Kysta munasarjassa

Meikäläinen-,

Mulla huomattiin halkaisijaltaan 2cm kysta oikeanpuoleisessa munasarjassa kun kävin alkuraskauden ultrassa.En asiaa sen pahemmin miettiny tai siitä kysellyt kun kätilökin sanoi,että ei sille voi oikeen mitään tehdä.

Nyt on kuitenkin ruvennut oikeanpuoleista munasarjaa särkemään.Yöllä saattaa tulla todella kivuliaitakin kohtauksia.Tulin sitten miettineeksi,että pitäisikö sitä käydä lääkärissä vaiko ei?Mistä se kätilö ylipäätänsä tiesi,että kystalle ei tartte tehä mitään?

Olen nyt ihan viimesilläni raskaana laskettuuanaikaan on enää 2vk,mutta en usko,että tämä kipuilu siitä johtuu.

Asia kaivertaa mieltäni.Voiko kysta kasvaa kuinka isoksi?Pitäiskö tuo käydä poistattamassa vai voiko edes?

Kiitti jos joku viitti vastata.

4

970

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanomatta

että isänpuolelta kaikilla naisilla on ollut jonkilainen syöpä,yleensä rinta ja äitin puolella sama juttu.Äitillänikin oli mahassa kysta mikä sitten laittoi suoliston solmuun ja oli lähtö lähellä.

En sitten tiedä panikoinko turhaan vaiko en.

• todettiin

magneettikuvauksessa n. 4,5 cm kokoinen kysta munasarjassa. Kun kysyin kirurgilta poistivatko he sen samalla, kun minulta leikattiin kasvain, hän sanoi, että eivät, koska kystat tulevat ja menevät. Nyt kävin gynegologilla n. puolen vuoden päästä kystan toteamisesta, eikä sitä enää löytynyt. Eli ainakin tässä tapauksessa kirurgi oli oikeassa.

• kärsimätön

Minulta löydettiin muutama viikko sitten n. 9 cm kasvain munasarjasta. Alustavan verikokeen mukaan olisi hyvänlaatuinen ja itse epäilen kystaksi. Oli sen verran iso, että gyneltä laitettiin kiireellinen lähete yliopistosairaalaan.
        On siis tullut hankittua jonkinlaista tietoa aiheesta. Lääkärin käsikirjasta luin, että rajana pidetään noin 6 cm kokoa. Sitä suuremmat kystat on syytä lähettää erikoissairaanhoitoon ja alle 6 cm kystille riittää tavallisesti seurantahoito. Kystia voi siis tulla ja mennä, mutta silti n.15 % on pahanlaatuisia(pahanlaatuiset yleisempiä iäkkäillä).
        Itse menisin melko herkästi lääkäriin, erityisesti kun olet raskaana ja jos kysta oireilee. Koko voi todellakin vaihdella suuresti - luin jostakin jopa 20 cm kystasta.

• tiamaria50
        kärsimätön kirjoitti:

Minulta löydettiin muutama viikko sitten n. 9 cm kasvain munasarjasta. Alustavan verikokeen mukaan olisi hyvänlaatuinen ja itse epäilen kystaksi. Oli sen verran iso, että gyneltä laitettiin kiireellinen lähete yliopistosairaalaan.
        On siis tullut hankittua jonkinlaista tietoa aiheesta. Lääkärin käsikirjasta luin, että rajana pidetään noin 6 cm kokoa. Sitä suuremmat kystat on syytä lähettää erikoissairaanhoitoon ja alle 6 cm kystille riittää tavallisesti seurantahoito. Kystia voi siis tulla ja mennä, mutta silti n.15 % on pahanlaatuisia(pahanlaatuiset yleisempiä iäkkäillä).
        Itse menisin melko herkästi lääkäriin, erityisesti kun olet raskaana ja jos kysta oireilee. Koko voi todellakin vaihdella suuresti - luin jostakin jopa 20 cm kystasta.

olin 42 vuotias, ja minulla oli molemissa munasrjoissa kystat suurempi oli kooltaan 9x11 cm ja toinen pikkuisen pienempi. Olin töissä siihen asti kuin leikkaus tehtiin. Oireet olivat kova väsymys ja vatsan paisuminen, painoa ei tullut lisää juuri lainkaan.

Molemmat kystat olivat pahanlaatuisia, leikkaus tehtiin vatsan kautta. Kehoitan kaikkia naisia vaatimaan kunnon tutkimikset, jos kystia löytyy.Verikokeella CA 125, saa nopeati vastauksen. Asun Tukholmassa, voi olla toisen niminen verikoe sielä suomessa.

On myös kystia jotka tulee ja menee,mikä on se yleisin . Mutta jottei kenekään tarvitse käydä läpi samaa mitä minulle tapahtui, kehoitan, että vaaditte kunnon tutkimukset. Kohdalleni sattui hoitovirhe, kun lääkäri oli ilman kunnon tutkimuksia "ajatellut nuorta" ikääni. Miten minulle kävi on HARVINAISTA, mutta kunnon tutkimuksen kannattaa aina vaatia.On vaadittava se!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      146
      4691
    2. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      204
      3920
    3. 211
      3147
    4. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      109
      3009
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      71
      2813
    6. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      121
      1650
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      8
      1600
    8. 60
      1306
    9. Aitolehti Capital

HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      1156
    10. MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka

Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t
      Maailman menoa
      141
      1101
    Aihe