! Tulipas tästä varsinainen romaani mut toivottavasti sait tietoa jota kaipailit!!! Hyviä odotuksia sinne!!Ja ps. neuvoloissa ei tosiaan ainakaan suurimmassa osassa ole muuta kun se sydämen sykkeen kuuntelulaite!!

    • Momtop

      Moikka ,
      odottelen meidän perheen ensimmäistä vauvaa ja ekan ultraan niin haluaisin mieheni ja parhaan ystäväni. tietääkö tätä käyneet että voinko ottaa kaksi henkilöä mukaan tai se ei ole mahdollista ? kiitos etukäteen

    • liiruimlaaruin

      Ultraan voi ottaa mukaan 2 henkilöä. Mulla ainakin oli eikä ultraajatäti mitenkään kyseenalaistanut asiaa. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe